Reklama

.

.

čtvrtek 26. května 2016

Jaderné zbraně americké armády jsou řízeny počítači z roku 1976. Stále používají osmipalcové diskety

Stanislav Janů
26. 5. 2016    Živě (podstatně kráceno)
Mezikontinentální balistické střely, jaderné bombardéry i podpůrné síly patří do jaderného arzenálu americké armády. Instituce GAO (Government Accountability Office), která je obdobou našeho NKÚ, však provedla audit, který přinesl úsměvné a zároveň šokující informace. O řízení těchto zbraňových systémů se stále starají počítače IBM Series/1, které byly představeny v roce 1976. Tehdy stál v čele USA prezident Gerald Ford a nejvyšším představitelem Sovětského svazu byl Leonid Iljič Brežněv.

Shrnutí z auditu napříč americkými institucemi (zdroj: GAO)

Ačkoliv se často říká, že co funguje, se nemá měnit, u výpočetní techniky to není zrovna ideální přístup. Možná jsou sice systémy díky zastaralé technice perfektně zabezpečené, nicméně daňové poplatníky Spojených států každoročně jejich údržba stojí třikrát víc, než by stálo jejich nahrazení moderními prostředky. Napříč státními institucemi to za rok 2015 byla částka 61,2 miliardy dolarů.

K výměně za moderní techniku, která nahradí například osmipalcové diskety, by mělo dojít na konci roku 2017 a kompletní modernizace systémů ve správě Pentagonu má skončit v roce 2020.

Aktuální podoba řídícího a kontrolního centra amerického letectva (zdroj: GAO)

Ještě o něco starší vybavení používají některé systémy amerického ministerstva financí. Podle GOA totiž využívají assembler, který je pevně svázaný s počítači IBM. Jejich údržba a správa je tedy extrémně nákladná. Ostatně podobné problémy neřeší jen státní úřady ve Spojených státech.

27 komentářů :

  1. Po takovych vecech vam muze byt komunisti leda tak hovno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ale, ale . Pepku, oni i ty božské USA používají předpotopní techniku. Nejen ty zaostalí rusové. To je ale smůla co?

      Vymazat
    2. Chujmere,ty zkurvysynu,sklapni tu držku a nebo rovnou chcípni,potrate opičí kurvy!!!!!!!!!!!!

      Vymazat
    3. Server Novinky volí temata jakákoliv, hlavně aby byla nasrávací, jen když to vynese hodně diskuzních příspěvků. Za loňský rok tihle mediální šupáci plus Seznam.cz který to provozuje, vydělali na reklamách které všude po displeji kolem článků drze skáčou, přes miliardu. Letos musí na nasrávacích článcích a diskuzích k nim vydělat dvě miliardy. Vždycky první nasrávací příspěvek do diskuze má některý z pisálků redakce pod různými přezdívkami - je vždycky první pod každým článkem. Tady to začíná být taky podezřelé. Vždycky pod článkem je sprostý a urážející příspěvek, který má čtenáře nasrat, aby bylo více diskuzí a více peněz z reklam. Jak by to bylo jinak možné? To ten humusák čeká u počítače na nové články, aby mohl být první? A proč na prvním místě je vždycky podobná sračka? Proč už nevěřím na vůbec žádnou serioznost podobných publicistických serverů? Všechny články lidi naserou, a diskuze tomu odpovídají. Jinak to není k ničemu - nebo jo?

      Vymazat
  2. To běž vykládat do severní Koreje.
    Hlavně že teď víme "my kapitalisti" jak úžasně moderní zbraňové systémy má USA! A co mají ještě? Půjčili si od indánů luky a šípy??

    OdpovědětVymazat
  3. Dělal jsem ajtáka a i tady opravdu platí, že co funguje, to se neopravuje. Navíc , ty programy co tam běhají jsou psaný možná ještě v assembleru, což znamená krátkej a jednoduchej kod. A čím jednodušší, tím spolehlivější a méně chyb. Navíc to budou mít za ty léta odladěný.

    V roce 2000 měl program 3MB a běhal jak víno. Dneska má 300 MB a běhá stejně rychle na 100x rychlejším stroji. Je to tím, že se programuje ve vyšších jazycích, kde ty knihovny obsahují spoustu balastu. A ten se musí také načíst do paměti. Navíc je v něm plno zneužitelných chyb.

    Vojáci by měli používat vlastní speciální OS, co nejjednoduší, s minimalistickou grafikou, aby to bylo odolný virům, hackerům a mělo minimální nároky na přenosovou kapacitu.

    J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. (6:57)
      Ani já si nemyslím, že je na to co k podivování.
      O vojáky (všech světových stran) strach mít nemusíme, ti mají také IT specialisty. Assembler nemusí být dlouhý, důležité je, že pro plnění instrukcí není dále překládán. Uživatelem je zpravidla psán pro "jednoúčelové" a přímé ovládání HW.
      A pokud vojáci poznají, že je potřebné něco zdokonalit, beztak to udělají. To, čím se voj. výpočetní technika mj. liší od té "civilní", je její robustnost a zodolnění. Např. i proti radiaci.
      Znamená to, že stávající vybavení VT je asi pro daný účel vyhovující.
      Může se nad tím nějaký novinářský kašpárek bulvárně podivovat, ale to vypovídá víc o něm, než o té technice.

      Vymazat
    2. Pro 6:57: Mate naprostou pravdu - klidne bych se pod vas prispevek podepsal. "Neco o tom vim" ;-) a zaver je jednoznacnej: NEVER TOUCH RUNNING SYSTEM! I kdyz nejaky upgrade je jiste nutny z mnoha duvodu, SW by mel byt napsan v nejakem rozumnem jazyce (pro vojaky nejspis v ADA), v proverenem compileru, a review vygenerovaneho kodu. Ale, radsi at na to nesahaji, daji to zase udelat buhvi komu za buhvi jak lacino.

      Vymazat
    3. Assembler je jedna věc, ale osmipalcový diskety???

      Vymazat
    4. Jistěže. Rock-stable "pure code for pure installation" má samozřejmě smysl. Jenže lidský materiál podléhá nežádoucím změnám, měkne a požaduje "moderní" uživatelské vlastnosti. A kódéry v assembleru má, byť s omezením počtů, k dispozici kdekdo, takže i hack je nejen možností, ale i realitou. Že se o tom nemluví, to je věc jiná. Osobně bych byl také opatrný ohledně životnosti komponent, pro něž je kód psán. Pod pokličkou je mnohé jinak než na první pohled...

      Vymazat
  4. Unikátní programy v Assembleru mají zde své nepopiratelné přednosti, jejich zavádění pomocí oněch "plácaček" z roku 1976 je možné elegantně obejít vcelu moderními a zabezpečenými datovými vstupy. Otázkou je ale "křemíková životnost" a jako vždy a všude lidský obslužný faktor.

    OdpovědětVymazat
  5. Ještě jednu poznámku: V IBM mají řešení a také je nabízejí. Jenže smrádek, ale teplíčko je nejen v Hlustvisihákově haluzně a federální úřady v USA jsou příkladem, jak se nemají řídit veřejné a státní instituce.

    OdpovědětVymazat
  6. Čím to je, že prvý komentár pod článkom je z pera nejakého provokatéra a to takmer vždy... Kto platí tých blbečkov aby sledovali weby, ktoré zjavne nepatria do ich názorového portfólia a pohotovo reagovali svojimi "komentármi" skôr ako skutoční čitatelia?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. musí se nějak živit.
      I zmrdi mají hlad.

      Vymazat
  7. Od 1964 jsem měl strojní čas na sálovém MINSK-22, pak progr. kalkulačku s kapacitou 900 instrukcí, pak další se SW na mnoha mag. štítcích. Pak M3T (kopie stolního HP tuším 9860, z éry před PC). Když byla v "Softvérových novinách" první zmínka o Windows, to už jsem měl svoje vlastní "okna" 2 roky v provozu. Kdyby počítač selhal, měl jsem důležité programy, bez komfortu grafiky, v oné lepší kalkulačce. Pak teprve nastupovaly tehdy závratně drahé PC. (Krabice s disketami všech velikostí mi na půdě už dost zavazí.)
    A pravím: v jednoduchosti je síla a bezpečnost.
    Záleží ale i na lidech, jestli to s ní umí.
    Jinak ovšem, Amíky už nesnáším. Děda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Abych to upřesnil, normální lidi mám všechny rád. Děda.

      Vymazat
    2. Máte recht, Dědo! Jsem sice asi tak o 20 let mladší, ale došel jsem ke stejnému poznání. Kde mohu, vrátil jsem se k příkazové řádce. A s těmi Amíky jsem na tom stejně.

      SkoroDěda

      Vymazat
    3. Milý Dědo !
      I já mám na půdě ešus z 1.války a TI58 pro jistotu v kapse..
      A po starým Hublovi na orbitě krasohled.

      UFO

      Vymazat
  8. Dovolil bych si debatu komentovat takto:
    assembler nebo něco jiného třeba hexadecimální programy, proč ne. Ale technika s disketama, při jejich spolehlivosti, je běs. A to nemluvím o rozhraních. 8-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Novák...je VLKODLAK !

      Vymazat
    2. Nikoliv!!! Novak je "vlkodav" ...a to je sakra rozdil! Jinak naprosty souhlas s Novakem.

      Vymazat
  9. I raketoplány byly vybaveny elektronikou (včetně počítačů) z konce 70tých let (tj.např. 8bitovými processory) a po celou dobu životnosti raketoplánů se to nezměnilo, i když byl velký problém s náhradními díly. Jak to zde bylo několikrát uvedeno - v IT skoro vždy platí - do toho, co chodí správně, se nešahá!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky je na to úsloví: "lepší je horší dobrého". Děda.

      Vymazat
  10. Jen taková maličkost, Když ulítl Bělenko s letadlem MIG25 do Japonska, tamější experti se také prý nemálo podivovali na tím, že radar byl osazený elektronkama a že to celé letadlo bylo "primitivní".
    A to byl právě rok 1976.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je holt ruský styl. Měl jsem léta ruskou dvoučinnou ruční pumpu na vodu. Taková hrouda litiny. Zamrzávala v zimách plná vody, nevadilo to. Jsem si jist, že jako projektil do děla ráže 20cm by se používala stále opakovaně.
      Do otvoru v plechu podlahy Volhy 21/III vyřezat závit se jaksi nedařilo.
      Hodinky "Moskba 21 kamněj" z 1954 jsem používal 47 let, dosud jsou funkční.
      Mám potěšení z toho když se neplýtvá prací a materiálem. Děda.

      Vymazat
    2. Elektronky možná ještě jsou v letadlech ruské výroby - mají jednu výhodu - odolávají jadernému záření.

      Vymazat
  11. Já se jim ale nedivím. Musí to být spolehlivější, než dnešní počítače. A na co "věci" dělat složitě, když to jde jednoduše. Mezikontinentální balistické střely ? Kolik jich může tak být ? Desítky ? Strategické bombardéry ? Kolik těch může být ? Nějaká stovka ? To by šlo pořád spravovat i přes relátka.

    OdpovědětVymazat

Reklama