Reklama

.

.

neděle 31. ledna 2016

Karatel a Falkatus. Podrobnosti o novém ruském obrněném vozidle

31.1.2016        Eurasia 24  warfiles.ru
Nebezpečný opancéřovaný automobil uviděli a opakovaně natočili na video (viz níže) řidiči na magistrále u města Naberežnyje Čelny.
Podrobnější informace o něm výrobci nesdělili, ale pokud byla utajovaná věž tanku Armata při jeho představení veřejnosti zakrytá plachtou, pak Falkatus si to v doprovodu obrněného Kamazu Viking po silnici hrnul v celé své hrozivé kráse. Pozorovateli byl často mylně považován za koncept obrněného automobilu Karatel, na kterém svého času pracovali v závodě ZIL. Vozy si jsou dost podobné.

Karatel začal od nulySpecifikaci takticko-technických požadavků na vývoj zcela nového obrněného vozu, který by mohl být úspěšně nasazen do bojových operací proti nelegálním ozbrojeným skupinám, předalo Ministerstvo obrany RF v rámci výběrového řízení několika ruským výzbrojním firmám již v roce 2002. Projekt dostal prozatímní, ale velmi příhodný a evokující název Karatel.

V té době bylo krátce po druhé čečenské válce (a připomeňme si, že zvláštní opatření spojená s protiteroristickou operací v Čečně byla zrušena až v roce 2009). A právě v průběhu protiteroristické operace se ukázalo, že ruské armádě i speciálním silám chybí pancéřové vozidlo třídy MRAP (Mine-ResistantAmbushProtected, tj. transportér s pancéřovou ochranou proti střelám a se zvýšenou odolností před výbuchy min, včetně silných, podomácku vyrobených náloží).

První výsledky představil koncern ZIL, který vyvíjel opancéřované vozidlo „tradičního“ typu a kterému dal pracovní název Medvěd, a dále perspektivní obrněnec zcela nové konstrukce, který sami konstruktéři pro jeho tvar nazvali „Štěnice“.

Pro „Štěnici“ vyvinuli v ZILu speciální podvozek, ale říká se, že maketa (koncept) ve skutečné velikosti, kterou sestavili v září 2009, byla postavena na podvozku KAMAZu. Pouze se to říká, maketa se nedochovala. ZIL se dostal do vážných výrobních a finančních problémů, v takové situaci ministerstvo obrany další financování vývoje neriskovalo a rozhodlo se upřednostnit výrobu modernizovaného Tigra (GAZ 2330 Tigr M: pancéřovaný terénní automobil částečně splňující podmínky výše uvedeného výběrového řízení MO RF; pozn. překl.).

Meč nebo pravěký žralok


Stroje, které se podařilo zahlédnout a vyfotografovat amatérům na jaře loňského roku, se jasně liší od štíhlé „Štěnice“ svým agresívním vzhledem. Jde o vizuálně podobný, přitom však zcela jiný opancéřovaný vůzFalkatus, který s největší pravděpodobností vyvíjí společně s KAMAZem moskevská (neveřejná) a.s. (ZAO) Fort Technologie podle zadání Velitelství jednotek zvláštního určení Federální bezpečnostní služby (FSB).

Odpovědní pracovníci KAMAZu účast této firmy na vývoji obrněnce nepotvrzují – ale ani nevyvracejí. Její oficiální webové stránky neuvádějí o voze Falkatus ani slovo – a stránky ZAO Fort Technologie jsou stále „v rekonstrukci“ (viz. www.fort.ru).

(Pozn. překl.: Dřívější ruská legislativa rozeznávala dva druhy akciových společností – skrytou „Zakrytoje Akcioněrnoje Obščestvo – ZAO“, a veřejnou –„Otkrytoje AO“; po změně legislativy existují v Rusku „NAO – nepubličnoje AO“ a „PAO – publičnoje AO“. Název moskevské firmy je v článku uváděn postaru.)

Jméno dostalo vozidlo podle zahnutého keltského meče – Falkatus nebo Falkata. Pokud se někdo víc zajímá o faunu, pak ví, že falkatus je také předchůdce dnešních žraloků, který žil před 320 miliony let. No a milovníci flóry si mohou název odvodit od pokojových květin Asparagus Falcatus.


Přesněji řečeno, ZAO Fort Technologie je v první řadě vývojová firma, výrobce a dodavatel neprůstřelné výstroje. Podle zpráv z médií společnost vyvinula a uvedla do výroby řadu balistických a pancéřových materiálů a hmot pro neprůstřelné vesty a helmy. Výstroj vyvinutou a vyráběnou společností využívají FSB i FSO (Federální ochranná služba), a to zejména vesty Grenadier a Defender. Lze tedy předpokládat, že společnost Fort Technologie vyvíjí pro nový vůz zejména pancéřování a prvky konstrukční ochrany. Mimochodem, koncept „Štěnice“ žádnou balistickou ochranu neměl.

Podvozek pro rallye

Podle informací z otevřených zdrojů je ruský útočný obrněný automobil postaven na podvozku sportovního nákladního vozidla Kamaz-4911 (pohon 4×4, celková hmotnost 12 t, motor ЯМЗ-7Э846 o výkonu 730 koní, maximální rychlost 200 km/h, úhel stoupání 36°, poloměr otáčení 11,3 m, spotřeba paliva cca 30 l/100 km při rychlosti 60 km/h).

„Odolné vozidlo jednotek speciálního nasazení“ (ЦСН – tzv. útvary „Specnaz“) má bojovou hmotnost přes 12 tun a je určeno pro přepravu 10 lidí. Vnější shoda se „Štěnicí“ je způsobena tím, že tvůrcem karoserie je v obou případech Svjatoslav Saakyan, který z počátku pracoval v ZILu a později přijal obdobnou zakázku od ZAO Fort Technologie.

Nástup a výstup posádky vozidla i výsadku se provádí čtyřmi bočními dveřmi (přední se otevírají po směru jízdy, zadní proti). Dveře jsou konstruovány tak, aby jimi bylo možno naložit nosítka se zraněnými. Skla oken jsou neprůstřelná, bez ochranných kovových štítů. Čelní sklo má sklon pod ostrým úhlem, což možná zhoršuje výhled, ale zvyšuje ochranu (kulky, střepiny a dokonce i střely z granátometu se budou odrážet).

Po obou stranách pod úzkými horizontálními okny je pět střílen pro zbraně výsadku. Podobná okna a střílny jsou po stranách kabiny. Vojáci výsadku sedí zády k sobě, podobně jako v BTR-82A (osmikolový obrněný obojživelný transportér, modernější obdoba našeho OT-64 SKOT). Ve střeše vozidla je kulatý poklop s možností instalace zbraňového modulu. Dno korby má průřez tvaru písmene V pro zvýšení odvodu energie při výbuchu miny nebo nálože pod vozidlem. Kola jsou před střelami a střepinami chráněna ocelovými kryty.

Co bude dál?

To se opravdu neví. Žádné informace o dalším osudu vozidla Falkatus – Karatel nejsou k dispozici. Ani co se týká výroby, ani co se týká plánů na přijetí do výzbroje. Situaci budeme i nadále sledovat.

11 komentářů :

  1. Jiste, zazracna ruska technika vam jeste dodatecne vyhraje prohranou studenou valku, vlastizradne komunisticka hovna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jste se vysoplili smradi?
      Každému je ho... jaký hleny tady chrlíte.
      Rusové jedou dál a celé zamr... NATO jen kvičí. Pojeb... armáda všech vazalských zemí má problémy se udržet na nohách a tohle nemůžete překousnot. Soplete dál, chudáci...

      Vymazat
    2. Komanci, trockisti, marxisti, nackove a fasouni jsou v Bruselu ty demente...

      V Rusku jsou v trapne a bezvyznamne opozici...

      Vymazat
    3. Debile 6:31, jediným vlastizrádcem jsi ty havloidní sluníčkáři s mávající krvavou pindovlajkou.

      Vymazat
    4. pozor mame tu par blbcu co nechapou ze pujduou brzi do valky kde padnou za nato a uz je snad jedno jestli cinskou nebo ruskou rukou

      Vymazat
    5. pozor mame tu par blbcu co nechapou ze pujduou brzi do valky kde padnou za nato a uz je snad jedno jestli cinskou nebo ruskou rukou

      Vymazat
    6. Pepku, presne stejny styl mluvy mel tvuj stbacky fotr, bachar v Jachymove. Je videt, ze jsi stejne tupe bolsevicke hovado jako on, i kdyz uz mas jineho tridniho nepritele. Je mi te lito.

      Vymazat
  2. havloidi kolem sebe vzteky koupou.A je to hezké sledovat jak kňučí tito nacisti a kolaboranti,kterým náš prezident Beneš zabral majetky!Celá Pražská kavárna se konsoliduje z těchto nacistických pohrobků,pohunků,rodů,rodin zrádců Československého národa!!Tito pohrobci,trllové nenávidí slovany,slovanskou hostorii,kultůru,nenávidí vše Ruské nebo Sovětské za každou cenu,předělávají výsledky 2.světové války,předělávají chjování a zločiny gestapa,SS jednotek,Wermachtu,sudeťáků,proti ČSSR atd.Většina později pracovala pro Stb, donášela na disent,chartu atd.Teď nám vládnou na úřadech a ministerstvech už 26 let.Ale pravdu trollové z kavárny nebo BIS nepředěláte!!Nikdy!!

    OdpovědětVymazat
  3. Domnívám se,že daleko větším nebezpečím jsou tito
    havloidi ve funkcích na VŠ.Takoví,jako pan Zídek,
    pro kterého je Karl Schwarzenberg český vlastenec.
    Tito lidé ovlivňují mysl studentů.Naštěstí pouze
    humanistických směrů.Ti pak za peníze cizích moc-
    ností vykřikují své pokroucené názory.Někteří se
    přidávají vědomě.Někteří z vypočítavosti.Obojí se
    pak snaží oblbovat národ ve prospěch cizích států.
    U některých se to daří.To prozradí volby.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
  4. Ten futuristický prototyp obrněnce je z technického hlediska zajímavý. Ale už na první pohled má zjevné vady a prvky, které se jistě v praxi negativně projeví. Například zakapotovaná kola, která se v bahnitém terénu "zatemují".
    Mě spíše přivádí k zuřivosti tupost a prodejnost našich vládních garnitur, které nemohou nevědět, že právě v segmentu obrněné techniky máme své vlastní vynikající zdroje. Na podvozku Tatry je dnes u nás i ve světě (Izrael, Brazílie, Francie, Indie, Slovensko a další) produkováno několik špičkových konstrukcí obrněných vozidel. My jsme ale museli zaplatit vývoj Rakouských Pandurů, ze kterých vyrábíme akorát základní svařenec korby.A to ještě možná. Veškerá mechanika je cizí. Drahé "jako prase", a technicky o třídu horší.
    Máme pořád vojenský výzkum a vývoj na úrovni. Ale jak dlouho to ještě vydrží? Máme výrobní kapacity (nejméně dvě schopné firmy, každá umí trochu něco jiného), které mohou dát práci kvalifikovanám lidem. Ale koupíme si nejspíš zahraniční sajrajt, ovšem jistě "kompatibilní" s NATO, že.
    Máme vyškolené techniky, opravárenské kapacity, a piloty na uznávané špičkové bojové vrtulníky ruské provenience. Ale nejspíš nakoupíme americký šrot, konstrukčně (možná i výrobně) z šedesátých let minulého století. No, ale někdo si zřejmě "hrábne", že. Má cenu se vůbec vztekat? J.B.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl jsem na Kosovu a jedná naše jednotka mohla operovat v zimě ve sněhu. Měli jsme totiž pásová otéčka, ostatní hrdinové v NATO měli kolová. Kolová jsou jen pro letní období a koloniální války někde v subtropech. Karel P.

      Vymazat

Reklama