Reklama

.

.

sobota 25. dubna 2015

Jožo, čo nás drží nad vodou - slovenský tip kulturního referenta

Elán - Vašo Patejdl, Jano Baláž, Jožo Ráž

25. 4. 2015, Petr Ďoubalík, zdroj: svobodnenoviny, chelemendik, YouTube - text rozhovoru, hudba - video - text - překlad - procvičení slovenštiny a korejštiny


Před několika dny se objevil zajímavý rozhovor s Jožo Rážem (1954, Bratislava, tehdy ČSSR, dnes Slovenská republika), který nám s kapelou Elán zpříjemňuje život písničkami již od roku 1969. Kapelu tehdy založil Vašo Patejdl, od roku 1981 do ní neodmyslitelně patří i Jano Baláž. Jožo Ráž měl těžkou (nezaviněnou) havárii na motorce (1999), lékařům se podařil zázrak a vrátili ho do života. Jako host na Českém slavíkovi (2000) zazpíval "Vodu" a publikum aplaudovalo vstoje. Pojďme si tedy přečíst o jeho dnešních pohledech na svět a pusťme si jednu z nejpopulárnějších písniček Elánu.


22. 4. 2015 - Jožo Ráž otevřeně: Na Slovensku mají peníze jen ti, kteří je nakradli! Putin je bohovsky moudrý muž.

Za jeho názory jej někteří obviňují, jiní obdivují. Určitě tomu tak bude i teď, když se lídr kapely Elán rozpovídal o tom, jak se žilo za komunismu a co se mu nezdá v dnešní době.

Jak jste prožíval listopad 1989?

V té bouřlivé době jsem chvíli zahořel i já nadějí, že nastane něco dobrého. A také jsem šel zvonit klíči na náměstí. Za celou pop-music jsem poté vystoupil na tribuně, že s tím souhlasíme, že už je potřeba změna. Ale bylo to jen chvilkové opojení, ze kterého jsem vystřízlivěl velmi rychle.

Proč?

Viděli jsme, co se vaří, a vařilo se něco hrozného, což jsme později pochopili. Nastala změna ze socialismu na kapitalismus. Změna, která byla kontrolovaná a řízena komunisty. Udělali to velice dobře, téměř bezbolestně. Vše měli dobře připravené, ukradli, co se dalo, a nic se jim nestalo. A to nás dovedlo k tomu, jak dnes žijeme.

Vám se dnešní doba nelíbí?

Osobně si myslím, že socialismus je spravedlivější systém. No, nedá se nic dělat, třetí světovou válku vyhrává kapitalismus. A my žijeme v tom, co je nám souzeno. Jsme malí, slabí, o ničem nerozhodujeme a děláme to, co nám ti silní kapitalisti diktují. Naštěstí, Slovensko se celkem dobře drží, je boží úspěch, že máme svůj vlastní stát a poměrně silný průmysl. Na druhé straně jsme ztratili schopnost se sami uživit, potraviny musíme dovážet, a když západní státy přestanou od nás odebírat to, co vyrábíme pro automobilový průmysl, tak nebudeme mít co jíst.

Proč v prvních letech po revoluci lidé o těch časech hovořili s nechutí, ale když si vzpomínají dnes, tak většinou s nostalgií?

Protože za komunismu měli všichni práci, i když neměli peníze. Ale měli jistý průběh života, věděli, odkud jdou, a kde skončí. A bylo o vše postaráno, o zdravotnictví, školství… Lidé pouze neměli peníze a nemohli cestovat. V kapitalismu může každý dělat, co chce, a také si dělá, co chce, ale o nikoho není postaráno. Je větší zodpovědnost jedince za sebe, je méně práce. A je těžké v kapitalismu fungovat, nebo protože v kapitalismu ne ten největší šéf ten největší odr….č.

Souvisí s tím, jak jste uvedl, fakt, že většina největších multimilionářů byli komunisti nebo pocházeli s papalášských rodin?

Je to tak. Připravili se na to. Tady mají peníze pouze ti, kteří je nakradli. Normální lidé - ani učitelé, ani dělníci, ani muzikanti - peníze nemají.

Mnozí zpěváci a muzikanti vzpomínají, že pokud chtěli tehdy fungovat a cestovat do zahraničí, museli více či méně spolupracovat s režimem. Někteří se ocitli na seznamech STB. Jak spolupracovali elánisti s režimem?

Nic jsme jim neslíbili, ani jsme nespolupracovali s STB. Jen jsme v zahraničí vydělávali obrovské prachy, valuty, které nám poté oni sebrali. Pro stát jsme vydělávali obrovské prachy, proto nás nechali žít.

A nesnažili se vás tajní zlanařit na spolupráci?

Samozřejmě, velmi decentně, ale stále. Chtěli nás i zakázat, proti kapele se rozběhla velká kampaň z Prahy. Tehdy byl ale ministrem kultury básník Miroslav Válek, velmi rozumný a schopný člověk. Ten si nás zavolal, debatovali jsme a na konci řekl: „Vést vás nebudeme, ale hrajte dále.“ A bylo to vyřízené. Kdyby nebylo jeho, tak by nás zrušili, ale on byl velmi vysoký papaláš, tak nemohli.

Čím jste si soudruhy rozhněvali?

Na koncertu v Praze jsem řekl, že Lennon byl největší bojovník za mír, a to bylo dle nich protistátní.

Mnoho jste cestovali po světě. Nekoketovali jste někdy s myšlenkou zůstat na Západě?

Vždy, když jsme šli hrát ven, tak jsme doma nechávali mnoho rukojmích. Pokud bychom zůstali na Západě, zničili bychom naše rodiny. Druhá věc je, že podle mě bylo větším hrdinstvím zůstat, než odejít.

Na co s komunismu vzpomínáte nerad a co bylo, na druhé straně, podle vás tehdy lepší než dnes?

Komunisti měli moc a všechny udržovali ve strachu. Na druhé straně tolik nekradli, byli relativné skromní. Oproti dnešním papalášům to byli normální seriózní lidé. Na té době bylo dobré, že bylo veselo. Všichni se se všemi bavili, nikdo neměl peníze, ale byla velká zábava a výborné vtipy. Teď nejsou dobré vtipy a nikdo se s nikým nebaví.

Existovalo jiné východisko než to, že totalitní režim padl?

Socialismus je podle mne filozoficky správný systém, je velice kompatibilní s křesťanským učením, ale zkrachoval proto, nebo lidé jsou hloupí. Zkrátka to neunesli. Kapitalismus je systémem kdo z koho a nemá východisko. Směřuje do pekla. Jediná šance je, že naše vnoučata, ty malé děti, co se dnes rodí, to zachrání, pokud je nezkazíme.

I když jste známý tím, že si nedáváte servítky přes ústa, v době totality jste nebyli nějací rebelové a Elán nezpíval nějaké protestní songy. To byl záměr?

Vždy jsme zpívali o tom, o čem jsme chtěli. Myslím, že naše psychologické postavení proti tomu systému bylo vždy mezi řádkami našich textů čitelné. Komunisti kontrolovali vše, každé slovo, ale byli hloupí - mnohokrát nepochopili, že je něco proti nim. Ti, kteří byli tvrdší, ty zakázali, nebo zavřeli. Je to otázkou inteligence, jak přežít v útlaku. A největší silou této kapely je právě inteligence. A proto jsme byli nejslavnější kapelou za komunistů a jsme i dnes.

Dovedete si představit, co by s vámi bylo, kdyby nepadl komunismus?

My bychom se měli stejně dobře, ale tak normálně dobře. Tak, jak se máme dnes- že máme co do huby, máme kde přespat a jsme slavní. To je celé.

Dnes nerozhoduje stranická knížka, ale peníze. Vy osobně se cítíte svobodnější, než předtím?

Vnitřně jsem se vždy cítil svobodný. Vnitřně svobodný je ten, který dělá to, o čem si myslí, že je správné. Svobodných lidí je málo, ať už je jakýkoliv systém.

Od revoluce uběhlo 25 let. Čekal jste, že za tu dobu budeme na tom lépe, nebo jste mile překvapen?

Myslím, že jsme tam, kde patříme. Chválabohu, není to katastrofa. Většina lidí má co jíst a může si dělat, co chce. Ale, jak jsem uvedl, tento systém je nespravedlivý. Kapitalismus má jedinou šanci, že také zažije perestrojku. Zatím to tak bohužel nevypadá. Je třeba se modlit, aby to dopadlo dobře.

Mnoho nejistoty vneslo momentálně napětí mezi Západem a Ruskem. Někteří hovoří o začátku novém studené války.

Putin je bohovsky moudrý muž. To, že Rusko je takové silné, že má nejlepší zbraně na světě, je zárukou, že zatím žijeme relativně v klidu a v míru. Rusko je základem stability, která tady je. Já mám k Rusku o mnoho lepší vztah, než k Americe, a to jsem procestoval obě země křížem-krážem. Uvedu příklad. V Americe si s řidičem autobusu nemáte o čem popovídat, on je šťastný, když umí číst a psát. On dokáže jen zmáčknout knoflík na automatu, aby mu vypadla cola a hamburger, a když nevypadne, tak neví, co má dělat. A v Rusku, tam si můžete s řidičem autobusu povídat o životě, filozofii, o vážných věcech. To je základní rozdíl mezi těmito národy. Rusi jsou velmi vzdělaní a schopní, Američané pohodlní a nevzdělaní.

Co zůstává v této napjaté situaci Slovensku?

K Rusům máme o mnoho blíže, než ke všem ostatním. Naši politici mnoho nemůžou, dělají to, co jim ti silní diktují, a tak se tu „plácáme“ ve středu Evropy a musíme se to snažit nějak zvládnout, Zase je to otázka inteligence. Když to budeme dělat šikovně, tak přežijeme.


Písnička "Voda, čo ma drží nad vodou", z filmu "Fontána pro Zuzanu 3" (1999). Jožo v jednom televizním pořadu tvrdí, že ji nemá rád, ale možná je to jen projev jeho originálního humoru nebo důsledek "obehrání" - jistě ji publikum chce slyšet na každém koncertu (vzpomněl jsem si na "nadšení" Spirituál kvintetu, když si publikum žádá "Kocábku"). Určitě je krásná a máte-li chuť a chvilku, je zde v několika verzích na výběr:

Megakoncert Praha 2003 (horší zvuk, část zpívá publikum, nádherná atmosféra): 
 
Chart Show 2015 (TV Markíza 25. 3. 2015, dobrý zvuk, rozhovor o tom, jak Jožo "Vodu" nemá rád):
Originál audio s pěknými květinkami, níže pak text, abyste si mohli zazpívat také:

Voda čo ma drží nad vodou (1999)

Keby bolo niečo, čo sa Ti dá zniesť,
okrem neba nado mnou a miliónov hviezd,
tak by som to zniesol, vždy, znova a rád
k Tvojim nohám dobré veci - ako vodopád.

Keby som mal kráčať sám a zranený,
šiel by som až tam, kde Tvoja duša pramení,
keby som ten prameň našiel náhodou,
bola by to voda čo ma drží nad vodou!

Môžeš zabudnúť, stačí kým tu si,
iba ďalej buď - nič viac nemusíš!
Chcem sa z Teba napiť, šaty odhoď preč,
čo má byť sa stane - tak cez moje dlane
ako čistý prameň tieč.
Ak Ťa ešte trápi smútok z rozchodov,
ono sa to poddá, Ty si predsa voda
čo ma drží nad vodou!

Keby bolo niečo, čo sa i dá zniesť,
okrem neba nado mnou a miliónov hviezd,
tak by som to zniesol, vždy, znova a rád
k Tvojim nohám dobré veci - ako vodopád!

Chcem sa z Teba napiť, šaty odhoď preč,
čo ma byť sa stane - tak cez moje dlaně
ako čistý prameň tieč.
Ak Ťa ešte trápi smútok z rozchodov,
ono sa to poddá, Ty si predsa voda,
čo ma drží nad vodou!
Chcem sa ..........

Pro legraci přidávám i překlad. Požádal jsem dcerku (11 let), jestli by to zkusila. Problém měla jen se slovy "okrem" a "zabudnúť", ale jinak byla nadšená, že umí ten "cizí" jazyk.

Voda, co mě drží nad vodou
Kdyby bylo něco, co se ti dá snést, kromě nebe nade mnou a miliónů hvězd,
tak bych to snesl, vždy, znovu a rád
K tvým nohám dobré věci - jako vodopád.

Kdybych měl kráčet sám a zraněný, šel bych až tam, kde tvoje duše pramení,
kdybych ten pramen našel náhodou, byla by to voda co mě drží nad vodou!

Můžeš zapomenout, stačí že tu jsi, jen dál buď - nic víc nemusíš!
Chci se z tebe napít, šaty odhoď pryč, co má být se stane - tak přes moje dlaně
jako čistý pramen teč.
Jestli tě ještě trápí smutek z rozchodů, ono se to poddá, ty jsi přece voda
co mě drží nad vodou!

A ještě na závěr pro fajnšmekry - písnička v korejštině:

60 komentářů :

  1. Omlouvám se, že mažu i poměrně slušné komentáře, které reagují na trolla. Když to neudělám, vznikne z diskuse nepřehledný guláš, který nás všechny jen zdržuje. Doporučuji tedy: prosím pište jen názory a informace, které mají hodnotu pro ostatní (slovy klasika: "Nemáš-li co říci, raději mlč"), na žlučovitého trolla nereagujte. On má, na rozdíl od nás, na své škodění dost času - drží placenou službu nonstop. Přeji vám pevné nervy a sebeovládání, Petr Ďoubalík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi

    1. Milý Petře, díky za příspěvek. Bohužel pod tvůj článek se během noci navěsilo několik rasistů, kteří neumějí věcně argumentovat a jen urážejí - tebe, Ráže, Elán, Rusy atd. Tak jsem je smazal. Kazí a odvádějí diskusi od problému. Byla to povrchní špína, co nám sem občas leze.

      Vymazat
    2. Vaša omluva sa neprijíma. Pretože tá webová stránka je Vaša! Vy ju prevádzkujete a preto je Vaším výsostným právom mmoderovať nielen vkladanie článkov do nej, ale aj diskúsiu pod nimi. Ba nielen je to Vaším právom, je to Vašou povinnosťou mazať príspevky ktoré sú nie vhodné. Pokiaľ sa to niekomu nepáči, nech si založí svoj vlastný web, kde si to môže odskúšať podľa svojej ľubovôle. Ak sa mu to nevidí, tak si môže založiť "len" nejaký diskúsny klub, napríklad na okoun.cz. Ak teda prispievam sem svoje poznámky, tak s vedomím toho že sem môžem, že je to umožnené z dobrej vôle admina. Uz som zažil také, kde admin, disident, bojovník proti komúnizmu a za slobodu slova, zrušil diskúsie na svojej stránke. Zaújmavý paradox:-)). Bojovník za slobodu slova, zruší u seba diskúsiu a paradoxne to odôvodnil že nechce vypadať ako komúnisti:-)). Môj profil Ukrofil.

      Vymazat
    3. 9:14
      On na rozdíl od vás něčeho dosáhl, něco zažil. mluví o svých životních zkušenostech a nebojí se pod to podepsat. Zkuste napsat článek, argumentujte, buďte konkrétní. A hlavně se nezapomeňte podepsat, stejně Vás nikdo nezná, ale bude to mít alespoň nějakou hodnotu. Do té doby se prosím nepřirovnávejte k někomu, kdo je ochoten k vlastnímu názoru připojit i jméno...

      Vymazat
  2. Ze srovnání Američanů a Rusů je zřejmé, že Ráž je neuvěřitelně povrchní a hloupý člověk. Kdyby měl pravdu, tak je Rusko 100 let před USA. Realita je ale přesně opačná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráž na rozdíl od vás, je přemýšlivý a hloubavý člověk. je to zřejné z celé jeho tvorby. By jste nedokázal nic, jen poštěkávat na velikány. To, že uvedl srovnání Rusů a Američanů, jak to vidí a cítí on je obohacením pohledu na svět. Váš pohled je povrchní, vychází z klišé, které je nepravdivé. To, že jsou Američané v mnoha oborech před Rusy je přece způsobeno něčím jiným, než 'národní povahou'. Nezapomeňte, že například svou zemi museli za 20. století několikrát celou postavit znovu, protože přes ni přešla ničivá válka. Američané na každé válce v Evropě jen vydělávali a nemuseli obnovovat nic, jen sovu chuť po světovládě.

      Vymazat
    2. Oba národy jsou velké a u žádného se nedá říct, že by produkoval jenom, nebo převážně geniální jedince, nebo naopak blby. Procento jedněch i druhých tam bude srovnatelné. Rozdíl je spíš v mentalitě a způsobu života, který svému národu naordinovali jeho vůdci. Ti američtí potřebují především konzumenta, který dlouho nepřemýšlí, nakupuje a spotřebovává. Rusové přešli z feudalismu rovnou ke komunismu. Z jedné represe do druhé. Kdo příliš vybočoval z řady vstupoval na tenký led. Státní moc velmi často reprezentovali politicky zapálení blbci. A blb nenechá ve své blízkosti nikdy vyrůst génia, neb by každý okamžitě poznal, jak je blbý. Proto bylo možno potkat často na nečekaných místech a v nečekaných pozicích vzdělané a inteligentní lidi. Tomu ale odzvonilo. Myslím, že dnešní rusové svým způsobem života dohánějí američany, stejně, jako jsme je dohnali i my. I z nás se stal národ tupých konzumentů.

      Vymazat
    3. 1:52 Toto je přesný příklad toho, že hloupý a povrchní v názorech jste tu právě vy. Váš falešně bezmezný obdiv k Americe, vám ani nic jiného neumožňuje. Snad to jednou pochopíte, co dělá národ národem.

      Vymazat
    4. Petr,Jihlava.
      Naprosto souhlasím s hodnocením komentáře Anonyma 26. dubna 2015 6:32.
      Pouze bych dodal,že vedl nebezpečných blbců,který se vyskytují hojně v obou našich národech jsou stejně nebezpečný ve všech dobách oportunisti.

      Vymazat
    5. Nesouhlasím s názorem, že Jožo Ráž a kapela Elán jsou povrchní. Pokud by byli povrchní, tak by nikdy nedosáhli úspěchu a několika generační slávy. Jsou surově upřímní a s tím se málokdo umí srovnat, což je ovšem netrápí. Přirovnání Američana s Rusem je trefením do černého. Kdo tam žil, byť jen krátkou dobu, tak se těšil na návrat do Evropy. Ruská pohostinnost a vzdělanost často překvapí i ty nejzatvrzelejší odpůrce - rosofoby. Doufám, že ještě dlouho budou rozdávat svůj elán a pozitivní energii. Přeji vše dobré. Libor z Ostravy

      Vymazat
  3. 100 % souhlas s Rážem . Rusové ve 20 století byli jenom biti a ponižováni . Že se vždy dokázali ubránit a znovu postavit na nohy o něčem svědčí . Jen v nedávné minulosti je srazili na kolena 3 zrádci : Chruščov , Gorbačov a Jelcin , kteří zdecimovali Rusy víc než 2 světová válka . Opět se vzpamatovali a díky Putinovi všechno vybudovali znovu .Dnes jsou hrdým a suverénním národem , který jde se svým vůdcem Putinem svou cestou . Psi na ně štěkají , ale karavana jde dál ! Budeme mít někdy v Česku takového vůdce taky ???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rusové se byli především sami. Nebejt Gorbačova, tak by dnes už byli v takovém úpadku, že by žrali hlínu.
      Nevybudovali nic díky Putinovi, ale díky raketovému růstu cen ropy v letech 1998-2008.
      Loser a hloupá ovce se pozná podle toho, že pořád čeká na nějakého vůdce co ho povede ke šťastným zítřkům.

      Vymazat
    2. 9,28 neplácej nesmysly, prosím tě. Kdoví co by kdyby. To není nikdy jisté. Třeba by se bez nového "východoevropského impulsu, kdy mu z čista jasna spadl do klína bohatý dar z nebes v podobě obrovského trhu, levné pracovní síly a Klondike určený k vykradení) rozsypal kapík, který se již blížil své vrcholové fáze kolapsu, kterou natahoval jenom životem na dluh. Putinovi se podle tebe zadařilo jenom kvůli růstu cen ropy. Co by ale ruský stát a ruský obyvatel z toho růstu měl, kdyby ty firmy ovládli západní oligarchové (k čemuž měli nakročíno) a vysáli veškeré bohatství vně Ruska? Na druhu stranu. Jak to, že geniální USA jdou setrvale do kopru, přitom je nikdo nesankcionuje, nikdo jim nevyhrožuje, mají suroviny, geniální lidi, břidličný plyn, technologie a kdesi cosi? Pohovoř,rád se poučím.

      Vymazat
    3. Se mi líbí spojení "raketový růst 1998-2008", zatímco ostatní svět měl stagnaci cen.

      Pár poznámek.
      Zažil jsem již raketový růst 1989 - 2015:
      - platů,
      - nájmů (nákladů na bydlení),
      - cen energií
      jen mi to tak vláda nepodávala.

      Základem je, že rostoucí cena ropy nebyla odkloněna od státního rozpočtu Ruska. To ve světe to odkláněči ošéfovali a tak na národy (lidi ve státech/republikách) zbyly drobky.
      Protože se pan PUTIN dělí, tak je špatnej. Co kdyby chtěla lůza i jinde po světě od svých politiků spravedlivější správu veřejných statků. To se neodpouští.

      Vymazat
    4. 12:17

      Pane Neználku, ropa za těch 10 let vystoupala z minima 10 na maximum 150. Tj 15x. V dolarech, ne v hyperinflačních rublech.
      A kde se asi v Rusku vzalo těch cca 100 dolarových miliardářů, když se Putin tak hezky dělí a nejsou tam žádní "odkláněči"?
      A které jsou ty státy které se s lidmi neděli? Saúdští Arabové jsou dle vás chudáci? Nebo Norové? Kanaďané?
      Melete jen cosi ze sna.

      Vymazat
    5. 12,31 tipoval bych, že ti dolaroví oligarchové jsou dědictvím západního demokrata (který nechal střílet bez zájmu západních médií na parlament, původně tvrdého nomenklaturního komunisty) báťušky Jelcina. Jak říkají Rusové: Éto bylo jego dělo."

      Vymazat
    6. všeználku,
      - já jsem připomínkoval "raketovej růst". A rostlo vše okolo.
      - to že se někdo dělí neznamená, že neodklání (jde o mírů).
      - jiné státy co se dělily mají po převratu (Libye).
      - Norové se dělí i o děti (to je privatizace jiného kalibru).

      Vymazat
    7. Netitulujte mě prosím svým vlastním titulem. Ptal jste se kde se ti oligarchové vzali. Odpověď jste dostal. Raketovej růst cen ropy začal již když se soudruzi z USA domluvili se saudskými Araby, aby uměle vyšponovanou cenou dostali SSSR na kolena. A pak to bylo v důsledku toho, že vše na západě je na dluh a dluh znamená úroky a úroky znamenají setrvalý růst cen. "Raketovej" růst jak pravil Švejk být musí, jak by bez růstu bylo možno splatit dluhy s úroky? Libye a irák mají po převratu díky mírové misijní politice světových loupežníků.

      Vymazat
    8. USA jsou na tom lépe než Rusko, protože nezažili války, které Rusko zdecimovalo. Navíc rusové nekolonizují a nevykrádají cizí svrchované země. USA žijí z mozolů jiných zemí a z vojenské diktatury, která nutí téměř celý svět kupovat ropu za petrodolar. Jaká by byla cena USD ?

      Vymazat
  4. U Američanů hraje roli i to, že oni za inflační světovou měnu vnucenou světu prakticky "zadara" vykrádají nejlepší HOTOV0 mozky a vysávají patenty a vynálezy. Kdo jiný na to "má"? Rusové mají reálnou ekonomiku nikoliv virtuální jako amíci. A pak je tu rozdíl ve vzdělání, které u Rusů bylo společenským statkem, kdežto u amíků jsou dvě úrovně vzdělávání - extra školy pro výjimečné jedince a bohaté a školy vychovávající "blbce".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rusové nemají žádnou ekonomiku. Nebo mi vyjmenuješ ten seznam výrobků vyvinuté v Rusku které běžně používáš? Mají jen přírodní bohatství které drancují a zbraně.

      Vymazat
    2. Nemají žádnou ekonomiku, truhlíku? A co ruská ropa, zemní plyn, ruské rakety, raketové motory, ruské zbraně, ruské dřevo, atomové elektrárny...? Jsi snad na hlavu padlý? Rusové nepotřebují uměle nadhodnocovat své platidlo (naopak jejich platidlo je umělým vydíráním znehodnocováno - sankce, zastrašování odběratelů...) a vykrádat za jeho pomoci svět. Co má kromě přírodního bohatství Saudská Arábie, Pepku? Co vyvinula, jaký má průmysl?

      Vymazat
    3. 10:20

      Hezké, že jsi vyjmenoval nějaké drobky, které se na ruské ekonomice podílejí zlomkem procenta.
      Ale:
      "Ruské hospodářství je založeno zejména na příjmech z energetických surovin. Země má hojné množství přírodních zdrojů, zejména ropy a plynu, které tvoří dvě třetiny ruského vývozu. Ropa a plyn se podílejí zhruba 16 % na ruském HDP a asi 52 % na příjmech státního rozpočtu."

      Ano, srovnání se zeměmi Arabskéko poloostrova sedí. Putin je asi stejný ekonomický génius a hospodář jako arabští šejkové. Až na to, že obyvatelé těch zemí mají násobně vyšší životní úroveň

      Vymazat
    4. No, Putin alespoň obrátil "pozitivní" ekonomický trend Jelcinovské politiky, který dělal z Ruska nesvéprávný přívěšek Západu, kdy klíčové podniky byly tunelovány a vyprodávány za hubičku konkurenci, která z nich pak vysávala obrovské prostředky - ty jdou nyní z velké části k duhu ruskému státu a ruskému občanovi. Neumětel Putin postavil ruskou ekonomiku znovu na nohy a od kolapsu ji přivedl k jedné z nejmeněích zadlužeností, na rozdíl od samých Nobelistů za ekonomii a nejskvělejších finančníků, kteří největšího světového věřitele udělali největšího světového dlužníka, nejzadluženější bankrotářský stát. A to ještě Putinovi Západ vyznávajícíc nade vše zásadu volného obchodu hodně "mydlil schody".

      Vymazat
    5. Američané akorát tak loví mozky, které přeplácí bezcennými papírky, které díky světu vnucenému systému petrodolaru mohou jako jediný stát na světě neomezeně tisknout s tím, že jim zároveň přisoudí reálnou hodnotu. Kdyby si ČR vytiskla 100 miliard euro, mohla by s nimi maximálně zatopit. Když si USA vytisknou 100 miliard dolarů, jsou okamžitě "posvěceny" jako platné peníze... Vylhaná kapitalistická akonomika stojící na dluhu a násilné exploataci slabších neumí nic jiného.
      Srovnávání největší země světa a rozlohou malých států v Zálivu, resp. "argumentace" rozdílnou životní úrovní je opravdu hodná "génia". Hypotetický příklad - z nebe se vám snese miliarda dolarů, za než máte a) povznést svou obec/město, nebo b) povznést stát velikosti ČR. Zatímco ve svém městě můžete stavět zlaté fontány z nichž bude téct víno, v rámci ČR je taková částka kapkou v moři, která taktak stačí na pár kilometrů dálnice.
      Ale kapitálofilovo uvažování zjevně není schopno dosíci takových výšin...

      Vymazat
    6. 10:53

      Ale prosimvás... Putin je asi stejný ekonomický génius jako byl Chavéz. Když ropa raketově rostla v letech 1998-2008 tak Venezuela i Rusko zažívaly zázračné časy rozkvětu. Dnes po pádu ropy Venezuela kolabuje a rusko se může jen modlit, aby cena ropy nejpozději do konce příštího roku stoupla aspoň na 80 dolarů. Jinak rusko čekají velmi těžké časy.
      Jediný co udělal Putin bylo, že zavřel Chodorkovského a jiné boháče, tím je zkrotil a upevnil si moc. To je tak vše.

      Vymazat
    7. Tak fajn. Putin je podle vás tedy diletant ale má díky šťastné souhře náhod pozitivní výsledky. A teď prosím pohovořte o amerických lídrech. USA naproti tomu mají v čele samé excelentní mozky, sídlí u nich FED tisknoucí světové platidlo, MMF, SB a klíčové mezinárodní ratingovky.. Jak je možné, že ekonomika řízena takovými kapacitami, politikům radí samý Nobelista za ekonomii, ministrovi financí a guvernérovi FEDu jakbysmet jde setrvale do kopru?

      Vymazat
    8. Možná USA "vykrádá nejlepší mozky", ale sotva vykrádá nejlepší duše - ty zůstávají, nebo se vracejí do své země, aby ji pomohli, svým rodinám, příbuzným, kamarádům, kolegům, sousedům, učitelům, kteří je vzdělávali a vychovávali, známým i neznámým lidem, kteří je vědomě i nevědomě formovali, kteří utvářeli prostředí, kde oni a jejich blízcí vyrůstali. Ne vždy to byla kladná zkušenost, správná informace, ale i ony jsou součástí výchovy. Je to otázka etiky, nakolik vrátím své schopnosti svému okolí, které mělo podíl na mém dosaženém já, a nakolik přitom budu tento svůj dosažený stav užívat pro sebe.
      Ano, USA má mnoho vzdělaných, chytrých, inteligentních lidí, ale má málo moudrých lidí. Proto i jejich zahraniční politika tak dopadá. Když nabyly vrchu humanitní ideály, bylo jejím vojákům děkováno, když převládly ziskuchtivé motivy, byly jejich armády vyháněny. A bude tomu tak vždy, když ti vzdělaní, chytří, inteligentní Američané (Evropané, Asiati....) propadnou z morálky a budou chtít kořistit na práci a díle jiných, ať již živých, nebo mrtvých, kteří spoluvytvářeli svět, který je především dílem společným a jen zlomeček z paramidy bohatství duchovního a materiálního je dílem našeho já. My totiž jen staví na mohutných základech generací minulých a s využitím práce podobných lidských mravenečků naší generace. Každý máme svoji hodnotu, svoji individualitu, právo na její rozvoj, avšak neměli bychom si namýšlet, že je jen naším dílem. Na to by samozřejmě měl přijít i každý skutečně inteligentní člověk, jenž není fachidiot, otázkou je, jak se s tímto poznatkem vyrovná, tj. jakou má morálku, jakou má duši.
      KR

      Vymazat
    9. Někdo tomu říká duše, jiný morálka, další identita (vědomí si své příslušnosti a sounáležitosti k širšímu celku kde má své kořeny, se kterým je bytostně svázán)...

      Vymazat
  5. Článek Ráže,slova Banášové jsou jiskřičkou realismu lidí,kteří vědí...,nejako ti pisálkové bez mozků,kteří urážejí každého,kdo má jiný názor a nepřemýšlí,jakou budoucnost jim připravují Kocábové,Šafrové,Filipovské,Němcové-jen války pod vlajkou USA zlodějny pod modrým ptákem a církevní bludy pod poameričtělým Bělobrádkem a vyžraným Dukou. Lidi,vzpamatujte se-nebo vám to dojde až budou vaše děti za vzdělání platit nehorázné sumy,od 18 půjdete k odvodu a až Nato a náš slavný generál zavelí zaválčíte si pod amer. vlajkou. Jste tak pitomí___-

    OdpovědětVymazat
  6. Jožo Raž -jde vidět že umí nejen zpívat ale i myslet.
    Prezident Putin je opravdu moudry muž a osobnost.
    Sankce vůči rusku-vždyt to je válka a spousta idiotu si myslí že je to dobře.Místo spolupráce a zbližování národu .rozdělování.

    OdpovědětVymazat
  7. Zkreslení a povrchní srovnávání je způsobeno i principem USA - vysaj a zahoď. Kolik "mozků"odešlo do USA a hluboce pod cenou odevzadaly vše, co v nich bylo? I u nás má asi mnoho absolventů dilema, zda zde přežívat na krátkých penězích, nebo si vydělat alespoň do začátku světem dotované petrodolary. Kam vede ztráta sebereflexe v USA pěkně dokumentuje film o těžbě břidličného plynu. Za upozornění na něj vám děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to je nějaká vina, že USA kladou na vědu největší důraz a vytváří chytrým lidem ty nejlepší možné podmínky? Nebo ty "mozky" někdo nutí chodit do USA násilím?
      Naopak, rusové a jejich zvrhlý komunistický režim dlouhodobě decimovali svou inteligenci, zakazovali schopným vůbec studovat, nebo jim potom znemožnili uplatnit se. To je vina Amíků?

      Vymazat
    2. USA díky privilegiu tisknout a vniucovat "hajzlpapír" jako světovou měnu nevysávají pouze ruské hotové "mozky" ale taky hotové "mozky" z postsovětských satelitů, Afriky, Asie, západních států EU. Řídí se heslem Feldkuráta Katze: proč bychom si nedopřáli, když nám je druzí za své prachy nechají vystudovat a ještě nám to zaplatí? (Béda)

      Vymazat
    3. 9:30

      Opět lži. USA nikomu nic nevnucují. Nebo nám snad chceš nakukat, že USA něco vnucují Číně? Že jí vnucují s pistolí u hlavy jejich dluhopisy či rezervy v dolarech? Hahaha.
      Zapomínáš, že drtivá většina z největších firem světa vznikla a sidlí v USA. IBM, Apple, Microsoft, Intel, Google a stovky podobných. To je zdroj jejich bohatství.

      Vymazat
    4. 9,39 mnohé z těch firem jsou dnes již americké asi tak jako je Volvo švédské. A ten zbytek, pošle brzy východní konkurence do kopru poté co si vytvoří svou analogii, podobně jako si tvoří svoji SB, svůj MMF, svoji "světovou" měnu, svůj navigační systém, své platební karty...

      Vymazat
    5. 9,39 vzpomeň si jak dopadli Husajn (ten dokonce vyzval státy OPEC aby odstoupiyl od dolaru jako svého platidla) a Kaddafí poté co odmítli americký hajzlpapír, vzpomeň si na Írán, který se stal světovým nebezpečím poté co se rozhodl neobchodovat svoji ropu za dolar. Podívej se jak USA trojčí kvůli tomu, že Rusové odmítají nechat dál vykrádat svoji ekonomiku za pomoci amerického hajzlpapíru, co dělají když Čína založila banku AIIB.

      Vymazat
    6. 9:59

      "mnohé"? Můžeš je konkrétně jmenovat, nebo zase jen tak blábolíš jako obvykle? A co západní investice v Číně a Rusku? Nic? Víš třeba kdo vlastní "ruskou" automobilku Lada a zachránil ji před krachem? To jen tak namátkou pro přiklad.

      Takže když si Východ vytvoří uplně stejně to co je dnes na západě? A kde je potom ten kvalitativní skok k lepšímu?

      Vymazat
    7. Zásadní kvalitativní krok v tomto (kapitalistickém) systému (kumulace bohatství - vznik světovlastníků, oligarchů "Rothschildů" a jiných pijavic na jedné a chudoby na druhé straně) možný není. Dočasně ovšem kapitalismus může odstoupit od virtuální ekonomiky a válek. To je alespoň malý krůček k lepšímu.

      Vymazat
    8. Záklaní nátlak USA byl na Čínu, resktive na zhodnocení jejich měny. A to porazilo USA. Cesta zpátky již pro USA neexistuje.

      Vymazat
    9. 10:42

      Pokud chce mít čína světové platidlo které bude konkurovat dolaru tak musí kurz yuanu zcela uvolnit, tzn yuan raketově posílí. Dokud tenhle bolestivý krok čína neudělá, tak si může o světové měně jen nechat zdát. Zatím využívají uměle podhodnoceného yuanu k podpoře svého exportu.

      Vymazat
    10. No to jistě ne, ale je tu aspoň naděje, že konkurenční systém a politicko-vojenský blok nedovolí americkým loutkovidičům ovládnou celou planetu a vnuti jí svá pravidla. Píši schválně slovo "naděje".

      Vymazat
  8. 9,09
    Ad 4 Pepku. Rusové "drancují" své vlastní přírodní (i jiné) bohatství. Amíci drancují cizí bohatství (z velké části je loupí anebo podvodně vykrádají). Co vede ke štěstí koho, to raději nechte ať si rozhodne každý sám a neuchylujte se k PRIMITIVNÍMU (a blbému) paušalizování.
    Ad 5) plácáš nesmysly. Amíků na žebračence a potravinových lístcích je stále víc ať se starají sebevíc. Je to důsledek toho, že skryté elity přelily kapitál do nákladových "rájů" a amíci musejí soutěžit v "konkurenceschopnosti" s novodobými otroky Východu. taky je to důsledek tlaku na "snižování nákladů" kdy kapouni zavádějí technické inovace mající za důsledek vytěsňování lidí na dlažbu a to, že ti co mají to štěstí a zůstávají v pracovním poměru jsou vysáváni až na "kost" (v důsledku konkurence) - nižší resp. stejná mzda za mnohem více práce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 9:27

      Amíci nikde nic nedrancují, vše si kupují. Lžeš a pomlouváš jako když tiskne a cenzor by tě měl smazat.

      Na potravinové lístky má nárok každý Američan s přijmem menším než 12.000 dolarů za rok tj. 300.000 Kč. Něco o čem si Rus může nechat leda zdát Je to normální forma sociální pomoci vyplácená v naturáliích, ty "žebračenko" :-D

      Vymazat
    2. Nevíš kdo teď těží ropu v Iráku a Libyi?

      Vymazat
    3. 9,34 Samozřejmě že drancují. Vykrádají jiné státy za pomoci svého inflačního "hajzlpapíru". Každého kdo odmítne se podvolit tomuto loupežení a má (třeba velké zdroje surovin jako Irák, Libye, nyní Írán a Rusko) vyhrožují, vydírají, sankcionují a s těmi slabšími rovnou válčí.

      Pokud jde o potravinové lístky - to je dočasná úlitba těm, které decimují doma, kterou si mohou dovolit jenom proto, že donekonečna tisknou inflační "hajzlpapír" a donucováním jej "uhodnocují" jako světovou měnu ve zbytku světa. Ale zdá se, že tomuto pomalu začíná zvonit hrana. Americký "hajzlpapír" odmítá stále víc států a klíčoví držitelé dalšího amerického "hajzlpapíru" (donekonečna tištěných dluhopisů) tyto dluhopisy již dál nechtějí. Proto válčí jak zběsilí, kdekomu pod falešnými záminkami vyhrožují a udržují svět v chaosu.

      Vymazat
    4. 9:47

      V Iráku a Lybii? Asi budeš hodně překvapený a tvůj pracně vybudovaný virtuální svět se sesype jako domeček z karet.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum_industry_in_Iraq#Service_Contracts_Licensing_Results

      Vymazat
    5. 9,57 Základním cílem americké politiky je donutit všechny státy akceptovat inflační dolar jako univerzální světovou měnu. Z každého vytištěného dolaru mají US tiskaři několik centů zisku. Hlavní výhoda ovšem tkví v Katzovském přístupu. Proč bychom si to (cokoliv) nedopřáli, když si můžeme vytisknout takřka neomezené množství dolarů a protože je dolar univerzálním světovým platidlem, nakoupíme si za něj ve světě cokoliv, půjčíme jej na dluh... Všechny státy, které se této loupeži stavěly na odpor byly nějakým způsobem světovým lupičem č.1 potrestány anebo o to lupič se svými satelity usiluje. To, že se mu někde nepovedlo dosáhnout doposud na zdroje surovin je kompenzováno zabavením penžních aktiv svržených režimů v bankách, suplováno půjčkama na nákupy zbraní a rekonstrukci válkou zdecimovaných zemí.

      Vymazat
  9. Americane se inteligenci od Rusu ani jinych narodu nijak nelisi. Ale protoze ziji mnoho generaci ve svobode jsou podnikavejsi a vynalezavejsi.
    Clovek ktery je urazi neni nic jineho, nez zavistivy a neschopny rasisticky primitiv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemluv o rasismu ve vztahu ka míkům, prosím tě. Do šededesátých let tam měli otevřený rasismus (apartheid chceš li) a nyní jejich jako elity prohlašují Američany za nadřazené zbytku světa, oprávněné (čím?) vládnout ostatním a "kroutit ruce" odmítačům své "hostie svobody, míru a demokracie". Není větščích rasistů v současném světě než je americká politická "elita".

      Vymazat
    2. "A Pepku, kdyby někdo povídal, že Obama je dobytek a nebo, že tu válku nevyhrajeme, tak přijdeš a řekneš nám kdo to povídal. Rozuměls?" Teď zameč a vyskoč!

      Vymazat
    3. Američan žijí ve svobodě? To platilo tak před 50tilty. Dnes se normálním lidem o svobodě jenom zdá. Když už tak miluješ Ameriku, tak se pokus o ní zjistit co nejvíc a to nejen z pražské kavárny. Dagmar

      Vymazat
    4. 17,58 Tehdy taky nežili ve svobodě. Tehdy tam humanitárně řádil KuKluxKlan

      Vymazat
  10. Veliký Satan z Usraele je koncentrované ZLO, které musí být zničeno dříve, než ono zahubí lidstvo!!! Smrt Satanovi!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jenom zavádějí nový světový pořádek. Otrok potřebuje jíst a bydlet, na nic jiného peníze nedostane. Je potřeba, aby se ještě Čína stihla dozbrojit. Z prosperující velmoci udělali zadlužené trosky, kde daně jdou do kapes šmejdům

      Vymazat
  11. Až skončí dolar jako světové platidlo (a nakročíno má) skončí éra amerických válek ve světě, skončí éra virtuální ekonomiky, skončí globální vojenské roztahování a neomezeného utrácení US vlád, včetně extrémních výdajů na zbrojení, skončí vykrádání cizích mozků ve světě, skončí rozmařilá sociální politika v USA a USA se samy utpí v krvi a uplatnění dojdou dosud nevyužité nově postavené koncentráky.

    OdpovědětVymazat
  12. Pan Jožo Ráž je jedním z mála rozumně uvažujících současných umělců v Čechách i na Slovensku .Drží si stále svůj objektivní pohled na současné dění i když se dnes pravda nenosí a myslím , že s tím má i problémy. Velmi si ho za to vážím a s většinou jeho v článku uvedených názorů souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  13. První zprávy: závěry vědců z Princetonu: "USA již nejsou demokracií".

    OdpovědětVymazat
  14. Naprosto souhlasím s p. Rážem a moc si vážím toho, že se nebojí říkat své názory, i když se pohybuje v prostředí a mezi lidmi, kteří mají názory zcela opačné a nejsou schopni akceptovat jiné. Také považuji Putina za moudrého člověka a děkuji jemu a lidem kolem něj za stále ještě mír v Evropě (krom východní UA kde lidé neskutečně trpí díky USA a jejich podpory fašistů v Kyjevě). Za moudrého považuji i p. Ráže, když dokázal vyhmátnout podstatu tak rozdílných národů v pár větách. Na jedné straně tisíciletý slovanský národ hrdý a houževnatý s otevřeným srdcem a na druhé straně směsice evropských národů hlavně anglosaských, která násilně obsadila kontinent, vyvraždila původní obyvatele a svou kulturu násilí ted vnucuje celému světu a pokrytecky to nazývá demokracií a obranou lidských práv. Odkdy se lidská práva ochraňovala házením bomb ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ti by klidně nechali ukřižovat Ježíše, podle toho jak jim záleží na křesťanech v Sýrii, kteří se dostanou do rukou jimi podporovaných muslimských "demokratů". Jsem si jist, že kdyby Ježíš náhodou obživl, vyhnal bych většinu humanitárních bombardérů z Chrámu páně. Jedny kvůli porušování přikázání Nezabiješ, druhé jako penězoměnce, kteří ve svatoistánku nemají vůbec co dělat a v království nebeském velbloudy nepřijímají.

      Vymazat