Reklama

.

.

úterý 29. srpna 2017

Putin dobývá Arktidu, na tahu je Trump

29.8. 2017   První zprávy
Ruský tanker Christophe de Margerie, vezoucí zkapalněný plyn, jako první komerční plavidlo, proplul Arktidou bez doprovodu ledoborce.Komerční plavidlo, speciálně upravené pro plavbu v Arktidě, překonalo historický milník, kdy naplnilo touhu mnoha generací o kratší a rychlejší trase mezi Atlantickým a Tichým oceánem, píše se v článku New York Times.

Rychle ztenčující se polární ledový příkrov otevřel obrovské možnosti pro rychlejší přepravu buď po trase Severního moře přes Rusko nebo severozápadní průchod přes Kanadu a Aljašku, stejně jako přístup k obrovským zásobám ropy, plynu a nerostů, které mohou být snadněji dosažitelné.

Plavba Christophe de Margerie je velkým triumfem pro ruského prezidenta Vladimira Putina, který dal prioritu Arktidě a vývozu zkapalněného zemního plynu do Asie. Tanker uskutečnil cestu z Norska do Jižní Koreje v čase o třetinu kratším než při obvyklé cestě přes Suezský průplav.

Zkrácení cesty z Atlantiku do Pacifiku také znamená, že lodě spálí méně paliva. Ale více námořní dopravy v oblasti Arktidy také vytváří nové hrozby pro celé teritorium. Energetické zdroje v oblasti vytváří nové napětí mezi zeměmi této oblasti.
Možný konflikt v Arktidě zatím jenom doutná
Po ratifikaci Úmluvy OSN o mořském právu má stát 10 let na podání žádosti o rozšíření svého území o zónu do vzdálenosti 370 km od svého pobřeží. Kvůli tomu Norsko (ratifikovalo v roku 1996), Rusko (ratifikovalo v roce 1997), Kanada (ratifikovala v roce 2003) i Dánsko (ratifikovalo v roce 2004) vytvořily projekty, ve kterých požádaly o rozšíření svého území.

2. srpna 2007 se dva ruské batyskafy MIR-1 a MIR-2 poprvé v historii ponořily na dno oceánu pod severním pólem, kde umístily ruskou vlajku vyrobenou z nerezavějící titanové slitiny. Tato mise byla vědeckou expedicí, ale umístění vlajky podnítilo starosti okolních zemí o ovládnutí ropných ložisek v této oblasti.

Ministři zahraničních věcí a další oficiální zástupci Kanady, Dánska, Norska, Ruska a USA se 28. května 2008 setkali ve městě Ilulissat na Arkticko-oceánské konferenci, kde ohlásili Ilulissatskou deklaraci.
Je pravděpodobné, že úspěch ruského tankeru změní postoj Donalda Trumpa k dohodě o klimatu

19 komentářů :

  1. Proč má ruský tanker jméno po francouzkém velkokapitalistovi? "Trochu" divné, ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Protoze zemrel v Moksve kvuli opilci na letisti. Tak jsme po nem pojmenovali aspon lod - byla to nase bezpecnostni chyba. Tak aspon na jeho pocest.

      Ale po Polskem prezidentovi nic, protoze to byla jiz jejich chyba, ze se rozsekali.

      Vymazat
    2. Nevěřím, že šlo o náhodného opilce. Bezpečnostní chyba - ano. Ruskjo si neuvědomilo, že je ve válce, že prezident Totalu musí mít stejnou ochranu jako prezident země. Byl to silný vzkaz všem potenciálním spojencům, že Rusko je nezvládne ochránit ani na vlastním území. V evropské politice je to znát dodnes.

      Vymazat
  2. 14,00
    Proč seš tak zaostalej?????
    Protože seš potomek Pepka Vyskoče!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Protože to byl Rusku nakloněný podnikatel v oblasti energetických zdrojů, odmítal sankce proti Rusku zdůvodněné konfliktem s Ukrajinou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně že odmítal sankce. Protože mu to přirozeně kazilo kšefty. No a?

      Vymazat
    2. 14,31
      Vygume,když nemáš co říct tak zmlkni a nikdo nepozná,že jsi blbej jako malovaný sáně v létě!!!!!!

      Vymazat
    3. 14:45 - malovaný saně na podzim jsou méně blbé?

      Vymazat
    4. 19:47
      Blbe jsou pokaždé,když není sníh....takže i na podzim ty experte!!!!!

      Vymazat
  4. Pro anonym 14:00 jenom opravdu jedinci si IQ na úrovni aoutomatický pračky si za 25 let nevšimli, že v Rusku už není socialismus. A krom toho, ještě větší tupec ignoruje nebo neví o relativně dobrých vztazích mezi bývalými socialistickými zeměmi a Francií. A jenom totální blb si řežě větev pod vlastní prdelí, protože až anglosasové jednou skončí za veselého tleskání paciček lidí jako je tenhle týpek, tak přijde řada i na Čechy. Pokud by o tom pan anonym 14:00 měl pochybnosti, tak ať se laskavě podívá do historie těchto národů. Demokratičtí Australané až do 80 let brali křovákům děti a posílali je na převýchovu. A v Evropě? Každý má na očích ten skvělý úspěch v UK. Hrdý skotský národ. Akorát, že jen 3000 z nich je schopno mluvit svým vlastním jazykem -v důsledku důsledné převýchovy prováděné Angličany.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 14:35

      Jakou ta tvé bláboly o křovácích (žádní v Austrálii nejsou ty hlupáku), Skotech,... maj souvislost s mou prostou otázkou v 14:00?

      Vymazat
    2. 1****************************************

      Vymazat
    3. 14:35 To mu fandíte pračka aspoň dokáže vyprat.

      14:55 Tady někdo neví nic o původních obyvatel Austrálie.

      Vymazat
  5. Hlupák jsi ty 14:35. Viz:

    http://referaty.atlas.sk/prirodne-vedy/geografia/57855/?print=1

    Dvakrát měř a jednou řež. Říká ti něco pojem synonyma?

    OdpovědětVymazat
  6. Blbci, jdete si hloupe nadavat nekam na pavlac, zdrzujete
    Zde jsem cekal naivne neco k nametu
    Jako jestli je lodni doprava podobne draha jako potrubi
    A nic
    Zase ceska pavlac
    Kdyby tu nebyl Honolulu the Great tak by byly diskuze prazdne, bez informaci, bez analyz
    Cesi prectete si jak vypadaji treba diskuze v Anglictine, a poucte se, pavlacouni
    Horni Dolni

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 20:52
      Dvě polozdechliny neovládající český jazyk ani ba stovky kilometrů nás tady budou poučovat????
      Ani hovno vy dva přemřelové z latríny smíchovských mongoloidů!!!!!!

      Vymazat
    2. Na anglické diskuze chodím a většina z nich se od českých neliší. Myslím tím diskuze v anglickém jazyce.

      Vymazat
    3. To by bylo opravdu zajímavé diskutovat, zda je lodní doprava levnější než potrubí. Ale potrubím se nedají převážet například kokosky. Lodní dopravou jo.

      Vymazat
  7. Na článku mne nezaujalo to, že Ruský tanker proplul severní cestou bez doprovodu ledoborce. Ale zaujala mne jiná věc. Že Rusové mají kapacity na produkci a převoz kapalného zemního plynu. Zatím v našich sdělovacích prostředcích se žvanilo jen o tom, jak USA zahltí Evropu kapalným plynem. A ejhle, Rusové jako vždy potichoučku jsou už dávno na ně připraveni. V tom je síla této informace.

    OdpovědětVymazat