Reklama

.

.

středa 15. června 2016

K ponkům a k záhonům

Zdeněk Hrabica
15. 6. 2016
I Jan Ámos Komenský se nám v Nardenu obrací v hrobě, i „rudý dědek“, jak je dneska přečasto nazýván prof. Zdeněk Nejedlý si odvaluje obrovitý náhrobní kámen na vyšehradském Slavíně. K záhadám se obrací ministr školství František Kahuda („Dejte nám Kahudu, dáme mu přes hubu“ – heslo Majáles 1967). A což teprve kazatel nacistické ideologie pro český rybníček – Protektorát Bôhmen und Mähren, ministr národní osvěty Emanuel Moravec! 



Ten se podruhé jistě sebevraždí, aby vzkřísil zbloudilé ovečky k výšinám Čtvrté říše. Chtěl z nich mít fyzicky a duševně zdatné – blízké a otužilé, podobné kmenům germánským

Kdysi jsme se před světem chlubili naším Otcem vlasti! Jeho škola hrou byla doporučována k následování.. Všechny školy a školičky od českého Karlštejna po moravský Šumvald byly ozdobeny bustou Jana Ámose Komenského. V prokletých padesátých letech XX.století rozkvétaly brambory vůní parfému, jabloně nebo třešnové aleje na školních pozemcích, do kterých se nám připletl vedle Komenského – i Mičurin. Hýčkal se hornický učeň, soustružník, nástrojář, slévač – stejně jako hodinář, švec nebo krejčí se švadlenou, ošetřovatel dobytka nebo rostlin či rybníkář.

Dokonce vedle ministerstva školství u nás existovalo ministerstvo státních pracovních záloh. Tradice školství a učebních oborů byla dvousetletá.

Často dávnou tradici hlodaly nesmyslné reformy, až nakonec zvítězila reforma sametová. V roce 1994 se u nás namísto tisíců zednických učňů učili v tomto oboru pouze 4 učni, pražské objekty na Žižkově a na Zeleném pruhu málem vzaly za své. Ministr Kubát chtěl dokonce zrušit zemědělství, jinde přeměnili lány pozemků státních statků v golfová hřiště, třeba v Čeladné. Založili jsme přes 100 soukromých středních gastronomických škol a dohnali jsme a předehnali v jejich počtu dokonce Francii. Jako houby po dešti vznikala manažérská gymnázia, gymnázia veřejné správy, nové vysoké školy, průmyslové školy odpovídaly svým počtem poklesu průmyslové výroby.

Buzková velela jinak než velel Jan Ámos Komenský a než kázal v Nedělních rozhlasových epištolách „rudý dědek“. Ani samotná ministryně nevěřila kvalitě českého školství a dávala přednost jiným pedagogikám moderního světa. A pak už se střídal ministr za ministrem a v mžiku se dohromady rozplynuli jako pára nad hrncem. Ani jejich jména si už nikdo nepamatuje, proč také? Kvalita národního školství se koulela a ještě v mnohem koulí do propasti.

Všude, na každém kroku máme obstojnou moderní, ba dokonce nejmodernější techniku - dovezenou techniku i technologie – k obsluze však chybí dostatečně vzdělaní lidé. Neplatí to však obecně. Nejschopnější, kteří nevymřeli, jsou verbováni za kopečky.

Co bude dál? Prý se do škol znovu vrátí praktické předměty – znovu bude v osnovách práce na pozemcích a práce u ponků!

Ale pořád nevím, proč se tolik a tak často čpí síra jenom proti „rudému dědkovi“ Nejedlému - a už vůbec se nezvedá rákoska proti Buzkové?

Spravedlnosti za činy a za skutky se u nás dostává jenom pomálu.

Psáno pro Novou republiku, Nové slovo a LUK

12 komentářů :

  1. ...my bijem o mříž, ducha lvi, a my ji rozbijeme!"

    OdpovědětVymazat
  2. Jo panečku že by zase platilo v České kotlině že řemeslo má zlaté dno ? Kde ty zlaté časy jsou kdy to platilo a řemeslo se dědilo z otce na syna , pak na vnuka atd . Jen jaksi mám pochyby , že dnešní mládež bude mít zájem se učit dělnická povolání . Drtivá většina z nich touží po tom být buď právníkem nebo manažerem nebo studovat cokoliv jen aby nemuseli pracovat .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svatá pravda. Ale ono kdo by si taky chtěl nechat nadávat do lůzy, nemakačenků apod.jen proto , že se živí rukama

      Vymazat
    2. to je otazka poptavky a nabidky, tedy kapitalismu. Trh (zkurveny regulacemi) poptava dnes spise humanitni obory. Socialni system jim zajistuje lukrativnejsi nabidku. Buzkova s tim nic udelat nemuze. Je to viteztvi socialismu nad kapitalismem.

      Vymazat
  3. Stačí si všímat reklam podél eskalátorů v pražském metru. Když si spočítáte kolik je jen v Praze "vysokých škol", "universit", "colleges" (to asi abychom byli cool), "institutů", tak jeden žasne, kolik nepoužitelných blbů s papírem Bc. a Mgr., se kterým si tak akorát může každý z nich vytřít zadek, vyrobí ročně tato "školská" zařízení. Perlou v této vzdělávací smršti je jistý CEVRO institut, jehož reklamy s megaadvokátem Sokolem zdobí i silnice, který je odklaďákem politických mrtvol a podobných "expertů" typu generála Šedivého. Jak tento takzvaný institut, s jeho "pedagogickým" obsazením může někoho v něčem vzdělat je mi záhadou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to je poptavka a nabidka. Funguje to skvele. A ne ze ne!

      Vymazat
  4. Zvláště studující jedné vysoké školy v Plzni jsou pro naši republiku "obzvláštním přínosem"....Marek Benda a spol.

    OdpovědětVymazat
  5. Salámová metoda jede. Ten problém je značně širší a pro naši budoucnost podstatně nebezpečnější, než aby se odbyl slovy "...bude-li se zase tvrdit Zlatí české ručičky...".

    Doporučuji kouknout na níže odkazovaný článek. Dost věcí je tam s širších souvislostech. Problém je že současná škola pouze vzdělává a už vůbec nevychovává, jako se dělo dříve. Nedospělí, života neznalí, mají práva na všechno a povinnosti žádné. Kde jsou zásady vycházející ze skušeností genrací "V mládí se musí proutek ohýbat...". Paradoxně nejlépe, co se týče kvalitní výchovy k přirozenému rozvoji jedince, na tom byla česká škola, jak pan autor správně naznačuje za Moravce v Böhmen und Mähren.

    Stav našeho školství je pak o to tristnější, srovnáme-li jej s tím co se například děje v současné Číně. Pokud to půjde takto dál, tak nás Číňané do jedné generace zcela převálcují (myšleno všechny z takzvaného "západu"). Na ministerstvo školství se musí posadit profesionální pedagog. Valachová tam nemá co dělat. Svazačka s právním vzděláním obklopená neziskovkami co je platí Soros s jediným účelem. Rozvrátit Evropu.

    Článek o naší blízké budoucnosti. Tam je řada odpovědí na související otázky. Též v článku naleznete neocenitelnou přednášku Oskara Krejčího o současném čínském školství. To aby každý rodič věděl jak tragické vzdělání dostávají české děti proti těm čínským a co nás asi čeká až sem tyto potomci samurajů za 10 - 20 let nastoupí co by "hosté". Nicméně s nimi přijde zase kulturu a normální přirozené lidské hodnoty. Pokud však přežijeme tu vlnu nevzdělaných primitivů co se na nás hrne z jiho-východu.

    Odkazovaný článek zde:
    svobodnenoviny.eu/lidske-zoo-z-pohledu-nwo/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. neziskova sfera proste dnes nabizi vice. Trh jsme zregulovali a toto je vysledek.

      Vymazat
    2. 14:06 Ano, výborný článek, otřesné věci.
      S drobnou opravou překlepu:
      ""Tento rozvrat je však pro naši kulturu a přežití naprosto zásadní. Jeho zákeřnost a záludnost spočívá v tom, že jeho plody se zdají v těchto dnech ne zcela aktuální, ale pakliže dozrají, bude naše zkáza neodvratná."" Děda.

      Vymazat
  6. České školství je ukázkou největšího rozvalu, ze všech odvětví po převratu 89.

    OdpovědětVymazat
  7. Dlouhodobý porevoluční vývoj našeho školství není, jak by se zdálo, chaotický. I když sami pozorujeme především jen jeho přirozenou chaotickou složku. O tu základní složku vývoje se zajímat nemáme.

    Vývoj školství je řízen záměrně a systémově, a to pro všechny evropské země. Některé země tento "modernizační program" plní rychleji, některé (mezi nimi i naše) jsou ještě dost pozadu.

    "Příkladným vzorem" z čela zmíněného trendu může být například Norsko. Malý náhled jak se tam školství vyvíjí (a nejen to) poskytuje na příklad tento článek:
    http://www.biosferaklub.info/co-se-na-nas-hrne-aneb-nocni-mura-moderni-evropy/

    Jaká je možná obrana?
    Mám za to, že za prvé, nevolit už žádné zavedené politické strany a zavedené politiky. Trpělivě, a přes nesmírné riziko, hledat nové. Bez tohoto kroku není řešení. Jen jistá záhuba. Zajišťovaná navíc neřešenou a politiky skrytě podporovanou islamizací. Děda.

    OdpovědětVymazat

Reklama