Reklama

sobota 22. srpna 2015

Ten, kdo vlastní šéfredaktora, určuje pravidla

Eric Best
22. 8. 2015  Friday Edition

Nejžhavější mezinárodní zprávou z mediálního světa je toto léto prodej Financial Times společností Pearson japonské skupině Nikkei. Oznámení přišlo jen pár dní poté, co Toshiba odhalila účetní skandál, který si vyžádá úpravu účetních knih o 1,2 miliardy dolarů.

 
I když mezi těmito dvěma událostmi neexistuje přímá spojitost, lze si představit, že kdyby v Japonsku nebyl vztah mezi ekonomickým zpravodajstvím a korporátním světem tak úzký, Toshiba by nemohla podvádět tak dlouho. Tímto způsobem alespoň vysvětloval svůj vlastní případ Michael Woodford, bývalý generální ředitel Olympusu. Když v roce 2011 propukl v Olympusu účetní skandál, Financial Times o něm okamžitě informovaly, a podle Woodforda se dlouhou dobu po jeho odvolání z funkce „Nikkei chovala jako PR oddělení Olympusu.“ Nad představou, že by Nikkei jmenovala nového šéfredaktora Financial Times, vyjádřil zděšení.

Pearson rovněž prodává padesátiprocentní podíl v týdeníku The Economist, ale pochybnosti o jeho budoucí nezávislosti jsou méně hlasité. Padesátiprocentní podíl Pearsonu totiž nezahrnuje hlasovací práva a šéfredaktora dosazují zástupci ostatních vlastníků. Těmi jsou rodiny Rothschildů, Cadburyů, Schroderů a Agnelliů. Podle Financial Times zajišťuje toto uspořádání Economistu takovou míru ekonomické a redakční nezávislosti, s jakou se může měřit jen hrstka jiných médií.

Není ale nezávislost jako nezávislost. The Economist podporuje téměř všechny aspekty současného úpadku západní společnosti včetně válek, zadlužování, finančních machinací a neřízené imigrace. Podporuje tyto neduhy společnosti a následně se – občas v tom samém vydání – děsí problémů, které způsobují. Nevyhnutelně pak navrhuje řešení, která situaci ještě zhoršují.

The Economist je vlastně Nikkei hodně podobný. Hlavním rozdílem je, že působí na globálnější scéně, než je útulné prostředí japonského byznysu.


Článek původně vyšel v anglickém znění v placeném zpravodaji Friday Edition.

6 komentářů :

  1. Hekám blahem nad tou demokracií:-)).

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pozrite si nenapadnu cenzuru na Slovensku.
      V programe Naj dedinka - http://www.rtvs.sk/televizia/archiv/8885
      cca 12-ta minúta, prinesú vlajku (netušili akú - ide o Klub českého pohraničí - Východné Slovensko), potom jej majiteľ chce začať rozprávať, strihnú to a redaktor povie, že sa tak nejak zamotal a nevie o čom, že o nejakých krivdách od banderovcov, či čo) Proste nedajú vedieť našim ľuďom ani to, že naši (aj českí pohraničníci) položili životy v boji s týmito bandami, ktoré po druhej svetovej vojne terorizovali naše civilné obyvateľstvo.

      Smazat
  2. Podle mě se dá mluvit o demokracii pouze ve státě, kde je většina médií veřejnoprávních a redaktoři + šéfredaktor jsou voleni v řádných volbách jako politici.
    To by bylo ideální řešení pro takzvanou "Českou" televizi a rozhlas. Prostě jednou za čtyři roky lid rozhodne o řediteli, šéfredaktorovi a redakci a nebudou tam donekonečna vysedávat zprofanovaný kreatury se zkaženou ideologickou zácpou.
    Je vůbec prazvláštní, že sice volíme politiky, ale novináři, kteří mají monopol na veřejné mínění, jsou dosazováni nějakýma oligarchama, nebo jsou to nějací samozvaní ideologičtí fanatici.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Máte pravdu. nikým nevolení, oligarchou dosazení 'publicisté' ovlivňují masy lidí a blbnou je. Rada ČT i Velká rada jsou výsledkem plichty v Parlamentu a jsou v ní 'zasloužilí' 3. cenové skupiny. Je návrh volit členy obou rad spolu se senátoru - 1/3 každé dva roky. Pak tam budou osobnosti, které mají důvěru lidí a které si nenechají diktovat stranickými sekretariáty, co je a co není správné a přípustné.

      Smazat
  3. Ale to platí i pro všechna elektronická media. To platí všude. Jejich názor je svatej - ostatní budou smazány.

    OdpovědětSmazat
  4. Podle úrovně zpravodajství v ČT soudím, že tohle by bylo rozumné řešení. Ale obávám se, že tohle v ČR neprojde...

    OdpovědětSmazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.