Reklama

.

.

pátek 28. dubna 2017

Nad Libyí zuří letecká válka, o které se nepíše. Jak si stojí síly generála Haftara?

Napsal a přeložil Geo
28.4. 2017   Eurasia 24
Západní mainstreamová média publikují jen minimum aktuálních informací z Libye, aby se čtenář nedozvěděl, jakou katastrofu Západ svojí intervencí způsobil. Země se po smrti Muammara Kaddáfího propadla do chaosu a bojů několika frakcí a koalic. Dvě z nich, podporované různými zeměmi, zapojují do bojů také bojová letadla.V zemi působí dvě znesvářené „libyjské vzdušné síly“ – letectvo Libyjské národní armády (LNA) generála Khalify Haftara a „misurátské“ letectvo koalice nazvané Libyjský úsvit.

Zatímco Libyjskou národní armádu aktivně podporují například Rusko, Egypt a Spojené arabské emiráty, islamistická koalice Libyjský úsvit má podporu mimo jiné Kataru (ano, proxy válku proti sobě vedou v Libyi dvě členské země Rady pro spolupráci arabských států v Zálivu).

Jak na tom je aktuálně letectvo Libyjské národní armády generála Khalify Haftara?

Jeho vzdušné sály ztratily během posledních týdnů v boji s islamisty dva Migy 21 a jednoho z jejich pilotů. První MiG-21 byl sestřelen nad Al Sabrí v provincii Benghází (stalo se to 18. dubna a jednalo se o typ MiG-21MF), druhý se zřítil u Tobruku během návratu z náletu na islamisty v Derně. Zahynul přitom velitel libyjské letecké základny Gamála Abd al-Násira.

Haftarovy síly ztratily také jeden z bitevních vrtulníků Mi-35, který byl zasažen a zničen na zemi na letecké základně Las Ranuf během útoku islámských milicí. Uvedené ztráty omezily možnosti letectva Libyjské národní armády (LNA) v bojích se silami Libyjského úsvitu z Misuráty o tzv. „Ropný půlměsíc“ ve střední Libyi.

Od ledna 2016 tak vzdušné vojenské síly LNA ztratily při haváriích a v bojích s nepřítelem celkem 8 letadel: 3 MiGy 21, 5 MiGů 23 a také 6 vrtulníků včetně dvou bitevních Mi-35. Udržování letadel, která v řadě případů stála desítky let v hangárech nebo i pod širým nebem, v provozuschopném stavu s využitím náhradních dílů z Egypta a Ruska neumožňuje zachovat početní stavy letuschopných strojů vojenského letectva.

Zatímco přišla o 14 letounů, podařilo se LNA doplnit inventář pouze 6 opravenými letadly. V daném okamžiku tak LNA disponuje pro vlastní boj osmnácti nadzvukovými proudovými letouny (14x MiG-21 a 4x MiG-23), sedmi bitevními vrtulníky Mi-35 a čtrnácti dopravními vrtulníky Mi-8 (používanými také pro bombardování). Z letounů jsou bojeschopné všechny 4 stroje MiG-23, zatímco MiGů 21 jen část.

Ověřit bojeschopnost vrtulníků je složitější, protože nemají palubní čísla, sám Haftar však hovořil o 10 strojích, které vedou „protiteroristické akce“ proti milicím „Misuráty“.

Letos 27. února podle serveru warisboring.com předalo Rusko Haftarovi několik strojů Mig-23, ty se ale ještě do bojů nezapojily.

Létající personál vojenského letectva LNA tvoří především starší piloti ještě z dob Kaddáfího Libye. V červenci 2016 ukončilo egyptskou leteckou akademii 35 libyjských pilotů, kteří dnes létají na dvoumístných strojích MiG-21 na letecké základně Gamála Abd al-Násira u Tobruku, ale bojových akcí se zatím nezúčastňují.

S novými piloty pro MiG-23 je to ovšem složitější: Egypt sám nemá taková letadla ve výzbroji a také samotný letoun je podstatně složitější a náročnější na pilotáž než MiG-21.

V bojích o ropná pole poskytují silám LNA přímou vzdušnou podporu Spojené arabské emiráty (SAE), které rozmístily v Libyi několik ozbrojených turbovrtulových letadel Air Tractor. Vzhledem k omezenému operačnímu doletu však není možné „traktory“, které operují ze základny Al Khadim v jihovýchodní Libyi, používat ve vzdálených jižních a západních oblastech země.

SAE v současné době tuto základnu rozšiřují, práce však ještě nejsou ukončeny – hotova je prozatím jen polovina vzletové a přistávací dráhy a tak Emiráty sem moderní proudové stroje s delším doletem zatím nemohly přesunout.

Jedinými silami letectva LNA v blízkosti nepřátelské Misuráty tak jsou jedna Mirage F-1, dva stroje Su-22 a jeden Mi-35 na základně Al Watíja u Zintanu, které jsou ovšem využívány pouze k průzkumu podél linie kontaktu znepřátelených stran.

Dne 5. dubna 2017 zahájilo Haftarovo letectvo nálety na leteckou základnu Tamanhint (leží cca 30 km od Sabhá), kde probíhají boje mezi 12. brigádou LNA a dvěma oddíly „Misuráty“.

Letectvo Libyjského úsvitu reagovalo na tyto akce LNA útokem na leteckou základnu Brak (leží cca 80 km od Sabhá), kterou využívají Haftarovy MiGy 23. Představitelé Misuráty oznámili, že jejich L-39 zničily při náletu na zemi jeden Mig-23. LNA tento údaj nepotvrdila.

Další vývoj letecké války nad Libyí bude zřejmě ještě dramatický: podle dobře informovaného odborného žurnalisty Babaka Taghvaeeho obdržely vzdušné síly Libyjského úsvitu peníze od Kataru na přípravu pilotů pro vzdušné údery proti Libyjské národní armádě. A není vyloučeno, že dojde i na vzdušné duely MiGů – také v inventáři „Misuráty“ jsou totiž letouny MiG-23.
mbi, Geo, Eurasia24.cz

Zdroje: warisboring.com, Diana Michailova, Babak Taghvaee

11 komentářů :

  1. Vše v Lybii jde podle původního plánu.Země je v
    troskách a pere se o ni několik skupin.Že se tam jedná o plánovanou činnost dokazují blízkovýchodní
    státy svou účastí na obou stranách.Aby konflikt
    vydržel co nejdéle.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. PAW
      Dobre to je pravda ,ALE KAZDY MRAK MA taky STRIBRNOU OBRUBU . Jo.
      Protoze tam Usaci nemuzou udelat zakladny a protoze potom maji strach ,ZE MAJI STALE NEDOSTATEK ZAKLADEN NA VYVOLANI VALKY SVETU....
      Konflikty , kdyz budou pokracovat, pak Usaci neustoji, ANI EKONOMICKY.. Je toho moc na ne a stale vice to roste, zoufalstvi pak plodi evidentni silenstvi,bezradnost jak z toho VEN.
      Uz ani MAD DOGS , ktery zuri ale , nevi co delat.
      A delsi dobu jiz, "SPOJENCI" ,vlastne kolonie, JEDEN ZA DRUHYM odpadavaji a DESERTUJI OD NICH ....v prubehu.
      Zatim co sila Ruska a Ciny vzrusta nikoliv v poctech ale v KVALITE.
      PAW

      Vymazat
  2. A proč to všechno musel odsrat chudák starej Kadaffi - a ještě tak odporným způsobem! Že už se konečně někdo za ten příšernej humus, kterej po světě platí a rozpoutává, nestydí! A na straně druhé - proč vždycky tihle štváči dokážou zbankat civilní obyvatelstvo dané země pro taková zvěrstva? Proč se všichni občané Libyje tenkrát nesemkli proti najatým vrahům a rozpoutávačům pekla, a nepostavili se do jednoho šiku za svého prezidenta? To by najatým hajzlům sklaplo! Proč to dokázali jen obyvatelé Bolivie, když se tam Ernesto Guevara snažil rozpoutat revoluci? Naopak, revolucionáře nepodporovali vůbec, a vydali je vojákům! Jak je to dnes možné? Co se to s lidmi v Iráku, a v Lybiji nebo v Egyptě stalo? To opravdu chtěli mít své vlády složené z amerických loutek? Pak si ovšem plně zasloužili to, co přišlo - občanské války, genocidu a zmar, který potrvá desetiletí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 20:30 slíbí svým poskokům moc prodej zbraní za ropu a petrodolar se drží dál muslimské země to mají složitější sunnité a šíité kteří se navzájem nenávidí tam jse válčí nejlépe

      Vymazat
  3. Ministerstvo bojuje proti suchu a republika je pod vodou https://www.youtube.com/watch?v=AxvYKawX48E

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. naši posvětceni žoldaci samotnym vatikanem zatim nevědi na kterou stranu se maji přidat zato vědi moc dobře kolik jim to hodi do kešeně

      Vymazat
  4. těžko na cvičišti lehko na bojišti stale plati poučka jeneralisima suvorova kterou opajcli americki indiani a boj o ropu je zatim nekonečny do te doby než žadna nebude

    OdpovědětVymazat
  5. Ropy je na svete na milion let. Peak oil je jen dalsi bullshit zidozednaru k obhajeni neustalem zvysovani cen
    Ale libi se mi ze letouny 3ti generace jsou schopne operaci, v hruznem pripade 3ti valky by tyto masiny byli jedine pouzitelne. Stroje jako F 22 F35 f16 f18 f15, eurofighters grippen Raffale a i Sukhoje rady27, az na ty prvni jsou nepouzitelne diky relianci na computerech.
    Vsechny tyto masiny by jen spadly jak oloveny balon.
    Ale Mig 21, mig 23 mig 25, mig31 a prvni edice sukhoju 27 by by dominovali nebesa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. melete nesmysly. Ten článek je zhovadilost. Kdo zvás seděl v 21? A cona to Pkriškin??????????????

      Vymazat
  6. V migu 21 jsem sedel mockrat. Mame ho zde v hangaru a letame s nim s kamosi na letisti RAAF Wiliamtown.
    Kupujeme par l29 kdyz dostaneme fajn cenu. MIG 21 JE skvost 10ti lete dite ho muze pilotovat. Kolikrat jste ho pilotovala vy? Heh?

    OdpovědětVymazat
  7. 21 je fufínek. Ale 10tileté dítě?
    Je to formule, žádné elektronické pomůcky na eliminaci pilotovy debility.
    Přistávací konfigurace ve formě 400 km/h šutru.
    Tak si nedělej z lidí prdel.

    OdpovědětVymazat