Reklama

.

.

pátek 21. dubna 2017

PAK FA je našlapaný umělou inteligencí. S pilotem si rozumí a navzájem si pomáhají

mbi
21.4. 2017  Eurasia 24
Ruský bojový letoun páté generace Suchoj T-50 přináší skutečnou technickou revoluci. Nejenže se jedná o první ruské letadlo kategorie stealth, ale především bude tento stroj využívat v dosud nevídané míře prvky umělé inteligence. Letecká společnost Suchoj zahájila letové zkoušky zcela nového palubního počítačového řídicího systému letounu T-50. Nový systém je řádově výkonnější a spolehlivější než dosud používaný.

První letoun T-50 vybavený novou palubní elektronikou a řídícím počítačem se do vzduchu vznesl letos v zimě. Podle hlavního konstruktéra Dmitrije Gribova by nový systém měl nahradit původní systém vyprojektovaný již v roce 2004 a vycházející z palubního počítače Baget (БЦВМ «Багет-53-31М).

Práce na vývoji nového systému Integrované modulární avioniky bojových systémů (ИМА БК) probíhaly během posledních čtyř let. Jedním z objednavatelů systému bylo Ministerstvo průmyslu a obchodu RF. Počítač byl sestrojen s využitím vícejádrových mikroprocesorů domácí provenience a nového, také domácího, operačního systému reálného času.

Čtyři miliony příkazových řádků

Přes centrální počítač vzájemně propojená avionika letounu T-50 obsahuje mj. systémy řízení letounu, použití zbraní, vlastní obrany letadla nebo vícestupňový systém intelektuální podpory pilota.

Centrální počítač plnící současně funkce elektronického pilota, zbraňového e-operátora i palubního e-inženýra je v reálném čase schopen automaticky rozpoznat a určit nejvíce nebezpečné cíle, zvolit optimální dráhu letu, použití nejvhodnějších zbraní a obranných prostředků letounu a také zajistit rekonfiguraci celého systému v případě selhání či poruchy některé z jeho částí.

Nový systém zajišťuje ovládání prakticky všech přístrojů letounu – lokátoru, systémů navigace a spojení,, zatímco v předchozí verze používala pro výpočet funkcí každého systému samostatný počítač.

Objem softwarového vybavení nového systému již překročil čtyři miliony příkazových řádků, nutné však je doplnit programové vybavení ještě o celou řadu složitých pracovních režimů letounu a dokončit další úkoly v oblasti komplexního zpracování vstupních informací.

Jak uvádí Dmitri Gribov, nový systém je skutečně zcela inovativní a žádné analogické řešení ve světě neexistuje: „Jako první jsme totiž nešli cestou využívání a rozšiřování způsobů řešení využívaných dalšími řešiteli problému ve světě, ale využili jsme zcela nový, perspektivní přístup, který budeme i nadále rozvíjet v rámci myšlenky ‚jednotné palubní sítě' s tím, že postupně budeme modernizovat všechny palubní systémy a zařízení. Vícejádrové procesory nám dávají téměř neohraničené možnosti k sestrojení nejrůznějších variant bezporuchového a odolného přístrojového vybavení letadla, které bude navíc lehké, energeticky úsporné a levné.“

Výměna dat probíhá v systému pomocí optických vláken. Přechod z mědi na optická vlákna umožnil podstatně zvýšit rychlost a objem přenosu dat, výrazně přitom snížil hmotnost kabelové sítě a zvýšil její odolnost vůči poruchám. Rychlost přenosu dat pomocí optických vláken je téměř tisíckrát vyšší než v případě tradičního měděného kabelu.


Síťová struktura systému zvyšuje funkční spolehlivost všech napojených přístrojů – při poruše kteréhokoli „dílčího počítače“ se systém automaticky přepne na další blok. Použití centrálního procesoru umožnilo snížit hmotnost zařízení téměř na polovinu. Výkon celého systému se zvýšil víc než desetkrát, jeho odolnost proti poruchám více než čtyřikrát.

Poprvé v historii země přitom hlavní roli v projektování i vlastním vývoji systému hrála přímo konstrukční kancelář Suchoj. Na vývoji systému pracovali výzkumníci a technici ze Suchoje společně s hlavními ruskými podniky koncernu KRET (Radioelektronické technologie): Státním Rjazaňským přístrojovým závodem (GRPZ) a Ramenskou strojírenskou a konstrukční kanceláří (RPKB).

Státní vědecko-výzkumný ústav leteckých systémů (GosNIIAS) pak zajistil modelování pracovních úkolů použití T-50 vybaveného novým systémem. Závěry GosNIIAS byly pozitivní: systém prokázal výrazný nárůst výkonu i rychlosti zpracování a výměny informací.

IQ z Taganrogu

Dalším z problémů, kterým muselo vedení OKB Suchoj čelit, byla odborná příprava a udržení si vysoce kvalifikovaných programátorů. Velcí letečtí výrobci a také strojírenské firmy po celém světě často využívají outsourcing – snaží se získat programátory z Indie a východní Evropy. Příprava dobrého programátora trvá zhruba dva roky. V Moskvě (sídle GosNIIAS – pozn. překl.) utíkají zkušení programátoři za mnohem vyššími platy do soukromé IT sféry. A získat outsourcery z jiných zemí bylo vzhledem k specifice obrany nemožné.

V Suchoji však našli originální řešení: otevřeli svoji filiálku v Taganrogu, ve kterém jsou jak potřebné vysokoškolské instituty, tak i odborníci. V Taganrogu bylo vytvořeno několik desítek nových pracovních míst a během několika posledních let patří „suchovci“ z Taganrogu, rodného města Antona Pavloviče Čechova, k nejúspěšnějším a nejloajálnějším pracovníkům podniku.

Neomezené možnosti vícejádrových procesorů

Nový počítačový systém již vyvolal velký zájem nejen u ruských výrobců letadel a vrtulníků, ale také u vývojových pracovníků v kosmickém výzkumu a v námořnictvu. Indičtí odborníci vybrali operační systém vyvinutý v Suchoji i pro společný projekt stíhacího letounu 5. generace, když odmítli americké operační systémy VxWorks a Integrity.

Málo známou je skutečnost, že poprvé byla koncepce navzájem propojené modulární avioniky využita ve francouzském letadle Dassault Rafale a později byla převzata i řadou civilních a vojenských dopravních letadel – A380, A400, A350, SSJ 100 (Suchoj Superjet) a dalších.

Vojenské letectvo není tak přísně regulováno normativy a požadavky na certifikaci, jako je tomu u letadel civilních, kde je každá změna či úprava možná až po důkladném ověření a schválení. Hlavně z tohoto důvodu byl systém založený na vícejádrových mikroprocesorech vyzkoušen nejprve na vojenském letadle.

„Naším úkolem je dnes udržet si vedoucí postavení v této oblasti a představovat jakousi‚ 'myšlenkovou lokomotivu' při řešení otázek a problémů souvisejících s celkovou integrací palubního vybavení do jedné sítě jako architektury ovládání letadel v budoucnosti,“ uzavírá Dmitrij Gribov.

Zdroj: BMPD

62 komentářů :

  1. Hmmm, a teď něco střízlivého bez propagandy:

    http://www.armadninoviny.cz/ruske-trapeni-s-letouny-5-generace.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, Pepku.
      Bez propagandy.
      Článek v "Armádních novinách" je z července 2016.
      A teď vyskoč!

      Vymazat
    2. 22:19
      No, to je 10 měsíců. A T-50 vzlétl poprvé před 7 lety. A do výzbroje bude zařazen až kdo ví kdy. V počtu pár kusů. Tak si můžeš doma pověsit plakát hned vedle Putina, vole.

      Vymazat
    3. 22:31-Když nic nevíte,tak se zdržte svých
      poznámek.Kdybyste něco o letadlech věděl,
      věděl byste také,že před šesti lety létali
      Rusové na amerických strojích a Američané
      na ruských.Konečné resumé(znáte ten výraz?)
      je toto.Američané mají na svých strojích
      lepší elektroniku a Rusové aerodynamiku.
      Zřejmě se snaží svou elektroniku zlepšit
      a Vám se v žádném případě nebudou zpovídat
      z toho,jak daleko s výzkumem jsou.Takže
      zklidněte hormony a začněte používat tu
      šedou hmotu,kterou byste měl mít v lebce.
      Petr Majevský

      Vymazat
    4. 23:55 Měl by mít v lebce šedou hmotu, ale má jen hnědou. Proto je marné mu něco radit nebo vysvětlovat.

      Vymazat
    5. 3:03 - Ten odkaz si dal na starý článek, který už neodpovídá současnému stavu a trendu. Pro svou zrádnou rusofobii jsi vůbec nezapnul svůj malovýživný mozeček!
      ničitel fašistů Meresjev

      Vymazat
  2. Ale ti Rusové jsou stejně machři.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Machři kteří neumí vyvinout a vyrobit ani konkurenceschopné auto, smartphone apod.
      Největší ruské podniky: Gazprom, Rosněft, Lukoil, Sberbank.

      Vymazat
    2. Vyrábějí to co potřebují. I přes sankce trh funguje, takže proč by měli vyrábět všechno?

      Vymazat
    3. Nezapomeňte na Čínu. Od té si Rusové nakupují, co potřebují a opačně. Hlupáček 22:56 poměřuje vše podle osobních aut a smartphonů. Zapomněl ještě na vibrátory čili 'robertky'. Ty Rusové nepotřebují, mají svoje a pravé v nohavici. A v zahraničí používají místo robertků takové voly, jako je ten ichtyl 22:56. Zduř a sílu!

      Vymazat
    4. Re (22:56):
      Nevrhají se do všeho.
      Umí toho ale i tak hodně. Ti z nich, kteří utekli na Západ (za lepšími penězi), jsou i tam nepřehlédnutelně úspěšnými. Mají dobré školství! A to je základ.
      V MTI (USA) vystavili pro studenty jako vrcholný příklad lidského umu raketový motor V2, autora W. von Brauna.
      Raketové (a letecké) motory jsou i dnes vrcholem technické vědy, vývoje a technologie, a (zejména!!) materiálového inženýrství.
      Nemám ten pocit, že by v tom Rusové za kým to zaostávali.
      Jo ten SmartPhone, to je ten váš obzor!! Pardon ....

      Vymazat
    5. 14:14
      Jo. Smartphony, procesory Intel, software Microsoft, procesory Intel, internet, Google, Facebook, atd atd nad kterými tak ostentativně ohrnujete nos, využívá každý den na světě miliardy lidí a velmi jim to usnadňuje každodenní život a posouvá lidstvo kupředu.

      Ruský raketový program se za posledních několik desítek let vůbec nijak nevyvinul. Zatímco US vozítka se prohánějí po Marsu, družice zkoumají Jupiter a Mars, soukromník Musk vyvíjí levné muderní rakety tak Rusko nemá nic jiného než své obstarožní Sojuzy.
      http://epochaplus.cz/kam-kraci-rusky-vesmirny-program-odpoved-vas-prekvapi/

      Vymazat
    6. 14:27 : A kto im vynasa vojenske satelity? No ruske motory, vole...!!!Tak aspon nekecaj...procesory atd ma uz davno Cina, FB je pre pubertu, smartfon urobi Cina za zlomok us ceny...

      Vymazat
  3. Rusové mají smůlu na elity.
    Jako tradičně zaostalá země až do revoluce si vytvořila tradici elit, které pohrdaly vším ruským, mluvili francouzsky, nebo německy, a peníze vydělané v Rusku jezdili utrácet do Evropy.

    Bolševici zrušili vzdělanou vrstvu, naučili mužiky psát, založili kolchozy a přebytek lidí nahnali do továren, kde se naučili držet šroubovák, a nakonec všechno ostatní.

    Vytvořila se opět elita, která podle tradice peníze vydělané (neřku-li ukradené) utrácí v Evropě, místo aby je investovala doma.

    Putin je na ně moc hodnej. Ale po něm může přijít větší sekáč...

    Kdyby Rusové měli k dispozici homogennější a početnější populaci, šlo by jim to ještě mnohem lépe.

    Jo, a ta finanční elita, kdyby je navykrádala.
    Antielitář PB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. PB- tys asi v tom Rusku nikdy nebyl, že? Píšeš hlouposti, které se nezakládají na pravdě, jen si cucáš z prstu. Co věta, to hloupost. Ale diskuze je tu i pro takové voly, jako jsi ty.

      Vymazat
    2. ...elity mluvily a jezdily !!!

      Vymazat
  4. 22:56 Doporučuji Vám pustit se do vývoje kalkulačky a založit na nich svůj podnikatelský záměr. Dozajista zkrachujete. Osobní auta velkých výrobců stojí, v tisícových množstvích, neprodejná, připravená na sešrotování. Má cenu něco takového vyrábět? Není lepší prodávat plyn a ropu a takový šrot si koupit za pár šupů? U letadel a ostatní moderní výzbroje jde přece úplně o něco jiného. Například: Irácká PVO byla založena na Francouzských komponentech a Frantíci jím to v pravý čas vypli. Velmoc musí právě takovéto věci, jako letadla tanky struktury PVO atd. vyrábět sama, nemluvě o výchově kádrů, vývoji a eliminování zaostalosti. Tohle nejde udělat vývojem a výrobou telefonu. Rusko určitě ví co vyvíjet a vyrábět. Například využívání optiky, místo kabelů dělá letadlo odolné proti výbuchu nukleární zbraně, kdo ví, jak odolné jsou předražené F-22. atd atd.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžete mi sdělit, na jakém fyzikálním principu pracuje vaše idea, že použití optických vláken místo "měděných drátů" dělá letadlo odolné vůči jadernému výbuchu? V odborné praxi se až dosud uvažovalo spíše o zranitelnosti polovodičů EMP, než o zranitelnosti měděných kabelů...

      Vymazat
    2. 23:45
      Apple, zisk v roce 2016 54 miliard dolarů
      Toyota, 19 miliard dolarů
      Gilead (léky) 18 miliard
      Novartis (léky) 18 miliard
      Google 17 miliard
      Samsung 17 miliard
      atd.

      Tolik k vašemu zkrachování.
      Jistě, že zarazit trubku do země je mnohem jednodušší než něco skutečně užitečného a potřebného vyzkoumat, vyvinout a vyrobit. O tom žádná.

      Vymazat
    3. Ty optické propoje narozdíl od měděných nebo stříbrných či zlatých - v nich se nic nenaindukuje, takže při pořádném zastínění těch procesorů je ten sysém pak podstatně odolnější proti EMP, i když ne úplně, záleží jak daleko od epicentra, intenzita klesá se čtvercem vzdálenosti - ale to je fyzika ze ZDŠ v době "totality", dnes ovšem takové věci naznají ani ti dnešní pseudo-VŠ.

      Vymazat
    4. Osobní auta umí každý pitoma. I v Indii se to naučili. Ale vyrob Kamaz nebo Tatru! Střílí Polsko, Ukrajina, Gruzie nebo jiný tvůj oblíbenec kosmonauty na oběžnou dráhu a provozuje výzkum v kosmu? Hrají v NY nebo Fašingtonu DC na každém dvorku šachy jako v Rusku? Pravda, v Rusku jsou děsně zavostalí, protože tam nemají Endy Warhola a Madonu, co se hrabe v rozkroku. Strašně zavostalí, strašně děsně zavostalí ...

      Vymazat
    5. 8:44

      No to je právě ono. Osobní auta umí každý pitoma jen Rusové ne. I tu slavnou Ladu muselo před pár lety zachraňovat konsorcium Renault + Nissan. Po nějakém Kamazu není nikde v Evropě vidu ani slechu. Nikdo ty krámy nechce. Ty jsi nějakého Kamaza na silnici někdy potkal? Přitom u nás mají zastoupení.
      Technika kterou posílají kosmonauty na oběžnou dráhu je už několik desítek stará a vůbec se za tu dobu nezměnila, ty výzkume.
      V Rusku na každém rohu leda tak chlastají okenu, ředidlo, nebo voňavky

      Vymazat
    6. 9:33 Preco len ten super stat lieta na ruskych motoroch do kozmu, vole...!!!

      Vymazat
  5. To je článek jak z doby dřevěné (ta byla ještě před dobou kamennou) výpočetní techniky.
    Co to proboha je? Čeho je měřítko "4 miliony příkazových řádek"? A máme snad padnout na záda, že v Rusku si někdo všiml toho, že existují optická vlákna a lze je použít v IT (to je známo od roku 1965)? A úžasný objev, že "vícejádrové procesory mají neomezené možnosti" :D :D :D - vždyť vícejádrový procesor má dnes pomalu kdejaký NTB (ten můj určitě)...
    Bylo by úžasné, když už se tu dělá P.R. ruským zbraňovým systémům, kdyby ty články psal někdo alespoň částečně gramotný? A nebo to máme pochopit tak, že až do T-50 (zatím, pokud je mi známo existuje pouze v několika prototypech a má nalétáno sotva pár desítek hodin) ruská letadla létala s palubním počítačem model "sčoty"?...
    Jako nejpravděpodobnější mi přijde, že se jedná o protiruskou propagandu...(i když článeček mi "mile připoměl" dobu, kdy jsem jako student musel povinně číst v originále "Kak zakaljalas stal" a pak o tom referovat v hodině vedené fanatickou soudružkou profesorkou Ruského jazyka, jinak školní předsedkyní KSČ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty vemeno - podstatné je, že jsou to JEJICH VLASTNÍ, které dělejí přesně to a nic jinéhtějí - a ne ty od Intelu apod., které jsou zaháčkované od CIA - najdi si o tom něco, ty chytrolíne, zrovna nedávno to vyjelo na veřejnost, jak Intel procesory mají na úrovni HW zadní šmírovací vrata jak od stodoly.

      Vymazat
    2. Rus si do zbraňových systémů nezabuduje 'zadní vrátka' jako Amík a jeho podřízení slouhové. Článeček je informace pro ruské čtenáře přibarvená propagandistickým postojem. Ale co dělá druhá strana, to samé. Kolikrát jsme slyšeli o úžasných amerických strojích? A jaká byla ta jejich "technická převaha" (Vietnam, nyní už mnoho let Afghánistán, kde jsou úžasná americká auta, motorky a osobáky na DAKARu?)

      Vymazat
    3. Ale já tu nijak nesoudím "teoretickou" úroveň T-50 (notabene tyto informace jsou známy už cca 10 let, takže to zase není takový pokrok, a kupodivu i vím, že Rusové mají vlastní řadu procesorů (Elbrus, Baikal) a dokonce i vícejádrové (nebudu se tu teď poustět do analýzy jejich parametrů na základě dostupných informací, protože tomu tady očividně nikdo nerozumí). CO komentuji, je šílená úroveň článku, hodná Rudého práva z doby Gottwalda a Stalina...

      Vymazat
  6. 22:31
    Ty víš o letadlech prd, viď?
    Prototyp F-22 vzlétl v roce 1990, do výzbroje byl zařazen 2005. Za 15!!!!! let.
    15 let ovšem bylo jen k užitku tohoto typu.
    Prototyp T-50 vzlétl v roce 2010. A co jako?
    T-50 logicky převyšuje všechny modifikace F-22.
    Je lepší ve všem, především však v elektronice, právě díky inovacím.
    Ale co je podstatné, převyšuje ve všem nový US letoun F-35, který je USA letecké fiasko.
    T-50 je nejlepší letoun 5. generace na světě, čínský Chengdu je druhý a F-22 spolu s Su-35S třetí, ten je ale oficiálně uváděn jako 4++.
    F-35 splňuje pouze stealth podmínky, jinak nesplňuje v ničem podmínky pro letadlo
    5. generace.
    Pro tebe neználku, bude ovšem nejpodstatnější informace, že letounu F-22 se vyrovnají všechny ruské 4++ letouny, Su-35S je dokonce lepší, tento typ nesplňuje pro 5. generaci pouze stealth charakteristiky.
    Jen pitomec, jako ty, operuje nějakým počtem let před zavedením do výzbroje. To je právě případ F-35, která je drahý nedodělek.
    Jenom cvoci můžou vyhazovat peníze oknem za poloviční práci.
    Tak si dohledej odbornou literaturu a douč se to, než začneš plácat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hurvajzi, T-50 není lepší než cokoli amerického, protože prostě neexistuje v reálné funkční podobě. Lepší možná bude, ale až se zavedením nově vyvíjených motorů kterých vývoj se stále komplikuje, prodlužuje a prodražuje. Současné odhady samotných Rusů mluví o jeho sériovém nasazení až někdy v letech 2025-2027, takže reálně to může být klidně až po roce 2030. Navíc, T-50 bude lepší s novým motorem jen v manévrovatelnosti. Ve všem ostatním, v avionice, stealth vlastnostech atd jsou už teď jednoznačně lepší US stroje.
      Dále, pro Rusko superdrahých T-50 si Ruská armáda objedná pouhých 50, na víc nemá Rusko prachy. Srovnej to s plánovaným počtem 2.500 kusů F-35.
      Že s tebou vůbec ztrácím čas, ty ruský fanatiku.

      Vymazat
    2. Oni Amíci vůbec moc plánujou, třeba že jejich lodě poplujou do KLDR a ejhle ony plují do Austrálie, o některé lodi naopak nevědí ani kde ji vůbec mají. Plánujou že vyrobí 2.500 kusů F-35 a jiné lahůdky. Skutek, však jako vždy utek. Připomíná mi to Hitlera a jeho propagandu, když před válkou byla jakási zahraniční delegace v Německu, ukázali jim výrobu moderních letadel, kde za strašně krátkou dobu z linky vyjelo hotové letadlo. Delegace jen čuměla, jenže tenkrát nevěděli, že se jedná o pár už vyrobených letadel, které před návštěvou honěj pořád dokolečka. Na Rusy vymysleli slavné embargo a ejhle za pár roků jsou Rusové potravinově soběstační a ani si nepřejí konec embarga. Proč taky? Kdo umí ten umí, kdo neumí ten jen kecá, jako někteří zde na NR. A o tom to je. Rusofobové čekají vás těžké časy, vůbec vám to nezávidím, protože bude pro vás ještě mnohem hůře.

      Vymazat
    3. Hehehe, moc se bavím tím pitomou, co nesnáší Rusy. Měli bychom rozhodovací posty v republice takových lidí rychle zbavit. Svou nedovzdělaností, hloupostí a předpojatostí nás vedou jen do úpadku, bídy a koloniální závislosti!!!

      Vymazat
    4. 8:43

      Ahoj šulku. Máš smolíka. F-35 na rozdíl od ruských neexistujících bájí a pohádek už normálně létají a jsou schopny reálného nasazení.

      http://zpravy.idnes.cz/usa-vyslaly-do-evropy-letouny-f-35-dqy-/zpr_nato.aspx?c=A170415_232906_zpr_nato_inc

      Rusové si ty hloupý pitomečku zavedli embargo sami.

      Vymazat
    5. 09:31 Ahoj pindíku, F-35 sice létají, ale jsou ukrutně předražený a o reálném nasazení proti ruským letadlům, toho bylo už taky dost, a to odborníky, napsáno. Rusové si ty chytrej blbečku, nemohli nic lepšího než embargo přát. Amíci se prostě trfili do vlastní nohy. O ruských zbraních se můžeš něco dozvědět na videu ze 17.4.17 V.V.Pjakina "Otázky a odpovědi" Ale víš co radši tam ani nelez, nebo to s tebou sekne a nechtěl bych mít nikoho na svědomí.

      Vymazat
    6. 1:52 Tu mas ten superstroj: http://www.armadninoviny.cz/zneklidnujici-seznam-technickych-problemu-stihacky-f-35-lightning-ii.html

      Hehe...

      Vymazat
  7. No,letadlo to bude kvalitní.Někdy,možná ale to většina pisálků na NR bude prdět v hlíně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale, ale, další duševní ztroskotanec 7:08. Ale je fajn, že si konečně vylez z postele. Nezapomeň vyvětrat. Víš , že je vždycky po tobě smrádek.

      Vymazat
    2. 8:57 smrádek máš doma ty,prože nic jiného neznáš.Svůj úsudek si nech pro dědky v hospodě

      Vymazat
  8. Na tyto druhy zbraní se dívám, jako na hračky pro duševně nemocné generály. Pro lokální konflikty jistě dobré. Potom si položme otázku jejich množství a ceny za kus. Pro mne, jakožto daňového poplatníka, který tyto hračky musí ze svých daní platit, otázka zásadní. Pro velkou, chcete li poslední válku jsou bezpředmětné. K čemu bude odolnost vůči EMP, když se pilot nebude mít kam vrátit?
    Pro konflikty, který momentálně probíhá např. v Sýrii, jich Rusům skutečně stačí pár desítek kusů. A na tu poslední válku mají dostatek hlavic i nosičů. A při této válce jim několik desítek PAK FA bude stejně k hovnu, jako Američanům stovky F 22. Rozdíl vidím pouze ve výši daní, které se budou muset vybrat, aby se to všechno zaplatilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ruské zbrojení neplatíš. spíš si dej pozor na naše idioty - chtějí nakupovat předražené americké helikoptéry, aby se lampasové mohli proletovat v amerických koloniálních válkách kdesi daleko a nám tu nechali bezbrannou republiku.

      Vymazat
    2. Všechno souvisí se vším. Za jeden ruský PAK FA budou ti naši idioti požadovat letku gripenů. A ty už zaplatit budeme muset. Mimochodem, Doník nám okamžitě po svém zvolení připomněl ty dvě procenta HDP na zbrojení.

      Vymazat
    3. 9:00 naši idioti byli i před rokem 89(lampasáci).ČSSR mělo tisíce tanků a letadel ale proč? Díky Únoru 48 se naše země dostala do náruče molocha jménem Rusko a jako antagona po 89 do sevření NATO.Včil mudruj.Když řekneš,že tenkrát to bylo správný,tak seš vůl,protože totéž řeknou potomci za 50let po nás na náš (ČR) vstup do NATa

      Vymazat
    4. 9:27

      A idioti jako ty by nejraději vystoupili z NATO, neměli ani vlastní letadla a armádu nejlíp úplně zrušili.
      Za komoušů byly výdaje na armádu 6x vyšší než dnes. A ještě v roce 2005 to byly ony 2%.

      Vymazat
    5. Článeček je čistě novinářsky neználkovská ruskonaivní agitace pro tamní venkovské publikum, od kterého se až tak nelišíme. Připomíná mi dobu po srpnu 1968 kdy, na nějaký čas, tento styl nabyl vrchu. To ovšem nemění nic na obdivuhodných výkonech vědy, technologie a techniky v podmínkách Ruské federace, kde chybí finanční prostředky i dostatečně technologicky vybavené výrobní kapacity. Srovnávat možnosti USA s možnostmi Ruské federace je nesmysl. Kdo ví, o čem mluví, musí před výsledky Ruské federace ve vojenské technice smeknout. Pořád ale jde, a asi i půjde, o slabší stranu, které ze zcela racionálních důvodů zarputile fandím.

      Vymazat
    6. Máte pravdu, pane 10:55. K tomu předchozímu 9:48, nebo lépe řečeno "šaškovi" jen potdotknutí: NATO nás táhne do války, která není v zájmu našich lidí, ani lidi v Evropě. NATO je převodová páka globálního kolonizátora a naše armáda je z našich peněz udržována jen proto, aby s dalšími armádami NATO dělal užitečného idiota ve smečce nenasytného globálního vlka. Kllidně bych dal za armádu 6 x víc než dnes, jan aby byla česká a zajistila naši nezávislost a svobodu. Tahle operetní armádička toho schopna není. Natož pod takovou komandou, jakou je Stropnický a komedianti v generálských uniformách.

      Vymazat
    7. 9,45
      Máte opravdu chabé povědomí o historii. Do ruské, resp. Sovětské náruče, jsme se nedostali díky únoru 48, ale díky tomu, že nás Američané a Britové nechali Stalinovi. Nevím, zda to bylo kvůli tomu, že se jim nechtělo umírat, nebo měli jiný záměr. To už se asi nedozvíme. Ale je historickou skutečností, že kdyby otevřeli druhou frontu dříve, došli by dál na východ. Demarkační linie by pak nemusela být na Labi, ale třeba na řece Bug. Na Jaltské konferenci by pak mohli tahat za ten delší konec provazu oni, a ne Stalin.
      Co se týká výdajů na zbrojení. Za socíku jsme vydávali cca 6% HDP. Klidně bych si utáhl u huby a souhlasil bych třeba s dvaceti procenty. Pokud by to byly výdaje vynaložené efektivně a skutečně na naší obranu. A dnes se neděje ani jedno, ani druhé. Nakupujeme předražené krámy, vyráběné navíc v cizích zbrojovkách a chystáme se je použít k agresím na všemožných místech planety.
      Afghánistánem počínaje a Ruskem konče.

      Vymazat
    8. 22. dubna 2017 9:45
      Z části s tímto názorem mohu souhlasi. Jen nevím zda naši potomci pokud bude školství pokracovat způsobem lež a inkluze , budou schopni nějakého vyjádření.
      Václav

      Vymazat
  9. Místní ruští užiteční idioti se rozplývají a onanují nad neexistujícími ruskými stíhačkami a nad jejich údajnými vlastnostmi na papíře, které pořád používají motor z trabanta a nový bude nejdřív za 10 let jestli vůbec někdy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čárlí Bobit udělal vtip?7
      Už se máme smát?
      Však ono ti sklapne.

      Vymazat
    2. 9:33 - milý hlupáčku, kdyby neměli Rusové dobrou vojenskou techniku, tak by je už dávno měli "bojovníci za svobodu a demokracii" na lopatkách. Rusové a Číňané jsou jedinou reálnou nadějí lidstva. A to i v situaci, že obě země a obě jejich společnosti mají mnoho chyb. Leo

      Vymazat
    3. 9:48
      Do NATO nás strčili právě proto, abychom neměli armádu. Ale to jsi asi nebyl na světě, potrate svých svazáckých rodičů. Nejdříve havloidi s klausoidy armádu zničili, pak ten zbytek smetli na lopatku a rozptýlili do NATO.

      Vymazat
  10. To, co už rusové mají k dispozici, bohatě stačí na to, aby si tu emerickou sebranku drželi od těla. Nové éra jsou jenom předraženou show pro rádoby technicky erudovanou veřejnost. Při dnešních možnostech raketových systémů včetně jejich přesného navádění na cíl není potřeba stealth technologií abych shodil někomu na hlavu jakoukoli zbraň. Smrt NATO!

    OdpovědětVymazat
  11. 9:23
    Ty vohone,tak naco ty ussacký agresoři potřebovali Tamaru a jiný radiolokátory,když jsou ty jejich letadla tak neviditelný????
    Ty jejich sračky a Plechová kavalérie stojí za hovno,stejně jako celej ten vsivej podnárod!!!!!!
    A korunu všemu by měli dát ty jejich dokonalý F-16,tam neseděli piloti,ale kamikadze!!!!!:-)

    OdpovědětVymazat
  12. Tak na těchto článcích o ruské vojenské technice je zajímavé, jak briskně romancevovská parta reaguje. Jako Pavlovovy psíci na zvoneček, okamžitě slintají - 9:23.
    Zřejmě mají rozdělené tématické okruhy, na které je třeba reagovat a tvářit se odborně.
    Jistě jsou ty články dosti propagační ovšem to nemění nic na tom, že píší o skutečné špičkové technice.
    A že je špičková, to holt někdo těžko překousává, tak jako správný mimoň mele něco o předražených smartfonech vyráběných v Asii, jako etalonu jakési úrovně...
    Heriot.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý postřeh Heriote. Tak to je. Souhlas.

      Vymazat
  13. Pepku 01:52,
    F-35 je šrot. Drahý nedomrdek.
    T-50 NEMÁ problém s motory, imbecile.
    Pokud se na něm zkouší nové motory, je to otázka vývoje, ale pro příští inovace, retarde. Protože Rusové nevyhodí nic oknem, blbečku. Stejně tak elektronika. Protože, ty gumo, nový software můžou využít i jinde, což v USA nejde, tam není kompatibilní nic, co dělá konkurenční firma.
    To je totiž ve vojenství chyba, ale USA tradičně sázejí na množství.
    Pochopitelně, že T-50 ve VŠEM předčí cokoli existujícího amerického, stejně jako cokoli amerického předčí nový čínský letoun.
    Ale to ty, čtenáři hovínek.cz a hovin armádních, které jsou rovněž plátek k popukání, samozřejmě netušíš.
    Chtělo by to, aby ti někdo vzdělaný pořídil odborné materiály. Ty patříš k těm nepoučitelných hulibrkům, kteří žijí 150 let v představě, že v USA umí všechno , že je tam svoboda:-D V USA umí pouze výborně reklamu, marketing, Pí-Ár.
    A to je tak všechno.
    O US výrobcích je známo, že mají pěkný obal, ale funkčnost diskutabilní. Proto jejich tankům říkali Němci za války "Tommy Toaster".
    Důležité ale je, že F-35 nedosahuje vlastností
    Su-35, který hravě sejme i F-22.
    A teď vyskoč, ty "probléme s motory"! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hulibrk nevyskočí, protože má problém s motorem.

      Vymazat
  14. Armádníma novinama si vytři prdel ty bělogvardějskej kokote!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prdel si vytírám debilama jako jsi ty. Ale ani k této funkci nejste dost dobří.

      Vymazat
  15. 13:18
    Ty jsi ani nečetl ty svoje armádní hoviny pořádně, Pepku:-D A asi ani datum:-D
    T-50 už lítá i s novou elektronikou, troubo.
    Ty ani netušíš, co znamená u letounů označení 4+ nebo 5. Ve tvém případě to byly nejspíš známky ve škole.

    OdpovědětVymazat
  16. O tom jaká je Ruská letecká technika, dříve Sovětská, svědčí to že už od Migů 15, Američani usilovali o to aby jejich letadla krádeží získali a mohli zjistit proč jsou tak dobrá a něco proti nim vymyslet. Jak říká Putin "nuda děvčata", čili to už tady bylo, nic nového.

    OdpovědětVymazat
  17. Mno zdá se mi značně nepatřičné vzájemné natřásání si peříček příslušníků národa, který si ani ta nadzvuková éra neumí vyrobit. CO je mimo jakoukoli pochybnost je fakt, že rusové posledních let masivně investují do modernizce armády/z logických důvodů/ dle rčení chceš-li mír připravuj se na válku. Jakékoli srovnávání kvality vojenské techniky bývalého CCCP a dnešního Ruska je mimo mísu. Místní rusofobové se zaštiťují NATO a hlavně USA. Musím Vám sdělit malé tajemství. USA nikdy nepůjde do přímého konfliktu s Ruskem. Spíš něco vyprovokuje a nechá EU si v tom vymáchat papulu. To že by EU Puťa převálcoval berte jako fakt. Přidávám jednu osobní zkušenost z diskuse s vojákem wermachtu od Stalingradu. Nejlepší voják na světe je Rus pak daleko nic dále Němec a za několik světelných let Američan. O ostatních se vůbec nezmiňoval.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdepak, desítku tvoří:
      Rus, Němec, Brit, Vietnamec, Číňan, Korejec,
      Kubánec, Žid, Čečenec, národy Střední Evropy(Čech, Polák, Slovák, Maďar) Taky Japonci.
      Americký voják vůbec neopatří mezi prvních 50 národů.

      Vymazat

Reklama