Reklama

čtvrtek 17. září 2015

Dopravní politika a praxe v ČR aneb Jízda nekonečným tunelem

Miloslava Pošvářová
17. 9. 2015 E-republika

Zákon gravitace platí i ve vytunelovaném Česku. Můžete si lehce spočítat, co se stane s mostem, železnicí či silnicí, která byla postavena v podobném systému strukturální bezmocnosti a zásadního selhání státu.


Každý slušný daňový poplatník předpokládá, že peníze, vybírané na daních, jsou smysluplně používány. Silnice, dálnice i železnice mají být opravovány, rekonstruovány a nově stavěny pro potřeby lidí a v souladu s celkovou dopravní politikou státu. Ale opak je pravdou, přinejmenším v Česku.




Vytunelovaná koncepce dopravy i s dálnicemi

Když se podíváme, jaká je dopravní politika státu, jsme zaskočeni, protože v současné době žádná neexistuje. V roce 1989 se modernizace železničních koridorů zdůvodňovala převedením kamionové dopravy na železnici. Budovala se kontejnerová překladiště a vize do budoucnosti byla optimistická. Dálnice nebudou přetěžovány, budou užívány převážně pro osobní dopravu. Železnice budou mít vysokorychlostní tratě, takové, jaké známe z Německa a Francie. Propojíme se těmito tratěmi do okolních zemí, budeme jezdit z Prahy do Brna za dvě hodiny, dobudují se dálnice na Rakousko, Německo a Polsko.

Jaký je výsledek po téměř 30 letech? Tristní. Máme vcelku kvalitní dálnici z Prahy do Plzně (D5), část dálnice z Prahy do Hradce Králové (D11), kterou už mezitím opravujeme, provádíme rekonstrukci dálnice z Prahy do Brna (D1) a budeme ji opravovat ještě minimálně 10 let. Reálné tempo oprav je 20 km za tři roky, dálnice má 180 km, tedy jednoduchým výpočtem (180x3/20 = 27) se dopočítáme lhůty 27 let! Dálnice do Ostravy, známá D47, má v délce cca 20 km zvlnění a stát vede soudní spor proti zhotoviteli staveb. Mimo jiné i proti společnosti SKANSKA. Její vrcholný představitel je nyní ministrem dopravy. Lze věřit člověku, který odmítal odpovědnost za nekvalitní práci a nyní řídí ministerstvo dopravy? Výsledek sporu je v nedohlednu. Náklady na jeden kilometr výstavby této dálnice činily 1 miliardu Kč, běžná cena se pohybuje mezi 200-500 milionů Kč na kilometr. Dálnice D8 z Prahy do Drážďan stále není dokončena, staví se od roku 2008, nyní se řeší sesuv, předběžně odhady nákladů na likvidaci jsou 1 mld. Kč. Dálnice D3 z Prahy do Rakouska není dokončena. Propojení Brna a Vídně rychlostní komunikací nemá ještě ani projektovou dokumentaci, územní rozhodnutí, výkup pozemků. Žádné krajské město kromě Brna není s Prahou propojeno rychlostní silnicí nebo dálnicí.


Stát zmizel ze scény a nechal firmy tunelovat naše daně

Co je špatně? Opakovaně se kritizuje Ředitelství silnic a dálnic (dále ŘSD) a koncepce dopravních staveb, předražování nákladů na výstavbu jednoho kilometru dálnic. ŘSD se brání tím, že stát vyžaduje mimoúrovňová křížení, obchvaty, zbytečné tunely a mosty. Jedno je pravda. Od roku 2004 došlo k redukci úředníků na ŘSD, především těch, kteří opravdu rozuměli stavbám a investicím. Stát se spoléhá na externí firmy a nekontroluje je, nemá prý kým. Vždyť se těchto lidí sám zbavil.

Příčiny, proč jsou dopravní stavby v ČR zbytečně drahé a kde existuje střet zájmů, byly popsány ve zprávě Národní ekonomické rady vlády (NERV), sekce Boj proti korupci, v roce 2011. Následně se začaly dít věci. Na ŘSD v roce 2010 nastoupili lidé, kteří se snažili zavést kontrolu kvality staveb, podávaly se žaloby na nekvalitní dálnici D47, odmítalo se převzetí nekvalitních staveb, začaly se reklamovat stavby, zavedly se nástroje na nové obchodní podmínky pro dodávku staveb. Projekty silnic a dálnic musely jít do veřejných soutěží, začaly se podle zákona kontrolovat vícepráce. Zkorumpovaní nebo neschopní úředníci byli alespoň částečně odstraněni nebo označeni za nežádoucí a přeloženi na posty, kde mohli méně škodit.


Současný stav? Zpět do tunelu

Přehled podávám v rozhovoru, který vychází ve stejném tematickém čísle, jež je věnováno dopravní politice (Být služebníkem občanů, nikoliv korporací). Stručně řečeno, stav v dopravě se vrátil před rok 2010. Předpisy se zrušily jako zbytečné a výstavbu zase ovládají externí firmy. Není pro ně obtížné se domlouvat na zakázkách. A důvod? Pouze na samotné ŘSD přichází ročně dotace z EU ve výši 83 miliard Kč. A ty je třeba prostavět. Občanská hnutí i protikorupční iniciativy píší souborná svědectví o tom, jak jsou stavby tunelovány. Jsou podávána trestní oznámení na úředníky za to, že neplní svoje povinnosti uložené zákonem. Trestní oznámení jsou odložena, kritické zprávy a analýzy jsou uloženy „do šuplíků“. Návrat do časů Klausova zhasnutého světla a privatizačních zlodějen se ovšem děje již v jiném typu státu. Dnes mají stavební firmy již vlastního ministra dopravy a státu předsedá majitel jednoho z největších koncernů v ČR. Jak v tomto systému korporátního zneužívání moci dopadnou naše daně, to si může každý občan představit bez problémů sám. Ovšem systém začíná být sofistikovaný. Vrcholoví úředníci mají strach, že po jejich odchodu z funkcí budou trestně stíháni, tedy najímají externí právníky, kteří jim radí, jak postupovat. Z veřejného webu ministerstva dopravy lze vyčíst, že za 5 let nás náklady na externí právníky stály 1,5 miliardy Kč.

V EU mezitím existuje jeden varovný příklad. Podobným "využitím" evropských dotací začínalo před lety i Řecko. Zadlužovalo se mimo jiné i investicemi do budování silnic a dálnic. Jenomže tyto investice nevytvářejí žádný přímý zisk, ty se pouze užívají. Přidaná hodnota tkví v míře civilizační úrovně a obecné prospěšnosti. A jejím garantem je pouze a jedině stát, nikdy to nemohou být privátní korporace. Zisk ze staveb v Řecku šel do kapes bank, korporací a zkorumpovaných politiků. Teď musí občané v Řecku dluhy splácet ze své vlastní kapsy. Stát je zničený, společnost rozložená, lidé živoří na pokraji chudoby, mají vykradené důchody i zdravotní pojištění. Celý systém korporátních zlodějen skrze koupenou politiku z nich udělal žebráky.


Dopadneme jako Řecko?

Lze jen kalkulovat, jak za pár let dopadne Česká republika. Peníze, které si vypůjčíme, musíme smysluplně investovat, nikoliv utrácet. Nyní žijeme v systému výstavby dopravních staveb, který nemá koncepci, kde se staví nekvalitně, kde byly už vážné havárie trestuhodně postavených mostů, a kde existují kilometry dálnic, které budou za čas úplně nesjízdné. A představitelé tohoto systému sedí na ministerských postech a rozhodují o tom, jak nacpat naše daně do firem, kde léta ředitelovali a jejichž akcie vlastní. V těchto firmách sedí jejich kamarádi z golfu, s nimiž tráví pohádkově drahé dovolené. To všechno si může za naše daně dovolit současná korporátní elita jednoho procenta, která si koupila politiku, média a v podstatě vlastní tento stát. V systému tohoto typu už neexistují podnikatelé, ale pouze "dotační čekatelé" a tuneláři. Podnikatelé by na svůj luxus měli právo, ale tito lidé nikoliv. Podle výsledků své "práce" patří spíše do vězení a první procesy už běží. Viz železniční neštěstí ve Studénce a další kauzy. V oficiálních médiích se o tom nedočtete, máme se prý dobře. Je to stejné divadlo, které už známe z Rudého práva v době reálného socialismu.

V takovém systému se vyplatí jen krást daně a tunelovat veřejné prostředky, protože tato činnost se stala prakticky beztrestnou. Jenže zákon gravitace platí i ve vytunelovaném Česku. Můžete si lehce spočítat, co se stane s mostem, železnicí či silnicí, která byla postavena v podobném systému strukturální bezmocnosti a zásadního selhání státu.


(Zvýrazněno redakcí NR)

Článek vyšel v tematickém čísle Jak prostavit státní kasu (2015-7). Toto tematické vydání bylo financováno díky Vašim darům na rozvoj webu E-republika. Děkujeme! Redakce a spolek e-republiky.



Související články:

21 komentářů :

  1. Vážená paní Pošvářová, nechcete poznatky o fungování státu přednést na konferenci Geoetika 2015 v Příbrami 12.-15.10.? Anglicky před zahraničním publikem jako čestný host? P.K2.
    kontakt: nemec.geo@seznam.cz

    OdpovědětSmazat
  2. Člověk - individuum, které nežije na samotě, ale ve společnosti, má zájmy jak individuální tak i společenské. Společenské zájmy člověka by měly hájit společné společenské mechanismy pod společenskou kontrolou všech. Pokud je existence společných společenských mechanismů a struktur a jejich společenská kontrola potlačena (zrušena, privatizována, autsourcována), pak se tohoto prázdného místa ve společnosti zákonitě ujímají různé mafie - nejsilnější(!) mafie. To znamená, že normální člověk "netrpí" pod státem, ale trpí /!!!!/ pod nejsilnějšími mafiemi a jejich zvůlí, což je pro jeho individuální svobodu ještě horší, protože se nedovolá žádných práv a žádné nápravy.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. PS1: Zaplať panbů za to, že žádné mafiánské prase přírodní zákony a zákonitosti nepřečůrá. A když už se mu daří mlátit s lidmi o zem po celý svůj život, tak na tu zubatou s kosou určitě nestačí. To co si nakradl si na věčnost nevezme a vlastní parchanti, pokud je má, se mezi sebou porvou o kořist a stejně se jim nezavděčí. Takže - promarněný život.

      Smazat
  3. PS2: Vašíku Klausi, otče všech českých mafiánských sviní, co tak rychle vyrostli v naší "mladé demokracii" ty se budeš smažit v ohni pekelném na věčnost. Jsi rád???

    OdpovědětSmazat
  4. https://www.youtube.com/watch?v=5cWv5EiUgw0

    OdpovědětSmazat
  5. 1. výrok
    4. odstavec - začátek:
    "Máme vcelku kvalitní dálnici z Prahy do Plzně (D5)"
    2. výrok
    Stejný odstavec - konec:
    "Žádné krajské město kromě Brna není s Prahou propojeno rychlostní silnicí nebo dálnicí."
    Logický závěr z textu autorky: Plzeň není krajské město.

    K tomu mé poznatky z cest:
    Do Jihlavy se lze dostat po dálnici D1 a čtyřproudé přípojce silnici 38.
    Do Liberce dojedete po R 10 a R35.
    Do Hradce Králové a do Pardubic lze dojet po dálnici D11, R 35 a rovněž čtyřproudé silnici č. 37.
    Do Olomouce vede D1, a R 46.
    Do Zlína lze dojet po D1, R 55 a čtyřproudé silnici (ulici) č. 55
    Do Ostravy též lze dojet po čtyřproudových D1, R 46, R 35 a opět D1.

    Platí-li, že krajskými městy jsou Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Liberec, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Praha, Ústí nad Labem a Zlín, tak spojení s metropolí dálnicí či rychlostní silnicí nemají pouze Č. Budějovice, Karlovy Vary a Ústí nad Labem.
    Slečna/paní autorka si kromě toho nevšimla prodloužení dálnice D5 z Plzně na Rozvadov, rychlostních silnic na Poohří, od Tábora do Veselí nad Lužnicí, R 52 z Brna na Pohořelice atd.
    Výstavbu a údržbu dálnic a silnic v ČR provázejí chyby, nesmysly a lumpárny, ale chci-li kritizovat, tak by to chtělo správnou alespoň základní orientaci, aby kritika vyzněla důvěryhodně.
    KR

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Co bychom nechtěli, že ? Stav silnic je horší než před rokem 89, ale proč by nemohl být jako v pětačtyřicátém, také se tak dá žít, jen ať vesele kradou dál.

      Smazat
    2. To je vyjádření ministerstva ?

      Smazat
    3. Ne, není to vyjádření ministerstva. Jak jsem i uvedl, výstavbu silnic a dálnic v ČR provází mnoho chyb, pitomostí a lumpáren. To ale ještě neznamená, že každé kritické slovo budu nadšeně opěvovat jen kvůli tomu, že napadá ministerstvo, ŘSD, ministra, silničáře atd. Žvásty, nepravdy a lži nevedou ke správnému řešení a chybná kritika je pro oponenta snadným a vítaným cílem, fakticky si jí kritik dává "vlastňáka".
      Je úžasné - a smutné - že mnoho lidí raději slyší silné bláboly než pravdivá fakta. Pak se ovšem nemohou divit, že se celý život diví, cože se to vždycky děje, když dají více na formu, než na podstatu.
      KR

      Smazat
    4. Firma Skanska ,,modernizovala" trať 270 - Praha-Plzeň-Cheb(Schirnding), po několika letech činnosti vypadlo z názvu slovo Schirnding , protože trať dlouhou dobou úpravy , byla vyřazena z mezinárodní dopravy.Byly též zachovány jednokolejné úseky.Případnou dopravu do Německa už neprovozují České dráhy, ale skupina německých dopravců.
      Na budově nádraží Cheb najdete pamětní desku, která děkuje fondu PHARE za příspěvek na elektrifikaci úseku Cheb- státní hranice. Příspěvek je z roku 1998, ale elektrifikace stále ještě probíhá, hotová není.Úsek je 12 km dlouhý.
      Dráhy nakoupily naklápěcí soupravy (pendolino), které nejsou schváleny pro provoz na německých tratích (jedna souprava za tři čtvrti miliardy).A tak jezdí nanejvýš do Františkových Lázní.Teď ve Studénce jedna souprava ubyla.
      Peníze na mimoúrovňové přejezdy pro koridory jsme dostali ,postavil se za ně zimní stadion v Kladně.(stopoval jsem v sobotu mezi 16-17.hodinou počet vlaků ve Studénce, bylo jich 14. To odpovídá sdělení pracovníka dopravní kanceláře, který uvádí 200 vlaků denně.Jaký zisk nese ten zimní stadion?
      Studénka figuruje u vícera nehod na přejezdech,ačkoli ČD
      ani jednu nezavinily. Tu z roku 2008 zavinila firma , která shodila most na projíždějící expres Comenius.. Téže firmě spadl most ještě ve Vilémově na Havlíčkobrodsku a ještě na jedné stavbě na Slovensku.
      Vpřed, jenom vpřed - a vpředu smrdí síra...

      Smazat
    5. Neměl ten povzdech znít: žádná krajská města u nás nejsou propojena mezi sebou dálnicí? Např - Pardubice - Liberec - Ústí - Karlovy Vary - Plzeň -České Budějovice - Jihlava .... atd.

      Smazat
    6. To by také byl chybný výrok: čtyřproudovými vozovkami jsou spojeny Hradec Králové s Pardubicemi a všechna moravská krajská města mezi sebou.
      KR

      Smazat
  6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. A kdopak ti vybudoval celou železniční síť, elektrárny, přehrady a vodárny, teplárny a desetitisíce bytů..... Nějak jsi si nevšiml základů, na kterých dnešní korporátní mastkapsen systém stojí, truhlíku....

      Smazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Smazat
    3. No vidíš, nikdy jsem ve straně, myslím KSČ nebyl jelikož jsem byl ještě moc mladej, přesto si myslím že největší hovado a možná i debil jsi TY. Máš v hodně věcech pravdu. Bohužel poslední věta ti to zkazila. Nemáš ani ponětí kolik peněz proteklo třeba na výstavbu koridoru Přerov - Břeclav. Myslím přímo vynaložených na výstavbu a odpařených. České dráhy jsou největší černou dírou ve vesmíru. Kdyby peníze které protekli ČD byli všechny vynaloženy účelně tak dnes máme několik tratí typu TGV.

      Smazat
    4. Ty jsi jezdil za bolševika vlakem? To jsi byl socka, nebo co? No fuj.

      Smazat
    5. Neodpovídejte prosím pisatelům, který sem chodí jen urážet lidi a naadávat. Když urážejí, budou smazáni a diskuse s nimi pak ztratí smysl.

      Smazat
  7. První a nezbytný krok k řešení: odstavit, natrvalo, všechny dosavadní politiky. Jinak žádná šance.
    Pamatujte na to při volbách.
    (Pokud nebude do té doby Evropa už "zlybiizována".)
    Děda.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Smazat
    2. Nejde o to, koho volit. Jde o to zapojit masově občany do společenských aktivit! Volby jsou jen třešnička na dortu, jenom volením chod země občané neovlivní! To je pověra.... Pouze aktivní účastí v politických stranách a ovlivňováním přímo jejich chodu jde něco měnit na úrovni státu. To se však neděje. Spíš platí rčení: "Nestarášli se o politiku, tak politika se zcela určitě postará o Tebe!"

      Smazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.