Reklama

.

.

úterý 17. ledna 2017

John Bok jinýma očima

Zdeněk Jemelík         ZdenekJemelik

PSÁNO VÝLUČNĚ PRO NOVOU REPUBLIKU, AUTOR SI NEPŘEJE DALŠÍ ŠÍŘENÍ17. 1. 2017
Zaujal mě článek Jiřího Bati „John Bok a ti ostatní“, který vyšel na Nové Republice dne 16.ledna 2017. Jsem dlouholetý člen spolku Šalamoun a donedávna jsem byl nejbližším spolupracovníkem jeho předsedy Johna Boka. Věnoval jsem se práci pro chráněnce spolku na plný úvazek či spíše nadúvazek, psal jsem většinu „úředních“ podání spolku, jeho chráněnce jsem podporoval a podporuji jako publicista.


Ještě 21.května 2015 mi John Bok vepsal do knihy „Život mimo kategorie“ věnování, jímž mě označil za „přítele, souputníka a vzácného člověka“. Kdysi o mně tvrdíval, že patřím k nejlepším českým novinářům a chlubil se mnou, jako kdyby mě vymyslel. Dnes tvrdí, že za peníze spolku Šalamoun píši články, které nemají žádný význam.V současnosti sice jsem členem spolku nadále, ale jsem v postavení disidenta, protože jsem se panu předsedovi vzepřel právě kvůli stylu jeho osobního jednání, o němž se vyjadřuje kriticky Jiří Baťa. John Bok mě v průběhu roku 2016 několikrát vyzval k vystoupení ze spolku a dokonce měl nebo ještě má v úmyslu nechat mě vyloučit. Zůstávám dále členem jen kvůli odpovědnosti vůči několika vězněným chráněncům spolku, jejichž kauzami se zabývám a nechci je opustit, dokud se nedostanou na svobodu.

Měl bych proto zdánlivě důvod filipice pana Bati se radovat. Přesto ji považuji za nespravedlivou a nacházím v ní mnoho věcných omylů, které vedou k značně zkreslenému pohledu na výstřední osobnost Johna Boka.

Potvrzuji názor autora, že John Bok má sklon k neurvalému chování, trpí animozitami vůči různým lidem (významným i nevýznamným), jež projevuje nevybíravým způsobem. Pokud jim dává průchod v písemné podobě, je to na pováženou, ale dá se to přežít. Daleko nepříjemnější je při osobním jednání, pokud narazí na nesouhlas se svými názory. Nepřijatelné jsou některé projevy jeho politických názorů, které by se ovšem daly přejít s pokrčením ramen (na názor má každý svobodný člověk právo), pokud by je projevoval civilizovaným způsobem a nepodřizoval jim postoje a vnější vztahy spolku. Obecně jeho chování ovládá pravidlo „co na srdci, to na jazyku“ až v extrémním rozsahu, pojem „politická korektnost“ je mu zcela cizí. Podléhá přesvědčení, že mu projde jakákoli neomalenost a každý je povinen strpět jeho neurvalé chování.

Dále ale stojí vyjádření Jiřího Bati na omylech a nepřesnostech. Začnu od povahy spolku Šalamoun: nejsme neziskovkou „bohatě dotovanou státem“, ale jsme nízkonákladovým společenstvím neplacených dobrovolníků, financovaným dary náhodných sponzorů. Citované „neziskovky“ by se s námi efektivitou vynaložených finančních prostředků nemohly měřit, za málo peněz naděláme hodně muziky.

Je pravda, že z formálního hlediska je John Bok nevzdělanec. Ve skutečnosti má něco společného s Maximem Gorkým: co mu nedaly školy, obstaral si jinde. Znalostmi v oboru humanitního vzdělání s přehledem strčí do kapsy leckterého nositele akademických titulů. Je sečtělý, mnoho získal stykem s významnými intelektuály, je výtvarně nadaný. Jeho sochařské nadání ocenil Henry Moore. Nezanedbatelné jsou jeho znalosti trestního práva, které užívá ve veřejném zájmu. Kvalitu jeho písemných projevů snižuje dyslexie a dysortografie, které mohu mít původ v tom, že se česky naučil až v pěti letech.

John Bok skutečně často zdůrazňuje, že mu předlistopadová moc nedovolila studovat, takže se musel živit manuální prací. Jiří Baťa jistě ví, že takových jsou v České republice stovky, ne-li tisíce. John Bok o tom mluví, protože absenci školního vzdělání vnímá jako hendikep úkorně, a to právě díky různým namyšleným držitelům vysokoškolských titulů, kteří mu předhazují nevzdělanost. Neznamená to, že opovrhuje manuální prací. Je všestranný řemeslník a ještě i ve svém pokročilém věku si občas přivydělává rukama.

Je nikdo v tom smyslu, že nezastává žádné oficiální úřední postavení a nepatří k establishmentu, do něhož se skutečně svým vnitřním založením nehodí. Pokud se ale pokoušel dosáhnout zvolení do zákonodárných sborů, nešel tam za hmotným zabezpečením, ale ve víře, že jako poslanec nebo senátor by mohl účinněji ovlivňovat vývoj justice. Jinak je tomu s jeho opakovanými pokusy o zvolení veřejným ochráncem práv. Nebyl to nápad z jeho hlavy. Výzvu prezidenta Václava Klause, aby se o úřad ucházel, nemohl odmítnout. I když při žádném pokusu neuspěl, paradoxně byl úspěchu podstatně blíž než ve volbách do zákonodárných sborů.

Ač je dle Jiřího Bati nikdo a širší veřejnosti není příliš známý, v resortu spravedlnosti je to přece jen jinak. Jeho jméno je známé, mnozí činitelé jej nenávidí, jiní si jej oblíbili, nikomu ale není lhostejný a určitý respekt mu nelze upřít. Vedoucí činitelé resortu projednávají jeho náměty s plnou vážností a bývá jimi přijímán ke konzultacím, včetně ministrů spravedlnosti a jejich náměstků. To vše můžeme odbýt výrokem, že „všechna sláva je polní tráva“, ale je nezpochybnitelnou skutečností, že během existence spolku Šalamoun John Bok pomohl osobně ke spravedlnosti desítkám nespravedlivě odsouzených. Proto se na spolek stále valí žádosti o pomoc, jejichž objem daleko přesahuje jeho kapacitní možnosti. V tom je Bokova nezpochybnitelná cena.

Poněkud jinak to je s jeho snahami o ovlivňování veřejného mínění v oblasti politiky. Zde je jistě poplatný své minulosti disidenta, chartisty, obdivovatele Václava Havla. S jeho názory nemusíme souhlasit, ale nelze mu upřít právo je projevovat dostupnými prostředky. Souhlasím pouze s tím, že při vystupování na veřejnosti by měl dbát pravidel slušného chování.

Shrnu tedy názor tak, že John Bok je rozporná osobnost bez oficiálního postavení, nikoli však bez jistého vlivu, nikoli jednoznačně záporná, se záslužnými výsledky v péči o oběti selhání justice. V podstatě to je hodný člověk.

41 komentářů :

  1. Je to vůl, spoléhat na to že jeho otec byl hrdina to je absolutní ubohost. Každý je svého osudu stůjcem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. oprava: strůjcem

      Vymazat
    2. Jenovéfka je hezká a dost keců!

      Vymazat
    3. Je to havloidní vychlastaný dement.

      Vymazat
    4. Jeho otec není hrdina, ale estébák. Zadejte do www.cibulka.cz Bedřich Bok, 21. 1. 1916.

      Vymazat
  2. Nečetl sem článek,ksiž budw Trump a přežije atentat od okounu,koho máme poslouchat v protektirátu Europska žalar Libyje (Europska bivala ynie kdisi a co bude snáma kdiž nebude mac cain želari ani omaha osum let obama a dodelávami pepek viskoc oalner palmer pocitac computwr exit Game Over deflaute defcon obaaaaama truuuuupppppampyuyp truuuiiitrrriymmph




    OdpovědětVymazat
  3. Nečetl sem článek,ksiž budw Trump a přežije atentat od okounu,koho máme poslouchat v protektirátu Europska žalar Libyje (Europska bivala ynie kdisi a co bude snáma kdiž nebude mac cain želari ani omaha osum let obama a dodelávami pepek viskoc oalner palmer pocitac computwr exit Game Over deflaute defcon obaaaaama truuuuupppppampyuyp truuuiiitrrriymmph




    OdpovědětVymazat
  4. Pan Jemelík nezapře,že je členem tohoto spolku.
    Nemluví docela pravdu,pokud se týká toho drzého
    a nevychovaného tvora.Bok je hulvát,který neumí
    komunikovat.Aby se pak nedivil,když na někoho
    vyjede(dle svého zvyku) a obdrží přes nevynáchaná
    ústa.Jedna včas udělená facka mnohdy působí dost
    výchovným účinkem.Hulvát bok by ji potřeboval.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
  5. Souhlasím s hodnocením J. Boka panem Jemelíkem. Spolu se ženou jsme před pár lety konstatovali: "a takový to byl frajer". Trochu mi připomíná trempy, herce ap. lidi, kteří neumí zestárnout a "zamrznou" v době.

    OdpovědětVymazat
  6. Rakousko chce vycouvat z volného pohybu pracovníků v rámci EU - nebude zaměstnávat Východoevropany
    17.1.17

    Rakousko:
    Pracovníci z východní Evropy již nebudou moci pracovat v Rakousku.
    Rakouský kancléř Christian Kern prohlásil, že dlouhodobým cílem Rakouska je plná zaměstnanost. Imigraci pracovníků z východní Evropy vidí jako hrozbu rakouskému sociálnímu státu.
    V roce 2014 jich pracovalo v Rakousku 105.000, v roce 2015 133.000 a v roce 2016 cca 170.000.
    Neregulovaný volný trh pak vede k vyrovnámí pracovních a sociálních podmínek na nejnižší úrovni. Vzniká tlak na mzdy a to ohrožuje rakouský sociální stát. Rakousko ale mzdy dolů tlačit nechce. Jeho slogan zní: Lépe nikoli levněji.
    Zdroj: https://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2017/01/16/oeste...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu se vůbec nedivím, mají tam dost doktorů a inženýrů, sociálních pracovníů a pod. z afriky a asie
      Václav

      Vymazat
  7. 22:52... NEEEE ! Nesouhlasim, on neni to vul ! Sice nevim vubec kdo t.j. a nikdy jsem o nem neslysel, ale clanek me zaujal.

    On se narodil 24.10. v Pardubicich, takze to staci, aby jsme o nem vedeli vse !
    Tento pan je silne motivovan a dokaze se soustredit na socialni problemy a je nadany na PUBLIC RELATIONS ! Ano, on je rozeny Tribun lidu ! Protoze mluvi anglicky, tak je jednoduche ho informat o tom, co o nem rikala Linda Goodman, kralovna Astrologie v Americe.

    Sales, publishing, promotion, agency work, show business, education, research, the music industry, counseling + dalsich nekolik nadani, tento pan ma darem z vesmiru.

    V politice je dramaticky, autorativni a hypnoticky.

    Nejvetsi jeho chyba a slabina je ZARLIVOST na blbecky, kteri maji INDOKTRINACNI institut pro samostatne nemyslici, = oni tomu rikaji vzdelani...
    HUUUU, ha, ha, ha.
    Muj skoro oblibeny bratr v Kristu, Halik, ma 19 doktorskych diplomu a porad nevi vo co kraci...

    Jeho zivotnim heslem je, (Johna Boka) !
    "I constantly find new ways to love the world aroud me."

    Za to ho sice nemine svatozar, ale kariera ano....

    Uz je pozde Honziku ! Jsi po sezone, coz je vlastne stesti, protoze kariera o kterou jsi usiloval je nevdecna.
    Witchdoctor honolulu...

    OdpovědětVymazat
  8. President Trump pozadal o pomoc vsechny motorkare v
    Americe na den Inagurace o zajisteni bezpecnosti !
    V tuto dobu, bezohledu na pocasi je jich TISICE na ceste do Washigtonu. Vzajemne rvacky mezi gangy motorkaru, byly okamzite zastaveny a bylo podepsano primeri do konce mesice...

    Policie a verni vojaci presidentu Trumpovi jsou na ceste do Washingtonu take ! INAGURACE BUDE !
    Vyhravame !
    AT ZIJE PRESIDENT TRUMP !
    nick honolulu

    OdpovědětVymazat
  9. Tady toto jméno známe z doby předpřevratovou z Králicka a hlavně, když pracoval u Československých drah v Letohradě.
    Nositelé nějakých titulů jsou nám ukradeni,protože se z nich prezentují neumělové, kteří ovládají tuto "demokraticky" pokleslou společnost, již 27 let. Měl zůstat tam z čeho vyšel a nepředvádět se.

    OdpovědětVymazat
  10. Vzpoura deprivantů. Jana Drtilová, František Koukolík. Možná by v te knize někdo mohl nalézt odpověď proč vrána k vráně sedá ...

    OdpovědětVymazat
  11. Řekl bych, že jde o slušné vyjádření slušného člověka, ale v podstatě řekl co Baťa. Nemyslím, že to myla předlistopadová moc co znemožnila studium pana Boka, byla jeho osobnost a její vnější projev.Za komunistů vystudovalo mnoho lidí se "špatným politickým profilem", za všechny uvedu Ivana Havla(bratr Václava), starší Benda (bratr Marka Bendy).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bendovi měli 6 dětí a vystudovaly všechny. Marek by taky vystudoval za totality, ale holt byl nejmladší.

      Vymazat
  12. John Bok je takový Pičinský českého práva. Nejlépe ho charakterizuje záběr z povodní 2002, kdy ho loďkou zachraňovali, spolu s jeho stařičkou sousedkou, z Karlínského činžáku. Z principu se odmítl evakuovat a pak kňoural.

    OdpovědětVymazat
  13. Pane Jemelík, pan Bok je pro mne jako občan naprosto zbytečný a nezajímavý člověk, který pro mne nemá žádný význam a tudíž je mi úplně jedno. Horší by bylo, kdyby se dostal do nějaké funkce a někam by byl voliči zvolen to bych se pak jím třeba zabýval. Opravdu dnes jsou lidé ve funkcích a státu škodící(Kalousek,Němcová,Herman, Schwarzenberg...), kteří by si měli zasluhovat(!?)naši pozornost. Těmi bychom jsme se měli zabývat, hlavně při volbách. Co Bok! A ve vší úctě k Vám osobně, kdybych byl v nějakém průseru tak bych já přesto o vaše služby (Šalamoun) nestál, opravdu to budu raději nespravedlivě odsouzen.

    OdpovědětVymazat
  14. Soudruzi všech zemí spojte se !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gregory, probíhá diskuse máš k ní něco? Nebo to sis jen tak ulevil? Nejsi pravý Gregory! Ten reaguje a diskutuje. Styď se brát někomu ,,dobré jméno".

      Vymazat
  15. Pane Jemelík spolek Šalamoun bal také za spoustou věcí, které byly jasně trestné a on obhajoval jeho viníky jako, že nic neprovedli. Jako příklad uvádím jeden nejmenovaný podvod na církevním řádu a jeho nemovitostí, které si chtěla přivlastnil podvodem jedna nejmenovaná pražská chartistka, drogově závislá osoba, která ukradla a padělala veřejné listiny./ a mohl bych uvést další příklady/. Takže Vaše obhajoba tohoto kontraproduktivního spolku je účelná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím se dá plně souhlasit. Zjevně se snaží pokračovat v nakradení majetků v rozporu se zákonem tak, jak to udělali jistí havlové,švarcemberkové a další pakáž. Tento alkoholik si ale neuvědomil, že je jiná doba než v roce 89. Slušní lidé už nejsou tak naivní.

      Vymazat
  16. Lidi prosím vás ignorujte toho debila. Krajským listům asi došla témata tak bude otravovat tady

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle není pravý Gregory z KL. Vzal si jen jeho jméno. Pravý by reagoval a jen neurážel. Jinak je stejně blbej.

      Vymazat
  17. Měl hlavní podíl na milosti pro mladého Odložila, který se dopustil vraždy/zabití vlastního otce. To vše kvůli ,,zásluhám" Věry Čáslavské. Klasický dvojí metr, který celý ten slavný Šalamoun zcela zdiskreditoval.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10.44 Totéž mě ihned napadlo taky.Třeba by nám to,proč omilostnili mladého Odložila,pan Jemelík
      ,jako člen spolku Šalamoun mohl vysvětlit.

      Vymazat
    2. 11:36-mladého Odložila neomilostnil spolek Šalamoun, takovou moc nemá.

      Vymazat
  18. Pane Jemelík četl jsem Vaše články ve věci p. Vitáskové a ERÚ, nejmenovaného cizince stíhaného v Brně ve věci pohon. hmot a další. V těchto článcích jste provedl jednostranné vidění věci v prospěch obviněních, takže bych se tady vůbec nechlubil Vaší nestranností a spolkem Šalamoun. Jak se říká vrána k vráně sedá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 11:10-To je přece v pořádku, jsou "nátlaková" organizace ve prospěch obviněných! Možná by nám pan Jemelík mohl někdy říci jaké "síto" používají, které případy jsou hodné podpory,kdo a jak rozhoduje ve výběru.

      Vymazat
    2. Pane Povolný já žádné nátlakové organizace z práva při projednávání právních věcí neznám. To je to vidění Vašeho ovlivňování, zastrašování a korumpování OČVTŘ. Pak to má tady nějak vypadat, když se někdo řídí a jedná dle Vašich rad. Poté se běžný občan diví, když jsou zde vydávány rozsudky proti základům práva. Za Váš názor bych se minimálně styděl. Druhý by řekl, že takovou pitomost jako jste řekl Vy může napsat akorát totální idiot neznalý práva. Nevím možná jste studoval na právnické fakultě v Plzni s Rumlem, Bendou a podobnými typy inteligentů.

      Vymazat
    3. 14:42-asi si nerozumíme. V 50.létech různé organizace psaly soudům-"pověste je vejš, ať se houpaj" aniž měly "ánunk" o případu, tak doufám, že "Šalamoun" ten ánunk má a zastává se obviněných proti zvůli moci. Co je Vám na tom nesympatické?

      Vymazat
    4. Pane Povolný na to kdo má pravdu tady máme soustavu soudů, advokátů atd. a né že má anunk nějaký spolek Šalamoun. Je nutné jednat dle práva,využívat všechny instrumenty v tomto jednání a nedávat nějakým pochybným spolkům, aby rozhodnutí soudu ovlivňovaly. Právě proto, že si někdo myslí, že to bude podle něho je nutné tomuto zvěrstvu učinit přítrž.Jestli ani toto nepochopíte, tak již k této věci nemám co říci.

      Vymazat
    5. 16:12- musel byste mne přesvědčit o politickém ovlivňování naší soustavy soudů "Šalamounem", potom by to bylo zlé. Možná nám to pan Jemelík objasní, jak navrhuji v čase 14:14.

      Vymazat
    6. Pane Povolný - ovlivňování soudu je ovlivňování a nemusí být politické jak Vy chcete. Jste schopen to pochopit?

      Vymazat
    7. 17:54-myslíte třeba manželkou(milenkou),nedej bože milencem soudce? Máte návrh na absolutní nezávislost soudu? Znal jsem jednu nezávislou soudkyni závislou na alkoholu, co s ní, zákaz alkoholu? Jinak to Vaše "ovlivňování" mi připomíná víc "befel je befel", než argument.

      Vymazat
    8. Pane Povolný právo je právo a to se musí dodržovat. Neni možné aby kde kdo si tady dělal co chce. Chcete změnu, tak podle toho volte. Jinak je vidět, že touto disciplinou jste zcela nedotčen a proto tady píšete takové bludy. Nejdřív zde píšete 50. léta a teď nějakou soudkyni. Přestaňte žvanit a doufám, že v hlavně máte mozek. Takovým lidem jako Vy se říká zapšklý jedinec, který si mele pořád svoje nesmysly a neni schopen racionálně přemýšlet. Další diskuse s Váma je ztráta času.

      Vymazat
    9. 9:49- potom nechápu ty co říkají: máme právní stát a druhým chybí vymahatelnost práva, to fakt nechápu.

      Vymazat
  19. John Bok je především vychytralý podvodník. Vrána k vráně.

    OdpovědětVymazat
  20. Je to primitiv a nevidí si do ty sprostý huby a potřeboval by po ní pořádně dostat.Hňup zůstane vždy jenom hňupem.

    OdpovědětVymazat
  21. "Nemohli studovat za komunistů". To sice není mýtus, ale byla to skutečně jen malá hrstka studia schopných, která se na ně nedostala. Tehdy i dnes platil numerus clausus, tedy limit pro počty přijímaných (např. archeologů, antropologů, ale i v technických a přírodovědných oborech). Přijímalo se, jako dnes, na základě testů a z něho plynoucího bodového hodnocení. Děti z dělnických a zemědělských rodin dostávali 10 bodů automaticky navíc oproti dětem z intelektuálních rodin, protože se logicky předpokládalo, že již na startovní čáře mají jedni v základním vzdělání hendikep oproti druhým. V tomto směru lze říci, že jsme v přijímání na vysoké školy udělali krok vzad a je to také patrné na výstupu z vysokých škol: následná "produktivita" absolventů má nemalé znaky degenerace. Také přečasto děti vysokoškoláků nedosáhnou již sami jako vysokoškoláci na mety svých otců, a když, tak přečasto z protekce, což opět moc neprospívá potřebnému rozvoji vědy a techniky u nás.

    OdpovědětVymazat