Reklama

.

.

středa 16. srpna 2017

Konec „lidové tvořivosti“, ruské školství se vrací k pořádku. Vasiljevová připravuje rozsáhlou reformu

mbi
16.5 2017   Eurasia24
Jak Eurasia24.cz před rokem informovala, nepopulárního exministra školství Ruské federace Dmitrije Livanova vystřídala ve funkcí konzervativní patriotka Olga Vasiljevová. Ta se nyní pouští do rozsáhlé školské reformy s cílem napravit v minulých letech provedenou liberalizaci a decentralizaci ruského školství.Ministryně školství Ruské federace Olga Vasiljevová oznámila, že odpovědnost za školy bude z místních úřadů přesunuta na úřady regionální.

„Předchozí reforma byla přijímána v určitém historickém období, dnes je situace zcela jiná, situace, která potřebuje – a já si dovolím tento termín použít – ‚státní školy'. Znamená to navrácení škol, které se v současné době nacházejí mimo jakoukoli ochranu a péči státu, pod jeho správu a dohled,“ prohlásila ministryně během zasedání Výboru Státní dumy pro vědu a vzdělávání.

Podle Vasiljevové je současný ruský školský systém neefektivní a potřebuje změny, zejména posílení vertikálního řízení školství od ministerstva školství směrem dolů.

Zdůraznila, že současné podřízení vzdělávacích zařízení místním orgánům nedává ministerstvu prakticky žádnou možnost situaci na školách přímo ovlivňovat. „Lze si jen těžko představit, že 44 tisíc škol není ministerstvu školství podřízeno ani v tom nejmenším ohledu – a že nejsou podřízeny ani regionálním orgánům,“ uvedla.

Převod škol zpět pod orgány ministerstva umožní podle Vasiljevové uvést školní vzdělávací programy v jednotlivých městech a obcích do souladu s programy centrálními.

Současný stav podle ní neumožňuje vytvoření „společného vzdělávacího prostoru“. „A tak se stává, že místo abychom ve školách zemi sjednocovali, tak ji rozeštváváme,“ uvedla pro členy výboru.

Reformu zahajuje pilotní projekt: o účast v něm již projevilo zájem šestnáct regionů a v Samarské a Astrachaňské oblasti a v Petrohradě byl dokonce již projekt zahájen. Pro jeho celoplošné rozšíření jsou ovšem zapotřebí další legislativní změny.

Předseda Výboru Státní dumy pro vědu a vzdělávání Vjačeslav Nikonov potvrdil ochotu a připravenost poslanců spolupracovat s ministerstvem na přípravě reformy. „Musíme vymyslet, jak změnu (legislativně) provést,“ cituje Nikonova zpravodajská agentura Interfax.

Zdroj: kommersant.ru

Překlad: mbi, Eurasia24.cz

43 komentářů :

  1. Za socíku bylo školství pod centrálním řízením ministerstva školství, Přes komunistickou propagandu naši studebti patřili k nejlepším ve světovém měřítku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pamětník si pamatuje, jak v té době neznámy prognostik Zeman četl z papírku a vyřvával do mikrofonu (jen aby se zviditelnil) účelové lži o tom, že naše soc. školství je zaostalé a horší než v Nepálu. To bylo v XI/1989 na Letenské pláni v Praze. Tudíž už v té době vstupoval do vysoké politiky s obelháváním lidí!

      Vymazat
    2. 22:43 V podstatě měl pravdu, a to nejen v případě školství. Zřejmě ale nepředpokládal, že Havel, Klaus, Mečiar, aspol. přivedou náš stát do stavu, kdy bude vše, nejen školství, bude ještě mnohem horší. Nepředpokládala to ani naprostá většina těch, kteří na té Letné zvonili klíči ...

      Vymazat
    3. 23:52 "V podstatě měl pravdu", když porovnával počty studentů na High Schools s počty našich vysokoškoláků. Jenže nevěděl nebo zamlčel, že High School je naše střední škola. Ve skutečnosti bylo naše školství skutečně na mimořádně dobré úrovni. To vám potvrdí každý, kdo později pracoval se zahraničními "experty" věeho druhu.

      Vymazat
    4. To 23:52:
      Vaše tvrzení, cituji "v podstatě měl pravdu" doložte důkazem. Jinak jsou to pindy staré Blaškové.

      Vymazat
    5. Snažím se uvažovat pragmaticky. Pokud si kupuji vrtačku, zajímá mne její výkon a funkce, nikoliv její vzhled (desing). Pokud máme státní školství financované z našich daní, zajímají mne výsledky, nikoliv pocity žáků. Přiznejme si, že drtivá většina lidí má sklony k lenošení. Děti nevyjímaje. Tak že je máme dnes o něco spokojenější, ale méně vzdělané. Vycházím ze zpráv těsně po sametu, kdy se nám začaly otevírat dveře do světa. Naši žáci a studenti válcovali ve vědomostních soutěžích konkurenci a umisťovali se vcelku pravidelně na předních místech. Za cenu "středověkého biflování". Dnes máme pokrokové západní školství a až na výjimky hloupé absolventy škol.

      Vymazat
    6. 1:19,1:26,5:14 Podstata problému, o kterém na Letné s určitou nadsázkou mluvil Miloš Zeman v případě školství nespočívala v jeho kvalitě, ale v jeho podfinancování a špatné úrovni řízení, kde bylo zcela určitě i tehdy co "zlepšit".

      Podfinancování se mj. projevovalo nedostatkem finančních prostředků na údržbu budov, nízkými platy učitelů na všech stupních a ostatních pracovníků ve školství, neobnovováním vybavení, nemožností učitelů a studentů se zúčastnit seminářů a praxí v zahraničí, atd. O úrovni řízení školství, založené na vedoucí úloze KSČ nelze též mít žádné iluze.

      Stejně tak mohl mluvit o průmyslu, zdravotnictví, zemědělství, apod. Ve všech oborech byly stejné nebo podobné "problémy".

      Zřejmě i on, jako většina občanů, podlehl "eufórii", že nastala chvíle, kdy dojde ke změně.

      Bohužel, opak je skutečností. Rozvrat školství, ale i jiných oborů a odvětví, je katastrofou, kterou na svých bedrech, i když si to zatím neuvědomují, pocítí příští generace ...

      Jediným východiskem i u nás bude konec "lidové tvořivosti". Ke změně ale musí být vůle většiny našich občanů ...
      L.S.

      Vymazat
    7. Re (22:12 a spol.):
      Co nám o vzdělávání říká Ha-Joon Chang? (korejský prof. ekonomie):
      Výjimečné úspěchy ve vzdělávání mají východoasijské země, jako je Japonsko, Jižní Korea, Tchaj-wan, Hongkong a Singapur. Tento úspěch dokazují nejen kvantitativní měřítka, jako je vysoká míra gramotnosti nebo počet přihlášených na různých vzdělávacích stupních. Vysoká je i kvalita vzdělávání. V mezinárodně standardizovaných testech, jako je například Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) pro žáky čtvrtých a osmých tříd nebo Programme for International Student Assessment (PISA), který měří schopnosti patnáctiletých použít matematické znalosti k řešení reálných problémů, se umísťují mezi nejlepšími.
      Zajímavé je i to, že v závěsu těmito "premianty" se zpravidla umisťovali i žáci východoevropských zemí (Pobaltí), nejen ti českoslovenští ...
      Pokud se týče vzdělávání, mnohem důležitější než jeho nejvyšší dosažený (formální) stupeň je "Míra produktivního obsahu vzdělání". Ovšem jen v případě vyššího vzdělání! To na rozdíl od základní a střední školy, ve které se jeho neproduktivní složka týká i vyučování předmětů, které žákům pomohou s věcmi, jako je osobní naplnění, dobré občanství a národní identita.
      ---
      Bohaté země od zemí chudých ve skutečnosti neodlišuje ani tak míra vzdělanosti jednotlivých občanů, ale spíše to, jak dobře se tito občané organizují do kolektivních entit s vysokou produktivitou - ať jsou to gigantické firmy, jako je Boeing nebo Volkswagen, nebo menší firmy ze Švýcarska a Itálie, náležející ke světové špičce. Rozvoj takových podniků závisí na pomoci řady institucí, které podporují investice a riskování - na obchodním režimu, který chrání a pěstuje firmy v nerozvinutých průmyslových odvětvích, na finančním systému, který poskytuje „dlouhodobý kapitál“ nutný pro dlouhodobé investice zvyšující produktivitu, na institucích, které poskytnou druhou šanci jak kapitalistům (dobrý zákon o bankrotu), tak zaměstnancům (dobrý sociální stát), na státních subvencích a regulacích ohledně R&D a zaškolování a tak dále.
      Vzdělání je cenné, ale jeho hlavní hodnota nespočívá ve zvyšování produktivity. Spočívá ve schopnosti pomoci nám rozvinout náš potenciál a žít plnější a nezávislejší život. Jestliže rozšíříme vzdělávání ve víře, že díky němu naše ekonomika zbohatne, budeme trpce zklamáni, neboť spojení mezi vzděláním a produktivitou země je dosti slabé a komplikované.

      Vymazat
    8. Je zbytečné to vysvětlovat nebo se pohoršovat. Samozřejmě že tehdy Miloš kecal, až se mu od huby prášilo. Vstupoval do politiky, ergo lhal.

      Nebylo to ojedinělé, pamatuju, že v pražském OD Kotva běžel v prosinci video loop, kde s nezbytnou dýmkou v ruce (to se tehdy nosilo, bylo to takové neurčitě gentlemansky anglofilské) vysvětloval, jak jsme strašlivě zaostalí i proti některým rozvojovým zemím. Když se kácí les....... Ale byli horší.

      Jinak jsem se už ale samozřejmě podepsal u jeho petičního stánku.

      VR

      Vymazat
    9. Naprostý souhlas s L.S. Vůli občanů tvoří média. Musíme veřejnoprávní média vymanit ze zvůle jejich zaměstnanců a dát je pod občanskou kontrolu. V.D.

      Vymazat
    10. 9:52 Jednou z cest k občanské kontrole veřejnoprávních sdělovacích prostředků je např. zavedení přímé volby členů Rady pro rozhlasové a televizní vysílání všemi občany. Toho ale nelze dosáhnout bez celkového "přeformátování" (změně) našeho státu a společnosti ...
      L.S.

      Vymazat
    11. VR 9,45
      Myslím, že jste přesně uhodil hřebík na hlavičku. Zeman určitě má své mouchy, ale ty podstatné mu kupodivu nikdo nevyčítá. Blbci stále omýlají jeho překlad PUSSY, nebo jeho neskrývaný, veskrze kladný vztah k alkoholu.
      Bohužel, lepšího momentálně nikde nevidím. Snad Kubera. Ale když si uvědomím, z jakého hnízda nám vypadl...

      Vymazat
    12. Pana Kuberu raději ne. Za toho nám zhnědly Teplice tak, že je už nikdo do Čech nevrátí. A.Š.

      Vymazat
  2. SPRÁVNĚ !!! Už bylo na čase...

    OdpovědětVymazat
  3. Skolstvo je zaklad riadenia...

    OdpovědětVymazat
  4. Ano zrušit inkluze a opět zavést zvláštní školy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zvláštní školy zdaleka nepřestaly existovat, jen ty standardní jsou zbytečně zvláštní.

      Vymazat
    2. Dnes jsou "zvláštními školami" instituty koncentrující právě společenskovědní disciplíny a ty,jakožto zcela neužitečné až škodlivé,budou brzy podrobeny tvrdé kritice pomocí motyk,jako za Pol Pota...

      Vymazat
    3. 23,32
      Pouze zbožné přání. Za bolševika byla pro každého hlupáka připravená nějaká lopata, nebo koště. Dnes o tyto lidi nikdo nestojí. Všichni zaměstnavatelé požadují alespoň výuční list. O absolventy zvláštních škol nikdo nestojí. Teda krom provozovatelů "chráněných dílen", kteří si na nich vyrobili docela slušný byznys.

      Vymazat
  5. Do soukromých škol, kam dávají "vynálezci" inkluze své děti, bude inkluze také?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Toť skvělá otázka, přímo pro tu leghornku, která to zavedla. A pokud tomu tak není, tak by se snad měly zastavit těmto soukromým školám dotace státu, nebo ne?

      Vymazat
    2. Má ta ježibaba vůbec děti?? vypadá jako chlap. Ale každopádně je už docela stará, takže dětem by mohlo být kolem 20 a tím pádem se jich inkluze netýká. Spíš nějaká soukromá škola, humanitní obor ...

      Vymazat
  6. Nutno lidi v Rusku politovat, obvykle každá reforma školství jen zhoršuje již zaběhlý stav.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já neznám situaci v ruském školství, ale soudě podle chování ruských politických špiček, které se odklonili od západního vidění světa, neodsuzoval bych jejich reformu předem.

      Vymazat
    2. 5:25 Rusko nebude dělat reformu jako u nás, to jest přebíráním západních vzorů debilizace společnosti a školství coby způsob podnikání za státní peníze. Naopak, takové "reformy" ruší a vrací se k tomu, co výborně fungovalo v minulosti.

      Vymazat
    3. Pane Rudo, nelitujte je. poslechněte si poslední otázky-odpovědi V. Pjakina a pochopíte, že jim naopak tady my ovce a trubky v ČR kopírující snaživě západní vzory (= vychovávat tupé stádo) musíme závidět

      Vymazat
  7. Pane Davide,
    já si myslím, že kdyby "Inkluze Judy Valachová" nenarazila na odpor, skutečně by byly zvláštní školy dnes již minulostí. A upřímně, já bych to některým lidem přál.
    Sami se staráme o dítě s rozsáhlou diagnózou a jedna z věcí která nás trápí, jsou vši. Těšil jsem se na chvíli, kdy budou notoričtí zavšivenci rozptýleni mezi ostatní žáky základních škol a jejich rodiče, často zapálené voliče ČSSD a podporovatelů nových pořádků, a ti začnou řešit takové přízemní starosti, jako je cena odvšivovacích preparátů a odolnost parazitů proti nim.
    V Čechách říkáme, že sytý hladovému nevěří. Já k tomu dodávám, že vlastní zkušenost je nepřenositelná. Spousta lidí je totiž přesvědčená, že do zvláštních škol chodí pouze tělesně postižení, nebo děti s nějakou poruchou učení. Ve skutečnosti je tam nejméně polovina nezvladatelných spratků, o které se nikdo nestará. Spíš než inkluzi by potřebovali výchovné tábory pro své rodiče.

    OdpovědětVymazat
  8. Pochopili, na rozdíl od nás, že jinak dojdou k špatným koncům. Zde tzv reformami, po hadrové změně, neumíme počítat, přírodní vědy nás nebaví, za to umíme filozofovat o ničem.
    Bez centrálního řízení, návratu k osnovám, zrušení nesmyslné inkluze, zrušení platby na žáka, to ani jinam nepovede. Každý nemůže mít maturitu a tím méně titul, Gauss je neúprosný a navíc každého ani nebaví trávit nad učením čas.
    Uvidíme co nová krev, po volbách, vymyslí - mým názorem je, že nic.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Navíc, vámi zmiňovaná inkluze by neznamenala "dotažení" těch slabých ze zvláštních škol k těm nadanějším ze základek, ale přesně naopak. Jedno dítě s poruchou chování ve třídě zbourá výuku těch ostatních. Tak že výsledkem bude třída drzých hlupáků.

      Vymazat
    2. Pane hricáku, o to jim ale šlo, to byl skutečný cíl inkluze - poškodit co nejvíc ty normální děti v normální škole a velice jim ztížit přístup ke slušnému vzdělání.
      Pochopte, tento režim nechce vzdělané lidi, ale tupé stádečko na státu zcela závislé a poslušné.

      Vymazat
  9. Velice dobrý program ruského školství. Hodný následování.
    Václav

    OdpovědětVymazat
  10. Václave,proč je ten program dobrý?Čtu to už podruhé a nic konkrétního jsem se nedozvěděl. Vašíku ty kejvneš na vše ruské,aniž bys věděl,oč jde. Osel je tvůj brácha,ten také kývá hlavou,když uchcavá blahem. Véno ty patolízale....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 9,50
      a ty máš bláto na trávníku ze všeho,co ta usssácká svoloč (ne)vymyslí!!!!:-)

      Vymazat
    2. Proč nadávmáte Václavovi, když vy sám nechápete psaný text? Cesta od nenáročné vesnické školy k náročné škole, ve které vyrůstají odpovědní, samostatně myslící lide připravení pro další vyšší vzdělání vede přes přísný centrální dohled.

      Vymazat
    3. Tak si to přečtěte potřetí, nevzdávejte se. Musíte teda o školství aspoň něco vědět, ale tomu, fotbalu a zdravotnictví přeci rozumí každý.

      Dobré je už to, že stát chce zavést do školství nějaký standard a hlavně, jak to chce udělat. Následování hodné by u nás bylo například se ke starým dobrým centrálním osnovám, aby učitelé nemuseli na každé škole smolit svůj vlastní ŠVP (školní vzdělávací program) na úkor učení a vlastní přípravy. Copak je na každé škole jiná třeba trojčlenka nebo je potřeba ji nějak odlišně děcka naučit ?? Okresní metodické kabinety pro jednotlivé předměty - na ty s láskou vzpomíná i mladý Klaus a teď dokonce nejspíš budou s velkou slávou obnovovat jako krajské kabinety.

      VR

      Vymazat
    4. 9:50
      Vaše hloupé urážky mně vůbec nevadí. Svědčí o Vaši hlouposti a neznalosti školství které se u nás vydalo cestou pokus-omyl nebo lépe řečeno od pangejtu k pangejtu.
      Václav

      Vymazat
    5. VR, mluvíte mi z duše. Vzpomínám na "objev" rámcových vzdělávacích programů, které, jak píšete, museli kantoři podle svých představ rozpracovat do konkrétního vědomostního obsahu. A tak děti byly v rukách povolaných, z nichž ne všichni byli vyvolení. Profíci didaktici říkali, že francouzský vzdělávací systém je rozvolněný tak, že např. v zeměpisu se v některých školách nestihly vůbec probrat některé země. Bude jen dobře, že vzdělávání bude mít posíleno vertikální kotvení vzdělávání. A.Š.

      Vymazat
  11. Souhlas, už bylo opravdu načase.

    Bylo delší dobu vidět (pro našince minimálně na ruských vlasteneckých - proputinovských i opozičních webech), že školství a vzdělávací systém vnímají jako hodně bolestivý bod, na který byl v minulosti veden zcela plánovitý útok domácích quislingů.

    Nicméně teprve až dojde na centrální banku ......

    VR

    OdpovědětVymazat
  12. Inkluze - méně nadané děti budou propadat, budou fyzicky terorizovat slabší děti, rušit při výuce, protože probíraná látka bude mimo jejich schopnosti, nadané děti budou ve stresu chodit do školy a chudáci kantoři. Tyhle mohou dělat jenom proto, že vládne ČSSD.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nevolte už lidi proboha socany, ODS, černoprdy a TOP, ti už všichni měli šanci a kde jsme, aha????????
      Ať si to zase zkusí někdo jiný, o tom přece je demokracie - ať se lid rozhodne sám, ne že se mu dá ne výběr znova z těch stokrát neosvědčených hajzlů ..........

      Vymazat
  13. ale čo tu tárate o školstve - stačí vojsť do tried a pýtať sa - a ste v šoku z debility žiactva

    OdpovědětVymazat
  14. České školství :
    https://zpravy.aktualne.cz/domaci/inspekce-26-skol-ze-34-je-na-zavreni-neodmaturuje-v-nich-ani/r~7cd0862a832711e79e4a0025900fea04/?_ga=2.181188130.485398863.1502827644-1410233061.1481296578

    OdpovědětVymazat
  15. Byl jsem smazán a podruhé odpovídat nebudu,zato mě ta vaše fraška nestojí.Čus

    OdpovědětVymazat