Reklama

.

.

středa 29. června 2016

T-50 a nejbližší budoucnost

Dmitrij Sikorskij
29. 6. 2016  Eurasia24

V nejbližších dnech se má vznést do vzduchu sedmý letový prototyp ruského víceúčelového stíhacího letounu páté generace T-50. Další informace o programu PAK FA přináší ruský portál Ekonomika dnes.


Uvádí se, že tento prototyp již bude kompletně vybaven a že Sjednocená letecká korporace OAK (z ruského Объединенная авиастроительная корпорация) připravuje podklady pro výrobu základní (ověřovací) série 12 kusů nového typu letounu, kterými bude vyzbrojena jedna z letek ruského vojenského letectva.

Za zmínku stojí, že podle názoru OAK bude po zahájení výroby této skupiny letounů již možno hovořit o tom, že v Rusku byla zahájena sériová výroba stíhače T-50.

Jinou otázkou ale je, že proces přejímky strojů (armádou) se může časově natáhnout, pokud vezmeme do úvahy například problémy Američanů s jejich analogickými projekty letounů F-22 a

F-35, díky kterým nemohly být tyto letouny po dlouhou dobu zařazeny do služby v armádě (USA).

Zástupce šéfredaktora časopisu Zbraně vlasti Dmitrij Drozdenko v rozhovoru poskytnutém Federální obchodní agentuře Ekonomika dnes uvedl, že bez ohledu na další okolnosti uplynou do zahájení sériové výroby T-50 ještě 1-2 roky.

„Takové problémy, jaké se vyskytly s americkým letadlem F-22, však s T-50 určitě nebudou. Všechny potřebné technologie včetně zařízení vyrábějícího kyslík již máme dávno úspěšně zvládnuty, i když to neznamená, že letounu se v době přejímacího řízení všechny problémy vyhnou. Právě proto je vyráběna ona základní 12kusová série, aby bylo v podmínkách zařazení nového letounu do služby u plnohodnotné bojové jednotky možno odhalit jeho případné slabiny,“ uvedl Drozdenko.

Podle jeho slov se ani nemůže stát, že by se žádný problém neobjevil, protože letoun páté generace je neuvěřitelně složité zařízení, ve kterém je do jednoho celku soustředěno obrovské množství těch nejmodernějších vojenských technologií.

„V tomto případě (sedmého prototypu) se bude v praxi zkoušet kompletní bojový stroj včetně elektroniky a prostředků detekce (protivníka i jeho zbraní), k čemuž letoun získal řadu ‚mozků', ‚očí', ‚uší' a dalších nových schopností. A právě to vše dělá úkol úspěšně uvést letadlo do provozu složitějším,“ uzavřel Drozdenko.

Zatím také není jasné, jaké bude budoucí využití T-50 – zda nahradí některý konkrétní typ současných ruských letounů, bude s nimi operovat společně jako součást jednoho komplexu, či zda bude používán samostatně (jako pravděpodobné se jeví, že T-50 bude nejprve nahrazovat nemodernizované starší letouny Su-27 – pozn. Geo).

Vždyť Rusko v současnosti disponuje prvotřídními stíhačkami generace 4++, například letouny

Su-35S, které svými bojovými charakteristikami převyšují jak F-22, tak i F-35 – a přitom jsou výrazně levnější než T-50 (v zájmu objektivity je třeba uvést, že Su-35S sice disponuje mimořádně výkonným radarem a na rozdíl od amerického stroje je vybaven elektro-optickým systémem, nespornou a klíčovou výhodou F-22 jsou – kromě vlastností stealth – znatelně výkonnější pohonné jednotky, a to jak v režimu bez, tak i s přídavným spalováním. I letoun T-50 v této oblasti americký stroj překoná až ve druhé fázi svého vývoje, kdy se mj. díky novým motorům „přehoupne“ do generace 5+, (viz níže – pozn. Geo).

„Jistě, T-50 nějaké vojenské úkoly dostane – ale nehledě na to, stane se spíš jakousi platformou, na jejímž základě budou vyvíjeny technologie pro stíhací letouny dalších generací. Chcete-li, tak generací 5+ a 5++, které dnes leží na stolech projektantů. Naší (armádní) prioritou pro nejbližší roky proto bude nákup prověřených a osvědčených strojů generace 4++ a nikoli nejnovějších T-50,“ uvedl Drozdenko.

Za dané situace nebude ruské ministerstvo obrany mrhat penězi a nakupovat ve velkém stroje T-50 (prozatím – pozn. Geo), a to tím spíš, že v současnosti teprve probíhá „ladění“ stroje a nelze ani s ohledem na výrobu ověřovací série říci, že je to na sto procent hotový letoun.

Nelze také opomenout fakt, že stíhačka 5. generace je v Rusku vyvíjena již od 70. let. První projekt takového stroje byl zpracován jako MiG 1.44, ale události spojené s rozpadem SSSR zamezily jeho realizaci.

Také tato skutečnost dokládá, že ruské letectvo ani tolik nepotřebuje stíhačku 5. generace, jako spíš stroj, který bude efektivním bojovým prostředkem. V současné situaci je tedy podmínkou pro hromadný nákup T-50 ruskou armádou to, aby letoun svými vlastnostmi „na hlavu“ porážel analogické typy letadel – a tento požadavek zatím nesplňuje. Naše stíhačky generace 4++ přitom disponují prakticky všemi vlastnostmi připisovanými 5. generaci s výjimkou technologie stealth.

Dmitrij Sikorskij
Zdroj: rueconomics.ru
Překlad: mbi, Eurasia24.cz

20 komentářů :

  1. Dobra prace. Existuje nadeje, ze ruske stroje uz za 10 let dohoni ty americke.
    Ovsem to uz budou Americani zase o 20 let dal.
    Kde jenom udelali soudruzi v NDR chybu ?! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. F-16,F18 ani nevzlítnou,ty ussáckej rudohnědej idiote!!!!!!A ten jejich rádoby neviditelnej šmejd,je díky naší Tamaře viditelnej hodně,havloidní mamrde!!!!!!! Kde udělali vohoni z USSA CHYBU???

      Vymazat
    2. jsem velice vzdálen letecké technice, ale nikde jsem nečetl žeby někde usáci poráželi na hlavu ruské stroje. Spíš vidím, že při boji se schovávají a útočí jak se říká z poza buka. Nejsou schopni přímého boje. Jsou to prostě baby.

      Vymazat
    3. 7:48 - O letecké technice nevíte ani zbla, pouze se tu veřejně blamujete. :)

      Vymazat
    4. Tak to vyvrať ty ussáckej poskoku!

      Vymazat
    5. Stačí si přečíst americká hodnocení společných indicko-amerických leteckých manévrů. Sami amíci uznávají, že jsou jejich letouny slabší, než ruské, které v licenci vyrábějí Indové! 7:48 musí být letecký analfabet, který si jen ráno potřebuje zakvokat, aby se mu lépe vyprazdňovalo střevo. Leo

      Vymazat
    6. 9:23

      A pak si ještě stačí přečíst o útoku Su-24 na Donald Cook, kde vypnul celou loď a amíci pak museli vyhledat psychologickou pomoc. Stačí si jen otevřít vhodné stránky a najdeš tam jakoukoli blbost, viď, Leošku.

      Vymazat
    7. Kdyby blbost kvetla,tak díky tobě apendixy máme nej botanickou v Evropě!!!!!

      Vymazat
    8. Hloupý hochu 7:48 vrať se na pískoviště, dělej si tam bábovičky a nepleť se mezi dospělé.

      Vymazat
    9. Informace o kvalitach ruskyc letadel pri onom spolecnem cviceni se ruzni. Jeden dustojnik pronesl, ze ruska letadla jsou prece jenom o neco nizsi generace nez USA letouny. O vybaveni letounů se nerozsiroval. Jina informace rika uplny opak. Kde je pravda a z ceho vybrat a posoudit je asi nemozne.

      Vymazat
  2. http://www.armadninoviny.cz/rusky-stihac-suchoj-t-50-pak-fa-s-fatalni-chybou.html

    Odborný článek bez propagandistických blábolů. Vláda kupuje jen 12 těchto strojů, na víc nemá prachy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Armádní noviny????Který????Vytištěný u pornoherce Stropnickýho?!!!!!

      Vymazat
    2. 10:10

      Co to zase blábolíš, ty ožralý debile? Přidej otazníků a vykřičníků.

      Vymazat
    3. A co za hovna meleš ty,appendixy s červeným rypákem a držkou hnědou z ussácký prdele!!!!!Armádu díky havloidní vši už dávno NEMÁME!!!!!Tak jaký Armádní listy,pablbe!!!!!??????

      Vymazat
    4. 10:22
      Pepku, vožralej byl tvůj stbáckej fotr a ta prostitutka, když tě zplodili. Je to vidět na tvém zanedbatelném IQ, bolševické hovado.

      Vymazat
  3. Pro začátek muže být T-50 v letce jako vedoucí letoun v boji proti F-22 a na základě propojených počítaču mezi všemi letouny předávat informace i dalším letounum jako je SU-35S a SU -34.Počítám ,že tuto schopnost propojit info z palubního pc je možné nejen u T-50 ,ale už i SU -35S či SU -34 navzájem.Tímto zpusobem muže T-50 navézt SU 35S na vizuální viditelnost s F-22 a pak následně zničit.V boji na blízko má F-22 vuči SU -35S menší šanci na přežití

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzhledem k tomu ,že Amici nemají vedle F-22 podobné stroje teto urovně F-35 asi ještě zdaleka nedosahují operační bojeschopnosti -plně vyzbrojené a připravené k použití. Tak bude ted na straně R.F.větší síla a udernost.Vhodná taktika a kombinace letek T.50 a SU-35S bude učinnější na straně Rusu než u Amiku a to rozhodně nemusí mít Rusové stejný počet T-50 jako je počet F-22 na straně Amiku.Počítejte že k jednomu T50 bude ještě 11 SU35S tak to dělá vedle 12 ks T-50 ještě 132 ks SU-35S a k tomu mají ještě modernizovaný MIG-31.Takže není třeba mít aktuálně pro začátek až tolik T-50.To je muj názor na věc

      Vymazat
    2. Tam, kde funguje ruské PVO není třeba T50. PVO F35 i F22 spolehlivě najde (zvlášť nové radary kompletu S400 a vyšší ) a navést stačí SU35 nebo rovnou raketu. Mimo své PVO se rusáci prostě nikam tlačit nemusí. To je ta hlavní výhoda.

      S tím stealth .. no nevím nevím. Seděl jsem v prostoru obsluhy OSA-AK v.3 (v Polsku u moře na střelbách) a sledoval jsem jak na přehledové obrazovce našel operátor flek na +- 6km. navedli tam sledovací aparaturu a po zapnutí kamery jsme sledovali, jak automatika navádí celou aparaturu na ... obyčejnou vránu. Automatika ji krásně držela, křížek kamery přesně sledoval jeji leteckou akrobacii.

      Že by F35 dokázal odrážet méně než malá vrána, kterou na 6km viděl a sledoval komplet vytvořený v 60tých letech ... naše kusy byly tuším jako třetí modifikace vyrobeny v 1982. ...

      SU35 - jak píše článek má radary výkonnější než F22

      ( v zájmu objektivity je třeba uvést, že Su-35S sice disponuje mimořádně výkonným radarem a na rozdíl od amerického stroje je vybaven elektro-optickým systémem, nespornou a klíčovou výhodou F-22 jsou – kromě vlastností stealth – znatelně výkonnější pohonné jednotky, a to jak v režimu bez, tak i s přídavným spalováním )

      takže navádění od T50 určitě nepotřebuje. Co SU35 potřebuje je rychlá a spolehlivá raketa, která by F22 rozmázla na aluminiové proužky. :D

      Koloděj

      Vymazat
    3. V letce vždy bývá velitelský letoun a to v dané situaci by plnil nejmodernější a nejvybavenější letoun a který by naváděl či případně korigoval režim letu ostatních letounu v letce a případně organizoval případnou obranu.Otázka zní jak v čem je T-50 vybavenější od SU-35S a o kolik je lepší co se týká samotné avioniky ,která zase bude technologicky o kus dál než u SU-35S.Pokud časem dovyrobí na požadovaných 50 či 60 kusu T-50 ,které by měly stačit na těch cca 190 kusu F-22.Potom by byly složeny letky jen z T-50.V dané situaci nejspíš zatím by byly takto skládány letky pro získání převahy ve vzduchu.Mig-31 jsou určeny pro jiné ukoly jako přepadni -vystřel rakety a ulet zpátky do hnízda

      Vymazat
  4. 7.48 Když vzlétne SU-35 tak F-16,F-18 radši sedí na zemi.Mimochodem ,myslíš si,že když amíci už skládalí tyhle šroty z náhradních dílů jsou Rusové 10 let pozadu?Divná kalkulace.Vole,neser se do toho čemu absolutně nerozumíš,igen?

    OdpovědětVymazat

Reklama