Reklama

.

.

úterý 25. dubna 2017

Masakr. Přihodit se může cokoliv a výsledek bude napínavý. Znalec Francie profesor Keller o pozadí souboje Le Penové s Macronem…

25. 4. 2017 ParlamentníListy
 

Sociolog Jan Keller, který má k Francii blízký vztah, v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz komentuje francouzské prezidentské volby. Keller jako stipendista francouzské vlády absolvoval ve druhé polovině 80. let studijní pobyty na univerzitách v Bordeaux, v Aix-en-Provence a na pařížské Sorbonně. V roce 1992 obhájil habilitační práci O byrokratizaci státní správy ve Francii za starého režimu.


Nejprve obecná otázka. Co říkáte výsledku prvního kola francouzských prezidentských voleb?

Zajímavé je určitě už to, že na rozdíl od brexitu a od prezidentských voleb v USA se agentury shodly v tom, jak toto první kolo ve Francii dopadne. Už několik dnů věštily, že zvítězí Macron a druhá bude v těsném závěsu Marine Le Penová. Tyto odhady se ovšem vyvíjely dost složitě. Třeba před Vánoci agentury hlásily, že Le Penová vyhraje první kolo s poměrně velkým náskokem a Macron bude přinejlepším třetí. Ale někdy během března se to vykrystalizovalo jinak, což agentury včas zachytily.

Překvapilo vás něco z voleb?

Účast určitě ne, ta se předpokládala kolem 80 procent. Nepřekvapilo ani vyrovnané pole prvních čtyř uchazečů o funkci prezidenta, také to agentury včas signalizovaly. Trochu mne překvapilo, že si nikdo nevšiml toho, jak v prvém kole nepochopitelně zaspal Putin. Přece kdyby zvítězila Le Penová, byli bychom okamžitě informováni, že za to může Kreml.

Lze odlišit, které sociální, náboženské či etnické skupiny volily jednotlivé kandidáty? Tedy Macrona, Le Penovou, Fillona a Mélenchona a z jakého důvodu? Můžeme je tedy probrat jednoho po druhém?

Nejjednoznačnější je to u Le Penové. Volili ji především příslušníci takzvaných lidových vrstev, tedy dělníci a řadoví zaměstnanci, bývalí typičtí voliči socialistů a komunistů. Dále to byli lidé z venkova a menších měst, drobní rolníci a živnostníci. Převažovali lidé starší, z mládeže především ti, kdo jsou nejvíce ohroženi nezaměstnaností. Jen minimum lidí ji volilo v Paříži.

Naproti tomu Francois Fillon posbíral hlasy typicky pravicových voličů, tedy podnikatelů a zaměstnanců vyšší úrovně především ze soukromého sektoru. Hodně hlasů dostal i od příslušníků inteligence, zejména opět působící v soukromém sektoru.

Mélenchon bodoval mezi chudými vrstvami v zámoří, ale musel získat i hlasy části takzvaných prekérních intelektuálů – to jsou ti, kteří vystudovali, ale moc se jim nedaří. Také on měl hlasy nezaměstnaných a lidí ohrožených delokalizací pracovních míst podobně jako Le Penová.

Emmanuel Macron
lovil hlasy ve všech vrstvách s výjimkou těch nejchudších a těch z malých lokalit. Přešla k němu velká část bývalých voličů socialistické strany, ale volili ho také takzvaní bobos, tedy „bohémská buržoazie“ – vesměs mladší lidé z odvětví, která jsou na vzestupu a jsou spojená s ekonomickou globalizací (banky, informatika, média a podobně).

Jak volili starousedlíci z řad migrantů, taková evidence se nevede. Podle dřívějších výzkumů byla jejich volební účast zřejmě nižší, ovšem mohli volit prakticky kohokoliv ze čtyř zmíněných kandidátů včetně Le Penové.


 .... .... .... (celý text rozhovoru ZDE)

22 komentářů :

  1. Keller je blbec a mel jsem o ne, pred par lety, jeste o hodne lepsi mineni. Myslim, ze toho, za ty stipendijni penize, zase tolik "domu neprivezl". :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naopak, je to jeden z mala co mluvi rozume

      Vymazat
  2. Hádejte, kdo ty volby nakonec vyhraje a proč? Těžké uhádnout.

    http://aeronet.cz/news/desivy-pribeh-emmanuela-macrona-byvaly-zamestnanec-rothschild-bank-absolvent-a-premiant-skoly-pro-vychovu-elit-muz-odnikud-s-podporou-sionistu-ktery-chce-zakazat-vyuku-tory-ale-posilit-talmud/

    OdpovědětVymazat
  3. Odpovědi
    1. PAW
      Frantici , /at si inteligent brepta cokoliv /, maji na vybranou mezi Le Pen a vladou teoristu.
      Vypada TO SLIBNE,ze si vyberou Teroristy- silene fanaticke islamisty a pak dalsi volby uz budou zajisteny pro ne, bez problemu.
      V Britannii to same !! Jsou uz tak vycviceny .. Nechteji nic normalniho ...

      Vymazat
  4. Pane Kellere,me jmeno je BroukPytlik a jako takovy toho moc nevim.

    Ja si dlouho lamu hlavu nad otazkou : jestli lePen vyhraje ve Francii a Francie opusti EU cili French_exit, kdo na tom videla Rusky BLOK ci USA Blok.

    Ja to nemohu dlouhodobe odpovedet!!
    Pripada mi USA blok pokud bude se pohybovat podle Trumpvych slibu( o cemz pochybuji).

    Taky mne neni jasny proc Macron s spojenim na Rotchildy ma komunistickou orientaci (mirne)

    Kdyby jste ci nekdo ze znalych odpovedel.

    Vas BroukPytlik

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Re (20:48):
      Nedovolil bych si zastupovat prof. dr. Kellera, který se vám stále ne a ne ozvat, takže jen osobní názor:
      Ta volba je pro i budoucnost celé EU sice dost závažná, ale ať již to Marine le Penová vyhraje či ne, svět se i tak bude točit dál.
      Globální řízení světa nesedí v Elysejském paláci, jakkoliv by tam jistě rádo uvidělo svou loutku.
      Ale tou Marine le Penová není.
      Rozhodnou však franc. voliči, a nejdůležitější je to, aby se ta volba "povedla" hlavně jim!
      Ani v případě vítězství té le Penové si nedělejme nějaké iluze o tom, že by ta země zásadně změnila svůj euro-atlantský kurz.
      Dál zůstane v NATO, dál bude plundrovat Afriku, dál se bude podílet na agresi Západu vůči zemím třetího světa.
      A ani to avizované vystoupení z EU není tak jisté. Není tak jisté, jak by dopadlo referendum o vystoupení.
      A tak jediné, co té Marine zbývá, je důraznější obrana Francie proti imigrační vlně řízené globálními hybateli světa ...
      I tak by to byla pro tu zemi veliká úleva. A nejen pro ni.

      Vymazat
    2. Jo, jasně že LePenn zaručeně není loutkou. Tak jako jí nebyl Tsipras, Trump... Jste opravdu nepoučitelní idioti, ty vaše mantry opakujete stále dokola jako falešní flašineti ať se děje co se děje.

      Vymazat
    3. To jsme si mysleli taky bohuzel o Trumpovi (mozna ze udela slusnou praci???).
      Zde vubec neni (aspon mne jasne jaka koalice stoji za Trumpem a jaka koalice za lePen ci panem Faragem).
      Jisty muj znamy delajici do politiky , mne tvrdil pred 10 ti lety , ze je snaha nastolit fasismus a ja tomu docela verim!!!
      Pro mne to je divny svet, ja jsem jednoduchy BroukPytlik a potrebuji videt veskere karty ve hre jinak nechapu NIC!!!

      Nemam konexe na vestirnu v Delfach, a tak doufam , ze mne nekdo osviti (Ne Honolulu), z rekne jasne co bude!!!

      Diky za odpovedi Vas BroukPytlik

      Vymazat
    4. Pytliku, ty jsi hloupy a nudny, nepis

      Vymazat
    5. Pro 22:32: když ostatním nadáváte (nevím proč) a píšete, že Le Penová je loutka, tak to můžete napsat, že generál De Gaulle byl také loutka. Je to úplně stejné. De Gaulla také nazývali ultrapravičákem, fašistou a byly proti němu pořádány velké demonstrace. Mimochodem, měl i podobný program, jako Le Penová. Ona také chce samostatnou francouzskou politiku nezávislou na NATO, USA, EU. Čí je prosím vás loutkou Le Penová a čí loutkou byl De Gaulle?? Můžete vysvětlit?

      Vymazat
    6. to 4:42
      Z toho nadávání si nic nedělejte, prostě někteří lidé nic jiného krom toho neumí.
      To, že Francie patří mezi velmoci je zásluha generála De Gaulle, který pozvedl Francii z trosek kolaborace po druhé světové.Víme všichni, jak ve druhé světové dopadla Francie, podvolila se Německu a kolaborovala s nacisty. Nebýt generála De Gaulle tak by dnes asi byla jen komický přívěšek Německa. Stejně jako Tito v Jugoslávii tak i De Gaulle by dnes nikdy nepřipustili vstup jejich zemí do nějaké EU, oba hájili suverenitu svých zemí, Tito dokonce i proti tehdejšímu SSSR.
      Le Penová se snaží kopírovat De Gaulle, je otázka zda se ji vůbec podaří dostat do funkce a zda bude mít tu sílu a autoritu jako měl De Gaulle, aby zásadním způsobem ovlivňovala budoucí dějiny Francie.

      Vymazat
  5. Keller kdesi řekl, že nás čeká fašismus. Není ten Macron něco jako Adolf? Přečtěte si ten článek u 19:49. Zajimavé, že Macron vzešel z Rotschildovy dílny a to vzešel z ní také Adolf, podporován jeho bankou před i během druhé světové války - prý do doby 1 měsíc před Overlordem, tedy 9 měsíců před koncem druhé světové války /mimochodem víte o tom, že II. světová válka začíná předčasně - myslím o 4 roky než byl plán, protože Hitlerovi hrozil státní bankrot?/ S tím Adolfem vládce světa Rotschild moc nepochodil. Ale možná, že ano, protože půjčené peníze je bankéři povinen stát vrátit. Čili Německo asi vrátilo ty půjčené peníze Rotschildovi, tak jak Rusové vrátili poslední půjčku Emerice někdy po roce 2000 a jak penízky rovněž vrátila GB - v roce 2006 jestli se nepletu. Ví někdo o vrácení peněz Německem Rotschildovi? Trollové nepište mi že se mám svěřit do rukou zakladatele Nové republiky - budete zcela vedle - já jsem to někde slyšel i četl. Jinak pokud byste uměli polsky - i pšonsky je dobře umět - doporučuji Vám pana doktora Jaskowskeho /MUDr/, muže se širokým rozhledem, který ve svých hodinových pořadech na youtube informuje o zdraví a také o dějinách - např. o tom, co to je City of London. Jinak ještě poznámka na okraj - pokud tento článek /internetový odkaz - viz 19:49/ říká pravdu, tak ti Francouzi musí být na hlavu padlí, jestli si zvolí takového prezidenta. Zdá se Vám, že Adolf byl normální? Nuže zde máme příklad muže podobajícího se Adolfovi. Ano - volí druhého Adolfa /metody toho Microna nebudou tak zjevné, jak to vytýčil Adolf v Mein Kampf, ale výsledek nakonec bude stejný/. Je tomu tak protože v případě Francouzů se jedná o typický produkt kapitalismu - homo consumens. To je člověk, který ze strachu před svobodou před ní uteče tak, že se přimkne k mocnému vůdci - před II. sv. válkou v Německu to byl Adolf Hitler. O tom píše Erich Fromm ve svých knihách, např. v Escape from Freedom - č. Strach ze svobody.
    Povzdech nakonec: Vážení, ten komunistický režim, který jsme zažili - mě je 65 let - to byla pohádka. Nechte se překvapit. Teprve uvidíte co nás čeká. Chtěli jste ale mět rozlet, každý fáro v garáži, hodně peněz, zachovali jste se jako homo consumens. Jak kdosi hodně chytřejší než já řekl - Lidé ten komunismus neunesli. Jsem zvědav jestli unesoo ten kapitalismus. Píše nestranik a již jsem to zdůraznil několikráte. Nepřeji si stalinský komunismus, ale zreformovaný. Nechal byl znacionalizovat velké kapitály, tedy koncerny, v soukromých rukou bych ponechal pouze malé kapitály a služby. Valete! Budte zdraví!

    OdpovědětVymazat
  6. 22:23 Dodatek: Poslední věta by mohla znít příhodněji - Valete! Buďte zdraví! Jestli se Vám to podaří, to jest jestli Vám to Rortchildem nebo jiným blbcem /nebo vlastně vynikajícím mužem, že ano - on jezdí v limuzině/ bude dopřáno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 22:23 souhlas zlatý socialismus

      Vymazat
  7. Jak jsem měl komunistů plné zuby, tak proti tomu co nás čeká, byla to před 89r procházka růžovým sadem - zlatá 60tá.

    OdpovědětVymazat
  8. Co se má stát, to se stane. Pokud Le Pen volby nevyhraje, posune se rozpad EU na pozdější dobu. Ale o to bude tvrdší.
    Po brexitu jsem očekával nějakou sebereflexi. Alespoň náznak zamyšlení nad tím, zda něco neděláme špatně, když britové chtějí spolek opustit a z celé řady zemí se ozývá stále silnější nesouhlas s nastaveným kurzem. Nic takového se nestalo. Naopak, ještě se utahují šrouby.
    Pokud Le Pen volby nevyhraje, volby v Německu vyhraje buď Merkelová, nebo Schulz. A to bude náš konec. Brusel ještě víc přitvrdí. Potom můžeme očekávat přísun migrantů a další utahování šroubů. Na náš "hlas" nebude nikdo brát zřetel.
    Nerad to říkám, ale jedinou nadějí malých je změna politiky velkých. Tak že, dokud se nezmění klima v Německu a Francii, bude se u nás poslouchat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Hricáku, sdílím zcela totožný názor jako Vy,Celá sebestředná nepoučená EU, skončí velice špatně.EU se přetváří ve IV.říši, byť vícerychlostní, to je již ale jedno, s její absolutní mocí a vyžadováním poslušnosti po všech malých státech.IV.říše s Bruselem a USA, nařídí, musí se poslechnout a vše odkývat, jinak bude zle a to si politici typu slizského Sralbotky a jejich neuposlechnutí, nemohou dovolit.Bude se trestat, přitvrzovat, utahovat šrouby stále těsněji integrovat-rozuměj islamizovat a odnárodňovat.Knihovník bez maturity Schulkz je velice nebezpečný a apoliticky agresivní, chování při projevech se silně podobá Adolfu Hitlerovi.Oba mají jistou podobnost v tom, že byli nevzdělaní, malíř pokojů a prodejce knih.Toto ať si v sobě zúčtuje každý sám, kdo hlasoval v referendu pro vstup do EU a mechal se tak oblbnout a zmanipulovat.Prozřetelnost u mne volila NE.Absolutní poslušnosti s odevzdáním vlastenectví do rukou Bruselu, je tou největší genocidou na náš národ i ostatní státy.Další referendum o vystoupení z EU už nikoho odhlasovat nenechají.

      Vymazat
  9. Ano velka tragicka organizace EU .....a presne IV. Rise co se hitlerovi nepovedlo vojenskou cestou se vydarilo ted za velke podpory ovcanu , kteri naivne doufali ve svetle zitrky , ja byla proti nejak vzdy vim jak se vse vyvine uz dlouho dlouho predem , jsem smutna z toho jak mi vse vychazi i kdyz jako vedma bych byla asi dobra ....😞😞😞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 8:58 Na takové prognózy nemusíte být být vědmou. Stačí mít zdravý rozum a imunitu proti syndromu stáda. Pak člověk jen nevěřícně kroutí hlavou nad tím, jakých výšin může dosáhnout lidská hloupost. Jen nevěřícně zírá, jak lidé ochotně a s nadšením dokáží jednat proti vlastním zájmům. Stačí dostatečně hlasitě zařvat "Kdo neskáče, není...." a prosťáčkové skáčí, i když si při tom rozbíjejí hlavy a lámou hnáty.

      Vymazat
  10. Občany ve světě diktatury kapitálu nečeká nic lidského, to dá rozum. Kolik lidí ten svět přežije? Musíme doufat v zázraky, že se diktatura kapitálu zhroutí bez užití zbraní hromadného ničení, které jsou určeny pro "humanitární účely", jak je označil "největší" český Shakespeare.

    OdpovědětVymazat
  11. 10:36 - poslední komentátor: Přísloví jsou dvě: Dokud dýchám, mám naději /latinské/. Ale také je přísloví: Naděje matka hloupých. Škoda, že to již nikdo nečte. Nemyslím tím, že jsem napsal zvláštní moudrost. Zajimala by mě reakce připadného čtenaře, ochotného reagovat.

    OdpovědětVymazat

Reklama