Reklama

.

.

středa 22. února 2017

Slovo k povinné maturitě z matematiky na gymnáziích


Lubomír Man
22. 2. 2017
Uvedu k problému příklad studenta, kterého jsem velmi dobře znal, protože jsem jím byl já sám. Byl ve většině předmětů žákem průměrným, jedním z nejhorších však v matematice, kterou od kvinty prolézal vždy se čtyřkou a nepropadal z ní jen proto, že jinak to s ním víceméně šlo. V češtině např. psal v posledních dvou letech kompozice většinou na jedna, taky další jazyky (latina, ruština a angličtina) byly jak takž, ale kupodivu nejlepší ve třídě byl na biologii. 

                     
V hodinách, které vyučující a současně i ředitel školy Dr. Štěpánek organizoval jako otvírání biologických záhad, jež měli žáci s pomocí dříve nabytých poznatků řešit, si získal u uvedeného vyučujícího neobyčejnou přízeň, když dokázal odkrýt, jak je možné, že ženy disponují stejnou inteligencí jako muži, třebaže mají méně hmotný mozek, či když vysvětlil, proč člověk dokáže (fyzicky) fungovat ve vzpřímeném postoji, třebaže malá plocha jeho chodidel by spíš napovídala pádu. Tyto jeho úspěchy, vycházející možná víc ze zvýšené sensibility než zvýšeného intelektu, měly pak ten následek, že jej biolog doporučil na studium medicíny, a to jako jediného z pěti zájemců o toto studium, kteří ve třídě byli, a to s tímto dobrozdáním: „Vřele doporučuji pro studium lékařství“.

Další čtyři zájemci od Dr. Štěpánka doporučení na studium medicíny nedostali, a z nouze nejvyšší se uchýlili na veterinu. Onen student, o kterém píši, nakonec vzdor uvedené výjimečnosti v odkrývání biologických tajemství na medicinu nenastoupil, protože z celé republiky skákal v dorostenecké kategorii nejdál do dálky, a třídní profesorka, shodou okolností randící tehdy s tělocvikářem, usoudila, že tak nadějný atlet by měl studovat tělesnou výchovu (jen tak to prý může dotáhnout až na olympiádu), ho během hodiny filozofické propedeutiky přemluvila, aby medicinu ve své přihlášce na vysokou školu škrtl a namísto ní tam napsal TV.

Maturitou tenhle hoch prošel jedině proto (bylo to v roce 1949), že maturita z matematiky nebyla pro žáky tehdejší tzv. humanitní větve na gymnáziích povinná, povinná zato byla latina. Kdyby tomu bylo naopak, onen hoch by se na vysokou školu nedostal, a jen Bůh ví, co by ve svých dalších letech dělal a čím vším by se protloukal.

To je všechno, celý příběh.

A co jsem jím chtěl říct? To už nechávám na čtenáři a na lidech, kteří o povinné maturitě na gymnáziích dnes debatují a rozhodují.

44 komentářů :

  1. No nevím, matematiku na středoškolské úrovni se může naučit každý, je to pouze otázka vhodného přístupu. Najít učitele, který dokáže trochu matematiku "od abstraknit" a spojit s konkrétním životem. Znám spoustu příklady několika šikovných kluků, kteří měli za 4. a když se našel šikovný domácí učitel brzy měli za 1.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale to je preci presne duvod, proc by ta matematika, mela byt povinna. Moje dcera take propada z matematiky, prestoze na OA je ta metematika jen "v naznacich". Obcas si na ni udela ale cas syn (mamine) kamaradky a ten ji vsechno vysvetli. Vloni tak dcera slozila komisionelni zkousku z M za 1 a na vysvedceni (v zari ;-) ) dostala za 3 jen proto, ze v pololeti z M "propadla" a znamku nelze z-lepsit/horsit vic jak o 2 stupne.

      Jednoduse si priznejme, ze ne vsichni ucitele to umi vysvetlit tak, aby to vsichni pochopili ...a nase skolstvi rozhodne "neumi" ;-) motivovat ty, kteri by to vysvetlit umeli, aby to sli delat.

      btw. zrovna dnes sla dcera zase na doucovani, protoze pololeti zase nedopadlo a nechce to nechat zajit zase tak daleko, jako vloni.

      Jinak jeji mama (moje partnerka), byvala profesorka M, ale v poslednich letech uz odmitala se tim zivit, protoze na stredni skoly slo cim dal vic deti, ktere tam evidentne nemely byt. Posledni kapkou bylo, kdyz pani reditelka opravila (v elektronicke klasifikaci) nedostatecne na dostatecne 2ma slecnam, ktere se s M nesetkaly na ZS (nejaka alternativni skola) a na hodiny M prestaly dochazet po prvni nedostatecne. Partnerka je puvodne chtela "neklasifikovat" z M, ale pani reditelka dohodla, ze si prijdou napsat aspon jednu pololetni praci, aby je partnerka mohla klasifikovat. Jedna se nedostavila vubec a ta druha odevzdala papir, na kterem bylo jen opsane zadani -> nedostatecna

      Ponauceni: zivotni zkusenosti p. Manna jsou dnes zcela neaplikovatelne, protoze zminene 2 divenky "neexcelovaly" ani v zadnem z jinych predmetu a dokonce ani v Aj, na kterou pry byla zamerena ta ZS, na ktere se jim darilo M zcela vyhnout.

      Myslim, ze tento priklad (a z poslednich let me partnerky, jsem podobnych pribehu slysel vic) zcela jasne dokumentuje, v jake (_!_)-li je nase stredni skolstvi.

      Snad bych mel jeste dodat, ze ten chlapec, ktery dceri *umi* M vysvetlit, je syn partnerciny kamaradky (z UK) (dcerine mamy). Ta ucila spoustu let M na gymnaziu, dokonce 8-mi letem (pozn. 8mi letych gymnazii se dnesni demograficky pokles moc netyka, ale 8mi leta gymnazia totiz "vysaji" vsechny, alespon "vzdelavatelne" deti a na ostatni stredni skoly zbydou jen ty "problemove"), ale pred cca 3mi lety odesla pracovat jinam (mimo skolstvi). Deti uz ji odrostly a jedine, co ji ve skolstvi drzelo, byly prave ty 2 mesice prazdnin.

      Amen...

      Vymazat
    2. Díky vzrušené debatě o matematice, coby maturitním předmětu, se mi podařilo zkompletovat trio hlavních nepřátel demokracie. Jsou to KOMUNISTI, PUTIN A MATEMATIKA!Možná časem přibude ještě Trump, ale to zatím není jisté.

      Vymazat
    3. Kolik rodičů se šlo podívat - posedět na hodiny matematiky v ZŠ či v odborných státních školách?
      Ví rodiče jak se matematika, a zejména kdo ji, vyučuje?

      ředitelé se takové kontrole brání odkazem na "dny otevřených dveří"

      Pokusme se změnit situaci třeba i formou laické kontroly výuky matematiky.
      Vždyť státní školy mají vždy na zdi budovy plechový státní znak ČR, což znamená, že jde o veřejně přístupnou budovu a s třídami.
      Zkontrolujme, jak se zachází s našimi daněmi, a co se za ně českým školákům nabízí a co se vyžaduje.
      Pak nebude problém složit zkoušku z matematiky!

      Vymazat
    4. Z měšťanky jsem vycházel v roce 1950 a protože otec byl soukromý zemědělec nepustili mě komunisti do žádného učení a musel jsem zůstat u otce. Otci tehdy bylo 39 let tak jistě uznáte, že na výměnek nebyl. Protože už tehdy měl výrobu živočišnou i rostlinou zmechanizovanou stači na to s matkou a na sezonní práce bylo hodně žen zaměstnanců drah, nebyl problém to vše zvládnout beze mne. Komouši však byli neústupní a tak až po vojně jsem si našel práci jinde. Sice mně 2x propustili z práce, otec nechtěl podepsat JZD, ale po roce 1960, kdy se poměry přece jen trochu změnili jsem nastoupil do strojírenského závodu. Začal jsem od píky a protože jsem nebyl lajdák a práci bral vážně za 2 roky jsem se dostal na práci u které byla potřeba maturita. Naštěstí tehdy byly školy při zaměstnání a po pohovoru jsem byl přijat. Studium tehdy trvalo 5 let, a protože obor byl strojírenská technologie, byla tam i matematika. Podotýkám, že z měšťanky jsem byl 18 let. Přesto jsem jako maturitní předmět místo ruštiny zvolil matematiku, kterou jsem ukonči za 1. Proto si myslím, že dnešní diskuze kolem matematiky nemají opodstatnění a tím víc mě zaráží, že ředitelé gymnázií, proti tomu chtějí protestovat. Kdo nezvládne na obory kde je nutné něco vypočítat, nemá na střední škole co dělat. To je moje zkušenost ze života a dnes, kdy mi je 82 roků se nestačím divit polemice. Povinná maturita měla být zavedena už dávno, nebylo by tolik inženýrů, kteří jsou v praxi nepoužitelní. H.B.

      Vymazat
    5. kto zvládne gymnaziálne učivo z ostatných predmetov, musí byť schopný zvládnuť aj gymnaziálnu matiku, len musí chcieť. Treba si sadnúť a počítať. Okrem toho dnes na internete sú vynikajúce videá vysvetľujúce rôzne problémy, takže sa nemôžete vyhovoriť na blbého učiteľa.

      Vymazat
  2. Zacnete JECET a nadavat, protoze vas muj nazor rozcili z duvodu znalosti thematu..

    Dospivani pro mlade lidi je velmi tezka doba. Mladi jsou desorientovani a nevi na co maji vlohy k uplatneni. Pritom neexistuje cloveka , ktery nejake vlohy nema.
    Nekteri lide se neco nabifluji i kdyz je thema nezajima a jsou v zivote podprumerni a nadelaji hodne zla ze svych pozic.
    Proto mate tolik hlupaku mezi profesory a v Americe jsou zase NEKTERI doktori vrazi. (A nebo konci sebevrazdou.)

    Kdyz mladym ve skole nekdo nepomuze s orientaci v nadani jedince, tak mlady clovek tape a hleda, coz je pricina spatneho uplatneni. On se cestou zivotem utluce.

    Po prichodu do JAR jsem byl analyzovan psychologickymi testy a vlada me pracovne zaradila na pozici o ktere jsem ani nevedel, ze existuje.

    Ja se tesil do prace a to stejne a podobne jsem delal i v Americe. Prace me bavila a uspech a kariera prisla automaticky, aniz bych o ni stal.

    Takze zavedte testy a kdyz nevite jak, tak se aspon obratte na Astrologii, ktera da orintaci take, protoze je 40 000 let stara.
    nick honolulu

    OdpovědětVymazat
  3. Správně, učit se matematiku nemusí, když dobře šlape po trávě, jako v případě čutálistů. Pak někde čutálista šlápne na hrušku, a je v řiti. Podobně to máte s filosofy, kteří všemu rozumí, všude byli a všechno znají, ve výsledku však ve svém chudém duchu nechápou, že to co vykládají je již z elementární logiky povětšinou holý nesmysl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano ano tak je to s temi filozofy, vi shit!!!

      Vymazat
    2. 16:42 Souhlasím , není do dodat. Snad je, že systém se u nás nastavuje na americké školství a čálista vystuduje třeba právva, nebo jakoukoliv fakultu podporovanou např. norskými fondy. Nebo jak mi nějaký genius neustále doporučuje přijimací zkoušky na Masaryčku ne UK. (musí dobře čutat, nebo provozovat nějaký jiný uznávaný sport.

      Vymazat
    3. nikdo nic nevi a nejmoudrejsi byl sokrates ten to vedel ze nic nevi

      Vymazat
  4. Průměrně inteligentní člověk musí středoškolskou matematiku zvládnout a na střední školy by měli chodit jen žáci alespoň mírně nadprůměrní !!!

    OdpovědětVymazat
  5. Když jsem zvládla maturitu z matematiky i já, sice opravnou hned v době zkoušek, tak to zvládne každý kdo se učil a není trémista (jako já).
    Jenže dnešní študáci jsou arogantní, mají pocit, že jsou středem vesmíru, na rozdíl od nás za normalizace. Nás drtila normalizační mašinerie a světe div se, žijeme, pracujeme a zaměstnavatelé se děsí (i ti mladší), že jednoho dne půjdeme do důchodu.

    OdpovědětVymazat
  6. Ucitele v Cesku se delili na ty , kteri inspirovali k premysleni a dokazali me tak zaujmout, ze dodnes na ne vzpominam s uctou a respektem.

    Ucitel v Cesku, pred mnoha lety me inspiroval zbudovat knihovnu antiky za nekoli tisic $.
    Ucitel v Cesku me inspiroval hladem po vedeni a zvedavosti a ja objel cely svet 2x.
    Rad na ne vzpominam i dlouho po jejich odchodu do neznama.

    A jini byli tak ubozi a neschopni, ze kazdy poznal, ze se chteli vyhnout praci ve vyrobe a proto sli na Pajdak.

    Matematika je tezky predmet a potrebuje individualni pristup ke studentum, ale je to predmet DULEZITY a kazdy by se mel pokusit ji zdolat. Treba pozna, ze ho to bavi.

    Albert Einstein propadal na Matematiku, dokud se ji nenaucil chapat jako detektivni hru...

    Kdyz ucitel nedokaze zaujmout, tak je to chyba ucitele.
    Kdyz skola micha rozdilne kultury a geny, tak je to chyba skoly. Proti kralovne prirode, utopista nic nenadela.

    Bude-li Ceska republika pod vlivem administrace presidenta Trumpa, tak se pripravte na zmeny ve skolach.
    BETSY DE VOS (Secretary of Education) to zarucuje.
    nick honolulu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesne tak, pane Honolulu,máte pravdu. Matematiku je třeba pochopit. A s těmi testy je to výborný nápad. Ani mládež v 18-ti se mnohokrát neumí rozhodnout, kam dál.To na margo dobrého článku pana Mana.MK

      Vymazat
    2. Milý pane Honululu. Jak předpokládám, jste přibližný ročník, jako já. Na naší jedenáctileté střední škole byly pouze dvě učitelky. Zbytek učitelé, kteří měli u žáků respekt,uměli a měli zájem něco nás naučit. Já jsem se matematiku nikdy nemusel šprtat, všechno jsem pochopil ve škole. Pan učitel uměl zaujmout a vysvětlit. Dám příklad z dnešní doby. Můj vnuk studuje na střední škole technického zaměření. Obor ho baví a je i jeho koníčkem. Paní učitelka matematiky stále žákům připomíná, že jsou lemplové a měli by jít do fabriky. Pěti žákům hrozí pětka a vyloučení ze školy. Ostatní to "válí" na 3 - 4. Neměla by se pí učitelka zamyslet také sama nad sebou? Je to jenom vina studentů? Tak to bohužel na některých školách funguje. Pokud nebudou kvalitní učitelé, nebudou dobří studenti. Zdravím do Ameriky.

      Vymazat
  7. Já vám něco povím. Matematiku jsem na základce nesnášel. Nedokázal jsem to pojmout.Na učilišti to nebylo o moc lepší. Pak jsem si dodělával dálkově maturitu, a narazil jsem na nejlepší pedagožku, kterou jsem v životě zažil. Dokázala učivo tak dobře vysvětlit, že moc nechybělo, a vybral jsem si ji. Je to hodně i o učitelích.A stejně tak třeba i spojení literatura- dějepis opět fantastická pedagožka, učivo fakt člověka bavilo

    OdpovědětVymazat
  8. Milý pane Manne, ono je to vidět, že jste matematikou nepolíbený. Podle logiky, která je za Vašim článkem: Někomu nejde matematika - zrušíme matematiku. Někomu nejde pravopis - zrušíme pravopis. Někomu nejdou jazyky - zrušíme jazyky. A tak dál. Tragédie dnešní západní společnosti je v tom, že to realizuje.
    J. Hruška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím že pan Mann chtěl spíše říct, že ani matematika v podobě absolutního ukazatele duševních schopností maturanta, jak je zamýšleno, tou nejpřesnější váhou vůbec být nemusí. A já souhlasím. Jednak zvláště v matematice hodně záleží na kvalitě učitele(nedělejme si iluze o učitelích v ČR), a jednak skutečně existují lidé, pro které je matematika nerozluštitelná, přestože v ostatních přírodních vědách mohou mít vynikající výsledky. Já bych matematiku jako povinný maturitní předmět dal, ale nějakým způsobem bych zajistil, aby v odůvodněných případech existovala možnost jiného řešení. Třeba zvolit místo matematiky jiný předmět a muset z něj získat hodnocení nejhůře za 2. Nebo nějak jinak, ale nadaní žáci by měli mít možnost nebýt blokováni ve vzdělání pro nedostatek vloh k matematice.

      Vymazat
  9. Matematiku je nutné se učit poctivě během celé školní docházky, není to dějepis nebo biologie co se dá navrčet před hodinou. Jsem pro maturitu z matematiky, neboť vyřadí ty kteří jen dobře žvaní a vždy jsou na lidi tvořivé ve většině případů přilepeni. Jejich uplatnění pak spočívá především v politice a oborech, kde ani vysoká škola není třeba. Na vysokých školách jako medicína práva se z matematiky nemusí dělat povinná zkouška, nebo by neměla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Abycm měli hodně doktorů a ještě více právníků.

      Vymazat
    2. Oprava. Abychom

      Vymazat
  10. Problém má několik rozměrů. Rozvoj českého průmyslu, který nás po pádu českého zemědělství musí uživit, potřebuje lidi s technickým vzděláním. Nevím, zda byl učiněn nějaký průzkum, jaký podíl v české populaci tento talent má a tedy s kolika úspěšnými studenty a absolventy lze při optimalizaci všeho ostatního počítat.
    Druhý problém je v tom, zda máme kvalifikované pedagogy pro výuku matematiky a zda tato výuka je směřována pro další upotřebitelnost v povolání. To bude asi největší kámen úrazu gymnázií a proto ta jejich snaha donutit i studující hry na housle ke studiu matematiky, neb mezi nimi se ostatní neumělci ztratí. Myslím, že v nemalé míře matematiku učí velmi pečliví, snaživí a houževnatí kantoři, kteří se dokonale sami matematiku našprtali, ale nenaučili se jí rozumět a těžko pak mohou někoho ze svých žáků nadchnout natož matematice naučit. Takže dobrý učitel spíše naučí nenadaného žáka, než špatný učitel nadaného.
    Jistě jsou problémy další, i nadaní na matematiku mohou zatoužit po houslích a nenadaní po jaderné fyzice. Nebyl bych ani jako pisatel svrchu, zaujat proti těm, co šli na pajďák. I když souhlasím, že fakulty vychovávající budoucí učitele všech stupňů a odborností by měly mít pedagogy na nejvyšší úrovni - jinak je to řetězec neúspěchů od profesora, přes docenty, asistenty a jejich "produkt" až po účinkování těchto produktů na středních školách a opět jejich výsledném absolventovi. Pláčeme nad školství, sílí hlasy také ve zdravotnictví, že to již není co "bejvalo". Proč. A CO HORŠÍHO, TI, CO TO UMÍ TO ANI NEUČÍ, ANI NEDĚLAJÍ A ANI NEŘÍDÍ, ALE EMIGRUJÍ DO CIZINY. Většina lidí - co si budeme povídat - vždycky dá přednost snazší práci za hodně peněz, než těžké, odpovědné, ale zajímavé práci za peněz málo. Proto tedy z někdejší kategorizace priorit lékařů od profesora po sekundáře se to zvrtlo zjištěním, že je lehčí a výnosnější a méně rizikové být blbým a bohatým soukromým lékařem, než geniálním chudým profesorem a daleko nejlepší, že je pro ty, co umí, odejít do ciziny, kde dostanou třikrát tolik a dokonce mu tam za práci poděkují. A kolik těch nejchytřejších náš současný režim dokázal dokonce vyhodit z práce a NAHRADIT MAZANĚJŠÍMI. V tom si s "normalizací" v ničem nezadá.
    Ale zpět k matematice, tam se jeví potřeba vyrábět hodně nadhodnoty a bez techniků to nejde. Ve zdravotnictví to nespěchá, prý pro kapitál je u nás stejně moc darmojedů.

    OdpovědětVymazat
  11. Panove neco na zasmani. Ja delal kdysi davno -skolu- na americke statni obcanstvi a skola me velmi zaujala. Skola trvala 4 mesice a byla to priprava na zkousky ve Federalni budove vlady. Ve zkusebni komisi byli vysoci urednici statu, kde jsem tenkrat pracoval.

    Predmety byly : Americka ustava, Dejiny Ameriky, Amerika ve svete, Anglictina , Kultura, Vyznamne osobnosti, atd.

    Pocet bodu na vyznamenani bylo 90 ! 100 bodu byla GENIALITA s potrepanim ruky s sefem statu. Ja se chtel predvest, ze tech 100 bodu dosahnu...

    Kdyz jsem pri zkouzkach dosahl uz 90 bodu, tak komise znervoznela a zavolala na me majora americke armady.

    "Dostanes 3 posledni otazky" ! Rekl ! "Kdyz odpovis spravne, tak mas vyznamenani".

    Prvni otazka znela.
    "Nedivej se na to, co Amerika pro tebe udela, divaj se na to, co ty udelas pro Ameriku. KDO TO REKL ?
    To byla velmi jednoducha otazka - prece JFK !

    Druha otazka znela !
    "Mam sen, ze lide se budou posuzovat podle charakteru a ne podle barvy kuze". KDO TO REKL ?
    Dalsi jednoducha otazka...Prece Martin Luther King.

    Treti posledni otazka me ohromila !
    HOLY SHIT WHAT WAS THAT ? (Svate hovno, co to bylo ?)
    A major americke armady se domahal, ze musim vedet - kdo to rekl - a ja to nevedel.
    "Vzdavam to pane majore. Tuto odpoved nevim." Rikam majorovi.
    Major se na me nechapave podival, ze to nevim a rika :
    "To prece rekl STAROSTA HIROSHIMI !"
    Dostal jsem 96 bodu.
    nick honolulu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ii 007
      NICK HONOLUES SENILIUS
      Proc to delas je mi zahadou , placas nesmysly:

      rekl to kakitan letadla EOLA GAY co schodilo Atomovku na HIROSHIMU!!! Japanci nepouzivaji tyto fraze ! a mayor HIROSHIMI byl mrtev behem vteriny!!! na miste.

      Pak tvoje zakladni matematika nefuguje:

      jestli jsi odpovedel spravne veskere otazky s vyjimkou posledni
      pak jsi mel dostat 99 bodu ne 96 !!! Nejak tvoje zakladni matematika nefunguje.

      Prosim te HONOLUES SENILIUS kontroluj se

      ii 007

      Vymazat
    2. nechte HONOLUES SENILIUS zit on si mysli ze ma patent na rozum ktery nam chce predat ,blahoslaven chudy duchem katolik to nestastny

      Vymazat
  12. Maturita z matematiky by měla být povinná.Kdo
    tvrdí opak,není obeznámen se situací.Jak někdo
    podotkl výše,nepotřebuje ji student komediant.
    Ten se učí přetvářce,na které je tzv.umění
    založeno.K tomu matematiku skutečně nepotřebuje.
    Ostatní,kteří chtějí být"vzdělaní",by měli tuto
    vědu alespoň trochu ovládat.K tomu maturita také
    slouží.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
  13. Podle mne docela blby priklad p.studenta L.Mana. Protoze kazdy predmet u maturity nekomu ze studentu nejde a tim padem vlastne vyrazuje nejaky maturitni predmet budouci doktory, matematiky, fyziky, spisovatele svetove urovne.
    Nejlepsi by bylo udelat nejdriv pruzkum, co komu jde, a ten jeden predmet ho ucit od 1. tridy a v 5. tride by mohl omaturovat a jit na VS ci universitu.
    Kazdy predmet se musi nejak ucit, ja nikdy nedelal ukoly z matematiky, k maturite jsem se ji ucil 20 min. ve vlaku a priklad jsem resil svou cestou, byt byla na cestu jinaou, beztak, i kdybych se rozkrajel, nedal by mi ucitel nic lepsiho.
    Myslim si, ze matematika nauci logice, ted mnozi lidi logicky neuvazuji a uz nevi, kolik je 1+1...

    OdpovědětVymazat
  14. Základem růstového potenciálu v zemi, která nemá přírodní bohatství pro export, může být snad jen vzdělanost (a schopnost ji uplatnit) a také schopnost organizovat práci.
    Proto povinnou a (celostátně) jednotnou maturitu z matematiky ANO! Ale diferencovaně podle školského zaměření té které školy. Jiná musí být na gymnáziích (a pokud tam ještě i dnes mají specializaci na humanitní a přírodovědnou větev, pak i diferencované podle toho), jiná bude jistě na zdravotních SŠ či uměleckých.
    Na středních školách, kde je matematika základem pro další vzdělání (tj. zejména u VŠ technického typu), pak bezpodmínečně maturita z matematiky.
    Její dobrá znalost nemůže uškodit ani biologovi či lékaři, jde totiž o předmět, který pomáhá pěstovat nejen abstraktní myšlení a logiku, ale i tvořivost, preciznost a paměť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z meho pozorovani jsem dosel k zaveru , ze by bylo dobre zavest pravidlo z Prvni Republiky:
      >>> kdyz se zena vda , musi se vzdat uceni a nemuze byt ucitelkou!!! na zakladnim stupni a v strednich skola.

      Bylo to obdobi , kdy Cesky narod v Moderni Dobe intelektualne asi byl na sve nejvyssi urovni v Evrope.

      Ja jse zeny ucitelky vzdy videl jako nesystematicke , zajimajici se jen o sve penize a lehky zivot ale co ucili nemelo jaksi vahu.

      Tak uz to videli stari Rekove , ucitel byl vzdy muz-ucitel filosof milujici sve zaky a to je proti zenske psychologii zena vzdy miluje jen svou rodinu!!

      ii 007

      Vymazat
    2. Re ii007 (21:02):
      Na dvanáctiletce jsem měl oba. Prvním by starší profesor matematik, který mi ten předmět docela znechutil, po jeho odchodu prosesorka, která dokázala matematiku učit tak hezky, že nejen mě, ale i celé třídě tu chuť vrátila. Dodnes jsem jí vděčen.
      Schopnost učit není otázkou pohlaví učitele, ale jeho osobního zaujetí, znalostí a umění cokoliv (i abstraktního) sdělovat.
      A suverénně nejlepší profesorkou byla opět žena. Ta vyučovala biologii. Na tom by se jistě shodlo dvacet třicet ročníků tehdejší SVVŠ, později gymnázia.
      Tak to je zas moje zkušenost ...
      ---
      Ale opět, matematika je ZÁKLAD pro mnoho oborů! I těch, které nejsou až tak vysloveně technické, např. přírodovědní obory.

      Vymazat
  15. Já jsem byla v matematice na gymnasiu úplný debil ..
    .za to však jiné předměty mi šly velmi dobře a tak se nade mnou vždycky smilovali a nechali mně projít..
    .když se blížila maturita dostala jsem se při doučování k učiteli ,který mně svÿm výkladem tak zaujal ,že jsem se na matematiku poslední měsíce těšila a zabodovala jsem na dvě!!!
    šel na to - a to se budete divit -přes obrazy opravdu!
    přes deskriptivní geometrii ,kterou mně začal vysvětlovat proto ,aby můj zájem byl vůbec vzbuzen! no a pak už to šlo!
    (byl to starý praktik z reálky v Ječné - neuvěřitelný muž)
    j

    OdpovědětVymazat
  16. agente 007 -20:46- ve sve neevropske orientalni barbarske natvrdlosti a tezkopadnosti, ty nikdy nemuzes pochopit americky smysl pro hummor.
    Nebo-li jak rikaji Amici -
    The ability to percive humor or appriciete a joke.

    To proto, ze jsi necivilizovane zviratko.
    Ty zde stale demonstrujes prikladne rozdil v GENECH Evro-Americanu a zivocichu ke kterym patris.
    Jsi proste nedomrdek prirody, ktery se snazi vsechny druhe dotlacit na jejich nizkou uroven.

    Vsem se vtip dustojnika armady libil a samozrejme kazdy vi, ze se to nestalo.
    Vtip je vtip ty pitomce. Vtip se neanalizuje, ty exoticka poloopice.
    nick HONOLULU - hvezda superiority a nedosazitelny cil pro exoticke zivocichy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. HONOLULU SENILIUS ,
      Ty jsi skutecne SENILNI , neschopen rozlisit svoji FANTAS MAGORII a REALITU ,
      Ty poisujes co se ti stalo v zivote , a pak tvrdis , ze se ti to nestalo , ze to je vtip na 100 radcich.
      Ja tomu rikam LHANI ci SENILNI PSYCHICKE Problemy!

      A ten dustojnik v hodnosti majora tam taky nebyl!!, co by tam delal cvoku!!

      Mozna dustojnik CIA v civilu hledal KOLABORANTA....kolaborante prolhany, ty by si se docela hodil, vsechno co reknes jsou lzi!!

      Bez se lecit Florida ma dost psychiatru otravujes a prekazis.

      ii 007

      Vymazat
    2. agente 007 ohledne honolulu s tebou souhlasim

      Vymazat
  17. Panove, zde predkladam k posouzeni skolu o ktere jste nikdy NESLYSELI a ktera je dnes zakazana.

    Kdyz jsem pracoval v Africe, tak jsem byl casto poslan do bushe. Tam bylo mnoho druhu nebezpeci. Nemoci, predatori a to nejhorsi nebezpeci, pochazelo od ruznych kmenu.

    My se ve skole v Pretorii ucili RASOVE PROFILY, ruznych kmenu a rasovy profil vam rekne co ocekavat.
    To byl prvni rocnik.

    Druhy rocnik byla na programu Evropa a tam se ucilo i o puvodu Evropanu. To byla nejzajimavejsi skola ve ktere jsem byl.

    Samozrejme, ze skola byla zrusena po padu Apartheidu.

    Na zaklade te skoly vas chci informovat , ze Cesko ma pomerne malo zivocichu , kteri maji prarodice puvodem v Africe, ale ma silne % GENU po NEANDTALCICH a 15 % t.j. vysoke % ma prarodice v Atlantis...Kdo je kdo se pozna podle tabulek vypracovanych mnoha vedci,. Nejznamejsi z nich byla Helen Blavatsky..

    Zde vidite, ze nejen Mathematika je potrebna, ale i profilovani, aby jste vedeli, ktera opice vas pokouse a ktera utece.
    nick HONOLULU - Varior of Africa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. opet jses blb honolulu ty nemuzes byt katolik jak to neustale vykrikujes kdybys byl katolik tak musis vedet ze cesi nepochazeji z opice ale z Adama blbe katolickej

      Vymazat
  18. Milý Nicku !
    zdravím Tě srdečně z noční Vídně-ponocuju...pracuju
    hrabu se v knihovně ,protože jsem objevila neuvěřitelného malîře -jmenuje se
    Desiderio Monsú (a údajně jsou to dvě osoby ,ale já tomu nevěŕím ) a
    byl z něj stvořen -(nějakým nezajímavým -pravděpodobně tehdy módní "autoritou"v určitých kruzích ,
    lékařem ,psychiatrem)- schizofrenik..
    dílo přiřazeno k manýrismu - podle mého
    gusta neb snová invence ...
    něco je na googlu ,ale podívej se na lepší zdroje...
    jinak je to osobnost neznámá ,což je vždy to nejlepší !protože hvězdná:-)
    srdečně Tě zdravím za vodu ...
    j.

    OdpovědětVymazat
  19. 18:46 ...pane, pozadejte Vaseho syna, aby vyridil pani ucitelce, ze je super KRAVA a ze je absolutne neklalifikovana na praci ucitelky !

    Ona je psychologicky tyran, a je to, cemu Americane rikaji BULLY...

    Jeji povinnosti je inspirovat a budovat studentum sebevedomi a neponizovat je, nedegradovat je. Krome toho fabrika neni degradace - ale je degradaci kazdeho, kdo v ni pracuje, kdyz je merena s neuspechem.

    Pamatuji si na ucitele v Cesku ! Nekteri byli moc fain a jini do skoly vubec nepatrili.
    To rikam s nadhledem casu.

    Me se nelibi system ceskych skol. Studenti maji bud tremu as strach, nebo ziji v revolte.

    Americke skoly se nedaji generazovat, protoze mame ty nejlepsi a nejhorsi na svete.

    V americkych skolach se casto i strili a nad duvodem by se mela zamyslet vase ministrine , aby se to jednou neujmulo v i Cesku.
    Vase autority to neanalyzuji. Oni maji na vse fraze a fraze je WC papir.
    nick HONOLULU

    OdpovědětVymazat
  20. 22:45.. Pani Prazska Vlastovko,
    casto na Viden myslim, vice, nez na jina mesta v Evrope !

    Kdyby jste nekdy potkala v nejake knihovne prof. Brigitte Hamann, tak ji vyridte, ze Amerika ji miluje. (Ja take !)

    Byl bych vam vdecny, kdyby jste psala vice o sobe a o Vidni a o vasi praci.

    Videl jsem na sve ceste zivotem 100 mest, ale pouze dve na me zapusobila . Byla to Viden a Johannesburg.
    Duvod nevim.

    Kdyz jsem sel do penze, tak mi napadlo tam koupit apartment, ale kamosi mi rikali hrozne veci o zahnojeni Vidne nezadoucimi. Takze budu platit hotel a zit tam jen kratce.

    Obrazy mam rad, rad se na ne divam, ale moc jim nerozumim.
    Dekuji za upozorneni na neznameho malire. Pozdravujte labuzniky u DIGLASE, ze to prijedu ohodnotit
    a piste vice o sobe a o Vidni,
    Hurvinky, blbecky a kasparky v Cesku ignorujte.
    nick honolulu

    OdpovědětVymazat
  21. Nickovi 23:18
    děkuji za zprávičku... co se týče Vídně a její zaplavení nežádoucími ,měli již tenkrát Tvoji
    přátelé pravdu .Od té doby se situace zhoršila a
    to natolik ,že si někdy připadám jak v Istanbulu.
    Tam bych byla ale jako turista.Tady bych si tak po
    těch dlouhých létech připadat neměla ,
    ale připadám si .
    Často se sama sebe ptám
    proč tady jsem (z povinnosti ,kterà se momentálně nedá obejít) a vždycky si vzpomenu na
    J.S.Machara a jeho
    "Tristium Vindobona " a
    další jeho vzpomínková "Třicet roků" z r.1922..
    to si přečti a bude Ti všechno jasné..
    zajímavé je ,že i můj nick "pražská vlaštovka"
    vznikla z téhle podvědomé touhy...
    zde slova Macharova ,která z tohotéž také vznikla a o nichž jsem neměla tušení:
    "..každým mráčkem,který plul k severu,
    byl bych se rád vracel,
    ptákům jsem záviděl křídel a
    volnosti jejich.."
    j.

    OdpovědětVymazat
  22. Z matematických analfabetov nikdy nebudú dobrí manažéri, účtovníci, právnici, biológovia, ani lekári.
    Môžu to byť dobrí muzikanti, alebo skokani do diaľky. Ale tí nepotrebujú maturitu.

    OdpovědětVymazat
  23. Kdybych chtěl být jízlivý, řekl bych, podívejte se v čele naší republiky 26 let stojí vláda a parlament plný otitulovaných lidí, samý ekonom, inženýr, právník, politolog, doktor, dramatik a filosof a kam jsme to za těch 26 let dotáhli. Podle slov polistopadových politiků jsme už dvakrát měli předběhnout Rakousko a jednou dohnat Německo.Mezitím nám upadá zdravotnictví, školství, průmysl i zemědělství o morálce ani nemluvím. I tu nebohou armádu jsme zlikvidovali. Máme bezdomovce, nezaměstnané a děti co nemají na obědy ve škole, podivné a nefunkční zákony. A my si tu klidně zase řešíme matematiku ano či ne.

    OdpovědětVymazat
  24. Matematika že není potřebná pro právníky?
    A pak přijde právník V.Hanych, místo průměru "spočítá" součet a tohle hovado má vliv na volby. A jiný právník Tomáš Sokol prohlásí, že zákony jsou nad matematiku a když zákon řekne že 1+1=10, tak to platí a basta (a jistě úspěšně pochybuji, že vůbec někdy něco slyšel o binární dvojkové soustavě, kde to kupodivu platí). A protože nás vedou stejní pitomci, tak tzam matematický géniuis Hanych vesele dál škodí dál (vede volby) a Čechy se v (_|_) obrací...

    OdpovědětVymazat

Reklama