Reklama

.

.

pondělí 8. února 2016

Tichá senzace - povedený ruský letoun


8.2. 2016 zdroj
Překlad: mbi, Eurasia24
Ke konci prosince 2015 se na bývalém letišti DOSAAFu v Kalužské oblasti uskutečnil první vzlet zcela nového elegantního letounu určeného pro vojenské letectvo Ruska. Skromně, bez velké publicity. Ve skutečnosti jde přitom o skutečný průlom (uvnitř video).
Trocha historie



Letoun SR-10 vznikl z vlastní iniciativy soukromé projekční kanceláře „moderní letecké technologie“ (Sovremennyje aviacionnyje technologiji – SAT). Poprvé v historii se tak podobného úkol ujal soukromý subjekt – bez dotací ze státního rozpočtu. Což znamená, že zákazník obdrží od výrobce již hotové a připravené letadlo. A nebude mít problémy s dodáním náhradních dílů, což je skutečný dar pro místopředsedu vlády Dmitrije Rogozina.

Práce na letounu začaly už v roce 2007, kdy se dva nadšenci, Maxim Mirošov a Sergej Sušin, založili projekční kancelář. Původní nápad sestrojit sportovní akrobatický proudový letoun se změnil v okamžiku, kdy zjistili, že v leteckých školách a výcvikových střediscích vojenského letectva je třeba nahradit rychle zastarávající školní a cvičný letoun L-39 české výroby.

O dva roky později byla maketa SR-10 předvedena na MAKS 2009 (každoroční Mezinárodní výstava letecké a kosmické techniky) a odborníci vysoce ocenili jeho vzhled i vypočítané letové charakteristiky.

V následujících letech si SAT prošel nejrůznějšími peripetiemi, ale vyšel z nich posílen. Objevila se i výrobní kapacita – dagestánská firma Aviaagregat (veřejná akciová společnost) schopná zahájit výrobu. Od května do července 2014 se uskutečnily zásadní práce na projektových dokumentech podle takticko-technických požadavků, schválených velitelem vzdušných sil Viktorem Bondarevem, a poté následovalo jejich schválení a potvrzení ministerstvem.



Na základě výsledků testů byla uzavřena zakázka na dodání 100 kusů „školního a výcvikového systému SR-10“ pro potřeby vojenského letectva. První 4 letouny mají být vyrobeny ještě letos, v příštím roce již 26, a v letech 2018 a 2019 po 35. Během sériové výroby mají letadla i velmi dobré exportní vyhlídky. A náhle se v zemi znovu objeví výzva „Mládež- do letadel!“ (výzva 9. sjezdu bývalého Komsomolu).

Minus deset

Chcete-li, začneme odšifrováním názvu stroje. SR-10 znamená „Samoljot Reaktivnyj, minus desjať“. Minus 10 pak znamená minus 10 stupňů úhlu geometrie křídel, což je samo o sobě senzace. Fanoušci letectví si zřejmě budou pamatovat dost futuristický stíhací letoun Su-47 Berkut s touto konstrukcí křídla. Mnoho lidí se domnívalo, že právě takové řešení je budoucností páté generace vojenských letadel. Ale zvítězila „klasika“ – letadlo zůstalo pouze experimentální, létat nadzvukovou rychlostí při tomto uspořádání vyžaduje velmi vysokou, stávajícími technologiemi téměř nedosažitelnou tuhost konstrukce. A náhle je tu druhý příběh na stejné téma.

Je skutečností, že u SR-10 je záporná geometrie křídel (nebo také záporná šípovitost) mírná a rychlost podzvuková. V tomto případě takové křídlo slibuje výrazné výhody – vynikající ovladatelnost při nízkých rychlostech, výborné vzletové a přistávací charakteristiky. Konstruktéři tvrdí, že ovladatelností se letadlo vyrovná letadlům generace 4+, to znamená, že má super-manévrovatelnost.

Letoun bude schopen provádět všechny prvky vyšší letecké akrobacie s maximálním přetížením od +10 do -8 g. Dvoumístná kabina se sedadly uspořádanými za sebou je vybavena katapultovacími křesly K-36, která zajišťují bezpečnost posádky v celém rozsahu výšek a rychlosti letu.



První let proběhl normálně. A pohledem na výkonné pneumatiky a silný podvozek se lze přesvědčit, že stroj je schopen odolávat „kiksům“ frekventantů školy či kurzů. Žádné problémy nejsou s motory. První vyrobený letoun se vznesl do výše s motorem AI-25TL, se kterými létají L-39 a které jsou k dispozici ve skladech.

Ale SR-10 má téměř poloviční váhu než české stroje a tím i mnohem vyšší poměr tahu motoru k hmotnosti. Do budoucna je možné letadlo vybavit nejmodernějším domácím motorem AL-55, ten je ještě výkonnější a jeho vybavení variabilním vektorem tahu umožní nejen zkušeným pilotům, ale i „kadetům“ provádět prvky a obraty vysoké pilotáže.

V typové řadě letounů vojenského letectva RF existuje mezera mezi vrtulovým letounem pro základní pilotní výcvik Jak-152 závodu Irkut a pokročilým cvičným a lehkým bojovým proudovým letounem Jak-130.

Ale zasloužilý zkušební pilot a nositel titulu Hrdina Ruska Magomed Tolbojev se rozhorluje:

„Proč nechávat studenty, kteří budou létat na stroji Jak-130 a hned poté na ‚ostrých' letounech MiG a Su sedat do vrtulového Jaku 152 s pístovým motorem? To je anachronismus! SR-10, to je ideální stroj pro základní i pokračovací výcvik, to je letoun – univerzální učební pomůcka. Kabina pilotů svými rozměry, objemem i výhledem odpovídá normativům vojenských letadel. Je možnost upevnit na podvěsy výzbroj pro cvičné střelby a odpaly raket!“



Zdroj: argumenti.ru
Foto: sat-kb.ru, Vitalij Kuzmin

29 komentářů :

  1. Chybí mu na boku košík na sběr gripenů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha, ha, ha :D:D:D:D

      Díky, díky, humor a obzvlástě ten dobrý, se vždycky cení ;)

      Vymazat
    2. No Gripen by si vytřel zadek s celou letkou těchhle cvičných letadélek.
      Ale dobře že vám po sejmutí dalšího "senzačního letounu" nad Tureckem tak rychle otrnulo a neztratili jste smysl pro humor.

      Vymazat
    3. 20:14
      Jistěééé "pilote".

      Vymazat
    4. Pokud někdo nasadí 100 těchhle letadélek proti 5 našim gripenům, na koho by jste si vsadili? Navíc, dneska to není o tom jak dobře a rychle to létá, ale o raketách. Který dokážou i ten gripen sundat klidně na 100 km.
      Analogie je WWII, kdy jednoduchý ruský T34 u Kurska převálcovali sofistikovaný německý panzery jen svým množstvím.
      J

      Vymazat
  2. Moc pěkné !!! Přeji úspěch.

    OdpovědětVymazat
  3. "Tichá senzace" - to je bomba titulek. Sice jde o cvičný letoun a mají zatím sotva jeden prototyp, který toho nejspíš zatím moc nenalítal, ale titulek je tichá senzace.
    A že by soukromá firma utáhla vývoj letounu pro armádu až do předvýrobní fáze jen za své, bez jediného rublíku od státu, mi nepřipadá moc pravděpodobné.
    p

    OdpovědětVymazat
  4. Pitomý článek. Zápornou geometrii křídla měl už jeden z prototypů F-16 před 40. lety.
    Rusům dost fandím, ale těmihle pitomostmi jim spíš škodíte.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. napřed čti a pak mudruj - jde o pevnostní charakteristiky draku, dříve takové materiály nebyly, a proto emeričani zůstali jen u prototypu, dnes jsou v prdeli, už na nové letadlo nemají

      Vymazat
    2. Pro 19:33
      To víš, že jo. A teď tu o Smolíčkovi:-D

      Vymazat
  5. samozřejmě ty voe, že po objednávce erár něco zaplatil - tak to chodí v projektech běžně, ty jelito

    OdpovědětVymazat
  6. Promiňte,ale některé reakce na příspěvky jiných
    jsou poněkud neadekvátní.Nelze nadávat někomu jen
    proto,že nemá dost informací nebo přehledu.Kvůli
    tomu se nemusí urážet a dehonestovat.Myslete demo-
    kraticky.Každý má právo na názor,byť se nemusí dru-
    hému líbit.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
  7. Škoda, že jsme tak hloupí, že výtečnou pozici v tréningových tryskových letounech (L29, L39) jsme si v Rusku zase nechali sebrat. Už se nebudou opakovat ty ohromné série letecké techniky, které vznikaly v našich fabrikách. Jsme zkrátka jako národ velmi hloupí. Pavel P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdo jsi, ty zmrde, že takto pliveš na náš národ? My, na rozdíl od 15x většího Ruska umíme např. vyvinout a vyrobit auto světových kvalit, máme 2x vyšší životní úroveň než na surovinách plovoucí Rus.
      Mluv jenom za sebe a ne za národ, hlupáku.

      Vymazat
    2. Dvakrat větši životní uroven?Ty jsi normalni dement,drž radši tu svoji tupou držku,nežer už ty prašky!!!

      Vymazat
    3. Vyrábíme kvalitní auto značky Tatra. Loprais s ním několikrát vyhrál nejtěžší závod světa - Dakar. Pak přišli Rusové a se svými Kamazy vyhrávali jeden Dakar za druhým. Mají tak výborné auta či vynikající řidiče těchto aut. Asi obojí.

      Vymazat
    4. Tatra to jsou závody kde vyrábí věci na strojích ještě za ady -- viz kovárna a slévárna....

      Vymazat
  8. doktor to auto světové kvality je vw (Škoda)?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budeš blít i na Škodovku? Budeš popírat že se u nás vyrábí i vyvíjí? Budeš popírat, že je úspěšná? Trpíš nějakým koplexem?

      Vymazat
    2. Jo Škodovka vyrábí dobrý auta, akorát poslední doopravdy český auto byl Favorit, na svou dobu a možnosti povedenej, ale už hezkých pár let zpátky. Ale jestli chceš, tak i Českou pojišťovnu a Českou spořitelnu můžeš považovat za český firmy, maj' to přece v názvech, žejo.

      Vymazat
    3. Co bylo na Favoritu povedenýho? Koncem osmdesátých let vytáhla škodovka dvacet let starou koncepci. Porovnej to třeba s jedničkovým golfem, který se dělal někdy od poloviny sedmdesátých let.
      Petr

      Vymazat
  9. Proč si hoší pořád něco vyčítáte a nadáváte si.V Rusku žijí stejní lidí jako tady.Vše se tam zanedbalo stejně jako tady. Výuka,základní i aplikovaný výzkum atd. Vše má nějaké souvislosti s minulým režimem.
    Dnes jen jdeme dolu a Rusko snad nahoru.Jen Rusko je neuvěřitelně obrovské a my máme starosti jednoho většího města kdekoliv.A o tom to je.

    OdpovědětVymazat
  10. Bylo na čase, aby se i privátní ruský sektor bez mafiánů a dolarových parazitů dokopal k vývoji a produkci takto kvalitní nejen letecké technologie. Zdrojů má Rusko dostatek, nyní zapojit veškerý um a podpořit ty soukromníky, kteří kopou za Rusko a ne za globální korporace.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak jako Němci, Francouzi, Italové a nevím kdo ještě, vyrábí Airbus, tak bychom se mohli v rámci V4 vybičovat také k nějakému menšímu letadlu. Vždyť tu máme tradici, Albatrosy, potom také v Kunovicích něco dělají. Vždyť je to trapné, být montovnou cizích značek aut. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždyť se vybičuj, truhlíku. Kdo ti brání? Čekáš na razítko nebo co?

      Vymazat
    2. Pracuju na tom Einštejne. P.K.

      Vymazat
  12. Musí si všechno udělat sami a tak je to správné. Aspoň to pro ně nemůžeme vyrobit my. A to prý je taky správné.

    OdpovědětVymazat
  13. Musí si všechno udělat sami a tak je to správné. Aspoň to pro ně nemůžeme vyrobit my. A to prý je taky správné.

    OdpovědětVymazat

Reklama