Reklama

středa 16. září 2015

Integrace a desintegrace Rómů

Ivan David
16. 9. 2015
V posledních dnech získal na oblibě argument, že nelze přijímat uprchlíky z velmi odlišných kultur, neboť se za desítky let nepodařilo integrovat Rómy. Uprchlíky se nyní zabývat nebudu, nejsou „naši“ a my se máme starat o nás. Někdo to může nazvat sobectvím, ale máme odpovědnost za vlastní komunitu, to musí být prioritou, i když si to velmi mnozí politici, jejichž odpovědnost je mnohem větší, nemyslí. A Rómové jsou naši, protože zde po generace žijí, a „Rómský problém“ je náš.


Nedoceněný myslitel a profesor pražské univerzity Bernard Bolzano se pokládal za Čecha. Jeho otec byl Ital a matka Němka. Svoji „národnost“ odvozoval od příslušnosti k zemi, v níž žije. Pokládal za nespravedlivé, že v Čechách většinoví Češi nemají tomu odpovídající podíl na moci v zemi. Pro mnohé Němce byl jeho názor nepřijatelný. Sdílím názor tohoto myslitele. Nikdo cizí nemá „právo“ žít tam, kde není vítán. Každý kdo zde chce žít, musí přijmout zákony země. Kdo se proti nim proviní, musí být potrestán a není-li občanem, pak také vyhoštěn. Ne, že může být nepotrestán a pak zůstat.

Rómové, kteří se zde narodili, sem patří, musí být stejně odměňováni a trestáni jako všichni ostatní občané.

Mnoho tvrzení o Rómech vyplývá z přecenění vlastní vůle člověka, jako by „vůle“ mohla překonat vše i tam, kde nebyla „pěstována“. Ptám se, jakou byste měl/a vyhlídku na úspěšný život, pokud byste se narodil/a jako x-té dítě pologramotných rodičů, kteří nikdy nepracovali v prostředí rómského ghetta? Chtěl bych vidět váš společenský vzestup s takovým původem. Společenské podmínky hrají zásadní roli.

Připouštím, že mě moje povolání psychiatra nepředurčuje k tomu, abych se setkával s náhodným vzorkem Rómů. Ale co opakovaně pozoruji? Setkávám se s mladými Rómy, kteří nikdy nepracovali a také se starými Rómy, kteří pracovali celý život, ale jejich děti nepracují. A konečně se setkávám se střední generací Rómů, kteří před pětadvaceti lety pracovali, ale už nepracují. Závěr se mi jeví jako jasný. Minulý režim Rómům neumožňoval, aby nepracovali, když mohou a umožňoval, aby pracovali, když chtějí (a oni museli chtít, pokud nechtěli sedět ve vězení za příživnictví nebo trestnou činnost). Dnešní režim nejen Rómy nenutí, aby pracovali, když nechtějí a omezuje jejich vyhlídky na nalezení práce, když pracovat chtějí. Se svojí v průměru nízkou kvalifikací jsou velmi zranitelnou nejen národnostní, ale i sociální skupinou. A jsou také diskriminováni. Je ale těžké mluvit od předsudcích podnikatele, který má příliš mnoho špatných zkušeností s Rómy a proto nezaměstná ani Róma, s nimž nemá zkušenost žádnou. Mají-li se Rómové znovu integrovat, nesmí mít příležitost žít bez práce (pokud jsou schopni práce) a musí mít příležitost najít práci. Člověk žijící bez smysluplné činnosti degeneruje a plodí kolem sebe demoralizaci. Těžko získá zájem pracovat a potřebné návyky člověk, který svoje rodiče nikdy neviděl pracovat.

Uprostřed Rumunska jsem v horách narazil na vesnici s řadou luxusních domů. Zjevně v nich nikdo nebydlel. Ptal jsem se, čí to jsou domy. Místní mi vysvětlili, že to jsou domy rómských rodin. Pracují v Německu většinou jako hudebníci nebo v restauracích.

Před třiceti lety na východním Slovensku jsem pár kilometrů za rómskými koloniemi z hliněných chatrčí na vesnici zazvonil v jednom domě a požádal o možnost zaparkovat auto na dvorku. Majitel domu, starší Slovák mi řekl, že to není možné, že tam parkuje jeho syn a doporučil mi o totéž požádat souseda. Všiml si mých rozpaků, když jsem viděl , že soused je Róm. Řekl s hrdostí v hlase: „My u nás máme slušné Rómy, podívejte, jaké pěkné domy si sami postavili!“ a ukázal na jednu stranu vesnice.

Letos jsem na Slovensku navštívil nemocnici a její ředitel mě provedl všemi odděleními. Na dvou odděleních pracovaly rómské lékařky, příjemné, kultivované. Na dalším oddělení pracoval lékař z Mongolska. „Musel jsem ho přijmout, aby mi pojišťovna nezavřela oddělení, protože jsem nikoho nesehnal, mladí utíkají na Západ. Je k ničemu, nikdo se s ním pořádně nedomluví.“

Přidávám kasuistiku k zamyšlení:

„Simuluje, protože se chce ulít z práce!“, řekla mi rozhořčeně lékařka z interního oddělení, která mě požádala o konsilium. Šlo o šestnáctiletou Rómku, která byla přijata pro zažívací obtíže. V pokoji čekala krásná rómská dívka už převlečená z ústavního prádla: „Řekli mi, že na vás mám počkat, než mě pustí z nemocnice.“ Psychiatr se ptá na jiné věci než internista. Řekla mi, že měla od první třídy skoro samé jedničky. Vybrali jí do úspěšného souboru písní a tanců, vyhrála několik pěveckých soutěží a nikdo nepochyboval, že bude studovat. „V devátý třídě jsem udělala blbost, začla jsem chodit za školu a s partou. Prospěch se mi zhoršil a už to nešlo dohnat. Tak jsem šla do učení na prodavačku.“ „Učení“ podle ní spočívá hlavně v doplňování zboží do regálů v supermarketu. Zadarmo. Ptal jsem, se co dělají rodiče. „Oba jsou dávno v invalidním důchodu.“ Co dělají? Tatínek pije pivo u televize a maminka vaří nebo se dívá na televizi. Nikdy neviděla, že by chodili do práce.

48 komentářů :

  1. Prosím neříkejte rom,mám kamaráda cikána a vždy mě říkal, teď zažiješ pravou cikánskou svatbu.Poznáš jak probíhá cikánský pohřeb(to je ,, jízda") a sám říká já jsem cikán.Má maturitu,je odborník ve své profesi a jeho bratr je farář.Jejich matka je vychovávala sama,pracovala v textilce,kterou když po revoluci zavřeli,tak celé město byli chudáci nezaměstnaný a jen ona byla svině líná na dávkách,a ta ostuda jí doslovně zabila.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. ale to je generace kterou vychovali komunisti, pravdoláskaři mají zájem opačný, škodit, exekutocea zabíjet

      Smazat
    2. Integrace a desintegrace koho??? Z kontextu textu mi vyplynulo, že jde o Cikány. Co to ten Rom je? To je asi z nějakého cizího jazyka nebo co?

      Jo aha tak takhle to je, někteří Cikáni se ve svém cikánském jazyce nazývají Rómové.

      Tak pane autore, až nám tady napíšete článek v cikánštině, tak prosím ať je nadpis třeba "Dokupydanije i vybengovanie Rómáků!"

      Pokud píšete česky, prosím používejte česká slova!!!

      To jste už takový "připosranec", že používáte politicky korektní havliodopoktytečtinu???

      Už jenom čekám na to, že napíšete článek "Deutschové protestují proti rozhodnutí jejich kancléřky Merkelové příjmat uprchlíky"

      .... vždyť říkat Deutschům Němci je přeci uráží. Původně to totiž u nás Bójů znamenalo Nemajnicové!

      Fak kam ta doba spěje, když i alternativní autor s námi skrze své články hovoří jako havloidopokrytec. Hodně se to havloidní zlo zakořenilo u našich luhů a hájů. Kdy se konečně přejmenuje to letiště z pět na Ruzyň? Nevím proč jej stále nazýváme po masovém vrahovi, opilci, rozkladači našich kulturních hodnot a loutce sio-banksterů.

      Kdy jej konečně nazveme pravým jménem - největší škůdce národa českého, kdy Hácha byl proti němu statečný a čestný muž, který přijal přímě stát se protektorátním prezidentem, když vzal Beneš roha ke svému dlouhodobému sponzorovi a jako nejvyšší soudce na něj tato povinnost přešla.

      Vážený čtenáři, že to s článkem nesouvisí. Tak to sakra souvisí. Jak se říká vše souvisí se vším!

      Smazat
    3. :-/ Pro autora z 17. září 2015 13:40
      Cikáni, respektive jejich králové, se v roce 1971 sešli na mezinárodní evropské konferenci a sami se přejmenovali na romy. To v jejich jazyce znamená přibližně - člověk.
      Někteří nové označení přijali, jiní ne! A to je celé, žádná korektní manipulace... Martin von Brünn

      Smazat
  2. Když budete mít párek krys,tak poznají,jestli uživí svoje potomky,buď je nebudou mít a nebo tito nepřežijí,to už si matka příroda zařídí.Pokud jim začnete sypat zrní,budou se množit jak houby po dešti.A až jim jednou zapomenete to zrní nasypat,tak sežerou klidně vás.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Lidi nejsou krysy.

      Smazat
    2. 3: 29 - Co vlastně chce debil co nikdy nespí, co nám chcel sdělit???
      Že zkoumá krysy, žije s nima a je přes krysy na slovo vzatý odborník?

      Smazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětSmazat
  4. http://www.oocities.org/ociganoch/

    http://m.ulozto.cz/xH6Qadv/bakalar-p-psychologie-romu-praha-2004-zip

    OdpovědětSmazat
  5. Novotný. Velmi potřebný článek, díky. ... o Češích bezdomovcích nemluvě, chtělo by se dodat.

    OdpovědětSmazat
  6. Výborná "analýza"....
    2 poznámky :
    Uvedený "problém" se netýká pouze Rómů, ale i řady našich spoluobčanů - rodilých Ćechů, Moravanů a Slezanů, i části dosavadních "přistěhovalců".
    " ....nesmí mít příležitost žít bez práce (pokud jsou schopni práce) a musí mít příležitost najít práci." se týká nejen Rómů, ale i všech výše uvedených. Je "zajímavé", že někteří naši "podnikatelé" vítají možný nábor pracovníků z migrantů z Afriky a Blízkého Východu", o kterých zhola nic neví, nedomluví se s nimi a přitom nejsou schopni vytvořit pracovní místa a podmínky pro zaměstnání výše uvedené skupiny našich spoluobčanů. Ze strany státu ovšem této skupině občanů musí být zcela jasně řečeno (obrazně) : "Bez práce, nejsou koláče".... L.S.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. A ještě horší je, že náš ministr financí a ministryně sociálních věcí nedělá nic pro snižování nezaměstnanosti. Vůbec je ani nenapadne vymyslet motivaci vyšší zaměstnanosti našich lidí a podnítit ve firmách zájem o jejich zaměstnávání. Popřípadě usnadnit vlastní podnikání.

      Smazat
    2. Hodně lidí by začalo pracovat, kdyby aspoň nějaká práce byla bez nutnosti 3-5 leté praxe a za víc peněz, než vás strojí podnájem a doprava.

      Smazat
  7. Když jsem chodil do základní školy, což bylo v ranných šedesátých letech, tak jsme měli ve třídě vždycky nějakého tehdy cikána, je pravda že propadali, protože měli asi ke škole jiný vztah než my. Ale nepamatuju, že by některé z dětí neumělo malovat, že by nenosili úkoly, že by chodili nějak setravale za školu. Proto nechápu, že těsně po převratu se najednou začalo říkat, že chodí romští prvňáci, kteří neviděli pastelku a neumí držet tužku. Kde se ty děti vzaly, když jejich rodiče museli absolvovat 8 tříd a museli pracovat? A s tou romskou dívkou, to mi připomnělo skandál s knihou dcery Pavla Kohouta, která adoptovala dva romské hošíky, byl o tom natočen i film, a ti hoši v pubertě najednou zvlčili a začali dělat velké problémy, když o tom pak jejich matka napsala, tak se na ni slétla sprška odsudků a urážek. Skoro jako by byla rasistka. Asi ta puberta je u Romů zásadnější a problematičtější. Ale ať mi nikdo neříká, že ve dvaceti už se nemůže vyhrabat.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Též pamatuji, ovšem se zapomíná, že v těchto případech to byly Ti, kteří v Čechách žili před II.světovou a jejich rodiče jí přežili. Ostatní, za komunistů podporovaný příval tzv. přesídlenců se Slovenska,Magarska či Rumunska, to byla jiná a řekněme si, velká vlna. Z té se rekrutují oni, které dnes popisujete.

      Smazat
    2. Oprava byli

      Smazat
  8. Proč by rodiče, kteří chodili do školy, museli učit své děti držet pastelku ? Teď přece "nikdo nemusí" nic - nemusí chodit do práce i když může, nemusí dát očkovat své děti, nemusí je posílat do školy - "umí" je přece učit sám, nemusí se chovat slušně ke svým spoluobčanům v domě, atd. Nemusí nic, máme přece "Svobodu" !?

    OdpovědětSmazat
  9. Prezident Zeman jako první správně navrhl, aby do naší "kvóty" uprchlíků byli započítáni i Ukrajinci. Tento návrh je možno rozšířit i o Romy, nejméně 100 tisíc jich přišlo převážně ze Slovenska, malá část i z Maďarska a Rumunska.Mnozí z nich dodnes neumí česky, nemají pracovní návyky a schopnost zapojit se do pracovního procesu. Jsou tak předobrazem těch kvót běženců ze Středního Východu a severní Afriky, kteří nám budou přiděleni.. Pak bychom měli kvótu splněnou do r.2050.

    OdpovědětSmazat
  10. Doba svobody, "svobody" kterou jsme si klíčema vybojovali, tato doba svobody s odstraněním pracovní povinnosti, aby rostoucí nezaměstnanost pomohla snižovat cenu práce a maximální, dříve neslýchanou a nepředstavitelnou měrou - ukáznit zaměstnance, sebou přinesla řadu úskalí, včetně ztráty vnitřní pohody a skutečné cítění pocitů svobody se vypařilo jako pára nad hrncem. Máme svobodu, kterou si teprve ještě musíme zasloužit a přinést pro ni značné oběti.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Zřejmě pořád žijete v "iluzi", že svoji svobodu jsme si vybojovali zvoněním klíči. V roce 1989 se nejednalo o žádnou "sametovou revoluci", ale o dlouhodobě připravovaný a organizovaný státní převrat se všemi důsledky. Někteří z nás měli "možnost" zazvonit si přitom klíči ....

      Smazat
  11. Problém cikánů nebo Rómů, je jedno jak je nazveme, je v přístupu naší společnosti. Dávno by byli integrovaní a naprosto nekonfliktní kdyby se zákony týkaly stejně všech občanů a nedělala se pozitivní diskriminace tohoto etnika. Komunisti je protěžovali, ale alespoň je nutili pracovat a chodit do škol. Havloidi jim prostě nacpali sociální dávky, přejmenovali je zavedli jim sociální programy a proč by se oni pak sami měli snažit? At jim bílý gádžo dá, je to přeci jeho povinnost, jinak je za rasistu. Divte se pak tomu. Podobný je přístup k migrantům. Nikdo po nich nechce aby se oni museli snažit, naučit jazyk hostitelské země, přijmout její náboženství, oni se museli začlenit a přizpůsobit. Zase se jim jen ustupuje, dává a slibuje a z toho vzniknou další problémy. Hloupý je kdo dává, ale ještě hloupější by byl ten kdo by nebral a nechtěl ještě víc. Takže chyba neni v těch lidech, ale v našem zprdeleném systému a v kebulích našich politiků, kteří nejsou schopni vidět realitua a ani nechtějí. Navíc jsou to naprosto bezcharakterní a prodejní zkurvenci, které ovládají jako maňásky zahraniční páni. Jakpak šlo vracet cikány z Anglie, Finska, Kanady, Francie a zavádět víza, ale migranty z blízkého východu a Afriky vracet najednou nejde. Tam naši vychytralí Rómové pobrali sociální dávky a pak zpětně díky našim sociálním poradcům pobrali dávky v Čechách. Že si prodali byty před odchodem nevadilo. Dali se jim jiné nebo mají sociální dávku na bydlení v předražených ubytovnách kde na státu společně parazitují s pronajimateli. A co naši politici? Nic, zase jen Havlovské laciné kavárenské sračky a výmluvy. Hlavně, že jedou v tomto loupežnictví. Stejně jako loupežili zelení na fotovoltaice a dalších eko hodnotách nebo kalouskovci a Nečasovci na nutnosti šetřit abychom nedopadli jako Řekové. Jenže titíž Řekové mají i po bankrotu důchody a palty že se nám mohou smát. Češi jsou zase za blbce a pilné včeličky na okrádání medu.

    OdpovědětSmazat
  12. Výraz Cikán byl kdysi výstižný, přívalem jiných národností po 2. světové válce a převratu89 vznikl zmatek. Když v Německu použili výraz Romové, Sinti se vzbouřili, že nejsou žádní ,,Romové". Řešení? Bez hospodářské expanze a úpravy zákonů na podporu rodiny 2,11 dítěte nevím o řešení.Do nedávna nás krmili dogmatem, že matky přistěhovalců s vysokou porodností mají v druhé generaci jen tolik dětí, kolik je v kraji zvykem. V případě Romů čistá lež.Ale bez hospodářského vzestupu je tu přelidněno už dnes.Zodpovědnost nesou ti, kdož rozdali průmysl s aplikovaným výzkumem.Sýrie , Írán, Rusko,Argentina, Spojené Emiráty...to jsou někdejší obchodní partneři ČSSR,CSFR, i když to Petr Robejšek popírá a říká, že bez Německa nemůžeme do zahraničí prodávat.Romové pracovali i na elektromontáži.
    Ale když není elektromontáž...

    OdpovědětSmazat
  13. S tím článkem nemůžu nesouhlasit. Když jsem byl malý, na Ostravsku s námi chodili do třídy i cikáni. Nikdy žádné problémy nebyli. Rodiče pracovali a bydleli mezi majoritou. Na VŠ jsem měl spolužáka cikána.
    Prošel úspěšně až k promoci. Jednou mne pozval na víkend k nim domů. Já se styděl, že jsem gadžo. Ano, byly tam různé barevné ,,serepetičky" na které si zrovna nepotrpíme. Ale byla tam téměř sterilní čistota. To bylo před listopadem. Teď žiji v obci kde... Máme tady jednoho cikána ,,našeho". Od malička byl veden k práci, pracuje u jedné firmy už 23 let !!! A vede k práci i své děti. Dokonce jsme jej zvolili do zastupitelstva. ( S výrazným počtem preferenčních hlasů). No a pak tu máme ty druhé. Nepracují, protože nechtějí, nic nerespektují, nedodržují základní společenské normy. Jediné čeho jsme dosáhli, že v obci nekradou a kolem bytovek jakž takž dodržují pořádek. Stačilo si s nimi promluvit... co jsem jim řekl by možná bylo na trestní oznámení, ale kupodivu to funguje. Bohužel v naší společnost je těch slušnějším menšina. Pokud sami nebudou chtít a budeme je neustále sponzorovat z našich daní nic se nezmění.

    OdpovědětSmazat
  14. Přesně tak. U nás v sousední vesnici, kam je nahrnul jeden z těch vychytralých "sociálně-bytových" podnikatelů z blízkého města, s nimi byly samé potíže. Letos, zhruba do tří let od nastěhování do nově zrekonstruovaného bydlení, je už dům srovnaný se zemí, neboť ho hygiena označila za neobyvatelný. Vystresovaní vesničané si oddychli, leč někde jinde se přitížilo. Bezhlavé dávání nikam nevede, pak si toho nikdo neváží. Celý přístup k této problematice je chybný. A nejvíc mě dojímá, když nás EU či rovnou Amerika kritizuje za diskriminaci. Doporučila bych smetáček a zamést před vlastním prahem.

    OdpovědětSmazat
  15. Moc pěkný článek, ale - v průmyslové zóně TRIANGL před lety Japonci otvírali montovnu - v první vlně přijímali kolem 600 set lidí do montáže s minimálními požadavky na kvalifikaci (základní gramotnost, píle, pravidelná docházka do práce, ochota zacvičit se) - lokalitu si (podle slov japonského manažera) vybrali proto, že je nedaleko od Prahy a je tam vysoká nezaměstnanost (snadno dostupná pracovní síla) - nedokázal pochopit, proč z cca 300 romských "uchazečů o práci", které jim poslal Úřad práce jich skoro 1/3 vůbec nepřišla, 1/3 chtěla "razítko, že pro ně práce není" - to zakázal dávat, protože to nedokázal pochopit a ze zbývající 100 jich do měsíce přestalo do práce chodit polovina... Jakou "pozitivní diskriminaci" či "motivaci" si dotyčný psychiatr představuje v takovém případě (poznámka - pro Japonce je Čech od Cikána k nerozeznání, jako pro nás Japonec od Korejce, takže v daném případě nešlo o předsudky, ale o konstatování stavu). Další problém se jmenuje "neziskovky" - těch je na začleňování cikánů v ČR několik set - paradoxně nejméně 1/3 z nich provozují cikáni sami. V nich tento stát jen za posledních 10 let utopil více než 9 miliard Kč z peněz daňových poplatníků (převážně neromských) - kde je nějaký výsledek? A nejsou-li výsledky - kdo nese odpovědnost?

    OdpovědětSmazat
  16. Cikáni,i kteří nikdy nepracovali a pracovat nebudou, mají od české vlády zdarma bydlení a stravu.Vězni, kteří kradli, podváděli, páchali jinou trestnou činnost, i bestiální vrazi - tedy lidi, kteří nepracují, mají od státu zdarma bydlení a stravu.Utečenci, kteří přitáhnou odněkud, kde je nebaví žít a pracovat, a pro naši zem nepracovali a pracovat nebudou, dostanou od naší vlády zdarma bydlení a stravu.Senioři, kteří celý život dřeli, aby měli nárok na důchod museli odpracovat nejméně pětadvacet let, ale pro tuto zem odpracovali i třicet,pětatřicet i více let,nedostanou od naší vlády zdarma vůbec nic. Naopak -bydlení mají předražené, že jim na něj nestačí důchod, nemají na léky, ani na pořádné jídlo, a i z nákupu potravin ještě platí vládě DPH - je to zcela nepochopitelné-důkaz, že tato společnost je zvrácená.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Přidal bych dnešní zprávu- namísto uvažovaného "vylepšení" důchodů o 210 Kč, to bude jen 40 ! Parlament si přidával od 5000 výš. Jak říká ten nejlepší ekonom vesmíru- kradou, ani poledne nedrží. Sv...ě hamižný. Q.

      Smazat
  17. Ta "pozitivní diskriminace a motivace" spočívá v tom, nejen podle mého mínění, že veškeré benefity nad existenční minimum, dostane dotyčný, bez rozdílu rasy, pleti, náboženství, prostřednictvím odvedené práce. A to existenční minimu přednostně realizovat v naturáliích. Peníze do ruky ani náhodou. A použít , tentokrát z druhého konce, zákon o prokázání původu příjmu a majetku. Máš na krku zlatý řetěz? Jezdíš v autě, a dokonce hodně drahém? A přitom jsi na dávkách? Prokaž kdes to vzal, jinak zabavit. Přídavky na děti a dávky v penězích zásadně a pouze "přes výplatu". Jinak naturálie. Fasovat podle předpisu.Pokud to bude fungovat padni komu padni, nelze mluvit o jakékoliv diskriminaci. Vždy se dá rozlišit, kdo si práci opravdu hledá, a kdo o žádnou nestojí.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak . Padni komu padni . Nepoužívat dvojí metr . A to by mělo platit pro všechny včetně zkorumpovaných politiků .
      Potom bude všechno fungovat tak jak má . Bohužel se toho ale v Česku asi nedočkáme . Kapříci si svůj rybník sami nikdy nevypustí a taky si do rybníku nepustí žádnou štiku v podobě Tomia Okamury .

      Smazat
  18. A nebylo ono lepší heslo "bez práce nejsou koláče" a pracovat prostě musel každý? Než si individua práce se štítící zprostředkovala převrat? Kdysi -v těch normálních a rozumných dobách - byla práce povinností, pracovali zcela samozřejmě i cikáni, cikánky uklízely a pracovaly v jídelnách apod. řádně šatili své děti a posílali je do školy. Každý si všechny požitky platil ze svého. Žádná sociální síť státu nebyla. Žádné dávky ani podpory. Klidně si mohli nosit zlaté řetězy když na ně měli. A hlavně neodčerpávaly finanční sílu státu obrovské davy úředníků úřadů práce ( které též nebyly) a různých sociálně zabezpečovacích institucí - to jsou statisíce vyhryzů. Byla sociální jistota, porodné, pohřebné, právo na vzdělání a právo na práci, návaznosti byly logické, panoval ve všem pořádek a řád, nebyly zde zákony džungle a pěstní právo. Teď je ČR v podstatě senkrůvna. Proč se všem flákačům a lidem trestaným dává zdarma bydlení a strava, zatímco slušným pracovitým občanům nic, nemá logiku, je to v rozporu s dobrými mravy a možná i trestný čin diskriminace, protože slušní lidé, kteří pro společnost pracují jsou tou samou společností diskriminováni. To snad není ani v té pitomé džungli - to je jen ve zvráceném světě.

    OdpovědětSmazat
  19. Integrace Romů do většinové společnosti je práce na přinejmenším 70 let, alespoň na tři generace, když vše půjde jako po drátkách a nedojde k žádnému přerušení. To by znamenalo začít od znova, či spíše - kvůli ztrátě dúvěry - od mínus pěti.
    Je to obrovský balík problémů: výchovy, vzdělávání, zaměstnání, rodinného prostředí, ghet, sociálních dávek, zneužívání Romů romskými lichváři, zneužívání romských nájemníků - "černého zlata" - bílými zlatokopy, nedokonalé legislativy (tvoří ji bílí muži a ženy, nikoli Romové), předsudků, nedostatečné či vypočítavé politické vůle (bílých politiků) atd. Každý jeden problém ze jmenovaných by byl na článek či studii.
    Je úžasné, kolik lidí tak komplikovaný soubor problémů vyřeší diskusním příspěvkem na pár řádcích. Škoda, že tito "experti" na romskou problematiku neodpovídají na otázku, proč nikdo z bílých nevolí romský způsob života na dávkách, když je to tak báječný život.
    KR

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Souhlas s názorem, ale nejde o Rumuny nebo Římany nebo jak to vlastně komolíte, ale o Cikány.

      Smazat
    2. Kupodivu Romové kupř. svým politickým stranám a institucím dávají do názvu označení "romská", nikoli "cikánská" (ROI - Romská občanská iniciativa, Romský parlament, Romská tisková agentura). Že by nevěděli, jak se správně nazvat?
      Začátek řešení integrace Romů je ve vzájemné úctě a respektování. Romové nejsou ani Rumuny, Římany, ale ani zloději či lháři (viz cigán, cigániť...). Budete-li jimi pohrdat, ponižovat je, tak vzniká otázka, proč je chcete integrovat, zdali je vůbec chcete integrovat.
      KR

      Smazat
    3. Tak to zkuste pane KR (23:22) alespoň naznačit sám.Proč cikánská populace upřednostňuje život na dávkách, a ostatní vešinou ne. Většinou proto, že se i mezi tzv. většinovou populací najdou tací, kterým takový způsob vyhovuje, a mistrně ovládají triky, jak si ho udržet.
      "Balík provlémů", o kterém píšete, řeší celé generace po několik století.To je fakt. V současné době si z toho udělalo byznis spousta prapodivných neziskovek, které ovšem moc dobře chápou, že pokud by proces začlenění byl úspěšný, tak přijdou oni o zdroj příjmů.Takže to vypadá jak to vypadá.
      Ten základ řešení problému je skutečně možné popsat na několika řádcích. Ale řešení, je samozřejmě o systémových a systematických změnách.
      Základ je v tom, že se vyplatí pracovat. Zákon o příživnictví, který platil v minulém režimu měl něco do sebe. Racionálně myslíci člověk to musí uznat. Ale to je pouze to a). Pak musí přijít b), nabídka práce, c) tvrdě vymáhaná školní docházka, atd. atp. Zatím se však tvoří studie, polemiky, panelové diskuse a podobné zhovadilosti, ale odvahu do toho říznout nemá nikdo.
      Nezlobte se, asi to opravdu myslíte dobře, ale jsou to od vás pořád stejné žvásty, jako celá léta zpátky od lidí, kteří to mají řešit, ale skutek utek. J.B.

      Smazat
    4. Možné zneužití sociálních dávek se ročně odhaduje asi na 1,5 mld. Kč - od všech lidí, nejen od Romů. Jen tunel ProMoPro připravil státní rozpočet o třetinu takové možné sumy. Bílá populace - přesněji její predátorská část - vysává, zneužívá k osobnímu prospěchu veřejné finance v absolutně i relativně mnohonásobně vyšší míře, než tolik ostrakizovaní Romové. Na výrok, že Romové upřednostňují život na dávkách, by se dalo odpovědět, že bílí upřednostňují život na dotacích, grantech, veřejných zakázkách...
      Ne všechny neziskovky fungují tak, jak je lidem mainstreamem podsouváno. Zapojte se do některé, nebo do nějaké občanské iniciativy či hnutí a zjistíte, že v nich pracuje řada dobrovolníků, kteří to často financují ze svého, nemluvě o volném čase, který tomu dávají. Uznávám, že ten spolek při vládě pro začleňování Romů vytvořil více pracovních míst pro své aktivisty než pro samotné Romy. A není s takovým výsledkem jediný. Generalizace oprávněné kritiky takových vykuků na všechny neziskovky a dobrovolníky je ovšem neférová. Patrně některým lidem slouží k výmluvě před jinými lidmi či vlastním svědomím, že oni sami nekonají nic. Kdo myslíte, že platí provoz a provozovatele Nové republiky? Oni sami ze svého...
      Zcela souhlasím s Vaším názorem o nutnosti zajištění nabídky zaměstnání a zajištění školní docházky. Ještě v 60. letech byl problém, aby romské děti vůbec dochodily ZDŠ, v 80. letech už problém, aby ji dochodily s dobrým prospěchem.
      Většinová společnost si musí uvědomit, že buď něco investuje do integrace Romů, nebo bude donekonečna tratit na jejich neintegraci. To, že politici spekulují nad penězi na školní asistenty, kličkují s příspěvky na bydlení, váhají se sociálním bydlením, je drobnost oproti tomu, že nejsou s to zajistit práci pro zhruba desetinu veškeré populace v produktivním věku. Práce je až nad hlavu, část lidí máká spoustu přesčasů - a část nemá do čeho píchnout, nebo dělá na černo. Zisky mocných končí v daňových rájích, v tzv. cenných papírech a různých zbytečnostech místo toho, aby se trochu protočily přes práce pro nezaměstnané včetně pro Romy.
      Souhlasím s Vámi, že tato problém neřešící situace někomu vyhovuje. (Je to podobné s tím, že lékaři potřebují pacienty léčit, nikoli vyléčit...) Je ale zcela v rukou "bílé" populace. Ta ovládá zákonodárství a exekutivu. Nebo se Vám zdá, že sociální zákony píší a schvalují Romové, nezaměstnaní, senioři, matky s dětmi atp.? Tam leží příčina romského problému a drtivé části dalších problémů této choré společnosti. Někomu tato situace nejen Romů, ale 99 % lidí, náramně vyhovuje. Stávající způsob života valné části Romů je jen důsledek "bílé" politiky. Socialismu, resp. tehdejšímu přístupu k romské problematice, možná chybělo ještě nějakých 40 let a bylo by po problému. Nedostal je a tak opět je před námi nějakých 70, 80 let pěkně od píky. A zatím není žádná známka, že by tato cesta byla nastoupena.
      Žvásty by to ode mne byly, kdyby mne "řešení romské otázky" živilo. Neživí. Ale když se občas v rámci občanských aktivit přinatrefím k této problematice, tak mne to vedle času většinou ještě něco stojí.
      KR

      Smazat
    5. No vidíte, ani vy sám se nedokážete pochlapit, a nazvat věci pravými jmény. Na otázku zneužívání odpovíte, že jiní kradou a zneužívají také, a ještě víc.
      A to, že jsou vykukové, kteří si z romské problematiky udělali živnost, vyhovuje právě a jenom jim. Ostatním to vadí, a mohu vám, z vlastní zkušenosti na ÚP, sdělit, že je to daleko demoralizující pro normální občany, než nějaké ProMoPro.
      Nepřímo mi dáváte za pravdu, že řešením je kombinace represe a motivace. Obdobně jako za minulého režimu. Což se ovšem nemůže v současné době říkat nahlas. A v tom je zakopaný pes, protože nejrůznější lidskoprávníci, sluníčkáři, havlisti a podobná pakáž si plete skutečnou demokracii s bordelistánem. V demokracii musí patřit povinnosti k právům. A naopak. Ale to už je na jinou debatu. Snad se jednou najde politik, či strana, která najde odvahu, a dokáže nejen tento problém vyřešit. J.B.

      Smazat
    6. Pokud budeme nahánět drobky a necháme vyplavovat sýpky, tak se nikam nedostaneme. Navíc Romové nejsou skupinou společenského vzoru, takže se po nich většinová společnost moc neopičí, avšak politické, podnikatelské, kulturní a sportovní špičky včetně šíbrů mezi nimi dávají ostatním příklad, jak se chovat. Proto je klíč k řešení ve stíhání velkých ryb, v zametání schodů shora atp.
      Nedomnívám se, že metoda cukru a biče a popisuje správně, dostatečně to, co je třeba. Nestačí jen represe a pozitivní motivace, je třeba pomoci, ukázat příklad, zavést nová pravidla - to není ani bič, ani cukr. Asistentka ve škole přece není bič nebo cukr. Jiná pravidla pro příspěvek na bydlení, aby neprotekl nájemníkům přes ruce do kapes pronajímatelů a odtud pryč bez toho, že by podstatná část byla investována do údržby či zlepšení domu - to určitě není bič na Romy a sociálně slabé, ale jestli, tak na vypečené predátorské pronajímatele kšeftující s lidským neštěstím a nouzí a s ochotou státu pomoci sociálně slabým.
      K zásadním patří nová pravidla sociálních dávek.
      Např. nesmyslné jsou pro přídavky na děti. Podstatou je přeci reprodukce pracovní síly - bez ní a její práce by žádná humanita a solidarita nebyly možné, neboť by nebyly k dispozici žádné hodnoty ani pro tvůrce hodnot, natož pro ty, kteří z nějakého důvodu hodnoty netvoří. Zajištění práce a tedy pracovních sil je - po zajištění vskutku životního životního prostředí - základní úlohou společnosti. My však děláme, jakoby užitné hodnoty padaly z nebe. Nepadají, někdo je musí vyrobit a až pak je možné je nějak rozdělit. Místo dosavadních přídavků na děti je třeba zavést v adekvátní výši daňové odpočty na děti: "Pracuješ? - Na děti ti přispějeme snížením daní. Nepracuješ? - Zaplať si děti ze svého." Nezbytnou součástí toho ovšem musí být soustava věcného plnění přímo pro děti, tj. zdarma školka, strava ve škole, učebnice, zdravotní péče, ozdravné pobyty atd., a pro děti s nepracujícími rodiči základní oblečení a obuv. Děti nesmějí trpět za nemohoucnost, neschopnost či neochotu rodičů, ale rozhodně je třeba skoncovat s tím, aby peníze na děti byly užívány na jiné účely. To není bič, to je spravedlnost. Nečiní se nikomu žádné zlo, nepřichází o nic, na co by měl právo, není diskriminován oproti ostatním, naopak je ještě zajištěna základní péče o jeho děti. Podobné je to s dávkami pro dospělé. Klidně mohou být - a měly by být - v přepočtu na peníze vyšší, leč základ musí být ve věcném plnění. Humanita a solidarita činí člověka člověkem, ale o užití hodnot vytvořených prací musejí rozhovovat zejména jejich tvůrci. Čili základem je věcná pomoc (ubytování, jídlo, nábytek, oblečení, obuv, zdravotní péče, kultura) a peníze na ruku jen jako kapesné. Je na tom něco nefér? Je tento dar - zajištění důstojné existence - nějaký bič?
      K Vašemu závěru. Už 20 let tvrdím, že je nutno doplnit Listinu základních práv a svobod o základní povinností. (Mělo by to ovšem dalekosáhlé důsledky - co kdyby se najednou občané začali ptát politiků a třeba také soudců, nakolik jsou vyrovnány jejich práva a povinnosti, svobody a zodpovědnosti, jaké má jejich rozhodování zpětnou vazbu, co kdyby se zaměstnanci začali ptát zaměstnavatelů na soulad jejich práv a svobod s jejich povinnostmi a zodpovědností, na jejich přínos pro firmu a velikost zisků? To by byl poprask. A snad jednou bude, i když by to bylo lepší dobrovolně bez poprasku.
      KR

      Smazat
    7. Nebavte se s mlžičem, naši předkové za tatíčka Masaryka měli o tom povedeném etniku jasno ... a cigánit asi není výrazem nějakého "pohrdání", ale slovesem opisujícím dlouholetý stav ... www.vilim.cz/zakon-o-potulnych-cikanech/

      Jejich počet ve všech státech se mění podle toho, jak který stát proti nim postupuje. Jejich stěhování ze státu do státu nezabránila ani nejpřísnější opatření. Ve střední Evropě vyskytují se od počátku patnáctého století. V Čechách jsou o nich první záznamy z roku 1416 a v Uhrách z r. 1417. Menší část cikánů živila a živí se tu i tam též prací, řemeslem, hlavně kotlářstvím, obchodem, nejvíce koňmi, hudbou i tancem, avšak většina z nich se práce štítí, toulají se světem, nemají žádného bydliště a živí se žebrotou, krádežemi a hádáním. Žijí primitivně, nemyjí se, chodí v hadrech, spí pod šírým nebem volně nebo pod chatrnými stany a jejich potrava jest velmi skrovná. Jest známo, že vyhrabávají na mrchovištích i pošlá zvířata, aby si je k snědku připravili. Výhody kultury a sociální vymoženosti jsou jim neznámy. Zákonů a úředních nařízení neznají ani jich nedbají a rovněž se nesnaží naučiti se čísti nebo psáti. Neasimilují se proto a zůstávají u všech národů tělesem cizím, nevítaným, obtížným a namnoze nebezpečným, jak cizímu majetku, tak zdraví a životu.

      Vzhledem k těmto jejich nebezpečným vlastnostem a nekulturnímu životu hleděly se jich státy zbaviti a to i prostředky krutými. V zemích českých a rakouských počalo jejich pronásledování v polovici 16. století a sto let na to r. 1688 nařídil císař Leopold, aby byli vyhnáni ze zemí. Ježto ani rozkaz ten, ani pozdější nepomohly, byli císařským reskriptem z 11. července 1697 prohlášeni cikáni za psance, muži měli býti usmrcováni a ženám a dětem měly se uřezati uši a nosy a býti vyhnány za hranice. Císař Karel VI. nařídil 20. června 1721, že též ženy jako muži mají býti na hrdle trestány.

      Smazat
  20. Cukr a bič ,to by na většinu Cikánů platilo,ale jsou tady takzv.lidská práva .Klíč je také ve vzdělanosti ,donutit jejich děti ,aby se aspon něčím vyučili,ale ono je lepší pobírat soc.dávky.Dávky bych zrušil a vzít si vzor z USA ,nedávat žádné peníze jenom poukázky na potraviny

    OdpovědětSmazat
  21. :-D A bylo by po kritice: Děláme to jako USA, vzor svobody a demokracie a lidských práv:
    Plot a smrtelná zóna proti Mexiku, střelba na neozbrojené černochy a hispánce, koncentrační FEMA tábory a komu se to nelíbí - vybombardovat!

    OdpovědětSmazat
  22. Ve srovnání s tím, co se na Evropu valí z Afriky, my Rómové začali připadat jako jen trochu tmavší jehňátka. Neumím si představit, že by se tento tak svobodymilovný národ nechal svázat rigidním islámským právem. Aby za nás nakonec nebojovali Rómové, protože jen oni umí nechat dát vyplout na povrch podobnou agresivitu jako afričtí imigranti, pokud jim o něco jde. Bělejší Evropan raději skloní hlavu a klidí se do ústraní.

    OdpovědětSmazat
  23. hrabě Kocharowski19. září 2015 12:18

    Pro pana KR - mlátíte prázdnou slámu. Ten tzv. romský problém nelze vyřešit. Ani za 70 let, ani za 700 let. Budete si muset vybrat, buď jsou to stejní lidé jako my, pak pro ně musí platit stejná pravidla, jako pro všechny ostatní, to jest osobní zodpovědnost za svůj život se vším všudy, a nebo jsou méněcenní, nesvéprávní, neschopní se v moderní společnosti uplatnit, a pak za ně musí převzít odpovědnost stát jako za nesvéprávné, se vším všudy.

    Pan Dvořák zde onehdá napsal, že se jedná původem o nomády, kteří nemají stejný přístup ke vzdělání. Trefil hřebík na hlavičku. Přesně tak.
    I ta genetika je v tom na vině. Jak může majorita změnit genetickou strukturu nomádů? Nijak, nelze, tedy ne v prostředí "politické korektnosti", když se veškerá vina za to, že je někdo nomád, háže na majoritu.

    Začleňovat nepřizpůsobivé nomády donekonečna nemá smysl, tenhleten cirkus sakumprásk má potenciál zničit jakoukoliv ekonomiku.

    Je to jednoduchá matematika. Ti, kteří se nedokážou sami uživit, musí je živit ostatní, mají nejvíc dětí, které se také nedokážou samy uživit, atd. stále dokola. Kam tento systém směřuje, je dopředu jasné.
    xxxxxxxxxxxx
    Ptám se, jakou byste měl/a vyhlídku na úspěšný život, pokud byste se narodil/a jako x-té dítě pologramotných rodičů, kteří nikdy nepracovali v prostředí rómského ghetta? Chtěl bych vidět váš společenský vzestup s takovým původem.
    xxxxxxxxxx
    Já se zase zeptám vás, pane doktore.

    Ptám se, jakou byste měl/a vyhlídku na úspěšný život, pokud byste se narodil/a jako x-té dítě pologramotných rodičů, kteří za komunistů pracovali, v prostředí nového panelového sídliště, které by vám zdarma přidělil stát těch zlých gádžů? Chtěl bych vidět váš společenský vzestup s takovým původem. Společenské podmínky hrají zásadní roli.

    Společenské podmínky vůbec nehrají zásadní roli, protože ve stejných panelových sídlištích bydlela, bydlí a bude bydlet i majorita, a panelová sídliště si zvelebuje!!!!

    NE VYBYDLUJE!

    Chápete ten rozdíl mezi zvelebováním a vybydlováním?

    Nepřizpůsobivá menšina měla naprosto stejný start, naprosto stejné výchozí podmínky v komunistickém experimentu.

    Výsledek je jednoznačný. Kolikrát ještě chcete tento experiment opakovat s předem jasným výsledkem?

    A pak, pane doktore, na světě jsou miliardy lidí, kteří se rodí do nesrovnatelně horších podmínek, než má "naše" opečovávaná a ochraňovaná nepřizpůsobivá menšina, žádné dáfky, žádná pozitivní diskriminace, žádné přidělování bytů a jejich vybydlování, což je scifi, totální absurdita.
    A všichni tito lidé jsou podrobení tvrdé, každodenní snaze o přežití, bez všech těch lidskoprávních vymožeností.

    Nikdo jiný, jen oni sami se musí snažit, nikdo jiný, i kdyby se snažil sebevíc.

    Smysl pomáhat má POUZE a JEN u těch, co se sami SNAŽÍ. Jinak je to mrhání zdroji, které chybí jinde, a vede k úpadku celé společnosti.

    Ten příklad s vesnicí s luxusními domy v Rumunsku byl zajímavý. Škoda, že nevíme, z jakých poměrů vyrostli jejich majitelé.



    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Takových domů - cikánských paláců - můžete vidět na Balkáně víc. Viděl jsem je i na Kosovu, odkud Cikány spolu se Srby albánští zločinci vyhnali (pomocí Havla a NATO). Není cikán jako cikán. Na vině jsou i jejich romští vůdci, kteří neustále útočí na většinovou společnost, ale ke svým lidem nejsou ani kritičtí, ani nároční, ani jim nejsou dobrým vzorem!

      Smazat
    2. Šacoval bych to na cikánské barony, vůdce kapsářských, žebráckých apod. gangů ...

      http://zahranicni.ihned.cz/evropa-slovensko/c1-38216350-romske-deti-otroci-jako-zlodeji-vydelaji-i-300-euro-za-pet-minut

      www.vdare.com/posts/men-with-gold-chains-rich-gypsies

      Smazat
  24. Pro hraběte Kocharowského
    Opět a opět dáváte připomenout na film Když Burian prášil. Plácáte nesmysly, když paušalizujete a hážete všechny Romy do jednoho pytle a když nejste s to vidět změny, které se podařily předlistopadovému Československu.
    Váš výběr je ubohý, nevidí cestu pomoci. Stejně jako se dítě hned nenaučí mluvit či plavat, tak ani většina Romů se bez pomoci nezačlení.
    Poznal jsem Romy jako VŠ pedagogy, zvídavé vysokoškoláky a středoškoláky s velmi dobrými znalostmi, jako výborné hudebníky, kteří nejen hrají, ale učí na konzervatořích, skládají muziku pro zahraniční klienty, jako kvalifikované dělníky atd. Není to přitom žádná sranda dostat se na takovou úroveň v podmínkách, které panují v jejich komunitě.
    Vaše představa o ekonomické ničivosti Romů pro společnost dokládá Vaši zásadní neorientaci v ekonomických záležitostech, v mírách těch kterých věcí. Již výše jsem doložil, že jejich stávající negativní vliv je daleko, řádově nižší, než destruktuvní vliv predátorských bílých podnikatelů.
    O Vaší sociologické neznalosti hovoří Váš výrok o nezásadní roli společenských podmínek. Přitom mají přinejmenším srovnatelný vliv s vlivem rodinným. Společenské podmínky převálcovaly už řadu dobře vychovaných lidí a naopak idost lidí umravnily. Stejně tak ale dost lidí díky rodině odolalo tlaku společenského prostředí.
    Potvrzením Vaší sociologické hlouposti a ukázkou filosofické nevzdělanosti je Vaše srovnání sídlišť. Řada romských rodin rozptýlených mezi majoritou žije nerozeznatelné od majority. Problém je, pokud jich shromáždíte určité množství, pak dochází k přeměně kvantity v kvalitu. Na druhou stranu - kolik Romů je mezi bezdomovci? Bílí v pohodě na bližního zapomenou, ponechají ho osudu, Romové nikoli.
    Jestli je něco ztraceno, tak je to Vaše myšlení, Vaše předsudky, netolerance a nenávist, rozhodně ne naděje na integraci Romů. Vaše znalosti o některých věcech se možná zlepší, když naleznete vůli, seznáte svoji myšlenkovou slabost a budete se snažit. U Romů to bude podobné, u těch malých a mladých ale není třeba mít obavy o vůli. Třeba jim podat pomocnou ruku a vydržet to aspoň čtyři generace. Ti starší už jsou asi ztraceni - asi jako Vy.
    KR

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. hrabě Kocharowski20. září 2015 23:28

      KR

      to vaše jalové plácání bez řádného argumentu mě připomíná jalové plácání bývalých bolševických představitelů, jak sice jsou objektivní problémy, ale všechno se zvládne, strana má
      na vše odpověď a řešení.

      Ty vaše hlubokomyslné úvahy jsou na úrovni žáka páté bé.

      Vy nejste schopen pochopit fakt, že socialismus pod vedením bolševiků byl experiment s lidmi, který se zcela logicky nevydařil, protože byl v rozporu s přírodními zákony.
      A okamžitě, jakmile se poměry vrátily JAKŽ TAKŽ do normálu, zaujala nepřizpůsobivá menšina své stabilní místo - na dně společnosti, kde byla odjakživa. To je fakt, daný přírodními zákony, a člověk není schopen na nich nic změnit.

      Ten váš argument, že bílí kradou mnohem víc, zatímco menšina jen v malém - to se taky povedlo, je vidět, že jste myslitel, hlava, pane vachmajstr!
      Takže, až vám ukradne cigoš peněženku, kde budete mít poslední peníze do výplaty, tak ho jistě omluvíte s tím, že ti nahoře vás okradli o miliardy, supr.
      xxxxxxxxxxx
      Na druhou stranu - kolik Romů je mezi bezdomovci? Bílí v pohodě na bližního zapomenou, ponechají ho osudu, Romové nikoli.

      Bodejť by ne, oni totiž na to dostanou od majority dáfki, takže to pro ně není žádný problém. Bylo by zajímavé, jak by se chovali, kdyby si na to museli vydělat vlastníma rukama.

      A naopak, pro bílé peníze nejsou, bílý člověk může bez pomoci chcípnout, třebaže celý život poctivě pracoval a odváděl do systému.

      Závěrem, pane KR, o mě se bát nemusíte, na vašich myšlenkách a představách to vůbec nezáleží.

      A co se týče vývoje, rómové měli jedinečnou historickou šanci, a tu propásli jednou provždy. Nebyla to jejich chyba, prostě na to neměli.

      Teď už se budou podmínky jen zhoršovat. Hladových, primitivních a agresívních parazitů jsou stamiliony a cpou se do Evropy, takže přijde veliké utahování opasků, a zhoršování poměrů. Zcela určitě, se zhoršující se ekonomickou situací dojde i k odbourávání všech těch "lidskoprávních" nesmyslů,
      nebude na výkrm parazitů všech barev kůže.

      Rómové půjdou první přes palubu.


      Smazat
    2. Pane "hrabě", mýlíte se skoro ve všem. Vaše psaní je rasistické. Už nám sem na naše stránky prosím nechoďte. Jen tak mimochodem - pánové Rittig, Mrázek, Krejčíř, KOžený a další z toho spolku nakradli každý jednotlivě samozřejmě mnohem víc, než jakýkoli desetkrát trestaný český cikán. 'Přírodní zákony', o kterých tu píšete, objektivně neexistují, co je však faktem, že z těch nejchudších a nejbědnějších se zpravidla stávají paraziti. To, že vám někdo ukradne peněženku, toho si samozřejmě hned všimnete, ale proč si nevšímáte celého systému mafií a parazitů, přilepených jako pijavice na veřejné rozpočty? Tam utíkají z našich peněženek desítky, možná stovky miliard ročně.

      Smazat
    3. Pro "hraběte".
      Jalově plácáte právě Vy. Žádný fakt, žádná věrohodná teorie, žádný relevantní argument, jen předsudečné názory, lži a bláboly. Na jedné straně mi vytýkáte hlukobokomyslné úvahy, a hned je označujete za výplod žáka 5 B. Na mých myšlenkách Vám nezáleží, ale odpovídáte na ně. Oba příklady dosvědčují, jak si protiřečíte. Prostě jen plácáte, co vám příjde na jazyk.
      Nevím, kolik peněz nosíte v peněžence, ale muselo by to být poměrně dost, aby - pokud by Vám ji někdo ukradl - se to vyrovnalo tomu, o co Vás, stejně jako každého jiného občana ČR, každoročně připraví vykrádáním veřejných rozpočtů a dalších statků predátorští šíbři. Na rozdíl od těchto lumpů však každý rok každého občana ČR Romové (a nebo jiní drobní kriminálníci) neokradou...
      Každý jsme, "hrabě", nějaká povaha, každý máme nějaké životní hodnoty, nějakou úroveň intelektu a etiky. Není to vždy radostné, sledovat, jak se kdo ať již vědomě či nevědomě prezentuje, ale alespoň nežijeme v iluzích, že každý člen lidské společnosti je také Člověk.
      KR

      Smazat

Na opakovanou žádost čtenářů, kteří se nechtějí zapojovat do diskuzí obsahující vulgární a urážlivé výroky. Jejich odstraňování je časově náročné a narušuje plynulost diskuze. Proto nebude dále možné vkládat anonymní komentáře.
Pro vložení komentáře je proto nutné se na stránce "Nová republika" přihlásit vpravo v horním rohu této stránky "přihlásit se" (výběrem emailového účtu např. Google) a upravením uživatelského profilu (v kolonce Nastavení>Upravit uživatelský profil). Děkujeme za pochopení.