Reklama

.

.

sobota 31. prosince 2016

Retro - opravdu bolševické peklo?


Zdeněk Hrabica
31. 12. 2016
Od Národního po místní, regionální muzea se rychlostí blesku nakažlivě šíří téma krátkodobých výstav – ale i vytváření stálých expozic – na téma retro. Jelikož jsem před lety podlehl zájmu o popelnice, zejména s tříděným papírem, praská moje domácí knihovna ve švech. Rozrostla se o opravdové unikáty, mezi nejskvělejší řadím monografickou knihu slavného českého a světově proslulého avantgardního fotografa , kolínského rodáka Jaromíra Funkeho. Dostalo se mi chybějících sebraných, signovaných spisů Jaroslava Seiferta, ruského básníka Stěpana Ščipačova s autogramem, Bohumila Hrabala .


Díky popelnicím mám první české vydání Robinsona Grusoa.

Pýcha předchází pád. Dost jsem se pochlubil.

Díky netečnosti doby jsem nashromáždil nejcennější rekvizity – medaile, státní vyznamenání, řády, diplomy národních a zasloužilých umělců, členské legitimace KSČ, SČSP, ROH, Svazarmu, SSM – současných významných politických osobností, které vybledly do modra nebo do růžova, miniaturní skulptury Felixe Edmundoviče Dzerdžinského, Vladimíra Iljiče Lenina, ale již i plechové placky na klopu nebo na talířky na buřta s hořcicí s podobiznou Václava Havla, Karla Schwarzenberga, ale i papeže Jana Pavla II.

Schraňuji nepatrnou, leč cennou expozici rekvizit zpropadeného komunismu, ďáblova díla, bolševika, co jedl v hladomorech i děti – ve zmaterializovaném formátu mám krabičky od zápalek ze Sola Sušice (nyní v Indii) , toaletní papír z Papíren Přibyslavice, ale mám i sádrový legionářský monument – siláka s globem, skoro jako od Rodina a s nápisem:

„Naša bola – naša je – naša zostane – Československá republika.“

Houbelec! Už jí více není! Vlci ji sežrali! V prách se ta „naša“ rozplynula.

Sýčkové a panikáři halekají, že se 100.výročí vzniku Československé republiky v roce 2018 ani nedožijeme; na Slovensku se den vzniku již ani neslaví, ani skoro nepřipomíná. U nás se letos ve výroční den 28.října 2016 burácelo proti vlastnímu prezidentovi a ovace sklízel nad výšku hlavy státu poturčenecký ministr kultury, jemu se na Staromáku vzývala „Sláva“.

Česky Sláva znamená německy Heil.

Sýčkové praví, že za dva roky už budeme žít ne v ČSR – ne v ČR, ne v SR, ale budeme žít v retro protektorátě jako vyšitém.

Za chvíli si pozvedneme společně pohár na zdraví, štěstí, na radost, snad i na vlast, na Českou a na Slovenskou republiku, které se nám obě ve své podstatě nějak rozpouštějí, co se národa a vlasti týče, pod rukama.

Před chvílí jsem v Penny Marketu koupil retro salám. Nese označení:

„Šunkový salám 100g vyrobeno dle normy ČSN z roku 1977“.

Má záruční datum – do 18.01. 2017.

Zcela nechápu, proč přišlo retro nyní tak do módy, když jeho symboly vznikly v tak zločinné a odporné době. V níž i na Václavském náměstí a jinde v Praze padala omítka z historických budov, ale nestála tam pouze jejich čela. Co za nimi, to vzalo až nyní za své. Vpravdě po potěmkinovsku!

Foto autor

36 komentářů :

  1. Za minulého režimu jsme měli obchody ESO kde byly k dostání různé pochoutky a na které jsme stávali dlouhé fronty, Dnes jak to vypadá budeme "bojovat" o komunistické retropotraviny. čeho jsem se to dožil ?Svět se docela zbláznil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kde byly ty prodejny ESO? Já znám akorát Tuzex a o ESO jsem tedy slyšel až po převratu.

      Vymazat
    2. O ESO slyším až teď! A bydleli jsme jenom tady!

      Vymazat
    3. V Pardubicích jedno bylo. Cestou do Hlinska za babičkou jsme se tam stavěli pro párky v konzervě! Ty byly lahodný - to dneska neseženeš! Něco jako je dnes ten dovážený Tulip, ale ne tak miniaturní ....

      Vymazat
    4. Narodil jsem se na koni války a pamatuji tu dobu před vítězným sametem velmi dobře. Ano, u řezníka bylo v 50. letech většinou dost prázdno, na háku tam visel místo kýty obyčejně jenom smetáček a ve vydrhnutém špalku byla zatnuta sekera. Později se tam nějaké maso stále častěji objevovalo a také uzeniny. Nebylo jich mnoho druhů, sekaná, gothaj, šunkový salám a imitace (uheráku). Všechny ale byly výborné, chutné, neošizené. Dnes je tam druhů uzenin tolik, že váháte, co s vybrat. Všechny ale stojí ... dost mizerně. Glutaman, přesolené, rozemleté šlachy, voda teče ze šunky atp. Mladí nechtějí věřit, že za těch zlých bolševiků, kdy všechno stálo za h....., byly uzeniny lepší. Můj známý z Německa přišel na to, proč jsou uzeniny v Česku kvality tak nevalné. Značnou část trhu totiž pokrývá svými dodávkami Schneider, tj. krejčí. A ten, jak známo, umí spíše šít oblečení.

      Vymazat
    5. Prodejny Eso vznikly až v posledních letech předlistopadovéhpo režimu, zhruba v polovině 80. let. a to mj. právě jako jakási potravinářská paralela k Tuzexu, tj. byly přednostně zásobeny zbožím, které jinak nebylo vždy na pultu či mizelo velmi rychle. Tehdejší obchodníci by snad vysvětlili, jaký to mělo vliv na zásobování ostatních běžných obchodů, kam do té doby zmíněné zboží mířilo v nedostatečném množství. Moc se ale Esa nestačily rozšířit, řekli by místní, zda byla alespoň v každém okresním městě jedna.
      KR

      Vymazat
  2. Ne, svět se nezbláznil. Jenom "ochutnal" privatizované "ziskově" upravené potraviny, což asi máte na mysli. My jsme měli mnohem přísnější normy, než ten náš nyní "vychvalovaný" systém norem EU. Ostatně retro potraviny jsou populární i v dříve pro nás "západních" zemích. Jen "teď" mladí se nechají často nachytat. S věkem přijde zkušenost a často změna. A jen tak na okraj. Po dlouhé době po listopadu, asi před deseti lety, jsem si koupil salám vysočinu podle původní receptury. Opravdu to byl obrovský chuťový rozdíl. A nejspíš i rozdíl z hlediska zdravotního ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne vždy retro zaručuje slibovanou kvalitu. Cestou na výlet do Velkých Losin letos v létě jsem si povšimnul z auta před řeznickým krámem v Petrovicích (vpravo od silnice) tabule slibující špekáčky jako za bolševika. Cestou zpátky jsem se tam zastavil a zakoupil dva jako vzorek. Cena byla stanovena vysoko s ohledem na vyšší očekávanou jakost. Zklamání bylo veliké. Stály za ještě větší lejno než ty, které prodávají v kdejakém supermarketu.

      Vymazat
  3. Ano Československá republika už skutečně není.
    Nejsmutnější je,že ji zlikvidovali proti vůli
    obyvatel ti,kteří byli pověřeni jejím vedením.
    Mečiar,Klaus a další.Přesto je tupí voliči dál
    volili a umožňovali jim stát rozkrádat,až nic
    nezbylo.Je pravda,že jsme stávali ve frontách
    na nákup,což bylo smutné.Ještě smutnější je,že
    kvalitativně byly tehdy potraviny lepší.Ještě
    dnes si vzpomínám,jak Němci jezdili přes hranice
    nakupovat k nám.Hlavně to,co podle jejich mínění
    bylo nekvalitní.ČSN byly nejtvrdší v Evropě na
    kvalitu.Dnešní blbci mohou tvrdit,co chtějí,ale
    je to pravda.Tak dnes žereme odpadky ze západu
    a Polska.Můžete mě třeba vzteky sežrat,prolhaná
    Chátro,která se nestydí za paktování s nepřítelem
    českého národa-Němci.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to pravda pane Majevský co píšete, jsem rád, že jsem většinu svého života prožil v klidu to jest za komoušů, dnes aby se člověk bál i něco napsat, aby ho nezavřeli.

      Vymazat
  4. Skláním se před Ivanem Davidem a jeho bezmeznou trpělivostí.
    Neúnavně nám sem vkládá články svého pacienta i přes jasnou demenci projevující se nekonečnými výlevy prostoduchých a často provokativních, nic neříkajících textů.
    Někdy si říkám, zda by nebylo pro takového bezduchého pacoše lepší, kdyby jej utratili u nějakého rasa.
    Stupidita hlásaná tímto individuem hraničí snad jen s blbostí Hvížďali, Šídla, Jelínka, Pokorného, Taberiho nebo Mitrofanova.
    Jestli on by pro ně pan doktor neměl otevřít zvláštní pavilon. Tam u sebe v práci. Mohli by se tam navzájem obohacovat na duch. A někteří dozajista i na těle.
    hezký Nový rok

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Očividně bereš špatný prášky, nebo si se zase zhulil ty rošťáku? Šťastnej a veselej

      Vymazat
    2. 21:41 jo jo dobrý, hlavně nezapomeň přijít k panu Davidovi na pravidelnou lékařskou prohlídku.

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
  5. Anonymní31. prosince 2016 21:41 neboj budes mit celu na mirove dlouho preju ti stastny novy rok

    OdpovědětVymazat
  6. no rozpad ČSFR - reminescencia na rok 1938 - takže Slováci boli súžitím s Čechmi nespokojní i prejavili sa tak, a niet momentálne sily, ktorá by ľudí na Slovensku presvedčila že spolu s Čechmi by to bolo lepšie, v r. 1918 sa nám nedostalo ničoho toho, čo sa dohodlo, a reči o pomoci Slovensku - no - policajt - Čech, učiteľ tiež, financ tak isto, súdu viedli rovnako, tak sa nečudujte .... výročie založenia prvej ČSR u nás nevyvoláva žiadne nadšenie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to jistě zdánlivě objektivní, ale zhola nepravdivé! To konečně musí sám autor těchto řádků očividně vědět. Pakli je to ale tak opravdu, je opravdu dobré, že se ČSR rozdělila. Ale výsledek absolutně nežádoucí, Brzy to všichni pocítíme. Ukřivděnost není cestou!

      Vymazat
    2. Ad 7:58
      Vždy ma zdvihne, keď sa ozvú zo Slovenska moji rodáci a kritizujú "súžitie s Čechmi po roku 1918". Spýtam sa, aké bolo dovtedy "súžitie s Maďarmi", hlavne po roku 1867, po rakúsko-uhorskom vyrovnaní, keď sa nesmela v školách a na úradoch používať slovenčina?Trvalo to dobrých 40 rokov,kým sme mohli hovoriť znova úradne po slovensky, celá generácia a pritom nespomínam útlak Maďarov od 10.str., keď sme boli pre nich len Horné Uhorsko a buta tóti.Toto sa nesmie kritizovať? Koľko úradníkov, policajtov, vojakov a iných štátnych zamestnancov vedelo v roku 1918 poriadne po slovensky?? A tu prichádza obrovské nadšenie Čechov a Slovákov z vlastného/lebo spoločného / štátu a maďarčina strieda slovenčinu v podaní českých učiteľov a úradníkov.Čo bolo na tom zlé? Mnohí Česi opustili svoje domovy len preto, lebo bolo po vojne a oni chceli pomôcť. Asi sa neviete mnohí Slováci vcíťiť do vtedajšej atmosféry a len a len hľadáte nedostatky. A v Československu sa/malo/ delilo predsa všetko 2:1, nie halb na halb.Čiže potom sa mohli oprávnene cítiť Česi finančne diskriminovaní. MK

      Vymazat
    3. Konečně moudré slovo Slováka! Dodneška však nepochopené.

      Vymazat
    4. Ad A 15:11
      Presne tak, nepochopené zo strany Slovákov. Nepoznajú dejiny a Pamätníci z tohto obdobia už nežijú. Ale ja sa pamätám na slová mojej matky z Bratislavy, ktorá sa naučila po slovensky vďaka priateľky /spolužiačky/ z českej úradníckej rodiny, ktorá jej požičiavala české rozprávky.MK

      Vymazat
    5. Kolikpak bylo v r. 1918 Slováků schopných zastávat funkce úředníků, policistů, lékařů, pedagogů atd.? Ty čísla občas někdo na Slovensku připomene, zdá se, že bez větší odezvy - pro některé pozice by stačily prsty jednoho člověka.
      Pokud chtěl stát na Slovensku a Podkarpatské Ukrajině fungovat bez maďarských úředníků, musel dodat kádry z Čech a Moravy.
      Druhou věcí je, jak proces probíhal, jaká byla občas kvalita přemístěních úředníků a jak probíhalo doplňování stavů po vybudování slovenského školství. (Nemluvě o tržní konkurenci českých a slovenských podnikatelů, když jejich kapitálová síla byla v poměru rozhodně vyšším než 2:1.)
      KR

      Vymazat
  7. 7:58 Máte pravdu.Slováci byli nespokojeni a chtěli rozdělení,dodnes nevím proč.Vše,co se v republice vyprodukovalo se za Husáka dělilo halp und halp.Proto v 60.tých letech jsem se na Slovensku v Trenčíně cítil jak v jiném světě.Plno vlny,plno ovoce,masa,plno aut,na vesnicích bum výstavby a téměř před každým domem auto.Šli jsme jestli si dobře pamatuji,na Ďumbier,ale nevím to jistě.Po cestě jsme narazili na WC,učitel šel dovnitř zjistit situaci,bylo nás asi 30 a vyšel úplně zděšený.Oznámil nám ,že Čechy na WC nepustí.Naše profesorka to vyřešila velice rychle.Rázně zavelela kluci vpravo,holky vlevo a WC SVATOSTÁNEK měl památku na Čechy.A mně ta pachuť nenávisti zůstala hodně dlouho ve vzpomínkách.Hlavně v 80.letech se do Čech sunuli cikáni.Na tomto přesidlování Husák nešetřil.Dostali byty a po jejich likvidaci zase nové byty a pořád dokolečka.Ale museli pracovat a řádně využívali sociální program,který byl velice štědrý.Snaha stálé převýchovy.Ale přešlo to a když Slováci chtěli rozdělení,Češi to respektovali.Teď je v Praze plno Slováků a já to zase nechápu,proč nejsou a nepracují na Slovensku.Slovenští studenti prý mají finanční i ubytovací privilegia,naši studenti,pokud si sami nenajdou ubytování,musejí dojíždět.Nic proti Slovákům nemám a přeji jenom vše dobré.Jenom se divím,že mohou Kisku a respektují na svém území US agresory a podporují fašisty na Ukrajině.Některé vlastnosti máme společné.Státy se nemají násilně rozdělovat nebo ztmelovat.Vždy by ale měli rozhodovat všichni lidé!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. -Sám som Slovák žijúci od ukončenia štúdií na Vš Česku. Bohužiaľ zásluhou Havla zažilo Slovensko šok, zrušením zbrojnej výroby. Na Slovesku nebolo za Havla dobre. a nedivím sa preto rozdeleniu ČSR. Aj dejiny Slovenska dokumentujú, že Slovensko po získaní sam ostatnosti z Rakúsko-Uhorska boli v kultúrnej, ekonomickej úrovni na ďaleko nižšej úrovni než Češi, postupne sa však všeobecná úroveň Slovenska dvíha. Bohužiaľ politická situacia na Slovesnku zásluhou šialencov a psychopatov typu Zmatoviča a Šulíka, túžiacich po moci narušuje normálnu spoločenskú atmosféru na Slovensku za pomoci fašizujúcich médií. Verím, že bude lepšie.

      Vymazat
    2. Tohle je už jiná řeč; nechtěl bych se dotýkat samostatnosti. Tam byly i zcela jiné důvody. Tvořilo se pod dohledem francouzské exekutivy (armáda, policie, justice, doprava).Byl jsem v Bratislavě po návštěvě Havla v Bonnu, kdy na Slovensku přijel. A po zásluze z ní byl skoro vyhnán. Nedivím se!

      Vymazat
    3. Ad A 10:23
      Ja sa zase Vám divím, že využívate veľkorysý školský a pracovný systém v Čechách a ešte sa tešíte z rozchodu bývalého Československa. Nielen na Slovensku poškodil Havel v spolupráci s predstaviteľmi západnej oligarchie hospodárstvo, ale aj v Čechách. Ale Klaus nerozdával priateľom za korunu fabriky a inštitúcie ako Mečiar. Ste ešte zrejme mladý,inak by ste vedeli z dejín, že nebyť Čechov, sme v Maďarsku a na oveľa horšej úrovni, priateľu. MK

      Vymazat
    4. Nie som mladý, ale z historie je známé, že aj sám Andrej Hlinka bol za vytvorenie štátu s Čechmi, i keď potom sa z neho stál protičeský nacionalista Sám Masaryk sľuboval Slovákom autonomiu, tá sa však nerealizovala preto, že Slovensko zásluhou nedostatku vzdelanej inteligencie pre riadenie vlastného štátu. Práve i na základných školách nebolo slovenských učiteľov, a v tom nám pomáhali Češi, rovnako aj v iných oblastiach.

      Vymazat
    5. Máte pravdu! Zhruba tak to bylo, můj tatínek byl za trest v Užhorodě - mnozí byli na Slovensku kvůli bytu a vyšší gáži!

      Vymazat
    6. Ohledně rozdělení polistopadové republiky je lež, že "si to Slováci přáli". Dle průzkumů veřejného mínění si to přáli ve stejné míře jako Češi, rozdíly byly, dle průzkumu, asi do +/- 1,5 procentního bodu, jedno více Slováci, podruhé zase Češi. Vždy ale bylo zjištěno, že zastánců rozdělení bylo méně než polovina na obou stranách.
      Lež o touze Slováků po samostatnosti šířila česká pravice a jí ovládaný mainstream, aby tak odvedla pozornost právě od sebe a svého zájmu se zbavit domnělé slovenské zátěže.
      Jinak úpadek československých zbrojovek začal ještě před listopadem a to díky mezinárodním odzbrojovacím dohodám a neschopnosti blízkovýchodních odběratelů platit za dodávky. Vašík tomu ovšem dal korunu a místo řízené výrobní diverzifikaci (rozvoji výroby zejména stavebních strojů) znedůvěryhodnil perspektivy tuzemských zbrojařů, znejistil jejich tržní pozice a tak fakticky zařízl.
      KR

      Vymazat
  8. Ad 1. ledna 2017 9:09 : ESO bylo kupř. v Mostě nebo Teplicích, tak od roku 1984.

    OdpovědětVymazat
  9. Přátelé, vrátím se k autorově noticce, co lze najít v popelnicích za klenoty - teď mám na mysli tiskoviny.
    V naší severočeské KVK je prostor (burza) pro vyřazené knihy KVK a knihy, na které čtenáři nemají doma prostor. Vídávám tam babičky, které dotáhnou kufr a láskyplně vyloží jeho obsah zájemcům. Až je člověku trapně v jakých klenotech československých je mu dovoleno se přehrabovat a za hubičku si je odnést domů! A teď představte si co mj. vyřadili z fondu KVK za titul: Persekuce českého studentstva za okupace, ze sbírky publikací o utrpení č. a sl. národa v boji za svobodu, vydané MV v Praze v prosinci 1945 k světovému kongresu studentstva v Praze ve dnech 17.-24.11.1945. Nebudete věřit, co se lze vše dozvědět za fakta z tehdejších událostí. Takové dokumenty z fondu KVK může vyřadit pouze úplný ignorant nebo řízený protičeský živel! F

    OdpovědětVymazat

  10. "Tak fajn... Co si ty svině ještě nevymyslí... Revize kotle (800-1500). revize komína (800), v elektřině platím nesmyslné větráky či slunce, ve vodě Francouze, v tabáku neziskovky. Uhlí už je dneska drahé jako svině, a je čím dál horší, cenu dřeva vyšroubovali na šílenou výšku kvůli nesmyslným štěpkám pro Skopčáky. Zakázali mi kouřit v hospodě, vnitráci mě sledují na internetu, kdekdo mě může udat za cokoli, všude mě sledují kamery. Kdekdo mi může vlézt do baráku na kontrolu bůhvíčeho, když chci jet někam autobusem, tak abych si na tu cestu šetřil, platím na auto pojistku, dálniční známku, kontrolu u doktora, technickou, teď i nějakou pokutu, mám nařízené zimní pneumatiky, spoustu vybavení, které musím nesmyslně měnit. K doktorům musím dojíždět a když jdu do lékárny, tak se nestačím divit. V krámě kupuji jedovaté potraviny, výrobky nikdo neopravuje, všechno se vyhazuje. Na baráku, který jsem koupil za zdaněné peníze, musím stejně platit daň státu, pojištění, a musím ho z něčeho udržovat, aby mi nespadl na palici. Kamkoli vlezu na úřad, platím nějaké poplatky, a ještě na mě čumí jak na otravný hmyz. Halík, Janda, Schwarzenberg a řada dalších darmojedů, které platím, ze mě dělají venkovského burana a nevzdělaného pitomce...A mohl bych pokračovat...

    A kdekdo se mi snaží vnutit, že můj největší nepřítel je Rusák.... Hovno... Můj největší nepřítel je tenhle stát a jeho politici....Žádný Rusák, žádný soused, žádný normální člověk mě tak zavile nepronásleduje a neokrádá tak, jako tenhle náš dobytek..."

    OdpovědětVymazat
  11. Dnes si skoro každý může koupit luxusní auto, ale jezdíme v ojetinách. Na dobrou knihu už také nejsou fronty, protože dobré knihy už došly. Banánů všude kolik chceš. Vše, co nám tenkrát scházelo, už máme. Ale naopak nám schází to, co jsme tehdy měli... A nakonec jsme zjistili, že nám vlastně hovno scházelo.

    TAK HO KONEČNĚ MÁME...

    J.C.

    OdpovědětVymazat
  12. Nevím, co bylo špatného na žitné mouce, že se z ní nesežene pečivo - a tzv. pšeničnožitné? To je na kilo žita tuna pšenice, jako u těch zaječích paštik- na jednoho zajíce vagon bagounů z Maďarska. A kdo umí u nás loupáčky? Ano obchody měly sortiment poskromnější, ale zase podstatně bohatší, než za 1. republiky. Co ale nebylo za bolševika - nezaměstnaní, podstatně méně bylo byrokracie, armádu jsme měli sice občanskou, nikoliv žoldnéřskou, ale seděla doma a neválčila proti jiným národům kdesi v Asii, nevyráběla sirotky, utečence a potažmo neokolonialisty Evropy, nebylo všechno k mání, tedy především mocenské opory státu nebyly tak snadno a často, či vlastně běžně ke koupi. No a neměli jsme bezdomovce, dětí, které si nemohly dovolit chodit na obědy do školní jídelny a čtvertinu národa v úředne uznané chudobě! Také jsme ovšem neměli tisícezlodějů, kteří si ukradli pár milionů, stovky zlodějů, kteří si beztrestně nakradli stovky milionů a desítky zlodějů, kteří se slávou a ctí nakradli hned miliardy. Neměli jsme ani na tucty partají, slibujících modré z nebe voličům a pak nestydatě okrádající třeba starodůchodce na plty poslanců. Ano poslanci měli 3 tisíce a byli k ničemu, stejně jako dnes, když mají na 200 tisíc a k novému roku si přidají dalších 9 - a důchodcům 3 stovky - které ovšem další zloději si dávno již rozparcelovali - tedy přilepšení zase jen zlodějům. Tak o vše tehdy za bolševika nebylo! Také lidé bojovali za mír, zatím co dnes se od útlého dětství na počítačích učí vraždit jiné lidi. Jaký to pokrok? A že seděli nevinní lidé v kriminále? Víme kolik jich tam sedí dnes? To si myslíte, že nám justice řekne? Ale co jsme si my blbci mysleli, kam může vést kontrarevoluce vedená světovými oligarchy? Nevinní byli popravováni - tak dnes se s tím ani nebabrou a rovnou lidi střílí jako zajíce na honu. Tedy zavedli jsme americký způsob bytí - nebo bití?

    OdpovědětVymazat
  13. PLODNÁ DEBATA, tak jako autor článku

    OdpovědětVymazat