Reklama

čtvrtek 23. července 2015

Kraj české bídy: Kdysi fabriky plné lidí, dnes ruiny. Všechno šlo do kytek, vše je daleko


23. 7. 2015  Parlamentní listy
Místo textilky stojí v Bruntálu dnes Kaufland a second hand, v bývalé konzervárenské společnosti Seliko najdeme sklady a ruiny, místní lisovna je v demolici. Průmysl ve městě Bruntál ale stále pár firem drží. „Kdyby tyhle firmy padly, padne Bruntál,“ říkají místní. Bruntálsko patří k regionům s největší nezaměstnaností v republice.

Na místech, kde stávala slavná textilka, dnes najdeme Kaufland a prostranství, které zůstalo po demolici ještě nevyužité. Smutnou vzpomínkou tak může být jen pár drobných staveb, v nich už zakotvil second hand nebo sklady. I když šlo o přádelnu, která zaměstnávala hlavně ženy, práci jako údržbáři nebo dělníci tu kdysi dostalo i pár mužů a mezi nimi také pan Daněk: „Ve výrobních halách pracovaly stovky lidí. Nejdřív tak tři sta, a pak se provozy rozšiřovaly. Já jsem byl jeden z mála chlapů, kterého textilka zaměstnávala, jinak tam dělala převážná většina žen. Zaměstnali mě jako stolaře, vyráběl jsem cívečnice (pozn. redakce: rámy s 200 – 800 cívkami),“ popisuje pro ParlamentníListy.cz pan Daněk, který se v Bruntálu narodil. „Zakázek měli kdysi dost, ale pak se rozpadlo úplně všechno. Těch výrobních hal bylo víc i v dalších městech. Tady dřív bylo dost fabrik, nejen textilka,“ dodal Daněk, který zároveň upozornil: „Ti, kteří jsou méně zdatní, tak dneska nepracují, podnikatelé si hodně vybírají. Nezaměstnanost je velká, to je vidět všude.“

Bývalý pivovar, konzervárna, dnes sklady a ruiny

Staré budovy z let 1911 a 1913, kde působila lihovarnická a konzervárenská společnost Seliko, ještě stojí. Některé jsou zchátralé, další tu ještě nabízí k pronájmu, v ostatních jsou sklady. Na bývalé Seliko zavzpomínal Petr Bobek, který se do Bruntálu přistěhoval z Horního Benešova asi před třiceti lety: „Dřív tam byl pivovar. Za první republiky ho vlastnil Řád německých rytířů. Pak tu byly konzervárny a vyráběly se sirupy, šťávy, kompoty a podobné věci, zkrátka zpracovávalo se ovoce. Teď už jsou tam jen sklady,“ popsal. Výrobní a skladový areál o výměře přes 45 000 metrů čtverečních stojí v hustě zastavěné části Bruntálu asi kilometr od centra města. Část budov byla budována postupně až do druhé poloviny 20. století. Výrobu tu zastavili koncem devadesátých let. Důvodem byla vysoká cena zboží, které nebylo konkurenceschopné, a tak společnost v roce 1998 vykázala ztrátu 530 milionů korun, pak šla do likvidace.

Haly lisovny jsou v demolici

Ve městě fungovaly i lisovny, část objektu ještě teď demolují stroje. Peníze na demolici získalo město z dotace. K zemi půjde část budov z konce 19. a z počátku 20. století. Po ukončení prací má být plocha rovná a bezbariérová a město ji chce prý využít až poté, co ji nechá zatravnit. Na to, že problém s nezaměstnaností nemá jen Bruntál, upozorňuje ParlamentníListy.cz další z místních obyvatel, Arnošt Kalina, který to považuje za velké štěstí, přestože sám práci má. „Zkrachovaly lisovny, Seliko, byl tu textilní průmysl, sklárny, hodně firem v celém regionu šlo do kytek,“ zhodnotil.
Region drží Osram a Linaset. „Kdyby tyhle firmy padly, pane Bruntál“
Region teď drží firma Osram, výrobce žárovek, která zaměstnává stovky pracovníků nebo Linaset či Alfa Plastik. „Kdyby tyhle firmy padly, padne Bruntál. Teď jsou snad nějaké nové plány, že by sem přišli i noví investoři, alespoň jsem to slyšel z radnice,“ zmínil Michal Mikulec. Nedostatek pracovních příležitostí přičítají lidé špatné dopravní obslužnosti a geografické poloze. „Hlavně v zimě je tu problém vůbec něco přivést nebo dovézt. Když budou mít firmy sídlo v Ostravě nebo v Olomouci, nemusí jezdit sem, a i do Prahy mají blíž,“ dodal. Část lidí tu pracuje sezónně, v létě se daří stavebním firmám. Také v Bruntálu najdou místní práci při opravě komunikací. „Já jsem tu šest let a dost kluků se u nás vystřídalo. Buď práci nevydrželi, nebo šli prý za lepším,“ říká asi pětadvacetiletý Jiří, kterého zaměstnává jedna ze stavebních firem. Na Bruntálsku připadá na jedno volné pracovní místo asi 33 lidí, uchazečů o zaměstnání; nezaměstnanost se pohybuje kolem 13 procent.


Únorovým převratem byly urychleny zásadní změny charakteru i struktury bruntálského průmyslu. Průmyslové závody původně zkonfiskované Němcům byly v průběhu let 1945 – 1948 znárodněny. Jako velmi kontroverzní se projevilo politické rozhodnutí omezit tradiční textilní průmysl – nedostatek pracovních příležitostí vedl k destabilizaci osídlení. Podobný dopad měla i likvidace soukromého živnostenského podnikání. Ve snaze zabránit těmto negativním trendům byly ve městě budovány podniky odvětví pro tento region netradičních: v letech 1953 – 1960 v Bruntále vznikly závody Prefa Bruntál, Československé automobilové opravny Bruntál, Masný průmysl Bruntál či Lisovny nových hmot. Do poloviny 60. let však byly některé z nich zrušeny (Prefa, masný průmysl); stejný osud potkal tkalcovnu podniku Moravolen a pilu. V dalších letech byly v zájmu zajištění plné zaměstnanosti zřízeny dílny, zemědělské stavby a meliorace státních statků, kovopodnik Dakon, výrobní družstva Dřevosloh a ARS. K posílení průmyslového potenciálu města mělo přispět vybudování nového závodu Lisoven nových hmot a od 80. let stavěný Hydrometalurgický závod na zpracování polymetalických rud. Počátkem 90. let 20. století nastala nová etapa ve vývoji Bruntálu. V souvislosti s ekonomickou transformací stagnovala a posléze zanikla většina průmyslových závodů, které v nových podmínkách tržního hospodářství nebyly schopny konkurence. Ve městě začaly podnikat drobnější soukromé firmy a živnosti; k významnější podnikům se na počátku 21. století zařadily OSRAM, Alfa Plastik a Linaset. V důsledku politicko-správních změn byla zrušena řada úřadů, orgánů a institucí, což se vedle poklesu významu města negativně odrazilo i na zaměstnanosti a koupěschopnosti obyvatelstva. Bruntál se svými památkami a atraktivní polohou v podhůří Hrubého Jeseníku má možnost se stát významným střediskem turistického ruchu jako potenciálního zdroje další ekonomické prosperity.

(zdroj: Průvodce městem Bruntál – k 798. výročí od Klubu Za starý Bruntál)


30 komentářů :

  1. No vidíte, co ti komouši způsobili :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Máme rádi trolla, protože ze sebe dělá vola. :-)

      Smazat
    2. To způsobili tví demokraté-soudruzi ty bolševický havloide, pro méně chápavého blba z 8:47, po hadráku.

      Smazat
    3. Nechápem, ako sa dali ľudia zmagoriť ožratému Havlovi, čo ste pokazili, to aj napravte, nie len diskusiou, ale na námestiach vyjadrite svoj nesúhlas

      Smazat
    4. 12:56 - jak tvůj komentář souvisí s článkem?

      Smazat
    5. An. 8:47, svatá pravda. Kdyby tam ty fabriky nestavěli, nemusely se dnes bourat. A lidem by nepřipadalo nic divného na tom, že jsou většinu života bez práce. Kalousek má pravdu. K prosperitě se musíme prošetřit. Kdo nic nemá o nic nemůže přijít. Dítě, které se nenarodí nemůže mít hlad, být nemocné, neřku-li dospět, být bez práce a pak si umřít.

      Smazat
  2. Proč si myslíte, že nás podvodně nalákali do EU? Zničit náše zemědělství a továrny! Naivní (záměrné) otevření trhů činskému textilu a pod. Zrušení zbrojní výroby na nátlak Havla! Klesli jsme na úroveň protektorátu.

    OdpovědětSmazat
  3. Trochu znám Bruntálsko.
    Hodně členitý terén,ale co mě zarazilo,málo úrodný kraj,proto se nedivím,že ani zemědělství tam moc nenese.Dříve to byly většinou státní statky,proslavil je kůň Železník.Čeho by si měli vážit a udržovat,tak jsou to vodní zdroje.
    zemedelec.

    OdpovědětSmazat
  4. Vůbec netuším, kam autor článku směřuje. To, že padnou nekonkurenceschopné firmy mi přijde jako v pořádku. A to, že se do podobné lokality se špatnou dostupností (zejm. v zimě) investoři nijak zvlášť nehrnou si myslím, že je logické a děje se to nejspíš všude. To je stará věc.
    pp

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Je vidět, že jsi mladšího ročníku a nechápeš to. Konkurence schopné byly, ale po hadráku to elita rozprodala právě těm cizím konkurencím a ta se tím konkurence zbavila. Takto zaniklo mnoho konkurenceschopných podniků a jsou tam nyní jen chátrající ruiny přinejlepším sklady. Pokud sedíš v práci u PC, a nevíš nic o výrobě, tak to nepochopíš.

      Smazat
    2. Mnoho konkurenceschopných podniků? O kterých podnicích je řeč?

      Smazat
    3. Ty podniky potřebovaly dobu na rekonvalescenci, ochranu cly, neničit obchdoní vztahy se zeměmi bývalé RVHP, držet déle umělou zaměstnanost, promyslit alternativy ... Havel zničil nejen zbrojní průmysl ve chvíli, kdy se mu otevřely trhy po celém světě, Havel také zničil (prý na přání US-ambassy) i agrokombinát Slušovice, který dokazoval, že je produktivnější než západní soukromé farmy a to v podmínkách chudších půd. Nezaměstnaní lidé a nemocné umírající regiony, slabá porodnost a emigrace mladých Čechů za prací do zahraničí, to je ostuda dnešního kapitalistického režimu. Můžeme si za to sami!!! Napravit to můžeme opět jenom my sami!!!

      Smazat
  5. Doporučuji všechno polistopadové panstvo pochytat, odsoudit za vlastizradu a zavřít.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. ++++++++++++++++++++++++

      Smazat
    2. Ach jo, to jsou zas žvásty...

      Smazat
    3. Zase jeden 14:11, který nechápe, že jen humor může v našem slzavém údolí pozvednout náladu.

      Smazat
    4. 14:18 - no promiň, ale za prvé já rozhodně nežiju v slzavém údolí a za druhé tohle mi nepřišlo humorný ani trochu.

      Smazat
  6. Pracoval jsem v podniku, který byl světový. Více než 90% výrobků šla na vývoz. Výroba se rozšiřovala zejména za komunistů. Svou kapacitou a technickou progresivitou byl trnem v oku firmám na Západě, proto se podnik rozhodli špinavým podvodem srazit na kolena. Dnes vyrábí desetinu dřívější produkce. Špinaví foristi kejhali, že komunisté nikdy neměli podnik rozvíjet.

    OdpovědětSmazat
  7. Ti,kteri o vyrobe nevedi nic,zivi je stat,jsou neproduktivni-nemohou pochopit o cem to je..

    OdpovědětSmazat
  8. Proč jsou toto žvásty? Protože toto jsou věci, které křivouni jako jsi ty, 14.11 nechtějí vědět a slyšet? Aby je snad náhodou nehryzalo svědomí - i když u takových pytlů sraček se svědomí těžko dohledává? Že z bývalých fabrik, které zaměstnávaly statisíce lidí, jsou dnes ruiny? Že byl úplně zničen až zanikl čský průmysl těžký, i lehký, potravinářský, oděvní, a další odvětví, že bylo zničeno vysoce rozvinuté a soběstačné zemědělství - to zavinili "komunisté"? To snad už přeháníš - ne? Že jsi obyčejný šmejd, to je evidentní, a že do všeho zatahuješ "komunisty" už jsme si od tebe zvykli, ale toto jsi snad přehnal - ne? Jak asi chceš za každou cenu být pitomý a sprostý! Ale přesně toto - svědkové tohoto marazmu a genocidy pracujících českých lidí jsou ještě všude po celé zemi! Ruiny, které ještě nestačili zbourat, aby to nikdo neviděl. Co nám zbylo a čím se zabýváme? Služby ( služebníček prosím) průmysl turistický, mediální,kšefty všeho druhu -a co ještě? Co tady tak dobře živí ty statisíce odporných žravých ponrav,parazitů, vší a vyhryzů? Tolik lidí se ještě snaží pracovat, aby uživili tolika ksindlu - kdyby se každý na práci vyprd, a spokojil se s podporami - parazitický ksindl by pochcípal hlady. Tak to si pořád připomínej, než začneš psát ty svoje sračky. Kdyby ti nešel důchod - jak dlouho bys přežíval?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Komentář ve 14:11 jsem psal já. Netuším, proč mě urážíte, ale poslužte si. O komunistech jsem nepsal ani slovo i když si myslím, že mohou za mnohá zla, která se spáchala v této zemi.
      Ale netuším, o čem to tu mluvíte, když použiju mírnej termín. Netuším proč používáte výrazy jako marazmus a genocida pracujících. Útlum těžkého průmyslu je všude kolem nás. Soběstačnost zemědělství je ekonomický nesmysl. Žádný rozvinutý průmysl tady nebyl. Nebo vy jste si snad mohl v osmdesátých letech koupit něco, co bylo technologicky na výši? Jaká se tu dělala auta, televize a elektronika obecně, pračky, ledničky,atd atd. Vše bylo za dobou. Fabriky, které zaměstnávaly statisíce lidí prostě musely padnout, když jsou nekonkurenceschopné. Že padly textilky - to padly všude po tom, co nás zavalilo oblečení z Asie.
      Souhlasím s vámi, kdyby mi nechodil důchod, bych bych nasranej. Ale - vám nechodí důchod? Pak to řešte, ale jsem si jistej, že s touto tématikou to nijak nesouvisí.
      Jo a mimochodem, co je to "vyhryz"? Ten termín se mi moc líbí.
      Petr

      Smazat
    2. Milý Nechápavý Anonyme 22,56 - v Bruntálu nebyl těžký průmysl o jehož útlumu mluvíte. Mital - to je ten ocelářský Ind v Ostravě - žádný útlum něčiní, tak co to povídáte. Ušelechtilé oceli z Kladna také moc neutlumili. Co ´utlumili´- např. naše cuktovary, čokoládovnu Diana v Děčíně (konkurovala Nestlé, tak ji Švýcaři koupili a jako konkurenční zavřeli). Soběstačné zemědělství se ukazuje jako nutnost, i když je v dnešní době dotací zemědělství v západních zemích zdánlivě ekonomickým nesmyslem. Bude se vylévat mléko, vybíjet stáda dojnic - to není ekonomický nesmysl?! V textu vzčítáte miinulému režimu, že v elektronice a spotebním průmyslu nestála výroba za nic. Ale byly jsme na špici v jiných oborech průmyslu a dokonce i přes všechnu snahu Havlů a Klausů jsme v některých oborech stále na špici (např. tramvaje a pod.) Vy si hrajete ne ekonoma - ale okonom není účetní, ekonom má být hospodář - ato dnešní věrchuška není ani omylem. A vy také ne, nezlobte se, ale vz jste ukáyka idiocie, která tu již 25 let panuje, a která nás dovedla do sociálního a politického marasmu a dluhů!!!

      Smazat
    3. Vážený pane Dvořáku, máte pravdu, nejsem ekonom, jsem obyčejný člověk, který chodí celý život do práce. Člověk, který vidí svět kolem sebe jiným pohledem než Vy. Je mi líto, že pro Vás je někdo s jiným pohledem na svět "ukázka idiocie".
      Já se s Vámi nehodlám hádat o nesmyslech. Vypíchl jste tramvaje, našlo by se ještě pár podobných příkladů. Na druhé straně bych zas já mohl vyjmenovávat desítky oborů, ve kterých jsme byli před 89. rokem mírně řečeno velmi, velmi pozadu za západní Evropou. A když jste zmínil poldovku, tak ano. Ušlechtilé oceli tam jedou dál. Ale proti osmdesátým létům je to, jak Vy dobře víte, zlomek produkce. Většina areálu pronajatá na sklady a jiné podnikatelské aktivity.
      Co se týče zemědělství jsem přesvědčen, že soběstačnost je je ekonomický nesmysl dotace nedotace. Já osobně bych veškeré dotace zakázal.
      A že bych měl pocit, že žiju v nějakém sociálním a politickém marasmu, to rozhodně nemám. A jestli jsem kvůli tomu ve Vašich očích idiot, tak to je mi líto, že pro člověka jiného názoru máte toto označení. Já to takhle nestavené nemám.
      Přeju pěkný den
      Petr

      Smazat
    4. Vážený pane Petře, zmínil jste, že většina oborů u nás před rokem 1989 silně zaostávala. Vždyť to byl jeden z důvodů, proč jsme zvonili klíči. Místo modernizace podniků přišlo jejich zavírání! Místo zlepčení ekonomiky přišel rozvrat. A ta ušlechtilá ocel - to bzla především hlavňová ocel - Havel nechal zavřít náš vyspělý zbrojní průmsl, na jeho místo naskočili Ukrajinci, Poláci, Rumuni a Poldovka s kvalitní ocelí se mohla jít klouzat. A promiňte - že okolo sebe nevidíte marasmus, mafie, nepotismus, manipulace s veřejností, porušování demokratických principů, rozsáhlé odposlouchávání lidí a nakonec i morální i materiální podpora fašismu na Ukrajině - to nelze nezvat jinak než tou již řečenou idiocií.

      Smazat
  9. Vážený pane Dvořáku. Já zvonil klíčema proto, abych se měl líp. Abych mohl volně podnikat, abych si moh koupit co chci a kdy chci a ne co mají a kdy na mě vyjde pořadí. Proto, aby moje děti mohly studovat školu, kterou si vyberou bez ohledu na to politickou příslušnost rodičů. Proto, abych mohl volně cestovat a nepotřeboval k tomu deset razítek od deseti soudruhů.
    Z tohoto pohledu jsme si proti minulému režimu výrazně polepšili.
    A pokud jde o ten marasmus a ty další cizí slova, která jste použil - v tom jsme na tom přece pořád stejně. Všechno tu bylo přece už za bolševika. Akorát tenkrát se tomu říkalo "mít tlačenku", ale zmít někde někoho známého jste potřeboval i když jste chtěl koupit pitomé obkládačky do koupelny. Mafií tu působilo až až a manipulace s veřejností? Byla tu jen jedna televize a pár novinových titulů a všechny měly za cíl manipulovat s veřejností. A špiclování lidí tu bylo taky celkem běžná věc. Takže v tomhle směru jsme si 89. rokem nijak nepomohli, jen forma je dnes modernější.
    Jasně, kdo chce kolem sebe vidět marast, uvidí marast. Já kolem sebe kromě marastu vidím i plno krásnejch věcí a jestli jsem kvůli tomu v něčích idiotem, tak se s tím asi naučím žít.
    Hezký den
    Petr

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. No právě proto jsme zvonili klíči. A zatímco jsme podnikali, cestovali učili se jazyky, užívali si života, tak nám naši milí politici pomalu ale jistě tady nastlali marasmus a 'ty další cizí slova'. Vy to nechcete změnit k lepšímu?

      Smazat
    2. :-) Jejda pane Dvořáku, já bych toho chtěl na světě změnit. Ale obávám se, že v mých možnostech toto změnit není. Takže odpověď na Vaši otázku je - chtěl bych, aby toto bylo změněno k lepšímu. Ovšem jak to udělat nevím ani já a asi ani Vy.
      Nebo Vy snad máte nějaký nápad?
      Petr

      Smazat
    3. Tak tu nevzdychejte a zkuste něco navrhnout. Jenom ne štípání dříví či borůvky. To nikam nevede.

      Smazat
    4. Pokud se týče elektroniky, rozdělme ji na spotřební a průmyslovou.
      1. Spotřební. Kromě magnetofonů (60, 70, léta ), které se v omezené míře vyvezly do Francie a především NDR -- - nestojí za řeč.
      2. Průmyslová elektronika měla přiděleny devizové prostředky pro nákup techniky a součástek v cizině na úrovni doby (kromě vybraných položek, zakázaných orgánem COCOM , který se zpovídal State Departementu.
      Tyto součásty (CMOS paměti např.) se dovážely až na místo montáže. Jen exportující podniky měly tuto možnost. Proto elektroniku z LETu Kunovioce, ČKD, ŠKODA a ještě několika exportérů bylo možno prodat nejen do socialistických států, ale i do Spojených Emirátů, Dánska, Sýrie, Indie, Číny, protože vykazovala spolehlivost dle tehdejších norem. Jako přejímače např. škodováckých elektráren si zákazník běžně najímal odborníky od konkurence, jak je dodnes běžné ( Brown-Boveri, Siemens,Westinghouse).Takže se na výstavbě investičních celků podílela i Tesla Rožnov, Lanškroun, Blatná, Pardubice a další , tedy tam nebyli nezaměstnaní.
      Obnovením stavu, kdy prodává velký dodavatel, nikoli drobný živnostník,můžeme opět dosáhnout zisku, za předpokladu, že uvolněné trhy nikdo mezitím neobsadil.

      Smazat
  10. Ale já Vám psal, že nevím, jak na to. A věcma, který nejsou v mé moci ovlivnit se ani nemá cenu zabývat. To Vy máte pořád problém s marasmem, tak něco navrhněte. Já se radši budu na světě soustředit na ty hezký věci, protože nehodlám se každý ráno probouzet s tím, že musím vstávat zase do toho marastu.

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.