Reklama

.

.

pondělí 14. listopadu 2016

S Trumpem jako bez Trumpa

Stanislav Vozka
14.11.2016     StanislavVozka
Demokracie je vláda zástupců mocenské koalice, kterou vytvářejí krátkodobě nebo dlouhodobě ekonomicky propojená a ideologicky příbuzná vlivová a nátlaková centra generovaná vztahovými sítěmi dané země. Protože vláda těchto center nemá žádnou legitimitu, vytváří demokratický systém zdání, že výběr vládců je posvěcen vůlí voličů. Toto zdání nabývá s přechodem do nižších pater moci reálných kontur.


Politické strany představují oficiální špičku ledovce koalic mocenských center a umožňují jim realizovat veřejně manipulace v průběhu volebních kampaní i v jejich mezidobí. V případě vítězství pak představují strany mechanismus jak promítat do politiky dynamiku domácího a mezinárodního vývoje a realizovat v čase proměnné cíle té které mocenské koalice i reagovat na případné změny v jejím složení.

V průběhu volebních období realizuje každá vládnoucí garnitura mnoho dobrých rozhodnutí, ale také zpravidla spoustu kopanců. Některé z nich nelze eliminovat, protože by to znamenalo totální ztrátu důvěry v systém. V případě zemí velkých až největších jsou pak prudké změny politického kursu zdrojem potíží ve spojeneckých vztazích a zároveň mohou být nepřáteli interpretovány jako slabost a nerozhodnost. Proto se zákonitě v každém volebním období a v každé zemi hromadí množství kostlivců ve skříních, které prostě nelze legálně beze škod pohřbít.

Změna vládních garnitur po volbách je standardně využívána k vymetání komínů a nápravě chyb. Existence tohoto čistícího mechanismus je velkou komparativní výhodou demokracií. V posledním čvrtstoletí je to zvlášt důležité pro Spojené státy americké, které na sebe dobrovolně (ale se souhlasem svých spojenců) po konci studené války a pádu SSSR, vzaly roli světového četníka.

Ve své funkci (bez ironie) vykonaly USA mnoho dobrého pro udržení míru a zachování lidských životů na této planetě. Každou lidskou komunitu však dříve či později negativně ovlivní představa absolutní moci. Natož pak stále ještě klokotající tavící kotlík, ve kterém se formuje národ USA. Přidáme-li k tomu mocný vliv armády, která zhusta netrpí neduhem pokory a odvěký americký zvyk propojovat politiku s ekonomikou, dostaneme dosti nechutnou masu, ze které je formován establishment vládnoucí světu. Logický nedostatek účinných zpětných vazeb pak vede k tomu, že je překračována nutná úroveň násilí a ti, kteří mají být s láskou vedeni k lepšímu životu jsou manipulování nevybíravou ekonomickou politikou a jejich důstojnost neustále znevažována.

Žádná policie ale není schopná udržet pořádek, když se proti ní najednou postaví většina obyvatelstva. Stejně tak ani USA nejsou schopny ochraňovat světa (ať už v dobrém či zlém) když se proti nim celý spojí. A mocenské struktury v USA jsou ještě natolik soudné, aby si uvědomily své limity. Proto v osmiletém cyklu pravidelně probíhá likvidace kostlivců made in USA. Proto se prezidentský kandidát strany, která aktuální kostlivce nevyrobila, moderuje do role dobrého policajta.

Tato už tradiční část prezidentských volebních her ovšem nijak zásadně nemění charakter imperia ani společný cíl globálních vlivových a zájmových struktur, které mají v USA svůj domicil. Cíl, k jehož dosažení se vždy a znova spojí demokraté s republikány. Tímto cílem je udržení globální ekonomické moci silou tak dlouho, dokud nenastane čas kdy se všechny nitky světové ekonomiky vedoucí do USA transformují v nezničitelná kevlarová lana.Teprve až tato vlákna obtočí celou planetu včetně Ruska a Číny, včetně Pakistánu a Indie, včetně Brazilie a Argentiny, bude čas na věčný mír –slavný Pax Americana.

Vítězství Donalda Trumpa v právě proběhlých volbách není ničím jiným, než standardním vymetáním komínů, mocenským procesem, kterým USA negují své chyby a vylepšují systém vlády nad planetou, aniž by ztratily tvář. Aniž by je napadlo se této vlády dobrovolně vzdát. Je možné pochopit škodolibou radost části českých občanů, kterou neokouzluje pražská elita a její adorace Hillary Clintonové. Už obtížněji se ale chápe skutečná naděje některých našich spoluobčanů spojovaná s nástupem Donalda Trumpa do prezidentského úřadu. Víra v to, že USA přestanou být od ledna světovým četníkem je krásná – stejně jako víra, že Evropa dokáže pomoci všem uprchlíkům světa. V realitě je jedno i druhé nerealizovatelný sen.

32 komentářů :

  1. I když s většinou premis vyjádřených v článku lze souhlasit, přece jen hodnocení, že oligarchie vládnoucí USA po likvidaci SSSR Gorbačovem a jeho zločineckou klikou, "vykonala pro mír ve světě mnoho dobrého" by se těžko vysvětlovala obětem bestiálního amerického bombardování Jugoslávie !!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ta otázka "kdy a kde vůbec USA v posledních ca. 30 letech vykonaly co pro zachování míru" se asi po přečtení článku vkrádá mnohým. Protože snad každého napadá pravý opak.
      S autorem se ale dá souhlasit v tom, že vládu těch, které nezahlédneme před oponou politického divadla pro masy, nemůže Trump se svou partičkou ohrozit. Cíl (udržení světovlády, zachování tohoto predátorského systému ..) zůstává beze změny, mění se jen metody a prostředky.

      Vymazat
  2. Velmi dobrý, střízlivý text přírodovědce.

    Ovšem: "Odvěký americký zvyk propojovat politiku s ekonomikou..." - ?!
    Představa o "nepropojenosti" politiky a ekonomiky dnes hnízdí v hlavách mnoha lidí. Chci proto připomenout, že to je pouhá představa (starořecky FANTASIA). Nebo, abych použil ještě trefnější výraz autora článku, nerealizovatelný sen.

    Na tom nic nezmění ani Babiš vyhlašující, že bude "řídit stát jako firmu", ani houfy politiků a novinářů rozhořčujících se, že zase někdo nco "politizuje".

    (Pokud to někomu neleze do palice, ať si přečte např. rozhovor s Ilonou Švihlíkovou:
    http://blog.aktualne.cz/blogy/milus-kotisova.php?itemid=22794)

    OdpovědětVymazat
  3. Trump je v USA a taky tam bude.My se musíme starat
    hlavně o sebe a svoji budoucnost.Vzhlížením k tomu
    Trumpovi pro svou budoucnost nic neuděláme.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
  4. TRUMP není ani anděl ani ďábel. Není ani krysař ani spasitel. Je to postava pohybující se po jevišti.

    Slovy českého filosofa:

    "...hlavní postavou moderní doby a „konce dějin“ se stal „der Schauspieler“.
    Bylo by omylem a nedorozuměním překládat tento termín ekvivalentem: HEREC.
    Češtině chybí odpovídající substantivum pro onen význam, ale má naprosto přiléhavé sloveso, odpovídající německému výrazu, když říká: PRODUCÍROVAT SE, předvádět se.

    ŠAUŠPÍLER je ten, kdo se předvádí publiku, kdo se producíruje před obecenstvem. Šaušpíler potřebuje diváky a všechno, co koná, je určeno publiku a veřejnosti.
    Šaušpíler je VEŘEJNÝ ČINITEL, KTERÝ SVÝM PŘEDVÁDĚNÍM UDRŽUJE OBECENSTVO V NAPĚTÍ, on sám je středem této pozornosti, je osobou, která žije tak, že je veřejnosti stále na očích a dožaduje se znovu jejího pohledu a uznání. Je to člověk okamžiku a mistr přítomné chvíle.
    Všechno, co podniká, dělá pro tuto chvíli, žije tím, co je právě teď, přechází od jednoho teď k druhému a dalším, protože KAŽDÉ TEĎ ZANIKÁ S JEHO PRÁVĚ PROVEDENÝM VYSTOUPENÍM.
    Jeho doménou je chvilkovost. Je natolik závislý na veřejnosti a jejím mínění, že se jeho osudy určují její chvilkovou naladěností. Je pánem veřejnosti, pokud je středem pozornosti a obecenstvo mu věnuje svoji přízeň, ale je také otrokem veřejnosti, neboť je naprosto závislý na jejím mínění. Protože se veřejné mínění mění a není nad ně nic proměnlivějšího, klesá či stoupá důležitost a popularita šaušpílera podle MĚNÍCÍCH SE NÁLAD VEŘEJNOSTI."

    Malý Bobeš

    PS:
    "Voters quickly forget what a man says."
    Richard M. Nixon

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Malý Bobši, "šaušpílery" jsou politici obecně, navrhujete tedy co? Vykopat je, zrušit volby? Proč ten hloupý článek má jediného aktéra?

      Vymazat
    2. (10:09)
      Navrhuji, abyste to dal na program příští schůze uličního výboru.
      Malý Bobeš

      Vymazat
    3. 10:25-tak jo, kam mám přijít?

      Vymazat
  5. Trump je především miliardář, kšefťák s realitami a hazardem, zástupce ne 1%, ale nejhornější tisíciny promile. Že v takovém člověku vidí naši komouši svého spasitele a bojovníka za jejich zájmy je jen důkazem jejich zoufalství, debility a totální ztráty soudnosti.

    A jeho voliči v USA by hnali tyto naše komouše brokovnicí. To jen tak pro pořádek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jaké vy máte představy o tom kdo je "komouš", ale komunisté vědí velice dobře, kdo je Trump a žádný z nich ho nebude spojovat s jakoukoli nadějí na obhajobu zájmů těch utlačovaných. Pokud se svět nezbaví vykořisťovatelů, nebude ani mír, ani spravedlnost, ani život na této planetě.

      Vymazat
  6. https://cz.sputniknews.com/politika/201611144120365-Mogheriniova-eu-vztahy-rusko-ohlizeni-usa/

    OdpovědětVymazat
  7. Máme éru komediantů. Zdejší komediant pěkně hraje velitele vojska, okecávač roli politika. Bombardér sedmi zemí a muslim hezky zahrál mírotvůrce s nobelovkou a protivníka IS. No a zatím neznáme přesně náturu zastánce obyčejných občanů. Jasná je jenom jeho role.

    OdpovědětVymazat
  8. Nejspíš je pravda, že prezidenti jsou vykonávači vůle ekonomicky silných struktur. Tyto struktury mají své cíle, prezidenti také nechtějí být jen loutky, potom jsou zde lidé se svými náladami a vývoj určují všechny tyto subjekty a jejich schopnost se prosazovat. Je to jistě velké zjednodušení, ale mělo by z něho i tak vyplynout, že nic není předurčeno. Nic si vládnoucí struktury nepřejí více, než apatii a odevzdanost občanů. Proto hlasy, že se nic nezmění a vše je naplánováno, jsou hlasy trolů (někdy možná nevědomých, někdy vědomých), na které se nereaguje. To nejsou konstruktivní pohledy, neboť občané nejsou diváci, ale hráči. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. (0:28)
      "Občané jsou hráči" = Co to znamená?
      Malý Bobeš

      Vymazat
    2. 0:50- vždyť to vyznělo ve Vašem viz výše(22:18). "Hrají si na důležitou část v pořadu šaušpílerů".

      Vymazat
    3. (10:33)
      CO "vyznělo"?
      KDE jste tam našel ta slova v úvozovkách?
      Malý Bobeš

      Vymazat
    4. 10:47-asi nevíte co píšete nebo nejste Slovan a je Vám nutno psát polopaticky. Přečtěte si poslední Vaši větu(22:18). "Měnící se nálady veřejnosti"- nejsou "občané-hráči"?

      Vymazat
    5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    6. Anonymní15. listopadu 2016 0:50
      "Občané jsou hráči" = Co to znamená? Malý Bobeš
      Politika je hra, které se zúčastňují různé skupiny lidí a v níž prosazují své zájmy. Stejně tak občané, kteří nežijí výtěžku kapitálu, ani nemají nějakou rozhodovací funkci. Ti jsou účastníky této hry také, jenom si to ve velké většině neuvědomují. Musí přijít až veliký otřes, aby se té hry také zúčastnili (většinou s pocitem nepatřičnosti, nebo provinění). Zde by měla být nějaká osvěta. Ne stále omílat lidská práva, ale také nastolit občanská, nebo sociální práva. Prostředky pro jejich naplnění existují. P.K.

      Vymazat
    7. (14:32 P.K.)
      - Jenže politika není JENOM hra. A nelze ji redukovat jen na tzv. "vysokou" politiku, o které platí slovenské úsloví, že je to "panské huncútstvo".
      - Máte pravdu v tom, že většina lidí začíná politicky jednat teprve ve výjimečných situacích.
      - K občanství nelze nikoho nutit.
      A ta potřebná osvěta nevyhnutelně začíná (masarykovsky, chcete-li) drobnými věcmi: potřebnost dobrovolných hasičů uzná každý; ne každý už třeba uzná, že kopřivy na návsi nejsou věcí úřadů ("oni"), že jsou věcí všech ("my"). Kdo nepochopí tohle, sotva pochopí věci komplexnější.

      - Moje otázka mířila proti nejasnému užití slova "hra". (Krom toho, jak je v textu jasně řečeno, "šaušpíler" není totéž, co herec.)

      Malý Bobeš

      Stojí za to přečíst si Kosíkův esej celý:
      "Pražské jaro, „konec dějin“ a šaušpíler" -
      http://www.sds.cz/docs/prectete/epubl/kko_pjkd.htm

      Vymazat
    8. (14:32)
      "Ne stále omílat lidská práva, ale také nastolit občanská, nebo sociální práva. Prostředky pro jejich naplnění existují. P.K."

      Zhruba totéž říkají Jeremy Corbyn, Bernie Sanders, Jan Keller, Stanislav Hošek nebo Janis Varoufakis
      (ten naposledy v New Statesman:
      http://www.newstatesman.com/politics/brexit/2016/11/yanis-varoufakis-after-donald-trump-s-awful-victory-left-must-be-more)

      Vymazat
    9. Anonymní15. listopadu 2016 15:18
      „- Jenže politika není JENOM hra“
      Bohužel, jste neuvedl, co je to ještě jiného. Možná že také „válka mírovými prostředky“, s čímž také souhlasím. Ale i tak, existují pravidla (ústavní listiny, mezinárodní právo, atd.), na kterých se hráči shodnuli. V pravidlech jsou určeni hráči, v současných demokraciích patří mezi hráče i občané („všechna moc patří lidu“). Není to samozřejmost, např. ve feudálních systémech, lid neexistoval a „poddaní“ mezi hráče nepatřili. I v některých dřívějších „demokraciích“ byl tento „lid“, který se mohl účastnit hry, dosti zredukován.

      „… ne každý už třeba uzná, že kopřivy na návsi nejsou věcí úřadů ("oni"), že jsou věcí všech ("my").“
      Patrně se domníváte, že kdokoliv, kdo jde kolem té kopřivy, že by ji měl utrhnout. To je možné v malé obci, kde nemají Obecní úřad. Je-li tam Obecní úřad a zastupitelstvo (přeneseně „my“) určí prostředky na plat cestáře, potom se domnívám, že „my“, bychom ty kopřivy trhat neměli. Cestář, by to dokonce mohl považovat, za ohrožování svého jobu. My bychom měli požadovat nápravu u toho člena zastupitelstva, který má na starost péči o zeleň. Takto chápu já, tuto nekomplexní věc.

      „- Moje otázka mířila proti nejasnému užití slova "hra". (Krom toho, jak je v textu jasně řečeno, "šaušpíler" není totéž, co herec.)“
      Zde jde o nedorozumění. Můj příspěvek nebyl reakcí na Váš. Byl zcela nezávislý. Přesto si Kosíkův esej přečtu. P.K.

      Vymazat
    10. Jan Kopecký15. listopadu 2016 15:32
      Děkuji za zařazení, do celkem sympatické společnosti. Až na toho Varoufakise. Myslím si, že je dost velký liberál, tj. nechat volnou ruku korporacím. P.K.

      Vymazat
    11. (17:32)
      Politika je především spolupráce.
      MB

      Vymazat
    12. Jen malý "špílec" k debatě. "Občané rozdávají karty"-tedy i hrají. Pro "šaušpílera" čeština má vhodný překlad-šoumen a že jich máme na naší politické scéně, Kocáb, Janda, Horáček, ministr války a bývalý prezident jako skutečná "profese", která nastavila normu. Všimněte si jak všichni po nich převzali "poděkování za pozvání" mediím. Tam poznáte nejlíp, kdo je osobnost a řekne jen "prosím" nebo "rádo se stalo ap."

      Vymazat
    13. (17:54 P.K.)
      Ano, od liberalismu se Varoufakis podle všeho odpoutat nedokázal.
      Chomskyho bonmot, že “jedním z paradoxů neoliberalismu je, že není nový a že není liberální" se zdá být i pro něj nepřekročitelnou hranicí.

      Vypadá to, že nahlédnutí, že "paradoxem liberalismu je, že není liberální" (česky řečeno: nemá mnoho společného s lidskou svobodou) leží za horizontem většiny vzdělanců vychovaných v anglosaském prostředí. Kdo má potíže s Kantem a Hegelem, těžko může porozumět Marxovi. "Paradoxně" to bývá snazší pro lidi bez filosofické průpravy. (Ježíš tomu, v jiném kontextu, říkal "projít uchem jehly".)

      Ten "paradox" liberalismu nejlépe osvětluje Domenico Losurdo. - Kompletní anglický překlad jeho knihy "Liberalism. A Counter-History" je volně dostupný ZDE:

      http://abahlali.org/wp-content/uploads/2015/11/Domenico-Losurdo-Gregory-Elliott-Liberalism_-A-Counter-History-Verso-2011.pdf

      Vymazat
    14. Ondřej Lánský svou knihu "Je třeba zavrhnout liberalismus?" (kterou jsem nečetl) zevrubně presentuje tady:
      https://www.youtube.com/watch?v=_NhTEcSIFHo

      (I on, podobně jako Losurdo, mluví o souvislosti liberalismu a otrokářství.)

      Vymazat
    15. Jan Kopecký15. listopadu 2016 19:55
      Podle mého chápání, původní myšlenka liberalismu byla, dát „všem“ stejnou příležitost, být úspěšný. V té době to znamenalo, omezit výsady šlechty, vůči vznikající třídě buržoazie.
      Současný neoliberalismus vyžaduje po státech, aby odstranily jakékoliv bariéry pro podnikatele. Ovšem za současného stavu věcí, se tímto nedávají rovné šance všem, nýbrž se předávají neomezené možnosti největším korporacím. Současně je to spojeno se snahou těchto korporací, získat do vlastní správy kompetence, které doposud vykonával stát. Tj. školství, zdravotnictví veřejná doprava, pošty, vězeňství, atd. atd. Tomu se říká dolování renty. Zákazníky netřeba složitě shánět, neboť to jsou monopolní pozice. Jaká je pozice občanů, v této praxi? Blíží se bezprávnosti a nevolnictví. P.K.

      Vymazat
    16. Pane Kopecký, nemám nic proti Vašemu levičátství, kromě bezbřehé podpory migranství zaviněné "Západem", navzdory vaši "snahy" o jeho "přeměnu, či likvidaci", tedy kapitalizmu. Nepochopení mé nebo Vaše tkví v čem je priorita. Omezení migranství není likvidace kapitalizmu ale likvidace kapitálu, je rozhodně omezení migranství. Zkuste to prosím na levé frontě pochopit.

      Vymazat
  9. Co z těch pracně sešroubovaných vět , co si z toho máme vzít jiného než naprostý zmatek ? Vždyť ten autor nezná základní vztahy a skutečnosti; jak z takových hloupých premiz mohou vzejít nějaké správné postuláty ?
    Kdy vykonaly USA něco altruistického pro druhé ? Pokud zasáhly do dění, tak vždycky jen a výhradně pro zvýšení své moci, pro získání výhod na úkor těch druhých.
    Jejich snaha po světové nadvládě,boj o četníka světa, ta je stará už více než sto let (Theodore Roosevelt), a v menším měřítku, daném menšími techickými možnostmi, ještě o 60 let dřív ( Knights of golden circle)
    Jak si vůbec může dovolit tak nevědomý autor pokus o nějaké globální prognozy, to nechápu.
    Nick ex- nemo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, "mocné státy" mám nejradši, když se starají jen o své problémy.

      Vymazat
    2. Přesně tak. Na mne to zapůsobilo jako výkřik zbožného přání z kuchyně kavárenských šmejdů. Takže jsem napsal - když s Trumpem jako bez Trumpa, tak PROČ TOLIK POVYKU před i po jeho zvolení? Zmizelo to z diskuze, neznámo proč. L.P.

      Vymazat

Reklama