Reklama

.

.

sobota 1. dubna 2017

Dva osudy – Kočandrle a Čuba


Zdeněk Hrabica
1. 4. 2017
Než čas oponou trhnul a než jsme hromadně vstoupili do bran té největší svobody a demokracie – počínaje 17.listopadem 1989,před níž vlastně, jak jsme následně uvědomováni, jsme vlastně nikdy nic pozitivního nezažili. Do doby, než nám bylo dopřáno poznat největšího Mesiáše věku, který trpěl málem jako Kristus, do toho okamžiku mi život dopřál poznat dva opravdové muže – prof. MUDr. Vladimíra Kočandrleho a doc. Ing. Františka Čubu, CSc. Jako novináře mne jejich lidské nepřestaly zajímat dodneška.


Dotykem jsem měl možnost se neformálně seznámit i se syny obou mužů. Hudebník Vladimír Kočandrle je široce známou postavou ve světě muziky, nablízko svému otci je i dodneška Čubův syn Rosťa Čuba.

Jednoho z mužů jsem poznal v Praze , druhého jsem poznával ve Slušovicích.

S odstupem doby mne neustále hřejí pocity z toho, že jsem oběma velkým mužům mohl být v mnoha lidských okamžicích nablízku.Slyšet je, pozorovat je jak mluví i gestikulují. Přes jejich zjevné velké odborné kvality, vzdělanost a odevzdanost praxi svých profesí, už jenom z jejich tváří a chování na mne z jejich existence tryskala mužnost, spravedlnost a pocit bezpečí.

Ani jeden z nich se nikdy neizoloval od veřejného společenského života. Ani o jednom se nemohlo posléze mluvit a tvrdit, že nikdy v životě se s ničím a s nikým nezadali, nezapletli se, že neměli s politikou nikdy nic společného, že dokonce nebyli po část svých životů i komunisty.

Nebyli tohoto jádra jediní.

Nebyli dizidenty, nebyli aktéry „třetího odboje“, nebyli vězněni, milovali život, a především pracovali. Bezpočtu lidem k životu však jako málokdo - jak lékař Kočandrle tak i rolník Čuba pomohli.

Lze jim to dneska pomstivě vyčítat nebo je za to soudit?

Právě jsem se dozvěděl, že 30.března 2017 zemřel ve svých 83 letech prof. MUDr. Vladimír Kočandrle, rodem z Ostravy. Kočandrle byl český kardiovaskulární a transplantační chirurg, ředitel pražského Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM).

Byl prvním lékařem, který v Československu provedl úspěšnou transplantaci srdce. Kočandrle a jeho tým transplantoval srdce, mně známemu pedagogovi, jihlavskému učiteli Vyšší hospodářské školy Rudolfu Sekavovi, nyní nejdéle žijícímu občanu Česka s transplantovaným srdcem.

Už předtím po roční stáži v USA se prof. MUDr. Vladimír Kočandrle podílel s týmem nadšenců v roce 1966 na tranpslantacích ledvin a slinivky břišní.

Do povědomí národa vstoupil lékař Vladimír Kočandrle jako fenomén budoucího vývoje lékařské vědy. Blízký personál jej nazýval laskavě „Kočkou“ a oblíbil si jej jako málokoho. Stál u zrodu, v čele a rozběhu instituce, která provedla desítky translantací srdce, ledvin.

Ani v nynějším nekrologu za zesnulého se to neskrývá.

Stáívající ředitel IKEM Aleš Herman napsal: „ Kočandrle byl skvělý a precizní lékař, ale také výborný manažér, učitel a člověk.“

Zatím co o odchodu prof. Vladimíra Kočandrleho v roce 1990 se v nynějším oficiálním sdělení stručně uvádí, že se s ním československé zdravotnictví rozloučilo bez udání důvodu.

To je lež, jako věž! To přece není pravda.

Kočandrle byl od roku 1962 členem KSČ, od roku 1982 kandidátem ÚV KSČ. Byl pragmatickým člověkem, který pro československé zdravotnictví udělal více, než ti, kdož zvedli kotvy nebo se přizpůsobili. Byl světově proslulým lékařem. Sedm let stále v čele IKEM, špičkového centra světové medicíny.

Hned na počátku roku 1989 mu čeští demokratičtí revolucionáři (včetně těch nejvyšších) v rámci svého sametového kádrování - dali jemu - prof. MUDr. Vladimíru Kočandrlemu najevo, kde nechal tesař díru. Musel odejít do penze. Kočandrlemu bylo tehdy dvaašedesát let. Nebylo místa pro světově známého chirurga, přednostu Transplantačního centra IKEM a vedoucího tranpslantační mezinárodní organizace Intansplant , ředitele IKEM.

Ale také pro včerejšího kandidáta ÚV KSČ.

Paradoxy sametové doby. Když v roce 1983 operoval v ČSSR s prof. MUDr. Pavlem Firtem první svou transplantaci srdce, což se spolu naučili v Izraeli, nikomu nevadilo, že Firtův strýc Jaroslav Firt byl šéfem československého vysílání Svobodné Evropy v Mnichově.

Američané po 17. listopadu 1989 znali dobře kvality prof. MUDr. Vladimíra Kočandrleho. Okamžitě jej a jeho celou rodinu v roce 1990 pozvali k pobytu a práci ve Spojených státech, jeho děti ke studiu. Nebyl jediným, ale jeho pozvali do prestižní Vojenské nemocnice (jako naše Ústřední vojenská nemocnice v Praze – Střešovicích) – do Walter Red Army Medical Center v Bethesdě – na předměstí Washingtonu. V ní se léčí i všichni prezidenti USA, americká generalita, muži Pentagonu, senátoři. V roce 1991 – 1993 tam Kočandrle zavedl program kombinovaných tranpslantací ledvin a slinivky břišní.

Vladimír Kočandrle obdržel po nástupu v USA vysokou vojenskou hodnost v US ARMY. Pracoval tam i s ohledem na domácí odsudek a těšil se plné důvěře.

Po návratu z USA se vrátil do ÚVN, mezitím však bylo jeho místo zrušeno. Říká se tomu – byl odejít. Skončil s chirurgií. Nekoncepčnost a krize ve zdravotnictví jej přivedla v roce 1996 ke kandidatuře do Senátu, v níž neuspěl. O dva roky později vstoupil do ČSSD.

To vše je otřesné svědectví doby, pojmenované sametovou dobou.

Jak dlouho budeme chodit kolem té doby jako po špičkách?

V mnoha rozmluvách se ctihodným profesorem, plným optimismu ze života, u kterých byl většinou i můj tehdejší kolega, diplomat, důstojník, spisovatel Ivan Brož - jsme rozmlouvali o době a o jeho osudu. Zatrpkl, byl proti jakémukoliv kontaktu s českými a slovenskými novináři, nesnášel je a nevážil si jich.

Přes dobrotivou povahu tuto profesi v domácích podmínkách nesnášel.

Druhý muž podobného osudu k naší společné radosti žije a pracuje – senátor doc. Ing. František Čuba; jsem tomu moc rád a jsem z toho i vesel. Mnoga ljeta! Vloni mu bylo osmdesát!

O životních osudech nynějšího senátora doc. Ing. Františka Čuby bych však musel napsat v danou chvíli hodně podobného.

Zatím jsem se odhodlal pouze se svým čínským kolegou Ing. Cai Zhiyi k tomu, že vznikl fotoportrét muže, Františka Čuby, který zažil obdobnou včerejší slávu i nepředstavitelné ponížení doby, ve které nyní žijeme. Jistě si každý vzpomene na projev Václava Havla z balkónu Špalíčku na pražském Václavském náměstí o slušovických estebáckých nitkách. S instalovanou výstavou „pet lahví“ – jednoho ze slušovických zločinů.



Po tomto apelu nadešla krutá doba i pro život tohoto dalšího člověka. V soukromí se však o něm mluvilo jako o novém, druhém Baťovi.

Paměť národa nelže.

Věřím, že se ta nehynoucí paměť bude stále a vůkol nás častěji rozpomínat.

Foto archiv a autor

47 komentářů :

  1. Posoudit přínos profesora Kočandrleho nemohu,
    neboť jsem se příliš o medicínu nikdy nezajímal.
    O panu doc.ing Čubovi přece jen něco málo vím.
    Tento pán s pomocí státního a politického aparátu
    vytvořil jakési vzorové JZD ve Slušovicích.Po
    převratu vyschl pramen pomoci,založil jiný podnik
    a nakonec ho registroval v Bratislavě.Tam také
    odcházel zisk s podnikání v Čechách.Kromě toho
    tento pán proslul také prohlášením,že lidé budou
    muset pracovat víc za méně peněz.Pan docent byl
    jenom člověk,který využíval situace a po změně
    se změnil také.Dnes by byl v pozici podnikatele
    Babiše.Tím ho nechci hanět,protože své práci
    rozuměl,ale hlavně svou práci uměl dobře prodat.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majevský, mýlíte se. Slušovice pod Čubovým vedením byly experiment v "reálném socialismu", jak hospodařit efektivně, beze ztrát, přehledně, s přiznáním tržní ekonomiky za současného prosazování ekologie a oproštění se od ideologie. Americké velvyslankyni Shirley Templové byl Čuba a JZD Slušovice trnem v oku. Z důvodů čistě ideologických. A tak začala diskreditační kampaň (Havel: "...temné nitky ze Slušovic") na jejímž konci bylo zničení vzorového socialistického podniku, který úspěšně hospodařil bez spolupráce s velkokapitálem a nadnárodními korporacemi.

      Vymazat
    2. Petře Majevský, o té době nevíte zřejmě nic. Pan Čuba musel nejdřív prorazit nespornými výsledky JZD Slušovice, potom prosadit možnost širší orientace JZD, obstát vůči politickým oponentům, řevnivosti a pohodlnosti a nakonec, v politickém vedení státu najít spojence. Byl to např. L. Štrougal, který byl modernistou a sám balancoval na hranici politického nebytí. Slušovické JZD žádné dotace nepotřebovalo, naopak, tížila ho např. povinnost odvádět všechny devizové příjmy. A nejen to. Pane Majevský, buďte tak laskav, nestřílejte od boku.

      Vymazat
    3. Tak vážení, já do dneška žiji ve Slušovicích, a ti, co VÍ, také ví, co tady pro lidi předseda Čuba udělal. Někdy to byly metody tvrdé, ale účinné, a měli reálnou hodnotu vzhledem k budoucnosti. Já odešel ze Severních Čech, za zdravím, k vůli dětem. Tady jsem sice měl třetinový plat, než na šachtě. Ale předseda Čuba a jeho způsob myšlení mně maximálně vyhovovali. Konečně jsem mohl řešit věci podle svého rozumu a ne jen podle diktátu soudruhů... Ten slušovický "zázrak" pramenil z maximálně promyšleného vedení, a hanit jej mohou jen ti neúspěšní. Pro ty tady mnoho místa nebylo. Já měl s panem Čubou různé vztahy, ale mohu říci, že byl především korektní a rázný. Jako šéf vývoje jsem s ním mohl kdykoliv diskutovat a zadaných úkolech a VŽDY jsme se dohodli. Do dneška jsme přátelé a to už je 35 let! Jeho likvidace s příchodem podvodníků v roce 89 byla cílená a měl ji na svědomí jeden "zhrzený" STBák. Místní vědí o koho jde, ale ani po této době ho nemohu jmenovat. Je pořád "nahoře" . Byl bych rád, aby zaslepení dnešní a nedávnou propagandou proti Slušovicím nehodnotili pana předsedu Čubu. Nikdo se nešel zeptat do Slušovic, pamětníků, jak se jim tehdy žilo pod "jhem" předsedy Čuby.
      Přeji mu zdraví, to potřebuje především, a aby se dožil satisfakce od politiků, kteří si dneska hrají na bohy!
      J.Bayer

      Vymazat
    4. p.Majevsky, prestoze nema uplne presne informace, tak zcela presne vystihl, jak fungoval AK Slusovice. Proto jen doplnim presna fakta:

      - stavebni vyroba, byla v te dobe velmi neefektivni proto, ze platy byly zoufale nizke. Muj tata tehdy take zalozil pridruzenou stavebni vyrobu, pod jednim JZD (blizko Nymburka) a lide u nej brali cisteho, 3x vic, nez ve stejnych profesich jinde, brali lide !hrubeho!. Ejhle! ...oni najednou pracovali a nestarali se o kraviny. ;-) Jenze tento system byl neudrzitelny, protoze vychazel z toho, ze podniky si mezi sebou fakturovaly castky radove ve stotisicich, zatimco lide, brali radove "stokoruny" (bezny delnicky plat byl ~1800,- brutto, v Praze a u horniku i 5-10tis., ale tech moc nebylo!), ale z takto vydelanych penez, musely podniky platit vsechny vydaje tehdejsiho "tureckeho" hospodarstvi. Rozpadaly se v Brne (pripad je napr ul. Jaselska) stare, neudrzovane domy? Stat je ucetne prevedl na podniky a ty je pak, na sve naklady musely opravit!!! Na tomto "socialistickem bordelu", byl system "pridruzenek" zalozeny. JZD totiz nemusel z techto fakturovanych castek, odvadet zadne "vypalne" statu a mohlo si dovolit slusne platit tech par pracovniku, kteri tam pracovali. Inteligentni clovek si domysli, co by se stalo, kdyby socialismus pokracoval a do pridruzenek by odesli pracovat vsichni.... zatimco blbec, bude pindat porad nejake nesmysly.

      - pocitace "made in Slusovice" - Puvodni TNS, nebyl zadny zazrak techniky, ale normalni pocitac s CPU I8080 (nebo Z80), postaveny tak, aby na nem mohl bezet OS CPM80. Takovych pocitacu, si postavila spousta mych znamych a nakonec i ja. Ten spravny "klondajk", ale do AK dorazil, s nastupem (IBM kompat.) PC. Cena "jejich" PC byla 250tis. Kcs, kde ale 100tis. Kcs, musel zajemce slozit predem a "ve tvrdejch" (t.zv. "devizove koruny", ktere podnikum [spis ne-]pridelovala SBCS)!!! O trzni hodnote devizove koruny svedci fakt, ze z nej odvozena TK (t.zv. tuzexova koruna, lidove "bon") se smelila za 5Kcs. Cili za 100tis TK, tehdy slo nakoupit vsechny komponenty na (vic nez jedno ;-) ) PC a za 150tis, ho stastnemu kupci smontovali. No! Nekup to! :-)

      Samozrejme nic z toho by "neprochazelo", kdyby obcas Cuba, nepozval Strougala na hon a tam se Strougal a jini clenove UV KSC, pekne (po valassku) neozrali ;-)

      Inteligentni clovek se pozna tak, ze kdyz nevi, tak bud mlci, pripadne, kdyz najde logicky nesoulad, vyjadri sve pochybnosti (viz p.Majevsky). Osel naopak zacne hlasite hykat, nejake nesmysly. Pak to nema v nasi republice vypadat, jak to vypada :-(

      Vymazat
    5. 22:59 Pane Majevský. Většinou se snažíte posuzovat věci objektivně, ale tentokrát jen opakujete lži pravdoláskařů. Ti si museli falešně odůvodnit "Slušovický zázrak" aby nemuseli přiznat, že to byl logický výsledek socialistického (společného) způsobu hospodaření. Samozřejmě s důsledným vyžadováním kvalitní a odpovědné práce, což tehdy nebylo zcela běžné. Kdyby Slušovice nebyly cíleně rozbity, jako mnoho dalších podniků, těžko by se obhajovalo "soukromé farmaření" a tvrdé prosazování kapitalismu. Těch "ran do vazu" zemědělcům bylo víc, například zákaz účastnit se privatizací mlékáren a jatek. To vedlo k tomu, že se dotované mléko a zvířata dovážejí ze zahraničí a naši zemědělci krachují. Jak říkám, měl byste se zamyslet, proč zrovna o Slušovicich a dalších úspěšných zemědělských podnicích byly šířeny takové lži, komu to prospělo.

      Vymazat
    6. 2:14 Juro, děkujeme za názornou ukázku jak to vypadá, když "osel začne hlasitě hýkat nějaké nesmysly".

      Vymazat
    7. Nez jsem to dopsal, tak sem prispela nejaka "Čuba" ...no spis CZubka ...na to mohu rict jedine. Mysli si snad nekdo (inteligentni samozrejme), ze nekdo z pracovniku, kteri pracovali pod mym tatou, nadaval? Tata ferove spocital odpracovane hodiny a z toho spocital vyplatu, takze kazdy si vydelal tolik, kolik odpracoval (tecka!). Stejne ale zbyvalo dost penez, ktere se odvadely pro JZD, ktere si s nimi sanovalo svoje ztraty z rostl. a zivoc. vyroby. Takovy byl tehdy stav. Samozrejme se naslo dost grazliku, kteri se v tom naucili "chodit" a ti si pak rozsirovali svoje "imperium" ...treba o ty neumetelske pocitacove systemy. My co mame jeste nejake moralni zabrany, tak se jich budeme drzet, i kdybychom se meli zaradit mezi "neuspesne". Realny socialismus, byl eldoradem, tech "uspesnych" a Cuba k nim proste patril. Proste grazl zustane grazlem, zatimco slusny clovek, ze svych standardu nevyboci a "Polepseni Ferd. Pistory", je jen usmevny pribeh, ktery na tohle prave poukazuje ;-)

      Vymazat
    8. Koukam ze tech motaku tady bude asi trdlovat hodne... co se tyka uspesnosti tehdejsich JZD, tak jen doplnim (pokud nekdo umi nejem preslabikovat, ale i pochopit psany text, tak si uz mozna vsiml, ze z pridruzenek, JZD sanovaly ztraty ze sve "hlavni" cinnost) dalsi zkusenost, tentokrat z prelomu 70/80 let. Tata jedne moji spoluzacky z gymplu byl hlavni agronom v JZD. Thdejsi praktiky byly ovsem takove, ze AK Slusovice, nemuselo striktne odevzdavat vsechny vyobchodovane devizy (diky dobrym vztahum s fukcionari z UV KSC), proto si mohli dovolit dovazet ze "zapadu" ruzne veci. V tomto pripade se jednalo o osiva. Ty sice, na rozdil od Lysenkovy psenice, nebyly "petiklase", ale zato poskytovaly vyssi vynosy. Proto si JZD, ktere nakupovaly osiva u AK Slusovice mohly dovolit odvadet cast vynosu zpet (jednalo se o jakysy druh vypalneho) a presto splnovaly normy t.zv. "hektarovych vynosu". JZD Slusovice pak toto "vypalne" odvadelo jako svuj produkt a proto samo melo tak fantasticke hektarove vynosy.

      Jinak co se tyka toho filmu, kde Cuba tak srdceryvne lici, jak musel jit sam, na novy rok, nakrmit rano kravy, tak by me spis zajimalo, co se udalo pred tim. Co si novopeceny soudruh (nomenklaturni kadr KSC) predseda, povidal s lidma, kteri mu do te prace pak neprisli ;-) ....to se ale asi uz nedovime.

      Vymazat
    9. Je zajímavé, jak přispěvatel Jura kritizuje některé metody JZD Slušovice, které samozřejmě uplatňovali lidé, kteří si chtěli, buď v mezích, nebo nad meze systému vylepšit výsledky práce, což je dnes nejen běžné, ale obdivované a v rozsahu, který překonává jakoukoli tehdejší představu. Ano, pan Čuba prosazoval a uplatnil v JZD Slušovice a do okolí tržní vztahy, takový malý kapitalismus. Je přiblblé to dnes kritizovat. A k TNS. Nevím, jak se synek vedoucího vývoje elektroniky v JZD Slušovice v této technice vyzná. Asi moc ne, nebo úmyslně zkresluje. Byl to pro tehdejší ČSSR těžko dostupný, ale přecejen zázrak, když jinak stejně těžko dostupné bylo PMD, Didaktik, PP06 a já nevím co ještě, když TNSeska byla vybavena harddiskem zatímco jeho „konkurence“ ne. A to právě byla ta kouzla s nedostatkovými devizami, to byla ta kouzla, jak se jezedákovi jménem Čuba podařilo obelstít i západní embargo. Tak mu, Juro, čti levity a kázej morálku. Dnes, když už víme, co obnáší ta vysněná, kapitalistická demokracie.

      Vymazat
    10. AK Slušovice byl v rámci ČSSR především "pokusný" projekt, který měl hlavně konzervativním stranickým ideologům dokázat, že lze skloubit socialismus a trh. To, že slušovičtí zaplňovali různé mezery na trhu (a těch bylo!), ještě neznamená, že jednali podvodně (např. ty vaše "hektarové výnosy"). Bonita půdy ve Slušovicích nestála za nic, AK se snažil, aby každoročně zlepšoval obsah humusu v půdě, chránil ji proti erozi atd. to, co dnešní "hospodáři" opět nedodržují. Slušovice byly v mnohé hodně vepředu, proto musely být zlikvidovány, aby nepůsobily jako nákaza. Osobně se o likvidaci AK Slušovice zasadila americká velvyslankyně, přesně ve stopách těch komunistických ideologů typu Vasila Biĺaka.

      Vymazat
    11. Vážení,kteří mě kritizujete,jste zřejmě
      nepochopili,co jsem napsal.Jak jste tady
      správně podotkli,pan Čuba vybudoval JZD
      ve Slušovicích a nikde jsem nepsal,že to
      bylo jinak.Napsal jsem,že to bylo s pomocí
      politických sil je pravda.S tím nikdo nic
      neudělá,protože bez podpory ze shora by se
      nemohlo nic takového,jako byl AK Slušovice
      vytvořit.Že prohlásil o pracovnících,že
      budou muset pracovat více za méně peněz je
      také pravda.Že po převratě začal s jinou
      firmou podnikat je také pravda a že nakonec
      svou firmu registroval v Bratislavě je též
      pravda.Vaše napadání,že o té době nic mi
      není nic známo je naprosto mimo.Ve věku
      68 let jsem prožil půl života v socialismu
      a druhou v kapitalismu.Tak mohu posuzovat.
      Budovali jsme socialismus,neuspěli a teď
      budujeme kapitalismus(otrokářství) a bude
      výsledek naprosto stejný.Nikde jsem nijak
      nekritizoval způsob,jakým pan Čuba vedl
      slušovický zázrak.Uvedl jsem fakta,která
      jsou běžně známa,včetně politické pomoci.
      Pokud to chcete popřít,tak k tomu mou
      osobu nepoužívejte.V té době bez podpory
      KSČ by nic takového nemohlo vzniknout.
      Děkuji,že způsob kritiky,použitý proti mně
      byl veden slušnou formou,přes použití mé
      údajné nevědomosti o té době.
      Petr Majevský

      Vymazat
  2. Prof.Kočandrleho jsem znala.Vynikající lékař,vynikající operatér,vědec.Měl své neduhy člověka,ale při jeho pracovním nasazení se to odpouštělo,resp.nekomentovalo.Moc dobře si pamatuji i na jeho syna.On,prof.Firt a další osobnosti IKEM se zapsali do dějin tohoto ústavu.Je to smutná a tragická porevoluční doba!Havel,zrádce národa,spolupracovník STB,spoluvrah stovek žen a dětí v Jugoslávii a jeho přisluhovači se mávnutím své mocné ruky zbavovali lidí,kteří zachraňovali celý život lidské životy.Byli ve straně no a co?Jezdili na stáže do USA a bylo jich v IKEM hodně no a co?A takové kapacity si dovolují kritizovat dnešní kavárenští povaleči typu Novotného,Šafra,Stropnického a dalších povalečů a pracujících v neziskových organizacích a různých spolcích.Dnes páni profesoři různého ražení se ponižují psaním různých trapných petic a protestů,místo aby se plně věnovali své profesi.Doufám,že po volbách tito zmetci,kteří nám vládnou odejdou a bude líp.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobry den. Myslim si, ze toto srovnani 2 lidi, je naprosto mimo cokoliv predstavitelneho. Me osobne nahnalo srovnani p.Kocandrleho s "Jozinem" tolik adrenalinu, ze nevim, jestli jeste usnu. :-)

      Vymazat
  3. Spoluvrah stovek žen a dětí.....soudružko to slovník 50let min.století a přesně tam patříš

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Jugoslávii umírali ženy a děti. To je fakt. To, že o agresi armád NATO proti Jugoslávii se Havel vyjadřoval pochvalně a zabíjení civilistů omlouval je také fakt. Tak nevím, proč píšete "soudružko" a snažíte se dehonestovat diskutující. Chybí vám asi informace, ale ty jsou už desítky let volně k dispozici. Taurus

      Vymazat
  4. 23:36 vyjadřovatse pochvalně není to samé jako mačkat spoušť.Takže vaše huba je samé hovno.Když čtu některé příspěvky některých diskutujících zde na NR,tak bych dle vašeho mdlého názoru musel říct,že je to tu samý vrah

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm 23:59 úpodal mimořádný intelektuální výkon. Ono např. schvalovat terorizmus není v ČR trestné. Huba a hovno je samozřejmě také skvělá argumentační výzbroj.

      Vymazat
    2. 23:59 - je trapný sociopat, který se nechce rozloučit s falešně vymalovaným obrazem "svatého" Havla. Havel byl lidem předložen jako politický kýč a český národ, odchováván pohádkami s dobrým koncem, tomu uvěřil. HAvel v podstatě nic neuměl, upřímně měřeno - jeho hry stojí za h..no, v hospodářství ani v lidech se nevyznal, jen slepě obdivoval Západ a šel po rodinném majetku, spravedlivě zkonfiskovaném za kolaboraci po skončení války. To, že se z něj stal válečný štváč (viz výzva k válce proti Iráku) a humanitární bombardér jen dokreslují jeho mizerný charakter. Kdo ho dnes obdivuje je prostý blb. Leo

      Vymazat
    3. 8:06 nemáš pravdu,Havla rád nemám ale také nemám rád,když blbec jako ty má patent na rozum a červenou knížku na prdeli. Do mrtvejch se kope dobře,protože za jeho života (V.H) si držel hubu.Kdybys trochu něco věděl o politice,tak budeš vědět kdo má ve státě (ČR) právo moci.Prezident(třeba Zeman) je figurka Já osobně bych za krach ekonomiky v ČR dal vinu vládám od stran ODS a ČSSD a hlavní arcilotři jsou Klaus a Ježek.Díky rozpadu východního bloku byla zahraniční politika českých politiků(nepolitiků neumětelů) v kontextu pohledem po 20ti letech hanbou

      Vymazat
    4. 23.59 Podobně jako mnozí dlaší je i Havel válečným zločincem, kterého už nelze potrestat, hodnotí jej tak i britský parlament a Chilcootova zpráva. Co na tom chcete změnit.

      Vymazat
  5. Dobrý večer. Já bych panu Majevskému doporučil, aby si na YOUTUBE vyhledal 4 díly natočené ČT o váženém Františku Čubovi. Viz. níže. To, co tam píše pan Majevský, tak jako by pan Čuba byl pracovní "zločinec", tak to je prach sprostá pomluva. Byl a je to velký člověk české poctivé podnikatelské sféry na kterého s láskou dodnes ve Slušovicích a širokém okolí vzpomínají. Kdo je pan Čuba, tak ví celá republika. Kdo je pan Majevský, tak nikdo neví. Hezkou neděli. Luboš
    František Čuba Slušovický zázrak
    https://www.youtube.com/watch?v=5v0xzCdnczw&list=PLWfoIYd_vNVMs3vTErhcu-VcJxNWGBOjF

    OdpovědětVymazat
  6. Každá revoluce si žádá oběti a bez toho se nehnem ani teď. Humanitární bombardování by nemělo být zapomenuto. Je to výplod geniálního mozku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a věčná hanba pro nás ostatní

      Vymazat
  7. úspech sa neodpúšťa - ani dnes - zvyk neschopných ukradnúť úspech zostal, a to im ešte aj dnes staviate slávobrány - je čas povedať si pravdu o ľuďoch v každom čase, a že sme boli štátom s pracovitými a rozumnými osobnosťami, ktorí nás preslávili, prečo zahodiť minulosť len preto, že práve tí podliaci a zlodeji chcú byť chvíľu na výslní, a prečo práve tí, ktorí v žiadnom čase úspech nedosiahli nás majú poúčať o neznesiteľnosti minulosti, keď práve prítomnosť nás najviac ponižuje

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 7:13 dobře popsáno ...

      Vymazat
  8. Já naprosto souhlasím s nickem Jura.
    Také bych řekl,naprostý rozdíl mezi těmi dvěma,Kočandrleho a Čuby.Každý už dnes ví,že Slušovice byly praktické pracoviště prognostického ústavu.Tam se skoušel přechod od socialismu ke kapitalismu.Také byly jedni z prvních,kde se podnik rozkradl,různě převáděl.překupoval na známe osoby,ale dluhy zůstali původnímu JZD.Jako jediné takto řízené pracoviště,tak využívali a zneužívali,dostupné možnosti od nejvyšších stranických kádrů.Kde jsou sliby Čuby,že pozvedne zemědělství jako senátor,ticho po pěšině.Snad by bylo dobře napsat,Čuba,ač komunista,už byl agentem západu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slušovice bylo družstvo, které dokázalo pod Čubovým vedením baťovsky hospodařit vpodmínkách socialismu. Byl to ekonomický experiment a v posledních letech před plyšákem nebylo jediným takto hospodařícím družstvem. Jen opravdu velký agent pitomosti a ignorance, který nic o Slušovicích neví, může napsat tu nehoráznost, že Čuba byl agentem západu. Jako by to ze záhrobí napsal nějaký ten Biĺak. Leo

      Vymazat
    2. Ja bych to tak extremne nevidel, s tim "pracovistem prognostaku".

      Ve skutecnosti to bylo tak, ze si ambiciozni predseda uvedomil, ze druzstevni hospodareni, v ramci planovaneho hospodarstvi, mu poskytuje netusene moznosti a jako prvni (sveho druhu = nomenklaturni kadr ;-) ), to zacal rozvijet uz od konce 60tych let ...ono Mladkovo: "letadlo ti zajistim, nevidim v tom hacek" a "predseda mi vyhovel, rano jsem se vznesl", docela presne popisuje "Jozinovy" metody. Pochopitelne k takovym metodam, bylo potreba mit "urovnane" vztahy s osobami na UV KSC. Ty se "urovnavaly", behem ruznych honu a naslednych zranic. ;-)

      viz:
      https://www.youtube.com/watch?v=S3tG1X5ewAg

      Vymazat
  9. To Leo.
    Nechci se hádat,ale zemědělská činnost JZD Slušovice,nebyla ani 10%,vše a tvrdě protlačovaný zisk byl,jakoby s přidružené výroby,která neměla ze zemědělskou činností nic společného,tak jako v jiných JZD.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ale co to mění na situaci, že v kamenitém Valašsku se svého času snažil jeden zemědělský inženýr zlepšovat zemědělskou výrobu a kvalitu půdy? Mimochodem, tehdy jsem ve Slušovicích viděl krásný kravín plný pěkných krav, všude čisto, nabíleno, v oknech truhlíky s květinami a o to vše se staral jeden jediný chlap!!! To bylo "baťovství" v živočišné výrobě, žádné potěmkiády!!! Leo

      Vymazat
  10. Pro Leo.
    Já také vím,že to bylo ukázkové JZD,tématické zájezdy,školení,zkrátka všechno pod kontrolou strany,ale i píšete,že to bylo Baťovství,co máme teď,jen v horší podobě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte pravdu. V tehdejších podmínkách přiznat sílu trhu (ne kapitalismu), hlídat produktivitu, rentabilitu, společenskou a ekologickou prospěšnost, hledat niky na trhu a ty vyplňovat, vyházet příživníky a nemakačenky, to byl tehdy velký pokrok. S dneškem bych Slušovice vůbec nesrovnával. Leo

      Vymazat
  11. Jiří Jírovec2. dubna 2017 13:32

    Pokud vím, Slušovice nebyly experimentem, jak zavést cosi tržního a pro socialismus polokapitalistického. Čuba a lidé kolem něho si uvědomili, že zakonodárství pro zemědělství je méně restriktivní než pro ostatní ekonomiku.

    V zásadě šlo o dva důležité mechanismy: (1) družstevníci neplatili daň ze mzdy a (2) na družstva se nevztahovala omezení na nakládání s devizami.

    To umožňovalo, aby Slušovice rozjelo různé přidružené výroby (včetně výzkumu) a mohlo přetahovat vědce za podmínek, které jinde nebyly.

    Pokud jde o devizy, nepředpokládalo se, že by "jézeďáci" potřebovali devizová konta a nebo, že by přímo obchodovali se západem.

    To byl obrovský rozdíl proti rozpočtovým organizacím, kde bylo plánování dovozu několikaletou záležitostí. Pamatuji se, že k nám na Přírodovědeckou fakultu přijela pracovnice ze Slušovic, aby si prohlédla určitý přístroj v provozu. Koupili ho taky, jenže ne se všemi doplňky. Když jsme jí řekli, že takové věci nám zaberou dva roky schvalování, odpověděla, že těch několik set dolarů na výbojky jí předseda dá a že si je obratem pojede koupit do Vídně.

    Slušovice nebyly komunistickou stranou bezvýhradně přijímány. Jednak proto, že šlo o "nový" způsob podnikání, který se nepochybně vymykal tehdejšímu ekonomickému modelu a tím i striktní kontrole. Otázka je zda byl universálně uplatnitelný.

    Havel byl hlupák, to je s odstupem času čím dál tím zjevnější. Slušovice "dojely" na to, že se nová moc rozhodla rozbít zemědělskou velkovýrobu a "komunistická družstva".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zejména ta definice o Havlovi - platí však podnes - je úžasná! V paměti je Havlův běh za soukromým zemědělcem a jeho debilní ostrakizace Čuby a Slušovic. Havlů však nebylo, naopak je jich pořád víc a víc. Dotknout se ho, znamená být diskvalifikován.

      Vymazat
    2. Dobry den pane Jirovce, naprosto souhlasim s tim, ze AK Slusovice nebyl zadny projektem rizenym kymkoliv jinym, nez ambiciosnim nomenklaturnim kadrem, ktery dostal, v te dobe nelehky ukol, vest JZD (jako predseda) v hornatem kraji, kde se hodne slivovice nejen vypali, ale nakonec i vypije. Ze se mu povedlo zruzstvo povznest t.zv. "oklikou", je hlavne dano tim, ze prijmy druzstev, nebyly uctovany jako prijmy statu, jako tomu bylo u narodnich podniku, ale druzstva hospodarily relativne samostatne. To melo svuj zakonity duvod, ktery byl dan uz v 50ty letech, kdy by asi lide neodevzdavali ochotne svuj majetek statu (do sovchozu ;-) ), ale zustali "podilniky" v druzstvu. Bez zajimavosti neni ani fakt, ze druzstevni podil se dedil, dle zakona o druzstvech, jen v 1. generaci. V ramci tehdejsiho "social engineering-u" se pocitalo s tim, ze je tento mezikrok nutny k uplnemu zestatneni a proto dostaly druzstva tolik svobod, uz v zakone.

      Jen bych opravil par nepresnosti, ve vasem textu:

      - zadny subjekt nemohl volne hospodarit s devizami, ale primo ze zakona, je byl nucen nabidnout !ihned! k odkupu SBCS. U statnich podniku se veskery zahr. obchod provadel pres PZO, proto takovy podnik, ani zadne devizy nikdy neuvidel a pokud je potreboval (treba na nakup nejakeho zarizeni), musel o ne zadat. V ramci JZD se toto pochopitelne dalo obejit. Sam Cuba pro to mel tehdy vyraz: "Pohybuji se na hrane zakona" :-)

      - to, ze zamestnanci druzstev neplatili srazky ze mzdy, neznamena, ze jim je stat nejak odpoustel, ale platilo je JZD. Jak uz jsem ale popsal tehdejsi financni toky, v jednom z drivejsich prispevku, tak napriklad ta, mym tatou vedena, pridruzenka, "produkovala" takove trzby, ze zbylo nejen na zaplaceni lidem a nasledne zaplaceni jejich srazek, ale i dost na sanaci ekonomiky t.zv. hlavnich cinnosti toho JZD.

      K pochopeni socialisticke ekonomiky je treba vedet, ze byl tehdy propastny rozdil (ve 2-3 [dekadickych] radech) mezi castkami, ktere vydelavali "obycejni" zamestnanci (samozrejme bylo spousta vyjimek) a castkami, ktere si mezi sebou "fakturovaly" podniky. Ja osobne tohle nazyvam statnim kapitalismem a neni to nepodobne trznimu modelu, zalozenem na t.zv. vnitrni spotrebe, kde se ale teto "spotreby" ucastnily jen vymezene subjekty. Jednim z mala tehdy viditelnych jevu, tohoto stavu, byli lide vykonavajici t.zv. "svobodna povolani" (treba pop-hvezdy, dnes nazyvani "zombies"), kteri "byli prizvani" k tomu, aby se procesu teto vnitrni spotreby ucastnili (viz. Jakesovo: "Hanicka, takova hodna holka...") ...a presne v teto casti ekonomiky, ze mohla pohybovat i JZD.

      Pochopitelne nas "dhamatik", se mezi tyto osoby v t.zv. "svobodnych povolanich" citil povolan, nicmene o to, jak byl nadan si udelal usudek kazdy, kdo si precetl kteroukoliv z jeho her. Myslim, ze jej k tomu lakala spis moznost poradat chlastacky a mit na to odpovidajici financni zabezpeceni. Cela jeho osobnost byla uz davno predpovezena v Capkove osobe skladatele B.Foltyna ;-)

      Vymazat
  12. Pane Jírovec.
    Už nevím přesně,od kterého roku platili zemědělci daň 12.5%,platilo to ale družstvo,na výplatní pásce to nabylo uvedeno.Pak kolem těch devíz všechno nevím,vyváželi se býci v porážkové váze,ale družstvo dostalo koruny.Je možné,že vývoz šel přes někoho.kdo si s devizami dělal co chtěl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K "tem usmevnejsim" zpusobum, jak Slusovice vydelavaly devizy bylo, ze vyvazeli zmrazene byci sperma a kravska embrya k inseminaci. Neda se uprit, ze by si Cuba neumel najit skutecne odborniky, kteri meli mezinarodni rozhled v kravskych plemenech a tyto chovne kusy nakoupil. Nicmene usmevne na tom je, ze to byl dobry zdroj prijmu proto, ze se prave ten odber semene mohl provadet pomoci elektrickeho soku (rovnou do kouli (vzdycky me rozchechta predstava, co asi delal byk, ktery se zacal probirat z narkozy, s bolavyma a modryma koulema, od elektricke rany. Nechtel bych byt nablizku ;-) ), kteryzto zpusob byl v zemich, kde se temito devizami bezne platilo zakazany z duvodu, uz tehdy aktivnich, organizaci pro ochranu zvirat. Pochopitelne odber semene na atrape, v techto zemich povoleny, nebyl tak ucinny.

      Nicmene zivocisne vyrobe nerozumim a k bejkum do ohrady, radeji nelezu.

      Vymazat
    2. Pro Jura.
      Velice dobře jste to doplnil.
      Já jsem se dostal k těm býkům,dva krát do roka se kontrolovali přírůstky.Každého býka dostat na pojízdnou váhu a někdy to byla fuška.

      Vymazat
  13. Nevím proč, ale pan Čuba byl neobyčejně úspěšným managerem jen za minulého režimu, pak už se neuchytil. Smutnou kapitolou je jeho senátorství. Ať již ze zdravotních či jiných důvodů nikdy nic neřekne, v poslední době ani na schůze senátu nechodí a stává se jen trapnou figurkou, prosazenou tam Zemanem.

    OdpovědětVymazat
  14. Rád bych připojil svůj osobní prožitek s prof.Kočandrem : po mé operaci srdce /6bypasů/v únoru 1996 se nedařilo odstranit poruchy rytmu lékařům v IKEM.Po 3týdnech pobytu jsem měl štěstí,že v S+N sloužil jako důchodce /již!/p.profesor.Popovídal si se mnou,dal mi lék a já v pondělí mohl domů !!!Nikdy na něho nezapomenu,neměl jsem ani tušení,jak se k němu tehdejší mocipáni zachovali.Nejen k němu,ale k nám všem, jsem důchodce jen o rok mladší než byl on!

    OdpovědětVymazat
  15. AK Slušovice nebylo jediné JZD, které úspěšně podnikalo. Pamětníci by si vzpomněli, že jedno takové bylo i někde ve Středočeském kraji a pupíci tam vodili zahraniční delegace. Snad to bylo Práče či jak se to jmenovalo.
    Přidruženou výrobu měla spousta JZD, zejména stavební, a provozovali ji z prostého ekonomického důvodu, že byla výnosnější, než zemědělská produkce a že lidé byli využiti mimo sezónu.
    Čuba a AK Slušovice rozhodně neměli jednoduchou pozici, protože kovaní normalizátoři jim házeli klacky pod nohy, ale naštěstí zase jiní soudruzi je podrželi. Nemálo z toho bylo posáno v řadě tehdejších rozhovorů a reportáží a rozhodně to byl petřejší obraz, než se zde někteří snaží usilovně podat. AK zaměstnával nemálo lidí, kteří četli zahraniční literaturu, aby odtud čerpali inspiraci a hledali mezery ve vývoji a na trhu. U nich totiž VTR (vědeckotechnická revoluce) běžela v praxi, zatímco jinde o ní jen žvanili a nebyli ochotni překročit temno parametru hrubé výroby. Všechno si lidé v AK museli poctivě odmakat, nikdo jim nic zadarmo nedal, maximálně politickou podporu proti biľakovským pitomcům či zametení cestičky k úředníkům, kteří rozhodovali o návrzích a požadavcích, které byly, jak Čuba občas poznamenával, "na hraně zákona". Čuba nebyl jediný, kdo vybočil z řady tuctových g. ř., k takovým patři třeba šéf Desty Děčín Miroslav Grégr, což mu potom normalizátoři nezapomněli spočítat.
    KR

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Práče jsou snad na Znojemsku. Tata se uchytil, se svoji stavebni vyrobou u JZD, blizko Ceskeho Brodu. Jak jsem psal uz vyse, kdyz se lidem poradne zaplatilo, zacali hledat zpusoby, jak mit praci hotovou, misto aby hledali duvody, proc praci udelat nemohou.

      Vymazat
    2. Po čistkách na konci roku 89 s začátku 90 jste milí ofčáci všechny normalizátory z práce vyhodili. S hospodářstvím to však šlo z kopce dolů, bez nich jste byli v prdeli. Vlády se ujali všichni, kteří za komunistů nemohli a ti z nás udělali kolonií, kde se pracuje na 100%, ale platí jen 30%.

      Hlupáka Grégra ani nevzpomínejte. Dal škodovku koncernu VW za hubičku. Zástupci tohoto koncernu prý podle Grégra plakali štěstím nad tím, jak se idiotské budovatele kapitalismu v Čechách podařilo ošulit. Tehdy jsem náhodou potkal lidi z Desty a ti se smáli na celé kolo, co u nich Grégr vyvádí.

      Vymazat
    3. Pomluvy Grégra se ujali hlavně lidi, kteří Destu neuměli řídit, neuměli (na rozdíl od Grégra) dát fabrice správný směr a najít trhy. To všechno Grégr v 60.letech uměl a z krachující fabriky, určené k likvidaci, udělal velmi dynamický podnik. Grégr hlupákem nebyl. A Škodovku prodala VW Pithartova vláda jako celek a Pithart se s touhle privatizací stále vytahuje, že je nejúspěšnější. V tomto případě má jistojistě pravdu.

      Vymazat
    4. Pro (8:31)
      Děkuji za podporu. Desta žila z Grégrových výsledků celá 70. léta, aby pak propadla do podobných bažin, jako v 60. letech před Grégrovým vedením. Po r. 1989 už byla situace jiná. Havlo-klausovské vedení státu nemělo zájem na podpoře firem, nechali potopit desítky podniků obrovského významu: Tatra Smíchov, ČKD Lokomotivka a vůbec celé VHJ ČKD, podobně Škoda Ostrov nad Ohří a celá plzeňská škodovka, Tatra Kopřivnice, Jawa, ČZ Strakonice, LIAZ. Pokud přežily, tak jen torza. Zachraňovat podnik za totáče a po listopadu byly odlišné procesy v odlišných podmínkách. Jak by asi dopadl Real Madrid v hokejovém utkání s CSKA Moskva a jak by asi vypadal Pepi Bican na bruslích v r. 1970 oproti Nedomanskému? Je zajímavé, že to, co je lidem zřejmé jako sportovním fanouškům, nechápou v politice. Nevstoupíš dvakrát do téže řeky, pravil Herakleitos před 2500 lety, leč zdá se, že mnozí Češi zůstali uvězněni svým myšlením v mladší době kamenné.
      KR

      Vymazat
  16. Nevím jak to nazvat, třeba obecné povědomí? Nějaký čas soustavně sleduji zdejší diskuze. I když pominu příspěvky na úrovni trolů přijde mi, že chybí znalost a nadhled, jistá nepředpojatost a vůle dobrat se pohledu, který umožní rozlišit mezi hloupým plácáním zagitovaných, propagandistickou lží a věcným popisem reality. Tak třeba přispěvatel Jura. Nejdřív jako by hledal na slušovickém efektu kde jaký chlup, aby potom couvaje přistoupil na jakýs takýs popis. Když, po mém soudu jednoznačně, šlo o ukázku, jak bylo v nemalé části socialistického hospodářství možné dosáhnout efektivnosti, která při rigidních metodách tehdejšího řízení byla vyloučena. Rozumí se, že každý takový krok je nesen ambiciózními osobnostmi, kde ovšem krom ambicióznosti nemohlo chybět i široké spektrum dalších schopností, přízeň doby i kus štěstí. Rozumí se, že slušovický model mohl svého času vadit méně schopným a pohodlným a závistivcům v samotném JZD, konzervativcům ve věrchušce a po sametu vadil jako příklad možné úspěšnosti „socialistického hospodaření“. Doslovně vzato, šťourání se v detailech jevu Slušovice, v detailech osobnosti pana Čuby, není ani příliš chytré a nakonec snad ani zajímavé z pohledu společenských procesů. Leda by měly být viděny prostřednictvím nejoblíbenější tiskoviny, Blesku. Ale i ten na některé běžící proměny reaguje.

    OdpovědětVymazat