Reklama

středa 8. července 2015

Franzouzský film Zákon trhu na festivalu v Karlových Varech. Člověk redukovaný na zboží,každodennost kapitalismu

Antonín Tesař
8.7. 2015   A2larm
Do Karlových Varů doputoval z festivalu v Cannes francouzský snímek Zákon trhu, který se s pozorovatelskou pečlivostí a až dokumentárním přístupem věnuje každodenním problémům obyčejných lidí. Zákon trhu je příliš tvrdý a krutý, než aby se podle jeho pravidel dalo důstojně existovat. Vnímáme nervozitu lidí lapených v pasti institucí, ponižovaných jejich představiteli a nucených do rozhodnutí, která se jim ani trochu nezamlouvají.

Může se to zdát zvláštní, ale prosté finanční potíže příslušníků střední třídy nejsou pro sociálně realistické filmaře až tak lákavým tématem. Daleko vděčnější jsou vyprávění o různých radikálně vyloučených osobách nebo komunitách, případně o deviacích a krutostech, které zdánlivě spořádaní občané skrývají ve svém soukromí. Problémy obyčejných lidí v době krize nejsou tak exkluzivní a zpravidla ani tak extrémní. Přesto se v posledních letech objevilo několik výrazných filmů, které právě na ně upírají pozornost – třeba Dva dny, jedna noc belgických bratrů Dardennů nebo Krásné mládí Španěla Jaimeho Rosalese. S obzvláštní uměřeností a zároveň působivostí se ale tématu každodennosti zhostil Francouz Stéphane Brizé ve filmu Zákon trhu, který byl premiérově uveden letos na festivalu v Cannes a nyní se promítá v Karlových Varech.

Pozorovatelský styl


Zákon trhu je výjimečný právě v tom, že zůstává primárně u ukazování obyčejnosti. Jeho hlavní hrdina Thierry (Vincent Lindon byl za jeho ztvárnění v Cannes zaslouženě oceněn) je bývalý tovární dělník, který je na začátku filmu nezaměstnaný a v jeho druhé polovině přijme místo ostrahy v supermarketu. A touto větou by se také dal shrnout celý „příběh“ filmu.


Vnímáme nervozitu lidí lapených v pasti institucí, ponižovaných jejich představiteli a nucených do rozhodnutí, která se jim ani trochu nezamlouvají.


Brizému ovšem nejde o vyprávění příběhu, ale o studování situací. Stejně jako jiní sociálně realističtí filmaři dneška (třeba zmínění Dardenni) sází na pozorovatelský styl, ve kterém má vše působit jako syrový, dokumentaristický záznam „skutečnosti“, která je ale samozřejmě zinscenovaná filmaři. Zákon trhu nám tímto způsobem ukazuje celkem všední situace, ve kterých obvykle dochází ke střetům jedince s nějakou autoritativní institucí či jejími zástupci – například, když Thierry vyjednává se zaměstnankyní banky o svém dluhu nebo když ostraha supermarketu chytne někoho při krádeži. Ve chvíli, kdy nás film svým způsobem narace nutí tyto scény sledovat z pozice nezúčastněných diváků, uvědomujeme si jejich nesnesitelnost. Vnímáme nervozitu lidí lapených v pasti institucí, ponižovaných jejich představiteli a nucených do rozhodnutí, která se jim ani trochu nezamlouvají.

Dvě scény jsou v tomhle ohledu obzvlášť výmluvné. V jedné se Thierry účastní školení, jak správně vystupovat na pracovních pohovorech. Jeho cvičný pohovor je nahraný na video a pak celá skupina hodnotí jeho výkon. Ve druhé scéně se Thierry a jeho žena učí kroky v taneční škole. Instruktor je na dlouhou dobu od sebe odtrhne a tančí přímo s Thierrym jako jeho partnerka, aby ho naučil správné tempo. V žádné z těchto situací se hrdina neocitá přímo v prekérní situaci, nejde mu přímo o život, ale spíše o jeho snesitelnou a důstojnou podobu, přesto i v nich na Thierryho působí stejné tlaky. Na pohovoru je nekompromisně hodnoceno každé jeho slovo, gesto a postoj. Stává se člověkem redukovaným na zboží, které se nabízí na trhu. V taneční scéně ho cizí osoba zbaví blízkosti sdílené s jeho partnerkou a začne doslova řídit jeho kroky. Hrdina se tu proměňuje v loutku, která je nucena přizpůsobit se těm, kteří tahají za nitky. A jak ukazuje třeba scéna pohovoru v bance, jsou tyto nitky spletené z bankovek.

Bezmocný divák

Je moc dobře, že Thierry ani nikdo jiný nesáhne k žádným extrémním sociopatickým řešením svých problémů ani že během děje nepadne až na samotné existenční dno. Podobných filmů už totiž existuje dost. Zákon trhu je působivý právě v tom, že odhaluje tlaky kapitalismu, které se projevují v našem každodenním životě. Všechny Thierryho drobné vzpoury vyznívají stejně bezvýznamně jako sebevražda jedné jeho kolegyně (což je nejradikálnější čin, jaký nějaká postava ve filmu vykoná). V pasivní pozorovatelské pozici zůstává divák stejně jako Thierry bezmocným – samozřejmě až na to, že Thierry takto bezmocně pozoruje vlastní život, zatímco my, diváci, se toho účastníme spolu s ním.

Občas je film možná až příliš vyhrocený. Thierryho syn určitě nemusel být tělesně postižený génius, který má šanci dostat se na elitní školu – tenhle motiv vytrhuje vyprávění z jeho všednosti a není ve filmu nijak zvlášťrozvinutý. Také závěr (který silně připomíná finále Dvou dní, jedné noci) představuje vzhledem ke zbytku filmu možná až příliš silné gesto. To je ale možná až moc nekompromisní postoj vůči filmu, který chce koneckonců ukázat, že zákon trhu je příliš tvrdý a krutý, než aby se podle jeho pravidel dalo důstojně existovat.

Autor je filmový redaktor A2.

97 komentářů :

  1. Lidi jsou prostě ovce a nic dobrého si nezaslouží, když za dobro nebojují. Odtrhli se od přírody, rvou se o zlevněný šmejdy v hypérkrámech a večer čumí na debilní seriály. Jsou to ještě vůbec lidské bytosti?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě, že jsou to lidé. Polemika by spíše byla na téma, jestli se mně nebo Vám takový život zamlouvá. Ale pořád to bude jen o životě mém nebo Vašem; životy druhých lidí sice ovlivnit můžeme (v různé míře), ale těžko by bylo správné činit tak proti jejich vůli. Navíc tím nevyřešíme, čí život je lepší, protože každý má svůj životní žebříček nastavený jinak.

      Smazat
    2. Nebudu s nikým polemizovat. Každý má co si zaslouží. Následek - příčina. Jen vidím, jak se štěstí a zdraví lidem vyhýbá, ale každý ať si dělá co chce, sám si ponese i následky.

      Smazat
  2. Jo, důstojnost je v představách některých lidí cosi, co prostě padá z nebe a co jim musí být zajištěno stůj co stůj. Ale jejich představa důstojnosti naráží na důstojnost těch, kteří musí tu cenu platit. Okrádat jedny, aby druzí měli pocit důstojnosti. Fujble.

    Zákon trhu je tvrdý. Stejně jako fyzikální zákony. Podle některých lidí není důstojné být smrtelný, podléhat gravitaci, nebo využívat energii k vykonání práce (ve fyzikálním slova smyslu). Ale tak to holt bývá.

    Je mi důstojnější pracovitý chudý člověk, i kdyby se musel hodně uskromnit, nežli chudý zloděj, který má plnou hubu toho, jak mu nic nechtějí dát.

    OdpovědětSmazat
  3. Pes, který dostane pokaždé, když si vyskočí, elektrošok, po čase už nevyskakuje. Je to živý pes na úrovni chcíplého psa. Jen žere a existuje, a zajímá se už jen o to žrádlo. Tak dopadl světový lid ( zvláště český - zhruba od středověku, jakmile vyskočil, přišel šok a rány jedna za druhou) a už nevyskakujem. Už se jenom třesem a kňučíme.Nestihli jsme si všimnout, že za veškerou lidskou porobou stojí vždycky jen hlavy pomazné - bez výjimek. Znamená to upustit od řevnivosti, šarvátek, mezilidské nenávisti, kterou mezi lidi media denně sejou, vyfláknout se na hrůzu z islámu - ukázat kdo jsme, vystrčit zuby, a zatočit s hlavami pomazanými. Všechny zahnat do hladomorny třeba na Špilberk, jen s batohem o obsahu 5 kg. Vše ostatní nechají ležet na místě. No sláva... ale kdo se toho pak ujme? .... No kdo... budeme hledat zas nové hlavy pomazané a nadšeně je posadíme na trůny. A vše začne znovu... a znovu... a znovu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Mluvte prosím za sebe. Je samozřejmě smutné, co říkáte, ale není to pravda. Živých psů (mám-li užít Vašeho přirovnání pro sebevědomé lidi) vidím v okolí dost. Samozřejmě je možné, že Vy žijete v depresivním prostředí plném chcíplých psů a nic lepšího neznáte. Což je pochopitelně smutné.

      Jinak závěr Vašeho příspěvku je pěkný a plně jej chápu; to, co nám vládne, je hnus. Ale k té bezvýchodné opakující se situaci mám alternativu. Kdo se toho ujme? Nikdo, resp. my sami. Ale ne prostřednictvím demokracie, nýbrž prostřednictvím sebe samých, každý sobě vládcem.

      Smazat
    2. https://www.youtube.com/watch?v=wCV67irWeaw

      Smazat
    3. Pro 14.03,nejak jsem nepochopil,kdo se toho /myslel jste tedy neuteseneho stavu / ujme..Cituji: "Nikdo resp. my sami ". Nechapu co z toho plati a vyplyva..

      Smazat
    4. 8. července 2015 13:52

      Ano, to je přesné. Napodmiňovaní k poslušnosti. Vyšokovaní jsme už dost, teď nás "uplácí" aspartámovými lízátky.

      Smazat
    5. 15:06: Nikdo nezná tak dokonale naše tužby, pocity a schopnosti, jako my sami. Tedy jen my sami sobě můžeme být těmi nejlepšími vládci a vladaři. Nikdo není ten nejlepší člověk, nikdo takový neexistuje, který by byl přirozeně oprávněn vládnout milionům různých duší a řídit jejich životy. Svět je tak složitý, rozmanitý (a díky tomu krásný), že není v silách ani toho nejlepšího počítače, aby směroval osudy každého z nás, když každý z nás má i jiné cíle. Nikdo nám tedy nemůže vládnout, pouze my sami sobě. Každý z nás sám sobě vládcem.

      Smazat
  4. My sami - jsme se "toho" ujali už před pětadvaceti lety - ne? A žádného toho "šibeničníka" z minulého údajně "zločinného" režimu jsme přece nepotrestali - nebo jo? Můj použitý "chcíplý pes" je synonymum k člověku, který už odevzdaně přijímá všechno, aniž by protestoval - jak pes který dostává elektrošoky když si vyskakuje. ...."Ne, nejsme na kolenou, ryjeme držkou v zemi"... (K.Kryl -nebo zpíval špatně?) ....Samozřejmě že někteří si pro účely elektrošoků za vyskakování vytvořili výjimku a vyskočili si hodně vysoko a k tomu rozkradli a ukradli všechno - ti jsou zatraceně živí -v tom s vámi souhlasím. Sebevědomí lidé nám samozřejmě nechybí -mezi zbohatlíky je jich fůra, a taky mezi protekčními šmejdy a manažery (kdekoliv) - například ve věku pětadvaceti let, a řvou a roztahují si držku na padesátileté lidi, které mají "řídit" aniž by jejich práci rozuměli alespoň zhruba. Ale cvičí si na nich své sebevědomí. A pak taky ty hodně mladé smrady(lépe situovaných rodičů) navštěvující nějakou střední školu, ti jsou sebevědomí po americku,protože mají americkou výchovu.Řeklo by se - život je naučí -houby s octem je naučí! Zbohatlická chamraď má všude vrátka otevřená, dobře to ví a odtud pramení jejich sebevědomí. Děti, jejichž rodiče vykradli exekutoři se státní licencí a razítkem, děti, jejichž rodiče nemají pro ně na školní obědy, a ostatní "obyčejné" děti moc sebevědomí nevykazujou.Představte si ta trága, když on nemá na to,aby odjel do Karlových Varů na fesťák a řval a řičel nadšením nad Richardem Gere a pak se tam někde válel po louce -to musí být hrozný pocit - ne? Já žiju v depresivním prostředí stejně jako vy, a vidím ošupačené lidi s dírami v hubě namísto zubů, ale vy asi jen skvělé týpky v kravatě a s americkým chrupem?Jenže vy za nic na světě neřeknete, že císař pán je nahý - asi to vždycky bylo na pováženou. Aby bylo jasno - já sám si nestěžuji, ale přál bych si, abych potkával lidi jen hezky a slušně oblečené ( Prostějov, Triola) jako potkávali moji rodiče -posadit se do parku bylo příjemné. Ale dnes - s těmi zjevy? V každé ulici několik krámků, kam se vozí hadry se skládek z Anglie, Německa a tak, a prodávají se za dvacku - narvané kupujícími -paráda - ne? Když jdu po náměstí a ulicích - rozdávám všechno, co mám u sebe, a řval bych a blil bych. Že má být každý sám sobě vládcem? Proč ne? Podle té číslice na účtě -víte? A nejlépe si vládne takový pan domácí. Restituent. Nemusel nikdy nic -úplné prd! A pětadvacet let se mu peníze od odíraných nájemníků jen hrnou a hrnout budou, takže Dubaj, Arabské Emiráty, Kanárské ostrovy.....? To se to vládne -co? Napište mi ještě něco podobnýho, anonyme z 14.03 - jsem z vaší filosofie u vytržení.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. No vlastně jste jen potvrdil, že žijete ve velmi smutném prostředí a sám máte velmi smutný přístup k životu. Já vidím sebevědomých lidí dost mezi lidmi všech příjmových skupin. Možná jsem optimista a Vy pesimista, v takovém případě si nikdy rozumět nebudeme a není o čem diskutovat.

      Smazat
    2. Annonyn 14:03 je úplně mimo mísu.Diskutujete s člověkem bez kouska altruismu, který si svoji hloupost neuvědomí, dokud ho osud nesrazí k zemi. Nemoc, úraz - a nemusí být jeho ale třeba příbuzných, blízských atd. Nemá smysl popisovat hluchému tóny.

      Smazat
  5. Nevím proč je v názvu článku zmíněn kapitalismus. Snad proto, že se to lépe hodí než psát smíšená ekonomika. Je to všechno jen v lidech a v morálních hodnotách.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jak, v lidech? Všechno je v systému a ten tvoří nadlidi a zločinci, kteří nás nazývají "obyčejnými lidmi". frázi, že "je to v lidech" si strčte někam. Je to v lidech- Libye, Donbas, Irák? Oni, ti lidi, za to můžou? Proberte se z těch "pozitivních" plků.

      Smazat
    2. Ale na ten systém věří zase jen lidi. V konečném důsledku je to jen o tom, zda lidé v tom systému setrvávají (čímž jej podporují), nebo ne. A tím nesetrváváním není šíření výzev, ale prostě ignorování systému, vystoupení z něj. V kontextu politiky je tím systémem sociální stát a vystoupením z něj je neplacení daní, "zmizení" z očí státu a přechod k anarchii.

      Smazat
  6. Takovéto festivaly mám rád, vždy se ukáže maloměšťák. Jen kdyby už nebyly dotované, protože aby se tam zase Bartoška opil a poblil nelze, je nemocen.

    OdpovědětSmazat
  7. Kapitalisti sebe uvazují do stále pevnější smyčky přesvědčení, že oni jsou ti vyvolení být pány nad mnohými. Je to stále stejný psychologický moment, který vládl ve Feudalismu, Otrokářství, a Despociích. Sebepřesvědčení o významnosti nad ostatní, pro kterou se jen hledá formální pečeť. Dříve to byla rodová posloupnost a šlechtické tituly. Dnes je tou formální pečetí stav Obchodního Rejstříku a Katastru Nemovitostí. A znovu tu máme "nadlidi" a "podlidi" ... To je třeba si uvědomit a mít na paměti, a také a především to, že je to mýlka těch, kteří v toto uspořádání věří. Líbivá, podbízivá, strhující, oklešťující od svobody rovnosti.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Máte mylné představy o kapitalistech. Já jsem kapitalista a žádnou vyvolenost necítím. Nabízím, ber nebo nech být, to je celé. To platí ať už jsem velký továrník, nebo obyčejný dělník.

      Smazat
    2. Jedna věta popírá druhou. "žádnou vyvolenost necítím - ber nebo nech být" ...

      zamyslete se nad tím

      Smazat
    3. Jak ji popírá? Buďte konkrétní. Mám cítit vyvolenost proto, že něco nabízím a nikomu to nenutím? Ale v tom případě je vyvolený prakticky každý, kdo něco nabízí, ať už továrník nebo dělník. Vy ne? Vy nic nenabízíte?

      Smazat
    4. Ber nebo nech být znamená, buďto bude po mém anebo nic. Jaký vztah tím vyjadřujete k těm, kterým takovou nabídku kladete?

      Smazat
    5. Neutrální.

      Vlastně, já tak trochu nechápu, co jiného bych podle Vás měl vyjadřovat?

      "Ber! Ber! To musíš brát!" Čili násilím někomu vnucovat něco, co třeba nechce. To chcete?

      Nebo snad:

      "Nic si ode mě neber, nic ti nenabízím!" No ale pak taky nic nedostanu. Chcete, aby Vám nikdo nic nenabízel?

      Tím "ber nebo nech být" vyjadřuju jasný postoj, že vše, co nabízím, není nic závazného, směna, kterou dotyčný vzetím uskuteční, je dobrovolná.

      Vztah, který tím vyjadřuju, je neutrální, aktivní, ale nenásilný. Není agresivní - to by byl, kdyby svou nabídku nutil, kdybych násilím někoho nutil, aby si ode mě vzal. A není ani pasivní - kdybych nic nenabízel, byl bych moc smutný a líný člověk. Pokud nic jiného, a to je asi odpovědí pro Vás, vztah může vzniknout až po té nabídce. Mohu získat věrné zákazníky. Což se ale nestane, dokud nezačnu tak, jak jsem začal, tedy nabídkou, kterou není povinnost přijmout.

      Smazat
    6. To není vztah neutrální, to je vztah ultimátní. "Ber (tak jak to je) a nebo nech být."

      Dosáhl jste toho, že ovládáte určitou část prostředí - Váš osobní majetek. A v rámci tohoto prostředí jste "ultimátní" moc, která nabízí nebo "nenabízí nic". Volba je příjmi nebo "zmiz".

      Představte si, že by Vám patřil celý celičký svět. Jakou moc byste měl nad ostatními, ne-li ultimátní.

      Smazat
    7. Asi takhle. Pokud Vám nabídka a dobrovolnost jejího přijetí připadá jako ultimátum, že jinak než dobrovolně ta směna neproběhne, tak asi ano, je to dle Vašeho chápání ultimátum.

      V takovém případě nemá smysl Vašemu chápání předhazovat jakékoliv další podněty, protože Vaše chápání je pro mé chápání naprosto nepochopitelné. Ale v zájmu pokračování legrace s Vámi (a z Vás) tuto svou zásadu poruším.

      Argument s celičkým světem je zajímavý. Otázka je, nakolik pravděpodobný. Řekněme, že se mi podařilo všechny přesvědčit, aby mi dobrovolně prodali celý svět. Už to, jakou nepředstavitelnou hodnotu jsem musel za ten svět vyměnit (jinak to za předpokladu dobrovolnosti nejde), by nejspíš vydalo za jeden další svět; tedy pravděpodobně by ti, od kterých jsem svět koupil, měli ten svůj. Je tedy pravděpodobné, že to, co ode mě získali prodejci světa, je pro ně užitečnější než svět. Nechám se sám překvapit, co by to mohlo být; přiznám se, že moje fantazie nevymýšlí nic jiného, než prostě výměnu svět(y) za svět(y).

      Jaký je Váš nápad? Za co bych mohl, za předpokladu, že ta směna je dobrovolná, získat svět? Tedy co by ti lidé měli místo světa?

      Řekl bych, že víc hlav víc ví, ale tady už jsem se naučil tuhle věc nepředpokládat.

      Smazat
    8. Nad dobrovolností už je jenom axiom, který ji činí samozřejmostí a tudíž postrádá smyslu, coby dělící kritérium. Činíte vše dobrovolně? Anebo vás přeci jen někdo anebo něco k něčemu nutí?

      Smazat
    9. No, popravdě řečeno, jediné, co každý z nás musí, je umřít.

      Bydlím dobrovolně? No, bydlím, protože bydlet chci. Zda jsem se k tomu rozhodl, dobrovolně, to nevím, je to prostě má potřeba. Co ale určitě bylo dobrovolné, je moje volba, kde bydlím.

      Jím dobrovolně? Asi ne, jím, protože musím. Ale co si vybírám, je, co jím.

      Dá se to aplikovat na kapitalistu? Ne. I kdyby kapitalista nabízel sebenezbytnější službu či produkt, on pořád není jediný, kdo takovou službu či produkt nabízí. Z jeho pohledu, i z pohledu potenciálního zákazníka, je ta nabídka přijímána dobrovolně.

      Smazat
    10. Právě, že kapitalsmus směřuje k tomu, že právě a jen kapitalisti nabízí nezbytné služby a produkty. A Vy nemáte jinou volbu, než je získat za podmínek kapitalistů.

      Smazat
    11. Čímž se ostatně dostáváme k jádru pudla. Co je zbytné a co je nezbytné. Kdybychom dokázali mezi těmito kategoriemi rozlišit, uměli bychom i vytýčit kapitalismu jeho hranice.

      Smazat
    12. V kapitalismu jsou všichni kapitalisti, tedy i Vy. I ten prostý dělník nabízí továrníkovi službu, kterou továrník může a nemusí přijmout. I kdejaký obyvatel země má ostatním co nabídnout; své výrobky, služby, dovednosti, tělo, zkušenosti, lásku. (A nenapadá mě, co by se muselo stát, aby ten člověk neměl vůbec nic k nabídnutí. A jako další věc, vůbec mě nenapadá, proč by takový člověk měl být označován jako potřebný. Doufám, že takových lidí je nula nula nic. Potřebujeme se všichni, teda ne úplně všichni navzájem, ale každý máme někoho, kdo nás potřebuje; jinak bychom nepřišli na svět.)

      Jediná nezbytná věc je umřít. Chcete jí vytyčit hranice? Dobře, jedna mě napadá - umřít by měl každý sám, bez přičinění jiných lidí.

      Smazat
    13. V kapitalismu jsou všichni žáby, které se perou o nejlepší místo u pramene, jste chtěl říct.

      Smazat
    14. Pokud to tak vidíte, žijete ve světě, kde jediným živobytím člověka je lovit mamuty. Pak je pochopitelné, že se všichni perou o mamuty. Od té doby se však svět stal mnohem pestřejším, aby Vám tuto představu vyvrátil. Upřímně, něco takového by mě hodně naštvalo, kdybych byl komunista a zjistil, že když se dva prali, třetí se smál. Když jeden pramen byl jablkem sváru, někdo jiný objevil jiný pramen... a těch pramenů ne a ne ubývat.

      Až se dostanete z pravěku, dejte vědět.

      Smazat
    15. A v budoucnosti už jste byl?

      Smazat
    16. Ne, ale každým okamžikem budu.

      Smazat
    17. Tak dejte vědět, až se z ní vrátíte.

      Smazat
    18. Tak jsme si oba dali úkoly a já bych tu diskusi uzavřel s tím, že Vy se máte vrátit z pravěku, abyste pochopil, že trh je pestrý a já se mám vrátit z budoucnosti, aby... no, nevím, prostě se mám vrátit z budoucnosti.

      Děkuji za spolupráci. Pro mne byla určitě přínosná, dobře jsem se bavil.

      Smazat
    19. Jde to ztuha, že? Jo bariéra rychlosti světla, to chce nějakou páru.

      Smazat
  8. Anonymní 15.35 -jste jen žvanil a bafuňář. Pan domácí -ne? Zajištěný důchodce? Přistrčil vám někdo dokonce například výrobnu?Vlastním přičiněním jste mohl vytvořit leda tak prdljas. Platy obyčejných lidí po devadesátém byly mizerné, a jsou mizerné pořád, bez dědictví nebo úvěrů se podnikat nedalo a nedá - leda tak dobrá protekce, státní zakázky, podvody, známosti - tak co tady žvaníte? Myslíte si, že jste mezi opicemi? Jestli odmítáte vidět rub a líc reality, vaše věc - pštros taky strklá hlavu do písku a asi si připadá jako v ráji. A vy že jste kapitalista? Prokrista -co se to vyklubalo z posttotalitní čeládky za trapné žvanily. Ber - nech být - ach bože.Taky chodíte na tržiště otrokyň a otroků? S takovými lidmi to skutečně buď nedopracujeme nikam, nebo naopak k ošklivému krveprolití.Včera byl - v seriálu o mjr. Zemanovi -docela dobře znázorněn moment, kdy mizerná kapitalistická šmejdí čeládka za živého boha nechtěla opustit svá načančaná sídla,doslova šíleli hrůzou, že by měli žít jako prostí lidé. Zbaběle si balili do ranečků své zlato a šperky - taková zkaženost do morku kostí, celých rodin a rodů. Ti lidé na zkaženosti vyrůstali, práce a obyčejnosti se děsili a štítili, raději se nechali zabít. A to ještě nemluvím o filmu V zámku a v podzámčí - co tam předváděla zbohatlická verbež. Všichni ti erbovní šašci kteří krmili pejsánky husími jatýrky a děti chudých lidí nechali umírat hlady - a to přesto, že na zbohatlickou verbež tito poddaní dřeli - bez jejich práce by měli hovno, chcípli by hlady a ve špíně, protože vařit neuměli, prát a žehlit nebo uklízet též neuměli - všechny tyhle ponravy byly vždy a odjakživa společnosti k hovnu. To je taky o ber - nebo nech být? No - a co? Erbovní šašky jsme vyhnali, a zas tu máme hlavy pomazaný a politický šašky, kteří se taky práce štítí, občany vydírají a odírají, a z práce lidí tyjou a žerou -jak ty ponravy. Je to pořád stejné.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. WTF...? Pán má přebujelou fantazii a nenávidí svět? Jak se ta choroba jmenuje, abych se jí mohl vyhnout?

      Smazat
  9. Neregulovaný kapitalismus krystalizuje v privátní diktaturu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Voda zamrzá při 100 stupních Celsia.

      Smazat
    2. To Vás učili ve škole?

      Smazat
    3. Ne, ale Vy jste si začal s psaním nesmyslů.

      Smazat
    4. Kapitalismus krystalizuje v privátní diktaturu je empiricky ověřený fakt.

      Smazat
    5. No výborně, pak je empirickým faktem i zamrzání vody při 100 stupních celsia.

      Vím, že se hroutily celé státy, které skrze svou moc dělaly různé kraviny, ale o krystalizaci neregulovaného kapitalismu v privátní diktaturu jsem nikde neslyšel. Asi jste chodil do jiné školy než já. Já se učil číst, psát, počítat, ne plácat hlouposti a tvrdit o nich, že jde o empirická fakta.

      Možná by pomohly nějaké příklady, stačil by jeden, i když ani ten nedoloží obecnou zákonitost. Obecnou zákonitost budete muset nějak vyvodit z definic kapitalismu. A pokud byste to udělal, pochopil byste tím kapitalismus a vysvětlil byste zajisté i přesný mechanismus, jak k té krystalizaci dochází.

      Smazat
    6. Které se hroutí pod tíhou dělání různých protikapitalistických kravin (zákony na ochranu různých monopolů, sanování nezodpovědných bank z daní apod.). Žádal jsem příklad, nikoliv nesouvisející věci.

      Smazat
    7. žádný kapitalizmus neexistuje. není ani v usa. skutečný kapitalista by nikdy nezavedl kvantitativní uvolňování. v usa je plutokracie. kapitalizmus a komunizmus jsou utopistické konstrukty na úrovni sci-fi.

      Smazat
    8. Komunismus byla idea, kapitalizmus je realita.

      Smazat
    9. Kapitalismus je zorganizovaná zlodějina, defraudace nejvyššího možného rozsahu.

      Smazat
    10. Vy si fakt myslíte, že si lidi nevezmou zem zpět? ... Vezmou, jenže za těch 25 let přepychu to stálo, že?!...

      Je to jen otázka toho, jak lidi budou postupně přicházet k rozumu, který jim establishment kupíruje jak psům ocasy.

      Smazat
  10. Které se hroutí pod tíhou dělání různých protikapitalistických kravin (zákony na ochranu různých monopolů, sanování nezodpovědných bank z daní apod.). Žádal jsem příklad, nikoliv nesouvisející věci.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Žádat můžete co chcete...

      Smazat
    2. Jistěže, a celkem rozumně čekám, že mi vyhovíte. Ne snad proto, že žádám já, o mně vůbec nejde, ale proto, že Vy sám jste mne chtěl přesvědčit o tom, že neregulovaný kapitalismus krystalizuje v privátní diktaturu. Pokud již tento cíl nesledujete, já s tím problém nemám, prostě zůstanu nepřesvědčen.

      Smazat
    3. Nebudu Vám vyhovovat 3x zbytečně.

      Smazat
    4. To je Vaše rozhodnutí a já je plně respektuju. No vidíte, jak rychle chápete kapitalismus - neděláte věci, které dělat nechcete. Sice k Vaší škodě nebo ke škodě jiných, ale je to Vaše rozhodnutí a za tím si stojíte. Mám z toho radost.

      Diskusi tedy uzavírám s tím, že výrok "neregulovaný kapitalismus krystalizuje v privátní diktaturu" se Vám nepodařilo dokázat, a proto jej považuji za nepravdivý.

      Smazat
    5. Důkazem kulatosti Země se celá velká placka zatřásla a srolovala do kuličky.

      Smazat
  11. A v co tedy neregulovaný kapitalizmus krystalizuje? Když je společensky dokázáno, že neumí nic jiného než krize,které léčí válkami -a pořád dokola - tak co to tedy je? Je jedno jestli jste nepřesvědčený, přijde čas, a budete - s prominutím - prdět do hlíny třeba hned vedle nějakého chudého, obyčejného mamlase - bude to pro vás obrovská potupa? Už jste si objednal obrovský, úžasný a neobvyklý pomník na hrob, abyste se odlišil od obyčejné chátry i po smrti .- nebo rovnou pyramidu? Žvásty o varu nebo tuhnutí vody ( H2O) jsou důkazem, že nám to občas ještě myslí - nebo například druhá odmocnina z méně jedné je kolik? A jestli mám já být pán,který podle vás nenávidí svět, navzdory tomu, že "svět" poslední dobou vykazuje takové parametry, že bych si ho měl naopak k smrti zamilovat, budu se muset nad sebou zamyslet.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pokud budu prdět do hlíny, bude mi už všechno úplně jedno. Na nějaké posmrtné tužby a pocity nevěřím.

      Společenský důkaz... promiňte, já jsem podle mínění mnohých zdejších diskutérů velmi nespolečenský, uvítal bych tedy místo společenského důkazu konkrétní příklad nebo důkaz logikou, argumenty a fakty.

      Takže v co podle mě krystalizuje neregulovaný kapitalismus? No, já věřím, že v pokrok. Devatenácté století, kdy byl kapitalismus nejméně regulován a i feudalismus a další omezující paskvily ustoupily, byl svědkem obrovského pokroku lidstva. 20. století už jelo na výpary a poslední dobou je největší pokrok akorát v neregulovaném IT. Všechny ty krize, kterými se oháníte, jsou důsledkem nezodpovědné politiky států, které svými hloupými rozhodnutími šly proti duchu kapitalismu. A války, ty vedou státy. Jsou projevem *násilí*, nikoliv *dobrovolné* směny zboží a služeb.

      Kolik je druhá odmocnina ze záporné jedničky, to nevím, a pokud je mi známo, neví to nikdo. Je to jakási černá krabička zabalená do označení "komplexní jednotka", ale žádné reálné číslo to není.

      Smazat
  12. Zřejmě proto, že "čistý kapitalizmus" existuje pouze jako sen narkotika, který si ve škole a mediálním prostředí přivodil závislost droze ortodoxního neoliberalizmu. Neumožňuje mu to v opojení vnímat reaálný svět kolem. Žije v oparu svých iluzí.Že se zeměkoule neotáčí, člověk a jeho společenství nechová podle jeho teorie? To přece není chyba jeho izmu, ale chyba modré planety, nakažené "demokraty".

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že Váš příspěvek by se lépe vyjímal jako báseň.

      Kapitalismus
      ... to je jen
      ... ... vlhký sen!
      Narkotik
      ... ve škole
      ... ... omámen!
      Svět kolem
      ... nevnímá
      ... ... opojen!
      Iluzí opary
      ... se vznáší
      ... ... to je sen!
      Zeměkoule
      ... točí se
      ... ... za Sluncem!
      Však ty ismy
      ... vrtí se
      ... ... a je to jenom potrhlý sen.

      A tak dál. Ale teď vážně... co jste tím vším doprdele chtěl říct, Vy isme?

      Že se svět nechová podle teorie? No samozřejmě, protože ta teorie není uvedená v praxi. Že nevnímám reálný svět kolem? Kde jste na to přišel? Já za největší snílky považuju naopak komunisty, jak si malují, že v budouvnu bude existovat nějaký lepší člověk, zcela nezištný a všichni se budou o všechno dělit a budou žít v ráji. A že je to chyba demokracie? No samozřejmě! Jakákoliv vláda strká nos do záležitostí lidí a demokracie je o tom, že si politici kupují voliče skrze sociální stát. Kde jste byl celou dobu?

      Smazat
  13. Společenský být vám netřeba.Stačí umět číst a psát, a projevit zájem dozvědět se, zda náhodou něco není jinak, než jakou doktrinu jste si vytvořil o tom vy. Sám svět - ke kterému já mám spoustu výhrad zatímco vy ho bezvýhradně milujete ( jako asi každý finančně zajištěný člověk - to je logické) přinesl řadu důkazů, že kapitalizmus vytváří jen ekonomické krize, které léčí válkami. Krize v Americe, kde lidé umírali na ulicích měst hlady, v Německu -totéž ( čtěte E.M.Remarque Černý obelisk a orosí se vám čelo hrůzou) krize u nás,krize v Rusku - kteréžto skončily druhou světovou válkou, když i první světové předcházela hluboká ekonomická krize - a konečně v každé učebnici najdete statě o vládách finanční oligarchie, a kapitalizmu, který pálí obilí v lokomotivách, než by ho prodával hladovějícím lidem levněji, kávou krmí v moři ryby ze stejných důvodů apod.- je pro kapitalizmus naprosto typické. Nedávné vybíjení a pálení obrovských stád krav v Evropě pod záminkou, že jsou nakaženy virem BSE (šílenokraví story)- aby mohlo být nepřiměřeně zdražené hovězí maso. Jakmile se maso zdražilo, BSE zmizela jako pára nad hrncem. Toto jste zažil přece sám - ne? Ve své podstatě je kapitalizmus nestvůrnost - abych vyhodil jídlo, zatímco spousta lidí hladoví - to může jen netvor, který by měl být mučen a utopen v kleci. Je víc věcí pro charakteristiku kapitalizmu, než to vaše ber nebo neber. Kapitalistovi je jedno, že zajde celý svět -jen když on má. Tak se deklarujete bohužel i vy. Pro mne je toto nepřijatelné. Kapitalizmus sám o sobě ještě nikdy žádný pokrok nepřinesl - jen lichvu, zadlužení, vydírání, násilí a války.V kapitalizmu se zrodila mafie. Kapitalista se cítí být ponížen, když by nevynikal, když by se statisícům lidí dařilo stejně dobře jako jemu, tj.rovnost lidí - to absolutně nesnáší. Jsou to psychopati - nemoc asi jako je schizofrenie. Projevy násilí si dovoluje jen ten, kdo si dovoluje vládnout, a myslí si, že na to má, protože má peníze -kdo má peníze, má moc, a opakem moci je bezmoc. Proti násilí kapitálu se musí postavit ještě větší násilí, nebo účinné vydírání. S odmocninou z méně jedné máte pravdu, tedy vám nechybí vzdělání a je vás škoda. Kdyby všichni inteligentní lidé světa přestali akceptovat zlo jako zdroj příjmů a pohodlného života a odmítali by ho, světoví uzurpátoři s mocí by si ani neškrtli.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ale ano, i já mám výhrady ke světu. Ale ne stylem "svět je ošklivý, protože mi nikdo nechce nic dát a protože musím něco dělat, abych něco měl", nýbrž stylem "tohle je řešené špatně". A prostě já vidím svět pestrý, možností spoustu, některé ořezává stát (což je to, co kritizuju jako špatné) atd. Ale zapšklý jako komunista fakt nejsem.

      Vy uvádíte nějaké krize, nedáváte k nim letopočty, takže nevím, které přesně máte na mysli.

      Obecně zranitelnost každého systému je v jeho malé rozmanitosti, malé šíři a velké centralizaci. Kapitalismus je naopak velmi široký, rozmanitý a decentralizovaný. To samozřejmě v některých případech nebylo dodrženo.

      Např. krach na New Yorské burze - existovala jen tahle burza. Ale následující hladomor? Státní zásahy.

      Krize v Německu - obrovské válečné reparace, tedy opět státní zásahy. Normální člověk by nejen neválčil, ale ani by neplatil ty reparace.

      Pojmenováváte finanční oligarchii. To jsme o něco blíže problémům. Oligarchie. Malé sdružení, tedy, malá šíře, velká centralizace. Má to něco společného s kapitalismem? Ne. Oligopoly a monopoly na volném trhu přirozeně vzniknout nemohou, protože pokud by vznikla nějaká skupina, která by si vzájemně hlídala nějaké nevýhodné podmínky, nikdo by (na volném trhu) nezabránil účasti konkurence. Co je tedy příčinou finanční oligarchie? Nějaké násilí, nějaké omezení, které brání vstupu konkurence. Kdo je tak silný? Obvykle stát. Je to dobře? Není. Je to kapitalismus? Není.

      Pálení obilí v lokomotivách. Přiznám se, že neznám detaily. Vím, že z kol při jízdě po kolejnicích uskakovaly jiskry, než se tenhle problém vyřešil, a to při mnoha různých nehodách spálilo obilí na poli, myslím, že i pár lesů. Dnes už se to neděje, trh zařídil (skrze nutnost platit škodu), že kola už tolik nejiskří. Nebo myslíte nějaké úmyslné ničení úrody naložené ve vagonech? Přiznám se, že mě nenapadá ekonomičnost takového počínání. Takže bych prosil ty detaily.

      Jinak obecně kapitalismu velmi křivdíte, je to, jak říkám, Váš velmi smutný a rezignovaný pohled na svět. V širokém devatenáctém století rozvolnění společenských a ekonomických poměrů přineslo dvě průmyslové revoluce. K tomu došlo na bázi kapitalismu, kterému nepřekážel v cestě žádný stát, ani žádný feudalismus, a jistě mi nevymluvíte, že by to byly zcela neužitečné události.

      O tom, jaké jsou motivace konkrétních lidí, mi není známo. Kapitalismus vychází z předpokladu, že každý člověk je kapitalista (tedy i Vy), že motivací kapitalisty je zisk a že lze zisku dosáhnout jen dobrovolnou směnou. Pokud Vám tedy někdo přijde jako psychopat, můžete s ním prostě neobchodovat. Tím mu nepřinesete zisk a on si musí najít buď jiné zákazníky, nebo přehodnotit své chování.

      Tak, snad jsem objasnil aspoň něco. Sám nejsem zastáncem zla jako zdroje příjmů. Ale nejsem žádný namyšlený komunista, abych každému určoval, jak se má živit a jak má žít, jenom proto, že se mi nelíbí, jak je bohatý.

      Smazat
    2. Jinak BSE je typická ukázka přírodní katastrofy a kapitalismus ji zvládl docela dobře. Přijde mi, že Vy v tom vidíte spiknutí. Já samozřejmě netuším, jaký byl přesný původ BSE, ale mohu Vás ujistit, že žádný farmář, který měl ve svém stádě BSE, z toho určitě neměl radost. Představa, že by se radoval z toho, že prodá dráž maso ze svého stáda, jaksi koliduje s tím, že své stádo musel utratit a z masa neměl nic, protože neměl žádné maso.

      Pokud se odkazujete na čtení a zajímání se, doporučuji Vám ke čtení skvělou polemiku s paradoxem rozbitého okna. Napsal ji Frederic Bastiat a jmenuje se Co je a co není vidět.

      http://www.mises.cz/clanky/co-je-a-co-neni-videt-i-rozbite-okno-949.aspx

      Smazat
  14. Vážený anonyme 8. července 2015 17:01
    Jako úspěšný absolvent teorií sociálního darwinismu a neoliberální teorie mi jistě poradíte. Jsem nezaměstnaný. Štěstí mi přálo, že jsem se narodil jako běloch, ale narodil jsem se v rodině, která neufinancovala mou touhu po vyšším vzdělání. Žiji v ekonomicky zkolonizované zemi uprostřed Evropy, začleněné do amerického paktu NATO. Nemám půdu ani peníce, abych si ji pronajal od nějakého pronajimatele, Amerika je už dobyta, takže i kdybych se jako černý pasažér dokázal přeplavit přes louži, nešlo by už jenom prostě vykolíčkovat pozemek po Indiánech a začít pěstovat dobytek, farmařit, kopat zlato, nebo navrtat naftové ložisko. Tuto příležitost jsem prošvihl, narodil jsem se do špatné doby. Lovem pomocí kyje bych se těžko uživil, protože bez konfliktu se zákonem bych byl odkázán na myši, krysy, divoké holuby a jinou nechráněnou zvěř, nebo hmyz. Při sběru plodů by mne klackem hnali majitelé sadů. Kácet a prodávat stromy anebo pálit uhlí v situaci, kdy polesí jsou už nějak rozdělena rovněž nepřipadá v úvahu. Mám jen holé ruce a cokoliv bych jimi vyrobil z nějak získaného materiálu, který ještě někomu nepatří, bezpečně vím, že i zavedení řemeslníci valem krachují, protože na volném trhu není schopen konkurovat cenou a bez reklamy neexistuje. Na voném trhu mohu nabídnout pouze svůj rozum, nebo ruce - pracovní sílu na volném pracovním trhu. Jsem muž, takže i kdyby se mi to neeklovalo, nabízet své tělo vidím jako poslední možnost. Jsem křesťan a šlapat chodník vnímám jako hřích. Na volném trhu práce mám naprostou svobodu, jako kapitalista. Jen ta motivace je trochu jiná. Co kapitalismus spatřil světlo světa, smyslem podnikání kapitalisty je dosahování zisku a hromadění majetku. Protože technický a technologický pokrok se u Homo Sapiens nedá zabrzdit, je k výrobě stejného množství libovolného zboží a jeho nabídky na trhu potřeba stále menšího počtu lidí, takže kapitalista se snaží nás, nabízející spíše propouštět, než kupovat. Tím pádem je také stále méně lidí, solventních vyrobené zboží kupovat. Mým motivem pro nabízení pracovní síly je snaha neumřít hladem, jít do páru, zplodit a postarat se o děti. Takových, jako já je ale jenom u nás do milionu. Takže když neprodám a nežiju ve státě se "smíšeným hospodářstvím" a zbytečky demokracie, kde stát sprostě "okrade kapitalisty" a "střední třídu" daněmi a dá nám "nadbytečným" lidem aspoň na holé přežití, mám svobodu si akorát tak hodit mašli.Proto je od nepaměti "čistý" kapitalismus čistou utopií. Nebo mi umíte nějak poradit? Při Vašem vzdělání?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Podle mě neexistujete a snažíte se mě vyprovokovat. Samozřejmě, bylo by ode mě troufalé Vás takhle snadno odbýt. Takže si to shrneme:

      - Jste běloch. No já taky. Kdybyste byl černoch, byl byste černej a pravděpodobně méně inteligentní než jste teď, takže Vaše pozice by byla ještě horší.
      - Touha po vzdělání. Člověče, chcete titul, nebo vzdělání? Jestli chcete jenom vzdělání, tak po internetu máte hromadu vzdělávacích materiálů jen tak. Samozřejmě není to zadarmo - investujete svůj čas do riskantního podniku.
      - Nemáte půdu ani peníze na její nákup... a co kdybyste se nabídl někomu, kdo půdu má, že ji budete obdělávat? Opět, je to investice - stojí to nějaké peníze, které vyděláte prodejem obilí. To samé s dobytkem.
      - Nechcete cestovat za lepším. Skuhráte a nezkusíte to.
      - Řemeslo. Naučte se, buďte to dobrý - zbytek zařídí sociální marketing. Samozřejmě pokud dobrý nejste, máte problém. Zlepšete se. Opět to znamená investovat svůj čas, mnohdy i nějaké peníze (udělejte někomu něco zadarmo a pak se tím chlubte).

      Co s Vámi? Já vím, že se na to ptáte Vy mě, ale uvědomujete si, že Vy jste ta naprosto líná veš zamítající všechny možnosti, jak zlepšit svou situaci? Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvody. Nikdo po Vás nežádá, abyste se obětoval pro společnost či pro kolektiv. Jste to jen Vy a Vaše ochota obětovat něco svého pro Vás.

      A strojům děkujte. Díky nim existuje i jiná práce než lopotění se na poli. Bez nich byste měl možnosti mnohem omezenější.

      Smazat
    2. Že se vám do toho pletu, hoši, ty vaše rady kolegovi jsou tzv. hraběcí rady.


      Je vidět, že jste mladý, sebestředný a skutečnou prací zcela nedotčený, absolvent nějakého CEVRO isntitutu a každý nezaměstnaný je pro vás "líná veš".

      Zkuste poradit desítkám (možná i stovkám) tisíc nezaměstnaných padesátníků, kteří mají i to vzdělání, i pracovní zkušenosti, i chuť a vůli pracovat, ale pro tento nelidský systém jsou prostě odepsaní jako "staří"

      A vynechte typické pravičácké kydy typu - podnikejte.
      Podnikání vyžaduje kapitál a jisté dovednosti. Kdyby tady každý podle těch vašich rad podnikal, tak chcípneme nejspíš hlady, nebyli by žádní zaměstnanci. Všichni by chodili hrdě v oblecích a kravatách a vzájemně by si prodávali zboží.))) Dost naivní představa. Už i tak je u nás nejvíc živnostníků na metr čtvereční v Evropě.
      Trh je nasycen a denně krachují desítky firem, hospod atd.

      Jsou regiony, kde práce není a zaměstnavatelé této situace zneužívají k ještě většímu okrádání zaměstnanců.
      A opět očekávám hraběcí radu - přestěhujte se nebo dojíždějte.
      Dojíždění je rentabilní jen do jisté vzdálenosti, prodat nemovitost v takovém Ústí a přestěhovat se třeba do Prahy je zhola nemožné - tohle taky nemá řešení.


      A s tím vaším obděláváním cizího pole - to je kravina par excellence. Vy byste vyhecoval člověk, který o zemědělství vůbec nic neví, aby rozházel poslední peníze? Máte aspoň mlhavou představu o tom, jak je obtížné věnovat se profesionálně zemědělství? Vy si to představujete jako Hurvínek válku, to není jako mít doma záhumenek a tam si pěstovat dva řádky brambor.

      A co když na takovou investici vůbec nemá? Víte, kolik stojí zemědělská technika? Kdo mu půjčí, je-li nemajetný?


      Vždyť říkám, samé hraběcí rady.)))

      Smazat
    3. https://dennikn.sk/178556/ako-vyrastalo-socialisticke-slovensko-petrzalka-vsz-slovnaft-a-ine-na-detailnych-fotkach-galeria/

      Smazat
    4. 21:23: Podívejte se, kolega chtěl poradit, jak situaci řešit. Pokud Vy jste místo toho chtěl číst, jak je celý svět k ničemu, tak k tomu mne vážně nepotřebujete. Máte problém; buď jej řešíte, nebo ne. To první vede k jeho řešení, to druhé ne. Máte Vy pro kolegu nějakou radu?

      Pokud Vám moje rady přijdou hraběcí... zkusil jste je? Kteroukoliv z nich? Všechny selhaly? Mám kýbl dalších!

      Nebo se klidně dál utápějte v sebelítosti a nadávejte na svět. Proč bych s Vaším přístupem měl s Vámi cokoliv dělat? Zjevně Vám to všechno vyhovuje tak, jak je, a smyslem Vašeho života je nadávání. Nemíním Vám jakkoliv pomáhat, když o to nestojíte.

      Smazat
    5. Anonymní8. července 2015 23:14

      Člověče, Vám kdyby zestátnili nakradené akciové podíly, tak byste se uživil jako generátor kouřových efektů v Barandovských ateliérech.

      Smazat
    6. Ta příčinná souvislost, kterou predikujete, zní nepochybně zajímavě, leč smysl mi uniká. Zní mi to podobně jako tvrzení, že kdyby kočka zašlápla míč, teploměry by šlapaly vodu.

      Smazat
    7. No znamená to, že umíte dobře mlžit.

      Smazat
    8. 23:38: Ah tak. Z čeho máte prosím pěkně ten dojem? A nebo víte co, radši už nic nepište, stejně mě ta sebelítost a poraženecký přístup Váš a Vašich kolegů k celému světu začíná pěkně štvát. Různé humorné narážky už se taky omrzely a jen se tu různě předháníte v tom, kdo si o mně a o kapitalismu vymyslí nejšílenější a nejnesmyslnější báchorku, v čemž musím uznat, že se s každým dalším příspěvkem překonáváte.

      Když to vezmu kolem a kolem, své jsem tady sdělil, dokonce několikrát, dokud jsem měl chuť diskutovat, diskutoval jsem. Kdo se chtěl přesvědčit, přesvědčil se, kdo ne, jeho boj. Ber, nebo nech být.

      Smazat
    9. Aha, to jste znovu Vy s tím "Ber nebo nech být?" ... kde jsme to skončili naposledy, u rolování placky na kuličku? Anebo to nejste Vy a nechal jste se inspirovat? ... Kdo se v těch anonymech má vyznat, jeden horší než druhý.

      Smazat
  15. U nás i ve světě je teď módní točit o úchylech všeho druhu.

    Např. o "utrpení" pedofilů (Danielův svět) - film české provenience, samozřejmě velmi oceňovaný kritikou.
    Problémy normálních lidí nejsou dost "kůl".

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Teď? Sledoval jste aspoň zběžně kulturu za posledních několik staletí?

      Smazat
    2. Přečetl jste si vy ten článek?
      Asi ne.
      Tam se o tom píše.

      Smazat
  16. Brain Stormane - ještě bych výčet toho, co dnes nemůžete,doplnil, že bohužel nemůžete si postavit třeba nějakou chatrč někde v lese a tam se živit lovem zvěře jako každý průměrný zálesák na Aljašce, protože by vás úřady hnaly z lesa svinským krokem, a chatrč vystavěnou bez povolení, by vám zbořili. Nemůžete si vykopat ani zemljanku, a nemůžete se prostě ubytovat na ulici ve stanu jako je to umožněno chudým Indům, Filipíncům, a dalším lidem v zemích, kde je většinu roku horko. Prostě žijí jak se dá, jedí co najdou, bydlí venku se spoustou sousedů, kteří taky žijí venku, jedí společně - mají jakousi prvobytně pospolnou společnost, a ta jim umožňuje přežít. Neplatí nájem, a energie, a státní bafuňáři je nechávají na pokoji. Když si odmyslíte, že jste pro cosi žil, a že jste cosi vystudoval, a vynulujete v sobě pocit křivdy, dá se tak ve světě žít, ale ne v ČR. Jestli je kdekoliv někde kapitalizmus hrozný, pak v ČR je nejhorší. O ČR se vtipkuje ve světě - slyšel jsem to ve Francii na toulkách po Levandulové Provence - že kdyby úředníci v Bruselu nařídili těm našim, že musí občanům useknout palec na noze, naši úředníci nám všem nohu pro jistotu amputují celou, aby to bylo správně, neboť správný režimní slouha vyniká v horlivosti. To se s námi táhne asi odjakživa. Zkrátka - u nás má leckdo šanci přímo "zbohatnout", ale jak dříve byla podmínka pro lepší pozice "členství", tak dnes je to protekce, a hlavně musíte být skrz naskrz křivák, bezpáteřní tvor, leštič klik, na první, druhý i třetí pohled zmrd a šmejd, ochotný k jakékoliv špinavé práci. Ale ten první proud šmejdů, kteří si brali vysoké úvěry, nesplatili nic, z národního hospodářství si udělali trhací kalendář, a ze země kůlničku na dříví, přičemž se žádnému nestalo vůbec nic, a opět se "dělá čára" a odteď..... to známe od středověku - tak ten první proud šmejdů jste nenávratně prošvihl. Teď už noví šmejdi tolik možností nemají a nejspíš znovu udělají stranický puč, aby vyštípali své tatíky od státních a dalších vesel a z trafik, a pak se zase snaživí červíci budou hemžit - no a vám půjdou mezitím léta, až vám přihodí nějaký ten důchod, a pak se na vás každý už vykašle, z koho už nic nevyždímou, je pro ně nounejm. Tady kdosi píše o pokroku, a navazující nezaměstnanosti. Jenže pokrok už došel ke konci, a miliardáři nemají zájem někomu dávat práci, údajně asi 40 milionů amerických socek je odkázáno na potravinové lístky, a jsou celkem vyžraní a relativně spokojení. Je to jako když každý večer nasypete slepicím - slepice jsou spokojené, a vás to přijde velice levně. Zaměstnávat někoho by byla práce a starost -a to dnes nikdo absolvovat nechce. Svět dospěl ke svému konci, s tím je třeba se naučit žít.Jsem zvědav, jakou radu vám udělí diskuzní kapitalista.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. "Navrhuji zrušení patentního ústavu. Všechno už bylo vynalezeno a nic nového už nelze objevit."
      Ředitel patentního úřadu ve Washingtonu, 1832

      A pokrok je už na konci... no, možná končí, protože státy čím dál více dusí kapitalismus. A proto máte dojem končícího pokroku. Ale co my víme, co lze ještě objevit? Ten pán z citátu tehdy neměl tušení o elektřině, o počítačích, o letech do vesmíru, vlastně ani o letadlech, filmu, rozhlasu, televizi, internetu, nových lécích, diagnostických metodách a zákrocích... Nesuďte prosím s tou svou omezenou fantazií o konci pokroku.

      Smazat
  17. A ještě k anonymu 20.19 - vy si nejspíš myslíte, že všichni ti, kteří nemohou sehnat práci, a nemohou najít žádné uplatnění ačkoliv dělají různé rekvalifikační kurzy, a je jich kolem půl milionu - jsou nějaké přiblblé opice bez vzdělání? Vaše postoje jsou úžasné - a znovu opakuji -jako člověka, který je za vodou, a nějaké problémy obyčejných lidí, které se moc neprobírají, protože - zcela správně - nejsou cool, má na háku. Ale to není náš případ. A nejspíš ani nebude.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. No myslete si co chcete, ale je to prostě o přístupu dotyčných k problému. Kdo nechce řešit, hledá výmluvy, vytáčky, důvody.

      Kdo chce řešit, hledá způsoby. Jo, možná to nevyjde ani pomilionpátý. No tak to vyjde třeba pomilionšestý.

      A pro mě za mě, buďte si klidně přiblblé opice nebo třeba krávy s fialovými puntíky, mně to je ostatně úplně šumák a můžu jen doufat, že Váš naprosto negativistický a defétistický postoj k celému světu není nakažlivý.

      Smazat
    2. Co to tady pořád žvaníte za nesmysly?
      Moje sestra, které je 51, je už 5 let bez práce. Vyjma asi dvou měsíců, kdy ji zaměstnala firma, která za ty dva měsíce zkrachovala.
      Má tři střední školy (nikoliv učební obory s jakousi pofiderní maturitou), mluví dvěma svět.jazyky, průměrně ovládá PC, ale rok narození ji diskvalifikuje. Za celou tu dobu ji pozvali jen ke třem!!! výb. řízením, a to ještě omylem. Jakmile pochopili, kolik je jí let (neuvádí věk v CV), přestala být pro ně zajímavá.
      Prodavačku nebo jinou méně kvalifikovanou profesi ji vykonávat nenechají, protože by měla vyšší vzdělání nežli nadřízení.
      Už i u inzerátů na prodavače za pár šupů požadují fotografii - i když vypadá velmi dobře, na 25 to neuhraje.
      Bydlí v regionu, kde je údajně jedna z nejnižších nezaměstnaností.
      Nedostává žádnou podporu, protože není nemajetná. Pět let lágruje svoje úspory a každým rokem její šance najít zaměstnání klesá.
      Podotýkám, že ji nevezmou ani na linku, protože v tomhle věku nemůže výkonostně konkurovat mladým.

      Starší, vzdělané lidi nechtějí brát na nekvalifikovanou práci z těchto důvodů - předpokládají, že jakmile si najdou cokoliv lepšího, odejdou , nechtějí vzdělané lidi, protože nevzdělané můžou lépe ovládat (proto také nejradši zaměstnávají absolventy, kteří nemají ánunk, nač mají vůbec nárok) nebo se drží klišé, že lidi středního věku neovládají moderní technologie a neznají jazyky...


      Zkuste dát nějakou hraběcí radu těmto lidem.

      Smazat
    3. A podotýkám, že pracovala sedm let u firmy, která všechny odb.kvalifikované zam. v tomto věku vyházela- "zrušení" místa (některé i po 25 letech) a cca po roce, kdy už to neodporovalo zákonu, nabrala lidi mladé, bez odb.vzdělání a praxe, kteří pracují za mnohem nižší plat.


      Takhle to funguje dneska všude.
      Dokonce i ve státní správě.
      Za bolševika se nemohlo stát, aby vyrazili matku samoživitelku nebo člověka dva roky před důchodem, protože to bylo nepřijatelné i pro ty komunisty.
      Dnes nikoho nezajímáte, jste jenom kus...
      Použít a zahodit.

      Podotýkám že nejsem voličem komunistů.

      Smazat
    4. Popravdě řečeno, jeden člověk tady chtěl poradit, rady dostal. Co se týče Vaší sestry, moje rady se pochopitelně týkají i jí. Co se Vašeho hodnocení mých rad pro ni týče, platí pro Vás to, co jsem napsal ve 23:14 a 23:20, proto se nebudu opakovat.

      Pokud jen mohu přímo doplnit:

      - Vaše sestra má tři střední školy; nechť si tedy v CV vybere jen jednu. Obecně platí, že hlásím-li se na práci, dávám do CV jen to, co je relevantní. Lhát se samozřejmě nemá, ale tady jde o zaujetí zaměstnavatele, ne o přihlášku do KGB.
      Zaměstnavatel nemusí vědět, že jste v dětství trhali mouchám křidýlka. Tohle je asi nejzásadnější a nejsnáze realizovatelná rada.

      - Více než přes inzeráty se práce sežene přes známosti, Vaše sestra (a i Vy) byste měly rozhodit sítě.

      - Vaše sestra má zjevně nějaké úspory. Možností je tedy investice, ideálně asi do vlastního podnikání. Ano, je to riziko, asi jako všechno, co člověk v takové situaci udělá. Ale pokud práci neseženu, musím si ji vymyslet. Pokud jste rozhodily sítě, tak už možná i víte, co by ti lidé chtěli nejen ve svých firmách, ale třeba i pro sebe.

      Jinak 5 let bez práce je obrovská nevýhoda, která se navíc v životopise kryje špatně. Zaměstnavateli přijde Vaše sestra nezajímavá i pro tento interval, kdy Vaše sestra vypadla z trhu práce, nemá již pracovní návyky atd. (To je pohled zaměstnavatele.) Maskovat lze různě - nespočet brigád, kurzů. Můžete se také s někým domluvit na falešné referenci. Ale je to už otevřené lhaní a podvod a je to asi až ta úplně poslední možnost. Kromě toho, zaměstnavatel na to může časem přijít.

      Smazat
    5. Zaměstnavatel neví, že nepracuje.
      Jde o to, že se vůbec nedostane k výběrovému řízení.
      A to není jen její problém, ten má většina lidí.

      Když se na jedno místo u nás hlásí 60 lidí, během tří dnů ve (SK), tak jakou šanci mají padesátníci?
      A jakou šanci mají v regionech s vysokou nezaměstnaností, kde se těch lidí hlásí i několik set?

      Přímo firmy uvádějí, že musí po dvou a více dnech stopnout inzerát, protože jsou zahlceni nabídkami.
      Netuším, v čem by se dalo dneska podnikat, když u nás krachuje obchod za obchodem, firma za firmou.
      Centrum města je plné prázdných výloh, už zbyli jen Vietnamci a prázdnotou zející obchodní centra, kde pracují výhradně mladí lidé (většinou čerství absolventi SŠ).
      S jakýmkoliv vzděláním netechnického typu máte dnes problém, nemáte -li konexe.

      A o tom to je.
      Proto se mi nelíbí, když se o těchto lidech vyjadřujete paušálně jako o "líných vších".
      Každý nemá na podnikání buňky a jenom blbec takovými pokusy utratí poslední peníze.

      Padesátníci jsou dnes nejrizikovější skupinou na pracovním trhu a nikdo to neřeší. Jednou z toho vznikne obrovský sociální problém.
      Může to klidně potkat i vás.

      Smazat
    6. Zaměstnavatel neví, že nepracuje.
      Jde o to, že se vůbec nedostane k výběrovému řízení.
      A to není jen její problém, ten má většina lidí.

      Když se na jedno místo u nás hlásí 60 lidí, během tří dnů ve (SK), tak jakou šanci mají padesátníci?
      A jakou šanci mají v regionech s vysokou nezaměstnaností, kde se těch lidí hlásí i několik set?

      Přímo firmy uvádějí, že musí po dvou a více dnech stopnout inzerát, protože jsou zahlceni nabídkami.
      Netuším, v čem by se dalo dneska podnikat, když u nás krachuje obchod za obchodem, firma za firmou.
      Centrum města je plné prázdných výloh, už zbyli jen Vietnamci a prázdnotou zející obchodní centra, kde pracují výhradně mladí lidé (většinou čerství absolventi SŠ).
      S jakýmkoliv vzděláním netechnického typu máte dnes problém, nemáte -li konexe.

      A o tom to je.
      Proto se mi nelíbí, když se o těchto lidech vyjadřujete paušálně jako o "líných vších".
      Každý nemá na podnikání buňky a jenom blbec takovými pokusy utratí poslední peníze.

      Padesátníci jsou dnes nejrizikovější skupinou na pracovním trhu a nikdo to neřeší. Jednou z toho vznikne obrovský sociální problém.
      Může to klidně potkat i vás.

      Smazat
    7. Ale líná veš je přesná charakteristika. Nadáváte na celý svět, jak Vás nikdo nechce zaměstnat, ale celé je to jen o tom, že neděláte dost na to, abyste tu práci získala. Sama uvádíte, že technické vzdělání má výhodu. No tak ať se sestra technicky vzdělá a má tu výhodu taky. Nadáváte, jak každý krachuje. Ale Vy nejste každý! Vzdáváte takhle úplně všechno bez boje? To je Váš životní přístup? S tímhle chcete mít práci?

      A co já budu dělat v 50, je jen moje starost. Já vidím hromadu možností, které mohu zkoušet, kdybych v té době náhodou neměl svou práci. Vy chcete, abych se o Vás staral, proto se tu svěřujete se svými problémy... ale já o sebe se postarám sám a do mých věcí Vám nic není, takže si svou péči o mne nechte pro sebe.

      Smazat
    8. A abychom si rozuměli. Padesátník, který není líná veš, dělá každý den všechno pro sebe, co může dělat. Obchází firmy. Ne, že je obesílá, obchází je. Obchází známé. Zkoumá trh. Shání si kurzy. Chodí na kurzy. Čte odborné knihy, vzdělává se, v oboru, případně i mimo obor. Hledá práci v jiném městě, kraji, státě, oboru. Sestavuje si podnikatelský záměr. Něco vytvoří a to použije při sebepropagaci, nebo se to pokusí prodat. Zkrátka každý den je veden účelem sehnat práci. I kdyby to mělo být získání brigády na ten den, pořád je to něco.

      Líná veš, to je něco jiného. To je občas odeslání pár papírů někam. Jednou za měsíc se svěří úřednici, že nic nenašla. Nemá absolutně žádný krizový plán, jak takovou situaci řešit. Veškerý život se smrskl na rezignaci a stěžování si. Jakékoliv aktivity se děsí. Jakékoliv vlastní oběti pro sebe se děsí. Má strach. Lpí často na tom, aby sehnala stejnou práci jako měla předtím. Zbytečně si do cesty klade hromady překážek a proč to či ono není možné. Chápu, že to může být dáno povahou. Ale i s tou povahou je možné si to aspoň uvědomit a něco s tím dělat.

      Dnešní doba dává dokonce lepší podmínky. Vzdálenosti se smršťují, máme internet. Spoustu věcí jde dělat na dálku, takže můžete sehnat práci daleko, nebo zákazníky daleko, ale nikam se nestěhovat. Množství činností, jež lze dělat, se rozrůstá.

      Jediné, co se chce, je kreativní a pozitivní přístup. To není z nějaké příručky, ale zcela logicky zdůvodnitelný náhled na problém.

      Smazat
    9. To jsou kydy...

      Jak chcete obcházet firmy? Dnes se s vámi nikdo bavit nebude. Je vidět, že jste nikdy flek nehledal.
      Přes vrátnici vůbec neprojdete.
      Skoro u každého inzerátu máte uvedeno - NECHODIT na uvedenou adresu. Požadují životopis a fotku. Vymalováno.

      Vůbec nic o tom nevíte, hlavně že radíte druhým.

      Vy máte sám technické vzdělání? Třeba ČVUT?!
      Pokud ano, tak to jste tedy borec. Jde o jednu z nejtěžších fakult u nás.
      Alá já vás tipuju na nějakého žvanílka z CEVRO nebo sociálních studií
      Jak můžete napsat takovou kravinu, že má jít každý studovat techniku? I když na to nemá?!
      Někdo zase není chytrý na jazyky, nemůžou všichni dělat totéž.
      A ženská se těžko může učit řemeslům, po jakých je poptávka (svářeč, elektrikář, kamionista ....).
      K čemu jí budou další kurzy, když neví, kde má práci shánět a v jakém oboru ji event.najde?
      Víte např., kolik stojí jazykové kurzy? Z čeho si to má podle vás zaplatit, když jede na doraz?

      Byl jste někdy na ÚP?
      Já mám,bohužel, taky tuto zkušenost za sebou.
      Nemají skoro žádné rekvalifikační programy, vyjma naprosto stupidních motivačních kurzů.
      Jediný smysluplný program - počítačová gramotnost, je plný na další rok.
      Lepení nehtů, které podporují ÚP z našich daní, je opravdu totální kravina, když tuto oblast pokrývají plně Vietnamci.



      Nevím, proč vás tak rozčílilo podotknutí, že se vám to může přihodit taky.
      Odříkaného chleba největší krajíc - povýšení hlupáci jako vy většinou dostanou pořádnou ťafku od života v době, kdy to nejmíň čekají.
      Stačí ,když přijde nějaká nemoc a rychle vás vyvedou z omylu o vaší domnělé nepostradatelnosti.
      V téhle době se vás zbaví natotata a vezmou radši někoho zdravého.
      Předpokládám,že jste nějaký mladý, flexibilní týpek a do padesátky máte daleko.
      Já vám tady garantuju, že si ještě užijete své vlastní medicínky.
      To, co generace veledůležitých kinder-manažírku připravila nám, jednou semele i ji.
      Boží mlýny.

      Smazat
    10. A zase hromada výmluv. Pořád Vám to nedošlo, co?

      Smazat
    11. Co se tu řeší? Základ je znárodnění Babišů, Kellnerů, Bakalů. (tečka)

      Smazat
    12. Pane Dvořáku, tomu byste nerozuměl. Řeší se tu pesimistický a defétistický postoj k životu, kdy jakákoliv dobře míněná rada je odpálkovávána skrze odmítání, výmluvy, vytáčky a označení za hraběcí. To je pak samozřejmě jakékoliv řešení těžké, když dotyčný zjevně řešit nechce.

      A jako bonus má někdo najednou starost o mě, co budu dělat v 50 (což je vskutku moje věc a mám pro tu situaci již dávno sestavený krizový plán), přičemž o mě se nebavíme, dotaz byl na moje rady jim. A jako bonus k bonusu dokonce pár výhružek... no chybí už jen výhružky smrtí.

      ---

      Znárodnění Babišů, Kellnerů, Bakalů... no, když na to přijde a prostě se na ně vykašleme, jejich bohatství je bezcenné. Jinak chápu Vaše naštvání na zmíněné pány, v tomhle jsme zajedno:

      http://www.mises.cz/clanky/miliardari-ekonomicke-vs-politicke-zpusoby-zbohatnuti-1492.aspx

      Tedy pokud nemáte nic proti miliardářům, kteří zbohatli poctivě (v odkázaném článku je tak označován ekonomický způsob zbohatnutí).

      Smazat
    13. Takhle si možná můžete vodit tanečnice z Lučnice, ale ne mě... :-)

      Je mi úplně u prdele co kde píší o miliardářích, o těch našich mám jasno a nemusí mi nikdo vysvětlovat co je s nimi potřeba udělat.

      Smazat
  18. Jaképak výhrůžky, jen dovolávání se božích mlýnů, tak nelžete.
    A ty boží mlýny opravdu melou - asi máte proč se jich bát, když tak kvičíte.



    Jen naprostý blb je přesvědčen o tom, že ho zachrání nějaký "krizový plán", když je celý svět v chaosu.
    Zítra může být všecko jinak, čeká nás bankrot, rozpad EU,invaze barbarů, krize tradičních hodnot a vy tady žvaníte o nějakém svém plánu.))))))

    V téhle době nelze mít žádné plány, protože jsme jen malé a bezvýznamné figurky na šachovnici osudu.

    Vy jste ještě nepochopil, že neznamenáte vůbec nic a vaše skvělé plány jsou všehomíru ukradené.)))))))))

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. V Boha nevěřím. Věřím v jediné - že mám jen jeden život. A ten nestojí za to, abych jej protrápil v sebelítosti. Ano, může se stát hromada věcí, netvrdím, že mám plány na všechno. Ale mám svůj životní přístup, povahu, schopnosti... a je jen čistě moje věc, jak se s tím vším poperu. Beru vše, co přede mne život postavil/postaví, jako výzvu, ne jako nepřekonatelnou překážku. Já svůj boj nevzdávám a určitě ne předem.

      Ale chcete-li být poražen(a), buďte si, poraženecký přístup Vás v tomto ohledu zaručeně nezklame. Mně je to ostatně šumák, já byl jen požádán o nějakou tu radu, čemuž jsem ochotně vyhověl. Berte, nebo nechte být.

      Smazat
    2. Otázka nezní jestli Bůh je. Otázka zní, jestli má chuť Vám zítra pustit uvolněnou cihlu ze střechy na hlavu.

      Smazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.