Reklama

středa 25. března 2015

Televizní zábava patří lidu


Pavel Šplíchal  
25. 3. 2015 A2larm

Snahy politiků o zrušení koncesionářských poplatků a komercializaci České televize ohrožují nezávislost této veřejnoprávní instituce a rozhodně nejsou v zájmu „dolních deseti milionů“. 
 
 

Miloš Zeman nedávno v reakci na ředitele České televize Petra Dvořáka, který by rád vybíral koncesionářské poplatky i od lidí bez televizoru, obvinil ČT z toho, že se stala „špatnou komerční televizi“, a navrhl naopak učinit koncesionářské poplatky dobrovolné. Podobně uvažoval i předseda Zemanovy dceřiné politické organizace SPO senátor Jan Veleba a navrhl novelu, která by majitele televizí zbavila povinnosti platit koncesionářský poplatek. K nim se přidal mediální expert ANO Martin Komárek, který by do vysílání jedničky rád vrátil reklamu, něco málo tím ušetřil, a udělal tak šéfovi radost.

Veleba nechápe, Komárek to předstírá

Velebovy výroky ale ukazují, že myšlenku veřejné služby televize vůbec nechápe. „Kdejakému politikovi se vysílání ČT nelíbí, ale ještě se nenašel nikdo, který by se tomu postavil,“ řekl pro iDNES.cz Veleba. V jeho pojetí se veřejnost rovná politici a sám se v tomto boji stává hrdinou, který se České televizi jako jediný postaví. Jenže veřejná služba tu, stejně jako koncesionářské poplatky, není od toho, aby se televizní programy líbily politikům. Naopak, koncesionářské poplatky mají zajistit televizi nezávislost na politicích, kteří rozhodují o rozpočtu. Televize má sloužit přímo lidem, bez odbočky přes politiky, kteří by jí dávali peníze. Pokud se to politikům nelíbí, je to jenom dobře. Přisadil si i mediální expert ANO Martin Komárek. Navrhl totiž snížit koncesionářské poplatky, prozkoumat financování České televize a vpustit do vysílání reklamu. Ale i reklama ohrožuje nezávislost televize a Martin Komárek to musí vědět.

Média jsou součástí infrastruktury moderní společnosti a v této elementární oblasti Česká televize svou roli nepochybně plní. Během povodní lidé přepínají pro informace na ČT 24, a to nejspíš i skalní fanoušci Ordinace v růžové zahradě. Česká televize má zákonnou povinnost informovat o dění ve veřejném zájmu. Nova nebo Prima se takovými věcmi zabývat nemusí, jsou to firmy, které vydělávají svým majitelům peníze. A když se majitelům vyplatí o něčem nevysílat, nikdo je nedonutí, aby to udělali. Pokud usoudí, že jim vydělá, budou-li ignorovat povodně či válku a místo toho pustí pomilionté Ženu za pultem nebo reklamu na Adidas, udělají to.

Špatná komerční televize

Problém je v tom, že Zeman, Komárek i Veleba mají velký kus pravdy. Česká televize v mnoha ohledech skutečně působí jako špatná komerční televize, a nikoli jako médium, které vytrvale šlape politikům na paty, zpochybňuje status quo a stojí na straně slabších, kteří nemají prostředky na to, dovolat se spravedlnosti. ČT zajišťuje spíše nemastnou a neslanou „veřejnoprávnost“, kterou nejlépe vystihuje termín ušitý přímo na tělo – „čétečkovost“, než že by byla sebevědomou televizí, schopnou přinášet nové pohledy a testující nevyzkoušené formáty. Česká televize je příliš velká na to, aby se dala hodnotit jako celek, a existuje v ní mnoho trhlin, ve kterých se veřejná služba společnosti odehrává.

Ale i když současná Česká televize možná připomíná špatnou komerční televizi, jak naznačuje Zeman, rozhodně by nemělo být cílem udělat z ní skutečnou soukromou firmu, ale naopak chtít po ní, aby se jako komerční televize – lhostejno, zda špatná, či dobrá – nechovala. Komárkův návrh vrátit do vysílání, respektive do jejího prvního programu, reklamy, nemá žádný smysl, pokud má televize hrát ve společnosti alespoň nějakou pozitivní roli. To znamená dávat co největší svobodu tvůrcům co nejpestřejších názorů, zkoušet nové formáty a nebát se své vlastní publiku znejistit a naštvat. Bez ohledu na to, zda se to líbí Miloši Zemanovi nebo Martinu Komárkovi.

Pokud jde o způsob, jakým dokáže integrovat do dokumentární tvorby korporátní peníze a ohrozit tím svoje vlastní poslání, funguje ČT vlastně spíš jako dobrá komerční televize. Naopak z komerčního hlediska musí pracovníky, kteří se starají o zábavné pořady, trápit úspěchy pěveckých reality show, které se přece jen jeví už na první pohled jako komerční, a tedy neveřejnoprávní, a které ČT utekly.

Stardance si ale Česká televize už ujít nenechala a společně s Markem Ebenem v roli moderátora dokázala vytvořit iluzi vyšší kultury. Celebrity tančily a tvářily se u toho jako na opeře. Pořád to ale nebyl pěvecký pořad, pro ten museli experti z ČT sáhnout až do normalizace a po takřka čtyřiceti letech oprášit pořad Zpívá celá rodina. Ten ve své době zaujal dokonce Václava Havla, který o něm napsal krátkou esej. „Surrealisté kdysi snili o světě, v němž bude každý básníkem. Československá televize nyní přichází s myšlenkou, že každý může být zpěvákem. Výsledek je opravdu dost surrealistický,“ napsal Havel v roce 1976. Dnes už pořad nemůže překvapit vůbec ničím a eseje o něm nikdo nepíše. Třicet let starý pořad, zmodernizovaný tím, že porotci kromě udělování bodů soutěžícím i mluví a amatérské pěvce komentují, spojuje to nejhorší z normalizace a současné komerce.

Ty si nejsou vůbec tak vzdálené, debilita dnešního kapitalismu si s debilitou sedmdesátých let rozumí skvěle, Všechno je dnes o něco rychlejší a místo zaměstnancům z podniků ověnčených řády práce, které v původním pořadu tvořilo publikum, moderátor na začátku děkuje sponzorům. Jinak se ale nezměnilo vůbec nic. Pokud je úkolem nekomerční televize veřejné služby dělat populární dobrým a dobré populárním, tak v tomto případě dělá Česká televize pravý opak.

Od nové normalizace k oligarchizaci


Před pár lety, zhruba dvacet let od sametové revoluce, se mluvilo o neonormalizaci, případně o nové normalizaci. Tento pojem se v publicistice dočasně uchytil i díky tomu, že se k popisu společenské situace hodil jak pravici, která si byla vědoma postupného konce stigmatizace levice, tak levici, která si všímala umrtvení společnosti v nových nerovnostech a pasivity většiny. V této souvislosti se také často mluvilo o nestárnoucích normalizačních ikonách typu Karla Gotta nebo Heleny Vondráčkové, které zdaleka nepadly spolu s normalizací a dál po večerech zklidňovaly národ.

S loňským nástupem Babiše na mediální a politickou scénu se už nemluví o nové normalizaci, ale o oligarchizaci politiky a médií. A pokud se mění povaha politického systému, projeví se to i v podobě a fungování největších médií. Navzdory tomu, že je Česká televize vázána zákony, ji lze těžko považovat za tu nejlepší záruku ochrany a rozvoje demokracie. Směr, kterým se chce vydat Zeman i Komárek, by nás ale zbavil naděje, že by se tato situace mohla někdy zlepšit. Další komercializace by ještě zesílila konzumní a konzervativní charakter zábavných a dramatických pořadů. Zeman by v tomto případě rovnou rušil koncesionářské poplatky, což by mohlo časem vést dokonce až k privatizaci České televize. Zájem by mohli projevit Kellner, Babiš, Bakala nebo jakýkoli jiný miliardář, který chce mít vliv na české veřejné mínění. Přese všechno, co musí současný divák ČT snášet, by její prodej do soukromých rukou výrazně uškodil snad všem z dolních deseti milionů.

Normalizační televize neměla v popisu práce veřejnou službu. Výkladní skříň tehdejší zábavy – seriály – schvalovali přímo lidé z ÚV KSČ. To, čím se společnost baví, bylo pro vedení strany stejně důležité jako zpravodajství a cyklické televizní rituály a přenosy z oslav pro režim důležitých výročí. Dobře pobavit ano, ale nezpochybnit u toho, byť třeba jen omylem, panující řád. O nezpochybňování panujícího řádu se celkem spolehlivě stará závislost komerčních televizí na reklamě. Agrofert bude jen těžko pouštět reklamu v komerční pauze při komedii o utrpení mladého biozemědělce v boji s nejmenovaným korporátem. Zábava, tedy ten nejkomerčnější program ČT, si za stávajících podmínek zaslouží stejnou ochranu jako nezávislá publicistika a zpravodajství.

Fakt, že současné vedení dává přednost revivalu typu Zpívá celá rodina nebo jenom prostému retru, jako jsou seriály Vzpomínej a Četnické humoresky, potvrzuje slova o špatné komerční televizi. Není to však argument pro další komercializaci zábavy. McDonald nikdy nebude ideálním partnerem pro sitcom z prostředí fastfoodů.

Autor je redaktor A2larmu.

15 komentářů :

  1. To má asi takovou logiku, jakože musíme zachovat magnetofonové pásky, protože mají lidi magnetofony a je to v jejich zájmu. Co veřejnoprávního nám přinesla naše ČT posledních 5 let? Bez čeho jsme se jeden každý z nás neobešli? Přece mi nikdo nechce říci, že když do mě budou hustit, že Sudetští Němci byli oběť, že tomu někdy uvěřím. K čemu tedy ty pořady jsou? Aby přesvědčovaly ty, kteří o tom nic nevědí a jsou mladí. A proč to teda mám platit já, když se mi tento názor nelíbí? Protože si redaktoři a jimi vybraní historici myslí opak? No tak ať to hlásají, ale za svoje, maximálně z rozpočtu, ale ne dělat, že si to platíme pro naše dobro. A zpět k tomu magnetofonu: teď už si ty písničky můžu stáhnout volně, stejně jako informace.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. ČT je tu na to, aby manipulovala s národom na želanie mocných západu, len zabudli, že nie je rok 1900 a že ľudia sú vzdelaní a vedia si utvoriť vlastný názor

      Smazat
  2. Souhlas. Informace lze získat na mnoha jiných webech. ČT1 a 24 vymývá mozky těm mladým, my starší víme co znamenal 15.březen 1939, nebudu to dál rozvádět. Jsem pro, aby se koncesionářské polatky neplatily! Na Kocába, Kalouska nebo knížete koukat nemusím.

    OdpovědětSmazat
  3. Vazeny pane,asi jste vubec nepochopil funkci verejnopravni tv,stejne jako to nechape /dela,ze nechape/ soucasne vedeni CT i redaktori.Pokud chceme,aby verejnopravni tv plnilato,co plnit ma tj.nezavisle a objektivni zpravodajstvi,tak prece nemuze byt resenim,ze ji zprivatizujeme /to je to o co jim jde/ jeste duslednejsi vymyvani mozku a ovladani lidi,prekrucovani a falsovani dejin tak,jak se jim to prave hodi.naopak je treba,aby se o deni vseho zacali lidi konecne zajimat sami a necekali,ze za ne vzdy vse vyresi neviditelna ruka.....

    OdpovědětSmazat
  4. Problém nezodpovědnosti veřejnoprávní tv je v politicích a tímpádem v politickém zadání. Pokud tuto špinavost - jednostranné lživé informování veřejnosti - dovolí, pokud nezasáhnou při porušování zákonů a my to strpíme, pak dobře nám tak. Z tohoto kruhu totiž žádná jiná cesta nevede, než tu verbež kompletně vyházet na ulici. A myslím tím pracovníky tv i bezpáteřní politiky. Je to stejné, jako když kozu vpustíte do zahrady, či kasu hlídá kasař s klíči.

    OdpovědětSmazat
  5. Jest-li je tohle znalec "veřejnoprávního informačního média" tak já jsem Panna Orleánská!
    Nikdo nechce rušit veřejnoprávní televizi, ale monopol úzké skupiny na její provozování, mediální působení v jejich vlastní prospěch a nebo prospěch těch, co je za to (neoficiálně ovšem) platí a nebo kterým jsou již dlouhodobě zavázáni.
    Postup stejný jako u sousedů (na Slovensku) a nahrazení současných neseriózních novinářů, komentátorů, vedoucích oddělení, vedení ČT (ředitele) a celé Rady rozumnými a vzdělanými lidmi, kteří si budou vážit "novinářského řemesla" a budou vědět co to je veřejnoprávní sdělovací prostředek a jak má těm co je platí ze svých daní sloužit, tj. být za všech okolností objektivní a nedělat "služku za pár stříbrných".

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Poslední dobou zjišťuju, že se docela dobře dá žít bez televize, Dokonce mnohem lépe, než s ní
      edivan

      Smazat
  6. Když se tak ohánějí povodněmi, tak k té informovanosti. Marně jsem po povodních přepínal na ČT24, abych se dozvěděl, proč nebyly včas upuštěny přehrady, aby pojaly příval vody. Až někde na internetu jsem se dozvěděl, že by museli páni milionáři přeparkovat své jachty, aby nezůstaly ležet v blátě na boku. Na ČT 24 pak drmolili něco o smlouvě s ČEZEM a výrobě el. energie. Prostě úplná veřejnoprávní kravina. Tak, že přehrady jsou tu prioritně jako hřiště pro zbohatlíky, ne kvůli povodním, stejně jako ČT je tu prioritně pro Pražskou kavárnu a TOP09. Na Slovensku poplatky nemají a STV1, 2 a TA3 fungují, tak se je kde inspirovat.

    OdpovědětSmazat
  7. Opravdu nevím, v čem je dnes závislá ČT veřejnoprávní a jak objektivně a nestranně(!!!) nás všechny informuje. Zakódovat a kdo se na ni bude chtít dívat, ať si ji koupí. A bude klid. M.Radikowski

    OdpovědětSmazat
  8. Tak to asi lidi opravdu houfně odhlašují televizi, když už je napadá taková zoufalost, jako je poplatek i pro ty, co televizi nemají. Já bych se té privatizace tak nebála. Dneska je totiž nezajímá sledovanost, jako u komerčních médií a tak si tam za peníze poplatníků můžou lhát třeba do zdi, diváky k tomu až tak moc nepotřebují. A takhle by se alespoň vědělo, komu ta televize jde na ruku, komu slouží, zatím co dneska spoustu lidí může mást právě ta rádoby "nestrannost a nezávislost", což jak víme, je nebetyčná blbost. Prostě by se vyložily karty na stůl.

    OdpovědětSmazat
  9. V kterých zemích se platí povinně za televizi,jest-li jen v Česku a KLDR,tak ideologie nefunguje.Vzhledem k tomu,že jen češi a poláci musí mít rozsvícená světla i v pravé poledne.....

    OdpovědětSmazat
  10. Sviti se kvuli magorum,kteri nesvitili ani kdyz to bylo treba..kazdy dusledek ma svou pricinu,taky jsem drive netusil jak na tom nekteri lidi jsou rozumove...

    OdpovědětSmazat
  11. Česká televize se neobejde bez vysílání filmů a seriálů, které byly natočeny za socialismu. Tyto filmy mají prakticky největší sledovanost, protože mají většinou hlavu a patu. Patří mezi ně např. Babiška, Dobrý voják Žvejk či Nemocnice na kraji města. Kromě toho má ČT i kvalitní filmy, které vysílá téměř pravidelně až po 22 hodině, aby je nemohli sledovat ti, kteří vstávají brzy ráno do práce. Česká televize též velmi ráda vysílá pohádky, protože už jedině tam dnes vítězí dobro nad zlem. Mezi nejúspěšnější patří Princezna se zlatou hvězdou na čele, O Odčervené Karkulce, Mrazík a další. Stejně tak jsou velmi oblíbené Večerníčky pro děti, k nejvíce vysílaným lze přiřadit např. Včelí medvídky či Makovou panenku. Zábavné pořady jsou koncipovány tak, aby si přišly na své celebrity, které tam vystupují. Co na tom, že lidi si většinou žádnou zábavu neužijí nebo musí poslouchat vtipné historky, které už slyšeli na jiných televizích. Zábavné pořady z Moravy musí moderovat Cajzli, protože jedině celebrita napojená na finanční toky ČT může být zárukou dobré zábavy. Díky ČT, která se soustředila na mladé akční publikum, mohla vzniknout televize Šlágr. Jediným pořadem pro důchodce na ČT je tak Klub přátel dechovky, který se vysílá až po půlnoci, kdy nevysílá TV Šlágr.
    http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Česká_televize

    OdpovědětSmazat
  12. Nikdo není nezávislý. To je prázdný, či spíše lživý slogan. A nejméně ze všech je nezávislá ČT. Je závislá na penězích pro své "tvůrce",. kteří plní zadání nezveřejněných inzerentů a nezveřejnitelných ideových nadřízených. Jediné, na čem je snad nezávislá, je přání občanů - koncesionářů. Nehledě na to, co si občané přejí - objektivní informování, nikoliv úsilí o "formování", případně osvobození občana od koncesionářství, nejspíš skutečně v podobě volitelného přispívání zákonem určené částky některému z jím vybrasných subjektů- nic z toho ČT nezavazuje. Nemravně ždímá výpalné. Na tom nezmění nic článečky těch, kteří jsou na nečistou krev ČT přisáti.

    OdpovědětSmazat
  13. Proč si někdo myslí, že je pořeba veřejnoprávní televize? Kdyby byla povinná, tak chápu, ale jak někoho donutit, aby se díval na ty ideologické výplachy, konkrétně ty šílenosti o historii, které vždycky sklouznou k tomu, že Češi jsou pakáž?

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.