Reklama

.

.

neděle 28. února 2016

Ruský dopravní letoun MC-21 technologicky předčí Boeing 787

28.2. 2016 Eurasia24napsal/přeložil mbi

Při výrobě dílů z uhlíkových kompozitů pro letoun MC-21 využívají ruští výrobci ty nejmodernější technologie a předstihují tak vývojáře amerického Boeingu, informují japonská média. K článku je video z konstrukce trupu letounu. Ruským vývojovým pracovníkům v závodě Aerokompozit v Uljanovsku se podařilo vyvinout takovou technologii využití karboxylových materiálů při výrobě kompozitových dílů (nového dopravního) letounu MC-21, která předčí technologický postup využívaný dosud při výrobě moderního letounu Boeing 787 Dreamliner, uvádí japonský list Japan Business Press.


Když technologové a další specialisté od firem Boeing a Airbus navštívili letecký závod Aerokompozit Uljanovsk a na vlastní oči viděli jeho výrobní linku, byli velmi překvapeni: „Netušili jsme, jakými technologiemi a výrobním zařízením závod disponuje, dokud jsme to sami neuviděli,“ citují noviny.

Důvodem pro tato slova je skutečnost, že se ruským leteckým výrobcům podařilo vyrobit křídla a ocasní část letounu, tedy jeho nejnamáhanější konstrukční prvky, z materiálu založeného na uhlíkových vláknech. Boeing 787 je dnes přitom zařazován mezi nejmodernější letouny proto, že má z uhlíkových vláken vyrobený trup.

Dalším důvodem jsou pak podle vyjádření Japan Business Press náklady na výrobu součástí letounu. „Hlavní výhody MC-21 spočívají v použití moderní, ale přitom levné výrobní technologie,“ zdůrazňuje článek.

Výroba uhlíkových kompozitů je zjednodušeně pospána asi takto: uhlíkový kompozit, to je vlastně plast vyztužený uhlíkovými vlákny. Vlákno se zpevňuje tím, že je napuštěno plastickou hmotou, která připomíná epoxidovou pryskyřici. Díky tomuto postupu se výsledný materiál stává natolik odolným, že je možné ho využít ke konstrukci letadel – hotová konstrukce je pak o 20 % lehčí.

„Snahou leteckých výrobců na celém světě je snížení výrobních nákladů. A právě z tohoto pohledu je technologie výroby MC-21 nejpokročilejší na světě,“ uvádí článek.

Rusům se totiž podařilo vyvinout levnější postup výroby kompozitu: na uhlíková vlákna se nanáší vrstva tekutého plastu a vlákna se poté zpevňují v peci, která plní pouze funkci ohřevu. Dále se pak pokračuje metodou tzv. vakuového formování, lisování (a vyztužování) plastů, zkratkou VARTM

(z anglického Vacuum assisted Resin Transfer Molding).

Za největší úspěch ruských leteckých výrobců pak autoři článku označují skutečnost, že se vývojovým pracovníkům na projektu MC-21 podařilo s tímto úkolem vypořádat a celou technologii zavést přímo do výroby. Naopak společnosti Boeing se výrobu křídel a ocasní části letounu pomocí technologie VARTM zavést nepodařilo z důvodu jejich rozměrů.

Ruské výrobní společnosti se jako první na světě podařilo vyrobit spolehlivá křídla metodou VARTM, uvádí JB Press.
„Rusku se podařilo vyvinout kompozitová křídla pro MC-21. Se vší pravděpodobností to není jediná věc, která dokazuje rozvoj jeho průmyslu a technologií,“ shrnuje článek.

Pozn. Eurasia24.cz: Nový ruský dopravní letoun Irkut MC-21 (Магистральный Самолёт 21 века, dříve používán anglický přepis MS-21, konečným názvem je však MC-21, tedy bez přepisu) je moderní dvoumotorový dopravní letoun konstruovaný s výrazným podílem kompozitních materiálů. Vyráběn bude ve třech variantách pro 150–212 cestujících pro lety na vzdálenost do 2 500 km cestovní rychlostí 870 km/h. Jde tedy o letoun obdobné třídy jako Airbus A320 nebo Boeing 737. Oproti těmto strojům je však lehčí, má nižší spotřebu a je také levnější. Vzlet prototypu je plánován na letošní rok, dodávky prvních sériových kusů na rok 2017. V závodě Irkut Corporation byla v závěru loňského roku dokončena konstrukce trupu letounu, zde jsou záběry z jeho montáže:



Zdroj: ria.ru
Foto: Vitalij Kuzmin

24 komentářů :

  1. To víte že jo, sodruzi. Chvástat se úplně mimo realitu, to vám vždycky šlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zmlkni a kušuj ty zideologizovaný pablbe. Květa

      Vymazat
    2. A to je vše co si tím chtěl říci? Že toho v tom dutém prostoru co nosíš na krku moc nemáš je jasné, počkejme přeci až začnou létat a budou to hodnotit kupci, no prostě dvěma slovy jsi debil.

      Vymazat
    3. No přesně vy dva rusáčtí idioti. Počkejte až bude to neexistující éro skutečně létat a co na to kupci a až potom se teprve můžete chvástat jak předčí Boeing. Zatím vy dva debilové šoupejte nohama.

      Vymazat
    4. Kapitalistický soudruh byl v tomto závodě...maximálně tak na václavském náměstí 3 ve 3 patře za opraveným pc č. 36...

      Vymazat
    5. A ta nova ussacka sracka bude lítat....jako kámen do vody,ty vymaštěnej pochcanej Veškrno!!!!!!!

      Vymazat
    6. Pro 17 59 a 18 53:
      Moc inteligence jsi nepobral. To nepíší rusáčtí idioti, ale Japonci.A proč se tak vztekáš? Máš z něčeho strach? Vždyť majitelem Boeingu určitě nejsi, tak o co ti jde? Nemáš náhodou vycházku z psychiatrické léčebny? Neboj, tví chlebodárci určitě připlují vodovodem.

      Vymazat
    7. 23:02

      Strach nemám, ty ynelygente. Tem bych měl jen v případě, že bych byl nucen letět někde v Rusku na vnitrostátní lince v nějakém ruském křápu s ožralýma ruskýma pilotama. Tak jako ti chudáci naši hokejisti v Jaroslavli před 5 lety.

      Vymazat
    8. Pro 17:43
      Tak si to přečti debile: je 8.6.2016 9:03 a já z Českého rozhlasu 2 slyším, že probíhá předváděčka letadla a že je již nasmlouvaných 118 kusů k výrobě. Takže tak asi, vocase hloupý.

      Vymazat
  2. Rusové vždy vyráběli dobrá letadla.

    OdpovědětVymazat
  3. Mimo realitu jsi ty magore. Kdyby jsi u toho dával pozor, tak by jsi přišel na to, že se ruským letadlem chlubí Japonci.

    OdpovědětVymazat
  4. Sorry, ale ještě to nebylo ve vzduchu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neboj se,ono to ve vzduchu bude.

      Vymazat
  5. 19:06
    I kdyby ses pokakal tak to létat bude. Bude levnější než Boening a Airbus a to se jim určitě nebude líbit. Řeči o zastaralé technologii Ruska tají jako sníh na jaře.

    OdpovědětVymazat
  6. Hm .. irkutsk bude někde u čínských hranic,že ? Jen tak letmo jsem si všiml docela slušný podíl šikmookých pracovníků.

    Každopádně je to bomba, jak se rusům daří vracet se na světovou špičku v mnoha oblastech.

    Víte např. že v Belojarsku po 30ti letech akademického provozu byla vylepšena a připojená do komerční sítě elektrárna s množivým reaktorem ?

    Jeji stavba a provoz ( vyřešení všech záludností provozu ) je technologicky nesmírně náročná záležitost, ale výhodou je, že spaluje odpad z atomových reaktorů, nehrozí ji typická jaderná havárie (štěpení probíhá pomocí bombardování paliva rychlými neutrony které vznikají v přidruženém urychlovači - palivo samo o sobě nemá tendenci "hořet").

    Zároveň začala stavba dalšího reaktoru tohoto typu a objednala si jej i Indie a Čína.

    Na rozdíl od "Západu", kde se utápějí nesmírné prostředky v termojaderné fúzi, jdou rusové snadnější a efektivnější cestou - ostatně jako obvykle.

    Tento typ reaktoru na západě vůbec neexistuje.

    Koloděj

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. odkazy např. tady
      https://www.rt.com/news/325593-fast-neutron-nuclear-reactor/

      zřejmě volný překlad téhož v cz
      http://oenergetice.cz/elektrarny-svet/rusky-mnozivy-reaktor-bn-800-byl-pripojen-k-siti/

      to jsou prostě fantastické věci ..

      Koloděj

      Vymazat
    2. Naprostý souhlas. Jde o naprostou technologickou bombu, ale samozřejmě u nás ani muk.My budeme strkat stovky miliard do zastaralých západních krámů,zatímco Východ nám bude mílovými kroky utíkat. Dnes je uranu na 200 let. Tyto reaktory budou využívat staré vyhořelé palivo a tím bude zdroj energie na dalších 500 let, neboť tyto reaktory využijí mnohem vyšší procento energie. Budování "trvalých úložišť se tímto stává naprosto zbytečným. Naopak,vyhořelé palivo se stává palivem budoucnosti. Rusové mají tah na branku. My zase jako obvykle sázíme na chcípající herku.

      Vymazat
  7. Tak z tohohle chytne "umělce", co vynikají v lezení po kluzkých stěnách amerického análu, psinka:DDD.

    OdpovědětVymazat
  8. Divák České tělevizie28. února 2016 21:04

    A já myšlel, že tam po těch sankcích jedí jenom blechý?

    Ty pracovnicí sou tam učitě držéni nedobrovolně z příkázu Putína!

    OdpovědětVymazat
  9. Rusáčtí chudáci,

    uvědomte si laskavě, že toho vašeho letadélka nevzlétl ani jeden jediný kus, dokonce ani jeden prototyp. Natož aby to měl někdo odvahu koupit. Kdežto Dreamlineru létá po světě už cca 5 let 400 kusů. Navíc je to letadlo o třídu výš pro větší počet pasažérů s daleko větším doletem.

    Ale místním diskusním idiotům evidentně stačí jen ukázat obrázek pečené husičky a už se drží za bříško jak se v jejich fantazii krásně přejedli. Takovým idiotům musí být radost vládnout.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. www.youtube.com/watch?v=_Dq3vA7Nn5A&feature=player_embedded

      Na začátku výroby není nikdy nic. To je snad logické. Co není logické je však tvoje nenávist a urážení všech okolo. O neznalosti diskriminačních smluv CIAF ani nemluvě. EMANE

      Vymazat
    2. Je všeobecně známo:
      1.Rusko je v technologiích výroby letounů podstatně dále,než celá slavná Emerika.
      2.V kosmických technologiích se s emeričany doslova vytírá zadnici.Bez ruských motorů by mohli na vesmírné mise júesáci skákat tak leda z trampolíny.
      3.Méně známo je to,že nacističtí vědci,ukradení v rámci operace Papercip,už vymřeli,takže Werner von Braun už jim novou raketu nepostaví a díky "špičkovému inkluzívnímu školství" USA produkuje debily.Proto se snaží emerika přeplatit vedecké kapacity (čti ukrást)z Evropy,jenže se jim to už moc nedaří.Silicon valey má obrovské problémy sehnat profíky-vývojáře a technology na výrobu čipů,takže vše kupují z Číny.Pozor i do vojenských zařízení.Když jsem před šesti lety vyvíjel nějaké elektronické zařízení pro firmu z USA,byla tam podmínka,že součástky musí být vyráběny v USA.Bohužel,pokud chtěli moderní konstrukci,nebylo z čeho ji vyrobit,pokud by trvali na součástkách "made in USA".Takže šli na kompromis.Firmy jako Fairchild,Motorola a podobní výrobci polovodičů,ke kterým jsem před 30-25ti lety vzhlížel v posvátné úctě,jsou už dnes v oblasti výroby polovodičů v... však vy víte kde,by napsal Jarek Nohavica,slušně řečeno daleko za zenitem.
      Tož tolik k příspěvku z 28.2 v 17:43.
      Mimochodem,je potřeba diskutovat s trochou znalostí a invektivy nechat doma.
      KROKODÝL

      Vymazat
  10. Rusko potrebuje práve tento typ lietadla, tak si ho postavia, podobne aj Čína a India, požijeme, uvidíme -

    OdpovědětVymazat
  11. I kdyz Rusku take fandim ackoliv jsem nikdy nebyl rusofil, pak musime videt realitu. Neni zadna jina zeme na svete jako USA,ktera ma vliv na vsechno v celem svete, snad s vyjimkou v Rusku nebo Ciny.Pres biliony, ktere za dobu co Rusko bylo ve valce valecni pristehovalci behem tech dob ovladli vsechno od
    financi, media,armadu,kulturu az po politiku.
    Zatim co rusky stat da na vyzkum miliardy USA maji k disposici biliony a take podle toho tak plati za ziskani supertalentu.
    Ta banda co ovlada cele USA ma dalsi vyhody -
    jejich zeme nebo jejich zakladny jsou par stovek kilometru od ruskych hranic ale Rusove desetisice kilkometru od americkych.
    Znamena to, ze superrychlostni rakety nez doleti tech desetisice kilometru mohou byt sestreleny
    Navic jim nezalezi na milionech mrtvych jak to jiz desitek let dokazuji a je jim jedno zda ruske
    rakelety sestreli i kdyz spadnou nad stredni Evropou.

    OdpovědětVymazat

Reklama