Reklama

středa 10. září 2014

Americké společnosti působící na čínském trhu si stěžují na diskriminaci, které je vystavují místní úřady

10. 9. 2014   zdroj
Ve zprávě zveřejněné Americkou obchodní komorou se praví, že víc než polovina dotázaných společností hovoří o předpojatém a subjektivním uplatňování zákonů ČLR. Čínské úřady iniciovaly antimonopolní vyšetřování amerických společností Microsoft, Qualcomm a Chrysler. S podobnými problémy se v Číně potýká i evropský byznys. V srpnu informovala Evropská obchodní komora i o nátlaku činěném na evropské společnosti regulujícími orgány. Antimonopolní pokutové sankce zasáhly Audi, AG a Daimler AG. 

Čínská národní komise pro rozvoj a reformy oznámila, že automobilové koncerny jsou povinny zaplatit v podobě pokut každá 30 milionů eur. Peking nevynechal ani japonské výrobce automobilových dílů. Ty obvinil ze spiknutí za účelem zvýšení cen výrobků a pokutoval je celkovou částkou 202 miliony dolarů.

Čínské úřady veškerá obvinění z předpojatého vztahu k zahraničnímu byznysu popírají. Zdůrazňují, že cílem antimonopolních prověrek je chránit spotřebitele a vytvářet podmínky pro čestnou a otevřenou konkurenci.

Mnozí experti jsou ale jiného názoru. Zdůrazňují, že přímé zasahování státu nepochybně snižuje úroveň svobodné konkurence. Mají ovšem jednu podstatnou výhradu. Podle jejich názoru začíná být v určité etapě ochrana národních výrobců v některých segmentech trhu nezbytným opatřením pro rozvoj ekonomiky. A Čína zřejmě vstoupila do této etapy. A zahraniční byznys se bude muset přizpůsobovat k novým pravidlům hry, domnívá se expert z Ústavu Evropy RAV Vladislav Bělov:

-Američtí a evropští investoři zřejmě počítali s tím, že faktory, na které se spoléhali, když v 90. letech a na začátku století jednadvacátého přijímali příslušná investiční rozhodnutí, se dlouho nezmění. Že bude dál existovat levná pracovní síla, rozsáhlý vnitřní trh a loajálnost úřadů. Jde ale o to, že Číňané se učí u Evropanů a Američanů nejen vyrábět kvalitní inovační výrobky, ale osvojují si i umění lobbovat vlastní výrobce.

Za posledních několik desetiletí zajišťovaly růst čínské ekonomiky v mnohém právě zahraniční investice. Úřady nejen že nebránily příchodu zahraničních společností, ale zajišťovaly jim dokonce výhodné podmínky pro podnikání. Za tuto dobu se ale zároveň se zahraničním sektorem aktivně rozvíjel i trh domácích výrobců. A přirozeně tedy nastala doba, kdy se jejich zájmy střetly.

Žádné komentáře :

Okomentovat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.