Reklama

.

.

pátek 26. května 2017

Žijeme v divné době – odboráři vystupují proti zvyšování platů



Jana Maříková
26. 5. 2017
Ve středu 24 května 2017 proběhlo jednání senátního školského výboru. Odcházející ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) se na něm pokusila protlačit svůj poslední zákon. Novelu zákona o pedagogických pracovnících, kterou chce zavést pro učitele tzv. kariérní řád. Senátor za KSČM Václav Homolka k novele předložil pozměňovací návrh iniciativy Pedagogické komora, podle něhož by už od letošního září mělo dojít ke zvýšení platů téměř všech učitelů o 3.000,- Kč. Cestou zvýšení příplatku za třídnictví a další práce jako je správa IT a odborné práce učitelů související s provozem školy. Proti se postavila jak ministryně Valachová, tak paradoxně i zástupce Českomoravského odborového svazu pracovníků školství.


Podle vládního návrhu by se měly platy zvýšit od září 2017 pouze o 1.000 až 1.500 Kč. A to pouze u třídních učitelů. Další 3.000,- Kč by měla část kantorů dostat až v roce 2021. Tyto tři tisícovky by mohla dostat pouze ta část učitelů, která by dokázala vybojovat „papírovou válku“ s ministerstvem a jeho dceřinou organizací Národní ústav pro další vzdělávání (NIDV). Tak zvaná „atestace“, kterou se Valachová na poslední chvíli snaží v rámci novely protlačit Senátem, totiž znamená vyplnění nebo získání 60 papírů, které by z mnoho let zkušeného učitele udělaly tzv. „vynikajícího učitele“. Ten by pak měl mít až za 5 let nárok na onen třítisícový příplatek. Ovšem pokud na to ve státním rozpočtu zbydou peníze. To totiž zdaleka jisté. Již nyní začíná ministerstvo utápět miliardy v tomto nesmyslném projektu. Ještě před skončením projednávání zákona v Parlamentu si totiž ministerstvo jako správce operačního programu Věda výzkum inovace samo schválilo 2 miliardy pro NIDV na projekt atestací. Půl miliardy korun již ve prospěch NIDV z evropských peněz uvolnilo. I když jde o hrubé porušení zákona o rozpočtových pravidlech. Státu tak hrozí, že nelegálně utracené evropské peníze bude muset vracet. A kde je vezme? No, logicky se nabízí, že na úkor platů učitelů.

Při jednání senátního školského výboru se učitelům snažil přilepšit už od letošního září cestou pozměňovacího návrhu senátor Homolka (KSČM). Podle návrhu, který si osvojil, by došlo k okamžitému zvýšení platů učitelů cestou příplatků o 3.000,- Kč. Přidání by se týkalo více než 90% učitelů základních a středních škol. Že se proti postavila ministryně školství Valachová, až tak neudivuje. Pozměňovací návrh totiž měl vzít peníze z nesmyslných atestací a dát je do platů. Jenže ministryně je právě s dceřinými organizacemi jako NIDV, ale hlavně z na ně napojenými neziskovkami příliš „zadobře“. Tedy mnohem více zadobře než s učiteli. Její úporná snaha i v demisi na poslední chvíli protlačit zákon Senátem ukazuje, že jde o hodně miliard. Ovšem ne do platů a ne pro učitele. Znalci poměrů na MŠMT při neoficiálních jednání přiznávají, že „peltovné“ je ve srovnání s penězi na atestace „drobným kapesným“.

Na výboru ministryně argumentovala tím, že zákon by připraven řádně a projednán s učitelskými organizacemi. A že došlé připomínky byly vypořádány. Trochu přitom „zatajila“, že vypořádání proběhlo „obvyklou cestou“. Na každou nesouhlasnou připomínku bylo dáno razítko „neakceptováno“.
Na řadu problematických aspektů návrhu novely upozornili při jednání výboru zástupci iniciativy Pedagogická komora Radek Sarközi a Janek Wagner. Zástupci iniciativy napadli zejména tunelózní charakter atestací, které směřují velké částky z evropských fondů a ze státního rozpočtu do administrativy místo na platy.

Velmi udivující však bylo vystoupení zástupců odborů, kteří se postavili proti okamžitému zvýšení platů navržené senátorem Homolkou a podpořili atestační tunel. Žijeme v divné době. Ministrem financí je „uznávaný“ daňový a dotační podvodník. Sociálně demokratická ministryně práce a sociálních věci odmítá zvýšit minimální mzdu více, než kolik jsou ochotny dát svazy zaměstnavatelů. Odbory se staví proti zvyšování platů. K dokonalosti nám už chybí jen to, aby byl ministrem spravedlnosti jmenován recidivista s nejvyšším počtem odsouzení.

Na výboru nakonec došlo k patové situaci. Návrh senátora Homolky neprošel o jediný hlas. Těsně neprošel i návrh zpravodaje Jiřího Růžičky (TOP 09) na zamítnutí zákona. Ve výboru byly schváleny pouze některé legislativně technické pozměňovací návrhy. Výbor však nakonec počtem hlasů 4:4 nepřijal žádné usnesení. Tím však boj o miliardy na atestační tunel versus na platy nekončí. Zpravodaj avizoval, že na plénu Senátu příští týden znovu předloží návrh na zamítnutí zákona. Zmínil při tom i petici, kterou během týdne podepsalo více než 6 tisíc učitelů a v níž vyjadřují zásadní nesouhlas s návrhem zákona.

Několik senátorů z jiných výborů již rovněž avizovalo, že na plénu předloží pozměňovací návrh, který by z novely „vyškrtal“ veškerá ustanovení související s atestacemi a kariérním řádem, a alokované veřejné peníze přesunul na platy učitelů. S okamžitou platností. Připraven mají i návrh doprovodného usnesení, kterým by Senát uložil vládě okamžitě zastavit nelegální čerpání peněz z evropských fondů na atestační tunel.

22 komentářů :

  1. Co chtít po pravicových šmejdech?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. http://pravednes.cz/click?id=50548407&r=http%3A%2F%2Fwww.prvnizpravy.cz%2Fzpravy%2Fpolitika%2Fomluvi-se-premier-ze-ve-sporu-o-hornicke-byty-podporuje-gaunera%2F
      CO CHTÍT POŠMEJDECH VE VŠECH PARTAJÍCH???? !

      Vymazat
  2. Článek mě připadá nesmyslný. Je potřeba se podívat především na ty nejchudší vrstvy, tam je nutno přidat nějaký ten bakšiš a né učitelům. Justice, vláda, poslanci, také europoslanci, co za nás cedí vlastní krev. Jsou to obyčejní lidé, jaky my a také chtějí normálně žít. Nad tím je třeba se zamyslet prvotně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad nee každému, který jen natáhne ruku? To si může myslet jen blb.

      Vymazat
  3. Uznávaný daňový a dotační podvodník. Uznávaný těmi, co vymysleli korunové dluhopisy. Autorka má pravdu, žijeme v divné době.

    OdpovědětVymazat
  4. http://aeronet.cz/news/ve-snemovne-se-strhla-prestrelka-kvuli-ceskym-vojakum-pod-velenim-bundeswehru-a-kvuli-proruskym-webum-ministr-kultury-herman-potom-oznacil-nato-za-mirotvorce-v-evrope-po-ii-sv-valce-asi-zapomnel/

    OdpovědětVymazat
  5. ,, na odbory mně nesahejte.
    Sehráli generální úlohu v boji proti zrušení Šlachtova policejního elitního útvaru.
    Nebýt odborů jistě by útvar již nebyl a pan policista
    by dělal ušatého traktoristu.
    Díky *,,

    OdpovědětVymazat
  6. Kájínek má slušnou šanci se prosadit v politice !

    OdpovědětVymazat
  7. Na přístupu ministryně a odborářů není vůbec nic
    nepochopitelného.Návrh přece nevyšel od nich a
    ještě jim nabourává plány na další tunelování.
    Proto budou vehementně proti všemu,co nevzejde
    ze společného"rozumu" odborů a ministerstva.
    Petr Majevský

    OdpovědětVymazat
  8. Něco mi tady nehraje. Všichni víme o různých kauzách okolo maturit, odborníci se vyjadřují, že úroveň znalostí našich dětí upadá, nakonec vidíme sami, že mladí lidé neznají základy gramatiky, chybí základní matematické znalosti... Je to tím, že naše děti jsou hloupější než my ? Nebo máme méně kvalitní učitele než dříve? Asi se shodneme, že děti asi hloupější nebudou, ale spíše zanedbanější rodinou a školou.To, že je dnes cca 50% maturantů zralých na propadnutí z matematiky je asi vina učitelů, stejně tak neznalost základů gramatiky. Takže jsem pro úpravu platů dobrých učitelů, ale nevykládejte mi nikdo, že jsou všichni dobří, to nebylo ani kdysi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejednotné školství - jednotné maturity. To je stejné, jako kdyby spolu závodili na různě dlouhých a obtížných tratích běžci, motorkáři, lyžaři, jezdci na koních, plavci, ... a v cíli by se všem měřil jednotně čas.
      Opravdu nevím, jestli toho žáci (už nejsou ani studenty)znají méně nebo více, ale pro neznalé - jednotné maturity nejsou takové, jak jsme je znali před rokem 1989.
      Zdeňka Radičová
      P.S. ad Jirka Jírovec - výborná a poučná poznámka.

      Vymazat
  9. Jiří Jírovec26. května 2017 17:11

    V souvislosti s kariérním řádem učitelů se nemluví o tom, že se peníze plánují podle distribuční křivky, která předpokládá že ne všichni mohou dosáhnout nejvyšší úrovně.

    Laboratoře, v nichž jsem v Kanadě pracoval, měly 2,500 zaměstnanců. Plnění pracovních požadavků bylo každý rok hodnoceno jednou z pěti známek: neplní skoro nic - splňuje většinu požadavků - splňuje požadavky - překonává očekávání - je výtečný.

    Nic proti tomu. Jenže hodnocení muselo odpovídat distribuční křivce, předpokládající rozložení 5-10-70-10-5 %.

    Procenta byla nábožně dodržována, protože na nich stál rozpočet.

    Povýšení vyžadovalo známku "překonává očekávání".

    Jakkoli to zní paradoxně, management neměl zájem, aby všichni zaměstnanci byli nadprůměrní a nebo vynikající. Na to nebyly peníze. Potřeboval 70% průměrných a něco kolem toho.

    Náš podnik měl celkem sedm manažérských úrovní.

    Známky navrhoval ze sedmé úrovně vedoucí oddělení, na šesté je předběžně schválil Divisní Direktor, který je pak přinesl na pátou, kde se pod dohledem Generálního Managera vše finalizovalo, aby výsledek co nejtěsněji sledoval distribuční křivku.

    Vedoucí oddělení sice nic přímo nerozhodoval, ale byl to právě on, který chápal důležitost mít lempla k dispozici. Mohl-li někomu dát o stupeň nižší hodnocení, mohl jinému přilepšit, aniž by si "nahoře" zadal. Mít dva lemply pro oddělení s padesáti lidmi bylo pravým požehnáním!

    Nevýkonný jedinec chrání svou existencí ty lepší nad sebou před důsledky reorganizací a dopřává jim klid pro jejich práci.

    Někdy bývá propuštěn, ale taková unáhlenost ze záhy vymstí. Bude chybět již při dalším výročním hodnocení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to nemá chybu :-)

      Vymazat
    2. Ta distribuce je výborná věc. I naprosto neschopný zaměstnanec se může pro oddělení cítit potřebný.

      Vymazat
    3. Ba co víc, bude hýčkán za neschopnost. Dostane odměnu za dodržování plánu distribuce.

      Vymazat
  10. Proč jim přidávat? Když vidím doma co do mých vnuček hustí, tak se mi zvedá žaludek. V.J.Horák

    OdpovědětVymazat
  11. Historie se opakuje, teď z 1. čs. republiky. Tehda byli tzv. žluté odbory, které hájili majitelé firem vůči proletářům. A vágně naoko hájili zájmy proletářů. Tento stav změnili až tzv. Zápotockého rudé odbory, které dokázali změnit rukodělné lidí v organizovanou revoluční masu. Socdemokrati jako vždy zradili pracující a poklonkovali se velkokapitálu. To není nic nového pod sluncem.

    OdpovědětVymazat
  12. Podle čeho se bude kvalita učitelů měřit? Podle počtu absolvovaných školení?
    Pomstichtivý antipedagog u moci propustil schopného pedagoga, protože ho svým pedagogickým nadáním a znalostmi převyšoval. Antipedagog povede školení a blahosklonně bude udělovat certifikáty.Učitelé mu budou vděčni. Úpadek pokračuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je snadné. Oceňuje se schopnost lézt managementu školy do zadku a držet se stranou, tj. být větší hlupák než management.

      Vymazat
  13. Co chcete po žluťáckých odborech? Jsou tady, aby budovaly společně s vládou kapitalismus. Občas navedou odboráře, aby chtěli větší platy po malých zaměstnavatelích, ale na druhé straně tvoří s vládou protizaměstnanecké zákony, které umožní zaměstnavatelům se zaměstnancům vysmát do očí. Z takových odborů je na blití. Už 25 let v odborech nejsem a nechybí mi.

    Valachová je socanská neupřimná plačka. Ať ji čert vezme. Komunista Hovorka aspoň se o něco pokusí i když by komunisty někteří idiotští zdejší diskutéři nejraději zašlápli pro nečinnost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bud Cesi povesi vladu
      Nebo vlada povesi Cechy

      Vymazat
  14. Ten 14.50 je dobrý vtipálek, ale skutečnost je taková, učitelé s vysokoškolským vzděláním odchází do penze při průměrném platu 27.500 Kč. Soudce, úplný začátečník má první svůj plat 70 tisíc Kč. A navíc za výsledek své práce není odpovědný.
    Kantorům bych přál, ale jak je jen trochu objektivně hodnotit? Ve školách si každý ředitel vytvoří kolem sebe kruh pochlebovačů a oblíbenců, kteří i jemu nahání jeho plat a z vděku a na oplátku on i jim. Znáte nějaké objektivní kritérium? Já jediné: jak se žáci toho kterého učitele osvědčili na dalších stupních studia a jak pak v životě. Sázet nezaslouženě pěkné známky pro zalíbení se rodičům a panu řediteli? Tak to by mohla být dobrá cesta k naplnění akorát snad karierního řádu?!
    Velkým problémem je koedukace žáků mentálně a hyperaktivitou postižených se zdravými. Je to postih pro obě strany: normální děti se začnou chovat jako ty postižené a postiženým je upřeno právo na speciálního pedagoga, který by je připravil neskonale do jejich těžkého života lépe. Jediným "vítězstvím" je pocit, že postižený "vychodil normální školu". A takovou jsme měli exaktní speciální pedagogiku. Ještě štěstí, že nebyly zrušeny v návalu horlivosti školy pro nevidomé a neslyšící!
    Ad 22,47. Jak lidovce nemusím, tak pan Hovorka bude patrně jediný z této strany, který hájí potřeby a práva občanů a státu, neokázale a trvale, až se divím, že nebyl z partaje profláklé vymočánky (vyčuránky by bylo asi vulgární) dávno vyloučen.

    OdpovědětVymazat

Reklama