Reklama

.

.

pátek 16. prosince 2016

Vývoz Slovanské epopeje - největší kulturní zločin státu od roku 1945


Jiří Jaroš Nickelli
16.12.2016 České národní listy

Jsem emeritní muzejník. Pracoval jsem v několika muzeích na Moravě, z toho čtvrtstoletí v Technickém muzeu v Brně. Když za socialismu vyvezl tehdejší ředitel muzea ilegálně technickou památku lokomotivu Krause do Uher bez schválení ministra kultury, přičemž výměnou za ni dostal vůz budapešťského metra, takže nezpůsobil žádnou materiální škodu, dostal mimo jiné i za tento počin devět let kriminálu. To vše zapadlo do bažin zapomnění v nových skandálech a kraválech polistopadové éry...


Dnes nám vyvážejí do Asie Slovanskou epopej. Legálně. Viděl jsem ji poprvé v životě jako mladý chlapec, když mne do moravskokrumlovského zámku zavedl můj osvícený otec, který nás vychovával k úctě slovanství, republice,a presidentům TGM a Benešovi. Otec si také s mistrem Muchou psal. Už tehdy to ve mně zanechalo úžasný dojem -a to nejen velikostí pláten, ale tím,co se na nich odehrávalo. Jakoby tu vyvstala živá historie Slovanstva. Proto jsem se po čase vypravil do Moravského Krumlova sám a potom několikrát, a ještě později i s vlastní manželkou a dcerou. A vždy to byl pro nás velký kulturní svátek.


Historie Slovanské epopeje je nejméně tak dramatická, jako její obsah. Už za republiky, kdy ji minstr Mucha tvořil, na něj různí rádobyodborníci na moderní kumšt vedli nestydaté filipiky o nemodernosti, buržujství a podobných nesmyslech. Mistr na sobě sice nedával tyto útoky znát navenek, ale vnitřně jej to rozrušovalo. Umřel právě včas, aby unikl hydře hitlerismu. Nad hrobem hovořili jeho nepřátelé a Epopej putovala do jedné pražské školy, kde zůstala ležet zabalena po celý "protentokrát", jak "smějící se české bestie" posměšně říkávaly protektorátu. Po válce se na Muchu opět snášela kritika pro jeho "buržujské zaměření", ale našel se osvícený komunista, který Epopej doslova zachránil a převezl do Moravského Krumlova.

Po mnoha letech toto vše krásně osvětlil další náš osvícenec, pan profesor Mahler ve vynikajícím dokumentu o mistru Muchovi, nazvaném Osud talentů v Čechách. Tento film by televize, která si z neznámých důvodů říká Česká, snad měla každoročně povinně promítat v hlavních vysílacích časech...i když by pan profesor asi proti té "povinnosti" protestoval. Nicméně, proč toto píši? Protože řečeno s Janem Werichem, Slovanská epopej je dílo klasické - nepodléhá změnám vkusu, módy, trendů, zkrátka trvá ve své hodnotě. A není to jen monumentalita, co je na té Epopeji vzácné. Je to především mistrný promyšlený sled obrazů od počátků slovanského dávnověku až po mezníky nedávné minulosti, mezníky,znamenající v soudech nejen našeho, ale všech slovanských národů - Obrazů, které svým obsahem a ztvárněním navozují atmosféru prapočátků slovanského rodu i jeho vyústění do dějin doby nejnovější - A profesor Máhler při výkladu Epopeje poukázala na to nejdůležitější a nejosudovější memento - na oči slovanských mužů a žen, v nichž se od počátku odrážel osud mnoha slovanských Lidic a Ležák. Od přesně vyložil mistrův záměr - zobrazit osudy Slovanstva od útoků tiranské knuty a gótského meče na rodiny, přes útoky na kmeny a nakonec i na státy. Cožpak toto vše se neděje i dnes?? I proto je Slovanská epopej tak aktuální pro dnešek. A toto se pochopitelně protivníkům Epopeje i Slovanů nelíbí.


Na jedné straně se snaží na Epopeji vyzískat hnusný jidášský groš, na druhé straně by ji jakýmkoli legitimním důvodem nejraději sprovodili se světa. Přitom ironií osudu genezi Epopeje napomohl vedle TGM i americký mecenáš Charles Crane, přítel Masarykovy rodiny a donátor Mistra Muchy. Alfons Mucha chápal Epopej jako životní dar českému národu a všem Slovanům. Proto stanovil podmínku městu Praze, aby pro Epopej vybudovala Pavilon, Praha tento požadavek nikdy nesplnila - a kdyby nebylo města Moravského Krumlova, které instalovalo celou kolekci velmi šetrně a perfektně na tamním zámku, osud Epopeje by se zjevně nevyvíjel dobře! Již jen odnětí Epopeje městu Moravskému Krumlovu je počin, příčící se jakékoli umělecké, kulturní a politické etice - natož její vývoz na opačný konec zeměkoule!

V současnosti vznikla petice na záchranu Slovanské epopeje, zveřejněná na Parlamentních listech. Každý uvědoměle cítící občan republiky by měl tuto petici podepsat. Proč? Vzpomeňme na Sixtinskou kapli a na náš Karlštejn. Jaké byly důvody omezení návštěvnosti v obou případech? Ochrana památek před zhoubnou atmosférou, vytvářenou masovou návštěvností! A pro Slovanskou epopej toto nemá platit? Ta je méně hodnotná,nežli Karlštejn nebo Sixtinská kaple? Kam jsme se to s dnešním přístupem ke Slovanské epopeji dostali? Jak to, že nikdo nezodpověděl restaurátorům podmínky zabezpečení přepravy Epopeje? A konečně, jak to, že se vůbec řeší otázka převozu takového kulturního pokladu na jiný kontinent - a jak to, že se vůbec ministerstvo kultury odvažuje dát souhlas k takovému komerčnímu barbarství? Ministr kultury, který toto dopustí,snad by měl být zavřen ne na devět let,jak jsem psal v úvodu,ale rovnou na devadesát devět let. Vůbec nikdo nemůže zaručit, že se při přepravě a instalaci Epopeje na místě určení nestane havárie nebo nepředvídatelná okolnost vedoucí k vážnému poškození, nebo dokonce ke zničení díla! A toto si chce vzít na bedra ministr kultury České republiky??


A přitom existuje jiná možnost prezentace. Dnes je holografická technika na takové úrovni,že by mohl být vytvořen hologram této sbírky a ten by se mohl předvést v zájmové zemi bez veškerých nebezpečí poškození originálu. Proč na toto žádná z učených hlav ministerstva kultury nepoukázala?

A Praha by mohla vybudovat takový památník či Pavilon, který by navždy důstojně prezentoval originální Epopej za přísného ochranného režimu návštěvnosti. Nejlépe ovšem by bylo navrácení Epopeje městu Moravskému Krumlovu,a poskytnutí patřičné dotace na reinstalaci v zámku, což se však bohužel asi nestane. Moc tu opět zvítězí nad etikou...A konečně Epopej by měla býti prohlášena s konečnou platností za památku UNESCO.

Vláda republiky ani příslušné orgány by prostě a jednoduše neměly vývoz Epopeje dopustit. Dříve,než bude pro Epopej pozdě.



PhDr. Jiří Jaroš Nickelli,prom.historik, ČSOL Brno I
Autor je emeritní muzejník, etnograf

48 komentářů :

  1. Nechci být necita, ale důležitější je adoptovaný strejček od fašisty herHermana.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co tomu říkají Svobodní zednáři?

      Vymazat
    2. p. prof. Masaryk byl free-mason a jsem si jisty, ze by tomu tvrde zabranil!

      Vymazat
  2. Demokradi po Velké sametové revoluci postupně rozkradli republiku, provedli deindustrializaci , zničili potravinovou soběstačnost země a grandiozním způsobem zadlužili stát. Teď je ještě třeba dokrást , co bývá. Otázkou je, jestli by se policie neměla zabývat , jakým způsobem a proč byla plátna převezena do Prahy, proč nebyla umístěna ve slibovaném pavilonu, který prý navíc ani nezačali stavět, jestli to není porušení povinností při správě cizího majetku a jestli by neměli pár nejvíc aktivních lidí ve věci urychleného převozu třeba dát pod zámek.Zatím vše nasvědčuje tomu, že se zde asi připravuje další loupež.

    OdpovědětVymazat
  3. Někde jsem četla, že Praha není Slovanská, ale židovská. Tak to se nesmíme divit, že jim na Slovanských památkách nezáleží.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Píšete blbosti. Jsme Pražák, nejsem Žid ani žid, petici jsme podepsal, tak místo rasistických pitomin ji podepište také a dejte ji podepsat známým. Uděláte líp.

      Vymazat
    2. To je Váš názor. A už jste někdy zažil, že by nějaká petice něco vyřešila?

      Vymazat
    3. Je pravda co pise p.Dvorak zid jen pomaha a ridi personalne nikomu nikdy neublizil .Snazi se vse s rozvahou vysvetlovat a kdyz to holt nejde ... Potom musi nastoupit metody ktere sice verejne neschvaluje ale take neprotestuje ,dle zvyku. Neni pravda ze snad zalozil mafii ze pujcuje na lichvarske uroky a je pradox ze kdyz napisete do slovniku prelozi slovo LICHVAR-JEW To je jiz ale antisemi .neni pravda ze dnes ridi prakticky vse a ze se v jeho rukach soustredila veskera moc a penize . Neni pravda ze vlastni 18 jachet kazda je pojmenovana dle filmu 007 agent Bond.Jejich palace rodiny potrebuji jsou to rozvetvene rodiny a tesnat se preci nemohou nekde v baracku o 5000 metrech ,je treba vice pokoju pro navstevy . Proto neni nahodou ze maji bytecku o rozloze 120 pokoju na nekolika mistech . Radi sbiraji draha auta hodinky diamanty . Kohotky jsou ze zlata jen z praktickych duvodu ,aby nerezaveli a personal mel lehci praci z lestenim. Proto j etrba tyto veci chapat objektivne hlavne nezavidet a prat tem co ridi a zamestnavaji ty hloupejsi hodne zdravi a dlouheho veku cele rodine a dalsim pokolenim

      Vymazat
    4. jj mas pravdu s tema samovyvolenyma! a pokud se jedna o prazaky, tak mam nekolik dobrych foru, zde jeden:
      leti buh nad ceskem s pytlem curaku. najednou se mu pytel prorve a curaci jsou rozsypani na zemi! no, sbirat je nebudu, hlasi buh: tak tady bude praha!!!!

      Vymazat
    5. 20:31
      Peticí začala akce ,,Nádraží nedáme".Budova
      nádraží v Ústí nad Orlicí tedy nebyla srovnána se zemí a dnešní stav si můžete prohlédnout po rekonstrukci.

      Vymazat
    6. 20:07Já jsem zase slyšel,že pisatelka není
      svéprávná.Budeme pokračovat v tomto tónu?
      Používejte mozekna to,k čemu je,děvče,otáz-
      ka je,zda jste schopna nyšlení.To,co jste
      vyplodila s myšlením nemá nic společného.
      Na toto téma jsem diskutoval s p.Olšerem.
      Domnívám se,že po zapůjčení do Japonska
      se epopej zpět nevrátí.21:48-Anonymní jsi
      proto,že jsi vymaštěný.Zasraný Moraváci
      už několik volebních období škodí celé
      zemi.Topolánek,Nečas,Sobotka se Zaorálkem
      a i Paroubek pochází z Moravy.Takže tam
      je těch čuráků nejvíc!
      Petr Majevský

      Vymazat
    7. majevsky ty hugo patrne prazsky (hugo je kokot!!! bych te neurazil������
      ano vy pepici nejste schopni prijat fact ze jste skutecni hugove!!! hhh
      jo a anonym??? no mam i dalsi for na vas pepiky mam ti ho dat???
      trump admirer

      Vymazat
    8. 21.23.
      ano,přesně tak.dvojjazyčnost ovládáme více,
      než si uvědomujeme.buďme jako oni :)
      Jeruzalém II.

      Vymazat
    9. majevsky este ze som slovak tak mne tvoje urazky nezaujimaju ty hugo!!!
      sparta sparta buzerantu parta !!! ta je taky z prahy pane hugo?
      trump admirer

      Vymazat
  4. Skopčáci vždycky nenáviděli Slovany a snažili se je zotročit. Dnešní "čeští" kolaboranti s Říší zla (cudně nazývanou Evropská unie) se proto snaží o likvidaci všeho, co zavání slovanstvím a Slovanská epopej je neuvěřitelně dráždí. Doufají, že se dopravou a expozicí zničí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mucha vytvořil epopej pro český národ, mj. aby mu vždy připomínala jeho slovanské kořeny, tedy východní. Jenže Čehúni se cpou na Západ a na slovanství kašlou, kosmopoliti jedni. My tady na Moravě jsme si Muchy vážili, chodili do krumlovského zámku, s dětmi, vnoučaty, teď je s tím konec, pražáci na vše slovanské, tudíž také východní kašlou z vysoka svého západnictví, my moraváci jsme "bydlo", tedy burani, póvl. Jo, pánové, kdyby tak Zeman ještě ke všemu pocházel z Moravy, to by měli ještě víc navrch!
      Vodolejka

      Vymazat
    2. Moraváci (aspoň dosti značná část) jsou "postiženi" až bigotním katolictvím, pak volí ty podivné katolické straný - KDU-ČSL - nechávají si vymývat mozky farářema v kostele, byla jsem svédkem, jak před prezidentskou volbou v jednom významném brněnském kostele farář končil mši slovy "Já nevím, jak vy, ale já volím Karla!". A většina věřících, ostužkována tou bílou ohavonstí s nápisem nějak tak "volím Karla", tomu prokletému panáčkovi tleskala vstoje. Na vesnicích je ťo asi to samy ve fialovym třeba.
      Vodolejka (slovanského proischožděnija)

      Vymazat
    3. A kdepak jsou ti parasiti co se zvou umelci aby protestovali proti niceni kultury a odkazu nasich umelcu z minulosti.
      Ani jeden Nekvikne.
      Jsou to pijavice .
      Tim se take rozeznaji..

      Vymazat
    4. Hrdinní, nezištní a všem pravdy přející čecháčkovští „boží“ bojovníci proti Bruselu !!!
      Sledujíce váš neúnavný boj a „spanilé jízdy“ proti EU a Bruselocentrizmu za výlučnost České republiky, rozhodli jsme se my Moravané po vzoru bratrů Slováků nepřekážet vám v tomto boji a opustit vaši zfušovanou a rozkradenou vozovou hradbu. Požádáme o obnovení tradičního svazku s Vídní (k níž jsme měli vždy mnohem blíže než k vám - nejen kulturně a mravně, ale i municipální správou). Hodláme posléze vytvořit desátou rakouskou spolkovou zemi Moravu s vlastní zemskou vládou i zemskými zákony. Tím zároveň posílíme (ušlechtilý) slovanský živel spolu s Chorvaty a Slovinci v Rakousku. Nebudeme muset s vámi vést „falešné a prázdné“ diskuze, jako např. o zavedení Eura coby měny, nebo jiných civilizačních norem. Vám zůstane měnová kuriozita – Pražský groš (Pg) - namísto dosavadní vekslácké (Kč). K majetkovému narovnání vás pozveme do vily Tugendhat (po konzultaci s V. Mečiarem). Předběžně vám nabízíme, že s Muchovou epopejí si můžete odvézt i Dukovany (třeba na Letnou namísto Blobu, či k zapůjčení do Japonska). K tomu vám přidáme na památku brněnský žulový třicetitunový „vibrátor Primátor Onderka“ i s primátorem (včetně řetězu - ale jen řetězu kozího). Oba jsou bohužel nefunkční, avšak nezničitelní. Vlajku si klidně ponechte, na zakrytí celé vaší euroodpadové kotliny včetně těmi správnými osmahlými vlastenci a Novými Rusy „hrdinsky počeštěných“ německých Sudet. Místo vykastrovaného lva si můžete dát do znaku rudého kance s modrým ptákem nebo straku zlodějku a za hymnu vám může posloužit česká prostonárodní píseň: „Měl jsem tři prsty v prdeli. Zastrčený. Čížek mi tu prdel ukrad, nemám je teď už kam strkat. Jsem ztracený.“ Zato heslo rodáka Masaryka z hradního praporu bychom si vzali – vy si tam vyšijte třeba: „My Prahu nedáme – radši ji zbouráme“ (aspoň náhodní turisté budou náležitě poučeni – a to nejen pražskými taxikáři a kapsáři). Váš ovarový „ctnostný mocnář“ a ruský agent toho aspoň nebude mít tolik na únavné inspekční inkontinentní objíždění a pojídání osoleného kóšer chleba od starostů. Může být volen levně aklamací přímo na Koňáku. Na Vítkově v Maus-oleum je pro něj teď po ožraleckém Gottwaldovi místa dost. Když dáte kovošrotovému loupežníku a euroteroristovi Žižkovi do ruky raketu (tenisovou), nebo ukořistěné pero, případně jitrnici s becherovkou, ušetříte za novou sochu (při vašem krizovém hospodaření) a můžete prodražit Blanku, či jakýkoli jiný Klauzemanův český tunel. Vyvěsíme: „Češi nekrást tady“ (protože „Kdo nekrade, není Čech, hop, hop, hop“).

      Vymazat
  5. Hologram se priveze nazpet

    OdpovědětVymazat
  6. Tak příště budou na pořadu dne Korunovční klenoty vyvezeny do tkzv,Luhaňského státu,kde je Putin znárodní.A ejhle,pro mnoho pisálků NR by to byl mateřský stát

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pises na spatne adrese zde neni mnoho priznivcu tve oblbovaci reci

      Vymazat
  7. Herman není Čech a proto ty vlastizrádné jeho činy a kopance do Čechů a všech Slovanů!To vysvětluje vše!

    zločas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale prej to je katolik, sice konvertak ale kolik biskupu je taky konvertaku a to i ve Vatikanu jez daroval Duce cirkvi a tak to i zustalo . Proto konvertakum nazdar .Vzdyt i prazsky rabaj pokud vim byl konvert sam velky obveselovac kraus mu to vpalil na sve pohovce kde i Shapiro se povalel

      Vymazat
    2. Přesně tak. Herman, šéf české pobočky sudetoněmeckého landsmanšaftu by byl nejraději, kdyby zmizelo vše české a slovanské. Zatím se mu to s pomocí Židy ovládané pražské kavárny daří, byť ty jejich globalistické sny začínají mít trhliny.

      Vymazat
  8. Slovanský národ a tradice jsou ty tam, nač ještě jitřit nostalgii, na to co bylo naší pýchou, je čas se zbavit všeho co by jen slovanství připomínalo, Hitler na to měl plán, my máme činy.

    OdpovědětVymazat
  9. herman ? do tabora!!! (pro skauty)!!! hhh

    OdpovědětVymazat
  10. Herman si toho rád na svá bedra naloží víc, třeba nějakého šikovného chlapce:-D
    Nejjednodušší by ho bylo prostě zastřelit. Copak je tak těžké, zaplatit nějakému chudému migrantovi slávu?
    A mohl by to vzít přes celý Parlament.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Herman je kurva největší a Sobotka zmrd našeho národa a s nimi jednou zatočíme a bude to bolet než přijde konec.

      Vymazat
  11. Československo, resp. ČR, má, patrně nejvíce díky hudbě, v Japonsku dobré renomé. Určitě stojí za to ho udržovat a případně posilovat. S výrobky a službami to přinejmenším pár let nepůjde. To, co můžeme dnes bez váhání nabídnout, je kultura či historické památky. Hrady a zámky se převážejí těžko, takže kromě hudebníků zbývá výtvarné umění. Umělecké artefakty hojně křižují celým světem, v posledních desetiletích v rozhodně větším komfortu, než zažívaly stovky let od vytvoření autorem po současnost. Uchovat obraz v patřičném mikroklima během převozu a vystavení mimo stálé místo již není technický problém, je to otázka peněz a v několika málo případech i zvládnutí velikosti díla. Cyklus Slovanská epopej spadá právě do toho mála případů, jejichž převoz je kvůli velikosti zvlášť náročný. Rolování pláten do tubusů je přidaným rizikem, dalším namáháním, které doléhá při převozu na obrazy. To, že Národní galerie, hlavní město Praha a Ministerstvo kultury nejsou s to zajistit takový převoz, který by plátna neohrožoval, je vizitkou těchto tří subjektů. Nejde totiž o neřešitelný problém, řešení by ovšem stálo balík peněz.
    Slovanská epopej je určitě dílo výmluvně vypovídající o Slovanech a její vystavení mohou být pro cizince událostí, která jim poskytne širší poznání dějin Slovanů a díky níž prohloubí své poznatky o nás. Zahraničí, pokud nás nebude znát, tak nebude mít ani důvod si nás vážit a budeme kvůli své případné uzavřenosti řití světa. Buďme proto rádi, že někdo má zájem o nás, naše umění a dějiny. Copak nás netěší, když cizinec ocení krásu naší vlasti, kulturní či přírodních památek, ekonomické a sociální úrovně, kvality lidí. Copak nás při cestách v zahraničí nepotěší, když tam někde najdeme doklad české existence - škodovku či jawu na silnici, kompresor z ČKD někde na stavbě či v lomu, křišťálový lustr, plakát na český film, prodejnu Baťa.
    Takže je dobře, že existuje zájem o naše dějiny a o rok 1989 a jeho souvislosti. Uspokojujme, naplňujme ho, ale provádějme to způsobem, který dílo napoškodí

    KR

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Transport takových olejomaleb (největší mají formát cca 6x8metrů) na takovou vzdálenost bez poškození či jiných nepříznivých následků je prakticky vyloučen. Poškození může mít i takový charakter, že se projeví s časovým odstupem výrazným snížením životnosti či vzhledu malby. Dá se říci, že jakákoli manipulace s takovými obrazy je z tohoto hlediska riziková, natož takové operace, jako svěšování, navíjení na bubny, samotný transport a opětovné rozbalení a napínání do rámů. Navíc by se tyto operace měly opakovat (kromě Japonska snad i v Číně). Prostě olejomalba není prostěradlo!

      Vymazat
    2. Ale vždyť se nejedná o olejomalbu, ale o temperu - což je samozřejmě z hlediska možného poškození ještě nebezpečnější.....

      Vymazat
    3. Přeprava velkých pláten si za současných technických podmínek, kdy létáme do kosmu, nevyžaduje srolování na buben, jen je třeba na to vytvořit patřičně velkou schránku a zvolit vhodný dopravní prostředek. Není to technický problém, nýbrž ekonomický.
      Jakmile se rozhodnete, že jakákoli manipulace s dílem (obrazem, gobelínem, sochou) mu škodí, tak je to konec zápujček mezi galeriemi, nových výstav a už nikdy nemůžete vidět to, co je nyní v depozitářích a na rámech a podstavcích autorů - už s tím nesmíte pohnout. Promiňte, ale taková pozice - přestože je pravdivá, protože každý pohyb dílu škodí - je chorá. Drtivá většina uměleckých děl, historických listin atd. je ve stavu, nebo je již tak zajištěna, nebo je do takového stavu můžete uvést, že s nimi můžete opatrně manipulovat. Již není problém jim zajistit náležité mikroklima a fyzicky chatrné artefakty jste s to vložit do obalů, mezi skla apod., aby přečkaly i transport. U Slovanské epopeje by to byl samozřejmě velký problém, ale naštěstí ve svém věku (cca 100 let) nemá za sebou tolik, jako několikasetletá díla Rembrandta, Vinciho, Tiziana, Michelangela a stovek salších umělců. A jejich díla zcela běžně - protože už se ví, jak je na zápujčku fyzicky zajistit a i pojistit - korzují světem z výstavy na výstavu. Je to jen otázka peněz, kulturní politiky vlastníka a důvěryhodnosti zájemce.
      Hysterie okolo vystavení Slovanské epopeje v zahraničí je zbytečná. To, co je třeba řešit, je provedení přepravy a vystavení za dodržení náležitého mikroklima a snestitelného fyzického namáhání. V době letecké přepravy křídel velkokapacitních letadel na tisíce kilometrů mezi montážními závody jsou rozměry pláten Slovanské epopeje trpasličí. Není třeba ji svěšovat, rolovat, napínat - stačí obrazy vzít celé a vložit do náležitých schránek, naložit na kamionové přívěsy, pak do velkokapacitních letadel. Je to jen a pouze otázka peněz a - vhodné výstavní budovy, do které vedou dostatečně velká vrata. Jestliže cestovala Piccasova Guernica (3,5x7,8 m), tak to zvládne i Slovanská epopej.
      Technické zajištění kvalitní přepravy Slovanské opopeje je malý problém vedle zajištění důstojného stálého sídla pro tento cyklus. Moravskokrumlovský zámek jím určitě může být, jen najít pár desítek milionů, možná spíše několik stovek, na jeho opravu a úpravu. V Praze Slovanská epopej zaniká mezi spoustou dalších pamětihodnotí, pro Moravský Krumlov by to bylo výborné lákadlo a místní by si toho vážili a mělo by to pro ně kulturní a ekonomický přínos.
      KR

      Vymazat
    4. to 15:05 pár drobností:
      - několik těch obrazů je dvakrát větších než Guernica a celkem je jich cca dvacet.
      - kdo by byl schopen přepravu technicky realizovat - největší transportní letoun světa - Mrija (An-225) - má nákladový prostor o průřezu max.6,4 x 4,4m, takže tam by se ty obrazy teoreticky nějak snad nacpaly, ale pochybuji, že by bylo možné jim za letu zajistit požadovanou klimatizaci, některé extrémní náklady se přepravují vně letounu (např. raketoplány), to tady pochopitelně nepřipadá v úvahu
      - lodní doprava by byla jiná šílenost (doprava k námořnímu přístavu, několikeré překládání, doba transportu)
      - a kdo by tu "legraci" s takovou dopravou byl schopen a ochoten (včetně pojistky) zaplatit?
      - některá díla se prostě nepůjčují - viz třeba třeba Michelangelův David nebo originální korunovační klenoty (nejen české) nebo třeba většina Tutanchámonova pokladu

      Vymazat
    5. Pokud chtějí ve světě poznávat naší kulturu, tak ať ji přijdou poznávat k nám a u nás utrácejí své peníze. Masové půjčování uměleckých artefaktů je česká specifika. Krátce poté, co byla znovu otevřena Obrazárna pražského hradu, tak byla celá odvezena do Itálie na dobu jednoho roku, zřejmě proto, aby se Italové mohli v Itálii seznamovat s českou kulturou, reprezentovanou italským a německým uměním. Opravdu významných uměleckých děl máme oproti jiným zemím velmi málo, a to málo ještě půjčujeme každému, kdo si řekne, čímž ze sebe děláme zase úplné blbce. Teď například se v USA nachází nejcennější obraz v ČR (Tizian). Také není normální, že jsme jediného Maneta v českých sbírkách,
      dlouhodobě zapůjčili do Francie, kde jsou jich stovky. Že by proto, aby Francouzi lépe poznali českou kulturu? Nebo snad Francouzkou, a ten náš jediný obraz nutně potřebovali k poznání vlastní kultury? Nejde o žádné šíření kultury, ale o to, aby pražští přemnožení kunsthistorikové vykázali nějakou činnost, a ještě si zdarma vycestovali do Francie, Itálie, Japonska atd., a přitom si přišli i na nějaké ty diety v Eurech.

      Vymazat
    6. An-225 Mrija je sice největší transportní letoun, ale pro přepravu křídel, ocasních ploch, součástí kosmických lodí a jiných velkorozměrných nákladů se používají letadla se speciálním trupem. Např. B-377 Super Guppy či Airbus A 300 Beluga, jejich nákladní prostor má průměr přes 7 m. Přepravovaná plátna je záhodno vložit do speciálních schránek s vlastním mikroklimatem hned a nechat je v nich po celou dobu přepravy, takže není problém s klimatem nákladového prostoru letadla.
      Opakuji je to jen otázka peněz pořídit takové futrály a zaplatit dopravu.
      S Vaším přístupem k výstavní politice je ovšem jedno, že to je technicky zvládnutelné. Vaše představa o nepůjčování děl na výstavy ve světě by byla úsměvná, kdyby nebyla tristní.
      Přirovnávat Slovanskou epopej k Michelangelovu Davidovi či Tutanchámonovi je opět mimo mísu. To již kráčí o tak světově významná díla, že zájemci jezdí za nimi, takže se nepočítá, že by byly zapůjčeny někam jinam. Takové dílo v ČR krom korunovačních klenotů (naštěstí mají kopie) není. Slovanská epopej je kulturní památkou, jichž je evidováno v ČR okolo 100 tisíc movitých a 40 tisíc nemovitých. Nepatří mezi národní kulturní památky, jichž je přes čtvrt tisícovky. Není třeba její význam přeceňovat (a samozřejmě ani snižovat). Je to cyklus, který stojí za zhlédnutí, ale je to také soubor, který může být pro cizince dobrým úvodem do dějin Slovanů, protože o každém z obrazů lze vyprávět zajímavý a významný příběh. Právě proto je to dílo vhodné k reprezentaci naší vlasti a Slovanů. Jde ovšem o to, volit promyšlenou výstavní politiku a převoz a vystavení technicky zvládnout. Japonsko, Čína, USA, západní Evropa, Indie, slovanské země - to jsou místa, kam by měla epopej zavítat, protože to jsou velmoci či významné země, jejichž obyvatele je v našem zájmu vhodné seznámit s našimi dějinami, kulturou a učinit si z nich příznivce a přátele. Samozřejmě musí epopej také pobývat u nás, takže to jde o plán třeba na čtvrt či půl století. Svět nesedí na zadku před Čechy a Českou republikou, musíme se mu neustále připomínat, dokazovat své kvality, pokud chceme patřit k uznávaným, respektovaným národům a státům. Epopej dokazuje jak velikost našich (slovanských) dějin tak i to, že se u nás rodí umělci, kteří umějí téma uchopit a ztvárnit. Pokud to ale světu neřekneme my, tak to nikdo za nás neudělá. Úloha nezní, zda vystavovat, nýbrž jak dosáhnout kvalitní technické podmínky a kde na to vzít. S dosud užívaným způsobem přepravy epopeje nelze být spokojen, protože dílo ničí, takže třeba zajistit lepší.
      KR

      Vymazat
    7. Slovanská epopej je jistě zajímavým dílem, ale svým významem mezi nejdůležitější památky na území ČR nepatří. Japonci o ni mají zájem a nevidím důvod, proč jim shlédnutí Muchova cyklu neumožnit. Nadpis tohoto "horoucím vlastenectvím" oplývajícího článku je pak úsměvný. Považovat zápůjčku jediného cyklu obrazů do Japonska za "největší kulturní zločin od roku 1945" může jen hlupák nebo ingorant. Kulturní zločiny tu v letech 1948-1989 páchal především komunistický režim, který nechal stovky zámků a kostelů záměrně zchátrat a mnohé už jsou dnes nenávratně zničeny. Jejich inventář byl zčásti také zničen a zčásti rozkraden. Nejeden "zasloužilý soudruh" pak má dodnes doma tu nějaký ten starobylý stolek, tu křeslo či obrazy a podobně. S tím pan Jaroš problém nemá? To mu nevadi?

      Vymazat
  12. Herman není Čech a Čechem nikdy nebyl. Svou činností ponižuje Českou zem její lid. Ničí kulturu národa a plive na Slovanství, kudy chodí. Je to jezuita, tvor neuchopitelného charakteru a morálky.

    OdpovědětVymazat
  13. Dalsi krok ke zniceni ceskeho naroda a Slovanu.
    Tohle ani Hitler nedokazal...

    OdpovědětVymazat
  14. Herman není Čech a Čechem nikdy nebyl. Svou činností ponižuje Českou zem její lid. Ničí kulturu národa a plive na Slovanství, kudy chodí. Je to v první řadě stále žid, tvor neuchopitelného charakteru a morálky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Herman není Čech je to Sudeťak , už se ukázal v právem smyslu!

      Vymazat
  15. Hlavním problémem je, že si volíme do čela lidi, kteří žádnými zástupci českých zájmů a lidí nejsou. Právě naopak. A neplatí to zdaleka jen na Hermana. A pak se nestačíme divit, nicméně příště pak volíme stejně. Jedním ze základních problémů v této zemi je účast lidovců v každé vládě bez rozdílu. Výsledky známe, avšak dále neřešíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu nejvetsim problemem je, ze spousta lidi k volbam vubec nechodi. Chapu, ze jsou to ti inteligentnejsi, kteri jsou plni pochyb nad tim, koho vlastne volit, ale ne dost inteligentni na to, aby pochopili, ze mensi zlo bude vzdycky mensim zlem, nes "vetsi zlo" :-)

      Pri takto nizke volebni ucasti pak staci, aby dorazila k volbam rodina dotycneho lidovce a prusvih je jisty.

      Vymazat
  16. no né marně se říká co pražák to blb - no musíme si uvědomit že do té matičky prahy se vždy slézali ti idioti a lemplové co se doma neuchytili protože nic neuměli a ted si představte že se to mrouská mezi sebou no a jak je známo když se dá blbec s blbcem dohromady je z toho blbec na druhou a v té zlaté praze se to mrouská mezi sebou už hodně generací tak si představte co do musí být za výkvět a elitu národa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Největším počtem blbů a blbek nás zásobují všelijací voliči z celého Česka, kteří tyto neomylně vybírají a delegují vhazováním lístků do uren. Proti Horní a Dolní komoře jsou následky mrouskání starousedlých blbů a blbek ničím. Pražák

      Vymazat
  17. světse vprdel obratil klerofašista rozhoduje o slovanske budoucnosti a kdopak ho tam dosadil a kdopak podepsal jmenovani to se nesmi řikat že cisař pan je vul nebo že je špina falešnej socan premier co děla ministranta a slouhu vatikanu

    OdpovědětVymazat
  18. Tak jak to sleduji, tak je zápůjčka velký hazard. To je jisté. Možná ií trestný čin. Obhajovat ji naším zviditelňováním v cizině je zcestné a nevěrohodné. Mucha tu Epopej vytvořil pro nás Čechy a ne pro cizince, tak co si dovolují ti různí Hermanové nás o ni ochudit? Vidím za tím práci páté kolony. Soustavně se tu potlačuje vlastenectví a zkresluje minulost. Hanba jim.

    OdpovědětVymazat