Reklama

.

.

neděle 3. září 2017

Co jsme Češi zač? /Polední rozjímání/


Mojmír Grygar 
3.9.2017

Ve Fokusu, pořadu Václava Moravce, přišla na řadu otázka, čím se vyznačuje český národ. Mariusz Szcziegel, polský autor, který se pokusil v knize Gotland vystihnout zvláštnosti české povahy, mentality a životního stylu, v diskusi vyzvedl – kromě pověstného smyslu pro humor – sebeukájení, to znamená libování si ve všem, co se nám líbí, co nám působí radost a potěšení. 


Projevuje se to například ve zdrobnělinách: místečko, klídek – Poláci se spokojí slovy miejsce, spokój. V tom se polština shoduje spíš s ruštinou, která zdrobnělinami někdy dokonce vyjadřuje negativní významy – této zvláštnosti věnoval pozornost Solženicyn ve svém encyklopedickém díle o sovětských koncentračních táborech; slova, jako mamočka, načalniček, kirpičiki nevěstila nic dobrého. Polský autor, kterému právě odlišnost české povahy svým způsobem imponuje, vysvětluje tento způsob důvěrného osvojování každodenních světských věcí tím, že žijeme jen v tomto přechodném, pozemském světě. Poláci naproti tomu věří v posmrtný život; jejich katolická víra, smysl pro transcendeci, je povznáší nad materiální svět, žijí ve dvou rovinách, jsou duchovně bohatší. Budiž.

Dovolím si však jít dál, a ptám se – jsou Češi v něčem pozadu? Neztrácíme svoji přízemností něco z velkého tajemství víry, neodcizujeme se iracionalitě záhrobního světa? Jak jsme přišli k naší lhostejnosti, k naší nevíře? Proč jsme na prvním místě v počtu pohřbů žehem? Proč jsou nám exaltované formy náboženské víry cizí? (Zčásti to vysvětluje i obavy naší veřejnosti k islámu, který neuznává hranici mezi životem soukromým a veřejným, náboženstvím a občanstvím.) Proč se u nás kult ostatků (kapka krve svatého Jana Pavla II. ve zlaté nádobce) nesetkává – až na hrstku věrných – s pozitivním ohlasem a proč naše veřejnost nad zasvěcenými výklady o tom, jak vatikánská komise prověřuje pravost zázraků, krčí rameny a raději se k tomu nevyjadřuje? Proč dáváme přednost Havlíčkovým a Masarykovým střízlivým názorům na náboženství před vášnivými projevy Durychova, Demlova nebo Zahradníčkova fanatismu? Vysvětlit české radikální zesvětštění a zpozemštění je námět na obsáhlou knihu. Zde jde jen o krátké polední rozjímání, proto se spokojme aforistickými poznámkami a náznaky.

Český národ v průběhu dějin prodělal tolik katastrofálních převratů, získal tolik krutých zkušeností, že se mu v tom málokterý evropský národ vyrovná. Rakouského dvorního dramatika Franze Grillparzera fascinoval český středověk a udivovalo ho, že se naši kronikáři vystříhali přehánění. Někteří švédští autoři, jejichž země se dvakrát vyhnula válce a neprožila žádnou okupaci, sledují české dějiny s údivem – ta jejich moderní historie jim připadá téměř fádní, nedramatická. Jedné spisovatelce se líbí, že cyklické zvraty u nás připadají na roky s osmičkou na konci, jen se na nás mračí, že jsme se po válce k našim Němcům zachovali nefér – vždyť je to vzdělaný národ, za války se s nimi dobře obchodovalo!

Převraty u nás byly od počátku spojovány s náboženskými spory, které, jak známo, nesnášejí kompromisy – když jde o absolutno, všechny ohledy jdou stranou. Až na to, že se absolutnem tak často argumentovalo ve prospěch zájmů až běda pozemských. První hlasatelé křesťanské víry, solunští bratři, nemohli dokončit svoji misi – vyhnali je, poplivali, odvedli v řetězech, biskupa Metoděje věznili v jámě, jejich spisy psané řečí srozumitelnou našim předkům ničili, pálili. Husité vystoupili proti neřádům v církvi, proti svatokupectví, kupčení a porušování evangelia papeži a preláty – za to si Češi vysloužili první křižácké výpravy v Evropě. Podivné privilegium! Nenávist katolické církve k českým rebelům a kacířům, k víře kališníků, k jejich lpění na řeči a vzdělání vyvrcholila v bitvě na Bílé hoře.

Existence národa podmíněná českou vírou se octla v smrtelném nebezpečí. Kdo dnes může obsáhnout hrůzu zkoušky, kterou prošel národ zbavený svého přesvědčení, svých kněží a knih, své šlechty a zámožných měšťanských vrstev? Kdo postihne, co se dálo někde v hlubinách národního vědomí a svědomí? Kdo vyloží, jak se mohli lidé vzdělaní i nevolníci zbavení všech práv vyrovnat s tak hrubým zneužíváním slova božího v zájmu cizích zájmů? Skutečnost, že český národ přestál nejtěžší zkoušky a že na začátku 20. století dovršil kulturní obrození obnovou státní samostatnosti, vůbec nebylo ničím samozřejmým. Co se odehrálo potom, tuto skutečnost jen potvrzuje.

Připomeňme hlavní události: Mnichovský diktát, synonymum proradnosti a zrady; okupace hrozící vyhnáním Čechů z germánského prostoru (slovanský trn musí být vytržen z boku německého těla!); poválečná sovětizace země potvrzená po porážce Pražského jara „bratrskou pomocí“; sametová revoluce a její pozitivní i negativní důsledky. Všechny tyto kapitoly svědčí o tom, že Češi, Moravané a Slezané jsou přetížení dějinami: každé generaci bylo dopřáno prožít několik radikálních převratů. Není divu, že se náš člověk stal skeptický vůči věčným, absolutním, transcendentním ideálům. Nemá rád Velká Ideologická Řešení a pomalu mu dochází, že i Svobodná Ruka Trhu je jen produktem továrny na absolutno. Zmoudřel, zestárnul. Nechce nikomu sednout na lep.

Katolická církev se zatím pohádkově obohacuje, věřící politici a právníci s odřenýma ušima schválili její majetková práva z dob, kdy národu právě z její strany hrozila záhuba. Podnikavá církev, jejíž duchovní se podle Komenského stávají důchodními, bude se zdvojeným nadšením následovat příklad Polska, aby se už zase našemu zpozdilému národu vrátila milost být podílníkem vyššího, posmrtného světa.

Moc se to zatím nedaří – pan Mariusz to postřehl. Sigmund Freud považoval náboženskou víru za iluzi, která lidem pomáhá zvládat klopotné trmácení pozemským světem, údolím slz. Až se lidem bude dařit lépe, iluze bude slábnout. Prý. Ať již to dopadne jakkoli, skeptik má nad idealistou převahu, nepropadá fanatismu, drží se skutečnosti, jeho svědomí se řídí rozumovým poznáním, ne předsudky. Když vidí člověka, který se klaní pozlaceným ostatkům, černému meteoritu nebo zlatému teleti peněz (to je také, pane Halíku, příznak sublimovaného náboženského pudu), myslí si své. A je trochu nesvůj, když vidí, že stát, jehož prezidentem se nemůže stát člověk bez vyznání, se považuje za ideální ztělesnění demokracie. Věřící je mezi rovnými rovnější. Nepřipadají vám některé formy americké patriotické politiky poněkud dětinské, nedospělé?

Pan Mariusz je vůči českým bezvěrcům dostatečně tolerantní, než aby na ně vytasil Dostojevského slogan: „Není-li boha, je vše dovoleno.“ Neznám srovnávací statistiky české a polské zločinnosti, ale nepředpokládám, že bychom byli na tom hůř než severní sousedé. Odpověď na tuto otázku nám nedají teologové ani policisté, ideologové ani právníci. Najdeme ji u fyziologů, kteří vznik citových, sociálních a morálních pravidel nespojují s nadpřirozenými silami, ale s milióny let trvající evolucí člověka. Kulturní ctnosti nepotřebují nadpřirozený výklad. Nikde není potvrzeno, že by byl člověk věřící ctnostnější než bezvěrec. Zejména když ten první vidí v bohu především trestajícího strážce.

- - -



30 komentářů :

  1. Jsem bezvěrec a tak taky zůstanu v usa mají plné huby boha a je to nejhorší národ na světě.

    OdpovědětVymazat
  2. Vazeny pane prof. Grygar !
    T.j. pravda, ze neni-li Boha, tak je vse dovoleno !
    Jako priklad uvadim zpustlika nicka Brouka Pytlika, ktery zde byl na navsteve a byl deportovan.

    Mimo mnoha prohreskum proti nasi superiorni kulture, take prdel v nasem kostele, tak ho soupli do letadla s bananama a uz ho mate v Cesku. Doporucuji jeho skulturneni ! (Pozor, take strasne krade !)
    nick HONOLULU

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. VEM SI ZA PŘÍKLAD MOHAMEDÁNY:
      Pár příkazů Koránu ohledně nevěřících:
      2:191
      Zabíjejte je všude, kde je dostihnete, a vyžeňte je z míst, odkud oni vás vyhnali, vždyť svádění od víry je horší než zabití. Avšak nebojujte s nimi poblíže Mešity posvátné, dokud oni s vámi zde nezačnou bojovat. Jestliže však vás tam napadnou, zabte je - taková je odměna nevěřících!
      8:17
      Nejste to vy, kdo je zabili, ale Bůh je zabil; a nevrhals ty, když jsi vrhal, nýbrž byl to Bůh, kdo vrhal, aby vyzkoušel věřící zkouškou dobrou, od Něho přicházející, vždyť Bůh slyšící je, vševědoucí!
      9:111
      A Bůh věru koupil od věřících jejich osoby i jejich majetky s tím, že jim budou dány zahrady. A oni bojují na cestě Boží - zabíjejí a jsou zabíjeni. A to je slib Jeho pravdivý, daný v Tóře, v Evangeliu, i v Koránu. A kdo věrněji dodržuje slib svůj než Bůh? Radujte se tedy z obchodu svého s Ním uzavřeného a to úspěch je nesmírný.

      Vymazat
  3. Rytiri ! (2:14) Uz ted jsi zde kralem a oni ti nejsou velikosti po kotniky. Neni treba je deptat, oni se vytrati do neznama jako mouchy v mrazich Alberty.
    Nejlepsi je, se jim smat a denne jim dat trochu jedu.
    Pripominat se jim, coz jim znici zazivani.
    nick HONOLULU

    OdpovědětVymazat
  4. Dumb and dumber si hezky rozumí, že?
    Není diskuze kterou by blbej a blbější nezničili.

    OdpovědětVymazat
  5. Stejne je Dvorak takovej nahrblej skret hrbici se pred havlovskou vrchnosti

    OdpovědětVymazat
  6. DACA DACA DACA
    O TO TED BEZI
    UDELA TO TRUMP V UTERY?

    OdpovědětVymazat
  7. Stoupá bezohlednost . Český člověk

    „Na silnicích stále stoupá bezohlednost a agresivita. Český člověk nedokáže dobrovolně dodržovat pravidla, a když někdo nemá ­žád­nou lidskou odpovědnost a neuvědomí si, že ohrožuje nejenom sebe, ale i další lidské životy, tak potom vznikají taková zvěrstva. Rychlost 253 kilometrů za hodinu, to už je na zašlapání do bláta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mas pravdu, Češi jsou prasata.

      Vymazat
    2. 4.36... Na ja.. a co jsou voni? Myšáček Krysáček?

      Vymazat
    3. Anonymní4. září 2017 8:41
      Oni (4:36) budou žiďáček. Něco jako Pavel Novotný.

      Vymazat
  8. Kdosi tu vzpomněl situaci na silnicích. Souhlasím.
    Mám několik aut. Novějším vozím rodinu, starším jezdím na chatu a mám neuvěřitelné zkušenosti. Když jedu novějším a tedy dražším, jakmile dodržuji rychlost, vozidla za mnou se sklidní a budím respekt. Jakmile vyrazím starším autem, téměř většina řidičů mi dává najevo sociální nadřazenost. Přitom jsou to v podstatě socky, co parkují kdesi na ulici a bydlí v nějakém třípokojovém bytě. Nejhorší jsou zbohatlíci s platem zhruba 50 tisíc a hypotékou na domek kdesi na kraji města. Neuvědomují si nic. Dnes přespávají ve vlastním domě, zahrada je pro ně přítěž, potřebovali by ji spíše vybetonovat a nezvládají ani posekat trávu. Jakákoliv oprava na baráku je pro ně logistický problém a pak když mají děti, odvezou je o víkendu i s koly do přírody, protože doma je neútulno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pitomče, jde o národ

      Vymazat
    2. Jestli jsem pitomec i v sedmdesáti, to posoudí moje rodina a moje vlast. Rodině jsem zajistil to, co dokázal málokdo a po vlastech českých, na Slovensku, v bývalé NDR a dokonce v Bangladéši a Austrálii přese jenom něco po mě nějakou dobu zbude.
      Národ není řvaní na ulici. Národ je fungující systém. Přesvědčuji se denně, že pronárod se spojí i s komunisty, je jen líný a lidem závidí.

      Vymazat
  9. je to pravda - potrebujete každý v dave byť na tom správnom viditeľnom mieste, tí "najdrahší" sú pre vás modlou, a je dobré byť v ich dosahu, čo keď niečo kvapne ... stačí sa pozrieť na tzv. protesty voči hocičomu ako krásne sa šikujete hlásať to správne, a tí, čo sú doma, čakajú ako sa to vyvrbí ... a potom rýchlo na už jasné miestečko kde čakám na odmenu, inak - volá sa toto celé stádovitosť.

    OdpovědětVymazat
  10. Hlasim se z Ameriky - dnes naposledy - jdu totiz jiz na kute - tedy jen kratce -
    nick Holonulu - tedy ja ( chefredaktor ).
    Ocekava se IRMA opet dnes v noci !
    Maslo zase LEVNEJSI !!
    Druhy a treti vuz do rodiny ZDARMA !!!
    Honi Dolni RYTYREM !!!!
    Wild Turkey Bourbon z Kentucky jasnym favoritem !
    -----------------------------------------------------

    A ted slezte z peci Hurvinci mazejte do roboty.
    ----------- Good night z U.S.A. ---------------
    Glosator To DAY
    nick HOLONULU - Katulik for ever !

    OdpovědětVymazat
  11. NENAPSAL jsem clanek 6:20 !
    6:20...Brouku Pytliku jsi trapny idiot a zlodej
    nick HONOLULU

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To má chudák Pytlík z toho věčného čučení na americké filmy... nemůže za to, když se narodil v kině.

      Vymazat
  12. Jak ten chlap přišel na to, že sametová revoluce přinesla něco pozitivního? Snad jen pro některé, kteří získali svobodu lhát, krást a podvádět.

    OdpovědětVymazat
  13. Český národ rozkládají lidi typu Hoňho lulu a Ho Do, kteří tady zůstaly. Jsou to zdegenerovaný paraziti a katolíci. Polák se jednou rukou modlí a druhou krade, nevadí mu že mu žena zahýbá , jen z toho musí mýt užitek.Poláci jsou největší pokrytci co jsem poznal.

    OdpovědětVymazat
  14. Pan Grygar napsal výborný a podnětný článek.Bylo by tedy o čem diskutovat. Bohužel, diskuze se chopili psychopatičtí idioti, kteří navíc ani nezvládají základní gramatiku. Velká škoda...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. s tím naprosto souhlasím

      Vymazat
  15. Je takové hezké pořekadlo, že každé přirovnání kulhá, některé na obě nohy. A v článku uvedený pokus o generalizaci, je něco podobného. To je jako se snažit generalizovat, jací jsou třeba Příbramáci. Kdo je to Příbramák? Kdo se tam narodil, nebo kdo se tam přistěhoval? Nebo ten, jehož rodina tam pobývá, já nevím kolikátou generaci? Ten kdo tam vlastní dům, nebo i ten co žije přechodně na ubytovně? Atd., atd.
    S národem to je podobné, jenom ještě obtížnější. Pokud si tedy na výše uvedené otázky nějak subjektivně odpovím, můžu se pokusit o vlastní subjektivní odpověď na autorovu otázku.
    Povahu lidí nejspíš utváří přírodní podmínky, ve kterých žijí, historická zkušenost s okolními národy a s globálními organizacemi a vzniklá národní kultura. To má každý národ jedinečné.
    Přírodní podmínky máme celkem mírné, tak jsme také celkem mírní. Ve zkušenostech s okolními národy, asi vyniká ono Palackého „stýkání a potýkání s Němci“. Jinak, krvavé půtky se sousedy, si prožily všechny evropské národy.
    S církví však máme abnormálně špatnou zkušenost. To sice měla třeba i Anglie, ale jako silný národ se jí vzepřela. My, jako malý národ jsme si museli projít jinou cestou. Např. upálením vzdělaného kněze Jana Husa, se církev zachovala vůči Čechům nepřijatelně krutě. Tak to museli vnímat všechny generace Čechů a tak to taky po staletí utvářelo pohled na katolickou církev. Pokus o vzdor zde také byl, v podobě husitství. To je nejspíš nejsvětlejší část českých dějin. Ale společenství západních mocností, povzbuzované církví, nakonec zvítězilo a znovu si nás podrobilo.
    Podle mého názoru, tyto zkušenosti a mnoho dalších, až třeba 2.SV, v některém současném Čechovi vypěstovaly obdiv k Západu a respekt k církvi, ale ve většině nejspíš ten „překvapující“ odpor k Západu i církvi. P.K.

    OdpovědětVymazat
  16. " je povznáší nad materiální svět " A proto do jídla nacpou posypovou sůl aby jejich materiální svět byl hmotnější a konto tučnější.

    OdpovědětVymazat
  17. Díky Bohu, že jsem ateista!

    OdpovědětVymazat
  18. Koho zaujal článek Mojmíra Grygara - a ne ty hloupé pindy pod ním - najde další výborné autorovy texty v Literárkách:

    "Příběh o o levici" (1-4)

    http://www.novarepublika.cz/2017/07/pribeh-o-levici-expozice.html
    http://www.novarepublika.cz/2017/07/pribeh-o-levici-peripetie-1-tridni.html
    http://www.literarky.cz/civilizace/89-civilizace/24657-pibh-o-levici-2-zboni-hodnota-asu
    http://www.literarky.cz/civilizace/89-civilizace/24738-pibh-o-levici-3-soukromy-majetek

    "Poznámky o fenomenologii války" (1-5)

    http://literarky.cz/civilizace/89-civilizace/19029-jak-se-pipravuje-valka
    http://literarky.cz/civilizace/89-civilizace/19030-valky-z-milosti-boi
    http://literarky.cz/civilizace/89-civilizace/19040-vdy-pece-vyvolat-valku-je-tak-snadne
    http://literarky.cz/civilizace/89-civilizace/19095--nesnesitelna-lehkost-valky
    http://www.literarky.cz/komentare/ostatni/19289-esej-tah-na-vychod

    OdpovědětVymazat
  19. Viděl jsem kousek toho hlodavcova spektáklu.
    Ten polský trumbelín tam blábolil něco o jejich
    "druhém životu" po smrti a pak tam alkoholička Somrová blábolila o Hulíkově "něcismu".
    Pak jsem to přepnul, protože jinde doběhla reklama u mnohem duchaplnějšího pořadu.
    Tyhle magory nestojí za to vůbec poslouchat.
    Hrozné je jen to, že jsou tyhle pořady z veřejných peněz.

    OdpovědětVymazat
  20. Jednak - prvni krizacke vypravy v Evrope byly proti Katarum ve Francii, skoro o dve stoleti pred Husity...

    "Katolická církev se zatím pohádkově obohacuje".
    To je nesmysl, PROPAGANDA, od nekoho jen hloupa, od inteligentnejsich ale ZLA PROPAGANDA.

    Takze 2 Mld rocne na platy knezi jsou "pohádkové obohacení", tak srovnejme s dalsimi:
    - 300 Mld rocne na dividendach kapitalistum do ciziny
    - 30 Mld rocne na Solarni tunel anonymnim podnikavcum
    - cca 300 Mld rocne kurzova ztrata z neferoveho kurzu koruny, ktera funguje jako sleva pro zahranicni importery naseho zbozi
    - na zdravotnictvi jde 360 Mld rocne, a je otazka, jak velka cast z toho jsou enorme predrazena leciva, fedrujici enormni zisk pro globalisticke pharma-koncerny

    Mame tu cca 500x vetsi problem, nez "Cirkevni restituce", ktere vam obcanum jen postavili pred oci, abyste kriceli a nadavali spatnym smerem...

    Stat by samozrejme mel podporovat Cirkve, stejne jako Muzea nebo Divadla, Sportovni a Kulturni aktivity, nebo Vzdelavani.

    Vsechny rozumne staty podporuji Kulturu (Chleb a Hry).

    Cirkev je vzdelavaci a kulturni instituce, je podstatne prospesnejsi nez Muzea nebo Divadla - i kdyby jen srovnanim poctu "navstevniku", a jsou podstatne prospesnejsi, nez treba "Vrcholovy sport", ktery dela z divaku jen tluste lezaky u obrazovek...

    ---
    Pokud je vam Cirkev Trnem v Oku, nevidite si na Spicku Nosu.
    ---

    (Samozrejme jen, pokud je to jako nyni jen kulturne-vzdelavaci religiozni instituce, ne jako pred sto lety zamorena Politikou...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. > "Nikde není potvrzeno, že by byl člověk věřící ctnostnější než bezvěrec"

      To predevsim zalezi, kdo takova "potvrzeni" dela...

      Staci si ale prohlednout lidi, jdouci v nedeli z kostela, a porovnat s lidmi, jdoucimi v sobotu vecer z hospody nebo z koncertu, nebo hooligans z fotbaloveho utkani, nebo s rodinami, tetelicimi se blahem v nejakem nakupnim "Raji", ten rozdil by nevidel jen Zaslepenec...

      Ovsem zadny Krestan (nebo ctnostny clovek obecne) o sobe nebude prohlasovat, jak je "ctnostny", takze to pak leckdo prehledne...

      Vymazat
  21. O neúctu k vrchnosti se zasloužila především pobělohorská moc, když do Čech povolala zahraniční katolickou šlechtu, aby převzala panství po protestantské české šlechtě, která musela odejít do exilu. Naprosto přirozeně poddaní remcali nad novotami, které nové panstvo z ciziny přineslo. Tím spíše, že je muselo naštvat nanucováním nové ideologie, navíc oproti protestantismu zpátečnické. Během dalších 20 generací se nedůvěra k panstvu a pupíkům už jen posilovala. Krátké návaly důvěry pupíci vždy zakrátko skutky vyvrátili a trend nedůvěry jen posílili.
    Když k tomu přidáme rychlé zásadní změny režimů - zejména v posledním století, ale první 150-leté turbulence proběhly už ve 14. a 15. stol. a další století turbulencí přišlo v 16. a 17. stol. -, kdy nová moc vždy přinášela novou ideologii, kterou chtěla vyvrátit ideologii předchozí, tak tu máme obyvatelstvo, jež dostalo během života několikeré různorodé školení navzájem se kritizujících a vyvracejících ideologií. (A vždy zčásti určitě opodstatněně, jinak by neměly žádné vyznavače.) To lidem vytvořilo podmínky pro kritické nahlížení na věci z různých stran.
    Tudíž jsme (už možná geneticky) šťourové neuznávající preferované autority. Tudíž to s námi musejí mít náboženství - navíc jako ideologie značně omezené, uzavřené a stojící na víře, nikoli na pochybnostech - velmi těžké. Kdyby však panstva a pupíci neblbli a netlačili nás do svých svévolí, tak bychom tak vzpurní a nevěřící asi nebyli.
    KR

    OdpovědětVymazat

Reklama