Reklama

.

.

středa 22. února 2017

Stopy zaniklého socialismu


Yekta Uzunoglu
22. 2. 2017
Socialistický blok už víc než 26 let neexistuje, ale lidské stopy v severní Africe jsou pořád všude přítomné a pomáhají jako jediné přežít těm nejchudším. Jezdím po Egyptě, zastavíme někde v jakési chudé vesnici nedaleko Nilu a tam vidím, jak v arabském vesnickém kroji oblečený vesničan s tmavou pletí řídí traktor BELAROUS se dvěma návěsy plnými štěrku, štěrk může vážit nejméně 40 tun a přitom Belarous, který má už tak 40 let, jede jako buldozer. O kousek dál další Belarous "nebe dosahující" nakládá cukrovou třtinu na odbočce železniční tratě, kde čekají nákladní železniční vagony sovětské výroby. Pravda, barvu vagonu už nelze ani rozeznat, ale jedou... 



Jedou nejméně právě tolik let jako ty Belarousy...

A hele! Při foceni Belarouse jede kolem mně motorka Jawa, ano Jawa! Kdysi světoznámá česká značka, ta Jawa, která byla snem každého kurdského kluka... Jak dlouho jsem musel pokaždé prosit svého staršího bratra, aby mně nechal řídit jeho Jawu! Jawa, jejíž odštěpný závod v Istanbulu vyráběl víc, než mateřský podnik, Jawa, která byla obětována tak, jako celý český průmysl jako odměna za demokracii.....

Požádal jsem své průvodce, abychom navštívili továrnu na přízi. Egyptská, Nilská bavlna byla a je nejcennější bavlnou, co příroda dala a už tisíce let se z ní vyrábí nejkvalitnější oblečení. Dorazíme do továrny, všude jsou letité, ale funkční stroje z východočeského kraje, jehož ředitele jsem ještě krátce před svým nezákonným zatčením potkal v hotelu Diplomat. Tehdy jsem ho ze všech sil prosil, aby továrnu neprodávali Švýcarům, že trh na tyto stoje je a bude, pokud bude svět rozdělen mezi vyspělé a rozvojové země, ty "rozvojové země" budou vždy vděčny za robustní, ale téměř nezničitelné mechanické stroje, než nějaké finančně nedostupné, na údržbu technicky náročné, křehké, elektronické stroje ze Švýcar.... Nepomohlo ani to, že jsem mu nabízel tzv. "strategického partnera", který kdysi vykupoval pohledávky českých podniků zahraničních obchodů za stroje vyvážené do Súdánu a že se v obchodu s textilními stroji vyznal jako málokdo... prodali i tuto továrnu. Dar za demokracii.

Kolem Asuánu jsou všude jen pole s cukrovou třtinou a je doba sklizně. Tisíce nákladních aut, traktorů Belarous, vozí třtinu k nákladním vagonům. Ptám se průvodce, kde je cukrovar, odpoví, že je na cestě, a za pár minut skutečně projíždíme kolem jednoho obrovského, starého, ale stále na plné obrátky jedoucího a funkčního cukrovaru. Ptám se na stavitele, opět odpověď zní tak, jak jsem očekával, že cukrovar postavili Sověti, kteří už neexistují...

Socialistické země jsou již někde v historii, ale jejich stopy jsou však tady všude přítomné, stále slouží těm nejchudším jako jejich věrný doživotní přítel.

14 komentářů :

  1. Dobře si přečtěte reakci tohoto pána v diskusi pod minulým jeho článkem:
    ======================================
    =Yekta Uzunoglu22. února 2017 9:31
    Netroll anonyme 18:49
    Lživy jsi ty , cela tvoje existence a existence tvých 7 pokolení ! Rekni kdo jsi a kde jsi rad nasi hosi ti osobne popisi skutecnosti jazykem abys to pochopil a abys uz nikdy nezapomnel !
    ============================================
    Chtěl bych znát reakci Ivana Davida, který tohoto autora tady tak propaguje, na tento jeho komentář. Co to má jako znamenat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 16:17
      Tebe se nikdo na nic neptal, demente.

      Když ti přijde v pohodě, že tu nějaký Arab vykřikuje že někomu přijde s dalšími araby "vysvětlit" něco tak, že na to v životě nezapomene, tak potom drž hubu a běž vítat jeho kolegy.

      Vymazat
    2. Rikej jasna fakta priteli
      a zbytecne nikoho neurazej.
      Logicky se vyjadruj, uved priklady, po sobe si to precti dvakrat.
      Kdyby ti to poraqd neslo vezmi si kamarada at ti s tim pomuze a nech ho precist co jsi napsal jestli chape obsah.
      Nebud zbytecne emocionalni nikomu tim nepomahas.
      Pro mne neni kriticke , jestli ten clovek je Arab ci Kurd ale o co mu jde, co chce rici. Yekta vetsinou mluvi rozumne k veci , i kdyz s nim nesouhlasim .
      Dekuji za spolupraci ii 007

      Vymazat
    3. Dobrá připomínka zoufalcům, kteří musí špinit a plivat na práci jejich předků, bez argumentů, nabití tupostí až po okraj tupých hlav, nad psí známkou na klopě.

      Vymazat
    4. 16:28 - o střeva žida Yekty Mekty se postará pan Erdogan a o ty tvý ty rudá kurvo my tu, neboj!:)

      Vymazat
  2. Hrozný bláboly. To je jako na Kubě obdivovat že tam jedí 60 let starýma americkýma autama.
    A co si vzpomínám tak snem mládeže v 80. letech nebyla žádná Jawa, v té době již beznadějný technický propadák, ale Honda (zcela nedostupná).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 16:50 tak bláboly....no to Arabské jaro blábol není, to je to co teď dělá západ.
      On to vlastně dělá už dlouho, a je jedno zda jde o revoluci buržoázní, komunistickou, v dnešní době zase oranžovou, barevnou...Furt je to jeden a ten samý scénář...

      Vymazat
    2. A 16:50
      Snem české mládeže v 80.letech snad byla Honda, ale snem kurdského kluka byla v 80.letech jistě Jawa. A děkuji panu Uzunoglu za ty hezké vzpomínky na některé čs.produkty a technologie.MK

      Vymazat
    3. mojim snem byl Harley Davidson, Honda jen kopiroval MV Agustu ,japonskej srac

      Vymazat
    4. Soichiro Honda ten japonec se pomerne uspesne uchytil s motocyklama ktere kopiroval od Italu a americanu. JaWa pouze ctyrtaktni ty smrduty dvoutakty to byl des a hruza.

      Vymazat
  3. 15:47-Nepochopil jsem,co má znamenat Vaše vložka
    k článku,když s ním nemá nic společného.Pokud
    jsem se v článku dočetl,tak pochvaloval traktor
    Belarus,kterých se i tady dost pohybovalo.Pokud
    ještě po čtyřiceti letech v Egyptě jezdí,je to
    jistě chvályhodné.Tak proč to negativum?
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
  4. Socík, to byl pokus č. 1. Selhal, i socík byl zkorumpován - peníze, ty jsou první velmocí, medializátoři až sedmou (ale ve zločinném konání se posouvají rázně výš, to že svět bombardují propagandou nemusí být o nic humánnější než atomovky).
    Nevíme, který pokus o občanskou rovnost a kdy definitivně nahradí diktaturu kapitálu. Pokud se kapitálu nepodaří ovšem zničit Zemi, pak by nebylo práva a pravdy zapotřebí, mrtvá Zem by byla Světu sama k nepotřebě.
    Zatím je ovšem "demokratická" diktatura kapitálu docela pevně v sedle a lidé musí doufat, že budou na trůnech aspoň občas sedět osvícení panovníci, kteří jen tak pro vlastní potěšení nebudou pěstovat v sobě ani ve svých poddaných, třeba pod heslem pravda a láska, nenávist, tu k židům, tu k muslimům, onde zase k Číňanům, Rusům či Amíkům. A pohádky byl konec, ještě dřív, než zazvonil zvonec - umíráček.

    OdpovědětVymazat
  5. Ano, stopy socialismu je potřeba zahlazovat. Proto jsme přejmenovali ulice (a nová vrstva nátěru už stačila opadat - to poučuje o nastupující kvalitě víc, než víkendová lekce VUMLu). V Plzni zbourali pomník armádě USA a nahradili jej upozorněním, že ohrožoval kolemjdoucí a že bude, až si osvojíme potřebnou technologii a dovezeme kámen ze zahraničí, pomník opět obnoven v původním rozsahu. Sděleno česky i anglicky.
    Ale když přijdu na nádraží, dominují tam stroje 363,resp.362, kterým je 40 let a které ve své době embarga a studené války představovaly evropskou špičku. Ostatně škodovácká lokomotivka sice prošla tzv. transformací, ale ponechala si výzkumný a vývojový potenciál a Škoda Transportation má pobočky v Plzni ,Ostravě (hliníkové City Elefant), Šumperku.Fotografie strojů na www.atlaslokomotiv.net

    OdpovědětVymazat