Reklama

.

.

pátek 1. dubna 2016

Inkluze je ještě větší pitomost, než školská reforma z r.1948


Lubomír Man
1. 4. 2016
Necelých padesát let jsem učil na téměř všech typech škol u nás. A z té zkušenosti vím, že pedagogický úspěch tříd, které jsem vedl, závisel především na jejich intelektuální vyrovnanosti. Čili na tom, zda na tom byli žáci po stránce rozumové a vědomostní zhruba stejně, či naopak rozdílně. V případě prvním šla práce tak říkajíc od ruky, byla to radost pro mě i pro žáky, v případě druhém nastávalo martyrium. 



Slabší žáci postup výuky zdržovali, látku bylo nutno kvůli nim opakovat, vracet se zpátky – a dobří žáci se začali nudit. Práce se rozkližovala a namísto radosti přicházelo rozladění, únava a zklamání – a to nejen pro mě, ale i pro mé svěřence.

Poněkud rozvláčně jsem tedy popsal svou zkušenost učitele, ale mám za to, že jsem to pro lidi chápavé ani nemusel dělat. Protože shora řečené poučení kantorské je přece platné pro absolutně každou výkonovou jednotku, jakou školní třída je. Např. pro hudební sbor, partu svářečů, chirurgický tým atd. Všude platí, že čím větší týmová vyrovnanost, tím větší úspěch, vždyť jen proto dělí fotbalový klub svá mužstva do áčka, béčka a céčka, při čemž samozřejmě do áčka staví hráče nejlepší, a do céčka hráče nejhorší, a jen tímto rozdělením dosáhne v áčku nejvyšší možnou výkonnost – a v béčku i v céčku zas touhu hráčů se do vysněného áčka zvýšenou pílí třeba též jednou probojovat.

Jen tak a ne jinak se buduje úspěch třídy, týmu a kolektivu, a všichni lidé se zdravým selským rozumem tomuhle dobře rozumějí. A tím pochopitelněji jsou celí paf ze současného tažení ministerstva školství za tzv. inkluzi, kdy se už od příštího školního roku mají do normálních tříd zařazovat i žáci s lehčím mentálním postižením, rovnajícím se lehké debilitě. A jsou z toho paf ještě více, než jsme byli my, tehdejší současnící, když ministr školství Nejedlý předepsal v roce 1948 národu, který se tehdy pyšnil nejlepším školským systémem na světě, tzv. jednotnou školu, jejímž nejpodstatnějším prvkem bylo zrušení gymnázií (to je vybraných škol pro další rozvíjení intelektuálních schopností nejnadanějších žáků). Ministr Nejedlý tehdy škrt přes další rozvíjení intelektuálních schopností žáků podával falešně jako výraz vítězství lidu nad buržoazní výlučnosti, ale oč jde současným zavaděčům inkluze zůstává všem více méně tajemstvím. Protože inkluzí budou trpět, jak ti, kteří budou do normálních tříd zařazeni a tedy inkludováni (nikdy nedosáhnou výkonnosti svých spolužáků), tak tito jejich spolužáci, které budou inkludovaní žáci v jejich postupu učební látkou nutně zdržovat.

A nejvíc ze všech budou za inkluzi trpět jako vždy ti, kteří si ji zcela jistě nevymysleli, ale na jejichž hlavy tento výmysl plnou váhou padne. Totiž naši kantoři. Neměl by v celé téhle záležitosti zaznít i jejich hlas? Neměli by být právě oni v nějakém referendu požádáni, aby na věc sdělili svůj názor? Vždyť oni nejlépe vědí, co je ve třídách možné a co je možné naopak jen v hlavách školských reformátorů, kteří mnohdy za katedrou nikdy v životě neseděli.

Před 2. světovou válkou jsme platili, jak už bylo řečeno, za zemi s nejlepším vzdělávacím systémem na světě. Po ní přišli reformátoři a s jejich příchodem začal v mezinárodním srovnávání OECD náš sešup až do aktuální polovice světové tabulky.

Byli jsme tedy primusové a teď jsme ideálně průměrní. Bolí někoho, že s inkluzí půjdeme logicky a zákonitě ještě níž? Anebo je to všem, vládě, parlamentu, ministerstvu školství atd. lhostejné? Anebo je to tak kýmsi dokonce plánováno?

15 komentářů :

  1. Výchova k nemyslícímu průměru a tomu se lépe vládne. To je cíl i multikulti. Elity si ovšem vzdělání pro svoje ratolesti zajistí v soukromých školách, že. TES

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JANA
      A kde - postupem času - se najdou kvalitní učitelé pro ty elity?

      Vymazat
  2. Mělo by se to vztahovat povinně i na soukromé školy, kam budou dávat své děti tvorové, co tohle vymýšlejí.

    OdpovědětVymazat
  3. ANO,komu záleží na kvalitní výuce, měl by dát svého potomka již od 1.třídy do soukromé školy !

    Tak, jako to udělala kdysi jedna ministryně školství (za ČSSD,co jiného) a její jediná dcera, už plnoletá, se jistě na trhu práce uplatní lépe, než děti rodičů, kterým je to jedno, nebo na to nemají finance...

    A votomtoje, milánkové.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ať žije demokracie, sláva.

      Vymazat
  4. Přinese to jenom problémy. Některé ihned, jiné až za nějaký čas. Příští vláda, pokud bude opravdu pronárodní, bude mít plné ruce práce, aby napravila tuto devastaci. Protože takhle to dál opravdu nejde. Toto je, bohužel, opravdu cesta na západ!!! Čili do řitě!

    OdpovědětVymazat
  5. Tak plánováno je to každopádně, jinak by se to ani nedělo, ne? Mám zato, že přirozená, nenásilná a smysluplná inkluze už tady dávno probíhá a to u dětí, které dokáží, i přes svůj handicap, stačit normální výuce, byť třeba s asistentem, který jim pomáhá překonávat vesměs pouze fyzické překážky při studiu.
    Několik let jsem pracovala na speciální škole, kde byly třídy o max. 5 - 6 dětech, kromě pedagoga 2 asistenti, někdy i další asistent navíc přímo k jednomu jedinému dítěti. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že jak děti, tak jejich rodiče byli přešťastní, že takovouto školu mají, o děti tam bylo kompletně a láskyplně postaráno nejen pedagogicky, ale i zdravotnicky a rehabilitačně (logopedie, ergoterapie, fyzioterapie, arteterapie, canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie, speciální plavání, svážení dětí do školy speciálním mikrobusem a další). Myslíte si, že takovýto servis těmto kombinovaně postiženým dětem (což je většina z nich) poskytne klasická základka? A to ani nemluvím o tom, o čem už mluvil Zeman v rozhovoru na Primě, že zatím co ve speciální škole mají všichni dost času, nikam se nechvátá a je prostor zkoumat, v čem je které dítě dobré, na základkách budou pořád na chvostu a tím pádem ve stresu. Spousta těchto dětí také trpí epilepsií, mnohdy velmi častou a silnou, rychlou ztrátou pozornosti, potřebou měnit často polohy a pod. Z toho jasně vyplývá, že těm, kteří toto vymysleli, nemůže jít v žádném případě o dobro těchto dětí, protože jinak by se nesrali do něčeho, co pěkně funguje a všichni zúčastnění jsou s tím spokojeni. Nedůvěřivcům či jen neznalým poměrů pak může napovědět, že bere-li se proti tomu i prezident Zeman, něco na tom opravdu smrdí, protože Zeman vždycky "rozkopne hovno" právě proto, aby byl ten smrádek více patrný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JANA
      Nejsem učitelka, ale ... "na základkách budou pořád na chvostu a tím pádem ve stresu."---- bylo první, co mě napadlo při první zmínce o tomto projektu. Co je to, proboha, za odborníky, kteří tohle vymýšlejí?

      Vymazat
  6. Jestli jsem to dobře pochopil, tak za normální školu se bude platit?

    OdpovědětVymazat
  7. JEDNOZNAČNĚ jde o zločin. Průkazné je především to, že ti kdo to chystají se ani nezabývali myšlenkou nějakého srovnávacího výzkumu mezi žáky se srovnatelnými znevýhodněnímí u nichž vzdělání probíhá s využitím inkluze s žáky, kteří jsou vzděláváni ve speciálních školách. Nikdo nepotřeboval PROKÁZAT, že inkluze nabízí alespoň nějakou výhodu, stačilo to jen "zjevit" jako absolutní pravdu a příslušní úředníci okamžitě začali zločinné záměry naplňovat.
    Velice se divím tomu, že se ani ministr ani politici nebojí, že jednou budou voláni ke zodpovědnosti.

    OdpovědětVymazat
  8. 20:33 je to v podstatě ještě horší, " k tomu určený" úřad vám může nařídit, do jaké školy musíte dítě poslat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To, co teď ve světě zuří je informační válka.
      Je to nový způsob boje, je to nový způsob obsazování cizích území a teritorií. Je to nadnárodní informační válka, dobře propracovaná a velmi jednoduchá.Představte si společnost jako rádio na baterie. Pokud budete na rádio útočit, tak jednak to bude zjevné a viditelné a všem na očích. A pokud budou napadena i jiná rádia, budou vědět odkud a jak se útok povede a budou se moci na něj připravit. Za další rádio se může při takovém útoku poškodit a jeho oprava bude něco stát. A nebo může být útok odražen a naopak protivník utrpí ztráty. Nejefektivnější útok na rádio je takový,když zůstane neporušeno a přesto dojde k jeho ochromení. Je to prosté. Rádio je na baterky a proto aby vůbec hrálo je tam musíme dodat. Toto naše rádio hraje, pokud je tam šest nabitých baterek.
      V okamžiku, kdy jednu nabitou baterku vyměníme za vybitou a ostatních pět necháme plně nabitých. Co se stane? Rádio nebude hrát, je ochromeno a vy si s ním můžete dělat co chcete. Pokud byste, ale rádio chtěli přetížit a to i dlouhodobě (např. různými sankcemi), sice všem šesti nabitým baterkám poklesne napětí, jakoby tam jedna baterka chyběla, ale dál skvěle bude hrát a nikdo nic nepozná, že došlo k oslabení.
      Pokud to převedeme do řeči dobře fungujícího státu, stačí dát do všech důležitých řídících složek jednu vybitou baterku a zanedlouho rádio přestane hrát a celá společnost je bez boje odsouzena k zániku. A co se dnes děje, je právě vkládání vybitých baterek do celé infrastruktury státu a všech jeho řídících složek. Imigranti jsou jen tím posledním chybějícím monočlánkem ....Z funkčního státu, podobně cítících a smýšlejících se stane přes noc tlupa, která se řídí inteligencí toho, sprominutím, nejblbějšího (vybitý monočlánek) a je řízena právem šária ....
      K tomu, abychom si udrželi svou energetiku na vysoké úrovni se musíme stát neovladatelnými zvenčí neboli být svým pánem. Zapomeňme na kulatá razítka, ty nám nepomohou, musíme si umět pomoct sami, naučit se soběstačnosti.

      Vymazat
    2. Jsem máma dítěte s LMR (lehká mentální retardace) . Co nadělám. Tak se snažíme. Podle autora článku je to debílek. Ale ten „debílek“, jak píše autor článku, je náš a chci pro něj to nejlepší. Ano nejde mu matematika a asi nikdy nepůjde, ale naučil se číst a psát. Rád čte a píše, učí se nové věci. Ano ve třídě ostatním nestačil, ale chodil tam rád a viděl, jak se chovají zdravé děti. Aby měl představu. Protože jak ho začleníme do společnosti, až bude dospělý a nebude mít o tom páru? Ale myslím, že největší přínos to mělo pro jeho spolužáky, protože přestože jsou ještě malí, tak si můžou představit, že zdravý nemusí být každý. Že to není samozřejmost. Teď se učíme doma, ale jsme ZŠ vděční, že nám ty čtyři roky umožnila být součástí nějakého kolektivu a nám usnadnila život (nemuseli jsme nikam dojíždět). Doufám, že je zase nebudou povinně zavírat do nějaký speciálních a ještě speciálnějších zařízení, nejlépe hrazených Norskými fondy nebo EU.
      Tak mě začíná dost mrzet, že se spoustě lidí nelíbí inkluze dětí s LMP do ZŠ. Nikdo ale nepíše, že se jim nelíbí, že do škol přijdou cikánské děti. Píšu cikánské, protože to jsou cikánské děti. My jsme si je přejmenovali na romy. Slovo cikán není rasistické a proč toto slovo není používáno? Kam bude dítě chodit do školy, si mají především rozhodnout rodiče. Do toho by jim neměli mluvit žádní politici, zaměstnanci ministerstva, speciální zařízení (SPC, PPP) a ani učitelé. Můžou rodičům tak akorát doporučit nebo poradit, nasměrovat. O dítěti mají rozhodovat rodiče. Je na nich, kam dítě umístí. Budou-li chtít speciální, praktickou, montessori, klasickou nebo domácí školu, nechte to rozhodnout rodiče. Každé dítě je jiné, ať zdravé či postižené. Dokážu si představit desítky různých forem vzdělávání, z nichž každá bude nejlépe vyhovovat jinému dítěti.
      Pořád se o něčem debatuje v novinách. Uniká nám ale zřejmě, že by mohlo dojít k omezení svobody rozhodovat o našich dětech. Myslím si, že tímto způsobem může dojít k ohrožení malé skupinky dětí a jejich rodičů, kteří chtějí umístit své dítě do ZŠ (zaintegrovat, protože ta ZŠ je 5 minut od bydliště dítěte a je to to nejjednodušší řešení pro to dítě). Jsou to děti, které mají lehkou mentální retardaci (LMR) a dětskou mozkovou obrnu (DMO), či jiné postižení. Tímto jednáním se ubližuje těm, kteří už teď mají život složitější, než ostatní. Nechte rozhodnutí na rodičích (bílých, černých, fialových).
      Irena Škorpilová

      Vymazat
    3. To, co se nyní děje je ,že se máme naučit rozlišovat a ne globalizovat - přeloženo do češtiny - strkat všechny do jednoho pytle. Jeden si uprdne a už všichni musí nosit plynové masky, aby se z toho nikdo neotrávil. Pochopte, globalizace tak, jak je nám podsouvána je jenonom nový nástroj moci, protože ten starý je už zastaralý a je nutno přejít na nový systém, aby takzvaní "globátizoři" nepřišli o moc.
      Můj názor je, že je naprosto přirozené když "postižení"(jejich mnočlánek má jen o trochu menší napětí, není vůbec vybitý)jsou součástí normální výuky. Za mých mladých let jsme takové měli normálně ve třídě, dokonce i na střední škole a byly to super děcka a každý je měl rád.
      Něco jiného je, kdy do třídy je vložena "vybitá baterka"(děcko, které je od mala vychováváno jen jako parazit a příživník, které je otočeno proti životu, jeho vůdči energií je destrukce, nikoli imploze,
      jako u všech přirozených dětí či lidí). To způsobí, jak jsem již popisoval předtím, že rádio přestane hrát (viz film obecná škola, kde tou vybitou baterkou byla učitelka nikoli děti, po výměně vadného monočlánku, rádio opět skvěle hrálo).
      Tož tak na vysvětlenou.

      Vymazat

Reklama