Reklama

.

.

středa 21. června 2017

K problematice OSVČ

Jiří Jírovec
21. 6. 2017
Jan Mládek a později Milan Štech rozvířili otázku (ne)spravedlnosti existence dvou tříd pracujících občanů. Článek Josefa Mrázka ZDE vyvolal poměrně rozsáhlou diskuzi. Přispěl jsem do ní 20.6. 14:44. Zaujaly mě dvě reakce: 14:46 píše: "Oni ty šachy s odvody ti všiví politici vymysleli stejně jen proto, aby bylo možné poštvat zaměstnance proti OSVČ a opačně." Nemyslím si, že naši politici jsou schopni něco vymyslet. Nanejvýš uvažují o tom, jak si koupit hlasy určité skupiny obyvatel.


15:19 poznamenává: "Jírovec by se […] měl zamyslet a neplácat!" Tomuto anonymovi se pokusím vysvětlit svoji představu podnikání.Označení "Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ)" se vztahuje na osobu, která se domnívá, že na to bude ekonomicky lépe, když bude pracovat sama na sebe a ne na jiného podnikatele.

V ČR jsou všichni zaměstnavatelé současně podnikateli, tedy i stát prostřednictvím podniků, které ještě vlastní.

Vstup do kategorie OSVČ vyžaduje odhad vlastních schopností a možnosti jejich uplatnění na trhu zakázek.
Základní otázky jsou (bez pořadí důležitosti) :

1. V čem mohu podnikat;
2. Jaké výhody a nevýhody OSVČ přináší;
3. Jaká je situace na trhu;
4. Čím mohu konkurenci přebít (kvalita, flexibilita, cena);
5. Jaký čistý příjem očekávám (po zaplacení daní, odvodů a pojistek);
6. Jaké úsilí jsem do podnikání ochoten vložit (včetně zvládnutí administrativní zátěže);
7. Jak budu zajištěn na stáří;
8. Co budu dělat, když se nezadaří;

Dovolím si vyzvednout body (5 a 6), které současná diskuse zcela opomíjí. OSVČ totiž bývají představováni jako zachránci ekonomiky, kteří pracují od nevidím do nevidím a to až do roztrhání těla.

Čas jsou peníze, ale peníze nejsou všechno. Na kanadském maloměstě jsem znal vlastníka jednoho z autoservisů i malého podnikatele, který opravoval náš dům. Ani jeden o weekendech nepracoval. Zakázek měli dost, ale potřebovali čas na rodinu a odpočinek.

V diskuzích se často objevuje povzdech, že OSVČ nemají nárok na nemocenskou (a podporu v mateřství) a na dovolenou. Nemocenská je pro OSVČ dostupná v případě dobrovolného placení pojistného  ZDE . Vyhledejte "OSVČ nemocenská" a dostanete ohromné množství informací pro a proti. Asi 75% OSVČ se nepojišťuje, protože se jim to nevyplatí.

Pokud jde o dovolenou, jde o možnou ztrátu příjmu. Takové ztráty se dají zmenšit plánováním vlastní práce.

Z daňového hlediska je zajímavý problém neproplacených faktur. Ty se přece nemohou stát součástí daňového přiznání, protože nepřistály na kontě OSVČ. Informace, kterou poskytuje 14:51, je buď nepřesná nebo zcela mylná. Riziko, že zákazník nezaplatí nese OSVČ. Může pohledávku vymáhat soudně, ale to nemá nic společného s finančním úřadem.

OSVČ sám neplatí DPH za svou činnost. Tu platí zákazník za službu nebo produkt, který obdrží. Týž princip platí všude jinde. V pohostinství je vybírána DPH (za jídlo a pití) od zákazníka. Vybraná částka pak je určitým mechanismem převáděna státu. Tolik napadaná EET má zabránit zatajování tržeb, kradení již vybrané DPH, a krácení daní tím, že se část příjmu zatají. OSVČ ovšem nemůže posílat státu DPH, kterou ještě nevybral.

Kdybychom se mohli seznámit se skutečnými (anonymizovanými), mohly by z diskuze odpadnout nadávky a osobní útoky.

29 komentářů :

  1. Problémem je, že autor článku to komentuje podle toho, jak by to mělo být a nikoliv podle toho, jaká je realita. Uvedu jeden příklad za všechny: je mnoho pracovníků, kteří přišli nikoliv vlastní vinou o práci. Např. jen proto, že mladému "progresívnímu kapitalistovi" již nebyli svým věkem dost atraktivní. Nebo že ten "progresivní kapitalista" vytuneloval či svojí neschopností položil továrnu (třeba v pohraničí), kde léta pracovali. A po marném běhání a žebrání po pracovních úřadech se rozhodli postavit se (alespoň nějak) na vlastní nohy. Ať jim tedy p. Štěch a spol. nejprve vrátí pracovní příležitosti, které jim zničili (a s tím často i osudy celých rodin) a pak ať je teprve vyzývá, ať se jdou zpátky zaměstnat. Když v té továrně nebude vlastníkem stejný či podobný idiot, poběží sami a bez výzev p. Štěcha a podobných mudrlantů. To je jen jeden příklad problematiky a nesouvisí vůbec se živnostmi jako jsou třeba hostinští, řezníci či řemeslníci, kteří budou na drobnější práce a opravy vždy zapotřebí. To je ale již na jiné téma.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pan Jírovec ubec nechápe že do ČR byl zařazen korporátní fasisticka tyranie karnevalu shrbenych hřbetu a nizkych platů,která má mezi jiným za cíl ne budovat ale zlikvidovat střední třídu malých a středních podnikatelů a živnostníků.To dělá tvorbou vadných zákonů a o tom nemá Jírovec žádnou páru.At si strká nos do sracek v Kanadě nebo kde je!

      Vymazat
    2. 21:32 Velká pravda. OSVČ je často "z nouze cnost", protože jim nic jiného nezbývá. Smutné je, že si to mnoho z nich ani neuvědomuje a zařazením se do skupiny "podnikatelů" se stávají přívrženci pravite. Té pravice, která je do té tšžké situace dostala.
      Jsou ovšem i jiné případy, jako třeba Václav Moravec z ČT. Takoví se v momentě, kdy se stanou "nepostradatelnými" registrují jako OSVČ a své služby pak draze prodávají právě té instituci, která je na své náklady "vypěstovala".

      Vymazat
    3. Trvalým problém je tzv.švarcsystém, kdy např. majitel restaurace trvá na tom, aby kuchař si obstaral živnostenský list, aby ušetřil na dani a příspěvcích sociálního a zdravotního pojištění. Tak je to i mnoha jiných profesí. Faktický zaměstnanec pak platí jen minimum nebo např. žádné nemocenské a v případě nemoci nebo nízkém důchodu se diví. Skoro milion OSVČ v tak malé zemí ukazuje, že mnoho z nich žádní živnostníci nejsou.

      Vymazat
    4. Tady řešíte OSVČ, řešte tohle, týká se všech:
      Daň z přidané hodnoty jako účinný antikoncepční prostředek

      http://news.e-republika.cz/article3883-Da%C5%88-z-p%C5%99idane-hodnoty-jako-u%C4%8Dinny-antikoncep%C4%8Dni-prost%C5%99edek

      Vymazat
    5. Pane Štěchu, tak proto ty pindy kolem OSVČ?
      http://www.vlasteneckenoviny.cz/?p=185607

      Vymazat
    6. Jak se vydržuje had na prsou, který nakonec živitele uštkne:
      http://www.vlasteneckenoviny.cz/?p=185715

      Vymazat
  2. Další teoretik....

    OdpovědětVymazat
  3. Štěch se projevil jako lobista pro podnikatelské svazy.Je jasné,když už podnikám,tak nejsem omezenec,lenoch a musím odvádět kvalitní práci.To je pro podnikatelé žádoucí,protože vědí,že většina OSVČ jsou odborníci ve svém oboru a ty potřebují.Kolik z těch podnikatelů,je vlastně Českých,jestli to není práce pro cizí firmy.Jak už jsem jinde psal,pseudopodnikatelé jsou politici,podnikání je osobu příbuznou,ale podniká politik,když si přihrává zakázky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Je jasné,když už podnikám,tak nejsem omezenec,lenoch a musím odvádět kvalitní práci." Tohle myslíš vážně, anebo jen máš svérázný smysl pro humor? (Takový blábol se hned tak nevidí! Jsi úplně mimo realitu!)

      Vymazat
    2. 11:16 ty blbe, ty máš v té palici nasráno, že tak bláboliš ?

      Vymazat
  4. Naco to okecavat.

    Stech udelal tu tecku, po rade alibistickzch kecu zde:

    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Milan-Stech-Pseudozivnostnici-obiraji-celou-spolecnost-Napravu-mohou-zjednat-napriklad-jejich-sousede-kteri-by-je-ohlasili-493114

    Takze bonzovat, na povel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leváčtí idioxi, kteří nikdy nepracovali.

      OSVČ musí v okamžiku fakturace odvést z částky 21% Babišovi, ať mu fakturu někdo proplatí či neproplatí.
      Kupení se neproplacených faktur jsem zažil u bohatých (lichvářských) zahraničních firem, které rozhodně neměly problém s cash flow.
      Nakonec jsem je poslal k čertu.

      Vedle toho, OSVČ platí státu každý měsícj 1/12 svého loňského zisku jako zálohovou daň, i kdyby si letos nevydělal kvůli krizi v oboru ani zlámanou grešli.
      Těmto platbám se může, spolu s vypočítanou (z loňského výdělku) zálohou na ZP a SP vyhnout jedině odhlášením ŽL.
      Pak se ale těžko sebere k další činnosti.

      Žvástalové jako Štěch a autor by měli stát u soustruhu a ne si cintat na vestu.

      Vymazat
    2. 7:06

      Nehlede napravo, nalevo, me se zda, ze tim, jak jsou vsichni v "kreslech" zavisli na EU, maji plany presne na to, co jste natuknul:

      "u bohatých (lichvářských) zahraničních firem...."

      Nedavno na EU trh vstoupil Starbucks, pomerne ve velkem. Co dal, to se da lehcece odhadnout, ale princip otroku zapadniho lezerstvi a davek pro migranty dojenim slabsich clenu EU, kterych navic maji za uplne nic, zustava a tvrde se upevnuje.

      Stechuv pohled v kresle je presun krabic, z meho pohledu a dost odporny. OSVC prece formatovali pres 20 let, nyni je NEJSPISE budou chtit supnout do nadnarodnich firem, ktere obsadi vse, vyradi narodni firmy. Hluboka Integrace, ovsem CR nadale v roli otroka.

      Vim o rade OSVC, kteri meli obri problemy vubec prezit, vetsina je navic uplne mimo verejny sektor. Mimo sektor, ktery neni stabilizovany a je ve velke mire v cizich rukou!!! O tom, ani radka. Mimoto se snazi zachranit sami sebe kecy o nadherne Evrope a jeji zachrany.

      No, i kdyby, na pozadi probihaji uplne jine procesy...

      Ja jsem nalevo, no prece respektuji kazdeho, kdo se chce zivit vlastnim umem a nebudu na urcitou skupinu hazet kolektivni vinu jen proto, ze STAT neni schopen dohledat ty, kteri z pohledu Stecha a jinych podvadeji.

      Ti sami mlceli, ktyz se salamovu metodou krajel verejny sektor a rozprodaval zapadu, nicila se infrastruktura narodniho statu a pokud nekdy s nekym odbory jednaly, byly to zamestnavatele (otrokari), ne zamestnanci (otroci).
      Ty zavorky jsou pro ty "odmeny za praci".

      A protoze statni dluh vstoupl na zavratni vysi a rekordne, cekejme vsichni, bez vyjimek, represe na doraz.

      Vymazat
    3. 7:06 píšeš asi o sobě. pokud jsi tak neschopný, tak by ses měl dát zaměstnat.

      Vymazat
    4. 5:44 Žalovat se nemá, ale hlásit se to musí, velebnosti.

      Vymazat
  5. Vaše představa,že ma OSVČ nějakou kouzelnou schopnost korigovat kolik zakázek a platících zákazníků získá a může se tím vždy pripravit na výpadek příjmů ( dovolená,nemoc vlastní či v rodině, propad v odvětví ve kterém pracuje) je úsměvná a svědčí i vaši nulové znalosti praxe. Stejným důkazem je i vaše představa o tom,že je možné říci klientovi "teď na vás nemám čas jedu na dovolenou, či mám kaslicek" a věřit,že si dotyčný klient nekalené okamžitě náhradu a že bude klidně čekat až se uracite práci provést.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To 5:51
      Řekněte mi prosím, kdo má tu kouzelnou moc "korigovat" množství zakázek .
      Jak vidím téměř ani jeden diskutující nečetl článek pana Jírovce, ale odpovídají všichni co viděli jméno Jírovec.A stačí tak málo přečíst a zamyslet se. Nemusím se vším souhlasit, ale rozhodně nelze plácat nesmysly a domněnky, vždyť ten život je úplně jiný než ho diskutující popisují.

      Vymazat
    2. Omlouvám se , že můj život je jiný než si představujete vy.
      Velké podniky mají kontrakty podepsané často na spousty let a OSVČ až na čestné výjimky pracuje , jak se říká na písknutí . Sám mám několik stálých zákazníků , ale rozhodně nedají jistotu v nejistých dobách .
      Např. 2009-2012 kdy padalo stavebnictví (v tomto oboru pracuji) se do mých "malých " zakázek vrhali z nedostatku práce i velcí stavební giganti. A snad i vám dochází , že jim nelze konkurovat

      Vymazat
  6. Hlavně, že tento bývalý bolševik a udavač zaměstnává své asistenty jako osvč.... tak to už bude míň jak 5%.... http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Milan-Stech-Pseudozivnostnici-obiraji-celou-spolecnost-Napravu-mohou-zjednat-napriklad-jejich-sousede-kteri-by-je-ohlasili-493114

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. 6:46

      no vy jste rozhodně udavač první třídy jak tu ráčíte předvádět

      Vymazat
  7. Souhlasím s názorem na OSVČ , který má pan Jírovec.
    Václav

    OdpovědětVymazat
  8. Odpověď na nepřesné a zavádějící infromace autora článku:
    1. OSVČ podnikatel nazvemeho ve stylu soc. demokrata Mládka parazitem odvádí z každé vystavené faktury 21% DPH státu bud měsíčně nebo čtvrtletně - pokud je samozřejmě plátcem DPH. Pokud se, ale che udržet na trhu a být konkurenceschopný tak musí být ve vlastním zájmu plátcem DPH. Takže žádné kecy pane Jírovče ať panu podnikateli někdo za fakturu zaplatí či nikoliv OSVČ plátce DPH i z této nezaplacené faktury vždy odvede státu 21% DPH a pak se klidně může jít pást.
    2. Ještě horší varianta je když OSVČ vede tzv. účetnictví (dříve to bylo nazýváno podvojné) tedy ne daňovou evidenci. V tomto případě zaplatí daň z příjmu i z neuhrazených a podotýkám nikdy neuhrazených faktur a pak se opět múže jít pást!
    3. OSVČ nemá nárok na plné nemocenské, protože pokud onemocní např. na 14 dní nedostane ani vindru i když si nakrásně bude platit 4% nemocenského navíc k již placeným 29,2 % sociálního pojištění. Zaměstnanec má na rozdílí od OSVČ proplacených z prvních 14 dnů nemoci 11 dnů jako tzv. náhradu příjmů. Takže melete polopravdy a nesmysly.
    4. OSVČ nemá nárok na placenou dovolenou, na žádné sociální výhody jako je příspěvek na studium, příplatek na dovolenou 10 % atd. A hlavně když má nemocné děti, tak nemá a podotýkám i kdybyb si platil 4% nemocenskjého žádný nárok na ošetřování člena rodiny - takže opět melete nesmysly. Takže když nemá zaměstnanou manželku tak je doma s dětmi zadarmo a firmu pak může zavřít.
    5. Na svém příkladu uvedu jak mi pomáhá stát - mám některé příjmy za několik let najednou a ty zdaním v tom roce, ve kterém je obdržím a tak je zcela běžné , že v tom roce co mám minimální příjmy platím obrovské měsíční zálohy na sociální pojištění např. 12.850 Kč a na zdravotní 4900 Kč a čtvrtlení zálohy na daň z příjmů, na tyto zálohy si musím vydělat z běžných příjmů, ale co když mám v tom roce menší zakázky. Takže se zadlužuji abych přežil a státu dal fiktivní zálohy. Já totiž nejsem věštitelské guru, abych věděl jak na tom budu s příjmy v běžném roce. A také nekrátím příjmu, jelikož od roku 2002 neberu hotovost - vše dělám bezhotovostně přes účet. Takže Váš článek : kecy teoretika !!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako OSVČ jsem absolvoval i školení bezpečnosti práce..v 99,99% pokud utrpíte úraz nebo něco na Vás spadne, případně spadne lešení na Vás a máte všechny pomůcky na sobě tak dle inspektora, který nám dával školení tak je to vždy Vaše vina...

      Vymazat
    2. Popsal jste to přesně, taková je realita. Zejména bych zdůraznil bod 4. Nemá nárok na PLACENOU !!! dovolenou.

      Vymazat
    3. 11:21 Věřím vám, že být OSVČ je řehole. Řekněte mi prosím, jestli jste si tuto možnost zvolil dobrovolně, se zvážením všech panem Jírovcem uváděných bodů, nebo protože jste neměl jinou volbu. Pokud platí první možnost, tak to bylo vaše svobodné rozhodnutí a můžete si stěžovat jen sám na sebe. Jestli platí druhá možnost, tak vina je na straně těch, kteří vás k takovému rozhodnutí donutili. To si uvědomte, až příště půjdete volit.

      Vymazat
    4. 14:22
      obávám se ,že v této zemi je velmi malé procento těch co si volí své zaměstnání dobrovolně a s radostí. Je třeba se uživit a přežít to je naprosto jediné hledisko většiny. A jistě už jen kontrolou toho jak se kryje osídlenost s nabídkami zaměstnání , je to vcelku jasné. Ale máte pravdu , že se "všichni"můžeme přestěhovat do Prahy :))

      Vymazat
  9. Článek „OSVČ – stará korupční karta ODS“ jsem komentoval slovy „Pan Mrázek nametl do jedné krabice málem továrníka s milionovými obraty spolu s důchodkyní, která se štěstím utrží 50 tisíc Kč za rok, aby vyžila z osmitisícového důchodu. Při tom, jak to vypadá, k závěrům mu stačí znát pojistné sazby. Povšimnul si pan Mrázek, že zaměstnanec je kryt minimální mzdou, zatímco živnostník ani minimální tržbu zaručenou nemá? Povšimli si všichni ti, co OSVČ doporučují stát se zaměstnancem, že ne všude a každému je to umožněno? Ostatně, platí to i obráceně, nebo ne? Co teprv, zaměstnanečtí ukřivděnci, až přijde recese?“ Obávám se, že obdobně to platí i pro pana Jírovce, podobné postoje, zvlášť u EET má i pan Vlk z blogu Kosa nostra zostra. Není to tak jednoduché, jak si možná přejí spolu s pány Mládkem a Štěchem. Jenže, pro poslední dva řečené to byla hra o přízeň „proletariátu“, nyní zaměstnanců, kterých je o poznání víc, než OSVČ. Nebo se pletu?

    OdpovědětVymazat