Reklama

.

.

středa 22. února 2017

Boj o matematiku? = Boj o zdravou společnost!

Radim Valenčík
22. 2. 2017     RadimValenčíkPíše
Kdo by čekal, že spor o tom, zda by měla či neměla být maturita z matematiky povinná či nikoli, se tak vyhrotí a bude doprovázen takovými vášněmi? A kdo by čekal, že se do tohoto sporu zapojí tolik hlav? – Ale pokud se tak stalo, nemůže to být samo sebou, musí za tím něco být. Ale co?Schválně jsem čekal až další vlna společenské diskuse na pokračování (nepochybně nás čekají další) dozní, než se vyjádřím. Zajímalo mě totiž, zda v diskusi promluví někdo přímo o podstatě věci. Proč je daná otázka ze své samotné podstaty tak kontroverzní.


Ono je to totiž tak:
Znalost matematiky (ne počítání, ne zapamatování vzorečků, ale její jednoznačně testovatelné pochopení) je nejlepším ukazatelem toho, do jaké míry si člověk osvojil kritické myšlení.

Opakem je (a teď asi mnoho lidí rozzlobím, ale pokud někdo pocit naštvání pocítí, měl by se opravdu nad sebou zamyslet):
Nechuť k matematice je prakticky vždy spojena s touhou dělat si sám o sobě neopodstatněné iluze, žít v sebeklamu práva svého sebeprosazování se na úkor druhých, přisvojením si práva nadřazenosti nad ostatními (z iluze či pocitu své výlučnosti založené na pozici rodičů, na uvědomění si své přednosti spočívající v podpoře ze strany mocných, na vybavení inside informacemi, na schopnosti překračovat zábrany uznávání morálních pravidel atd.).

Prosté platí toto:
- Zařazení osvojování matematiky (zejména matematické představivosti) do vlastního životného programu vzdělání a sebevzdělání je cesta
   k poctivosti vůči sobě i svému okolí a cesta k osvojení kritického myšlení.
- Snaha obejít matematiku, neposlouchat to, co její testovatelné zvládnutí vypovídá o mé přípravě, o mé systematičnosti, o mé poctivosti, to je
  cesta těch, co hledají vedlejší cestičky, které jim umožní prosadit se na úkor druhých a schopnějších, je to cesta slouhů čekajících na
  příležitost, jak podrazit kohokoli i ty, kterým slouží, je to cesta uctívání prázdných ikon pokrytců a excesů vydávaných za tvůrčí přínos.

Právě proto je spor o povinnosti zavedení matematiky tak vyostřený. Je to spor o tom, jak zdravá bude společnost (ve všech aspektech tohoto slova), jaké morální základy bude mít společnost, jakou pozici budou mít lidé kritického myšlení a jakou roli budou mít podrazáci a slouhové.
Vím, že teď mně mnoho lidí namítne, že přeháním. Vždyť bylo spousta vynikajících osobností, géniů, kteří měli s matematikou problémy. Ano, ale ti, kteří brojí proti zabezpečení vyšší míry testovatelné matematické erudovanosti, mezi tyto génie nepatří. A ten, kdo má základní matematickou erudici (pochopení základů matematiky a vytvoření určité matematické představivosti), tem bude mít vždy k "nematematickému géniovi" úctu. A vždy mu pomůže, podpoří ho. Na rozdíl o toho, kdo si vybral lehčí cestu odmítnutí systematičnosti, dřiny spojené s poctivým poznáním, cestu kritického myšlení.

Prý některé matematické vzorečky nepotřebujeme celý život. Ano. Ale osvojování matematických vzorečků není matematika. Rozhodující je matematická představivost. Matematika je naprosto základní nástroj rozšiřování našeho představivostního úložiště, ve kterém se nové komnaty otevírají nečekanými formami zobecnění, která jsou zakódována jich v samotných přirozených číslech. A naše myšlení je na tvorbě představ založeno. Proto když někdo řekne, že matematiku nepotřebuje, prostě neví, o čem mluví.

53 komentářů :

  1. Souhlas, matematika je od začátku konstruována na plné jednoznačnosti a nezpochybnitelnosti. To znamená, když jeden matematik přijde na něco nového, tak i když 99 jiných tomu nebude věřit, může jim to dokázat a předvést a nemůžou s tím nic dělat ať se jim to libí nebo ne.

    To je právě to čeho se zákulisní vedení a jejich kněží a učitelé a další jejich slouhové bojí. Bojí se ztráty dvojího metru, který jim umožňuje mít společenské výhody z pozice plynoucí, bez odpovídající (v dnešní době už bez jakékoliv) zodpovědnosti ke skutečnosti a lidem ve svém okolí.

    A dále schopnost kritického myšlení rozšířena mezi většinu populace, pak zabraňuje i těm chytrým chytračit a skrytě je zotročovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paní Valachové věřím její upřímný zájem o zlepšení kvality našeho školství asi jako jí zaštítěnému projektu boje proti ruské propagandě na půdě našich škol. Inkluzí to už jenom stvrdila. Té paní jde o všechno možné, jen ne o kritické myšlení studentů. Takže její povinná maturita z matematiky na konci jejího mandátu, kdy de facto odpovědnost za své rozhodnutí přenáší na svého nástupce, který se tím místo ní bude muset propracovat, je spíše tragikomický výkřik do tmy.

      Vymazat
  2. Nemůžu si pomoct, ale matematika je problém státu, protože ten stojí na technologiích, nikoliv na kokrhání tajtrdlíků.
    Maturita s matematikou je základní kritérium státních škol. Naopak mezi státní školy nepatří školy umělecké, které samozřejmě matematiku nepotřebují. Já si myslím, že kdejaký umělec si může otevřít školu, nebo učit osobně, na to nepotřebuje stát, ani státní peníze. Ostatně, je jich dost a mají hodně peněz, tak si můžou vystačit sami.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky vzrušené debatě o matematice, coby maturitním předmětu, se mi podařilo zkompletovat trio hlavních nepřátel demokracie. Jsou to KOMUNISTI, PUTIN A MATEMATIKA!Možná časem přibude ještě Trump, ale to zatím není jisté.

      Vymazat
  3. Problémem není matika, ale dementní způsob výuky celkově. Výuka je záměrně rozkouskována, každou hodinu něco jiného, což v důsledku vede k žádanému papouškování žáků učitele bez pochopení probírané látky. Ideální mentální stav zajišťující poslušného otroka. Hlavně nemyslet.

    Řešíte zcela zástupný problémy, skutečný problém školství je jinde.

    A to ještě ti debilové z vlády dělají vše pro to, aby sem importovali paskvil z Norska/USA, kde to je dovedeno do extrému.
    Holt, plán je mít v ČR otroky.
    Nu což, když je pořád dokola volíte, či raději nechodíte k volbám, máte co chcete.
    Six

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jó, zato komouši chtěli školstvím vychovat přemýšlivé, kritické, oponující individuality hájící svůj názor :-D

      Takové blbosti jaké jsi vyplodil může napsat jen opravdový dement.

      Vymazat
    2. 16:24
      Tak proto máš jen nedodělaný rok zvláštní školy ty havloidní mamrde???
      Pak to dává smysl!!!!:-DDD

      Vymazat
    3. 16:37
      Přidej vykřičníků a smajlíků. Doporučuju si i zapnout CapsLock. To tvýmu prdění dodá grády.

      Vymazat
    4. 16:53
      Ty máš hovna nejen v palici,ale už i v hubě a na pazozrech,kterejma ťukáš ty svý debility,havlomamrde!!!:-)))

      Vymazat
    5. 16:24 a koho ti komouši teda vychovali?
      Hehe a proč se dnes zaměstnavatelé tak bojí, když ty komoušky vychovaní odcházejí do důchodu?

      Vymazat
    6. 17:11
      Vážně se zaměstnavatelé bojí? Já zase všude možně čtu jak pro lidi nad 50 let je skoro nemožné sehnat práci, nikdo je nechce zaměstnat. Tak jak to tedy je?
      A jak je možné, že právě ti úžasně vzdělaní staří lidé s kritickým myšlením, hlavně v matematice, skáčou tak často na špek všemožným "šmejdům"?

      Vymazat
    7. 17:19 - „Slabí a nezdaření mají zahynout: první věta naší lásky k člověku. A má se jim k tomu ještě pomáhat.“ Friedrich Nietzche

      Vymazat
  4. Já bych postavila na náměstí stoleček a každému kdo půjde kolem bych dala maturitní razítko, že prošel. Tím by se to celé zjednodušilo a vzdělanost by skokově vzrostla. Mohli bychom pak také říct, že jsme na čele a příkladem celému širému digitálnímu a uměle inteligentnímu světu.

    OdpovědětVymazat
  5. Matematika má sloužit, ne omezovat. Nevím na co je např. kuchaři s maturitou potřebná znalost (a+b)2. Tam potřebuje logiku založenou na zcela jiných principech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kuchař nepotřebuje maturitu, ale odborné zkoušky. A o tom to je. Maturita by měla být dokladem o všeobecném vzdělání vysoké úrovně. Bohužel tato zkouška devalvovala tak, že bez maturity dne neseženete ani místo řidiče a tak se ji snaží každý mít.

      Vymazat
    2. 16:59 přesně tak to je...
      Dnes má každý pofiderní diplom s maturitou a chybí znalosti.

      Vymazat
    3. na co je např. kuchaři s maturitou potřebná znalost (a+b)2 ? odpověď je v článku samotném, jde o schopnost kritického myšlení, doporučuji přečíst znovu a zapojit ono kritické myšlení

      Vymazat
  6. Maturovala jsem čj-1,jazyk-1.ekonomika-1,účto-2
    Pokud bych měla povinnou matematiku,pak bych měla smůlu.
    Povinná matematika tam,odkud se budou studenti hlásit na VŠ technických směrů, zní logicky,ale jinde...
    Spíš mi to celé připadá,jako politická objednávka,aby bylo méně středoškoláků a více učňů.kteří budou dělat za méně peněz,protože ,přeci,nemají maturitu...

    OdpovědětVymazat
  7. Jo, je to ale sranda v té naší malé české kotlině. Nikdo přece neříká, že matematiku nepotřebuje, o to se "spor" nevede. Jedná se však o kosmetickou úpravu jinak nefunkčního systému a dá se téměř vsadit na to, že zavedením povinné maturity z matematiky se všeobecná vzdělanost našich studentů nijak zásadně nezlepší, o kritickém myšlení ani nemluvě. Ale ani nezhorší, takže to je tak trochu zbytečný humbuk. Činit ale z tohoto tématu až třídní boj o lepší společnost, to je čirá konspirace autora. Matematiku staví až hystericky na piedestal a své případné oponenty líčí téměř jako lidi nižší kategorie s mnoha ošklivými povahovými vlastnostmi. Trošku kavárenský přístup k problému, nezdá se vám?
    Pane Valenčíku, máte na víc.
    Jinak, aby nedošlo k mýlce, matematika byl můj oblíbený předmět, byť jsem z ní nebyl nucen maturovat. Na VŠ jsem z ní pak bez větších potíží složil 2 zkoušky. Naše profesorka však preferovala teorii nad praxí, takže z té praktické matiky jsem mnohem více pochytil na škole střední a to i bez té slavné maturity. Má dcera nyní dokončuje veterinární fakultu, z matematiky nematurovala a nic z toho negativního, co píše p. Valenčík, na ni v žádném případě nepasuje. Možná se ale někdo pro změnu vytasí s historkou, jak chudému pocestnému zachránila maturita z matematiky život. Je dobré si uvědomit, že všechno je to především o lidech a ty do žádných kolonek nikdy celé nenacpete, i kdybyste se sebevíc snažili. Povinná maturita z matematiky je jedním z projevů takovýchto snah.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní22. února 2017 17:11
      Jsem překvapen, že někdo s VŠ, naprosto nechápe co se zde odehrává. Mnoho desítek let, až pár let nazpět, byla matematika přirozenou součástí maturit. Patřila k všeobecnému vzdělání, stejně jako Český jazyk. Podle mého názoru, patří stále. Odbourání matematiky z maturitních předmětů, je totiž součástí postupující debilizace studentů. Úroveň výuky se rok od roku snižuje. Tím se snižuje úroveň poznání světa, studenty. Mylně se domnívají, že se nic nemusí učit, že si všechno vyhledají, prostřednictvím moderních technických prostředků. Věřím, že skutečně jsou schopni si cokoliv bleskově najít, ale nepochopí, případně nedomyslí možné dopady, či souvislosti. Nemyslím to absolutně, ale postupně se tato schopnost snižuje. Tento trend je řízený a je v našem národním zájmu, se mu bránit. Odbourání matematiky z povinných maturitních předmětů, je jenom dalším devastujícím krokem vůči nové generaci, která ještě sama není schopna pochopit, co se odehrává. P.K.

      Vymazat
    2. ii 007
      Na vasem priklade je mozno ukazat , ze matematika je dulezita vcetne maturity.
      Kdyby jste lepe cetl cisla (znal lepe matematiku) mel by jste jiny nazor.!!!!

      Proc studovat matematiku a mit z ni maturitu ???
      Protoze matematika vas privede k systemovemu mysleni .

      Systemove mysleni vam umozni pochopit naprikladat DANOVY SYSTEM stau.

      Bez pochopeni danoveho systemu statu nemuze byt demokracie !!!!! muj velice naivni pane.

      Krome toho Systemove mysleni vam pomuze pochopit System vlad, Volebni systemy , muzete sledovat volebni polly a chapat jestli Demokracie funguje ci ne. O takovych malickostech jako ze je dobre Systemove myslet je dulezite pro Vysoke skoly s ekonomickou , technickou orientaci se ani nezminuji.

      Zkratka pokud nejste schopen systematicky myslet stavate HRICKOU V RUKACH MOCNYCH a o to tady jde.!!!!!!
      Bez znalosti Systematickeho mysleni a matematiky jste otrokem v dnesni dobe.
      Je jasne ze Matematicke mysleni je temer Systemovem mysleni a tim se to neda prilis oddelit.

      Je spise otazkou : jak ucit matematiku a jak zlepsit Systemove mysleni u zaku a co ma byt v Maturite pro Matematiku.

      Dovoluji si uvest USA , kde jsem se mirne pohyboval a videl jsem , jak umyslne byla matematika potlacena a upadek demokracie v USA, to jde ruka v ruce, kdy prumerny American si nemuze udelat vlastni danovy priznani. !!!

      Co mne prekvapuje , ze nekdo s VS muze mit tyto nazory, pochopitelne , vase dcera veterinarka , bude se pohybovat spise okolo porodu telat kravam nezli okolo pocitacu , ale jeji povolani neni typicke, a svet se bude menit velice rychle.

      ii 007

      Vymazat
    3. Honolulu a příspěvek nad ním. Pokud máte maturitu z matematiky, bohužel Vám to mnoho nepomohlo. Můj komentář jste buď špatně přečetli, nebo špatně pochopili. Já nezpochybňuji ani matematiku, ani postupnou debilizaci našeho školství. Já jen říkám, že tento jeden krok celkově špatně nastavený systém nezlepší. To, že jsem na NR už samo o sobě je důkazem, že umím kriticky myslet. A maturoval jsem před desítkami let a nebylo to z matematiky, čili argument o kdysi plošné maturitě z matematiky je též irelevantní. Spíše byla tato věda dětem lépe vysvětlována kvalitnějšími pedagogy a učitel byl více přirozenou autoritou, než je tomu dnes. Proto ta kdysi vysoká úroveň znalostí českých studentů v porovnání se světem. Osobně mi je maturita z matematiky vlastně dost jedno, ale je zajímavé, kolik lidí toto téma dráždí více než mnohá jiná, mnohdy zásadnější...

      Vymazat
    4. Anonymní22. února 2017 20:03
      „Můj komentář jste buď špatně přečetli, nebo špatně pochopili“
      I to se mi stává, tak jsem ho přečetl ještě jednou (doufám, že už víckrát nebudu muset) a musím stále nesouhlasit s Vaším tvrzením:
      „dá se téměř vsadit na to, že zavedením povinné maturity z matematiky se všeobecná vzdělanost našich studentů nijak zásadně nezlepší, o kritickém myšlení ani nemluvě. Ale ani nezhorší, …“
      Na něj byla zaměřena moje reakce (18:07).

      Samozřejmě nesouhlasím ani s Vaším dalším tvrzením :
      „Matematiku staví až hystericky na piedestal a své případné oponenty líčí téměř jako lidi nižší kategorie s mnoha ošklivými povahovými vlastnostmi. Trošku kavárenský přístup k problému, nezdá se vám?“
      Zde bych si trochu pomohl příspěvkem (19:00), neboť ten vyvrací toto Vaše tvrzení i za mě. P.K.

      Vymazat
    5. ii 007
      Na tvém příkladu je možné dokázat, že jsi "předlistopadový rudý debil", kterému se v té době zastavil mozek a neproběhla akutualizace softwaru. Plošná maturita z matematiky nezmění absolutně nic, kretenku, protože jestli ji dotyčný nebude používat, tak z ní téměř vše zapomene. Potkal jsem už v životě několik předlistopadových jedinců s maturitou z matematiky, kteří ani neuměli sečíst zlomky nebo vypočítat plochu válce. Lol, vy rudá paka ze sebe děláte hrozné primadonky a přitom jste za 40 let vašeho rudého pokusu přivedly tuto zemi na hranici banánové republiky, vy už se do školoství radši vůbec nepleťte.
      Ty neumíš ani argumentovat:
      "Kdyby jste lepe cetl cisla (znal lepe matematiku) mel by jste jiny nazor.!!!!"
      Nauč se kondicionál (píše se kdybyste), ty rudý trotle! Jak víš, jak dobře umí matematiku, ty rudý imbecile, jestli v textu psaném písmeny vidíš čísla, tak navštiv psychiatra.

      "bude se pohybovat spise okolo porodu telat kravam nezli okolo pocitacu , ale jeji povolani neni typicke, a svet se bude menit velice rychle."
      Klasický "argumentum ad hominem", nemáš argument, tak začneš dehonestovat jeho dceru. Co je typické povolání, ty trotle?
      Zubař, co vrtá zuby? Asi ne, přesto je po nich velká poptávka a lidé je potřebují. Ty jsi typický debil.
      P. S. Tvůj argument o USA, demokracii a daňovém přiznání je výplod ztrýzněného mozku. U daňových přiznání, to není tak moc o matematice, ale o znalosti vyhlášek. Téměř všechny firmy s velkým obratem, si je nechávají dělat u daňových poradců nebo na to mají svoji vlastní oddělení. Ty jsi neskutečný debil.

      Vymazat
    6. Pánové, nešlo by to bez těch vzájemných urážek?

      Vymazat
  8. Když už jste zabrousil do zdravotnictví, či veterině, výhledově zřejmě i tyto obory se technologicky změní. Otázka zní, jestli vaše dcera bude otrocky přepisovat diagnozu z lejster do počítače, nebo se hodlá na oněch změnách podílet. Podle mého soudu vaše dcera dopadne stejně jako mnoho padesátiletých po roce 2000, kteří se neuměli adaptovat na počítače.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nechápu. To jako myslíte kvůli tomu, že nemá maturitu z matematiky či co? Prosím rozveďte to.

      Vymazat
    2. Ruda
      Ty sprostý debile. To, že někdo nematuroval z matematiky, neznamená, že ji neumí. Ty jsi debil a čím víc píšeš, tím více to dokazuješ. Ačkoliv jsem z ní matematiky nematuroval, tak ji umím lépe, než jedno předlistopadové pako z naší ulice, co je zámečník, maturovalo z matematiky a neumí ani sečíst zlomky.
      Táhni už do své nory.

      Vymazat
  9. Na světě je mnoho těžkých havárií,ale vůbec
    nejstrašnější je srážka s blbcem.Tím,že se s ním
    hádáte se stavíte na jeho úroveň a ještě mu tak
    zvyšujete jeho zbytnělé ego.Nereagujte na něj a
    bude od něj pokoj.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
  10. Jen dva postřehy;1/ podívejme se do tabulky světového pořadí úspěšnosti studia matematiky před 30 lety (první desítka států)na umístění naší tehdejší republiky a srovnejme to s dneškem. (Není nutné, do tabulky dnes zdaleka nedosahujeme). 2/ již v Antice bylo Řekům známo, že není královské cesty ke zvládnutí matematiky.(Ale my dnes tuto "královskou"b cestu po škole žádáme)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dejte odkaz na tu tabulku před 30 lety. Hodně jsem o ní slyšel, ale nikdo mi ji nikdy nebyl schopen ukázat.

      Vymazat
  11. To je tedy definice exaktni vědy. Proto práva a soudnictví jsou s plněním předpokládaných povinností na tom tak špatně, vzdor váhám v jnejich erbu - ale ty zřejmě převáží ta slepota.
    Ovšem to co se zde píše o matematice, to nám v dávných časech říkali o latině: mluvnická struktura latiny je tak exaktní, že jedině ona nauší logice. Takže já bych zase tu matematiku, kterou potřebuje cizí kapitál v ČR v podobě techniků, neglorifikoval. Kritické myšlení - tak to by potřebovali i nás nejvíce ti co "dělají politický byznys". Zdá se že to ovládají ale jen lobbisté, kteří svojí matematikou vodí politiky na provázku, jako v Brně tu HUSU. To je sdílení kritického myšlení, jak snadno, lehce, bez rizika a odpovědnosti naplnit vlastní kapsy z práce druhých. ASI BY SE MĚL UDĚLAT VÝZKUM, JAK NA TOM JSOU S MATEMATIKOU RITICHOVÉ, KREJČÍŘOVÉ...., NĚKTEŘÍ BYLI PINGLOVÉ JINÍ ZASE VEKSLÁCI, TAK BY TO MĚL BÝT VELICE KRITICKÁ MATEMATICKÁ DOVEDNOST.
    TEDY TO JE O MATEMATICE PRO FORMOVÁNÍ IDEÁLNÍHO ČLOVĚKA. Ale kapitál (cizí) potřebuje u nás tvořivé techniky, ne životní filozofy, to by pak mohl z kritického názoru na vývoj naší společnosti se rodit jeden Marx či Engels za druhým a to by se asi kapitálu nelíbilo.
    Malá otázka pro absolventy gymnázií: kdo měl kliku na učitele, který uměl vysvětlit tajemství této vědy? Kdo pochopením matematiky se stal ve svém oboru kritičtějším? Já totiž znám řadu vysoce kvalifikovaných, tvořivých a vědecky činných lidí v několika oborech a vím, že s matematikou byli "na štíru". Takže bych tolik nesázel na to, že maturanti z matematiky budou "elitou" a VIP, či dokonce že jim zmodrá jejich krev a ti ostatní překážející pakáží. Nicméně přeji matematice v česku hodně znalých a umějících učitelů a ještě více pro matematiku disponovaných nadějí. Přeji ovšem i těm na matematiku natvrdlým, aby, podle soudu některých, jako geneticky méněcenní, se nedostali do hledáčku eugeniků.

    OdpovědětVymazat
  12. Ale to se dá celkem snadno rozvinout. Tak jak zmizeli kresličky v projekci, zmizí i střední kádry ve zdravitnictví. Zůstanou jen specialisti, kteří budou umět modifikovat programy na pohybové ústrojí a chemické, či hormonální pochody. Dnes se konstruktér nevyhne programům dynamiky, či statiky. A jsou případy, že je jen bakalář, či má jen odbornou školu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ruda22. února 2017 18:53
      „Dnes se konstruktér nevyhne programům dynamiky, či statiky. A jsou případy, že je jen bakalář, či má jen odbornou školu.“
      To je právě ona postupující debilizace. Dříve konstruktér musel provádět pevnostní, nebo dynamické výpočty. Dnes se pouze naučí ovládat odpovídající software, ve kterém své dílo nakreslí a výpočty se již provedou strojově. Takže stačí menší počet vzdělaných konstruktérů, na tvorbu software, které potom používají mraky konstruktérů s mnohem nižším vzděláním, nebo znalostmi. Bylo by zajímavé vědět, z jakých okruhů se vybírají oni špičkoví konstruktéři. Běžné školy se právě začínají zříkat jejich produkce, produkují pouze ony uživatele softwarů. P.K.

      Vymazat
    2. Souhlasím, onen postup debilizace je celosvětový. Vše je jen spotřební zboží, které lidi užívají mezmyšlenkově. Hromada vytištěných papírů, kterým nerozumí ani autor. Komercionalizace oprávnění je taky jen bouda. Předpokládám, že vývojáři ve velkých automobilkách a ve zbrojním průmyslu se tak daleko nedostali. Je to v systému, ale ten spěje k úplné automatizaci, kde lidi budou jen balast.

      Vymazat
    3. "je jen bakalář"
      Stačí mi tahle věta a mám dost. Zajeď si do světa.
      Je mnoho bakalářů, kteří si předlistopadovými Ing. vytřou prdel.

      Vymazat
    4. Ty nemysli, protože v tvém případě je to kontraproduktivní.
      "zmizí i střední kádry ve zdravitnictví"
      Lol, o jakém časovém horizontu se bavíme?
      Připomínáš mi "vizionáře", kteří před 60 lety tvrdili, že v roce 2000 budeme mít kolonie na Marsu, levitační vozidla bez splodin a teleporty. Hahahaha, aby vymizeli lidé z pozic, které potřebují jejich fyzickou přítomnost, tak by to vyžadovalo přítomnost vyspělé umělé inteligence, která by se rovnala lidem, což je jenom pohádka. Lol, jsem zvědavý, jak by byli pacienti a zákazníci nadšeni z toho, kdyby všude jenom potkávali odlidštěné krabice.
      Nic nevymizí, ty pako. Lidé budou mít k dispozici jenom pokročilejší nástroje a budou se eventuálně přeškolovat.
      Ty sám asi matematice moc nerozumíš. Zajdi si radši na pivko.
      P. S. Zamyslel jsi někdy, mikromozku, co by se stalo se světou ekonomikou, kdyby najednou velkou část práce převzaly stroje? Kdo by pak produkty firem mohl kupovat, kdyby na to většina populace neměla peníze?

      Vymazat
    5. Anonymní23. února 2017 17:48
      "zmizí i střední kádry ve zdravitnictví" Lol, o jakém časovém horizontu se bavíme?
      V tom zdravotnictví, jsem už v TV viděl, že někde v zahraničí zkoušeli roboty na manipulaci s nepohyblivými lidmi. To je dost namáhavá práce, takže to budou dělat stroje. Bude je obsluhovat někdo z personálu, nebo sám pacient. Další úspory pracovních míst vznikají v oblasti obchodu, když se zákaznici sami odbavují u pokladny (např. v Tescu). Doplňovat regály zbožím, asi také nebude problém automatizovat. Strojírenská výroba je ve velké míře automatizovatelná, nyní navíc se 3D tiskárnami. Umělá inteligence dokonce může nahradit i právníky, ve velké míře. Atd., atd.

      „ Kdo by pak produkty firem mohl kupovat, …“
      Lidé by produkty dostávaly, nebo by byly na příděl, nebo by je kupovaly za peníze, které by jim byly přiděleny (bezpodmíněnečný příjem?). Není problém, jak rozdělovat produkty, kterých bude dostatek. Problémy budou stejné jako dnes, tj. jak to zařídit, aby si aktuální mocní, udrželi moc i nadále. P.K.

      Vymazat
    6. "Lidé by produkty dostávaly, nebo by byly na příděl, nebo by je kupovaly za peníze, které by jim byly přiděleny (bezpodmíněnečný příjem?)."
      Velmi dobře víte, že něco takového je sci-fi.
      Jak jsem již sám uvedl:
      "Lidé budou mít k dispozici jenom pokročilejší nástroje a budou se eventuálně přeškolovat."
      Hromadné vylidňování současných pozic je fantazie. To co uvádíte je jenom aplikace moderních technologií, které probíhá už od období začátku průmyslové a vědecké revoluce, ale např. kompletní nahrazení středního zdravotnického personálu je čirá fantazie, tam současná technologie není a nebude ani za 100 let.
      Studenou fuzi nemáme, levitační vozidla a teleporty taky ne, kvantový počítač, nadsvětelný pohon a křivení prostoru za účelem kolonizace nových systémů taky ne. Možná je mít někdy budeme, ale rozhodně ne ve výhledu následujícíh 200 let, spíše bych to viděl na 1000.

      Vymazat
    7. Anonymní23. února 2017 18:58
      „„… nebo by je kupovaly za peníze, které by jim byly přiděleny (bezpodmíněnečný příjem?)."
      Velmi dobře víte, že něco takového je sci-fi.“
      Ještě jste neslyšel výraz „vyhazovat lidem peníze z vrtulníku“? To řekl nějaký ekonom. Princip je jednoduchý, proč se musí peníze dostávat do oběhu prostřednictvím bank, které na tom nezaslouženě bohatnou, proč by se nemohli dostávat do oběhu přes občany? Je to stejně proveditelné řešení, jenomže díky současné dominanci bank neprůchodné.

      „… ale např. kompletní nahrazení středního zdravotnického personálu je čirá fantazie, …“
      Možná máte pravdu, nechci Vám to vyvracet. Ale pokud vypustíme slovo „kompletní“, tak už jsme někde jinde. U realistické budoucnosti, kdy bude personál výrazně zredukován.

      Problém automatizace není pouze problém technický, ale také sociální a já nevím, jaký ještě. Už od šedesátých let byla proveditelnost automatizace velkého množství činností. Ale nerozjelo se to, někde z důvodů sociálních, někde z důvodů levné lidské práce. Nikoliv z důvodů technické neřešitelnosti. Od té doby, se cena technického řešení razantně snížila.
      P.S. Kvantové počítače se již používají. P.K.

      Vymazat
  13. JJ, matematika, jak sám vím, vyžaduje soustředěnost, komplexní znalosti, představivost, přesnost. Ale to dnes není ono. Dneska tady mám jiné "nepostradatelné" studijní obory: http://student.e15.cz/q-a/davam-patriarchatu-rok-maximalne-dva-rika-doktorandka-sociologie-vanda-cernohorska-1327519

    https://www.levna-knihovna.cz/page/goods/1042

    OdpovědětVymazat
  14. Autor, doc. Valenčík, to napsal naprosto přesně, jde s ním jen souhlasit.

    OdpovědětVymazat
  15. Ještě takhle: Učit se lze dvěma způsoby. Buď se navrčet na příští hodinu, nebo látce porozumět. Právě na matematice je to vidět nejlíp. Líný student se našprtá vzorečky a když je zapomene, je vedle. Prozíravý student si dá práci, aby pochopil principy. Pak už se ani nemusí učit, protože si vzorečky odvodí. No a samozřejmě si tím určí přístup k jakékoli práci.
    J. Hruška

    OdpovědětVymazat
  16. Jenže to musí být schopný i učitel,který daný předměty vyučuje.
    Učit jen žáky nadané na matematiku nejde,každý student je k matematice jinak nadaný.
    Pokud učitel umí vysvětlovat všem je šikovný,pokud ne,má jít od válu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neobliba matematiky je především v neoblibě špatných učitelů.

      Vymazat
    2. Zajímavé, co příspěvky povědí o svých autorech. Člověk vzdělavatelný ví, že učitel může být lepší nebo horší, ale naučit se musí sám. Lenoch ze všeho viní ěpatné učitele.
      J. Hruška

      Vymazat
    3. Pane Hruško, popíráte hlavní zásady pedagogiky. Nevadí vám to?

      Vymazat
  17. 1+1=2 Klasický součet extenzivních veličin. Př.: 1kg +1kg = 2kg
    1+1=1 Součet intenzivních veličin (vážený aritmetický průměr s vazbou na extenzivní veličiny) Př. Voda o teplotě 1°C + Voda o teplotě 1°C dá vodu o teplotě pořád 1°C správněji by mělo být: (1°C x hmotnost+1°C x hmotnost)/ celková hmotnost.
    1+1=0 Vektorový součet sil působících proti sobě. Silou 1N působíme na předmět, a proti němu působíme silou 1N. Výsledná síla 0N.
    1+1=0,5 Součet společné práce nebo nátoku s vazbou na čas. Bazén se naplní jedním přítokem za 1h samotný. Druhým taky za 1h samotný. Pokud pustíme oba naráz, pak se bazén naplní za 0,5h.
    1+1=3 Filozofický součet. Jeden muž + jedna žena = muž + žena + dítě
    1+1= mnoho (až nekonečno) Jaderný částicový součet. Dvě částice, které do sebe narazí a proběhne-li jaderné štěpení, pak vznikne mnoho dalších částic.
    ....[velký smích] Učitelé kecali. 1+1= se nerovná vždy 2

    copyright sorry jako :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a pak mě napadlo: "...jedna květina bez prostu, druhá květina bez nohy, kolik to je dní?"

      Vymazat
    2. Roztomilé. A k věci. Připomíná mi to historku, kterou jsem kdysi dávno četl.Jakýsi, později významný fyzik, byl u zkoušky tázán, jak změří výšku budovy pomocí měřiče atmosférického tlaku. Očekávala se samozřejmě odpověď typu změna tlaku v přízemí a na střeše a z toho odpovídající vzorec a výsledek. Ale protože to byl budoucí významný fyzik, nabídl jiná řešení. Hodím ze střechy tlakoměr , změřím dobu pádu a odvodím výšku. Komise: ano, ale jinak.Dobře, změřím výšku tlakoměru a budu přikládat cestou po schodech ke stěně a potom vynásobím délku přístroje počtem přiložení.Kdo pochopil tuto historku, tak pravděpodobně maturoval z matematiky. Kdo nepochopil, tak studoval marketing, genders, ochranu přírody nebo se zabývá na filosofické fakultě tvorbou unisex záchodů atd.

      Vymazat
    3. Kdybych chtěl být jízlivý, řekl bych, podívejte se v čele naší republiky 26 let stojí vláda a parlament plný otitulovaných lidí, samý ekonom, inženýr, právník, politolog, doktor, dramatik a filosof a kam jsme to za těch 26 let dotáhli. Podle slov polistopadových politiků jsme už dvakrát měli předběhnout Rakousko a jednou dohnat Německo.Mezitím nám upadá zdravotnictví, školství, průmysl i zemědělství o morálce ani nemluvím. I tu nebohou armádu jsme zlikvidovali. Máme bezdomovce, nezaměstnané a děti co nemají na obědy ve škole, podivné a nefunkční zákony. A my si tu klidně zase řešíme matematiku ano či ne.

      Vymazat
    4. K 0.29
      Hezký příspěvek,vtipné.
      K 9.28
      Bez jízlivosti,kdyby ten otitulovaný parlament alespoň trochu uměl počítat a tedy kritičtěji přijímal předkládané,tak se stavem v jakém jsme byli před cca 30lety,by Rakousko už pajdalo za námi.I selský rozum je především matematika.

      Vymazat
  18. Vždyť jste to chtěli, volové, Feničovi za ty jeho génii platíte a na Letné jste cinkali tajtrdlíkům klíčema. Dnes vycházejí ze škol úplní pitomci a ani nevědí, že jsou hloupí, protože nemají srovnání s tím, co by měli vědět. Dnes víme všichni, co systém v nejsilnější zemi světa vyprodukuje do svého vedení. U nás to zřejmě nemůže být jiné.

    OdpovědětVymazat

Reklama