Reklama

.

.

pondělí 15. května 2017

Nová hedvábná stezka: gigantický projekt, který změní životy miliard lidí nejen v Eurasii

Dmitrij Bokarev
15. 5. 2017 NEO - NoVosOb, překlad Eurasia24

V posledních dnech se i v tuzemských médiích skloňuje pojem Nová hedvábná stezka. Co vlastně tento projekt představuje, kdo za ním stojí a co má být jeho cílem? Konkrétní odpovědi na tyto otázky dává následující článek z New Eastern Outlook.


Ambiciózní čínský projekt Nová hedvábná stezka (NHS) se stále více blíží realitě. Předpokládá propojení celé Eurasie hustou sítí dopravních cest pro přepravu osob i zboží.


Železniční síť sítí


Přestože je projekt známý jako „ekonomický pás“ nebo zóna, je lépe chápat jej spíš jako „síť“, protože nejde pouze o jednu dopravní tepnu spojující Asii s Evropou. Cílem NHS je propojit všechny hlavní obchodní trasy kontinentu – ne tedy pouze východ se západem, ale také sever s jihem. Ve vzdálenější budoucnosti by pak NHS měla propojit všechna hlavní obchodní centra nejen v Eurasii, ale i v Africe.

Do projektu budou zahrnuty všechny druhy dopravy; zlatou střední cestou mezi poněkud pomalou námořní či říční a drahou leteckou dopravou je však přeprava nákladů po železnici. Proto je námořní doprava mezi Evropou, Asií a Afrikou včleněna do samostatného projektu nazvaného Námořní hedvábná stezka 21. století a v projektu NHS je rozhodující pozornost věnována rozvoji železniční sítě.

V srpnu 2016 byl vypraven první nákladní vlak směrem z Číny do Afghánistánu a Čína se tak stává jedním z nejdůležitějších obchodních partnerů tohoto státu. Nová železniční trať začíná v čínském městě Nantong, prochází územím Kazachstánu a Uzbekistánu a pak směřuje dál přes uzbecko-afghánský most u Hairatanu, postavený v roce 1981 sovětskými odborníky a známý také jako Most přátelství. Cesta vlakem po celé délce trati dnes trvá zhruba dva týdny.

Slavnostního zahájení provozu na nové trati se v Nantongu zúčastnili jak představitelé čínského státu, tak i podnikatelé z obou zemí. Podle vyjádření afghánského velvyslance v ČLR Janana Musazay tím Čína i Afghánistán získaly možnost opravdu významně navýšit vzájemný obchod. Afghánistán by do Číny rád vyvážel mramor a zemědělské produkty, Čína pak je schopna dodávat do Afghánistánu produkci svých pokročilých technologií – automobily, elektroniku apod. Není přitom vyloučeno, že v budoucnosti bude železnice prodloužena přes celé území Afghánistánu až do Íránu. Pak se stane jednou z nejdůležitějších dopravních tepen spojujících přes centrální Asii Střední a Dálný východ.

Čína ovšem má železniční spojení s Íránem už dnes a pokládá Írán za jednoho ze svých nejdůležitějších partnerů – jak v ekonomice, tak v politice. Vzpomínaná trať je dlouhá 10 tisíc km a vede přes území Kazachstánu, Uzbekistánu a Turkmenistánu. Její provoz byl zahájen v únoru 2016. Příjezd první čínské vlakové soupravy do íránského hlavního města Teheránu byl oslavován jako významná událost v dějinách NHS.

Všemi směry a do všech koutů


NHS se rychle rozšiřuje všemi směry. Nezapomnělo se ani na jižní Asii včetně jejích nejnepřístupnějších oblastí. V listopadu 2016 bylo zahájeno pravidelné železniční spojení mezi Čínou a Nepálem. Cesta z čínského města Lan-čou v provincii Kan-su do hlavního města Nepálu Káthmándú, dlouhá 2 500 km, trvá 10 dní. Nepál je vzhledem ke své zeměpisné poloze v částečné izolaci od ostatního světa. Přijatelné spojení má s Indií, od ČLR ho odděluje pohoří Velkého Himaláje a s žádnými dalšími státy společné hranice nemá. Poloha země ztěžuje obchod Nepálu se zahraničím a staví ho do určité závislosti na Indii. A tak si tato malá země každého dalšího spojení s Čínou nesmírně váží.

Zvláštní význam pro spojení mezi Evropou a jihovýchodní Asií mají bývalé státy SSSR. V podstatě totiž dělí Eurasii na dvě poloviny a pozemní spojení mezi oběma jejími částmi je bez zapojení bývalých republik Sovětského svazu velmi obtížné. Zvlášť se to týká Ruské federace a zemí ležících v přední a střední Asii.

V prosinci 2016 přijaly Uzbekistán a Kazachstán rozhodnutí o společné výstavbě železniční trati Učkuduk (Uzbekistán) – Kyzylorda (Kazachstán). Tato nová trať současně propojí Kazachstán a Uzbekistán s Ruskem a do budoucna se může stát základem pro další napojení na Írán přes Turkmenistán a Afghánistán. Je nepochybné, že Čína bude mít zájem, aby se i tato trať stala součástí sítě NHS.

Letos na konci března podepsaly orgány města Tačeng v Sin-ťiangu (Ujgurské autonomní oblasti ČLR) a vedení Východně-kazachstánské oblasti memorandum o společné přípravě stavby železniční trati z Tačengu do Ajagozu o délce 265 km.

Tačeng leží cca 17 km od hraničního přechodu Bachty na čínsko-kazachstánské hranici a je koncovou stanicí 300 kilometrové vnitročínské železniční větve Karamaj – Tačeng. Tím, že trať bude prodloužena až do kazachstánského Ajagozu, stane se již třetí železniční trasou protínající čínsko-kazachstánské hranice. V Ajagozu může být napojena na známou Turkestánsko-sibiřskou železniční magistrálu, po které bude napojena i na Transsibiřskou magistrálu – nejdelší železniční trať světa, spojující Dálný východ s Moskvou.

Tak nakonec vznikne v síti NHS nová, dlouhá a hlavně důležitá linie spojující hustou síť čínských železnic se střední Asií a s Evropou. Existence této nové cesty bude mít velký význam pro samotný projekt NHS, ale i pro ekonomiky Kazachstánu a Ruska.

Počátkem roku 2017 mělo přímé železniční spojení s ČLR již 17 evropských zemí a v dubnu se k nim připojila Velká Británie. 12. dubna byla z Anglie do Číny vypravena první nákladní vlaková souprava. Její cesta dlouhá 12 tisíc km začíná v anglickém městě Stanford-le-Hope (v Essexu) a vede pod průlivem La Manche, načež musí vlak projet územím sedmi států: Francie, Belgie, Německa, Polska, Běloruska, Ruska a Kazachstánu. Cesta pak končí v čínském městě Yiwu v provincii Če-tiang (Zhejiang). Na překonání takové vzdálenosti potřebuje vlak kolem tří týdnů. Dostat se z Velké Británie do Číny po moři ovšem vyžaduje zhruba dvojnásobek času.

Bezpečnější svět


Projekt NHS slibuje značný ekonomický rozmach řadě zemí Evropy, Asie i Afriky. Není ovšem vyloučeno, že může sehrát ještě mnohem význačnější roli. Rozvoj dopravy a obchodu může způsobit také zlepšení vztahů mezi státy – a růst životní úrovně může přispět ke snížení projevů extremismu.

Mimo to je Peking připraven dobře pečovat o bezpečnost svého „dítěte“ a navazuje vojenskou spolupráci se zeměmi, kterými síť „stezky“ prochází. Jako mimořádně důležitý se proto jeví další postup stezky směrem na Blízký východ a do takových zemí střední Asie, jakými jsou Afghánistán a Pákistán. Jde o region s velkým přírodním bohatstvím, který je ale značně nestabilní a znepokojivé události, které v něm probíhají, nedávají světu spát.

V květnu 2014 proběhlo setkání ministrů obrany ČLR a Íránu, během kterého byly podrobně posouzeny otázky spolupráce obou zemí v oblasti obrany. Výsledkem bylo mimo jiné ujednání, že NHS by se měla stát základem pro posilování čínského a íránského vlivu v regionu a také prohlášení, že obě země jsou rozhodnuty spojit svá úsilí v boji s terorismem, obchodem s drogami a s dalšími aktuálními problémy.

Pokud výše uvedená železniční trať ČLR – Afghánistán bude fungovat úspěšně a podaří se jí dovést až do Íránu, může to znamenat výrazné změny v životě Afghánistánu, který v současné době patří mezi světové zdroje teroristických hrozeb. Nová hedvábná stezka tedy nejenže přispívá k ekonomickému růstu, ale přispívá současně i k posílení míru v oblastech, kterými prochází.



Dmitrij Bokarev
Zdroj: journal-neo.org
Překlad: mbi, Eurasia24.cz
Mezititulky: Eurasia24.cz
Foto: YouTube.com

18 komentářů :

  1. No tak já jsem četl jiný článek.:

    http://aeronet.cz/news/hedvabna-stezka-2-0-milos-zeman-jednal-v-pekingu-s-vladimirem-putinem-i-s-cinskym-prezidentem-pripravy-na-euroasianismus-vrcholi-stejne-tak-pripravy-na-novou-evropu-mame-se-radovat-nebo-obesit/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10:25 Zajímavý článek, ale řada tvrzení autora je diskutabilní. Základním jeho omylem je, že Miloš Zeman a Andrej Babiš tvoří tandem ... L.S.

      Vymazat
  2. Ani to, ani to. Musíme se zapojit do mezinárodní směny ve všech perimetrech, ovládnout nejmodernější technologie průmyslové revoluce 4.0 a nenechat se vysávat a vykořisťovat kýmkoli, ani EU, ani USA, ani Rusko, ani Čína - jen podle zásady "ty pán, já pán"! Proto podporuji M.Zemana v jeho diplomatické činnosti a v jeho boji s hloupými vlastizrádnými českými médii a tzv. "pražskou kavárnou"!

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem zvědav, kdo a kdy u nás "objeví", že doprava po železnici je levnější než kamiony po silnici.

    Po cca 25 letech devastace železniční infrastruktury a pokračujícím ničení silnic to bude, dříve nebo později, "objev století".
    Jen mi není zcela jasné, co bude dál s těmi skladišti u dálnic a silnic ?
    L.S.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No přece ti co to povolili postavit z těch hal udělají zase zpět ornici a vrátí ji do půdního fondu. Jak prostě, že!

      Vymazat
    2. 11:01 Takovou věc si mohou dovolit jen Švýcaři, kteří nejsou omezováni "svobodou" EU. Ti vybudovali železniční tunel pod Alpami a kamiónům napařili takové poplatky, že jenom blázen neposílá zboží po železnici. U nás bylo za socíku s předstihem postaveno např.v Praze-Uhřiněvsi obrovské překladiště kontejnerů mezi vlaky a kamióny, ale protože po převratu bylo všechno z minulosti špatné, tak je využíváno minimálně.

      Vymazat
    3. 11:28 To jsem se "zasmál" ...¨
      Ti přece budou vykupovat, za naše peníze, bývalé státní pozemky drah, které právě teď, jim podobní, systematicky "privatizují".
      L.S.

      Vymazat
  4. Rozumný člověk může porovnávat. Úsilí Číňanů a úsilí NATO a jeho vůdců.

    OdpovědětVymazat
  5. likvidace různých indiánských uskupení a její populace zapříčinila jasně železnice.Prezident Grant nakonec udělal smlouvu a indiánům určil ne malou část v americe.Tuto smlouvu neporušil on ale elita bohatých a nález zlata v oblasti.Tím došlo ke konci indiánské etniky.Proč to píši? nepřipadá vám Hedvábná stezka,něco podobného.Za zvuku prosperity všech,důležitosti obchodu,lidského pokroku ,nesmrdí tu náhodou v koutku GP.Nová skutečná cesta a cíl globální moci.Doba a historie se opakuje jen má jiný postup ale cíl je vždy jasný.Uvědomte si že Trump i Putin jsou Hurvínek a Spejbl jako každý politik světa.I tito nejsou výjimka.Další důkaz promyšleného řízení GP.Žádný střet kapitalismu a komunismu,je to jen v další divadlo GP.Vítejte na na divadelních prknech světa v režii GP!!!!!!Učitelé gramatiky polibte si!!Trollové blejte!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 12:28 Přehlédl jste malou drobnost. Hedvábná stezka není novou cestou do "divočiny", ale jen modernizací a propojením stávajících tratí. Zrychlí a zlevní výměnu zboží, která stejně už léta probíhá, jen poněkud komplikovaněji. A GP si laskavě strčte za klobouk, nebo sem dejte nějakou pravděpodobnější pohádku. Třeba tu o Jezinkách, ktré kradou děti. Ta má k realitě blíž, než Pjakin se svým GP.

      Vymazat
    2. Anonymní15. května 2017 12:28
      Také mě napadla ta asociace s americkou železnicí. Je to další krok v koncentraci moci.
      Tenkrát přišlo o práci hodně honáků dobytka, neboť dobytek už se nehnal přes půlku Ameriky do oblastí s lepší cenou, ale dopravil se tam železnicí. Za cenu, která byla mírně nižší, než kdyby měli platit honáky a odepisovat nepřeživší kusy. Peníze, které dostávali stovky, či tisíce honáků, šli do jediné kapsy. Podobné to bude s tímto projektem. Peníze půjdou do kapes jeho majitelů. To budou samozřejmě, opět největší banky.
      Tento bezproblémový převoz zboží, přes půlku světa, připraví po celé délce tratě, o práci mnoho místních výrobců, zboží. V Číně budou pracovat supertovárny (kdopak asi budou jejich akcionáři?) a produkce bude rozvážená po celém kontinentu.
      Získáme tím vůbec něco? Ano získáme tím mír. Dříve producenti vedli o trhy války, dnes jim vše darujeme bez odporu. Nejsem si jistý, jestli nebouřit se, je nejvyšší ctnost. P.K.

      Vymazat
    3. Da se na 100% souhlasit(temer). Jen se da dodat: Trollove pitomy , ctete, bdete, neblnete!!!!!!!!!!!

      V podstate se jedna o obnovu Khazarie, kdy Khazarie ovladala cast Hedvabne stezky, a vybirala 10% dani za pruchod. Tady jde o kontrolu svetove ekonomie!!! ==GP.

      BroukPytlik

      BroukPytlik

      Vymazat
    4. BroukuŠourku, meleš blbiny jako Honolulák. Tak bacha!

      Vymazat
  6. Ovládnutí světa je (ne)možno vojenslou cestou,
    nebo cestou ekonomickou.Tu novou Hedvábnou cestu
    bude někdo vlastnit a udržovat.A jakožto majitel
    také bude rozhodovat o cenách.Faktem však je,že
    železniční doprava je podstatně levnější,než ta
    silniční.Jiný problém však nastává,že to bude
    platit jen pro směr Asie-Evropa a zpět.Co další
    směry po Evropě?Ty bude obsluhovat ta silniční
    doprava,nebo to bude jinak?Konkrétně v ČR byly
    řady tratí zrušeny,podniky,které je využívaly,
    jsou zlikvidovány a rozvoz do skladů marketů
    zajistí silnice.Já,osobně,příliš velké výhody
    pro nás nevidím.Prezidentovy aktivity podporuji.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní15. května 2017 16:45
      „Tu novou Hedvábnou cestu bude někdo vlastnit a udržovat. A jakožto majitel také bude rozhodovat o cenách.“
      Ano v tom je ten její půvab. Majitelé všeho, se ještě stanou majiteli Stezky. Budou určovat ceny, tedy finanční profit, budou také určovat, jestli někoho vyloučí z dopravy, tedy politický vliv a také všichni chápou, že budou muset po celé délce, zajistit její bezpečnost. Takže ještě vojenský vliv.
      Je to velký krok, ke ztrátě sebeurčení mnoha států dvou, až tří kontinentů.
      Nejvíce mi vadí, že kolem toho nejsou žádné oficiální informace. Např. ohledně vlastnictví, provozu, profitu. Zatím tady Čína skoupila výrobce kolejových vozidel, takže můžeme očekávat, že zde, pro nás, z toho žádný profit nebude. Maximálně za překládkové a skladové služby. To je dost ubohé. P.K.

      Vymazat
  7. Hedvábná stezka jde proti ekonomickým a globalistickým zájmům USSA ve zkolonizované Evropě.Vojensky a částečně ekonomicky jim EU již patří.Dokud bude Eurosojuz v rukou těchto banditů a vrahů, nic takového se neuskuteční.Za stávající situace tomuto projektu nevěřím.Pro USSA je nutností co nejdříve vnutit a prosadit TTIP a současně smést z trůnu Donalda Trumpa, jako nežádoucí žábu na prameni, dosadit globalisty a válečníky typu Hitlery, Cain atd.

    OdpovědětVymazat
  8. Hedvabna Steska a jeji Kontrolne vojensky vyznam.

    Pripada mi ze je to spise prostredek na OVLADNUTI SVETA. Hedvabna steska , by mela mit vyznam na dopravu osobni a dopravu potravin a specialit, ktere jsou mistne nedostupne ne masove vyroby.
    Vse ostatni by se melo vyrabet mistne( to je v oblasti s okolo 100.000.000 lidmi) v dnesni situaci.

    Z ekonomickeho globalistickeho!! hlediska je vyhodnejsi aby svet fungoval jako jedna ekonomie, ale co se stalo v USA je absurdni. Prehodit celou vyrobu z USA do Ciny pohybem ruky a prohlasovat to za ekonomicke rozhodnuti je nesmyslna pohadka, to bylo rozhodnuti politicke!!

    Ovsem zatim stoji silny plan na Novy Svetovy Rad,
    ktery je spise socialne-politicky nezli ekonomicky!!

    A kdo bude ovladat dopravni tepny a ty tepny budou rust jako casti Hedvabne stezky, ten bude ovladat svet!!!! a o to tady jde.
    To je plan na predelani sveta...masova doprava pro verejnost( s konrolou) soukrome drony pro elity bez kontroly.
    Absolutni kontrola vseho , je podtext noveho svetoveho radu , jestli vam to neni jasny a proto boj o Afganistan jako klicovy stat na Hedvabne stezce.
    A tak trollove bdete!!

    BroukPytlik

    OdpovědětVymazat
  9. O co všechno špekáček Jurečka přišel, darmo mluvit. Jsou to idioti všichni. Malý český uprděný idioti.

    OdpovědětVymazat

Reklama