Reklama

.

.

pátek 10. února 2017

Zbyněk Fiala: Inflaci už máme, stála bilion

Zbyněk Fiala 10.2.2017 VšeVěc
 

Zadarmo by to uměl každý, ale vrazit do toho bilion korun, to chce mistra.



Inflace je konečně tady, radují se centrální bankéři z ČNB. Spotřebitelské ceny v lednu vzrostly o 2,2 procenta ve srovnání se stavem před rokem. Tři roky oslabování koruny vůči euru sice stály bilion kaček, ale inflační cíl ve výši 2 procent je splněn. ČNB může nad vraty rozsvítit modrou hvězdu a na nástěnku vylepit zdravě rozesmáté tváře hrdinů kapitalistické práce.

Trochu to kazí fakt, že takové Estonsko má inflaci ještě o chlup větší a pořídilo to zadarmo. Má totiž už pět let euro. Padla i představa, že levnější koruna, jejíž oslabování na devizovém trhu stálo oněch bilion korun, posílí vývoz. Jeho dynamika je naopak varovná, přestává být tahounem růstu hospodářství. V prosinci export rostl meziročně o pouhých 0,7 procenta, tedy dvakrát pomaleji než celá ekonomika. V dolarovém vyjádření dokonce klesal o 2,4 procenta, ale to nám může být jedno, protože přes 80 procent našeho exportu je uzavřeno v EU.

V českých poměrech nejvíc zahýbaly spotřebitelskými cenami potraviny jako vejce, sýry nebo máslo, kde byl dvojciferný přírůstek. Souvislost s měnovou politikou se hledá těžko. České zemědělství je v koloniálním područí zahraničních řetězců, které u nás v průměru prodávají dráž než v domovských zemích svých centrál.

Dobré výsledky oligopolního hospodaření v Česku můžeme sledovat na vyvážených ziscích. Ty loňské budeme znát za pár dní, ale třeba ve finančním roce 2014 – 2015 vzrostl zisk Lidlu (kde rád nakupuji) o 50 procent, zatímco tržby jen o 16 procent. Už z toho je zřejmé, jaký prostor řetězec našel ve své nákupní politice.

Proč zemědělci neřvou a drží, když je někdo odrbává? Dostávají dotace. Prvotní zemědělská produkce – obilí, mléko, maso – má charakter komodity, která je nakupována od výrobců pod cenou. Zemědělské dotace zhruba vyrovnají to, co nedoplatili odběratelé, tedy zpracovatelé a obchodní řetězce. Zisky zpracovatelů nejsou enormní, dostanou, aby přežili, to jim musí stačit. Skutečný efekt evropské dotace tak končí až v našich zahraničních řetězcích.

Tím jsme si ujasnili, jak u nás vznikají ceny, které stojí za návratem inflace. ČNB si o tom může leda něco přečíst, vliv na to nemá ani za mák.

Mimochodem, i ty dotace jsou jen nepatrnou náplastí na obrovský odliv zisků ze země, který se pohybuje kolem 7 procent HDP ročně a je pětkrát vyšší než čistá bilance toho, co dostáváme z Bruselu. Tím se nevyslovuji proti Bruselu, kdyby nebylo evropských fondů, jsme na tom ještě o tu pětinu hůř.

Tomuhle ČNB pomáhá a vydatně, přestože by nemusela, protože lopata, kterou se do zahraničí vyhazují astronomické zisky, je v rukou vlády a její hospodářské politiky, konkrétně zdanění korporací a impulzů pro odpovědnější regulaci selhávajícího trhu. Stačilo by, kdyby škodil jeden.

Ale vraťme se k cenám. V celé EU stoupaly hlavně proto, že v listopadu vznikla dohoda v ropném kartelu OPEC o stabilizaci těžby. To posunulo cenu ropy asi o pětinu výše. Do spotřebitelské ceny benzínu se to promítá jen zlomkem vzhledem k vysoké míře zdanění (s tím souhlasím), takže české ceny v dopravě vzrostly z listopadu na prosinec o 3 procenta a meziročně o 5 procent. V lednu už podle všeho české ceny benzínu stály, ale cena suroviny bude nadále prosakovat do všeho, kde jsou pohonné hmoty, energie nebo petrochemie. I tohle přišlo nezávisle na devizové intervenci ČNB.

Meziročně dosti rychle vzrostly také ceny stravování a ubytování. Určitě se do toho promítl fakt, že ty hospody, které dosud neplatily daně a nezavřely krám, nyní po zavedení EET zkouší pokračovat s vyššími cenami, aby si uhradily rozdíl. Ještě větší impulz čekejme v dubnu, až do toho vletí také maloobchod a začne to cloumat tržnicemi a večerkami. Ani tohle není v dosahu moci ČNB. A jen z toho možná bude větší efekt než z devizové operace za bilion (a Babišovo ministerstvo na tom ke všemu ještě naopak vydělá).

Je jasné, že devizová intervence už hledá, kde nechal tesař díru. Slavnostní řeči o splnění inflačního cíle dozní – ale co bude pak? Zatím se zdálo, že koruna bude vysvobozena ze zajetí někdy v dubnu, ale jestli se to smíchá s EET, může inflace vyletět nepříjemně vysoko. Ani tohle nemá ČNB pod kontrolou, leda by sáhla po negativních úrokových sazbách.

Ale na to je pozdě. Jsou i další, kdo si chtějí hrát s cenami. Jeden z nich má doma polovinu rodiny mluvící česky, mohli by to s ním zkonzultovat. Akciové trhy začaly prudce stupat po sdělení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že v oblasti daní chystá „něco fenomenálního“ a že s tím přijde „během dvou nebo tří týdnů“. Znamená to, že jeho hospodářský plán konečně dostává konkrétnější podobu. Na americkém břehu Atlantiku narůstá pěkná měnová tsunami.

Z toho, co je zatím známo, víme, že základem Trumpova plánu je sada opatření na podporu návratu výrobních aktivit do USA. Budou přilákány prudkým snížením korporátních daní, podle dosavadních úvah zhruba na polovinu. I tohle by na „něco fenomenálního stačilo“, ale Trump jde dál. U exportu budou sníženy dokonce na zvýhodněnou nulu. To znamená, že na daních neplatíte nic, ale můžete si započítat daňově uznatelné náklady z výroby exportního zboží a uplatnit je tam, kde by se něco platit mělo. U dovozu to bude opačně, zaplatíte všechno, vlastně daň z prodejní ceny, a do nákladů nezapočítáte nic.

A Trump valí ještě další stezkou. Chystají se také opatření, která mají povzbudit investice. Nově pořízená zařízení se mohou odepsat celá najednou, hned v prvním roce. Zruší se daň z dividend, proto akciové trhy jásají. Přestanou se daňově zvýhodňovat úrokové náklady, i to nadhání investory do akcií. Kdo chce prodávat v USA, měl by se tam odstěhovat a vyrábět namístě.

Jestliže burzy prudce reagují růstem na pouhé zmínky a o chystaných změnách, je to vnímáno jako pozitivní impulz. Lze očekávat, že to zrychlí hospodářský růst, zvlášť když bude povzbuzen také prudkým nárůstem veřejné poptávky po infrastrukturních stavbách. Ekonomika poroste, dolar posílí, úroky půjdou nahoru. A my bychom s nimi chtěli jít pod nulu??

Kocovina z devizové intervence bude připomínat doušek metanolu. Zamotali jsme se do něčeho, z čeho není rozumná cesta ven. Zbabělost centrálních bankéřů, kteří napřed zavírali oči před důsledky svých činů a nyní se bojí slézat stěnu zpátky, vedla k tomu, že propásli vhodný okamžik. Oprava střechy přichází ve chvíli, kdy se tam pokrývači budou strkat s hasiči.

Ale inflaci už máme, a tu nám mohou všichni právem závidět.



- - -


71 komentářů :

  1. Zajímavé informace. Jenom nevím, jestli je poctivé:
    „Zbabělost centrálních bankéřů, kteří napřed zavírali oči před důsledky svých činů a nyní se bojí slézat stěnu zpátky, vedla k tomu, že propásli vhodný okamžik“
    K nějakým závěrům, bychom museli znát a brát do úvahy skutečné cíle, které ve spolupráci s ECB, MMF a dalšími finančními giganty plní. Ale souhlasím, že to prospěch naší ekonomiky není.
    Trumpovo daňové rozlišení mezi podniky v zemi vyrábějícími a firmami do země dovážejícími konečné produkty, by pro pana Mládka mohlo být inspirující. P.K.

    OdpovědětVymazat
  2. Součástí Klauzovo povedené reformy jsou i mimořádně výhodné podmínky pro zahraniční otrokáře*

    OdpovědětVymazat
  3. Jiří PAROUBEK:

    http://denikreferendum.cz/clanek/24626-skandalni-intervence

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento zapšklý blbec ať raději drží hubu.

      Vymazat
    2. 15:12-Až budeš mít něco k tématu,tak se
      ozvi.Puberťácké hrdinné výrazy v osobním
      útoku jsou známky nedospělosti.Takže tu
      hubu drž hlavně Ty.
      Petr Majevský

      Vymazat
    3. Hele Majevský, ty běž konečně vyvraždit všechny Němce, jak o tom tady pořád básníš. Splň si konečně tvou touhu a sen a neotravuj tady.

      A ještě předtím se zeptej Paroublbka čím se poslední roky živí a z čeho vlastně žije.

      Vymazat
  4. Nezaměstnanost nejnižší v Evropě, růst HDP poslední 3 roky v průměru o 3% ročně, inflace za poslední 3 roky o 0.5%, růst reálných mezd o 4%, obrovský přebytek rozpočtu, jedno z nejnižších zadlužení,...., ale furt je to někomu málo, furt má někdo nějaký problém, furt bude nadávat.

    A ještě argumentovat Trumpem který, který jasně sám řekl, že chce oslabit dolar
    http://ekonomika.idnes.cz/donald-trump-politika-slaby-dolar-intervence-a-dane-fxu-/eko-zahranicni.aspx?c=A170122_170033_eko-zahranicni_rts
    Trumpem který chce snížit daně podnikům na polovinu a zrušit daň z dividend. To kdyby udělal Sobotka a Babiš tak se místní komouši poserou vzteky a budou plánovat revoluci.

    Ten debil Fiala zřejmě vůbec netuší o čem tu mektá. Naprosto nechápe, že exportní průmyslová ekonomika jako jsme my potřebuje zcela jiné ekonomické recepty než USA, spotřební importní ekonomika kde skomírá výroba.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milý ťunťo,
      nauč se číst. Takhle se zesměšnit...

      Vymazat
    2. 15:32
      Číst umím dobře lojzo. Co tobě připadá směšné mě vůbec nezajímá.

      Vymazat
    3. Vole 15:10, strč si čtyřprocentní růst reálných mezd někam, když se v Německu a Rakousku vydělává 2,5 krát více než u nás.

      Vymazat
    4. Takhle to vypadá, když někdo věří propagandě, resp. jen tomu čemu chce věřit. Zvlášť úsměvná je argumentace pana 15:10 ve světle skutečnosti, že výše mezd v ČR dle ČSÚ je v úrovni 36 procent průměru EU (tedy včetně Rumunska, Bulharska atd.), nebo zvyšující se HDP, když 500 miliard korun každoročně odplyne z ČR do zahraničí. Snížit statisticky nezaměstnanosti je také snadné, když pár set tisíc lidí vyřadím z evidence (bezdomovce, prostitutky apod.), další statisíce naženu do předčasného důchodu a mladé do nesmyslných škol (zpravidla zbytečných sociálně právních oborů), další desetitisíce perspektivních vyženu do zahraničí a v neposlední řadě nezahrnu do statistik ty, kteří pracují na zkrácený úvazek pár hodin týdně, a k tomu nezapočítám chudé živnostníky, kteří nemají žádné zisky, protloukají se ze dne na den a často žijí na dluh. To se to pak dobře manipuluje s čísly a hloupými občany.

      Vymazat
  5. A taky údajně prodali celý český zlatý poklad někam do Švýcarska nebo do Rakouska - přesně se to neví, protože je to prý tajné a ČNB není povinna to odtajňovat. 90 tun zlata! A to bylo vřeštění, že se nám musí poklad z Moskvy vrátit. Tak se vrátil, ale za krátko byl pryč definitivně. Kdo si z toho nakradl se neví, ale je to strašný poznatek. Prej pro nás zlato není k ničemu -prohlásila pověřená mluvčí ČNB. Jistě, zlato by se u darebáků našlo, navíc z něho by si paláce nepostavili - proto potřebovali prachy. Sídla v zahraničí, aby měli kam jednou utéct, auta za miliony, studia svých parchantů v zahraničí, zatímco našim dětem musí stačit naše zmrzačené školství. Poklad se neprodal prý úplně celý, několik metráků ho zbylo, ale ten ČNB postupně rozprodává v podobě pamětních mincí, která nechává razit a celebrity a boháči si to kupujou.( To náš prezident neví? A jestli ano -schvaluje to?) Doufám, že na některé "pamětní" minci bude vyraženo původní Československo, pro vzpomínku, co jsme byli, dokud nás nerozdělil a následně nevydrancoval západ s pomocí zaplacenejch českejch zrádců a kurev. Doufám, že ti, kteří prodali zlatý český poklad, budou jednou veřejně vláčeni v klecích po celé republice namočení v smůle a obalení peřím. Pak by je měl stihnout trest, jakým potrestal bratr Žižka vojína, který v jednom dobytém klášteře sebral zlatý svícen a strčil si ho za košili, ačkoliv drancování bylo přísně zakázáno. Žižka nechal svícen roztavit, a když prý je dotyčný tak nenažraný, nechal mu roztavené zlato nalít do hrdla. Na takovou popravu bych se jel podívat kamkoliv. Všem těm odporným všivákům, kteří zničili Českou zem za pakatýlek peněz,hlavně aby se hodně rychle podobali Americkým miliardářům, ani bydlet, ba ani úřadovat nedokážou normálně, jako jejich spoluobčané, naopak i kanceláře v první řadě předělají na zámek, aby si mohli dřepnout prdelí na kožené židle, a úřadovat pod originály obrazů pověšených na zdech. A občané zatím umrzají na ulicích. Je to smečka, která by celá měla viset, nebo být umučena a utopena v kleci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Abys měl představu o čem to žvatláš, tak 90 tun zlata stačí tak na 2-3 měsíce důchodů, ty poklade. A hlavně to zlato nebylo darováno, ale vyměněno za jiná aktiva.

      Vymazat
    2. 15.25 - pod cenou, ty rubíne. Pod cenou... za bezcenná aktiva. Zlato za potištěný papír...

      Vymazat
    3. 15:36

      Za tehdy běžnou tržní cenu. Nevymýšlej si hovadiny. O tom co je "bezcenné" nerozhoduješ ty a nemáš o tom ani páru.

      Vymazat
    4. Přestaňte se hádat o ptákovinách. Pravda je, že ČB postupně zlatý poklad rozprodává. Neprodává ale zlato jako takové (te nemá žádnoz hodnotu) ale dělá z nej sběratzelské mince a ty prodává. Nechápu ale to, že tyto informace jsou tajné. Tenzlatý poklad přece patří nám všem a ne ČNB, ta s ním jen hospodaří a jak se zdá tak špatně.

      https://www.novinky.cz/ekonomika/428919-cnb-rozpousti-zlaty-poklad.html

      Vymazat
    5. Ale největší část zlatého pokladu už prodali naráz, a neví se kam a komu.Prý je to tajné. A devadesát tun? To jsou tak tři lokomotivy? Sakra - to se tedy důchodci mají! Hlavně, že se tady vřeštělo, jak Moskva strašně krade, a aby nám poklad okamžitě vrátili. Po čtyřiceti letech nám ho vrátili a během dvou let byl zlatý poklad nenávratně fuč. No ale když říkáš - tři měsíce důchodů? A z čeho vypláceli důchody těch čtyřicet let? Všechno, co podniká kapitalista pro přeměnu země ve vyhlazovací tábor, je holt good. To jsem nevěděl. Já jsem myslel, že každej musí bejt oprávněně nasranej. Možná že se už za chvíli dozvíme ( protože o tom prodeji zlata taky nikdo nevěděl) že naše zkorumpovaný politický kurvy prodaly celou ČR. Teď když mají asi všichni zakoupeny paláce někde v teplých krajích, co s ČR? A třeba se dozvíme, že nový majitel nám naši zem pronajímá, smlouva je na dobu určitou, a pokud se budeme dobře chovat, tak nám ji prodlouží, a pokud ne, holt budeme mít smůlu. Budeme muset vypadnout. Prodejný kurvy se nám budou ze svých zámků v teplých krajích šklebit jako Kožený. Mně by to nepřekvapilo. Až by se to profláklo - hádejte, co by nastalo? Tradiční dementní smečky na diskuzích by nepřetržitě dřepěly u počítačů a psaly a psaly - možná i tři dny v kuse. Jinýho by se nestalo nic. Dnešní česká realita. I ti Rumuni jsou jiní pašáci - jak je něco nasere, jsou venku.

      Vymazat
    6. Naši největší odborníci na finance vyměnili zlato za dluhopisy a zrovna v době, kdy mělo nejmenší cenu. Prý vlastnit zlato je zbytečný sentiment. Takoví idioti komunisté nebyli. Je jim třeba se omluvit a začat skládat seznamy popřevratových zločinců k potrestáni, až se současné totality zbavíme.

      Vymazat
    7. 23.47
      Jo, jasně. Omluv se komoušům že jsme v roce 1989 měli vedle zápaďáků prázdné šrajtofe a holé prdele.
      Omluv se komoušům že Němci měli tehdy platy 1800 eur (přepočteno z marek) a my 3000 ušmudlaných korun.
      Omluv se sám sobě že jsi takový debil.

      Vymazat
    8. Zlato prodal za pakatel Tošovský do Anglie, bylo to tenkrát i zveřejněno.Část zlata padla na úhradu našich válečných dluhů Anglii (výstroj, zbraně, a jídlo, ubytování pro vojáky, kteří bojovali jako letci v Anglii).

      Vymazat
    9. Anonymní11. února 2017 8:36
      Vypadá to, že bojovat za Anglii, je drahá sranda. Tím myslím to vyúčtování nákladů na pobyt těch našich, koho? To nebojovali za zájmy Anglie? To snad byli nějací ekonomičtí otroci, kteří si svým bojem pouze snižovali své zadlužení za pobyt? Je mi z těch Angličanů zle.
      Na druhou stranu vím, že Angličané spláceli válečný dluh Američanům, ještě dlouhá desetiletí po válce. Praktický doklad toho, že válka je byznys, na kterém vydělávají jen ti nejsilnější. P.K.

      Vymazat
    10. 18:48
      Ano, válka je ten nejvýnisnější byznys. Viděl jsem to na vlastní oči v Jugoslávii v 90.letech.
      Jen bych tomu neříkal "Angličani" nebo "Američani". Zločinec nemá národnost.

      Vymazat
    11. Anonymní 11. února 2017 0:44 - jediný debil jsi tady ty. Není důležité kolik vydělám, ale co si za to koupím. Vzhledem ke skutečné hodnotě naší koruny k západní měně (neber za kolik jsi ji dostal koupit ve směnárnách), tak naše platy byly jen o něco málo menší než v tom zmiňovaném Německu.
      -------------------------------------
      No a co se týká té omluzvy komoušům, tak dnešní ekonomové těm komunistickým nesahají ani po kotníky a měly by se opravdu hluboce klanět a omluvit se jim. V první řadě byla zajišťovány důchody, děti, zdravotnictví, školství a další a další. Peněz bylo relativně na všechno dost.
      ------------------------------------
      Co se týká zlatých rezerv, tak zlato vždy za všech okolností a v každé době určovalo hodnotu peněz toho, kterého státu. Dříve byly v ČSR dvojí peníze:
      mince - ty byly kryty zlatem
      státovky - ty byly rovněž kryty zlatem
      bankovky - ty byly kryty prací lidí.
      Zlato bylo, je a bude vždy určovat hodnotu měny.

      Vymazat
    12. 22:36

      Nic nebylo kryté zlatem ty demente. Když jsi vyjel s korunami za hranice tak ti byly dobré leda k vytření řitě.

      A ty kecy o našich mzdách skoro stejných jako v Německu si nech na schůzi vaší komunistické buňky. Tam ti ty žvásty možná soudruzi po desátým pivu budou žrát.

      Vymazat
  6. Takže blbá otázka,proč se zdražuje k vůli EET,aby snad měl Babiš větší příjem daní ze zisku prodejců?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdražují jen zloději.

      Vymazat
  7. Hlavně že vyvolení z centrální banky tiskli asi bilion nepodložených korunek... aby nás okradli o úspory a naši kupní sílu proti cizině minimalizovali.

    Takhle podobně to dělali i před měnou v padesátých letech, nebo ještě dříve, ve VÝMARSKÉ REPUBLICE, kdy byl jeden čas každý hladový žebrák milionářem... když počátkem listopadu 1923 stál DVOUKILOVÝ CHLÉB ČTYŘISTA DVACET MILIARD MAREK... A teď si, bobánkové, šetřete podle rad těch vyvolených nečechů na stáří a na důchod... aby vám pak snad alespoň na sáh pevného provazu zbylo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inflace za poslední 3 roky byla +- 0.5%, jedna z nejnižších na světě. Takže o úspory tě nikdo neokradl a o kupní sílu už vůbec ne. Ta naopak rychle rostla.
      Tak si přestaň vymýšlet hovadiny.

      Vymazat
    2. 15.28 Mladíku, předkové takové fiškuntáloviny zažili několikrát - od zavedení bankocetlí. Pak přestaň, mistře ve skoku na špek, věřit hovadinám. Rodinný dům, cihly, sklep, ústřední topení... postavil strýc v sedmdesátých letech svépomocí (s pozemkem a s garáží) za 100000.-Kčs, s dodavatelem na klíč by to bylo TEHDY, ZA KOMOUŠE, 200000.-Kčs. Co koupím dnes za stejný finanční obnos? Ani chajdu americké kvality z hadrokartonem pobitých rámů z fošen, a inflaci sleduji podle růstu spotřebitelských cen.

      Vymazat
    3. Anonymní10. února 2017 15:28
      Problém je v tom, z čeho se ta inflace počítá, jakou mají v tom spotřebním koši váhu, silně zdražované potraviny a které potraviny. Výsledkem je, bez ohledu na rafinovaně počítanou inflaci, že většině obyvatel kupní síla poklesla.

      Vymazat
    4. 15:45
      Sice meleš úplně mimo téma článku, ale když už...
      Já jsem stavěl začátkem 80. let tehdy klasickou kostku, také svépomocí a měl jsem na to všemožné půjčky celkem za 250.000. Takže mě netahej za nos. Pokud jsi si samozřejmě materiál nenakradl jak bylo tehdy častým zvykem.
      Samozřejmě standatd tehdejšího a dnešního domu nejde vůbec srovnat.
      No a že dnes za 200.000 nepostavíš? No taky nemáš výplatu 2.000 a důchod 1.000 jako v 70 letech.

      Vymazat
    5. 15:54

      Všechno se dá snadno dohledat a doložit, nic není žádné tajemství nebo podvod.

      Struktura spotřebního koše
      https://www.czso.cz/documents/10180/23195394/spot_kos2016.pdf/9093cac3-cf82-491f-8d2b-1ccb91a1d971?version=1.1

      Report o inflaci za prosinec
      https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-spotrebitelskych-cen-inflace-prosinec-2016

      Vymazat
    6. Pro 16:01 : Současné hadroviny z porobetonu a polystyrenu s tehdejšími bytelnými stavbami z cihel skutečně nejde srovnat !! !!

      Vymazat
    7. 15.45
      velice úsměvné !!

      Vymazat
    8. 17:58

      Troubelíne, při svojí hlouposti děláš z nouze ctnost.
      Zřejmě čekáš útok Marťanů a nevadí ti platit 50 až 100.000 za energie za rok. Tolik totiž sežere nezateplený 200 metrový dům z 80. let, pokud v něm nechceš zmrznout.

      Vymazat
    9. 16:08
      Stálé váhy od roku 2014. Takže v roce 2014 se váhy zboží „upravovaly“, aby se zdání inflace snížilo. To jsou známé a nezpochybnitelné manipulace.

      Vymazat
    10. 22:07
      Ty jseš ale trouba. Samozřejmě že se spotřební koš upravuje aby odpovídal době. Spotřební koš člověka před 20 lety, výrobky a služby které využíval, vypadal úplně jinak než dnes. A za 20 let to bude zase jinak.
      No ale když si paranoik a konspirátor trpící stihomamem, tak tě v tom nechám.

      Vymazat
  8. ČNB dostala za úkol připravit Čechy na Euro, proto musela ČNB tisknout stejně jako tisknula ECB ničím nekrytá Eura. Ti chudáci už nevědí kudy kam, protože i ECB tisknula jenom proto, že americký FED tisknul ničím nekryté dolary (pro Obamu to bylo bratru deset biliónů). Lidi, vydržte, už brzy bude konec, už brzy to praskne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní10. února 2017 17:25....a posere se to definitivně a zase budeme mít úplný hovno. Je to stejný jako v roce 1953 kdy prezident ČSR Antonín Zápotocký tehdy tvrdil,"Naše měna je pevná a měnová reforma nebude" a ejhle 01.06.1953 RÁNO MĚNOVÁ REFORMA BYLA. (Odkaz: http://www.investujeme.cz/antonin-zapotocky-nase-mena-je-pevna-a-menova-reforma-nebude/). Výměna úspor v bance 1:5, volná hotovost 1:50. To bylo fakt velmi výhodné. Z lidí se nadělali žebráci a životní úroveň težce klesla. Vidím to tak, že teď to bude v bledě modrém úplně stajné.

      Vymazat
  9. Určitě nejsem žádný makroekonom, ale myslím, že ani být nemusím. Tlak na to aby se zvyšovala inflace určitě někomu vyhovuje a někomu přináší zisky. Ale určitě ne mě a myslím i většině spoluobčanů. Pokud jste si prací a spořením shromáždili před penzí např. 200000kč, že si z nich budete pěkně pomalu přidávat k penzi, tak vězte, že každá inflace vás každý rok okrádá z vašich peněz. A je jedno jestli 0,5%, nebo 2,0%. Prostě vás okrádá. A protože takhle je okádán každý, kdo si nějaké peníze našetřil, tvrdím, že snaha státu dosáhnout vyšší inflace je vědomá snaha okrádat občany. K tomuto poznatku nemusím být ekonom promovaný na střední škole v USA.
    Stát by naopak měl v zájmu občanů naši měnu zhodnocovat. To by měl být cíl. Jakékoliv řeči o růstu a poklesu burz na celém světě mě nejsou k ničemu. Pro mě je důležité, že při inflaci 2,0% ztrácím z mých nastřádaných 200000kč za každý rok 4000 kč.
    Já volím SPD! Koho volíte vy?? Děda Vašek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo, nebylo. Byl jednou jeden pán, jmenoval se Singer, a ten vyráběl šicí stroje. A dělal je tak dobře, že i za padesát let pořád ještě košili ušily. No a až umřel, přišel jiný pán a tak dobře loupežnické dílo provozoval, že ještě za sto let ho oloupení proklínali.

      Vymazat
    2. 17:46

      Tvé (ne)znalosti o ekonomii a názor co by měl dělat stát jsou přesně tím důvodem proč mám z referend plebsu hrůzu.

      Peníze slouží k výměně služeb zboží. Ne k uchovávání hodnoty a spoření na stáří. K tomu slouží investice. Pokus si odkládáš dlouhodobě hotovost pod peřinu tak jsi prostě hlupák. Nech si od někoho chytřejšího poradit co s penězi.

      Vymazat
    3. Anonymní10. února 2017 18:38 - klidně si nechám a rád poradit, ale stejně mi to bude k ničemu. Ty chytráku ten kdo měsíčně dostane jen minimální mzdu tak nemá nárok do čehokoliv investovat, protože je rád když vůbec z té almužny vyžije.

      Vymazat
    4. 18:38 ... a ty máš zase znalosti o úroku z doby vzniku kapitalizmu.

      Vymazat
    5. jednou z funkcií peňazí je aj uchovanie hodnoty (ešte prostriedok výmeny a zúčtovacia jednotka), je úplne jedno, či sú dnes peniaze v matraci alebo v banke, jednoducho infláciou strácajú na hodnote. Inflácia v minulosti bola znakom úpadku, naopak znakom prosperity bola deflácia. dnes je znakom prosperity HDP a inflácia je zdrojom dodatočného zdanenia populácie štátom ako jediným vytvárateľom peňazí.
      je tu jeden generačný problém, mladí vidia hlavnú funkciu peňazí ako prostriedok na investície, starší a starí ako uchovávateľa hodnoty. Oba prístupy odtrhnuté od druhého sú choré a nemajú budúcnosť.

      Vymazat
    6. 20:39

      Funkcí peněz je, že se v čase kazí. To bys měl ocenit protože to musí trápit hlavně boháče. Určitě ne chudáky kteří mají peněz minimum. A to "kazení peněz" je pro ekonomiku dobré proto, že nutí lidi utrácet a investovat a nesedět na penězích. Tak se roztáčejí kola ekonomiky. Kdyby všichni seděli na penězích a šetřili, tak se ekonomika úplně zastaví.
      Deflácia nikdy nikde nebyla a určitě není známkou prosperity.

      Vymazat
    7. Anonymní10. února 2017 21:01
      Podle mého, je roztáčení kol ekonomiky, kazením peněz, pěkný nesmysl. Ekonomika má běžet, jako výroba potřebných věcí pro společnost, slušně zaplacenými zaměstnanci. Ne jako zdroj stále rostoucích příjmů majitelů akcií. Jim je prospěšná inflace. Ale vynakládat stovky miliard na znehodnocení měny, které nejcitelněji postihne ty, kteří věřili, že je správné si odkládat na důchod. Vždycky to tak bylo, jenom v současné „ekonomice“, je správné se zadlužovat.
      Umí si někdo představit, jak by mohla vzrůst kvalita života všech, kdyby nebyly stovky miliard vyhozeny na znehodnocování naší měny? Dneska bylo v TV, že se nedaří nábor nováčků k policii, neboť jim za tuto nebezpečnou práci nabízejí 18.500,-Kč hrubého. Pouze jedna miliarda (z těch mnoha stovek), by stačila na plat 25.000.-Kč, pro tři tisíce policistů, na celý rok. P.K.

      Vymazat
  10. Nejvíc nás kapitalisti okradli o úspory v letech 1992-3 . kdy většina cen stoupla skokově až o 100 % ! Dle ekonomů lidé přišli asi 10x větší sumu peněz než při měně v roce 1953 !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dle jakých ekonomů? Proč lžeš? Ty nevíš o Měnové reformě z roku 53 vůbec nic.
      Veškeré větší úspory se měnily ze dne na den v poměru 1 ku 50. Politici neustále ujišťovali že žádná měnová reforma nebude. Když už bylo jasné že bude, tak byly obchody naprosto vyrabované a peníze nebylo možné za nic utratit. Spousta lidí bylo doslova ožebračených. Bez uvozovek.
      S čajíčkem počátku 90. let naprosto nesouměřitelné.

      Vymazat
    2. Měnová reforma *53 měnila peníze , uložené nba vkladech v kursu 1:5, ale jen do určité výše, a musely být uložené před jistým termínem. K výroku, že žádná reforma nebude dotlačil Antonína Zápotockého ÜVKSČ. Po reformách *90 nám nezbyly ani banky, ani měnové zlato, sbárané od roku *18.
      Na doplnění: zkuste dnes udělat sbírku na Fond republiky! Tedy i důvěra byla prohospodařena.
      Ale záslaki jsme miliardáře a pro ostatní bilonové dluhy.

      Vymazat
  11. ČNB už dávno nepatří Česku ač se z názvu tak tváří.Projděte si dokumenty o ČNB a tam lehce zjistíte, že tato centrální "Česká" banka jen plní zadání ze zahraničí. Ač guvernera a nějaké členy bankovní rady jmenuje prezident (pro zdání českého zájmu), tato instituce rozhodně nehájí zájmy českého státu. Jsou tzv. "nezávislý" a nekontrolovatelní a nezodpovídají se nikomu v našem státě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musí se řídit českými zákony, které navrhuje a schvaluje lidem volený parlament. tak tu nemel hovna ty blbe.
      V našem státě z dobrého důvodu funguje dělba moci, stejně tak jako ve všech vyspělých demokratických zemích. I soudy jsou nezávislé a nikomu se nezodpovídají. Neznáš ani naši Ústavu, hlupáku.

      Vymazat
    2. Anonymní10. února 2017 18:51 - ty jsi opravdu genius a ten nejchtřejší ze všech. Všichni se někomu zodpovídají a to i prezident. Všichni musíme dodržovat zákony, které v této republice platí. Pokud je ČNB jsště v českých rukách, tak ze zodpovídá celému národu a poslanecké sněmovně. Moc hospodařit s penězi dostala ČNB přece od lidí s jejichž penězi hospodaří.

      Vymazat
    3. Než začnete ndávat, tak si ustanovení o České národní bance projděte. Ústava ČNB zmiňuje, ale to je tak vše jako nějaké konstatování. A kydž píšete ,pane moudrý, něco o tom, že se musí ČNB řídit ČS zákony, tak zkuste podle čs práva podat nějaký podnět proti ČNB.

      Vymazat
    4. 18:46 Máte pravdu. Tak to skutečně funguje, a už dlouho. Ne tak jak je psáno v zákonech. Nedejte se žádným byrokratem znechutit. Děda.

      Vymazat
    5. Trole, jsi absolvent inkluzivního školství? Nebo žiješ na Marsu a máš předplatné na CNN a Českou telatvizi?

      Vymazat
    6. Pro 18.51 - vrať se na Novinky, sprostý osle !

      Vymazat
  12. 18:38, lidé nežijí proto, aby ze strachu že budou podvedeni jen přemýšleli jak se bránit. Pracují, vychovávají děti a pomáhají vychovávat vnoučata. Pokud ti to něco říká. Peníze jsou prostředkem k životu. Pokud své naspořené peníze uchovávám k pozdější potřebě, není to nic zvláštního ani hloupého. Je zřízen stát který se má o své občany starat a chránit je. Naopak manipulace s penězi, nakupování akcií a jejich prodávání, různé deriváty o kterých ani ty - jistě zkušený peněžní manipulant - nevíš jak fungují. Když ty na takové investici vyděláš, jiný musel prodělat. Protože za tvým výdělkem není ani vykopané uhlí, ani vyrobený stůl, ani vypěstované brambory. Jen manipulace s penězi, které nic hodnotného nevytvořily. Zamysli se chlapče, až někdy budeš mít trochu času, když budeš čekat na pohyb tvých akcií s pocitem že tvoříš hodnoty.
    Děda Vašek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dědo,

      systém je nastavený prostě tak, že peníze se v čase kazí. Stejně tak jak se ti kazí mlíko nebo maso a nemůžeš si je schovávat na 10 let.
      A kazí se z dobrého důvodu. A to proto aby lidi neseděli na penězích, své peníze utráceli a investovali do čehokoli a roztáčeli tak kola ekonomiky. Kdyby všichni šušnili a za nic neutráceli tak se ekonomika úplně zastaví.
      Tato vlastnost "kažení se peněz v čase" má navíc logicky daleko větší dopad na ty kteří mají peněz mnoho, tzn na boháče, než na chudáky kteří mají peněz minimum. Takže byste měl být vlastně rád.

      Abych to shrnul, inflace v rozmezí 1 až 2% ročně je pro ekonomiku velmi zdravá a prospěšná a je dobré snažit se ji v tomto rozmezí držet. Vysoká infalce škodí, deflace ovšem taky.

      Vy peníze pod polštářem nedržte. Investujte do málo rizikových věcí jako jsou nemovitosti, pozemky, případně zlato atd. Ptejte se, zjistěte si o tom něco, nebuďte líný. O peníze se musíte starat, nikdo to za vás neudělá, je to vaše zodpovědnost.

      Vymazat
    2. Ale těch tvých blbých žvástů 21.25 se nikdo nenažere - víme? Každej musí alespoň dvakrát denně žrát, musí nakrmit svý děti, a dokonce nesmí trýznit hlady ani psa, protože by šel sedět. Taky musíš mít gatě, kaftan a boty na hnáty, totéž tvoje žena a děti. A taky musíš někde bydlet, abys v zimě neumrzl venku. A protože se cena žrádla každej rok neúměrně zvyšuje, chleba z dvou korun na dvacet korun jedna veka, a bydlení ( tři plus jedna) ze sedmdesáti korun měsíčně včetně spotřeby plynu a elektriky na holý nájem sedm tisíc, k tomu plyn dva a půl, elektrika patnáct stovek - tak to máme kolem deseti tisíc měsíčně, a to nemluvím o vodě, která už je všechna cizí - její cena se zvýšila stokrát. Zvýšil se někomu plat stokrát? O to se postaraly jen naše politický kurvy pro sebe, svý smrady, kámoše, a příznivce, podplatily si justici a policajty - ty se totiž proti tomuhle švajneraj zajistily. Pro ostatní nastala ekonomická genocida -poserte se, vemte kde vemte, dělejte si co chcete, nebudeme vás vodit za ručičku, máte svobodu. Ožebračený lid dostal svobodu cestování a čmárání po fasádách. Takže - jaký kažení peněz ty tajtrdlíku? Zkazit se můžou někomu miliony ve sklepě, ale to, co userou z tý ohlodaný kosti obyčejným lidem za vyčerpávající práci, se zkazit nemůže, protože do sklepa z toho neodložíš nic. Děti nemají ve školách na obědy, nebožtící jsou zahrabáváni na náklady obcí jako psi - takový žvásty někoho, kdo keťasí na nějakých šmejdech a finančních podvodech, různí odborníci na hubnutí, na přibírání, na mrkev i zlatý zuby, a poradci, ty mám nejraděj. Žvásty někoho,kdo neviděl život dnešního ožebračenýho občana ani z rychlíku, a neumí si to vůbec představit. Ty investiční manažere. Když peníze nemáme - jak se o ně máme starat? Fakt - blbý žvásty!!

      Vymazat
    3. 21:50

      Bože, to je zase výlev frustráta úplně mimo téma.

      Vymazat
    4. A co je na tom mimo téma? Ty nežereš spekulante? Napsal jsem, že dvě třetiny Čechů jsou na hranici bídy, a tady se žvaní o tom, že se peníze kazí. Jak může nějakej dement takhle žvanit? Frustrovanej jsi ty -co tě frustruje - že píšu o lidský bídě, o který ty víš hovno? Ty nechlastáš cizí vodu, která je stonásobně zdražená? Tak to mně poser.

      Vymazat
    5. 0:26
      Ví co? Běž do prdele. Umíš jenom kňučet, nadávat a stěžovat si. Pokud máš v dnešní době holou prdel tak to je tím, že buď nic neumíš nebo jsi líný jak veš.

      Ale hlavně ten článek a diskuse je o něčem úplně jiným. O inflaci a funkci ČNB. Tak sem laskavě neser frustrátský nesmysly.

      Vymazat
    6. 21:50 + 0:26 mluví čirou pravdu. Jestli se ti zdá že kňučí, pak se těžce mýlíš. Je jen nasranej, že vůbec mohlo dojít k takovému marasmu v lidském uspořádání, kdy ti, co parazitují se mají tisíckrát lépe než ti, co denně tvoří materiální hodnoty, které jsou jim kradeny takovými všiváky, co přesouvají práci druhých do svých nenažraných chřtánů. Napiš sem, co jsi kdy ty vytvořil skutečného a hlavně co jsi kdy vytvořil pro druhé lidi. T

      Vymazat
  13. Rád bych připomněl zdejším hňupům kteří neustále nadávají na vše české a pomlouvají to, že v jimi obdivovaném ráji, Rusku, pod vedením geniálního ekonoma Putina, mají posledních 20 let inflaci okolo 10%. A to KAŽDÝ rok.

    http://www.tradingeconomics.com/russia/inflation-cpi

    Rubl byl za (nejen) Putinovy vlády zcela znehodnocen.
    Tak buď je teda Putin úplný pitomec, nebo je zcela neschopný, nebo je vysoká inflace (daleko vyšší než u nás) vlastně dobrá. Vyberte si. Vše dohromady platit nemůže.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže ty máš asi halucinace. Hňupe. Tady se nenadává na vše české - tady se pláče, že vše co bylo české už české není, a co snad možná ještě zůstalo české, je zkurvené. Tady se pláče, že zlatý časy, kdy ještě všechno stálo jenom za hovno, jsou nenávratně pryč. Rady zbohatlíků, různých domácích, který rejžujou na nájmech vydíraných z chudých pracujících, nebo rady šmejdů, podvodníků, spekulantů, a podobných individuí, máme nejraději. Díky za informace, jak řeší ekonomiku Putin.

      Vymazat

    2. Kurz rublu:
      30.12.2015 33,5 Kč za 100 rublů
      30.12.2016 42,- Kč za 100 rublů

      Za rok posílil rubl vůči koruně o 25,4 %. Pokud by obdobně posílila česká koruna, tak euro kupujeme za 20,25 Kč.

      Vymazat
    3. 23:13

      O co se to snažíš, prosimtě?
      Ty ten kurz ani neumíš správně přečíst. Ty raději ani do směnárny nechoď.
      dnes.........43 rublů za 100Kč
      1.1.2015.....39
      1.1.2010.....61
      1.1.2005.....82
      1.1.2000....131
      A pro zajímavost
      1.1.1998....583

      Takže tady názorně vidíš jak slavný rubl pod vedením putina zcela ztratil hodnotu, navíc vůči prý upadající koruně :-D

      Vymazat
    4. 0:31
      Tak nevím, kdo tady nerozumí kurzům. Nebo si snad děláš srandu?

      Vymazat
    5. 6:30

      V noci mi to nemyslelo a je to obráceně. Tak sorry.
      dnes.......43 korun za 100 rublů
      1.1.2000..130 korun za 100 rublů
      1.1.1998..580 korun za 100 rublů

      http://www.kurzy.cz/kurzy-men/kurzy.asp?A=G&V=3&m1=CZK&m2=RUB&od=11.2.2016&do=10.2.2017&T=0

      Takže to že rubl zcela ztratil na hodnotě a šel úplně do prdele platí. To, že ty jsi si účelově vybral jen poslední rok kdy se díky růstu cen ropy rubl trošku nadechl na tomto nepopiratelném faktu nic nemění.

      Vymazat
  14. ______________________________________________

    http://casopisargument.cz/2017/02/10/argument-oslavil-prvni-mesic-fungovani-dekujeme/
    ______________________________________________

    OdpovědětVymazat

Reklama