Reklama

.

.

středa 30. března 2016

Jan Keller: Výbuch v Bruselu mě minul o 15 minut. Spojené státy věnovaly miliony dolarů na destabilizaci syrského režimu, a přitom dohoda o společném postupu s Ruskem by je vyšla mnohem laciněji

Jan Keller
30.3. 2016   Parlamentní listy
Nejsem žádný posera, do Bruselu budu jezdit dál a po městě tam využiji i hromadnou dopravu jako ostatní lidé, říká europoslanec, sociolog, profesor Jan Keller, kterého výbuch minul jen o 15 minut. Nediví se ani stále většímu rozevírání nůžek mezi bohatší a chudší částí společnosti. K tomu prohlašuje: „Při narůstající impotentnosti levice je pravděpodobné, že tento trend bude i nadále pokračovat.“



Francie, Británie, Dánsko, Nizozemí, Maďarsko, Polsko... Ve všech těchto zemích existují výrazné politické síly, které se odklánějí od hlavního proudu evropského myšlení. Chtějí výstup svých zemí z EU, případně navázání větší spolupráce s Ruskem. Měl by se Brusel některých z nich obávat? Kterých nejvíc?

Nejsem ten, kdo by se cítil oprávněn sestavovat jakési seznamy největších potenciálních škůdců. Musí mi stačit, že moje jméno se na skoro všech seznamech objevuje. Jsem veden na seznamech lidí, kteří zaprodali republiku za místo v Bruselu i na seznamech údajných nácků, kteří šíří xenofobii. Jakýsi mladý levičák o mne napsal, že bych měl vypadnout z republiky. Snad proto, aby zde bylo o jedno místo více pro migranty. Na jednom seznamu pocházejícím z levicové dílny figuruji dokonce společně s Adamem B. Bartošem, který mne svého času zařadil na svůj seznam pravdoláskařů. Až někdo zhotoví přehled přitroublých zhotovovatelů seznamů, bude takový seznam prakticky nekonečný. A bude to asi jediný seznam, na kterém figurovat nebudu.
Množí se varování před příchodem další ekonomické krize. Exšéf Bank of England Lord Mervyn King například uvádí, že světové hospodářství je na pokraji další havárie. Česká ekonomka Šichtařová prorokuje krizi s velkým K, běžně se používá termín „dokonalá bouře“. Ekonomická bouře prý začne na finančních trzích, které jsou údajně přehřáté. Co z toho může být pravda a v jakém horizontu?

Když to přesně neví paní Šichtařová, nemůžu to pochopitelně vědět ani já. Ekonomové obecně dokážou zdůvodnit, proč krize nutně musela přijít (pokud skutečně nastane), tak také to, proč v žádném případě přijít nemohla (pokud k ní nedojde). Já takový odborník nejsem. Jenom bych z hlediska obyčejného selského rozumu podotkl, že pokud bankéři vydělali na krizi předchozí, není z jejich strany jediný racionální důvod bránit se krizi příští. A my můžeme být v takovém případě naprosto klidní. Teorie neviditelné ruky nám přece sděluje, že pokud bankéř hájí svůj osobní zájem, vykvete z toho dříve nebo později nepochybně blaho celé společnosti.


Čína v řadě ohledů stagnuje, její problémy se přelévají do celého světa. Jak hodnotit budoucnost ambiciózní nastávající velmoci? Považujete za zajímavé její projekty, kterými se snaží prosadit v zahraničí, například projekt Nové Hedvábné stezky a některé další investice? Máme se bát čínských investorů, levné čínské práce a také snah, za kterými mohou být skryty velmocenské cíle Číny?

Co by daly jiné země světa za to, pokud by stagnovaly tak jako Čína. V rámci globalizace, kterou všichni vítali a oslavovali, je přece logické, že největším investorem se stane Čína. Každý bude mít v globalizaci svoji roli. Role Čechů a Moraváků bude spočívat v tom, že prodají zbytek lukrativních položek Číňanům, nastěhují k sobě černochy a spolu s nimi budou vystaveni teroristickým akcím radikálních muslimů. Kdo bude proti, skončí se mnou na seznamu nácků a pánové Slačálek s Císařem si na něm zgustnou. Každý prostě máme v globalizaci svoji roli. Někdo tragickou, jiný šaškovskou.

Zatímco ekonomika roste, levicoví pozorovatelé kritizují fakt, že běžní lidé i v České republice častokrát růst nepociťují. Tedy, že reálné mzdy a životní úroveň nerostou, jak by měly. Stejně tak pokračuje trend častějšího uzavírání pracovních úvazků jiných než hlavní pracovní poměr, což vede řadu lidí do příjmové nejistoty, nebo rovnou pracující chudoby. Jak jsme na tom v tomto směru v ČR, jak je na tom západní Evropa?

Zhruba od konce 70. let 20. století se růst ekonomiky trvale odpoutal od růstu životní úrovně. Příjmy stagnují a pracovní místa jsou stále nejistější, i když ekonomika roste. Stále menší počet lidí si přivlastňuje stále větší díl nově vytvořeného bohatství. Při narůstající impotentnosti levice je pravděpodobné, že tento trend bude pokračovat. Vlna migrace a konflikty s ní spojené povedou zároveň k paralyzování jakékoliv formy odporu proti tomuto trendu a ke kanalizaci napětí směrem od sociální otázky k otázkám etnickým. Ti na levici, které považuji za šašky, tomuto trendu jednoznačně nahrávají. V Evropském parlamentu to vidím denně.

V minulých dnech vyzval Senát ČR prezidenta Miloše Zemana k tomu, aby nerozděloval českou společnost. Hlasování o tomto usnesení v Senátu prošlo těsně o jediný hlas. „To, že premiéra Sobotku dehonestuje, škodí nejen premiérovi, ale škodí to celé zemi,“ řekl podle deníku Dnes o Zemanovi senátor Jiří Šesták z klubu Starostové a nezávislí, který usnesení navrhl. Co si o tom myslíte, mají někteří senátoři pravdu, anebo to je úplně jinak?

Mrzí mne, jaké vztahy panují mezi prezidentem a premiérem. Naše země prochází velice kritickou fází vývoje (anebo regresu) a rozmíšky mezi vysokými ústavními činiteli jsou tím posledním, co bychom dnes potřebovali. Senátor Jiří Šesták má obrovskou výhodu v tom, že nemůže zemi škodit, i kdyby chtěl, protože ho nikdo nezná.

35 komentářů :

  1. Mě by víc zajímalo, cos pro naši zemi v tom EU cirkuse získal ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peníze nesmrdí. Doufám, že tento rádoby kritik systému je aspoň trochu chytřejší neš mimoň Ransdorf a nějakej ten milion si na tomhle teplém fleku našetřil.

      Vymazat
  2. Nasral takové hňupy jako jsi ty

    OdpovědětVymazat
  3. Bezpečí v Bruselu a ve všech členských zemích EU je už na dosah: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/398949-usa-vyslou-do-vychodni-evropy-plne-vyzbrojenou-brigadu.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. američtí mírotvůrci musí osobně a na místě dohlédnout na bezpečný přesun jejich arabským mírotvůrců do celé Evropy, protože na Orbána a spol. není žádné spolehnutí

      Vymazat
  4. Američané budou asi bránit územní celistvost Ukrajiny, ale hlavně svoji americko-židovsko-banderovskou vládu v Kyjevě, protože se tam schyluje k dalšímu, tentokrát ryze fašistickému převratu. Bude potřeba udržet v sedle toho nejsprávnějšího diktátora a přebytečné Ukrajince nasměrovat do EU, aby byl v Evropě ještě větší bordel.

    OdpovědětVymazat
  5. USA prostě opět velmi prodělaly.V Sýrii si utřeli nos a basta fidly,cha cha cha,imperiální vládci celé galaxie.

    OdpovědětVymazat
  6. „pokud bankéři vydělali na krizi předchozí, není z jejich strany jediný racionální důvod bránit se krizi příští.“
    To je hezky vyjádřená situace ve světě. Bankéři určují vývoj a národní vlády jsou prostřednictvím EU instruovány, jak mají konat, aby se záměry bankéřů uskutečnily. Že v tom jede i česká vláda, není pochyb.
    Jak mi byl dříve pan Keller sympatický, a stále oceňuji jeho vtipnost, tak se současně domnívám, že by měl přestat publikovat. Jeho články poslední dobou oplývají ironií a beznadějí. Žádný náznak východiska. To není pozice hodná intelektuála, který se vyjadřuje k politickému dění. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. P.K.- každý vstup "někam"(strana, vláda, EU), je pro intelektuála "konečná". Skuteční intelektuálové se tomu vyhýbají. Tímto chybným krokem "zparchantí" a jen nemnohým se podaří dostat zpět na původní úroveň. Jejich naivita, že mezi "vlčí smečkou", jako samotáři, že se prosadí, je nebetyčná. Škoda některých talentů.

      Vymazat
    2. Naivní jste vy jestli si maýslíte, že Keller šel do europarlamentu z naivity a něco měnit. PRACHY!!! 1/4 milionu měsíčně plat, 3/4 milionu asistenti a kancelář. Taky bych si tam šel "naivně" na pár let sednout.

      Vymazat
    3. 18:07- souhlas, peníze zlomily charakter nejednoho "velikána"(politiky, odborů). Malinko jsem schopen u Kellera ještě věřit naivitě. Ale máte pravdu, zaručený důchod pro něj z EU je příjemný bonus a uvidíme, jak s ním naloží. Myšleno pro sociologii nebo pro vnoučata.

      Vymazat
    4. Prof. Keller se mi zlomený vůbec nezdá. Stále píše sarkastické glosy ke dni a v nich je hodně pravdy.

      Vymazat
  7. Pane Kellere..v jistém komentáři na PL jste uvedl,
    že Čína dotovanými cenami zničila náš textilní průmysl...a my jsme OK ? ty stáda obchodníků dovážejících kdejaký šmejd a levný jsou co...
    my jsme si nemohli chránit svůj trh? ..k čemu tu pak máme ty stáda kontrolorů kvality...aby brali ůplatky a dívali se jinam ,že...ti Číňané věděli už před několika tisíci lety ,že obchodníci nesmí do vedení státu a taky se nesmí přemnožit asi věděli proč....

    OdpovědětVymazat
  8. Prezident M.Zemean ro asi vyřknout nemůže, ale já ano: Premiér Sobotka je prostě "poseroutka"
    V.J.Horák

    OdpovědětVymazat
  9. Tvrzení o impotenci levice je přes čáru. Snad to plně platí jen pro sociální demokracii, kterou se Keller rozhodl idiotsky podporovat. Dopouští se špinavé hry když tvrdí, že za všechno mohou také komunisté, kteří zatím po převratu nevládli a všechno zlo páchali jen Kellerovi favorité. Keller je příkladem smutného konce nadějného levicového intelektuála.

    OdpovědětVymazat
  10. Autorů 14:51, 14:56, 17:58, 18:07, šástečně i 17:20 se ptám, zda to jak prof. Keller komentuje události je v rozporu s fakty a logikou, postrádá srozumitelnost a vtip. Zároveň, zda pozorují a doloží změnu jeho postojů okamžikem zvolení do Europarlamentu. Chápu, že příjmy europoslanců mohou být předmětem jak kritiky, tak závisti. Nikdo se ovšem neptáte, jak který europoslanec s příjmy z funkce nakládá. Bla bla bla, že?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kellerovy komentáře v Právu už asi málokdo čte. Jsou na stejné stránce jako ty od Mitrofanova, se kterým by už asi neměl sdílet slušný levičák vůbec nic a nepřibližovat se k němu blíže než na metry a ne na centimetry na stránce komentářů Práva. Keller opakovaně zdůrazňuje svou loajalitu k sociálním demokratům. Kdo ví, jaký závazek podepsal? Kdysi si dovolil být k ČSSD kritický, teď je jakoby vyměněný. Zasazuje se jen proti TTIP, čímž se liší od podpory této smlouvy sociálně demokratickou vládou. Odpor je opatrný bez razance a zdá se, že je to jen, aby se neřeklo. Trochu horlí proti uprchlíkům. Lituji, ničeho dalšího jsem si od něj nevšiml. Jeho hájení Sobotky už je mně směšné. Zkrátka už to není buřič, ale chce asi s novými kamarády dosáhnout změny v rámci mírného pokroku v mezích kapitalistického zřízení. Touto cestou jsme se dostali do análního otvoru Evropy. Škoda Kellera.

      Vymazat
    2. 22:54 A máme ve významnějším periodickém tisku výraznější, racionální a čtivější kritiku než jakou soustavně produkuje Jan Keller? Přijde mi trapné zpochybňovat autora proto, že je tisknut vedle, blíž nebo dál od těch, ke kterým má kdo výhrady. A že asi už není ani čten? Jsem si jist opakem. Uniklo pozornosti, že A. Mitrofanof tamtéž jaksi nějak už není sloupkařem? Že vyprodukovat denně nebo obden článek na úrovni leckdo nesvede? Že nebýt reklam, tak se deník Právo neuživí? Že když nejde J. Kellera sestřelovat přímo, rozhodnul řídící důstojník přejít na všelijaké to poštívání? Je vás tady takových nějak dost. Škoda M. Hekrdly.

      Vymazat
    3. 1:27 Před rozhodnutím přeběhnout k sociálním demokratům měl Keller větší důvěru u levicové veřejnosti než nyní. Na Parlamentních listech na něj diskutéři reagují ne vždy pozitivně jako dříve. Přirozeně pro sociální demokraty může působit jako záchrana u výnosných koryt, jak se mu to podařilo při Evropských volbách. Důvěřovat mu asi už nebudou ti, kdo si uvědomují, že pomáhá straně, která tady napáchala už dost zla.

      Vymazat
    4. 14:04-souhlas i mé stanovisko. Není jediný, který se do té strany nehodí,pokud jako frakce nepřevezmou moc-pozdě.

      Vymazat
    5. 1:27 Za velmi zákeřné považuji sestřelovat komunisty. Už tady čtvrt století nevládnou a nemohou nést vinu a odpovědnost za nic, co se stalo vyloženě špatně. Tady a jinde se objevují nefér diskutéři, kteří obviňují více komunisty než sociální demokraty za marasmus, který tady máme. Vím, že sociální demokraté nenávidí komunisty jako referenční levicovou stranu pro dané podmínky činnosti v Česku (právní prostředí, kde revoluce není možná bez rizika být soudně potrestán rozpuštěním a zákazem činnosti, což by se ČSSD velice líbilo). Nechápu, proč Keller nemá tolik citu a inteligence, aby to rozpoznal. Moudřejší by bylo, kdyby neškodil tam, kde nemůže pomoci.

      Vymazat
    6. Evidentně zde z diskutujících nikdo netuší, proč do EP Honza šel, ale hlavně že o tom pronášejí rezolutní soudy.
      Ad návody, jak z toho. Návodů a doporučení, či spíše představ a iluzí, jak z toho, jsou plné noviny, časopisy a diskuse. Patentovaných mozků je plno, každý má svoje řešení. Honzův přínos je v tom, že neříká, jak to dělat, nýbrž jak to nedělat - dělejte, co vás napadne, ale nedělejte to a to. Vytyčuje koridor, v kterém se pohybovat, upozorňuje na překážky a pasti. To tvořivým, myslícím lidem stačí, mají volnost pro svoji cestu. Ti nemyslící chtějí nakreslenou cestu a nestarají se, zda není možná nějaká jiná cesta, nezajímají je úskalí, takže v případě problému, nehodě, změně podmínek, zmateně pobíhají, kňučí a nevědí kudy kam, co a proč dělat, jak řešit problém, jaké jsou hodnoty, o něž se mohu opřít, a jaké jsou hrozby, jimž je třeba se vyhnout. V tom je rozdíl mezi neautentickou levicí, dogmatiky, levičáky - opičáky na jedné straně a autentickou levicí hodnotově zakotvenou, průběžně přemýšlející o situaci a podmínkách na straně druhé. Jedni mají plány a vzory jako dogma a zaslepeně se jich drží, ať se děje cokoli, druzí je mají jako historicky dané, tj. omezené vodítko, které je třeba kriticky vnímat, upravovat a překonávat dle situace.
      KR

      Vymazat
  11. Keller umí jen sarkastické marginálie. Cos dělal v EP, když tam přišli z Oděsy a tváří v tvář ostentativnímu nezájmu a posměchu referovali o vraždění 2.5.2014? Cos dělal? Vystoupil jsi na jejich podporu? Ty hrdino...Vysvětlení a určitě sofistikované, máš jistě po ruce. Už tě nečtu, se.u na tě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to kecálista.A spolehlivý,předvídatelný.Jinak by tam nebyl.

      Vymazat
    2. 09:38 tak to je to poštívání. Ne že by se slušně zeptal, ne že by měl nějaký vlastní přehled. Je mu prostě málo, že někdo dělá co umí ve prospěch správné věci. A že mnoho lepších široko daleko vidět není. Jste 09:38 spíš navedenej než hloupej, že?

      Vymazat
    3. Anonymní31. března 2016 10:47
      „… mnoho lepších široko daleko vidět není …“
      Asi by mělo být upřesněno, v čem lepších? Uznávám jeho kvality v rozboru situace. Jsou vtipné a pravdivé a jsou-li vyjádřeny europoslancem, má to svou váhu. Ale pro ty uznávané kvality, tak nějak očekávám něco navíc. Např. návrh nějakých východisek. P.K.

      Vymazat
    4. Jaképak poštívání? Ptám se, co dělal, když tam ti Oděsané vystoupili. Bylo to něco otřesného, EU se tím deklarovala jako podporovatelka čirého fašismu a EU poslanec keller mlčel. Jaképak poštívání? Ve věci migrační tsunami Keller mlží, že se mu jako nezdá, že je to řízené, to že je konspirační teorie. Teorie o konspiraci proti občanům nejen Evropy, ale i Blízkého Východu pan Keller považuje za "konspirační". Je to pustý profesorský blábolista. Kdysi hodně těžil z objevných publikací francouzských sociologů o neoliberalismu, teď, když to neoconi zkrátka natvrdo spustili, nevidí živé důkazy všech těch teorií, nevidí praxi, a jen velmi váhavě něco připouští - to, co si cvrlikají vrabci na střechách, že totiž žijeme v uplatňovaném NWO, to nevidí, neb profesoři si nechtějí zadat a pravdu vyřvat. On mne už nezajímá, je to stále stejné...dostal prebendu a zopatrněl.

      Vymazat
  12. 13:37 Něco navíc by mohlo být co? Restaurovaný Komunistický manifest? Od intelektuálů, hodných toho jména, bych čekal racionální, pravdivá a srozumitelná vysvětlení toho, proč a jak se současný systém, t.zv. euroamerická civilizace, potápí v krizi. Naděje na překonání, cesta k lepšímu, hádám, je podmíněna tím, jaká část společnosti to pochopí. A naopak, samozřejmě. Možná jsem prosťáček, ale takoví jako J. Pehe, V. Bělohradský, L. Jelínek atd. tomu bůhvíjak neprospívají. Natož ti v protipólu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilona Švihlíková je pro nás levičáky velmi sympatická.

      Vymazat
    2. Anonymní31. března 2016 16:41
      Kromě prvních dvou vět a posledních dvou vět, kterým nerozumím, s Vámi souhlasím.
      „Od intelektuálů, hodných toho jména, bych čekal racionální, pravdivá a srozumitelná vysvětlení toho, proč a jak se současný systém, t.zv. euroamerická civilizace, potápí v krizi. Naděje na překonání, cesta k lepšímu, hádám, je podmíněna tím, jaká část společnosti to pochopí. A naopak, samozřejmě.“
      Takový pohled mám také. On se však tomu programově vyhýbá.
      Do očí bijícím příkladem, je jeho odpověď/neodpověď, na první otázku. Vysmekl se jako had a k tématu se vůbec nevyjádřil. Přitom už i vrcholný politik Orbán řekl, že probíhající snaha o rozvrat evropských států, je naplánovaná. Nejde o nějaký živelný následek, způsobený válkami na středním východě, neboť i ty, jsou součástí onoho plánu. Jakékoliv vynucování ústupků, ze strany evropských států, je vedeno za účelem, jejich rozvratu.
      Takže, jestli někdo nevidí, že si Keller nainstaloval náhubek, tak je slepý. Nic mu nevyčítám, kdopak by odolal tlakům, při takovém neskutečném uplácení, které se jim dostává v Bruselu. Není třeba pochybovat, že po nich na oplátku, také něco požadují. Pouze si ho vyřazuji, ze skupiny významných lidí, kteří jsou odhodláni, se aktivně zasazovat o změnu současných poměrů. P.K.

      Vymazat
  13. Dobrý článek(Co píše Jan Keller a proč?)od Ondřeje Vaculíka na stránkách levicového Deníku Referendum.
    http://denikreferendum.cz/clanek/22643-co-pise-jan-keller-a-proc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Deník referendum je koutkem zavilých sociálních demokratů, orgán ÚVV ČSSD. Není třeba brát vážně.

      Vymazat
    2. 20:07 - odkaz na DR, článek Ondřeje Vaculíka. Na takové texty intelektuálně asi nemám. Přijde mi, že cestou argumentů nesouměřitelné váhy s někdy až protichůdnými vektory působení, dochází autor k jako jedině správnému, protože etickému řešení problému, aniž by pomyslel na jeho důsledky, ekonomicko politická limita současnosti i dohledné budoucnosti. Podobně další myslitelé v diskuzi ke článku s výjimkou jediného, řekl bych, realisty. Možná, že stav ducha části autorů tíhnoucích k DR je otázkou pro psychologa.

      Vymazat
  14. Novou republiku a autory jejich článků včetně tvůrců webu máme brát vážně... ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemusíte, jestliže nechcete. Není to povinné. Za Deníkem referendum je někdo finančně silný, který je tajen. Chybí odvaha napsat, čí jsou tyto stránky orgánem. Deník referendum má dokonce placené redaktory. Diskuze je tam jednostranná. Kritika jako na nové republice chybí. Pro mne jsou takové weby nedůvěryhodné. Nová republika je transparentnější než Deník referendum. Moc peněz asi zde nemají, proto je zde velká reklama. Na Deníku referendum se houfují lidé, kteří se chtějí chránit před těmi, co ovládají Deník referendum.

      Vymazat

Reklama