Reklama

.

.

sobota 29. července 2017

Čím větší brambora, tím hloupější sedlák!


Zdeněk Hrabica
29. 7. 2017
Jsem z někdejšího bramborářsky proslaveného kraje. Jako školou povinný jsem sbíral se spolužáky brambory za vyorávačem, říkalo se mu čert, s drátěnými košíky jsme z brázdy spolu s ostatními, i s učiteli, zaplňovali valníky. Na peníze ani na deputát se nikdo z nás neptal.


S rodiči jsme pouštěli s tatínkem doma vyrobeného draka a pálili bramborovou nať, pekli jsme si na poli po dosběru zapomenuté brambory, nejvíce chutnaly, co pukaly, osolené. O dětské práci se nemluvilo, jezdili jsme i na chmel, dbali o nás dva bývalí piloti Britského královského letectva RAF. Nebyli za službu vlasti, jakkoliv trestáni, okamžitě po přistání po válce demobilizovali. Kdyby zůstali v poválečné armádě, byli by obviněni zradou ze služby královně a britské zpravodajské službě. Oba byli krásní; předali nám kousínek svého života. Naučili nás podávat jinému ruku a dívat se mu přímo do očí. Dneska mi podává ruku i státník a dívá se mi místo do očí do země.

Ale nazpět k bramborám.

Jsem přece z bramborářského kraje, říká se mu zcela nepřípadně – Vysočina. Jsme přece dojednoho z Českomoravské vysočiny. Dva okresy – jeden český Havlíčkův Brod a druhý moravský – Jihlava a spolu s dalším slovenským, Popradem, stačily k soběstačnosti brambor celého Československa. Trochu jsme i z každoroční produkce vyvezli k sousedům. Něco jsme využili k pálení líhu a něco k výrobě škrobu, část k sadbě.

Desetiletí se přátelím s nejlepšími pěstiteli brambor. Patří k nim i zcela výjimečný rod Rasochových, ing. Marie Rasochové a Ing. Vlastimila Rasochy a nyní už druhé pokolení rodu – přátelím se i s jejich synem - s dalším Ing. Vlastimilem Rasochou. Zpočátku šlo o kamarádství druhu studentského; trochu o generaci sedláků z rodu Františka Čuby. Dohromady už při vysokoškolském studiu – František i Vlastimil - věděli, že mají nadosmrti sedlačinu v sobě od pánaboha. Žádnou farmařinu, jak nyní říká i ministr pro zemědělství. Nebylo nad ně lepších studentů. Marie dodneška nesložila ruce do klína. Rasochovi byli, co je znám, umanutí bramborami. Neplatila o nich lidová pověra, kterou jsem si vytýčil v titulku řádek. Výzkumníci – Rasochovi starší – udělali pro české a moravské bramborářství jako málokdo.


Když jsem po roce 1990 pracoval v gastronomických časopisech, zásobovala mne Marie těmi nejlepšími recepty k jídlům z brambor. A pokaždé se vyznala, po jakých odrůdách sáhnout pro štědrovečení bramborový salát nebo pro „hazedlopřesbydlo“, či pro opravdový bramborák. Zrovna včera mi na bramborovém poli za Olešnou řekla, že třicet dkg brambor ve stravě denně znamená celodenní potřebnou dávku vitamínu C.

Dneska je už v této proslulé rodině kvalifikovaný pokračovatel, znalý světa i jazyků – evropský bramborář - mladý Rasocha. Znalý evropských bramborářských vlajkových lodí, jejich mořských majáků, jakými jsou Belgie, Německo, Francie, Holandsko a Anglie.Ty určují hospodářské bramborářské postavení a ceny brambor, nejenom na evropském trhu, disponují největšími plochami brambor. Například Belgie zvýšila jejich plochy za posledních pět let o 21, 7 % . Tato situace snižuje českou produkci a zvyšuje jejich dovoz ze zahraničí. Rasocha ví, že dalším, kdo čeká na příležitost na českém trhu brambor, je Polsko. Má k takovému kroku veškeré předpoklady. Značné plochy i nižší výrobní ceny.

Novým jevem na světovém trhu brambor a zejména v Evropě jsou brambory pro stále se zvyšující výrobu hranolků. Evropa se prosazuje vývozem brambor pro jejich výrobu. Vyváží je do Asie a do Latinské Ameriky a tím nahrazuje dosavadní vývoz brambor z USA.

České a moravské bramborářství, které se integrovalo do evropské produkce a jejího trhu, nehraje prim.

Při pohledu na současná pole Českomoravské vysočiny, žluté a zelené pláně řepky a kukuřice, při absenci brambor a jetelovin, nehorázným vybíjením početních stavú skotu a vepřů, je člověku k pláči. Kdo to způsobil? Neslzíme jenom nad hospodařením se zemědělskou půdou, která je stále více zaplevelena plechovými či sádrokartonovými a betonovými skladovacími hangáry, nešetrným zařazením plodin, které neslouží k obživě, ale spíše pro potřebu bioplynek, ale hlavně nad tím, kam se nám to poděl selský rozum.

Kam se ztratila moudrost předků, zemědělského školství a zemědělské vědy o tom, že centimetr úrodné půdy vzniká více než sto let. Zničit jej dokážeme během několik minut. Největším škůdcem je dneska hlavně člověk, průmyslová výroba, zemědělství i stavebnictví a války, přejmenované na mírové mise.

Nejsem sám, kdo se setkává s názory (možná z určitého pohledu zčásti oprávněnými), že brambory, bez rozdílu jejich velikosti, pěstují především jenom hlupáci. Za dosavadních podmínek v České republice a tedy i na Českomoravské vysočině.

Ve Znojmě jsem si koupil předevčírem nepoživatelný chleba, upečený v Říčanech u Prahy (s pekařem do kádě) a v Jihlavě jsem se zakousl do nasládlých brambor, přešlých mrazem, dovezených ze Znojemska, namísto okurek.

Čert aby se v tom vyznal, sám bych dal přednost sedlákům – z rodu Rasochů a Čubů. Ať si kdo chce co chce říká nebo ať si lamentuje nad rozlitým mlékem. .

Popisek k foto:

1. Ing. Vlastimil Rasocha, ředitel Medipo Agras a především bramborář.
2. Rozvetou bramborová pole i napřesrok?

75 komentářů :

  1. Ta špatná situace na Vysočině očividně souvisí s rozšířením nakažlivé nemoci zvané zemanismus.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pletete si zemanismus se sionismem.

      Vymazat
    2. Zakomplexovaný emigrant, odkud píšeš?

      Vymazat
    3. To patřilo tomu prvnímu hlupákovi, který čeká v nějaké zemi, kde se ještě nespí, až se zde objeví nějaký článek, aby mohl uplivnout jedovatou emigrantskou slinu. S tou poznámkou o sionismu souhlasím.

      Vymazat
    4. Pín ve 23.17 by si měl přkládat studené obklady na hlavu a určitě i na ....

      Vymazat
    5. Klasika, vyšel článek a za 20 minut už se tu objeví troll a otravuje.

      Vymazat
    6. Pravda je že za to může havlismus.

      Vymazat
  2. Jejda, jejda, pane Hrabica ! Tomu na co vzpominate, se rika - casova NOSTALGIE !
    Zde mate medicinu.

    Nana Mouskouri - EVEN NOW ! Na Youtube.

    Ja take trpim nostalgii. Me ve vzpominkach na moje mladi stale honi opice po Africe (ja tam zil), a proto velmi rad chodim na Novou Republiku mezi Hurvinky.
    nick HONOLULU

    OdpovědětVymazat
  3. Pane Hrabica.
    Zeptejte se Teličky,co dopustil při jednání o vstupu do EU,měl přece na starosti zemědělskou otázku.Pěstování brambor je náročné na ruční práci a bez dotací to nepůjde zvýšit,osázet více hektarů.Havličkův Brod byl proslaven bramborárnou,nejen bramborovým škrobem,ale i lihovarem.
    Máte to rčení obráceně,čím hloupější sedlák,tím větší brambory.Jen bych dodal,už dříve pěstování brambor bylo náročné na práci a ti vychytralejší sedláci od toho utíkali.Ale potvrzuji z Vysočiny byly velice dobré brambory i kvalitní sadbové brambory.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bramborářský chytrolíne. Dnes je již pěstování brambor plně mechanizované tak se se svými názory vraťte do JZD nebo hrobu. pěstování brambor se opět jako za socialismu stalo otázkou politickou nikoli ekonomickou. Komunisti uměli rozhodovat havlističtí demokraté toho nejsou schopni.

      Vymazat
  4. Vážený pane Hrabico, co k Vašemu článku řici.
    MLUVÍTE MI Z DUŠE.
    Václav
    PS blbec 23:17 by se mněl léčit.

    OdpovědětVymazat
  5. Asociace: Kam se poděla moudrost předků... kontra Kde ty kytky jsou /píseň Bertolda Brechta/. Za lepší /zašlou slávou/ českého zemědělství již zbývá si s pánem Hrabicou jen povzdechnout. Moje otázka: řekněte mi v čem ten dnešní kapitalismus je proti padlému totalitnímu komunismu lepší? Asi jen v tom, že můžeme jednou ročně na dovolenou do Egypta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V čem je lepší svoboda, demokracie X totalita, se může ptát jen opravdový debil.

      Vymazat
    2. 9:48 Ahoj negramote - v tom příspěvku nění nic o svobodě a demokracii, ale o "dnešním kapitalismu" a "padlém totalitním komunismu". To srovnání sis udělal jen podle naučených šablon uložených inkluzivním školstvím do tvé kebule ty. Rozumný člověk, jako autor příspěvku, klade otázku a hledá odpověď, ne politickou agitku na úrovni padesátých let, cos předvedl ty. Zamysli se, jestli žiješ v demokratické, na hodnotách založené společnosti, nebo jestli z očekávanéího nezbyl jen kapitalismus volné soutěže; zamysli se, jestli za komanče nebyl vox populi více, než dnes. Zamysli se, jestli je užitečné svou nevzdělanost vystavovat, nebo jestli by nebylo vhodnější, aby sis doplnil základy vzdělání, toho "Evropského" - rozvíjejícího kritické myšlení, ne jen opisování jednoduchých propagandistických pokřiků. Hlavo dutá, myšlením nenapadená.

      Vymazat
    3. 10:02

      Ahoj, rudý idiote. Volební preference vás, komoušů, jsou dnes jen cca 12%. Tzn, že 88% obyvatel minulou totalitní dobu za lepší nepovažuje. Proč? Protože se dnes mají nesrovnatelně lépe jak po stránce svobod, tak ekonomicky. Kdyby tomu tak nebylo tak budou volit také komouše.
      Nevím, co na tomto jasném faktu nechápeš, rudý, totalitní blbečku.
      Takže můžeš kopat nožičkama, šermovat zlostně ručičkama, ale to je tak jediné co s tím můžeš dělat.

      Vymazat
    4. 10:17 ale on nekope nožičkama, nešermuje ručičkama, to je jen přání jednoho debila.

      Vymazat
    5. 10:17 Ahoj negramote, jedíný, kdo tady kope nožičkama a šermuje ručičkama jsi ty, hlavo dutá. Rozumím ti. Vám hlupákům je třeba hesel, sloganů, holých vět, fýrerů. Hlavně se po Vás nesmí chtít myslet. Vaše myšlení je zjednodušeno na povely, slogany a samostatně zvládáte jen "hamu, kaku". Jsa ryzím demokratem, přiznávám ti, ty zelná hlávko, právo vyjádřit názor a veřejně ze sebe udělat pitomce. Je mi zcela ukradené, kolik příznivců mají komunisté. Je právem každého je ve svobodné politické soutěži volit. Ostatně soudím, že jejich voliči mají v hlavě více rozumu, než ty, hnědá hmoto. Koneckonců, když máš v hlavě nas*áno, můžeš se snažit sebevíc, ale plodem tvého snažení budou vždy a pouze jen sr*čky. S těmi bys ale měl zamířit na hajzl, kam patříš ty i tvé "myšlení".

      Vymazat
  6. Otec kdysi vzpomínal a smál se u toho, na projev snad Zápotockého: "Soudruzi, přijde doba, kdy pomeranče budou stát jako brambory" a už je to tady:)) Docela by mne zajímalo, odkud to drahé demokratické černající svinstvo vozí. Pokud to nevyhodíme celé, tak se toho hromada musí vykrájet. Když má někdo českého sedláka, který to pěstuje sám, tak to je výhra. Je pravda, že je dostatek řepky. Dělají všechno pro to, aby byl hlad a naštvaní lidé a potom hurá na Majdan.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na každém rohu hypermarket, regály se prohýbají pod hromadami jídla a vymaštěný rudý blbeček tu blábolí cosi o hladu.

      Vymazat
    2. Ano, a taky obyčejnej "dělnickej" prezident Tonda Zápotocký to byl, který řekl, že může-li člověk ušetřit byť jen jednu korunu, a ušetří ji, je dobrým hospodářem. A podívejte se, jak hospodaří všechny ty zakomplexovaný parazitický kurvy, který měly především touhu vlastnit obrovský majetek a moci rozhazovat prachy, a tak byl majetek státu - tj, nás všech - doslova rozkraden, roztahán, prodán, prošustrován, a peníze se nacházejí v drápech těch lumpů. Spousta peněz - miliardy peněz - byly prošustrovány za úplné hovadiny, tak si váží tato sebranka hodnot vybudovaných lidmi, kteří na to dřeli v potu tváře. Snadno nabyl, snadno pozbyl - to je doktrina politiky dneška, a nějaký prezident sem nebo tam je jedno, je to jen figura pro media, mohou ho vzývat, zbožňovat, nebo po něm házet hovny, jak je libo. Nemá prakticky vliv na nic, jen "reprezentuje" národ, zatímco jeho občanům przní život smečky lotrů, chamtivců a lumpů. Platí si media, policii, justici - jsme obklopeni šmejdy na každém kroku. To jsou přesně ti chudáčci a uťápnutí snobáčci z panelákových králíkáren, kteří nosili pionýrský šátek všude, a jejich rodiče doma deklamovali stanovy KSČ, přičemž šilhali po dollars, džínech z túzu, a za tím účelem si vydržovali každý svého veksla. Dnes tady vládnou jejich potomci, kdysi pionýrští a svazáčtí zmetečkové, jimž je úplně jedno, jakou politickou ideologii budou veřejně přežvykovat, jestli rudou nebo západní, a do jakého análu si pro svoje prachy a moc polezou. Tak si tady žijeme, a už je jedno, jestli je na polích řepka, azbestový bordel pro voltaické lumpy, nebo sklady pro jiné lumpy, a naše zem je plná dálnic a utaženého betonu pro tranzit kamionů sem a tam, proto máme každý rok povodně, neboť voda nemá kam se vsáknout. Brambory s konzistencí a chutí jablek bez škrobu se odkudsi dovezou. Vždyť ta havěť prodala i vodu, i když už i jako pionýři se museli na základce učit, že bez vody není možný život. Tím ze své vlastní země udělali snadno vydíratelný trhací kalendář - všechno jim bylo jedno. Myslí si, že svoje potomstvo - potencionální havěť - mají zabezpečené. Utečou někam kde voda je, a občané ( co je to "občan" řval kdysi z tribun římský senátor Sulla) holt pochcípou, nebo si prostě vodu "někde" najdou. Jsme jim úplně u zadku! Jak zpíval Kryl - ryjeme držkou v zemi - ale učinili jsme tak dobrovolně. Nadšeně jsme se hrnuli do poroby a otroctví, a řvali jsme hurá! Potomstvo nejodpornějších aparátčických kreatur totality jsme si nastrkali k veslům, ať si hošíci užijí vyšší platy, přece i my zbohatnem!! ne? A hošíci si užívají čím dál víc a užívá si všechna na ně navázaná a s nimi provázaná sebranka - a my? Platíme, platíme, platíme, a k tomu chrčíme a nadáváme u počítačů. To je panstvu dneška srdečně fuk - a ještě se na tom napasou media. Mají to ošetřené ze všech stran.
      ... zvednem vzhůru pěsti na vás - nože a bodáky, počkejte vy páni, budete žebráky... kdo to napsal - Petr Bezruč? Nenažraní vašnostové holt srali na lidi vždycky a v každé době - a poučil se z toho někdo?

      Vymazat
    3. 10:20 kdo se mnou nesouhlasí, toho urazím, zesměšním, já vyznávám evropské hodnoty, já jsem až do morku kostí demokrat, já, jen já, jen já! Platí ti za vysírání tady nebo jsi jenom fanatický lokaj s pěnou u tlamy "o))

      Vymazat
    4. A co požíráš ty, vymaštěnej západní blbečku 10.20? Hamburger, cheesburger, pizzu, nebo jinej západní blaf? Patříš k těm, kteří vydřepávají denně v mekáči, a připadáš si náramně in? Jak vypadáš - vyholená lebka, nahoře chochol, kroužek v rypáku, tetovaný ramena, občas žvejkneš něco English a za každým třetím slovem řekneš "vole"? Jo a dráty v uších, mozek ukrytej v tabletu, kam nepřetržitě čumíš, odpadky, a co ti vypadne z haksny necháš ležet kde to vypadlo, a zásadně ignoruješ pouliční odpadkové koše? Máš problém dát dohromady spisovnou českou větu? Tak zrovna na tebe všichni ti pracháči a zaměstnavatelé už netrpělivě čekají, aby ti mohli cpát třicítku měsíčně, protože za míň bys nevstal ze zablešenýho pelechu. Tupej pohled březí krávy - charakteristický znak zápaďáckýho paka. Nebo tě zatím sponzoruje tatík, budoucnost neřešíš, protože vono to nějak dopadne, případně uhádáš papíry třeba na hlavu, a tím pádem dávky ID? Takovým by více pasovala jiná dávka. A hned by u nás bylo čistěji. Měj se suprově.

      Vymazat
    5. 10:20 Počet bezdomovců se odhaduje "oficiálně" na 70.000, to už je pomalu jedno krajské město. Vidíme je málo, obývají různá zákoutí a tam si tiše užívají demokracie, kterou jim chce rudý blbeček sebrat.

      Vymazat
    6. 10:52
      Kdyby jsi se staral o sebe místo nenávistného pomlouvání a opovrhování lidmi kteří si žijí podle svého, tak bys nemusel mít holou prdel a nemusel tady pořád bolestivě kňučet vzpomínat na komouše.

      Vymazat
    7. 10:57
      Můžeš ty "pracanty" chrápající ožralí na lavičkách živit ze svého.

      Vymazat
    8. Ty vole 11.08 - kdes to sebral, že já mám holou prdel? Takový sračky! To jsi fakt vyčet z toho, co jsem napsal? Tak to už máš svoji denní dávku ( co bereš -proti stresu, nebo co to je?) přešvihnutou. A koho myslíš tím, "žijou si podle svého?" snad ne ty přemaštěný prasata, co si cpou pupky a vozí si kurvy na jachtách z toho, co ukradli státu, a nakradli z kapes i těch největších ubožáků? Z toho musej rozdat povinně cikánům aby nestrádali, na to je zákon, a kdejaký havěti, no a zbytek můžou rozházet za co je napadne - tak to je vono co myslíš tím "podle svého"? I ti, kteří už pochcípali hlady na ulicích a fůra už jich umrzla ( kdo za to jednou ponese zodpovědnost - za tyhle zvěrstva?) se starali o sebe, ale tihle nenažraní chrobáci ti to prostě nedovolí - chápeš? Vymysleli takový zhovadilosti, že s tím prostej vobčan bojovat zkrátka nemůže, a časem to vzdá. Von každej si nemůže najmout nějaký advokátský prase, aby ho hájilo před vostatníma prasatama a sviněma. Ani psát se o takových kausách nesmí. Jen o válce, případně co řekl prezident špatně, a jak si političtí šmejdi navzájem skáčou po krku, aby se jich u koryt mohlo za jedno vládnoutí prostřídat co nejvíc ( každej chvilku tahá pilku - to znáš - ne? A když to hodí stopadesát tisíc měsíčně? No, neber to) nebo se píše o komunistických "zvěrstvech" ale o zvěrstvech po devadesátym? Ta si troufá citovat jen Babiš, kterej se na ně na všechny může vysrat - na ty mrzáčky, kteří potřebovali politiku jen aby si nahrabali - on to nepotřebuje. Jinak se omílají jen útoky islámců, čmoudi, provokace USA, sem tam KLDR, nebo zabití motorkáři, automobilisté, utopenci - všiml sis? Já na socializmus nevzpomínám bolestně, ale jsem tvrdým zastáncem názoru, že každý člověk má právo na důstojný život, a ne aby část lidské sebranky ( většinou ta nejpitomější) si hrála na boha a myslela si, že může sežrat všechno a první - ty bych do jednoho postřílel. Tak - teď to víš. A o moji holou prdel se nestarej, zrovna teď dřepim u počítače na zlatým polštáři.

      Vymazat
    9. Vy tomu "našemu" letitému trollovi dáváte dnes "zabrat", skvěle se bavím!

      Vymazat
    10. I mně se to moc líbí, jak ho natíráte. VK

      Vymazat
  7. Pan Hrabica má kus pravdy, ale šířit bramborářský blud, že 30 deka brambor denně zajistí potřebný příjem vitamínu C je pod úroveň absolventů nejen bramborářských škol. Proč asi patří citron do zchladlého, nikoli horkého čaje? Proč asi je syrová strava mnohokrát lidskému organismu vhodnější než vařená s varem poničenými vitamíny, enzymy a dobře vstřebatelnou molekulární strukturou? No jo, to na braborškolách neučili...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mýlíte se Vy s tím vitaminem C. V bramborách je ho dost, leč skladováním či pomalým vařením se ztrácí. Ale i tak ho vždy něco zbyde. V bramborách jsou však i další tělu velmi užitečné látky .
      Oproti Vám má pan Hrabica aktuálnější znalosti.
      http://www.svet-potravin.cz/clanek.aspx?id=2670

      Vymazat
    2. citron - všakáno - nemá žiaden C vitamin - ten sa varom rozkladá, najviac je ho v kyslej kapuste - surovej - nie knedlo ... tam je už len seno, potom je v paprike, zelenej, a v pomaranč a tak ...

      Vymazat
  8. Jinak to před devětaosmdesátým nebyl ani socialismus, natož komunismus. Marxistický elitářský internacionální trockismus pěstující si své uklánějící se davy - to má být socioekonomický ráj? Potřebujeme bezelitní společnost zaměřenou na výchovu ke kritickému strategickému myšlení v mravnosti s láskou k těm kořenům, z nichž pocházíme. Zdravý rod, národ, příroda, Slované, lidská důstojnost a mír - to jsou prvky pevné stavby do budoucnosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10:17 Vaše vize vize je správná. Ale je možné jí uskutečnit ve společnosti, kterou od médií až po politiky ovládají ve svém zájmu bezohlední zbohatlíci? Tedy v kapitalismu?

      Vymazat
  9. Pane Hrabico ten nadpis článku je špatně. Správně se říká "Čím hloupější sedlák, tím větší brambory". To ale dnes již není tak důležité. I já jsem starší ročník a také jsem jako školák chodil za čertem sbírat brambory. Nelíbilo se to mě ani mým spolužákům, ale bylo to zapotřebí, tak jsme šli i když jsme remcali. Po převratu v roce 1989 se stala velká a neomluvitelná chyba, možná by se dalo říci i sabotáž. Naši družstevníci byli natolik výkoní, že dokázali v převážné většině zásobovat republiku potravinami. Zahraniční delegace k nám jezdili na exkurze a na školení, aby se naučili hospodařit tak jak naši družstevníci.Doslova zlikvidováním družstevního hospodaření došlo k tomu, že nejsme již soběstační v potravinách a musíme je dovážet. V současné době se hodně mluví o potravinách dvojí kvality. Do států bývalého východního bloku se vozí to svinstvo, co již nikdo na západě nechce a my jsme za to ještě vděční, místo toho, aby jsme jim to svinstvo hodili na hlavu a vyráběli si opět vlastní kvalitní potraviny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V potravinách jsme soběstační nikdy nebyli, bambulo. jaké například ovoce jsi papal v zimě a na jaře mimo zcvrklých jablek? Co rajčata? O jižním ovoci nemluvě. A země naší velikosti a podnebního pásma z logiky věci ani být soběstačná nikdy nemůže. Stačil by jen jeden rok neúrody a byli bychom totálně v prdeli.

      A s těma delegacema zápaďáků co se k nám prej učily jezdit hospodařit si snad děláš legraci.

      Vymazat
    2. Fakt tě to zajímá vypatlanej trubče 10.48? Tak V zimě krásný jablka za pět korun kilo, úžasný hrušky máslovky zrovna tak, hroznový víno za babku, během vánoc pomeranče, mandarinky, datle, fíky, ananas - o zelenině ani nemluvím. Krásnou mrkev, šťavnatou a voňavou po český hroudě, brambory byly plný škrobu ( to byly vošouchy - čučel bys!) z těch šla udělat bramborová kaše i knedlíky bez chemie, a třeba česnek! Česká klasika, se správnou česnekovou vůní - stačil stroužek na pečený vepřový, a mělo úžasnou chuť a vůni. To dnes nedostaneš nikde, leda na inzerát od nějakého sedláka. S výjimkou rajčat( v zimě) ale jinak měly úplně jinou chuť a vůni než dneska. A teď - a to budeš čumět - v létě bylo běžně všude tolik krásných třešní, chrupek - kilo za pět káčé, že ses mohl skoro zadara přežrat až k průjmu, nebo černý třešně a višně, ale ne za devadesát korun kilo jako dnes - to je bratru osmnáctkrát méně ne? Nebo začátkem léta borůvky!! Útočily na tebe všude, z každý výlohy a byly jich plný trhy. Denně úžasný koláče, knedlíky... dnes je to úplně vzácný zboží jak nějaký lanýže, a kdysi stály 15 kaček litr, dnes ovšem stojí litr dvě stovky - to bys vole na dnešní poměry musel brát tak sto tisíc měsíčně, asi jako političtí a zbohatličtí šmejdi! O květáku, kapustě, cibuli, ředkvičkách, kedlubnech - ani nemluvím. Taky je to zbytečný. O čem mluvit s pakem jako jsi ty? O časech minulých ses dočet kde - na Wikippedii? No - tak to jo. Tam píšou stejný paka - na zadání - víš? Nic minulého se chválit nesmí - to nevíš? Zeptej se svý báby, jestli nějakou máš, a jestli není prozápadně vypatlaná jako ty. Absolutně neobjektivní, prostě jedním slovem - blbeček.

      Vymazat
    3. 11:14

      Vážně? Já si vzpomínám na prázdný krámy, kde jsi po 10 dopoledne už nedostal čerstvý mlíko a pečivo, lepší kousky masa a uzenin jen pod pultem. Půl roku se ty blbe z ovoce mimo jablek žraly jen zavařeniny.
      Jeď si užívat toho svýho ráje do KLDR. Nám to necpi, nikdo tady o komoušské "plné" obchody nestojí.

      Vymazat
    4. On ten 10:48 a 11:22 je fat dobrej. On si opravdu asi myslí, že potravinová soběstačnost spočívá v tom, že si zimě může koupit téměř nejedlý rajčata...
      A hlavně kolik on pamatuje, prázné krámy prý :-).
      Typoval bych ho na mamánka co se nechá živit rodiči, nic neumí a trousí svoje rádoby moudra...
      Heriot.

      Vymazat
    5. Ne, ty debile. Stačí jeden rok velkého sucha, jarních mrazů apod tak tady budeme žrát asi jen tvé bolševické prdy.
      Naštěstí si můžeme dovézt např ze Španělska, Itálie,..., kde mají podmínky pro zemědělství nesrovnatelně lepší, kdykoli cokoli.

      Btw., myslíš, že např, Švédsko, Finsko, Norsko,... jsou potravinově soběstační? Asi ne, že? A trápí se snad nějak proto?
      No vidíš jaký jsi blb.

      Vymazat
    6. 11:33
      Ty kdybys něco uměl tak by jsi se dnes měl jak král a nemusel tu neustále kňučet a vzpomínat a komouše.
      Jenže ty umíš totální hovno a podle sebe soudíš jiné.

      Vymazat
    7. Prokrista pána tak proč tady čumíš ty suchej jarní mraze? Von dřív nebyl nikdy suchej mráz? Bože - takový fanatický a podjatý sračky! Proč už nejsi někde na tom západě? Vyser se na celý ČR, který vypatlanci jako jsi ty a političtí ganueři strčili celý do chřtánu "západu" a udělali z nás trhací kalendář! Už jsem napsal - ani voda není pro tebe ty hnuse, musíš jí draze zaplatit západním prasákům, kteří nás vykořisťujou! Víš jak zpívají ... a až tu malou zemi celou rozkradem, pak se vrátím v svoje rodné Colorado, a vo tý zlatý žíle povím doma všem!... na co čekáš? Ještě to tady není rozkradený a vydrancovaný do mrtě? Ještě ti může za nehtama něco zůstat? Mazej do Colorada ty holomku, čvachat ty sračky, jak jsi tady žil ty chudáčku bez zeleninky a ovocíčka - kolika že ses dožil chudinko? A žes nechcípl jako bezdomovci, když dnes v tomhle ráji lidi hlady chcípou, jak to, že zrovna tebe ti zlí komouši nenechali chcípnout hlady, abys mohl s odstupem let psát ty ubohý sračky, a čumět na zničenou mravnost, špinavý a zpustošený "mládí" přes svůj vyžranej metrákovej pupek. To ses přežral z těch španělskejch rajčat? Všechno bych čekal, ale že budou čeští křivouni psát takový zmrdoviny, jsem nečekal.

      Vymazat
    8. Anonymní30. července 2017 10:48, 11:22, 11:39 a 11:41 - "Vůl zůstane volem a pařez pařezem". Pobav se s pamětníky, ale ne z těmi 30-ti letými, ale minimálně 50-ti letými a staršími a uvidíš co ti řeknou. V tu dobu s tebou ještě tvůj táta ochcával sousedům ploty, tak o čem chceš mudrovat.

      Vymazat
    9. To jsi napsal dobře 12.01 - že vůl zůstane volem a pařez pařezem - ten pařez co píše o prázdných krámech a jak nemohl papat jižní ovoce bů bů chudáček malej, je vůl jak anděl. Bůhví kolik mu bylo když údajně bučel nad nedostatkem pomerančů -držel se při tom mámě za sukni? Bylo mu už alespoň v tý době třicet? Protože "pamětník" by takový chujoviny prostě nenapsal, protože jsou to chujoviny. A ještě mohl přidat, jak chudáček neměl automatickou pračku, a úplně nejvíc trpěl, když nemohl tenkrát kydat takovýhle sračky do etheru, i když jako skutečnej pamětník by věděl, že tehdy - jako mladej - by na něco takovýho hodil hovno, přenechal by podobný aktivity svýmu dědkovi, a přemejšlel by, kam půjde pařit, protože tehdy měli všichni budoucnost zajištěnou - buď vystudoval, nebo se něčím vyučil, a měl zajištěnou práci - netrčel nikde na ulici jako šrot, a nemusel pro žebračenky na úřad práce, jako dnes. Každej prostě "žil" ať už s ovocem, nebo bez ovoce. Dnes se každej časem naučil ťukat do klávesnice, a svou svobodu vidí v tom, že může házet na všechno minulý veřejně hovnama. Pamětníci pamatují, jak to všude žilo v době, kdy ještě všechno stálo jenom za hovno, ale oni byli mladí. Ti by takové sračky nepsali. Tyhle sračky píše někdo tak cca čtyřicet, ví o socíku celkem hovno, jen zaslechl tu a tam nějaké žvanění, pořád ještě neví, jestli je jalovej nebo březí, a v kterým zadku se mu bude nakonec dařit lépe - tam vleze, ať je to ten nebo ten, začíná to být typická vlastnost všech Čechů - proč? Máme tak obrovské komplexy národní méněcennosti, která z nás vykopala všechnu hrdost? Nebo že by maloměšťácký snobizmus? Proč tohle pokrytectví, který už je česká diagnoza?

      Vymazat
    10. 11:51
      Já jsem na západě, demente.

      Vymazat
    11. 15:17-nedoporučoval bych Vám tam zůstat, možná ta revolta vůči vašemu "typofondu"(fondu típků) začne tam ale kam utéct, že?

      Vymazat
    12. ježkovy voči, vy ale máte odvahu !!

      Vždyť vy jste si tu troufli nečistou rukou sáhnout na NEJMOCNĚJŠÍ ZAKLÍNADLO téhle bláznivé doby - a to na BANÁNY, respektive na jejich dostatek!!
      Vždyť co je nejdůležitější v české banánové republice? Dostatek banánů, nic jiného není tak důležité!!

      PS. a vy, kterých se to týká: strčte si je do prdele!

      Vymazat
  10. Tak nevím ,je to zde debata nebo se zde přišli někteří vyblejt.Kde končí argumety začíná sračka a debilita.Takže vážení ,poblejte se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co to pleskáš - tady a poblejt? To je ještě slabý, běžná debata, jak v hospodě řekl bych, a tak to má bejt. Proti Novinkové diskuzi úplnej čajíček. Tam se slejzá tupá a sprostá parta závisláků, mezi nimi provokatérští tchoři z redakce, stále stejní, jen pod občas vyměněnými jmény, tam je to opravdu přehlídka hnusu a masakr, a to jak články tak i diskuze. Když chceš číst tam, vem si k ruce rovnou plivátko. Na NR je to ještě zatím dost slušný. Čest!

      Vymazat
    2. 11:18 Republika není jen Středočeský kraj nebo Praha. Takže si odpusť ty svoje "ej". Že se nestydíš, takhle hnusit mateřský jazyk. Bude trvat setsakra dlouho, než vybudujeme skutečné vlastence pečující o mateřštinu. Fuj!

      Vymazat
    3. Neměj péči 12.1O - jak bys napsal "neměj péči" bez ej? Jak bys napsal "jsi trapnej" bez "ej"? Protože jsi trapnej se svým odhadem. Náhodou jsem zápaďák, Prahu považuju za Mekku zmrdů, a "ej" si budu psát kam budu chtít, kdy budu chtít, a jak často budu chtít. To nemá s przněním češtiny vůbec nic společnýho - jen se podívej na množství novinářských článků typu " my šli, my mysleli, my dělali" .. nebo vejžblechty ( jak bys napsal "vejžblecht" bez "ej"?) tak tedy vejžblechty typu "jakoby se zdálo, že je to jakoby červený, ale pak to bylo jakoby zelený", případně " dorazili jsme tam a tam a pak jsme se přesunuli tamhle", nebo "to nedám" pro skutečnost, že něco nezvládnu? Hnus a hrůza -a to tě nesere? To je skutečný prznění českýho jazyka ty národopisnej rozumbrado, nebo když se hadrům, co máš na sobě, dnes říká outfit - jak se cítíš v outfitu, co máš na sobě právě teď - jsou to trencle a triko, dřepíš u počítače, a okusuješ k tomu kuřecí stehno od oběda? Já píšu za slušnej honorář ( mohl bych napsat "slušný, ale nechci) pro jedny vybraný ( mohl bych napsat vybrané, ale nechci) noviny fejetony, který(é) už dnes málokterý "novinář" zvládne, a jsem s tím podle ohlasu čtenářů dost úspěšnej ( mohl bych napsat úspěšný, ale nechci) Tak pozor, ať ti nezaskočí, a po obědě si zdřímni, češtináři. A na čenich si připlácni noviny, aby na tebe nešly mouchy - tahle rada je gratis. Přeju(i) ti romantickou siestu.

      Vymazat
  11. Peníze potřebuje každý ale jak tě ovládnou je to jako rakovina. Pamatuji se jak jednou pro neúrodu za minulého režimu chtěly brambory zdražit o pár haléřů a horníci na Ostravsku pohrozily stávkou a tak stát rozdíl vyrovnal ze státního rozpočtu a byl klid. Proč to píši? Přišly demokrati, horníkům nakopaly zadek,zrušily všechny výhody a horníci ani nevrky. Proto říkám komouši to byly sráči, tohle jsou machři, močejí nám na hlavy a chtějí aby jse volaly prší. Pane Buffer, je známo že současné zemědělské produkty mají jen 10% minerálních látek než za toho totáče. Je to další byznys, ti co nato mají si koupí minerální doplňky a ty co na to nemají budou dříve umírat. Proč ne, vždyť o ty nejde. Jíte syrové brambory? Dotujeme všechny možné zvrhlé parazity a nemáme na nic co by sloužilo občanům, kteří nemají schopnost parazitovat. No to co píše 10,57 je zvrhlost na desátou. Ty lidi pod mosty dostala odlidštěná společnost. Nechte dítě od malička dělat jen to co chce a uvidíte co z něj bude.

    OdpovědětVymazat
  12. Soudruh Hrabica se rád účastnil bramborových brigád a staveb mládeže, kde dostal hovno, ale hřálo ho vědomí práce pro celek. No, každý má své úchylky. Nicméně, jak tady čtu, většina soudruhů nedokáže udržet emoce na uzdě a zbytečně se nechává vyprovokovat dekadentními buržoazními elementy. Mnozí z těchto soudruhů, zdá se, jen žvaní. Až vyhrajeme bitvu s havloidi a různými přisluhovači západních imperialistů, půjdou tito soudruzi bohužel do pracovních jednotek. Tam je naučíme kázni a jednoduchému vyjadřování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli cítíš potřebu nazývat lidi "soudruzi" 11.56 - je to tvůj problém, bejvalej soudruhu, ale rád bych ti připomněl, že v době, které ty se pošklebuješ, bylo mnoho lidí, kteří makali na obecně prospěšné práci a nečekali na odměnu. V tzv.akcích "Z" se v malých obcích a na vesnicích postavily jesle, mateřské školy, obchoďáky, silnice, hospody, a další, lidi si navzájem vypomáhali při stavbě a opravách rodinných domků - proto jich je všude tolik - a nebýt těchto lidí,bylo by dnes všude hovno. Dnes každej otrapa na ulici odhodí co má v pazouře na chodník nebo na trávník, ať to uklidí "někdo jinej", ani hovno po svém Alíkovi neseberou, jen když Alíka musí mít.Jak píšeš o těch bramborových brigádách - tam byla psina, žádná dřina, vysbírala se spousta brambor, totéž platí o chmelových brigádách, a pivo bylo skutečně na bázi chmele. Dnes je na bázi chemických sraček. Lidi si automaticky vypomáhali při požáru, při různých malérech - dnes? Dnes tě zkažení týpci překročí, když budeš na ulici chroptět při infarktu, a ještě budou vtipkovat, že jsi zfetovanej nebo ožralej. Taková je dnes doba. Skvělá. Srovnáváš nesrovnatelné. Zkus si všimnout na základě starých dokumentů, jak vypadala dříve mládež -to byly osmnáctileté slečny, a mládenci. Vkusně oblečení, slušní.Dnes? Potetovanej sajrajt, hubu znešvařenou cvočkama, polohaný, holkám přes vobtaženej pas u kalhot visí pod trikem tři povislý pupky, a špeky, hnáty a zadky tlustý - a vůbec jim nevadí jak jsou hnusný. Vyholený lebky s čírem i u holek, vidíš zelený nebo fialový vlasy, kaťata musí bejt roztrhaný- tak dřív nechodil ani volezlej vandrák. Je to sprostý, odporný,špinavý, líný jak veš, šrot k ničemu. Skáče to při hudebním kraválu jak opice smyslů zbavený - sběrači brambor byli zlatí. Diamantoví. Platinoví. Bitvu s havloidním hnojem nevyhrajeme nikdy, potetovaní šašci a hnědá cikánská havěť - jejich příšerní výrostci - nás převálcují. Tak neměj péči kam půjdou "soudruzi" a tu dnešní havěť samozřejmě nenaučí slušnosti nikdo, a nepřevychová to už nikdo. Taky máš něco podobnýho doma? Vůbec o tom nepochybuju - to jsou ale sekáči - co? A to vyjadřování -paráda. Lahoda. Samej vůl a kráva vole. Ty píčo, vole, proč hledáš hajzl? Jdi se vychcat tamhle - ser na lidi vole! Skvělý - ne?

      Vymazat
    2. Takový zapšklý, kokotský dědek nenávidějící mladé a šířící jen smrad, to se hned tak nevidí.

      Vymazat
    3. Co tím myslíš vole 15.08? Já vole že jsem kokotský dědek co nenávidí mladý? Tyhle píčoviny si nech pro svoji bábu, to bude jistě kráva jako ty jsi vůl vole, protože já náhodou ty potetovaný roztrhaný a smradlavý junáky a děvy mám rád, a rád je pozoruju, proto taky o nich můžu psát - ne? To dá rozum vole - ne? Fascinuje mně vole, jak nepřetržitě čumí do tabletu a ťukají do toho vole, jednou jsem takovýho vola málem porazil vole. Šel přímo proti mně, neviděl, neslyšel, čučel do tabletu, bejt to při přecházení silnice, tak byl jasnej vole. Takovej vůl vole. Když si něco takovýho dřepne v MHD proti tobě, každejch pár minut votevře držku dokořán jak zívá, ani si ji nezakryje prackou, můžeš mu čučet na plomby, a když mu z držky smrdí,tak to je rajc vole. na batohu mají fláděru, furt pijou ( pitnej režim - to dá rozum vole) klidně fláděru vytáhne i v přecpaný tramvaji a kdo stojí proti němu musí uhnout, klidně by mu flaškou vyrazil voko vole. Ti jsou voražení vole, to bys nevěřil vole. Jsem po čtyřicítce vole, nadávka "dědek" od tebe dřepí, že bych šířil smrad, mi ještě nikdo neřekl, kromě tebe, co to tady píšeš, a víš vo mně hovno. Ty jsi věštec vole. Ty píčo, takový žvásty mně berou vole. To mám rád. A co ty jsi vole - jak jsi starej? Jsi starej vůl nebo mladej vůl vole? Tipnul bych si starýho vola, ale proč prokrista píšeš takový sračky, jak nemám rád dnešní mládí? To moje hlava nebere vole. Polepši se vole.

      Vymazat
    4. 16:50
      Jdi se ve vlastním zájmu oběsit, demente smradlavý, grafomanský. Ulev svému trápení. Život v této společnosti je pro tebe zjevně neskonalým utrpením.
      Když mně bylo 10-20 let, tak takových nad námi tehdy mladými pohoršujících se starých dementů jako jsi ty bylo také plno. Jsem rád, že jsem se nestal jedním z vás.

      Vymazat
    5. 17:27- Vy si asi neuvědomujete, že si Vás dotyčný "dobírá" stylizací a slovníkem?

      Vymazat
    6. Klídek pane Povolný,to víte, že si toho všim.A že mu docvaklo, proč píšu v diskuzi příspěvek slovníkem dnešního mládí. On to zná dobře, určitě je jeden z těch šťastných,který má něco podobného doma. Co s tím? Nikdo to nenapraví. Samo, že ho to štve, ale ještě víc ho štve, když právě na to někdo jiný poukáže. Tak se navezl do mně, a žádá, abych se oběsil, i když to mu nepomůže, jen si odlehčí ve vzteku. A ještě napsat závěrečnou píčovinu... " když mě bylo dvacet tak"..bla bla. Jednak je z toho jasný, že je už dávno kmet, a jak už jsem napsal, nejspíš nasranej na bzuka, kterýho má doma. Protože když "nám bylo dvacet" potažmo jemu když bylo dvacet,něco jako bejt potetovanej s procvaknutým rypákem, jako africkej hotentot, sprostej jak dlaždič a zrovna tak omezenej, neexistovalo, ve vodrbaných gatích bych do školy nemohl, to by mně hnali domů svinským krokem, a napomínat nás nebylo proč. A už vůbec - ale vůbec - když nás někdo i tak napomenul, třeba když jsme jako čundráci kouřili ve stohu, kde jsme i přespávali, a za jiný neuvážený pitomosti, brali jsme to na vědomí, a nikdy bych byl nenazval nikoho "starým dementem" jako tenhle blb. Už z toho je vidět co je zač. My jsme byli vedeni k tomu, abychom staré spoluobčany respektovali, zato dnes se jim může říkat starej dement -to jsme to dopracovali. A proč mi ten obstarožní zatrpklej exot, kterej tady předvádí nadšení z dnešního mládí, nadává grafomanů? Protože zhruba tak jednou za měsíc, když si udělám exkurzi na počítač, podívat se, co se eventuelně změnilo na publicistickým humusu a na diskuzích ( k ruce si rovnou beru plivátko) a čtu ty ubožárny, mám potřebu napsat toho více? Jo, tak to je. Omlouvám se za to. Napsat ubožárnu nedá žádnou práci, možná tak za dvacet let, pokud tohle svinstvo zatím nikdo nezakáže, se budu vyštěkávat ze stařecký demence zrovna tak. Adieu.

      Vymazat
    7. Anonymní30. července 2017 11:56 - ty chytrolíne oslovení "soudruh" nevymysleli komunisti, ale francouští revolucionáři, kteří bojovali proti monarchii. Bylo by dobré kdyby jsi si ujasnil pojmy a nepletl to s dojmy.

      Vymazat
  13. Pan Hrabica má recht, brambory mají sice C vitaminu málo, při každodenní spotřebě to na nezbytnou dávku 50 mg denně vyjde. Podívejte se do tabulek!

    OdpovědětVymazat
  14. Pane Hrabica, dnes je to velmi zajimave !
    Vsichni se vzajeme hadaji, coz svedci o tom, ze narod je zdravy !

    Poslete vaseho znameho pana Rasochu na vyskumnou cestu do PERU. Oni tam maji pres 300 druhu brambor.

    Pani doctori ! Z brambor je nemoc, ktere se rika FATTY LIVER, nebot maji v sobe skrob a z Fatty Liver jsou 2 druhy cukrovky.
    (Fatty Liver = tlusta / mastna jatra.)

    Proto brambory se maji jist opatrne, stejne jako chleba, nebot se to meni na cukr a usazuje se to v tuku.
    To je tezka prace, byt v dobre kondici - bez tezke telesne zdrave prace.

    Nekdy si zajedu do Ceska a jak v Praze, tak napr. u sousedu ve Vidni mi chutna vase jidlo, ktere zde pomlouvate.

    Do Egypta nejezdete ! T.j. nebezpecna popelnice ! Radej si zajedte k nam !
    Mam rad brambory ! To je zajimave, ze rostou i na Aljasce, kde je velka zima a zde na Floride, kde jsou vedra na chcipnuti.

    Kdyz jite brambory, tak by mely byt s CIBULI, nebot cibule vaze tuky a podporuje traveni, t.zn., ze nebudete mit Fatty liver.
    Witchdoctor HONOLULU

    OdpovědětVymazat
  15. K tématice okolo 10:48; já ho docela chápu, sám o sobě osobnost bez chyby. Ale měl patrně smůlu, jak se obvykle presentuje v podobných případech, na nemožného zeměpisáře. Ten byl zjevně nemožný a neschopný cokoliv naučit atd. Pokud by tomu bylo jinak, pak by i dotyčný věděl, že mluví li se o potravinové soběstačnosti, že jde obvykle o specifickou potravinovou soběstačnost. Jinak řečeno, jde o soběstačnost v produkci dosažitelné v příslušném podnebním pásu.A abych nahradil "méně schopného kolegu zeměpisáře", dodatečně předávám; Specifická soběstačnost roku 1989 v ČSSR byla 100% detailněji živočišná produkce 101% (byl i jistý vývoz), rostlinná produkce 99% (nedostávalo se olejnin, tedy paradoxně té řepky olejky).Rok před tím se docílila spotřeba masa 100kg na osobu a rok. Ovšem v tehdejší rétorice to byl jen postupný cíl. Ten hlavní spočíval v hesle dohnat a předehnat prvního spotřebitele - USA 120 kg masa na hlavu a rok. V USA je to v podstatě pořád stejné, ale my jsme v tomto ukazateli zjevně o více jak 16 kg masa na rok a hlavu poklesli.Dalo by se pokračovat o údaji počtu stojního výkonu HP traktorů a dalších zemědělských strojů na jeden hektar zemědělské půdy - možná překvapivě, ale ČSSR první ve světě. A dalo by se pokračovat. Co se případné neúrody týče; u nás tradičně se papamatovalo na horší časy - viz vzpomínané reservy v možné válce s Hitlerem. V sedmdesátých létech sice u nás byly k vidění u každého železničního mostu v nejbližší stanici jeho dvojče ( na skládce připravené k okamžité instalaci na místo originálu. No nebylo vidět do nitra zemědělských sil. Ale zasvěcení by mohli přesně definovat, jaké reservy byly k dispozici vždy k polovině roku. Bylo to samozřejmě rok od rpku různé, ale na "přežití" to vždy bylo.

    OdpovědětVymazat
  16. Nostalgický klub dr. Davida. Prosím vás, pane Davide, já vám držím palce jak můžu, ale copak nevidíte, jakou vám takovýto článek dělá medvědí službu? Janda se musí spokojeně smát.
    Při vší úctě k šedinám pana Hrabici, tohle je na úrovni školního slohu "co jsem dělal o prázdninách". Vždyť on ani neumí správně ocitovat lidové přísloví! A kecy o tom, jak hrozně rádi jezdili na bramborové brigády... Tohle budovatelské nadšení skončilo někdy v roce 1952 a pak už to všechny jen neuvěřitelně sralo. Je to jeden z důvodů, proč spousta lidí zvonila klíči.
    Je mi líto, že vám tohle musím napsat, pane Davide.

    OdpovědětVymazat
  17. Doporucuji k nahlednuti na youtube

    Potato Harvest

    Enormous harvest of Container Grown Potatos

    U nas je hodne lidi i z vyssokych spolecenskych vrstev, kteri maji HOBBY FARM..Doktori rikaji, ze je to velmi zdrava zabava. Chodim tam na navstevu a na ochutnavani.

    Cele zemedelstvi mi pripada zajimave. Ale to je hobby jen pro chytre lidi. Na to musi byt vrozeny cit - smysl a vedomosti.
    nick honolulu

    OdpovědětVymazat
  18. Panove zde mate VAROVANI !
    Kdyz jsem zil v JAR, tak me vlada casto poslala do Rhodesie.
    Oni tam meli urodu 2-3 do roka ! Meli nejlepsi pudu na svete a nejlepsi pocasi na svete.
    Jejich zeleznice byla pretizena zemedelskymi produkty, ktere se posilaly do Mozambique a lodemi do celeho sveta.

    To bylo v dobe, kdy tam vladl IAN SMITH puvodem farmar.

    Po nastupu cerne vlady, tam vznikl HLADOMOR a 2 milliony cernochu uteklo z Rhodesie do JAR, kde byli masakrovani mistnimi cernochy.

    Nejvetsi ekonomicky GENIUS 2-teho stoleti byl farmar puvodem a kdyz se stal Prime Ministrem JAR, tak zeme mela nejvetsi konjukturu na svete.
    Jmenoval se BALTHAZAR JOHANNES VORSTER. (vyrustal na farme a farma byla jeho hobby.)

    Z toho prameni 2 pouceni !

    1 ) Farmari se nesmi podcenovat, nebot KRALOVNA priroda , naseptava ruzne rady, ktere nam nerekne !

    2 ) Az vam ta P..A - Merkerova povesi na krk million cernochu, tak budete UMIRAT HLADEM !
    Dopadnete tak spatne, jako kdysi bohate zame - jako byla Rhodesie a South Africa.
    nick HONOLULU - pametnik, ktery si pamatujhe vsechno !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, tuhle historii znám...

      ale pšššt, protože zdejší vládnoucí elitě se vůbec nebude líbit o ní psát a mluvit!

      Vymazat
  19. Většinou se při koupi toho hnoje, zvaného brambory, člověk nedoví odkudpak asi tak jsou. Roboti v marketu samozřejmě nic neví a tak nepoví. Jednou ale jsem vzal pětikilo, údajně z rakous. Navrchu celkem dobrý, po rozkrojení hnůj.
    Často jsem narazil na brambory, nasládlé, jako po zmrznutí.
    Ted čtu že dovážíme erteplata z jůůůess. No a ti mají ty sladké sračky v krámech.

    OdpovědětVymazat
  20. 16:21... Pravdepodobne to zmrzlo po ceste, kdyz je
    to od nas ! Nase jsou LAHODNE, vyborne a je jich nekolik druhu.
    Moucne na knedliky a bramb. kasu, jsou z IDAHO.
    Z Alasky Yukonky, jsou plne mineralu. Z Floridy zlute jsou snad nejlepsi. Cervene na zpestreni.
    Panove, to neni pravda, ze je to hnuj ! Nasi Farmari jsou pod kontrolou.

    Jak je to sladke, tak to zmrzlo ! Prelet Atlantiku trva 8-9 hod. to zalezi na vzdusnych proudech a letadla letaji 10 km vysoko, tam je 50 Celsiu - minus.
    nick honolulu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takže vozit brambory z Ameriky do Evropy letadlem ti přijde normální. No, tak nějak mi to k tobě sedí, honolulu.

      Vymazat
  21. Amerika ma daleko horsi pocasi nez Evropa. Velke zimy se stridaji s velkymi horky a rozvoz potravin po Americe je slozitejsi nez v Evrope, take kvuli vzdalenostem .

    Z Boise Idaho s bramborami k nam do Tampy do distribucniho centra, je 2650 mils t.j. asi 4250 Km..Takze nekdy neco namrzne, ale jak se na to prijde, tak to leti do popelnice.
    Je zde dobre jidlo ! A je ho nejvice na svete !
    (Napr. chlebu je zde 10 druhu a strycla nejzdravejsiho stoji $ 1.68 a nejdrassiho je za $ 6 , ale je nejaky divny, bez glukonu pro lidi s alergiemi.)

    S rybami zde na Floride je to nejzajimavejsi.
    More je kolem cele Floridy, ale kdyz chcete rybu, tak ji kupujete od rybaru a nebo v obchode. Tam je to pomere drahe, ale bezdomovci, kteri zerou dorgy a umi chytit rybu na tkanicku, vam ji prodaji za $ 3-5 a tak velkou, ze je nebezpecna.
    (Takova velka ryba dokaze kupujicimu omlatit ocas o hubu nez ji donese domu.) Dobre je v zemi pro labuzniky !
    nick honolulu

    OdpovědětVymazat
  22. Pro 15:39 to je omyl cinkači věřily, že to budou oni kdo bude úspěšně parazitovat a to neni a nebude nikdy určeno pro většinu, to by lidstvo při současných možnostech rychle zmizelo z povrch země. Pane Honolulu moudrý ví že jí aby žil a hledí omezovat své potřeby, hloupý žije proto aby žral a nemá nikdy dost. U Vás v JUSSEJ je to patrné a u nás se snažíme vás dohnat a předehnat. Jste katolík tak víte o čem píši, nebo si z Bible jenom vybíráte, jako většina katolíků. Mě prarodiče vychovávaly ve víře v sílu přírodní rovnováhy a ta funguje ve všem. Hezcí lidé bývají sebestřední a egoistický, protože si zjevem připadají výjmeční. Průměrní bývají vyrovnaní a cílevědomý. Ošklivý nahrazují svůj hendikep rozumem a vytrvalostí. Všiměte si kolik geniálních lidí bylo ošklivých. Samozřejmě výjimky potvrzují pravidlo.

    OdpovědětVymazat
  23. Zeleniny a ovoce máme v obchodech plné regály. Jenže...
    Rozhovor s řidičem kamionu:" Ano, vykrádají nám na parkovištích v Německu a ve Francii kamiony. S tím je problém. Pouze když vezeme jahody nebo rajčata, tak máme klid. Ty jsou totiž tak zelené, že je nikdo krást nechce".
    Máme těch jahod a rajčat plné regály, chemicky obarvené do červena.

    OdpovědětVymazat
  24. Dobrá brambora, dobrý česnek, výborná "cmunda"- bramborák. Jednou už jsem to tady říkal, že nejlepší uměla moje babička Albína. V.J.Horák

    OdpovědětVymazat