Reklama

.

.

neděle 27. března 2016

Поехали!

27. 3. 2016, Rostislav Sáček, Petr Ďoubalík

Připomeňme si dnešní výročí tragické smrti prvního kosmonauta Jurije Gagarina.

Jurij Alexejevič Gagarin, narozen 9. 3. 1934, let do vesmíru odstartoval 12. 4. 1961, zahynul při cvičném letu na Mig15 dne 27. 3. 1968. Letos by mu bylo 82 let. V závěru příspěvku publikujeme jednu z méně známých teorií o možných příčinách havárie J. Gagarina v r. 1968.


Na startu historického letu Gagarin vykřikl: "Поехали!" (čti "Pajéchali!" - Jdeme na to! Jedeme!). Vzniklo mnoho filmů a dokumentů o Gagarinovi. Jeden z posledních (z r. 2013) zachycuje celý jeho "vesmírný příběh" od příprav, přes start až po přistání. Vedou se spory, že nebyl prvním, kdo provedl oblet Země, protože nepřistál v modulu, ale na padáku. Proto se také asi film jmenuje "Gagarin - první ve vesmíru" - prvenství ve vesmíru mu snad nebude nikdo odpírat.
Film je, dle mého, zpracován velmi pěkně a stojí za shlédnutí. Našel jsem ho i s českými titulky, např. ke stazeni zde

Sestřih záběrů z tohoto filmu, které se týkají samotného letu (od startu po přistání) je ve vynikající obrazové kvalitě (20 minut, původní znění, 1080dpi) zde (v čase 6:57 zazní ono slavné "Pajéchali!"):

Vzniklo také mnoho dohadů a tedy i dokumentů a pořadů o jeho smrti. Díky internetu se k nim dnes snadno dostaneme. Jeden zajímavý pořad z poslední doby ("J. Gagarin - tajné materiály") je např. zde:

Jednoho "skutečného" Gagarina můžeme vidět a slyšet třeba na archivním videu ze 14. 4. 1961 zde:



Závěrem bych chtěl přiložit jeden názor na to, jak mohlo dojít k tragické nehodě při cvičném letu Gagarina v roce 1968. Poslal mi ho pan Rostislav Sáček - pilot z Kladna. Přikládám včetně naší emailové korespondence (kráceno):

Rostislav Sáček
Dobrý den pane Petře, děkuji za rychlou odpověď. V Neviditelném psu byl dnes prezentován starší projev pana Petránka na který jsem mu chtěl odpovědět...
Blíží se výročí skonu kosmonauta Jurije Gagarina. (27. 3. 1968) Jeho smrt nebyla dosud objasněna, bylo zveřejněno mnoho verzí. Některé zdánlivě pravděpodobné...
V mém článku v Kladenském deníku je stručně vysvětlen můj názor. Článek byl zaslán několika odborným redaktorům, ale bez jakékoli reakce, kromě čestného předsedy Svazu letců, který můj názor připustil. Máte-li zájem o podrobnější informace...

Pro objasnění: V letech 1958-59 jsem létal jako učitel létání v Leteckém učilišti na UTI mig15. Na stejném typu, rovněž vyrobeném v Avii Letňany se Gagarin zabil...

Při jednom letu, kdy žák, sedící v přední zakryté kabině, cvičil let podle přístrojů, se řídicí páka prudce přestavila do krajní polohy “těžký na hlavu”. Letoun přešel do strmého klesání téměř kolmo k zemi. V tom okamžiku měl v rukou řízení jenom žák. Chytil jsem řídicí páku oběma rukama a vší silou tahal k sobě. Teprve po použití elektrického vyvážení se letoun srovnal do horizontu. Okamžitě jsme let přerušili a závadu ohlásili. Stroj byl odstaven. Po prohlídce nezjištěna žádná závada. Měli jsme štěstí, že se to stalo v dostatečné výšce a krásném počasí. V mracích bychom dopadli jako Gagarin a Serjogin. Vybírání nezvyklé polohy v mracích podle přístrojů je obtížné a trvá déle. Vloni jsem mluvil s bývalým pilotem Standou Babicou (11. slp), kterému se stal podobný případ v roce 1963: Za letu, bez zásahu do řízení, náhlý přechod do strmého klesání. Druhý pilot se okamžitě katapultoval, Babica posléze rovněž. Je řada katastrof UTI Mig15, které zůstaly bez objasnění. Nikdo z autorů, včetně ruských (např. gen. Kamanin), tuto možnost nepřipouští. Můj zážitek byl tak silný, že nepovažuji jiné verze za věrohodné.

Snažil jsem se změnit negativní obraz J. Gagarina v očích naší veřejnosti, který vytvořili naši “odborníci”. Například P. Toufar, K. Pacner atd. Nabízel jsem svoji verzi Gagarinova pádu několika odborným časopisům, odpověděly pouze Kladenský deník a Neviditelný pes. Z odborníků jenom plk.vv. Josef Pavlík, čestný předseda Svazu letců, který moji verzi připustil.

Srdečně zdraví Rostislav Sáček.

Zde je článek R. Sáčka, zdroj zde (autor R. Božovský):

ROSTISLAV SÁČEK je bývalým vojenským pilotem
a instruktorem. Na dobovém snímku u stroje MiG.
Autor: archiv Rostislava Sáčka

Zdroj: http://kladensky.denik.cz/zpravy_region/byvaly-pilot-z-kladna-rika-asi-vim-jak-zahynul-gagarin-20151018.html
Bývalý pilot z Kladna říká: Asi vím jak zahynul Gagarin

Kladno – Smrt prvního kosmonauta Jurije Gagarina je stále předmětem diskusí a spekulací. Zahynul při pádu letadla spolu s Vladimirem Serjoginem dopoledne 27. března 1968 při cvičném letu. Šlo o Gagarinův poslední let 
s instruktorem na stroji MiG-15UTI. Bývalý vojenský a poté i civilní pilot Rostislav Sáček z Kladna je přesvědčen, že za tragickou nehodou stojí technická závada. I on totiž na stejném typu stroje vyrobeného 
v Československé socialistické republice v podniku Aero Vodochody prožil horké chvíle.

O deset let dříve než zahynul Gagarin působil jako vojenský instruktor létání. „Jednou jsme se žákem letěli na stoji MiG-15UTI při cvičném letu. Bylo nádherné počasí, viditelnost asi dvacet kilometrů. Letěli jsme horizontálně. Najednou se stalo, jako když někdo kopl do řídící páky. Ta zůstala nadoraz v přední poloze. Nastalo záporné přetížení, ve kterém jsme 
se řítili k zemi," vzpomíná dnes už penzionovaný pilot.
Páka nereagovala. Rostislav Sáček se snažil vyrovnat letoun přepínačem vyvážení, tedy ploškou umístěnou na výškovém kormidle, která je ovládána elektromotorem. To se mu naštěstí podařilo.
TEORIÍ o Gagarinově smrti je několik. Podle Rostislava Sáčka
 mohly být příčinou problémy se řízením.
Foto: Deník/RobertBožovský
„Let jsme přerušili a událost oznámili nadřízeným. Letoun byl odstaven, ale nebyla objevena žádná závada," říká Rostislav Sáček.
Na letounu MiG-15UTI se stalo několik katastrof, které dodnes nebyly vysvětleny. „Nedávno jsem hovořil s bývalým pilotem Stanislavem Babicou, jemuž se stal podobný případ v roce 1963. Po prudkém přechodu do klesání se okamžitě jeden z pilotů katapultoval. Babica se snažil stroj zachránit, ale došel k závěru, že nelze přistát, proto byl naveden nad Doupov, kde se také katapultoval," popisuje Rostislav Sáček.

Na rozdíl od Gagarina měl Sáček štěstí v tom, že jeho cvičný let byl za velmi dobré viditelnosti, zatímco Gagarin a jeho instruktor Serjogin letěli v mracích. Pravděpodobně ve strmém klesání překročili rychlost zvuku. Svědkové uvádějí dvě silné rány. První by odpovídala rázové vlně při překročení rychlosti zvuku, druhá nárazu stroje na zem.

„Letoun MiG15-UTI není konstruován pro nadzvukovou rychlost, proto došlo k destrukci krytu kabiny, odtržení krytu fotokulometu a tak dále," popisuje Rostislav Sáček.

Letadlo bylo po nárazu na zem zcela zničeno. Piloti se ani nepokusili o katapultáž. Žádná z dosud zveřejněných teorií příčin smrti Gagarina a Serjogina, a to včetně těch, které poukazují i na možné technické problémy letounu, nekoresponduje s možnou závadou na řídícím systému, o které je Rostislav Sáček přesvědčen. „Kdyby se mi naše problémy při cvičném letu staly rovněž v oblacích, byly by následky také tragické," konstatuje.

Teorie publikované ruskými vyšetřovateli o možném zhasnutí motoru při průletu mrakem nebo nedovřeném vyrovnávacím ventilu v kokpitu se mu na základě svých zkušeností zdají nepravděpodobné. „Mám mnoho důvodů, že jsem své myšlenky nezveřejnil dříve. V minulém režimu to prakticky nešlo. Po Sametové revoluci jsem zveřejnění své teorie dlouho odkládal," říká Rostislav Sáček.

„Přemýšlím ale nad příčinou pádu Gagarinova letadla delší dobu. V poslední době se znovu začalo mluvit o smrti prvního kosmonauta, navíc se u nás objevil stále létající MiG-15 – UTI zakoupený od sběratele ze Spojených států amerických, rovněž vyrobený v Aeru Vodochody. Současní čeští majitelé ho předvádějí při leteckých dnech. Jeho prohlídka by možná mohla napomoci k definitivnímu objasnění homu leteckému neštěstí," dodává.

„Čestný předseda svazu letců, plukovník ve výslužbě Josef Pavlík, který už dříve sepsal velkou práci o Gagarinovi, nedávno připustil i moji teorii. Budu velmi rád, když bude na základě mých úvah vyvolána diskuse k celému případu. Jsem o svém názoru pevně přesvědčen," uvedl závěrem Rostislav Sáček.

Rostislav Sáček, narozen 18. března 1934.
Bývalý pilot stíhaček a také civilních dopravních letadel.
Létal na C-105, C-2, IL-10, MiG-15, MiG-19, MiG–21 F a PF, C-11, L-29, IL-18 a IL-62. Rostislav Sáček je ženatý. Má jednoho syna, který se věnuje hlasové syntéze (elektronické předčítání textů z počítačů a mobilů). Fotografuje, filmuje, natočil několik audio CD orchestrů a country skupin. Zajímá se o vojenskou historii a zbraně. V padesátých letech získal první třídu v rychlopalbě z pistole na olympijské siluety (18.10.2015)




21 komentářů :

  1. Nejsem si jist, jsem věřící ale s otevřenou perspektivou UFO a UFO technologií jsem zcela v pohodě...

    Vůbec bych se nedivil kdyby Gagarin testoval nějaké technologie, které mohly existovat a tyto technologie nebyly vytvočeny na rýsovacím prkně našich inženýrů .....

    Do této sféry informací a spekulací se mi ale nechce vstupovat....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by bylo rozhodně dobře...ty věřící UFO ...

      Vymazat
    2. Vlastíku, nenech se prosit a do této sféry klidně vstup. Tvé konspirační kokotiny jsou vždy neuvěřitelně zábavné. Nejsi také mimozemšťan?

      Vymazat
    3. Je opravdu obtížné až nemožné najít závady v složitých systémech, když se projevují "za náhodné" situace (za podmínek, které je těžké odhadnou, protože kombinací je mnoho).
      Takže ani velmi důkladná prohlídka nemusí nic odhalit, pouze praxe, kdy se stane více případu a pak již je šance podmínky vniku závady dohledat.
      Politika je hovadina, která nemůže skončit dobře. Za minulé politiky byla tendence maskovat neúspěchy a na to socialismus doplatil. A tuhle dávali dokumentární film o nějaké havárii amerických letadel, kde vznikala mikro-námraza a v kombinaci s přetížením byli havárie. Politicky se to nehodilo a tak politici bránili vyšetřování a podsouvali svoji verzi a tak začali padat další letadla.
      Politiky bych nenechal řídit, ani koloběžku.
      Potřebujeme skutečné a velmi dobré řidiče a ředitele na řízení společnosti a ne majitele. Majitel největší mentální virus současné společnosti.
      Politik je ďáblem dosazená figura, která brání tomu aby se lidi různých profesí mezi sebou domluvili. Nicméně boj dobra a zla probíhá (boj o přežití) a stejně jako zlo se převléká za dobro, může se dobrý člověk maskovat za zlého, aby zlým mohl házet písek do soukolí.

      Vymazat
  2. Historie se pořád opakuje. Gagarin zahynul a proč to nebude nikdy dostatečně objasněno. Gagarin byl první ve vesmíru a tak to taky zůstane. Pak nastaly závody, kdo dosáhne dřív přistání na Měsíci. Údajně podařilo Američanům. Kdybych neviděl film Kozoroch 1, i bychtomu věřil. Druhá taková věc, která mi není jasná, je že několik desítek kilometrů nad zemským povrchem, tam ke nelétají ani družice je velmi silné kosmické záření s kterým si ani dnešní technika neumí poradit a proto mezinárodní vesmírná stanice ISS je na orbitě, která je níž než působí zničující kosmické záření. Jak toto záření mohli překonat kosmonauté programu Apola, není mi známo. jestli to bylo pomocí televizních kamer a studia jako ve zmiňovaném filmu, to dnes může dokázat jenom ten, kdo by dokázal, že kosmické záření nad povrchem Země se přežít nedá. Jinak propaganda a hlavně z naší televize je tak důsledná, že Američani jsou ve všem první i když dnes opět lze o tom pochybovat, protože kdyby byli tak dobří tak by je na ISS přeci nevozili Rusové, že?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Položme si základní otázku jak je možné že se Američané dostali tak rychle na měsíc když jim zrovna jako v SSSR padaly rakety.
      Američané celá léta lhali o tom jak jsou nejlepší na světě ale zapomněli dodat že na Měsíc se dostali až když jim pomohl von Braun - nacista který má na svědomí tisíce životů nejen z koncentračních táborů to se mají Američané opravdu čím chlubit.
      Josef

      Vymazat
  3. Ta teorie zni docela pravdepodobne. Jednalo se zrejme o typicky komunisticky slendrian.
    Prvni ve vesmiru ale Gagarin nebyl, tam se dostali uz roky pred nim americti letci ve svych raketovych letadlech. Ta ale nemela dostatecnou rychlost pro to, aby zustala na orbitu. To se podarilo az Gagarinovi.
    Pri hodnoceni toho cloveka nesmime ovsem zapominat na jeho pozdejsi lasku k alkoholu a na jeho obtezovani zen. Ten clovek se obcas choval jako prase.
    Jedine prase muze rovnez popirat prvenstvi Americanu na Mesici. Rusove se tam se svou predpotopni technikou a technickou zaostalosti nedostanou asi nikdy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 19.20 jinak jsme zdraví,až natu hlavu,co.Atu předpotopní techniku si ty debile prohlídni na slavnostní přehlídce v Moskvě květen 2015.PONJATNO.

      Vymazat
    2. Pro 19:20. Není to dost chytré, aby nebylo poznat, že kopeš za zlo. Kdo chce kam pomozme mu tam :)

      Vymazat
  4. Prosím, aby komentovali ti, kteří pochopili smysl příspěvku.

    OdpovědětVymazat
  5. 19. července 1963. Víte co je to za datum? To první americký letec Joseph Albert Walker. na raketovém letounu X-15 dosáhnul hranice vesmíru, tj. výšky 106 kilometrů. Takže po Gagarinovi...
    Pokud jde o to, kdo byl první ve vesmíru, doporučuji si přečíst seriál "Ti co nedoletěli" na www.aeroweb.cz. Také plácání o zaostalosti sovětské techniky či o tom, že Američani na Měsíci nebyli si pěstují jen slaboduší. Jen mne udivuje, jakou má ona "slaboduchost" vytrvalé kořeny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Najdi si X-15 a Chuck Yaeger, osliku. To ale na Putinove Aerowebu nenajdes a budes muset cist anglicky. :)

      Vymazat
    2. Milý Osle, Chuck létal na X-1 a překonal jako první zvukovou bariéru. Takže neplést s X-15. Nauč se pořádně english.To za prvé.
      2/ 100 km je oficiálně uznávanou tzv. Karmánovou hranicí vesmíru, viz i Wikipedie.
      3/ AEROWEB není Aeronet - je to server pro piloty. Nauč se číst alepoň česky. Asi ti tvá "láska" k Putinovi přehřála mozek.
      P.S. Se slaboduchými fakt nemá cenu debatovat. Žijí z polopravd a zaujatosti. To je něco podobného jako s níže citovanými "70 let starými německými raketami". Proč by např. americký Antares létal s ruskými motory ( NK-15/NK-33/NK-43,) z r. 1970 (!)které vyvinul jistý Kuzněcov pro lunární raketu N-1 ? Že nakonec neletěla na Měsíc,to je jiná, m.j. politická záležitost (podobně jako Buran...). Nebo slavný americký Atlas v modifikaci Atlas 5 - s motory RD-180, vyvinutými původně pro raketu Eněrgia V.P. Gluškem... atd.,atd. Domluvil jsem. Howgh.

      Vymazat
  6. Jurij nebyl prvni ve vesmiru, ani se mu nepodarilo obletet zemi, presto byl jeho let velky uspech.
    Jak se asi musi Rusaci citit dnes, po vsech tech uspesich Ameriky? Po pristanich na Mesici, raketoplanech, roverech na Marsu i snimcich z Pluta?
    Kdyz oni sami se jen placati v 70 let starych nemeckych raketach okolo Zeme?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vtip jo?? Pochopitelně že gagarin byl první a nezpochybňují to ani Američani. (To zpochybňuje tak leda u nás TOP09 a Štětina s Langšádlovou..) To co jezdí po Marsu měli Rusi na Měsíci už před desetiletími. Dvakrát. Přistání Apolla na Měsíci byla víc propaganda jako něco co by nám jakkoliv pomohlo a proto se taky NIKDY neuskutečnily další lety a lety od Apolla 18 po 20 byly zrušený!!! Orbitální stanice jsou víc ruský (a budou i čínský) jako americký - ty naopak nebudou žádný. Americký
      raketoplány bych být váma raděj nepřipomínal, byl to průser na průser. Mrtvejch jak když naseje. KOLIK lidí zemřelo při letech lodí Sojuz?? A kolik z toho po roce cca 1980??
      A naopak připomenu raketoplán Buran: už při prvním letu přistával v plněautomatickým režimu, což americký raketoplány neuměly NIKDY!
      A jen tak pro prdel: k čemu nám je "snímek Pluta"???
      Když už chcete něco psát, přečtěte si odbornou literaturu, né blbý časopisy a přiručky pro propagandu od americké ambasády a TOP09!

      Vymazat
    2. pro 18:02-Já jsem to študoval a zjistil jsem, že amíci mají tak vyspělou techniku, že ji ani nemůžou předvést, protože jim je Rusů líto. Rusové by kvůli té ostudě ihned emigrovali do USA, a to by byla humanitární katastrofa.
      No a tak musejí američtí kosmonauti riskovatat život, když chtějí nahoru, v těch ruských raketách, co zabavili Němcům za války. Ale ony už jim docházejí. A Němci zapomněli, jak se to dělá.

      Tak nevím, co si počneme.
      PB

      Vymazat
    3. Okopirovany raketoplan Buran byla uplna katastrofa. Podnikl jen jeden let bez posadky a musel byt dan do srotu.
      Rus se nedostal z obezne drahy kolem Zeme a komuniste kvici bezmocnym vztekem.

      Vymazat
  7. To, že někdo skočí na pár vteřin po balistické křivce nad 100km ještě neznamená, že byl ve vesmíru. A nikdy ani Američani netvrdili, že by Gagarin nebyl první kdo ve vesmíru opravdu byl!
    (Tvrdit že první byli Američani je jako tvrdit že jste byli ve Vídni páč jí náhodou v noci během půl minuty projel váš vlak!)
    Obecně toto ale zase řvou U NAS všichni propagátoři USA, že. Zajímavý je, že už neřvou o tom, že bez ruských motorů pro rakety by dnes byly USA někde na úrovni Pakistanu (možná i huř), že půlku techniky pro satelity (např. miniaturní jaderné reaktory coby zdroje elektřiny, polohovací iontové motory etc) nakoupili V RUSKU a že kdyby dnes chtěli sami na oběžnou dráhu tak by si museli postavit ale zatraceně velkou trampolínu!
    Jinak můžou lítat akorát s Rusama nebo s Číňanama!
    A to se minimálně nejbližších 25let nezmění!



    OdpovědětVymazat
  8. Nemám nic proti Gagarinovi,ale důsledkem propadu ekonomiky(ropa)bude krácen rozpocet na vesmírný program v RF o polovinu,je to oficiální zpráva Kremlu a to na dobu 10let

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To budou muset zdražit cesty na oběžnou dráhu pro zahraniční pasažéry.
      Jenže USA už nemá dost peněz ani na placení úroků ze státního dluhu.
      Takhle, kdyby si Číňani USA koupili,....
      PB

      Vymazat
  9. Len pre zaujimavosť, niekde som čítal, že Gagarin vychrstol Brežnevovi pohár vodky do ksichtu na nejakej stranickej party, so slovami: (parafrázujem) "Ty sviňa, ty si ho (Komarova) vedome poslal na smrť" ...

    OdpovědětVymazat

Reklama