Reklama

.

.

sobota 5. listopadu 2016

„Eurasijský dreamliner“: Rusko a Čína společně pracují na letounu, který může zatopit Boeingu i Airbusu

Napsal/přeložil: mbi
5. 11. 2016   Eurasia 24
Rusko a Čína v tvrdé globální konkurenci spojily své síly, peníze a technologie, aby do pěti let poslaly do vzduchu hi-tech širokotrupý dopravní letoun nové generace, jenž může ohrozit zatím dominantní postavení Boeingu 787 Dreamliner i nového evropského Airbusu A350.
Pro Rusko to znamená další navázání na vývoj přerušený rozpadem Sovětského svazu, pro Čínu pak zcela novou příležitost prosadit se z pozice velmoci na světovém trhu civilních dopravních letadel, který v posledních desetiletích – zvláště v kategorii letadel na dlouhé vzdálenosti – ovládají prakticky výlučně západní výrobci.

Prvního listopadu byl na mezinárodní letecké a kosmické přehlídce China Airshow 2016 v čínském Zhuhai kromě jiného poprvé představen také model perspektivního společného rusko-čínského širokotrupého letounu pro dálkové lety.

Zatímco v Rusku je projekt označován písmeny ŠFDMS (z ruského широкофюзеляжного дальнемагистрального самолета), v Číně pak S 929.

Letadlo společně vyvíjejí ruská akciová společnost Sjednocená letecká výrobní korporace (OAK) a čínské letecko-výrobní sdružení Commercial Aircraft Corporation of China Ltd. (COMAC).

Memorandum o společném vývoji ŠFDMS bylo zúčastněnými stranami podepsáno v dubnu 2014. Dokumenty týkající se programu, jehož cílem je vývoj a výroba širokotrupého osobního dopravního letounu pro dálkové tratě, byly podepsány letošního 25. července během oficiální návštěvy ruského prezidenta Vladimíra Putina v Číně.

Součástí dokumentů je také dohoda o zřízení společného partnerského podniku potřebného k realizaci projektu. Podnik bude zaregistrován jako dceřiná společnost COMACu v zóně volného obchodu v obvodu Pchu-tung v Šanghaji.

Podle předběžných údajů bude letoun ŠFDMS schopen přepravit kolem 280 cestujících na vzdálenost 12 000 km. O jeho pohon se budou starat dva proudové motory, každý s tahem 35 tun (bude se jednat o motory Rolls-Royce nebo General Electric, později o perspektivní ruský PD-35).

Se startem prvního prototypu se počítá v roce 2021 a se zahájením sériové výroby a dodávek pak někdy v letech 2025 až 2027, v závislosti na potřebě a objemu nových technologických řešení, která si vývoj letounu vyžádá.

Rusko zabezpečí pro vývoj letounu společné projekční a řešitelské centrum, vlastní sériová výroba bude probíhat v závodě letecko-výrobního sdružení COMAC v Pchu-tungu v Šanghaji (závod byl vybudován s určením pro výrobu čínského dopravního letounu středního doletu S 919).


Zdroj: BMPD

Překlad: mbi, Eurasia24.cz

10 komentářů :

  1. To je další z důsledků nesmyslných sankcí EU vůči Rusku. Myslím, že Rusko by ho raději vyrábělo ve spolupráci s Evropou.
    Sankce Ameriku nezachrání, ale posilují Čínu. P.K.

    OdpovědětVymazat
  2. preju vse nejlepsi s projektem

    OdpovědětVymazat
  3. Nesmyslných sankcí ? jak pro koho ... Uvědomte si, že loutkovodiči nevedou celý západní svět proto, ža jsou pitomci nebo slaboduší. Přinutí-li západní svět k sankcím proti Rusku (když sankce prozetím nikde nikdy nefungovaly - vždy danou zemi posílily ) tak to má svúj důvod. Rusové to vědí taky .. na leningradském ekonomckém summitu prohlásil (myslím že ) člen vlády : Když pánbů dá, sankce ještě rok - dva vydrží ...

    Hloupé kroky -až na opravdové výjimky - v politice neexistují. Jako hloupé nám je předkládají. A my tomu hloupě věříme, protože hloupý čin se lépe omlouvá.
    Koloděj

    OdpovědětVymazat
  4. Pro (9:07)
    Pravda je, že kdyby k loutkovodičství stačila pitomost a slaboduchost, tak by se v politickém divadle muselo hlediště změnit v jeviště. Je to trochu jinak - pitomost a slaboduchost nevylučuje, že budete loutkovodičem, a vysoká inteligence nezaručuje, že se stanete loutkovodičem.
    Gro loutkovodičů se opírá o obrovské majetky, díky nimž si najme lidi určitých mravních a inteligenčních hodnost. Mezi jinými i vysoko inteligentní, ovšem - opakuji - patřičných morálních vlastností. Koncentrace inteligentních lidí přitom v těchto ambiciozních týmech není nijak závratná, nemluvě tím spíše o výskytu její kombinace s férovou morálkou. To, že mezi desítkami nejvyšších a vysokých politických a ekonomických špiček (vlastníků nebo manažerů) státu naleznete pár trefných, důvtipných pozorovatelů, ještě neznamená, že v rozhodování mají rozhodující slovo.
    Kontaktujte poslance, ministry, ředitele fabrik, bank, hovořte s nimi. Přitom se nenechte ohromit informacemi, jimiž oni disponují, ale sledujte jejich používání myšlení a odraz jejich morálně-volních charateristik do konečných rozhodnutí a činů.
    Všichni jsou to lidé, kteří mají do ... také jen jednu díru a není třeba před nimi, ani před nikým jiným, poklesat v kolenou. Vězte, že u plného krmelce se nikdy nesejde v tom stádu tak vysoká koncentrace rozumu, morálky a pracovitosti, jako tomu bylo v okamžiku, kdy ho nějaká parta teprve stavěla.
    KR

    OdpovědětVymazat
  5. Nezdá se mi koncepce letounu jako dobrá. Je to jen celosvětový dosavadní trend a nic nového, průrazného v tomto oboru. Dolnoplošník s vystrčenáými motory, nutné dlouhé rozjezdové plochy, žádné opatření proti havarii a t.d. To i Zeppelin byl na tom líp (až na ten vodík). Chybí tu prostě úplně nová koncepce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Re:
      Co máte na mysli, když píšete o "úplně nové koncepci"? Spolehlivost letounu dělá jak jeho desing, tak i (a to zejména) výběr materiálů i technologie a spolehlivá přesnost jejich zpracování či opracování, konstrukční detaily, avionika. Nic z toho však na tom předváděném modelu nelze vidět ...
      Obě země (tj. ČLR i Rusko) docela přesvědčivě ukázaly, že se takového projektu nemusí obávat, zřejmě dnes ani netrpí absencí či nedostatečností potřebných technologií anebo kvalifikovaných konstrukčních kapacit. Jakkoliv se může zdát, že jdou po již dobře prošlapané cestě.
      V každém případě však nové konsorcium COMAC/OAK bude svou produkcí a prodeji snižovat zisky oběma dnešním gigantům. A to je to, co jim jistě hodně vadí.
      Miliardy za ušlé prodeje "rybolovem" sotva nahradí.

      Vymazat
  6. Převratné změny celkové koncepce letadla či obecně vzdušné dopravy hned tak těžko čekat. Uvedené stroje ale přinášejí dílčí koncepční novinky odrážející se v efektivitě provozu a dopadech na okolí. Postupně budou prosakovat do menších kategorií a k dalším výrobcům. Počet výrobců velkých letadel se už ale sotva změní, spíše se konsorcia rozšíří (o Brazílii, Indii).
    K dramatické změně koncepce povede asi až konec ropné epochy. Auta, lokomotivy, lodě, zemědělské a stavební stroje můžete pohánět plynem, elektřinou, vodíkem, prostoru a nosnosti na tyto technologie mají tyto stroje dost. U letadel je to horší, pro ně letecký benzín a motory jej spalující výhodné médium a technologie. Přitom letadla, zvláště menší, mají životnost klidně i půl století, takže investice se má jak vrátit jak prvním kupcům, tak i menším provozovatelům v Horní Dolní užívajícím použité stroje. Soumrak benzínu toto přeprodávání ukončí a i když pozemní a vodní doprava ropné zdroje pro leteckou dopravu časem uvolní, nebude to navěky a dnešní mladé projektanty a konstruktéry (a teké ekonomy) v budoucnosti jiná koncepce letecké dopravy čeká.
    KR

    OdpovědětVymazat
  7. Anonymní6. listopadu 2016 9:07
    Koloději, když jsem napsal, že jsou sankce vůči Rusku nesmyslné, tak jsem tím myslel, že jsou nesmyslné, neboť škodlivé, z hlediska zemí EU. Loutkovodiče neznám (tím nechci zpochybňovat jejich existenci), ale mám nějaké požadavky na vlastní vládu.
    Že v konečném důsledku, když země EU tratí, to bude někomu jinému ku prospěchu, je jisté. proto ta nesmyslnost (z hlediska zemí EU).

    Anonymní6. listopadu 2016 10:29
    KR, zajímavý pohled na realitu. Ačkoliv nemám dost informací, abych věděl, zda je i pravdivý, tak tomu věřím. Individua typu mladšího Bushe a i Clintona, tomu nasvědčují.
    Líbí se mi Vaše výzva: „Kontaktujte poslance, ministry, ředitele fabrik, bank, hovořte s nimi. Přitom se nenechte ohromit informacemi, jimiž oni disponují, ale sledujte jejich používání myšlení a odraz jejich morálně-volních charateristik do konečných rozhodnutí a činů.“
    Tlak na politiky zdola, je potřebný, aby vyrovnával tlaky ze strany těch loutkovodičů. Jenom se obávám, že zachovat se podle této výzvy, dokáže málokdo. Chuť by jistě byla, ale také to vyžaduje dávku odbornosti a tou všichni nedisponujeme. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane P. K.,
      nešlo mi v tom okamžiku ani tak o to kontaktovat dotyčné kvůli vyvozování nějakého občanského tlaku, ale kvůli tomu, aby tazatel zjistil, že dotazovaní politici a šéfové nejsou žádní zázraci.
      Pokud se jen trochu připravíte na nějaké téma a položíte dotyčnému politikovi dobře formulovanou otázku a rozvinete diskusi, zjistíte, že někteří často disponují jen informacemi z novin a TV, ti s dostatkem informací (často pro vás nových a zajímavých) je zase nedovedou zasadit do struktury problému a jeho souvislostí, další nejsou s to promýšlet věci variantně atd. Manažeři jsou na tom poněkud lépe, zejména ve svém oboru, leč zase málo znají z jiných oborů, spoléhají mimo své téma na předžvýkané postoje a řešení.
      Předpokládám, že pracujete nebo Jste pracoval v nějakém oboru, že máte nějakého koníčka či oblast, o níž se zajímáte, a máte oprávněné očekávání, že člověk, který pro danou oblast páchá legislativu či výkonná rozhodnutí, o tom něco ví. Samozřejmě, že nemůže znát detaily a vývoj oboru jako Vy, ale zarazí Vás, že někteří znají věc jen skutečně povrchně, že by stačilo, aby jen pohovořili s pár lidmi z oboru a už by nežili v představách, iluzích, floskulích či předsudcích.
      Vy své příspěvky na NR nestřílíte od boku, nejsou to žádné výkřiky ani plytké rozbory, byť s nimi nemusí lidé souhlasit. Určitě byste proto byl schopen vést s poslancem, ministrem nebo manažerem ve svých oborech kvalifikovanou diskusi a mohl zjistit, co v něm je, jak jej informován, jakou úroveň má jeho myšlení, co se do jeho postojů a rozhodování promítá (včetně míry jeho ega).
      KR

      Vymazat
    2. Anonymní6. listopadu 2016 17:36
      Souhlasím s Vámi, že není třeba před nimi stát v němém úžasu, jako před božstvy. Poslední pozitivní čin (to je vtip), který křesťanství uskutečnilo, bylo skoncování s božským původem vládců.
      Na druhou stranu, vládne mašinerie. Oni jsou jen nevědomými kolečky, takovými bílými koňmi, těch za oponou.
      Ale my zde budujeme „lepší příští“, tak jsem ve Vašem příspěvku něco takového hledal. Věřím, že nám i něco takového poskytnete. P.K.

      Vymazat

Reklama