Reklama

.

.

pondělí 13. června 2016

Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák: "Plánují všichni..."

 13. 6. 2016     Parlamentní listy (velmi výrazně kráceno)
Vzpomínám si, že výuka v dílnách byla i prestižní záležitost každého, aby něco nezbabral, aby ukázal, co zvládne. Měli jsme jedno z nejlepších školství před rokem 89. Můžeme si myslet, co chceme, a plivat na socialismus, nebo jak se to jmenovalo, ale vždyť jsme měli duální vzdělání, to přece perfektně fungovalo. Dokonce to mělo za komunistů dobře naplánovanou vazbu i na potřeby trhu práce. 


Když to dnes zmíním na různých konferencích, tak se na mě dívají jako na blba ze socialismu, který chce, aby se něco plánovalo. Jenomže bez toho to nejde. Plánují Američané, extrémně plánuje Čína, plánují všichni. To jsou přesně strategické věci, které bychom minimálně na pět let měli vědět, co na trhu práce za pět let bude. Co bude za deset, za patnáct let s průmyslem 4.0, tak to si myslím, že neví nikdo. V této zemi vůbec ne, možná pár machrů v Německu nebo někde. Ale dojde k dramatické změně profesí, řada jich vůbec nebude potřeba a možná i ty kamiony budou už jezdit dokonce bez řidičů. Odhadněme za patnáct dvacet let.

Po roce 89 si všichni mysleli, že budou manažeři a že ty „zlaté české ručičky“ nebudou pracovat. Hrubá chyba, strategická. I firmy naletěly státní byrokracii v tom, že ty učňáky snad nebudou potřeba, že budeme mít všeobecně vzdělané lidi, kteří to tady všechno potáhnou a zachrání. Dnes vidíme, jaký to byl tragický omyl. Nyní ale řada našich firem, musím jmenovat třeba TOS Varnsdorf, a to vůbec neberu ŠkoduAuto a tyhle superfirmy, si zřizuje učiliště. Samozřejmě tam lépe zaplatí učitele než státní správa, ale hlavně si budou vychovávat budoucí zaměstnance k obrazu svému. A to je rozhodující. Co mi pomůže, že někde je vypsaný učební obor, když ti kluci a holky nevědí, jestli budou v tomto oboru zaměstnáni. Ale ty firemní průmyslovky a školy dávají jasnou perspektivu.


Myslím, že přichází doba, kdy se prokáže, že na tyto obory půjdou kluci a holky, kteří budou chtít práci nebo budou mít jistotu, že práci dostanou. To je ta hlavní výzva a myslím si, že bude čím dál víc účinná. Ti různí sociologové, psychologové – a já nevím co všechno – dokončí školu a nevědí, jestli práci vůbec dostanou. Já jsem doporučoval některým – hlavně soukromým – školám, aby naproti nim už bylo pracoviště Úřadu práce, aby se ti mladí příliš neunavili, než tam dojdou, než řeknou, že práce není, že si vybrali špatný obor, tož dejte zatím dávky a uvidíme.

17 komentářů :

  1. I prezident svazu průmyslu se musí třikrát pokřižovat, než řekne na půl úst socialismus, aby mu volnotržní inkvizitoři nenasadili do židle červotoče rychložrouta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Soudruzi z Prognosťáku někde udělali chybu . Pamatuji si , že člen tohoto spolku jistý Vladimír Dlouhý když jako ministr likvidoval v Česku průmysl tak tvrdil , že není potřeba protože budeme vyrábět počítače . Jak to dopadlo víme všichni . A tento výlupek měl ještě tu drzost kandidovat na prezidenta ČR !!!

      Vymazat
    2. Ten článek nemá žádnej vert,je vytržen z kontextu...To,že se plánovat musí ví všichni kromě cigánů,všichni,kdož nemají nasráno v makovicích a že školství stojí za hovno ví taky všichni,ono totiž nemá apriori chystat kádry pro pány podnikatele,jako je Hanák,ale debilnit ovce ke vstupu do NWO a to panu předsedovi Svazu prům. a obch.evidentně uniká...
      On,přestože tu je půl milionu nezaměstnaných Čechů,volá po urychleném nabrání půl milionu uprchlíků,protože mu za pár tisícovek moc lidi na těch jeho nábytkářskejch plantážích kdesi na Moravě,dělat nechce a tak spoléhá na běžence a masivní státní podporu s nimi spojenou..."To se ním to podniká,když nás stát a jeho chudí sponzorujou....

      Vymazat
    3. Pravda někdy bolí, jindy zase hodně stojí (myšleno v penězích). To volnotržní ekonomové mají červotočů rychložroutů až moc.

      Vymazat
  2. Právě, že se za socialismu plánovalo, vědělo se tedy, kolik dětí vyjde v kterém roce ze základních škol a které obory je budou v budoucnu potřebovat a děti byly plně zařazeny do potřebných oborů na školy a proto také fungovala plná zaměstnanost. Pokud byli všichni zaměstnaní, nebylo tolik potřeba podpor v nezaměstnanosti a sociálních dávek jako dnes. A o tom to je. Stát měl jasno kolik lidí, kde se uplatní a nikdo zbytečně nestudoval za státní finance zbytečné školy.Dnes se podnikatelé plně spoléhají na stát. Potřebuji tolik a tolik dělníků státe dodej. A až bude krize, nebudu mít pro něj práci, vezmi si ho státe na úřad práce a za státní finance ho živ, já ho teď nepotřebuji. Ale zítra až budu mít zase práci tak mi dodej tolik a tolik profesinálů a odborníků, jako by profesinálové a odborníci rostli na stromech a nebylo si je potřeba vychovat. Kdyby každý podnikatel lépe přemýšlel co udělá se ziskem po zdanění a nevyužíval jej výhradně pro své osobní potřeby, určitě by našel i prostředky na vyškolení potřebného počtu pracovníků pro daný obor. On sotva ze školy vyšlý mladý člověk, či nezaměstnaný žijící za podporu či sociální dávky sotva vydá prostředky na drahé profesní školení. A tak nemáme profesní řidiče, ani jiné tolik potřebné odborníky různých oborů. Na co za socialismu měl stát na to podnikatel nikdy nevydá,musel by omezit své vlastní osobní potřeby. A o tom to je.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jest. Kromě toho, za vrchol neefektivity se považuje byť jen roční souběh zaměstnání starého mistra a čerstvého absolventa, a to v jakémkoli oboru. Přitom mladým chybí informace v podobě zkušenosti od starých a mnohdy trvá léta, než si je vlastním úsilím někde seženou, pochopí a využijí. Není kam spěchat s hrubým růstem ekonomického výkonu (ano, to měří HDP), když docházejí tradiční zdroje a ty nové jsou vývojově a produkčně blokovány vzniklými monopoly a oligopoly, těmi globálními především. Jejich ekonomická silová pozice je založena na plýtvání zdroji, vnucování suboptimální produkce a odírání zaměstnanců. Přesně toto je ukázkou naprosto sehváývajícího analyticko-strategického a systémově-plánovacího myšlení. Proč asi USA stratily světový vliv a Rusko jej na základě kvalitvích systémových strategií získalo a vyvíjí se pomalu, ale stabilně? A to tam od Chruščova systematicky likvidovali vlastní ohromný domácí socioekonomický potenciál...

      Vymazat
  3. Já bych doplnil, že kromě genetických a naočkovaných flákačů byla před čtvrtstoletím převaha těch, kteří toužili se něco dovědět a poznat a to pak využít k pracovnímu výdělku.I když v učňácích toužili po melouchách, stačil dobrý mistr a vysvětlil jim, že dobrá práce najde uplatnění všude a že dělat pro velkou firmu znamená dělat prostřednictvím její produkce i pro sebe. Plánování vycházelo ze základní bilanční rovnice: Produkce = prací zhodnocené materiálně energetické vstupy. Proto všem rozumným plánovačům v podnicích doslova pil krev státní plán, který bez podpory současných IT nástrojů trvale selhával díky neschopnosti vyjádřit komlexitu všech aspektů celého národohodspodářského produkčního, obchodního a spotřebního systému. Ano, systému! Dnes je systém pro ekonomy sprosté slovo nebo jakýci bizarní anachroniosmus. Jenže národní hospodářství je systém, jehož chaotizací mnohými tržními hrami s nulovým, nezřídka pak i záporným součtem postupně degraduje to, na čem každá ekonomika stojí - znalou důvěru v poznaný dobře řízený systém. Proto je třeba ekonomiku strategicky systémově řídit, plánovat s oheldem na disponibilní zdroje a tím zajistit zdrojovou stabilitu nejen ekopnomiky, ale i celé společnosti. Místo kasín a jejich finančních ekvivalentů programovaných matematiky dle teorie her je lépe programovat zdrojově robustní udržitelné pareto-optimální (s kladným součtem) strategie a řídit podnik strategicky. Jsem stratég s jistou výbavou analyticko-plánovacích informací celoživotně monitorovaných a sbíraných. Veškeré výkyvy (tržní hospodářský cyklus) jsou projevem neznalosti analyticko-strategického myšlení a absence multidisciplinárních znalostí a odtud plynoucího strategického plánování. Každý stát má disponovat takovými analyticko-strategickými kapacitami, aby vůbec mohl přežít. Státym jež ignorovaly nutnost zdrojové stability, se dnes potácejí na prahu celkového socioekonomického kolapsu bez ohledu na to, jakou globální mocí doposud disponovaly.

    OdpovědětVymazat
  4. Vážení! Kapitalismus je založen na skutečnosti, že menšina žije na úkor většiny a k tomu ta menšina používá různé metody. Po 17. listopadu 1989 se otevřely stavidla, kdy si již připravení kapitalisti rozkradli celé naše hospodářství, jak těžký, tak lehký průmysl. A proto, že 80% všech firem na našem území jsou firmy západních kapitalistů, je jasné, že tito nebudou mít vůbec zájem na nějakém rozvoji našeho školství. Naopak školství se stalo formou podnikání takovým způsobem, že dnes se prodávají malých lidem za docházku a školné na soukromých školách tituly od Dis. po Mgr., až po doktoráty. Výsledek je ten, že tito mladí lidé nejsou jenom nepoužitelní, ale tito mladí lidé si myslí, že když dosáhli titul, tak mají mít vážnost těch kteří tento titul dosáhli poctivým a tvrdým studiem před rokem 1989. A to je obrovský problém. Mají například titul inženýra administrativních prací a dohromady nemají znalosti ani žáků základní školy. Podstata je v tom, že ze školství se stal obchod a je to jenom způsob, jak zlegalizovat prodej titulů. Samozřejmě, že takové znaky studia na vysoké škole, jako je index, přednášky, zápočty a i zkoušky jsou zachovány, ale to je tak asi všechno. Když jsem se jednou takového absolventa čerstvého magistra z jedné akademie ptal na znalosti angličtiny, potřeboval jsem přeložit text, odpověděl mi, že z angličtiny zná dvě slova a to yes a no, a to měl na uvedené vysoké škole zkoušku z uvedeného jazyka. Ptal jsem se ho co se na té škole naučil a odpověď byla, že dohromady nic. Má jenom titul, který požadují ve státní správě, aby mohl vykonávat funkci a to je účel. Zaplatil si studium, které ho stálo celkem půl milionu korun a dostal titul. A to je obraz dnešní naší republiky. Je to amerikanizace našeho státu. USA je země neomezených možnosti, kde i vysokoškolský profesor neumí číst a psát. No a k tomu se přibližujeme mílovými kroky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 17:30 za jedna, ale je pozdě.Děkuji

      Vymazat
  5. Zrovna teď na ČT 1 sleduji pořad Šípa kde se smějí období před rokem 1989. Domnívám se, že je otázka, jak dlouho nám bude stačit vysmívat se bývalému systému, když v tom současném jsme ještě vůbec nic nedokázali a na rozdíl od minulosti jsme se akorát astronomicky zadlužili a stali jsme se otroky Západní Evropy. Není být na co hrdý, jenom na tu naší blbost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stále platí , že ten kdo se směje naposled se směje nejlíp . I když tyto zvrhlé celebrity , pseudoumělci a kavárenští povaleči se nám smějí do ksichtu neustále už teď . Ale všeho do času !

      Vymazat
    2. Vzpomínám si na jeden hit, asi zase přijde brzy do módy. Zpívá se v něm: "Již vzhůru psanci této země..." Až se začne zase zpívat, bude už pro mnohé pozdě. A jiný hit zase... a vlky žene z lesa hlad... To zase Voskovec a Werich, že? No, tím bych provázku po hudební scéně ukončil. Snad si to páni "umělci" přeberou.

      Vymazat
  6. Ten článek Hanáka není celý,ten je na PL.Jenže Hanák by rád alespoň 1 000 000 migrantů pro průmysl,aby levná pracovní síla v Protektorátu B und M pracovala za 1/5 mzdy pro bohatě prostřený stůl Germánů a dalších nadlidí "demokratického" Západu !!!On nevidí,jak se Chánovani a Janovani válí v jimi zničených panelácích a drancují stát na dávkách?A to si myslí,že migranti by to vytrhli?O tom zničeném školství má ale pravdu!Podivné VŠ vyrábí ve velkém jenom lemply a parazity k ničemu!Ale zničit se musí absolutně všechto,včetně českého národa,to je konečný cíl!máme tady přece odborníky na tu destrukci pod vedením protičeských gaunerů-Schwarzenberga,Kalouska,Bělobrádka,Gabala,Hermana,Štětiny,Halíka............

    zločas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte-li zničit národ, musíte nejdříve zničit vzdělávací systém. To se od sametového podvodu podařilo loutkám perfektně. Kdysi vysoce kvalitní systém školství, uznávaný ve světě, je v troskách. Posledním hřebíčkem do rakve je inkluze leghornky Valachové, přesně dle pokynů loutek v EU.

      Vymazat
  7. Clanok aj komentare su vyborne.a mate vsetci pravdu.V dome nam robili remeselnici ,remeselnicke prace.Pri rozhovore na temu skolstvo povedal ich sef.Ja neodporucim mojim vnucencom vysoku skolu.Remesla sa treba ucit,to su buduci milionari,Inzinierov mame,ale potrebujeme remeselnikov,a tych sme si nevychovali.Este mame starsiu generaciu remeselnikov,vychovanu pocas socializmu,ked ti skoncia,neviem,ci vsetci ti inzinieri budu hoblovat,vrtat,montovat,opravovat.M

    OdpovědětVymazat
  8. Jo, bývaly to časy, kdy padala do úvahy budoucnost pracujících.

    OdpovědětVymazat
  9. Ba jo Hanáku. Rozumím.
    Zanedbaným školstvím republiku omráčit, to se již povedlo.
    A teď s plánovanými požadovanými imigranty dorazit.
    Mezitím něco líbivého napsat do médií.
    Děda.

    OdpovědětVymazat

Reklama