Reklama

.

.

neděle 2. dubna 2017

Oskar Krejčí: Svět na spontánní cestě do velké války!


2. 4. 2017        Prvnizpravy
USA sní sen o nejlepším meči a nepřekonatelném štítu. Nebezpečný sen o zachování privilegií pomocí války. Pravděpodobnost války se tak zvyšuje, upozorňuje v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz politolog Oskar Krejčí.


PZ: Minulé dny byly plné nejrůznějších důležitých událostí, přesto bych rád začal náš rozhovor tím, co teprve proběhne v druhé polovině začínajícího týdne – návštěvou čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v USA. Vidíme, že naše média hlavního proudu se tomuto tématu nevěnují, každopádně nevidíme hysterii, která byla při návštěvě stejného čínského představitele v Praze. Myslíte si, že Trumpovo setkání se Si Ťin-pchingem patří mezi málo významné?

Je zřejmé, že mi podsouváte odpověď, ale máte pravdu – v této chvíli je summit Trump–Si nesporně nejdůležitější událostí. Podle oficiálních prohlášení se setkávají nejvyšší představitelé dvou největších ekonomik. Jde však také o něco jiného. Koncem týdne komentář agentury Nová Čína v této souvislosti mluvil o „Thukydidově pasti“…

PZ: To je co?

Thukydides pět století před naším letopočtem v pozoruhodné knize „Dějiny peloponéské války“ psal, že ke zmíněné válce došlo proto, že Sparta ztrácela na Peloponéském poloostrově nadřazené postavení, neboť moc Athén rostla rychleji než spartánská. Proto Sparta zaútočila na Athény – vůbec nezáleželo na tom, jaký je domácí politický režim těchto městských států. Pastí by mohlo být, kdyby takovéto chování bylo zákonité. Kdyby vždy, když hegemon svá privilegia ztrácí, řešil situaci preventivně – válkou. Skutečností ovšem je, že se 21. století mění na čínské století, a tento fakt se asi nedá změnit jinak než velkou válkou.

PZ: A řeší vždy hegemon ztrátu svých výhod válkou?

Zmíněný komentář agentury Nová Čína uvádí jako alternativu k Thukydidově pasti možnost uznání výhod ze vzájemné ekonomické závislosti. Thukydidova kniha patří ke zlatému fondu teorie mezinárodní politiky. Přesto si myslím, a mnohokrát jsme o tom spolu už mluvili, že vzájemná ekonomická zavislost přináší větší východy než případná válka.

PZ: To je hezké, že si to myslíte – ale jak se svět vyvíjí? Když se rozhlédnete kolem sebe, co se zdá pravděpodobnější? Řítíme se do Thukydidovy pasti, nebo ke světu, v němž je politika svázána výhodami ekonomické zavilosti?

Vidíme rozporné známky obojích vývojových tendencí. Problém je v tom, že akty spojené s Thukydidovou pastí mají tendenci nabalovat se, podřizovat si dílčí politická rozhodnutí, a postupně tak narůstá pocit nevyhnutelnosti války. Těm, kdo nikdy neslyšeli o dialektickém zákonu změn kvantity v kvalitu, je možné připomenout lidovou moudrost – stokrát nic umořilo osla.

PZ: Vy máte tendenci utíkat k abstraktním tézím. Můžete být konkrétnější? Máte pro svá tvrzení nějaké konkrétní příklady?

Problémů se nahromadilo tolik, že někteří komentátoři jsou přesvědčeni, že ke schůzce Trump–Si dochází příliš brzy. Že by byla vhodná delší příprava. Na americko-čínském summitu budou totiž pravděpodobně otevřena závažná témata, která zazněla v amerických prezidentských volbách – o údajném umělém podhodnocení čínské měny, které znevýhodňuje americký zahraniční obchod, o „ekonomice založené na pirátství“, o takzvané agresivitě Pekingu v Jihočínském moři. Jenže jsou i další problémy: provokace válečných lodí USA v Jihočínském moři, vysvětlení, co znamená programový cíl „Vůdcovství USA v asijském Pacifiku“, ale také zvažování možnosti dodávek amerických zbraní na Tchaj-wan, rozmisťování amerického protiraketového systému THAAD v Jižní Koreji a v Japonsku…

PZ: O systému THAAD jsme už mluvili. Nikdo jiný ale u nás toto téma nepřevzal. Nepřeceňujete jeho význam?

Je to stále stejný problém jako v době sporů o americký radar v Brdech. Včetně informačního embarga. To, že se daný radar nestaví, není žádné supervítězství, protože budování globální protiraketové obrany USA dál pokračuje. Bylo tomu tak za Bushe i za Obamy, je tomu tak i za Trumpa.

PZ: Abychom nebyli obviněni z laciné propagandy, asi by to chtělo větší údaje.

Podle dostupných údajů disponují v současnosti Spojené státy 30 antiraketami GBI, 130 antiraketami Standard 3, a 150 protiraketovými komplexy sytému THAAD rozmístěnými jak na území USA, tak i na území svých tichooceánských a evropských spojenců. Tento pruh od Polska po Japonsko a Aljašku je stále zahušťován. Podle informací z Washingtonu by v roce 2022 měl zahrnovat tisíc jednotek antiraket – a v perspektivě by měl tento počet převýšit množství jaderných náloží v ruském a čínském strategickém arzenálu.

K tomu si přidejte přípravu na rychlý globální úder (Conventional prompt global strike; CPGS), o kterém jsme mluvili přibližně před měsícem. Ten předpokládá, že ozbrojené síly USA budou schopny ničivého úderu proti důležitým centrům kdekoliv ve světě – a to za méně než jednu hodinu.

PZ: V souvislosti s CPGS jste však nemluvil o nukleárních, ale o konvenčních náložích.

To máte pravdu, ale to byl jen jeden rozměr směřování do Thukydidovy pasti, ke spontánní cestě do války. Před měsícem Hans Kristensen, Matthew McKinzie a Theodore Postol, vynikající američtí odborníci, zveřejnili v Bulletinu atomových vědců informaci, že Spojené státy dokončily přezbrojování svých strategických raket na ponorkách novými hlavicemi založenými na takzvané „superfúzi“. V důsledku takového přezbrojení by se měla efektivita amerických strategických sil zvýšit zhruba na trojnásobek.

PZ: Efektivita se v daném případě měří jak?

Schopnost zničit nejopevněnější cíle. Například podzemní sila mezikontinentálních balistických raket (ICBM). Pozoruhodné je, že přezbrojování začalo v roce 2009 a pokračovalo v době, kdy americký prezident a nositel Nobelovy ceny míru Barack Obama na veřejnosti vyzýval k jadernému odzbrojení. Před deseti lety pouze 20 % amerických strategických raket na ponorkách mělo potenciál ničit sila ICBM; dnes má tuto schopnost 100 % těchto raket.

Kombinace všech těchto vojensko-technických inovací snižuje pocitový práh rizika, které je spojeno s rozhodováním o začátku velké války. Vytváří iluzi beztrestnosti útoku na Rusko a Čínu, představu, že je možné protivníka jedním úderem odzbrojit a zlomit – ne-li zničit. Je to sen o nejlepším meči a nepřekonatelném štítu. Nebezpečný sen o zachování privilegií pomocí války. Pravděpodobnost války se tak zvyšuje.

PZ: Na květen je připravován summit NATO. Jsem přesvědčen, že odtamtud zazní slova o potřebě míru.

To asi ano, ale zároveň tento summit zvýší tlak na vojenské výdaje ve výši dvě procenta hrubého domácího produktu ročně…

PZ: A nemají pravdu Američané, když říkají, že oni platí okolo 70 % aliančních peněz. A že jim je Evropa, zvláště Německo, dluží?

Spojené státy dávají na vojenství zbytečně moc. Přizpůsobovat se tomu, kdo plýtvá, jen proto, že je to nejsilnější spojenec – to je zjevný nesmysl. Mluvit o dluhu Evropy za studenou válku je ale složitější. Smlouvy o pobytu amerických vojsk v Německu mají velice pravděpodobně tajné části, tam se asi mluví i o penězích. Na druhé straně naznačovat, že americká vojska jsou v Evropě z charitativních důvodů, je další nesmysl. Jsou tu, protože to vyhovuje americkým zájmům. Mimochodem, otázka pomoci a vděčnosti tvořila velké téma už pro otce-zakladatele USA. Tehdy se řešila otázka, zda pomáhat francouzským revolucionářům, protože Francie pomáhala amerických revolucionářům v boji proti Británii. Alexandr Hamilton tehdy upozornil, že monarchistická Francie nepomáhala americkým republikánům z lásky k revoluci, ale kvůli vlastnímu konfliktu s Británií. Suma sumárum, podle Hamiltona vděčnost není kategorie, s níž pracuje zahraniční politika.

Začíná být zřejmé, že narůstající tlak Washingtonu a vojenských byrokratů na zvýšení výdajů je spojen se snahou odstranit obchodní deficit USA, a to především s Německem. To asi pochopil i německý ministr zahraničí Siegmar Gabriel, který označil za nerealistickou snahu donutit Berlín zvýšit roční vojenský rozpočet na více než 70 miliard eur, což je téměř 1,9 bilionu korun.

PZ: Přesto ale tlak na „dvouprocentní vojenský rozpočet“ poroste.

Jsme vězni politiků a propagandistů z mainstreamových médií, kteří na nás s nadšením valí absurdní apokalyptické zvěsti o tom, jak se Rusko chystá zaútočit na Pobaltí a Polsko a že Čína připravuje válku v Jihočínském moři. Přetavit tyto pseudoinformace na emoce není příliš obtížné. A vystrašený člověk pak schválí na obranu cokoliv.

PZ: A vy si myslíte, že Moskva a Peking nedělají v tomto směru chyby?

Každý dělá chyby. V daném případě je ale nutné vrátit se na začátek, do dnů, kdy se Západ a Východ rozkmotřily. Do doby, kdy Západ vsadil na násilné rozbití Jugoslávie. Dokud toto nebude vyhodnoceno alespoň jako chyba (když ne jako zločin), těžko může někdo na Východě Washingtonu a Bruselu věřit. I proto se mluví o fatálnosti Thukydidovy pasti – důvěra nejen chybí, ale stále ubývá.

PZ: Nikdo na Západě se ale k takovéto sebekritice nechystá.

To věru ne. Zmínil jste květnový summit NATO. Tam by mělo být rozhodnuto o přijetí Černé Hory do Aliance. Bude tak dokončeno oddělování Srbska od moře. A nejde o žádnou náhodu. Podívejte se na cíle, které v tehdejší už zmenšené Jugoslávii bombardovalo NATO v roce 1999. Ničeno bylo Srbsko, Černá Hora byla ušetřena.

Obdobně to vypadá na Blízkém východě, kde začíná být zřejmé, co nás čeká po porážce takzvaného islámského státu. Už teď se mluví o referendu v iráckém Kurdistánu, o přechodu od autonomie k vlastnímu kurdskému státu. Protože iniciativu v této otázce převzal Washington, lze očekávat snahu silou změnit hranice Iráku a Sýrie. Plus zesílit tlak na Turecko a Írán. Žádný klid na Blízkém východě nebude.

PZ: Teď to vypadá, že zneužíváte naše rozhovory k šíření pesimismu. Někdo by dokonce mohl říci „blbé nálady“…

Jedním z hlavních nástrojů boje proti Thukydidově pasti je veřejně hovořit o nebezpečí války. Nic není osudově dáno. Diplomacie má pořád naději. Snad proto se konají rozhovory Trump–Si, snad proto na sebe najdou čas Vladimír Putin a Donald Trump na summitu G-20 v polovině letošního roku v Německu. Pesimismus nesmí blokovat mysl a svazovat ruce. Nesmí se podléhat tlaku sobeckých zájmů některých skupin, snadno zkorumpovatelným politikům a veřejnoprávní hlouposti. Thukydidova past naznačuje, že válka přichází sama. Budoucí mír ale vyžaduje dnešní činy.

Za První zprávy rozhovor vedl Jiří Kouda

23 komentářů :

  1. Vivat přátelským vztahům a spolupráci mezi Ruskem a Čínou!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano pak nato neuspěje

      Vymazat
  2. Protektorat Cesko zase na spatne strane.

    OdpovědětVymazat
  3. Politici vždy postavili národ na špatnou stranu.
    Jen občané nechtějí pochopit,že politici sledují
    pouze svoje zájmy a zájmy národa je nezajímají.
    Proto ve volbách jsou voleni stále ti samí.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Usaci spolehaji na to ,ze kdyz zapomenou na minulost , zapomenou vsichni. Tak zapominaji a potlacuji vse co se nehodi.
      Coz se jim stane osudny.
      Maji asi milion vedeckych , politickych a vojenskych ustavu , kde nevyplodi jediny originalni napad a kdy jo tak to konci katastrofou.
      Afganistan, Vietnam atd...

      Vymazat
  4. Povidani od Esopa:
    ja jsem BroukPytlik a vse vidim ze sve dire v zemi.
    Ja toho moc nechapu jim korinky, a bojim se krtku.
    Pripada mi ze pan Oskar Krejci vi o cem mluvi!!(ALE NENI TO ONO) ale asi je taky krtek ci jim pomaha!!
    Thukydides a jeho Recko bylo jina situace. Vse bylo viditelne, v dnesni svete vse jsou tajne organisace bankeru !!! a ruznych iluminatu.

    Ja jim rikam neviditelny krtci , strasne nebezpecni ti vas sezerou a ani je nevidite.

    Tak pan Trump narika ze jeho armada je uplne znicena a potrebuje modernizaci a pritom USA davalo na armadu 7 krat vice nezli Cina /rocne.

    Kam ty penize sly??? po 20 let pPohadka od Esopa :
    Ja jsem proste BroukPytlik. Pan Honolulu (nic proti nemu nemam osobne) ukazuje situaci v USA znacne zkreslenou (nic proti Honolulovi , on se pouze snazi PSAT JAK TO VIDI!!!) dle mne je to TROCHU ?? zkreslene, ja to vidim jako BroukPytlik z me diry v Zemi.
    Jsou zde dravci znami , Hillary z mene znamy Trump. Oba mi rikaji , ze mne miluji a chteji mi pomoc.
    Ovsem ja jsem v sve dire v zemi , jim sve korinky a rikam si sakra jak mi chcete pomoc , kdyz jste vse uz rozmlatili na kusy!! buldozery a tanky!!

    A tak nesdilim optimismus pana Honolula , i kdyz si uvedomuji , ze mnoho Americanu jsou slusni pracovity lidi.

    Ja asi sdilim nazor s panem Karzajem z diry Afganistan. Ktery ve sve knize napsal : ze ma rad Americany jako lidi , ale ma znacne problematicke citeni proti vlade USA neb zatahly Afganistan do neprijemne situace !! Ovsem USA melo k tomu duvody, ktere prumerny ctenar nechape , neb se nikdy nepodival na mapu Afganistanu , a precetl nic o zemich a broucich okolo Afganistanu a co se tam deje.
    Samozrejme !!! chyby byly delany , to je ale realna historie, nebudme najivni a hlavne jak se branit proti hnedym krtkum aby nas nesezrali za ziva .

    Ted se jich narodilo strasne mnoho a pohybuji se z jihu!!

    BroukPytlikenize mizely nevim kam???, to mi nevysvetli zadny krtek!!

    Pritom toto kovencni vyzbrojovani nema smysl , proti komu?? Amerika nemuze vyhrat proti Cine konvencni valku!!

    Pritom krtci presunuli do Ciny veskery prumysl!!! z USA pred 20 ti lety, proc USA jim to dovolilo??

    Zajiste , ze v prvni rade si Cinane vybudovali prumysl, jenz je nutny pro armadu : metalurgii , vyrobu zelaza, elektroniku. Pochopitelne vse je mozne pouzit pro jakekoliv cile!

    A tak ja vidim to ne jako Theukides ci Oskar Krejci, neb co je na scene je odlisne ! Proc Amerika si vyzbrojila sveho smrtelneho oponenta je mi otazkou???? Je to jako kdyz krtek by rekl vrane , kde se bude prochazet na slunicku a opalovat se aby ho vrana sezobla a mela dobry obed.
    A tak ja jako BroukPytlik se bojim vran i krtku a vubec nejsem nadseny kdyz nemohu v klidu jist korinky a buldozery nici zemi okolo.

    BroukPytlik

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pytliku to jsi napsal vtipne palec nahoru

      Vymazat
    2. Anonymní2. dubna 2017 22:45
      „Proc Amerika si vyzbrojila sveho smrtelneho oponenta je mi otazkou????“
      Nevybudovali a nevyzbrojili ho náhodou vlastníci Ameriky, oni krtci? Nejspíš se postupně stávají, také vlastníky Číny. Je to slibná, nová investice. P.K.

      Vymazat
    3. Ano , absolutne souhlasim. TO PROTO ZE KRTCI !! JSOU EXPERTI NA TUNELY!!! pod terenem. Jen se podivejte na Cesko, stejna prace MITRU KRTKU!!!

      A tak pan ESOP mel pravdu pred 2000 lety, mysleme v analogiich , dostaneme se dale!!

      Ovsem Krtci maji sve nepratele jako Pasovci, ci ruzne zvirata taky delajici tunele pod zemi . Nejhorsi jsou vsak HNEDY MRAVENCi z jihu , jako Brazilie, Afrika prijdou ne v hejnech ale v mracich a vycucaji vas k smrti . Neni zachrany proti nim!! Ovsem potrebuji k tomu pomoc od krtku!!!

      BroukPytlik

      Vymazat
  5. Většina /určitě více než 90 procent - to je můj odhad/ lidí v republice, jak již zde mnohokráte zaznělo o takovém pohledu jak tento vůbec neví a nezajímá se o něj. Většina lidí říká, že se o to nezajímá, protože stejně nic nezmění. Jinak pokud bude u moci po volbách Babiš, jeho reakce na Brusel, bude identická jako reakce Sobotková a sondáže ukazují že ANO ve volbách zvítězí. Ted jsem právě poslouchal Svobodný vysílač, kde jsem se dozvěděl v úvodní půl hodině jak obtížný odchod čeká Anglii, jak ji to EU hodlá osladit. A v EU se hraje čím dále hlasitěji Deutschland Deutschland uber alles...Když tohleto opakovaně slyším, říkám si že za totáče to vůbec nebylo tak špatné. A trollové do toho. Napište zase nějaké úsměvné báchorky o svobodě v kapitalismu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 22:50 jestli to dopadne špatně a zvítězí babiš tak za 4 roky už volby nebudou nebo budeme žít v totalitním multikulturním makrelystánu ano zlatý socialismus vezmou nám naší zem a bude konec na jak dlouho? habsburkové tu byly 300 let

      Vymazat
    2. Anonymní2. dubna 2017 22:50
      „.. říkám si že za totáče to vůbec nebylo tak špatné.“
      Žijeme tady a nyní. Za totáče to vůbec dobré nebylo, neboť svět byl permanentně na pokraji války. Pouze se to příliš neventilovalo před pracujícími. Chcete-li se navrátit do tehdejšího ráje, vypněte televizi a počítač a jste tam. P.K.

      Vymazat
    3. P.K. 1:03 "...pernamementně na pokraji...", za to teď, vesměs za pokrajem. "Do tehdejšího ráje ...", kdyby to stačilo, vypnu obojí hned, i když tu totalitní televizi bych, selektivně, snes.A internet? Tou dobou, i na západě, byl sotva v plenkách. Připomenu, v roce 1991 jsem PC 286 pořizoval za 1290 dolců. Však, milej P.K.?

      Vymazat
    4. Anonymní3. dubna 2017 5:04
      Nic ve zlém, jenom nemám rád poraženectví. Vím, že už nás mají skoro na lopatě, ale ještě ne úplně. Tak se musíme snažit dělat problémy, ne to přijmout. Okamura premiérem!! P.K.

      Vymazat
  6. Kdo financoval Hitlera?
    https://www.protiprudu.org/kto-financoval-narodny-socializmus-v-nemecku/

    OdpovědětVymazat
  7. O získání štítu USA až tolik už nejde, mnohem důležitější je pro ně přenést zbrojní závody do vesmíru, ze kterého bude hračkou překonat jakoukoliv balistickou protiraketovou obranu. a nepochybuji, že jakmile získají tuto výhodu jako první, tak jí také jako první využijí. Jsou si moc dobře vědomi výhody překvapení prvního úderu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. USA disponuje 14ti ponorkami třídy Ohio s raketami Trident II , které s od roku 2009 vůbec nezměnily. RF disponuje na ponorkách třídy Delta IV raketami Liner , dále na ponorkách třídy Borei raketami Bulava a mobilními Rubesh . Všechny tyto typy raket po nastoupání do výšky 1 200 km už nezastaví žádný protiraketový systém ani THAAD, Aegis, prostě nic, rakety manévrují v letu , vypouštějí klamné cíle. RF má v raketové technice náskok několika generací.

      Vymazat
    2. 10:07 1 200 km? Sakra, to je ale vejška, co?

      Vymazat
    3. An.10:07 Četl jste ten článek?
      Cit.autora: "Před měsícem Hans Kristensen, Matthew McKinzie a Theodore Postol, vynikající američtí odborníci, zveřejnili v Bulletinu atomových vědců informaci, že Spojené státy dokončily přezbrojování svých strategických raket na ponorkách novými hlavicemi založenými na takzvané „superfúzi“. V důsledku takového přezbrojení by se měla efektivita amerických strategických sil zvýšit zhruba na trojnásobek.

      PZ: Efektivita se v daném případě měří jak?

      Schopnost zničit nejopevněnější cíle. Například podzemní sila mezikontinentálních balistických raket (ICBM). Pozoruhodné je, že přezbrojování začalo v roce 2009 a pokračovalo v době, kdy americký prezident a nositel Nobelovy ceny míru Barack Obama na veřejnosti vyzýval k jadernému odzbrojení. Před deseti lety pouze 20 % amerických strategických raket na ponorkách mělo potenciál ničit sila ICBM; dnes má tuto schopnost 100 % těchto raket." Q.

      Vymazat
    4. Anonymní3. dubna 2017 10:26
      No co, jako vedlejší efekt může sundat i nějakou družici, která bude mít smůlu a bude tam zrovna.

      Vymazat
  8. Zas už o válce - bože to je zase nuda! Cesta k válce ... ach bože, každý den totéž. A ty diskuzní bláboly k tomu.....

    OdpovědětVymazat
  9. A k tomu to přiblblý obrázkový pexeso pro každýho, kdo něco napíše, jestli není robot - ale kokot být může. Mizející hory, prodejny a čísla popisná - jak u blbých na dvorečku.Proč tohle někdo vymyslel?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 11:40, 11:43 máte možnost, panstvo, zabývat se něčím jiným. Pokud něco jiného vůbec umíte. Zvlášť, když se domníváte, že při té spoustě zbraní a pokřiku Natoidů jak je ohrožuje Rusko, válka nehrozí.
      Přiblblý obrázkový Pexeso brání vstupům robotů. Bohužel je příliš jednoducé, aby zabránilo vstupu nechápavců vašeho druhu.

      Vymazat

Reklama