Reklama

.

.

čtvrtek 11. srpna 2016

Turecké jaro a evropský podzim

Stanislav Vozka
11. 8. 2016   Prozítřek
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan využil nepovedeného pokusu armády o puč a rozjel naplno budování nového typu státu. My bílí Evropané to ve své postkoloniální křeči odsuzujeme a děláme ze sebe (přinejmenším celému muslimskému světu) ubohé šašky. Neboť o co víc se snažíme tvářit objektivně, o to víc kolem sebe šíříme nepříjemný odér nadřazenosti a přezíravosti. My přece jediní víme jak má vypadat správný stát dle Fukuyamy, my jediní přece máme své dědičné právo určovat podobu režimu v té které zemi …

Erdogan (stejně jako Putin) pochopil, že západní demokracie je jen závoj kryjící totalitní praktiky superbohatých inteligencí – ať už jsou lidské nebo sedí v zasedačkách megakorporací. Na rozdíl od Putina má však v ruce hůl o třech koncích. Navíc k silné armádě a historickému povědomí národa o velké říši má ideologii islámu, který je konstruován ne jako (jen) náboženství, ale jako samonosný politický systém.

Islám je ve své turecké větvi nadto modení a akceschopný. My si (jako vždy) myslíme, že za turecké úspěchy může Attaturkovaateistická reforma s prvky demokracie, ale tak to není. Turecká současnost je daleko víc formována učením Saida Nursího, zvaného Bediuzzaman, myslitele a vykladače koránu, jednou z nejúžasnějších postav dvacátého století.

Nursí se narodil v roce 1860 v kurdské rodině. Od mládí projevoval mimořádnou inteligenci. Koncem devatenáctého století navrhl reformu otomanského universitního školství, která kladla důraz na kombinaci náboženské výchovy a přírodních věd. Po nástupu Attaturka upadl v nemilost a velkou část dalšího života (zemřel 1960) prožil na venkově ve vyhnanství. Zde vytvořil impozantní dílo zvané Risale-i Nur. Traduje se, že celý text (6000 stran) diktoval písaři plynule, bez zaváhání, rychlostí kterou dotyčný stihl zapisovat.

Nosným motivem kolekce Risale-i Nur je logické a racionální zdůvodnění Boží existence a Jeho vztahu k lidskému pokolení, přírodě a vesmíru. Součástí Nursího filozofie je přesvědčení, že věda a technologie jsou potřebné a účelné, protože právě jejich prostřednictvím lépe poznáváme Boha a jeho záměr. Takové myšlenky byly v Attaturkově republice pochopitelně zakázány a dílo se šířilo se ručním opisováním (vzniklo snad až 600 000 kopií) a čtením v čtenářských kroužcích, které byly masově zakládány po celé zemi.

V současnosti tvoří Nursího učení ideovou bázi nejen hnutí Fettuláha Gulena (odtud důraz na zakládání škol a universit), ale patrně i Erdoganovy strany AKP. Je inherentní součástí tureckého pojetí islámu jako takového. Risala-i Nur vyvrací představy o jehonepřizpůsobivosti a neschopnosti stát se platformou moderní společnosti. Je také apoteozou nenásilí a pokojného soužití lidí různého vyznání.

Nursí měl na koho navazovat. V Turecku je většinová větev islámu (přesněji islámského práva) zvaná Hanafi, která na rozdíl od Hanbaly (která zplodila wahabismus) je učením míru a konsensu. Turecko (Otomanská říše) je také země, ve které ve středověku přímo bujela islámská mystika, sůfismus. Ta má daleko k strohé ortodoxiii wahabismu a salafíji. Súfijové k nenásilí Hanafi přidali poetickou lásku a iniciovali svou přítomností proud tak zvaného „venkovského“ islámu, který sebou nese až kultické uctívání živých i mrtvých sůfijů – mystických mistrů a učitelů.

Dodnes přichází k hrobce největšího ze sufujských básníků Malayany v turecké Konyi proudy poutníků. Rumí – Malayana však nebyl jen propagátor nenásilí a lásky, ale také zakladatel (se svým synem Velenem) taríqy (řádu) Mawlawija. Malwawija byla v Otomanské říši populární – jejími členy byli i někteří sultáni. Je také dodnes proslulá tanci dervišů.


Sufijské taríqy jsou do jisté míry obdobou “třetích řádů“ evropských, které se přidružují těm „druhým“ mnišským. Taríqy dávají svým členům možnost zakládat rodiny a věnovat se ekonomickým aktivitám. Dbají velmi na jejich vzdělanost, vštěpují jim morální hodnoty a nutnost péče o chudé a nemajetné. To vše pod vedením mistra (šejch, hokaefendi), kterému jsou členové povinni bezvýhradnou poslušností . Bohatí členové také odvádějí část svých výdělků řádu (navíc k běžnému zakátu).

Je pravděpodobné, že určitou variantu tariqy představuje i společnost Fettuláha Gulena, jehož přívrženci jsou nyní v Turecku tak pronásledováni. Gulen navenek své společenství, které je rozšířeno po celém světě (několik miliónů členů) charakterizuje jako společnost lidí a organizací, kteří jsou „inspirováni“ jeho učením a jen slouží svým spoluobčanům. Například v USA provozují gulenistické organizace (jejich majetech se odhaduje na 25 – 50 miliard USD) několik stovek tak zvaných smluvních (charter) škol, do kterých dodávají učitele přímo z Turecka.

Kritikové však mluví o tom, že Gulenova organizace není volný spolek “inspirovaných” ale představuje silně hierarchické těleso, ve které tak zvaní “abisové” dohlížejí na bezvýhradné plnění vůle mistra. Existuje (možná podvržené) video, na kterém sám Fettulah Gulen vysvětluje strategii převzetí moci „až pronikneme do všech žil země“. Navenek však Gulen mluví jen o dobročinosti, nenásilí a demokracii.

S demokracií to ovšem nebude tak horké ani u Gulena, ani v novém Erdoganově Turecku. Můžeme předpokládat, že oba protagonisté tureckého jara (do roku 2012 Gulena a Erdogana pojilo ideové přátelství) rozeznali, že neúspěch křížení islámu a demokracie plyne z toho, že se Západ namísto demokratické klisničky snaží podstrčit islámskému hřebci kapitalistického osla.

Od takového poznání není daleko k rozhodnutí nahradit demokratickou totalitu superbohaté elity a amorální kapitalismus vlastní verzí státního sytému. Systému, který by daleko více respektovat islámské (ne wahabistické) vidění světa. Systému, který by kladl důraz na náboženskou výuku ve stylu Said Nursího, na morální jednání, kázeň a odříkání, na rodinu a stát.

Ten kdo chystá alternativu k západní demokracii, musí nutně omezit bezbřehé západní svobody, které jsou mladým celého světa tak sympatické, neboť nebrzdí rozlet odpovědností a nevyžadují tvrdou práci. Musí také po svém vzdělávat a formovat mládež a celouspolečnost v duchu nové ideologie, neboť západní propaganda je mocná a všudypřítomná. Musí (aspoň pro začátek) postupovat ve skrytu a kázat víno i když chce pít vodu.

V Turecku je tedy vše maskováno nutností vymýtit sekularitu a neposlušnost armády a bezalternativní potřebou likvidace přivrženců Gulenova hnutí. Je nemožné posoudit do jaké míry je to skutečně pro turecký stát potřebné, protože nejsou jednoznačné a pravdivé údaje o Gulenových záměrech. Vzpomeňme však na postoj německé vlády k scientologům a budeme možná méně ochotni kritizovat Erdogana a jeho policii.

Turecký vůdce je z důvodů výše uvedených navenek přívržencem liberální demokracie evropského střihu. Indicie však napovídají, že turecký muslim vychovaný v tradicích Said Nursího a sufistů, musí západním politickým systémem pohrdat, neboť to co my (kolonialisté) pokládáme za jeho drobné nedostatky, vidí jako kritické systémové zábrany vedoucí zemi do katastrofy. A výhody, které my zdůrazňujeme, jemu padají do slepé skvrny.

Rychlost, s jakou byla současná opatření v Turecku nastartována, svědčí o promyšlené přípravě a do detailu zpracovaném formátu budoucí strategie. Jsme svědky možná nejdůležitějšího experimentu v budování států od dob Josefa Visarionoviče. Turecká svébytná a perspektivní verse islámu je velkou Erdoganovou výhodou. A nezapomeňme, že Turecko má velmi blízko k celé postsovětské střední Ásií, která je historicky spjatá s jeho pojetím islámu a právem Hanifa.

16 komentářů :

  1. Když nechce Erdogan přijít o krk, tak se musí, alespoň prozatím, mírně rozloučit se západem.
    Sám zůstat nemůže a to se hodí Rusku, aby uklidnilo islamisty v Sýrii. Turek si tak může stabilizovat zemi proti vedoucímu představiteli hnutí, které je v USA a chce ho připravit o hlavu.

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle je velmi důležité vědět. Celý život jsem více pracoval než studoval. Měl jsem ovšem štěstí, že mě vychovávaly děda s babičkou, kteří byly přirozeně morální. MOTROK 21 STOLETÍ.

    OdpovědětVymazat
  3. Autorův výklad je nanejvýš pochybný. To co chválí s respektem je nejméně tak hrůzné jako to, co odsuzuje s despektem...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano.
      Erdogan - samostatná bytost,demokratický zvolená :)
      předpřevratový Erdogan zapomenut :)
      ta ztráta paměti národa a pisálků
      je typická.Měla jsem obavy o diskreditaci
      Putina,no,evidentně není idealista a ví
      to samé co parazit: na blbost a zbabělost
      se dá vsadit.ach jo.
      mějte se.

      Vymazat
    2. To ale nic nemění na skutečnosti, že právě západ si uzurpoval právo rozhodovat, jak je který systém dobrý, nebo špatný. Pokud to vztáhnu na nás samé. Bolševik ublížil spoustě lidem. Stovkám? Tisícům? Ale pomohl milionům. A není právě demokracie o hájení zájmů většiny ? A tak se nám tedy vrátil kapitalismus. Nejdříve mu věřili téměř všichni. Najednou začali ekonomicky odpadávat první jednotlivci. Zkrachovalí podnikatelé a živnostníci, předlužené domácnosti. A až nepříjemně často za jejich pádem stálo cizí zavinění. Dnes jsme v situaci, kdy neznám kolem sebe žádnou rodinu, která by neměla hypotéku, leasing, nebo spotřebitelský úvěr. Pokud nastane situace podobná té v USA v roce 2008, bude pod mosty plno. A přitom většina byla k hypotéce dotlačena systémem. Ten jim vnutil pouze dvě možnosti. Neregulovaný nájem, nebo hypotéku. Tím jsem chtěl jenom říct, že není všechno zlato, co se třpytí. A ukazovat na druhé, když mám sám máslo na hlavě ?

      Vymazat
    3. Je to zajímavý postřeh. Já bych dodal, že současný režim pomáhá stovkám, tisícům ale ublížil milionům.

      Vymazat
  4. V každém případě je to článek zajímavý a mám za to,že Turek má příležitost ve spolupráci s Ruskem udělat spoustu užitečné práce pro celý islámský svět i poněkud zmatenou a ve vlastních výkalech se potácející Evropu a odčinit tak ty lumpárny,kterých se doposud dopouštěl....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidim v kristalovy kouli velky vydaje pro USA. V Izraeli 3x se netrefili do ruskyho dronu. To znamena uplne a zbrusu novou protileteckou obranu . Prikaz jiste jiz pristal ve W. Protoze jinak i Baba Jaga si tam muzem litat na kosteti ,kdy chce a jak chce..
      Vidim a koule ukazuje ze pucem je mozne se dopracovat k velmi rychlemu zchudnuti a zebrote v pripade pratelske pomoci pro Turecko.. Misto aby tureckej med mlsali, prilepili se na nej jako bezmocne mouchy na mucholapku.
      Budou muset dat Gulena do placu. Pridat velkej vejvar, bzucet souhlasne na vsecko co si ten Chamtivec vymysli a muzeme s klidem prohlasit ,ze puc byl uplne zlatonosnej..protoze , kdyz se FErdo otocil , klamali telem a kazali lasku a pravdu...jemu primo do ksichtu. A to jeste nejsme u konce co si vsechno FErdo pripocte. Podle hlasitosti jeho nekonecnych narku, nebude nic zdarma pro spojence a je otazka estli budou mit NATO...I my v Cechach /a jinde/ jsme si ty narky vzdycky zaplatili . Narikajici pak jsou cirkev,sudetaci,cikani, mandelinka bramborova za komunistu hojne utlacovana, afroarabove islamisti,dluhisti a duhisti ,mensevici,nejmensi mensiny,fasisti,,narky se nevyplacej doplacime na ne dodnes...I zlato je ted v pr...li. Jo a to se rika kamaradi ....a nevim jestli to prostituce vladni i uredni vubec aspon trochu spravi......I to se velmi prodrazi...Mel by se v tom udelat poradek a zacit vse budovat dle petileteho planu ,aby aspon petka zbyla na pivo...

      Vymazat
  5. Že by Erdogan zrovna trpěl mírumilovností, nenásilím a pokojným soužitím? Ponejvíce tím trpí už po desetiletí vůči Kurdům, kde nechal asi Hollywood natáčet válečný seriál. Také miluje své politické, zvláště volební soupeře a posílá jim a jejich sympatizantům své přívržence připomínající vánoční stromečky ověšené špuntovkami, čokoládovými granáty a jiným vánočním cukrovím (to je to se šňurkama), které způsobují ohňostroje radosti. A také coby rozený lidumil je odpůrcem trestu smrti. Prostě, Said Nursí je pro Erdogana přímo vzorový poklad. Jen kopat a kopat.
    KR

    OdpovědětVymazat
  6. Ale fuj. Tak tomu se rika takija.

    OdpovědětVymazat
  7. Nepříjemný odér nadřazenosti provazi prave Islam, tu ideologii dobyvacnosti a nadvlady nad vsemi, kdo nejsou muslimove.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je tím že Mohamed se nezýval "pečetí Proroků"! To jest ten kdo přichází jako poslední Boží posel a jehož slovo je konečné před Posledním soudem! Mohamed káže, že jeho zjevení obsahuje všechny předešlá v konečné podobě bez příkras a zkreslení provedená hříšníky. Takovým je třeba "přidružování" křesťanů. Bylo proto legrační vidět muslimy na motlitbě v kostele, kde visela obrovská socha umučeného Krista na kříži. To je takovej hřích pro islám, jako by naši křesťanští věřící šli do háje a tam se klaněli do stromu vytesané soše boha Peruna:))) I proto nevěřím v upřímnost takovýho počínání "českých" muslimů v minulých dnech ...je tam totiž taková formulka: pokud jde o zažehnání nebezpečí pro víru a věřící, je muslimovi povoleno porušit dočasně Boží přikázání a naoko přijmou chování nepřítele.

      Vymazat
    2. Taky těm pomatenejm ženskejm a "českejm muslimkám" nerozumím...na jedný straně ty nány řvou,že chtějí emancipaci a rovnost,rodit děti bez chlapů sloužit v armádě a pak se mezi nima najdou tak praštěný,že lezou do ponížení k islámu....

      Vymazat
    3. 7:52 Řekl jsi to hezky a přesně tak to je.
      Příčina tkví v pohlaví. Jsou to ženské. Neví co chtějí. To je o nich známé. Když ji máš doma, potom víš o čem je řeč.

      Vymazat
    4. Ano. A já dodám, že v článku je další historicko-logická chyba, která mně osobně velice uráží - my Slované jsme nikdy nic neměli společného s kolonialismem! Takže proč nás do toho autor tahá? Dávný ruský stát Novgorod byl dokonce demokratický! V době, kdy v Evropě se snad teprve začínala rodit demokracie ve Švýcarsku a byla snad stále ještě na Islandu! To jediné s čím lze souhlasit jsou ty skryté elity, které se starají o zdání demokracie na Západě. Ty samé elit byly strůjci kolonialismu. To lze snadno prokázat.

      Vymazat
  8. Jako umírněný křesťan se snažím řídit desaterem. Nic víc nic míň (jen jmeno boží beru někdy nadarmo).Nelze šířit jakékoliv náboženství krví a mečem i když je to nejjednodušší. Podívejme se do historie - veškeré války se vedli ve jménu božím či ve jménu ženy nebo peněz( a to se za náboženství aspoň schovalo). Ale jak z toho ven nevím.

    OdpovědětVymazat

Reklama