Reklama

.

.

sobota 15. října 2016

Vybydlená levice…

Ladislav Žák
15.10.2016  Vaše věc

Popravdě řečeno jsem chvíli hledal vhodný výraz pro stav v tom místě politického spektra, kde se dříve nacházela politická a společenská síla, které se říká levice. Obraz vybydlené nemovitosti s vyvrácenými dveřmi, rozbitými okny a oprýskanou omítkou, které občas zakryje nějaký ten billboard nebo transparent podle mého názoru odpovídá stavu levice. 


Ve skutečnosti nejde jenom o plášť budovy, uvnitř připomíná legendární průhledné transparentní paneláky v Chánově, dávno už stavba není funkční, vnitřní infrastruktura je zastaralá nebo vykradená, někde chybí i schody.

Vybydlená chatrná stavba levice však ještě stále stojí, ideově, organizačně i lidsky vyprázdněná, transparentní až k smrti. Stále se najde někdo, kdo si myslí, že má smysl, že reprezentuje časy, kde se levice rvala za rovná práva neprivilegovaných a za cenu osobních obětí byla úspěšná. V zemích, kde se následně dostala k moci, se dílem dala do oprav tržního hospodářství, dílem se ho snažila porazit, namísto toho, aby šla svou cestou s jinými hodnotami, než jsou značkové kecky, dovolená u moře a pak už jen samá pozitiva…

V Česku ukázaly volby, že lidí ochotných volit fangličkami ověšený squat je stále méně a nebude jich přibývat. Ruiny přitahují jen lidi určitého ražení, kteří v nich sice dokážou celou řadu prospěšných věci, ale nejde na nich postavit správu věcí veřejných v širším měřítku. Transparentní paneláky v Chánově budou strženy. Lidem došlo, že už z nich místo pro život nestane. Levnější je postavit nové a minimálně je hezčí, když tam nejsou.

Ruiny lze opravit, lze postavit novou stavbu, ale je to proces na dlouhá léta. Kdysi v devadesátém roce jsem říkal, že když budeme patnáct dvacet let intenzivně programově a organizačně pracovat, budeme se moci znovu jako autentická levice ucházet o přízeň voličů s vlastním alternativním hodnotovým systémem. Zdálo se to jako běh na dlouhou trať. Byla dána jednoznačně přednost tomu soustředit se na lapání kostí a drobků z panského stolu. Budování autentického levicového programu bylo zesměšňováno jako staromilství nebo dětinskost. Příživníci a squatteři definitivně ovládli levicový prostor…

Dnes, když strhneme ruinu squatu, nejsou ani náčrtky nové stavby. Není ani nějaká velká ochota něco nového tvořit. Možná radši ještě párkrát pověsíme.

42 komentářů :

  1. Obsah pojmu levice, i jeho rozsah, je, možná od někoho záměrně, jistě od mnohých z blbosti a neschopnosti myslet, falšován. Za levici se někteří falešně vydávají (socanské elity), jiní jsou za levici falešně označováni (vítači a LGBT, i jiní) .... a stojí za tím vším snaha odvádět pozornost od toho, že stále menší podíl lidí vlastní stále větší podíl majetku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi budem světová rarita. Účast ve vobách do senátu 15% A platí. Ovšem podle našich medií maďarský referendum s účastí 48% a téměř jednohlasné neplatí. Psychiatři tomuhle vidění říkaj schizofrenie.

      Vymazat
    2. Připomeňme krach Putina v Rusku, kde hlasovalo ve volbách podle nás směšných 45% voličů, což vlastně byla jeho porážka, protože 55% nevolících ho ignorovalo. U nás ignoruje senát 85% voličů a pohodička.

      Vymazat
    3. Levice i pravice jsou dnes a speciálně u nás, pouze prázdné pojmy.

      Já mám jasno, chci Svobodu a Přímou Demokracii a toto má dnes v programu jediné hnutí které se umí i volebně"prodat"

      SPD Tomio Okamura ;)

      Ani levice, ani pravice, ani střed, prostě pokaždé demokratická a SKUTEČNÁ vůle lidu ;)

      Co více si mohu jako občan a volič přát?

      Vymazat
    4. Slunce a pravdy milovník16. října 2016 15:05
      Souhlasím s Vámi, také vkládám naději do SPD. Je však nutno přiznat, že je zde také Hnutí za přímou demokracii (HzPD), kteří mají zákon o referendu velice dobře propracovaný.
      Je škoda, že se SPD a HzPD nedokáží domluvit a zbytečně tříští síly. Kromě dobře propracovaného zákona, je také třeba mít schopnost, jak uvádíte „dobře ho prodat“. V tomto směru mi připadá SPD nadějnější a proto je třeba ho podporovat. P.K.

      Vymazat
    5. Babiš prohrál volby do senátu a chce ho zrušit(ČT). Volby prohrál především senát. 85% voličů bude stát za Babišem, když tuto myšlenku bude prosazovat!

      Vymazat
    6. Anonymní16. října 2016 19:28
      Není to náhodou dobrá myšlenka? Nyní, když máme přímo voleného prezidenta?
      Pokud ještě bude současně přijat zákon o referendu a odvolatelnosti politiků, mohla by to být dostatečná a levnější náhrada za druhou komoru. P.K.

      Vymazat
  2. tez jsem byvaly dlouholety volic kscm ale jde o nasi zemi mladi prokadrovani ze skoly je volit nebudou tak volim okamuru kvuli referendu eu je zhouba evropy o cssd nema cenu psat ty plnej program top09 strana ktera by se mela starat o socialni bydleni podporovat mlade rodiny a nekoukat na to ze si chce nejakej spekulant namastit kapsu zvysovat min mzdu by tu radsi natahala mohamedany vlastizradci dostanou u voleb svuj ucet

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plnej souhlas.

      Vymazat
    2. Vedení Ksčm se bohužel oddálilo od svých voličů,senát je na nic,ale vedení KDU se své základně přiblížilo,církevní restituce,obrovská krádež a pošlapání celoživotního díla TGM,znamená obrovský úspěch v těchto podivných volbách!

      Vymazat
    3. KSČM za posledních 26 let toho mnoho nedokázala. Přitom měli možnost přímo na kopačce se předvést, třeba ukradené hornické byty a jiné.Tato strana je jen stranou nostalgicky vzpomínajících gerontů na to co bylo a mohlo být, kdyby nebylo....

      Vymazat
    4. Obrovským úspěchem českých komunistů je to, že přežili čtvrtstoletí štvanice. Personálně v ní mohli vydržet jen lidé ze základního školství a svobodných povolání. Každý jiný ví, že cejch komunisty ohrožuje jakoukoliv nepolitickou profesionální kariéru. Každý si rozmyslel, zda se bude obětovat se svojí rodinou pro někoho, kdo o to nestojí.

      Nevolit komunisty znamená uvolnit místo pro ostatní strany, které jsou jen výtahem k moci pro sobecká individua. Tito vyvolenci rychle zapomenou na všechno, co slíbili. Jen si zahrávejte s budoucností. Dosáhnete toho, že nebude nikdo, kdo by se vás zastal a volit přestane mít smysl, protože na kandidátce bude jedno hovado za druhým. Pilně čtěte alternativní weby, abyste věděli, kdo je kdo.

      Problém české levice je v tom, že je plná aktivních antikomunistů, kteří tuší, že se po zádech chudáků vyšplhají nahoru a po těch dole začnou šlapat. Kromě komunistů tady není žádná levicová strana. Socani byli od svého obnovení pro pravicovou politiku, která vedla k tomu, že máme oproti Německu a Rakousku třetinové mzdy a čtvrtinové (možná pětinové) důchody. Ten, co velkohubě usiluje o to stát se prezidentem, nás zatáhl do NATO a poníženě prosí podnikatelé, aby svým zaměstnancům přidali. Už nejsme samostatnou zemí, ale kolonií. Smiřte se s tím a služte.

      Vymazat
    5. Svoboda a Přímá Demokracie, SPD Tomio Okamura ;)
      V tomto případě jednoznačné ANO 👍 :):):):):):):)

      Vymazat
    6. pro 14:16. I teď jsem volil komunisty, i když s velkým sebezapřením. Je to strana, která ve svém programu hájí práva utlačovaných a vykořisťovaných, ale bohužel, jen ve svém programu. V praxi se projevují její vedoucí členové nemastně neslaně. Nechali si ukrást všechna stěžejní témata, která znepokojují pracující, jinými subjekty, bojí se nazývat věci pravými jmény (kromě J. Skály). Zdá se, že zpohodlněli v těch parlamentních lavicích jedou ze setrvačnosti. Paradox je, že nemají alternativu.

      Vymazat
  3. Škoda, že pan autor nezaznamenal ten fakt, že svět se už nějakou dobu nedělí na levici a pravici.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas , tzv. levice uz je davno a mockrat zdiskreditovana a byla temer od sameho zacatku...Byla velmi silna v Nemecku a kdyz zradila pracujici a lidi na celym svete hlasovanim pro VALKU /I.sv.1914/ byl to jejich konec. Od te doby jiz neprestala soc. demokracie a jine tzv. levicove odvozeniny zrazovat v parlamentich kuloarech...
      Strany a organizace a vlady se deli podle toho co udelaji pro lidi dobreho....to je vse... Ostatni je jen skatulkovani pohodlnych autoru a rozpatlavani neceho co uz neexistuje...

      Vymazat
    2. 1:39 Nesouhlas. Sám správně říkáte, že "Strany a organizace a vlady se deli podle toho co udelaji pro lidi dobreho....". Otázka je, pro které lidi ta či ona strana to dobro dělá. Pravicové strany se zásadně zastávají těch, kdo kořistí z práce druhých. Levicové strany by měli hájit zájmy těch, kdo žijí ze své práce. Všimněte si v parlamentu, jak se tzv.pravicové strany zastávají majitelů heren, bank, obchodních řetězců, nadnárodních společností a různých lichvářů a "šmejdů". Jak každé vydřidušství, zlodějnu a špinavost obhajují "svobodou podnikání". Pokud patříte k dolním deseti miliónům, tak by jste měl přirozeně podporovat levici. Tvrzení, že levice a pravice už neexistují, není pravda. Je to účelová lež, která má pravici získat podporu i od těch lidí, proti jejichž zájmům jedná.

      Vymazat
    3. Bohužel tu nevidím žádnou stranu, která by se zastávala lidí žijících ze své práce. Slovy ano, nikoliv však činy.

      Vymazat
    4. Souhlas s 5:00, dělení na pravici a levici je trvalé v systému, ve kterém existuje vykořisťování člověka člověkem. Tvrzení, že dělení na levici a pravici již neexistuje, je kouřovou clonou vypoštěnou právě pravicí a jak vidět spousta hlupců to žere a papouškuje dál.

      Vymazat
  4. Klátilo se ego metropolí a říkalo si, ještě, že tu mám ty mrakodrapy, že se o ně mohu opřít.

    OdpovědětVymazat
  5. Pane Žáku, vaše poslední věta: Co, nebo koho chcete možná párkrát pověsit?

    OdpovědětVymazat
  6. Pořád se naříká nad tím, že klesá důvěra ve stranický systém, že lidi nic netáhne k volbám a tak dále. Ale nedivme se tomu, když těm menším stranám není dovoleno ani dýchat. Usnadněme jim život a rázem bude zájem o politiku.

    OdpovědětVymazat
  7. co to muže byt za levičaka co ma miliardy či miliony jezdi v opanceřovanem tanku lita ve specialnim letadlem určenym jen pro něj za doprovodu třiskaču a na ulici bez ochranky by se podělal jak mopslik a kteremu chybi moralka slušnost a charakter

    OdpovědětVymazat
  8. Tenhle výprask si levice v podobě ČSSD zavinila sama.KSČM už nejde považovat za levici,aspoň tuto pod vedením Filipa.V prvé ředě ČSSD neudělala nic proti dopadu na stát cirkevními restitucemi,namlouvání KDU-ČSL ze sudetskými Němci,až snad po vracení jejich majetku,Sobotka nic,vůbec mu to nevadí.Také ohledně EET,nemá Sobotka jasno,co to přinese,ale co to zapříčiní.Snad už někdo zaznamenal k vůli EET půjdou ceny nahoru,kdo myslíte,že uhradí náklady všem výrobcům,prodejcům-spotřebytel.Také všechny ceny za služby,opravy,stavební práce,musím vykázat DPH,takže o tu částku DPH,zvednu cenu na faktuře a DPH odvedu státu.Mám obavu,že daň ze zisku o které je vlastně nejvíc slyšet,tak tá o moc vyšší nebude pro stát,kde jsou ty doby,kdy občané měly více peněz,teď se jede na hraně únosnosti.

    OdpovědětVymazat
  9. Jen taková maličkost, spousta lidí a sdělovacích prostředků má problém s tím kam zařadit ANO. Pravice ji odmítá a levice se k ní také nehlásí. Ale je to strana v níž jsou vykořisťovatelé podnikatelé, dokonce jsou jedním z velkovykořisťovatelem i vedeni (schválně používám slovo vykořisťovatel kdysi hojně používané levicí). A tato sorta patřila vždy k pravici, neb ji levice nenáviděla. Tak nechápu např. přístup našich pravicových stran k hnutí ANO, když ANO je podle mne klasická pravicová strana. No jo ale jsou ochotni spolupracovat s komunisty a ti by se ani tomu nebránili.Tak, že je to fakt b.ordel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já v tom zase až takový problém nevidím. je třeba se trochu zamyslet nad heslem Si Ťing-phinga, kkerý nastartoval prosperitu Číny a její cestu ke světové velmoci: "Je jedno, jestli je kočka bílá, nebo černá, důležité je, že chytá myši." Číňané se řídí rovněž příslovím: "Co je dobré pro úl, je dobré i pro včelu." Jak prosté Watsone, že? Naši politici to včelí přísloví trochu obrátili, neříkají, ale myslí si: "Co je dobré pro mě, to je nejdůležitější a jiným po tom nic není."

      Vymazat
    2. Čínská KS je takovou levicovou stranou kapitalistického typu, naše KSČM se snaží o to podobné ale u nás asi neuspěje, neb v ní stále někteří vidí revoluční předvoj dělnické třídy. Kde ty loňské sněhy jsou.

      Vymazat
    3. Anonymní16. října 2016 9:45
      Půvab zastupitelské demokracie je v tom, že hlas poslanců, si musí oligarchové kupovat. Poslanci, nejpřístupnější těmto obchodům, se už sami inzerují tím, že vyhlašují svou pravicovost (ODS, TOP096, …). Tím samozřejmě ani nenaznačuji, že by snad poslanci jiných stran, byli k těmto obchodům méně přístupní. Pouze ty obchody mají možná trochu jinou formu.
      Hnutí ANO tyto přijaté zvyklosti zvrátilo tím, že s nikým neobchodují, nýbrž si potřebné sami zařídí. Chápu rozhořčení zastupitelů.
      Z příspěvků je patrné, že se stále rozšiřuje okruh lidí, kteří chápou, že zastupitelská demokracie bez vrchního dozoru občanů, je cesta k rozkradení a nakonec rozvrácení státu. Pouze občané, mají zájem na funkčnosti státu. Proto také oni, musí vykonávat (v souladu s ústavou) moc. Referenda s možností rušit zákony a odvolávat politiky, kteří zradili zájem občanů, jsou krokem tímto směrem. Proto je třeba podporovat politiky, kteří tuto myšlenku razí. Samozřejmě to není J. Dientsbier, autor současného (bezzubého) zákona o referendu. Je to však T. Okamura, který navrhuje zákon o referendu, který by byl skutečně funkční a zaručoval občanům suverenitu, nad svévolí politiků. P.K.

      Vymazat
    4. Pro (11:34):
      Nešlo o Si Tin-pchinga, dnešního prezidenta ČLR, nýbrž Teng Siao-pchinga, někdejšího spolupracovníka a později odpůrce a nástupce Mao Ce-tunga. Zmíněný výrok o kočce pronesl v dobách, kdy Si Tin-pching ještě ani nechodil do školy.
      KR

      Vymazat
    5. ANO je evidentně pravicová partaj. Jen se kamufluje jako "lidová". Její zájmy však vždy budou protikladné těm kdo skutečné pracují.

      Vymazat
  10. Otázka se vkrádá: cožpak na vypracování levicového politického programu je potřeba tolika let? Vždyť při dnešní dynamice světa bude jeho část (např. ta týkající se mezinárodních vztahů, sociálních a hospodářských otázek, politicko- a ekonomicko-právních závazků) po 15-20 letech zastaralá.
    Svět (i Evropa) se "otáčí" jak kolotoč ...
    To, co ale pro levici zůstává stálým programem, je podpora společenských podmínek pro všestranný rozvoj každého(!) člověka, zajištění jeho důstojnosti, sociálních (vč. kulturních) a politických práv (překonáním třídních antagonismů). Též péče o přírodní podmínky pro zachování udržitelného života na Zemi, ..
    Levice má i dnes dost politiků, politologů, ekonomů (kteří rozumějí jak národohospodářství, tak i finančním a měnovým otázkám), dost právníků atd. atd.
    Jen dát ty všechny lidi dohromady. A to vyžaduje integrující osobnost/-i. Po té/těch je (podle mého) ta skutečná poptávka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to zubatá pleš rozhodně není.Tá má smysl jen rozdavat majetky nepotřebným, viz byty OKR.Společnost ,která tyto byty vlastní RPG se jen stará aby zvyšovala nájem do nesplatných výšin.A zubatá pleš? Ta se jen zubí ,rozdává majetky církvím, které ji nepatří, ještě že se nediví že socani dostávají nafrak.

      Vymazat
    2. Máte na mysli tu s brýlemi a rovnátky?
      Jo tak ta je bez vnější korekce k nepotřebě. A taky jí to voliči i sdělili! Jenže ona dělá, jakože to bylo jinak. Inu, asi si pro sebe říká: "Díky za každé nové ráno! U koryta ...".

      Vymazat
  11. Sociální demokracie v této vládě dokázala mnoho užitečného pro nepriviligované vrstvy obyvatelstva.Škoda, že ve volbách to nebylo oceněno.
    Sociální demokracie je také jediná, která je schopná zabránit slovenskému oligarchovi a temnou rodinnou komunistickou minulostí, aby se stal předsedou české vlády a Agrofert rozšířil všude, kde ještě není.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní 10:56
      Příteli,měla možnost,už ji nemá a nebude mít,už se jede jak na Ukrajině.Jistě jste zaznamenal,kolik dalších podobných jako Babiš se hlásí do politiky.

      Vymazat
    2. Užitečnost ČSSD lidi po právu ocenili ve volbách a ještě více ocení v těch příštích. O užitečnosti KSČM už snad nemá smysl ani mluvit.

      Vymazat
    3. Minulé úspěchy i "úspěchy" jsou v politice stejně tak pomíjivé jako včerejší zprávy.
      Lidi přece zajímá jejich dnešní a zítřejší užitečnost. A pokud ji nevidí, koukají jinam. Politická strana, která dokáže do vládních funkcí vygenerovat až takové "obrtlíky", jakými jsou Zaorálek (nerozpakující se svou "autoritou" ministra ZV podpořit jak agrese Západu, tak i vyslovené ukr. nácky ..), (sebe)zahleděný Dienstbier (podporující multi-kulturní fanatismus) či Mládek (prosazující přijetí TTIP i zákona povolujícího produkci GMO plodin atd.), jakož i všichni ostatní, kteří se k pachatelství toho "dobra" připojili, si nezaslouží hlasy lidu obecného.
      Svým konáním se totiž postavili za zájmy nadnár. kapitálu, oligarchií a korporací, které plundrují náš svět a ničí tradiční kultury, aby místo toho v život uváděli nenávist, chaos a zmar.
      O aktivním podílu na přípravách války s Ruskem už raději ani nehovořit ...

      Vymazat
    4. KSČM má obrovský význam pro Kalouska a ostatní podobné. Lze na ni házet odpovědnost za všechny neúspěchy a nezdary posledních pětadvaceti let. Kde jsme už mohli být, snad jsme se mohli zařadit mezi nej státy světa. A zatím jsme jen jednou velkou montovnou, zadluženi na celé další generace. Nevím, co dáme těm vyhnancům, když nám tu nic nepatří. Ale možná, že církevní restituce jsou jen takovým střádacím prasátkem, které poté, sž lidovci prosadí zrušení Benešových dekretů, některá budoucí vláda nechá rozbít a majetky těch odsunutých ze Sudet uhradí. Co na tom, že nám válečné reparace dluží. Q.
      p.s. Porovnejte úspěšnost KSČM v minulých volbách. Co asi voliči čekali! Ale vedení té strany tento politický kapitál doslova zahodilo. Kdo chce kam, pomožme mu tam!!

      Vymazat
  12. Levice i pravice jsou dnes a speciálně u nás, pouze prázdné pojmy.

    Já mám jasno, chci Svobodu a Přímou Demokracii a toto má dnes v programu jediné hnutí které se umí i volebně"prodat"

    SPD Tomio Okamura ;)

    Ani levice, ani pravice, ani střed, prostě pokaždé demokratická a SKUTEČNÁ vůle lidu ;)

    Co více si mohu jako občan a volič přát?

    OdpovědětVymazat
  13. Program levice je už přes 150 let zcela jasný: spravedlnost a solidarita se spravedlivými. Tyto dvě hodnoty budou nadále trvale pokračovat, ale jsou kvůli rozvoji civilizace rozšířeny o další dvě hodnoty: ochrana životního prostředí a mír.
    Mění se a budou měnit jen aktuální formy a cíle, které z těchto hodnot vyplývají.
    Prioritou je životní prostředí, poněvadž pokud nebude svět obyvatelný, tak končí levice, pravice, všichni. Druhou hodnotou v pořadí je mír, protože za války jdou pravolevé spory mimo a bojuje se za přežití. Třetí je spravedlnost - nejen sociální, ale stejně tak politická, soudní atd. Její podmínkou je pravdivé a objektivní poznávání, neboť bez potřičných podkladů nelze posoudit, kdo je chová ne/spravedlivě, u koho jsou práce a výnosy v nespravedlivém poměru (ať již vykořisťováním ostatních nespravedlivým rozdělováním výsledků společnoé práce, krádežemi, loupežemi, či flákáním se v pracovním kolektivu, zneužíváním solidarity ap. Čtvrtou hodnotou je solidarita s těmi, kteří jsou postiženi na zdraví, sociálně, politicky ap., a potřebují buď trvalou péči nebo podržet v krizi a pomoci nastartovat. Tato sounáležitost a sdílení mají samozřejmě své limity, které však těžko zprůměrovat, neboť každý má jiné vnímání a možnosti poskytování, resp. přijímání pomoci, a navíc se mění podmínky ve společnosti, takže počty poskytovatelů a příjemců se mění a stejně tak objem pomoci.
    V otázce míru je ovšem jeden problém spojený s všeničící válkou zbraněmi hromadného ničení. Část vykořisťovatelů hraje hru s riskem sebe/zničení světa. Spor s oponentem dovádí na hranu totální, všeničící války, přičemž se tváří, že riziko této války podstoupí. Staví tak protivníka před dilema, zda riskovat zničení světa vzájemně ničící válkou, nebo se vykořisťovatelům podvolit. Jaká je naděje na přežití v jaderné (či podobně účinné) válce, jaké je naděje, že ve vykořisťovatelské totalitě vyroste nová a dostatečně silná síla za spravedlivý řád?
    KR

    OdpovědětVymazat
  14. Pravice vždy útočí a levice se brání, je to potřeba otočit. Pokud levice nezaútočí nic se nezmění. Pokud jste levicový volič a chcete změnu klidnou cestou musíte volit SPD.

    OdpovědětVymazat

Reklama