Reklama

.

.

čtvrtek 3. srpna 2017

O snadném otevírání dveří (Polední rozjímání)


Mojmír Grygar 
3.8.2017

Theodor Adorno, německý marxistický filozof, který uprchl před nacismem do Spojených států, vyjádřil své pocity z emigrace v zemi nejpokročilejšího kapitalismu v knize Minima moralia


Na rozdíl od Aristotelovy knihy Maxima moralia, sbírky traktátů o morálce, německý autor se ve svých krátkých esejích nezabývá základními existenciálními, sociologickými ani etickými otázkami spjenými vynuceným pobytem v cizím prostředí, nýbrž si všímá prostých, drobných životních jevů a faktů americké každodennosti. Jedna z malých moralit se týká – dveří. Na rozdíl od evropských klik, které musíte stlačit, aby se dveře otevřely, a potom musíte dostat do původní polohy, aby se zase zavřely, americké dveře mají patentní uzávěr – stačí do nich strčit, dveře se otevřou a samy se potom zaklapnou. Předobrazem amerických dveří šetřících návštěvníkovu energii jsou létací dveře v saloonech Divokého západu – strčíte do nich, kopnete nebo přímo jimi projedete na koni a hned se dostanete k pultu.
 Na Adornův postřeh o amerických dveří jsem si vzpomněl, když jsem četl v The New York Times zprávu, že v některých amerických podnicích zavádějí čipy, které se zaměstnancům voperují do tkáně mezi palcem a ukazováčkem – příchozí jen natáhne ruku, mechanismus dveří si přečtě kód, samy se otevřou a zase zavřou. Jak je to pohodlné a prosté! Přímo symbol americké praktičnosti – take it easy! Čipy dovedou víc než jen otevírat dveře – dají se jimi provádět platby a zřejmě i jiné úkony spojené s kontrolou vaší totožnosti. V novinové zprávě se o dalších možných funkcí voperovaného čipu nepíše. Centrála, na kterou je zaměstnanec, člen skupiny, občan napojen, může své lidi nepřetržitě kontrolovat. Ta nejjednodušší kontrola se týká vašeho pohybu; oko ústředny ví přesně, kde se nacházíte; je-li čip zařízen na víc, než na otevírání dveří a vybírání peněz, může se Velký bratr dozvědět i to, co děláte – zda jedete autem, sedíte za stolem, píšete, telefonujete, jíte, spíte, ryjete zahrádku nebo si to ostatní, sledujete-li krimi–příběhy, bondovky, sci–fi nebo jiné horory, již snadno domyslíte.

A co teprve, budou-li nové čipy, obohacené v laboratořích Sillicon Valley umělou inteligencí, voperovány přímo do hlavy! Dovedete si představit ty špičkové výkony zaměstnanců, vojáků, reportérů nebo moderátorů, kteří bez vynakládání zbytečné energie provedou svá zadání rychle, přesně a hlavně bez zbytečného hloubání a tázání. I velké věci někdy začínají malými krůčky – třeba snadným a nevinným otevíráním dveří.
- - -

10 komentářů :

  1. I u nás když potřebují tak Vás můžou docela dobře sledovat. Ty dveře přesně vystihují povahu obyvatel. Ten kdo pozorně sleduje lidi se kterými má nebo musí jednat tak podle různých úkazů také pozná co je to za osobu. Odborně se tomu říká řeč těla. V celém mém životě mi to hrozně pomáhalo. ČLOVĚK.

    OdpovědětVymazat
  2. Jediné, co je na čipu opravdu nové, je skutečnost, že je voperován a tudíž se nemůžete ,,nechat zastupovat" (někde to už mají u psů). Ale váš pohyb dokáže již dnes monitorovat zařízení RFID ,jehož přítomnosti si ani nevšimnete. Vaše bezkontaktní platební či slevová karta,
    knížka z veřejné knihovny (pokud čip obsahuje, může jich obsahovat i více, aby to s krádeží publikace nebylo tak jednoduché) , všechny tyto předměty se ozvou snímači, kolem kterého projdete.Ano, pokud uvedené věci nesete v kovovém pouzdře, nejdou aktivovat. Ale ruka v kovovém pouzdře...vypadá divně.

    OdpovědětVymazat
  3. Tu Adornovu knihu doporučuji - český překlad je vynikající! Čtení i do vlaku, krátké kapitolky, můžete klidně začít od prostředka.

    OdpovědětVymazat
  4. Však se snaží teď budou čipy v občankách.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tern postreh vopravdu , kopnete do dveri a ste uvnitr..A dle toho posuzujou inteligenti USA ! A jiny inteligenti to opakujou...

      Vymazat
  5. Taková nesmrtelnost je nanic, aneb Už ani ta Budoucnost není, co bývala |
    Naděje nemá na co umřít
    Další důvody pro optimismus nejen vůle jsou nabíledni. Anokratické demokracie a nadstátní a globální megastruktury plodící jim užitečné asociální nepřátele nemohou zvládnout nezmapovatelný Čtvrtý svět, ani ten, který ve své původnosti vstupuje do dějin určujícím způsobem, ani ten který prostupuje 1. a 2. svět, neteritoritoriálně vymezená společenství "nového lidu" a nové senzibility, občanů vlastí bez území, planetární kulturní diaspory, nepolapitelné roje Velkého odmítnutí (swarms of Great refusal) i naddějinná společenství Velkého nepřijetí, rhizomatické sítě prorůstající a prostupující globalizovaný úhor i asfaltovou džungli Pozdního kapitalismu, spirituální nomády, poustevny novohermitů a anonymních NMI (New monastic individuals) zachraňujících, ochraňujících a přenášejících nezpeněžitelné hodnoty odstupované zmírající civilizace skrze monochrónní mezičas, nedědičnou aristokracii bez predikátů a hierarchie, "třídu" nezařaditelných beztřídních, inverzní avantgardu pochodující napříč institucializovaným, třaslavým matrixem korporativní dominance, trvale subversivní subkultury a další a další. Dominantní, deestetizující symbolika části hegemonické kultury doplňující ritualizovaná klišé pokračující, zužitkovatelné i nastavovatelné kultury "vyšší", má nepostradatelnou funkci s přehlednými výsledky vylučujícími hodnotovou transformaci. Davos elite culture, airport culture, homogenizace, vulgarizace, potřebná návyková agresivita, výchovný katastrofismus, makabrosní projekce doby a zbytkový politický kýč neoliberalistického Disneylandu, přecezený a filtrovaný postmodernismus v lesklém balení pro spotřebitele všech stavů, uzavírají celou epochu. Tragické zástupy moronizovaných klonů nepotřebují být konfrontovány! Rovněž možnosti technokapitalismu i represivního i ideologického aparátu vyhraněného do technofašismu, sledování, manipulace, politického plánování i zobecnělé korupce mají své nepředvídané limity. Navzdory tomu, že i pouhopouhé nynější formy a prostředky manipulace a kontroly, které jsou nám známy, dokonce i ty zcela netechnické, se jeví jako neporazitelné. Nemluvě o těch, které nanejvýše tušíme.

    https://legacy.blisty.cz/art/50787.html

    OdpovědětVymazat
  6. The Collapse of Capitalism. Group Radical Critique

    Realisté jsou navíc přesvědčeni o nevyhnutelnosti návratů do budoucnosti, poněvadž naddeterminované dovršení předdějin, jehož jsme svědky, přivádí na scénu a bojiště nezasažitelný prvopočátek. Pospolitosti, vize, rituály, platnost a aktivizace kolektivního nevědomí, osvobozující vědomí sounáležitosti v podobě původního nejúčelnějšího a primárně nejúspěšnějšího lidského zřízení, nebo v současné transformované podobě umožňující spříznění určením i volbou, vystupují jako zárodečná skupenství do blížícího se počátku skutečně lidských dějin.

    Vítězné klasické revoluce a guerillové války zůstávají v Systému, pokud nevytvořily nebo neumožní vytvoření revoluční kultury, nové spirituality a transcedence tvořící jednotu s osvědčenou tradiční a především naddějinou spiritualitou a transcedencí. Existence je osvědčení. V tom je kupříkladu Kuba na samém začátku. Fidelova revoluce patrně byla, nebo se přinejmenším brzo stala, jen součástí mocenského cyklu, z něhož se teprve po pádu východněblokového státokapitalismu (pro nostalgiky a alibisty skorosocialismu) může vysvobodit.

    "Postupné dobývání skutečné svobody vede k vytvoření nového lidství a kvalitativně odlišné společnosti. Tato vize proto poskytuje přesnější pochopení toho, co je v naší době v sázce".
    Gustavo Gutierrez

    OdpovědětVymazat
  7. Je známé, že historii píše vítěz a je trochu zidealizovaná v jeho prospěch. Znají historii přečetly tolik knih a výsledkem je arogantní zdegenerované jednání parazitů. Vzdělaný a úspěšný v současném systému neznamená automaticky lidský. Podle skutků poznáte je. Co je za tebou to jsi. ČLOVĚK.

    OdpovědětVymazat