Reklama

.

.

pátek 22. září 2017

Škoda Favorit a socialistická zaostalost

Tribun
22.9.2017
Výročí třiceti let uvedení automobilu škoda Favorit na trh (co pamatuji, tak i tehdy to byla velká sláva) přineslo řadu článků, z nichž mnoho se nese v duchu, který dalo do titulku Aktuálně: „Auto, které přesvědčilo Volkswagen, aby koupil Škodu,“ a obsahem, kterým zazněl v reportáži ČT: „Po revoluci bylo auto dost životaschopné na to, aby automobilku koupil zahraniční investor, stejně jako řadu subdodavatelů.“

Situaci nezachránil ani Český rozhlas s titulkem: „Favorit před 30 lety překonal socialistickou zaostalost.“ Jakou situaci? Konec mýtu o nevyhnutelné impotenci a zaostalosti socialistického hospodářství. Socialistické hospodářství mělo svá specifika a své nedostatky, ale jak dokazuje příběh Favoritu, mělo i potenciál, a to jak produkční, tak i spotřební. Jinými slovy, kapitalismus nás nespasil, kapitalismus jen navázal na to, co tu bylo před ním, a využil (Volkswagen) či přímo zneužil (Kožený, Babiš, Bakala, Kelner) toho. Kde nic není, ani čert nebere, ale kapitalismus toho v socialistickém Československu pobral víc, než dost.

117 komentářů :

  1. Venco tricet pet ,kluk to na pohled

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jakych 35...nauc se pocitat

      Vymazat
    2. 4.30 preslapnou si vazenej a nebo ze IQ 85??

      Vymazat
    3. Dnes se ukazuje, že socialismus byl po všech stránkách lepší než dnešní kapitalismus a s časem se ukazuje a potvrzuje tato pravda a na tom nikdo nic nezmění.

      Vymazat
    4. Přesně tak a jenom tak.

      Vymazat
  2. Po sametu jsme měli potenciál hospodářského růstu. A ten stál na technické dovednosti dělníků. Svým způsobem se na něm podepsal i nedostatek celé škály spotřebního zboží, kdy si ho čeští kutilové vyráběli podomácku sami. Ale ten základ byl v technické dovednosti dělníků a schopnosti improvizace. To už je dnes minulostí. Fabriky požadují dělníky do montoven, kde práci zastanou i primitivové. Hodit kus plechu do lisu a vytáhnout z něj blatník, na to opravdu není potřeba specialistu.
    Vzpomínám si, jak se třeba před čtvrt stoletím stavěly rodinné domy. Cihly, písek, vápno a cement. Žádná lepidla, žádné prefabrikáty. Ty musela nahradit zručnost a vynalézavost. Mockrát mne napadlo, jak by si s tehdejšími možnostmi poradili současní zedníci - profesionálové. A tenkrát si svépomocí postavili domy tisíce amatérů.
    Dnes umíme pracovat s počítačem, ale vzít do ruky kladivo umí stále menší počet mužů. Stali jsme se stejně nešikovnými, jací byli v oné době muži na západ od nás. A kterým jsme se tenkrát za jejich nešikovnost často posmívali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nesmysl. Právě dnes je poptáváno mnoho specialistů, odborníků a vývojářů. Ti co neumí nic to mají na pracovním trhu daleka nejtěžší.

      Já si taky vzpomínám jak si tehdy ty "tisíce amatérů" stavěly domy. Kousek z cihel, další kousek z tvárnic, něco se dolepilo hurdiskama a pod. Podle toho co se kde zrovna dalo sehnat se to lepilo jak se dalo za pomoci ožralých řemeslníků na fuškách. Z dnešního pohledu naprostý otřes. Také dnes dům postavený v té době je bez totální rekonstrukce, která vyjde na víc než dům zcela nový, naprosto nepoužitelný.

      Vymazat
    2. 5,26
      Nesouhlasím s vámi. Žiji v pohraničí, kde komunisté podporovali bytovou výstavbu několik let před rokem 89. Dávali na rodinný domek sto tisíc dotaci. Za stavu, kdy parcela vyšla na několik tisíc korun a překreslení projektu na pár stovek, vám komunisté dali nejméně na 70% stavby. Ty domy stále stojí. Ano, většina z nich má novou vodoinstalaci. Staré ocelové trubky začaly "zarůstat". Mají vyměněná okna, protože stará jednak dosloužila a jednak nesplňovala současné termoizolační vlastnosti. Ale to je asi tak vše.
      Stavebníci si často pomáhali navzájem. Tu radou, jindy si půjčili materiál, nebo nářadí. Ale většina si dům postavila nejméně z poloviny sama. Od profíků si nechali udělat pouze instalace a práce, na které se "necítili".
      A ty baráky stojí a ještě hodně dlouho stát budou. Navíc se tenkrát říkalo: Postav si dům a si vyučenej zedník.

      Vymazat
    3. 5:39

      Já jsem právě stavěl dům začátkem 80. let, klasickou, tehdy moderní kostku s plochou střechou. Takže mě neopijete rohlíkem. Komunisté nic "nedávali", musel jsem si půjčit 1/4 milionu!!! V té době obrovské peníze.
      Po 30 letech jsem musel
      1) udělat novou střechu se zateplením
      2) vyměnit všechny okna a vstupní dveře
      3) zateplit s novou fasádou
      4) nová kuchyň
      5) nové koupelny
      6) celá nová vodoinstalace
      7) nové topení
      8) nový kotel
      9) nové podlahy
      10)nové vnitřní dveře
      11)veškeré malby seškrábat, přetmelit a znovu vymalovat
      12)kompletní výměna nevyhovující hliníkové elektroinstalace

      Některé věci jsem ještě jistě zapomněl. Kolik to všechno celkem stálo jsem raději ani nepočítal, ale minimálně jako zbrusu nový dům.

      Vymazat
    4. 5,55
      Přistěhoval jsem se do pohraničí v říjnu 1987. V té době DÁVAL bolševík dotaci na osidlování pohraničí 105 tisíc Kčs. Všechny opravy, které uvádíte byly vynucené buď ukončením životnosti, nebo nespněním současných nároků. Myslíte si, že vám okna, nebo kuchyňská linka vydrží v obývaném domě po celou životnost baráku? My jsme nestavěli, ale koupili 30 let starý dům. Za patnáct let, co ho máme, jsem koupelnu a kuchyň dělal dvakrát. A stejně bych dnes spoustu věcí udělal jinak. A podobně uvažuje dnes i většina z těch, kteří si tenkrát postavili. Ještě jsem se snad nepotkal s člověkem, který by byl naprosto spokojený se svým výtvorem. Měl jsem ho jinak orientovat, obývák jsem měl udělat tam, ložnici onak, nebo měl jsem postavit něco úplně jiného, často menšího.
      Jak myslíte, že to dopadne se současnými stavebníky? Myslíte si, že za dvacet, třicet let nebudou i oni opravovat a upravovat?

      Vymazat
    5. 5:26 možná tak jak píšete jste stavěl Vy, nebo Vaši známí. Protože kdo uměl, postavil v tehdejších technologiích a tehdejší konstrukční škole tak, že ani dnes rekonstruovat nemusí. Jistě uznáte, že od roku třeba 1970 (můj případ) dodnes, tedy za téměř 50 let musí ve stavebních materiálech, technologiích i konstrukci k nějakému vývoji dojít. Možná také víte, že věda i technika se nevyvíjejí lineárně, ale že vývoj se neustále urychluje.
      Ona poptávka po specialistech, odbornících a vývojářích není ani tak dána charakterem našich výrob, kde došlo k úpadku technologické náročnosti, vlastního výzkumu, vývoje a konstrukcc, ale v tom, že ti odborníci, specialisté, ale i skuteční řemeslníci bez náhrady prakticky už vymřeli. Díky té geniální pohadrákové politice, kdy co po komunistech, to od ďábla. Mám dojem, že i Vy tím smrdíte. Sděluje Vám specialista z té doby, dnes v důchodce.

      Vymazat
    6. Kdo od sametu čekal že to bude lepší pro všechny, tak nezná vůbec historii, jenom spolehal na to že bude moct parazitovat na slabších.

      Vymazat
    7. "...Měl jsem ho jinak orientovat, obývák jsem měl udělat tam, ložnici onak, nebo měl jsem postavit něco úplně jiného, často menšího..." - Pisatel udeřil hlavičkou o hřebík. Absolventi stavebních průmyslovek, v naprosté většině autoři (pře)staveb rodinných sídel, se podobnými malichernostmi nezabývali, neb jim o mysl ani nezavadily. Ale tehdejší cíl: ABY MĚLI LIDI KDE BYDLET, byl jakeš-takeš splněn. Dnešní MÁME CÍL VZNEŠENĚJŠÍ: NECHŤ SI DEVELOUPEŽNÍCI A OSTATNÍ PODNIKANCI PŘIMASTÍ, kdo by se králíkárnami zdržoval! sck.

      Vymazat
    8. v 89tém jsem řešil bydlení a mohl jsem si požádat o 150 tisíc nenávratné půjčky. Za to se dal postavit dům, pokud jste měli parcelu.

      Vymazat
    9. Anonymní 5:26; 5:55
      Vy jste stavěl začátkem 80 let dům za 250.000,-Kčs? To jste na stavbu vlastní rukou ani nesáhl a pokud sáhl tak vše zkazil, nebo jste stavěl dvougenerační vilu? V roce 1978 jsme zkolaudovali přízemní domek 5+1, stavěný téměř výhradně vlastními silami a vyšel nás na něco málo přes 100.000,- včetně pozemku 1500m2. Přičemž 70.000 činila novomanželská NENÁVRATNÁ PŮJČKA(čili při řádném dokončení v termínu DOTACE) a 25.000,- poskytl zaměstnavatel za závazek pracovat u něj 10 let.
      Domek je postavený klasickou metodou na základech bez desky(ta nám tenkrát přišla, že by příliš zasáhla do rozpočtu), z pórobetonových tvárnic a se sedlovou střechou z vazníků, pokrytou eternitem. Vyzbyly peníze a částečně materiál i na dodatečné dostavění garáže.
      Narozdíl od mnoha dnešních staveb, kde se často z důvodu "úspor" nebo nezvládnuté technologie může začít s opravami už pár měsíců po kolaudaci, náš domek si jako první vyžádal až výměnu pozinkových rozvodů vody po 20 letech užívání, po dalších 8 letech se vyměnila okna(z důvodu morální, nikoli technické zastaralosti), po dalších dvou letech proběhlo zateplení pláště, a nakonec před 3 lety výměna střešní krytiny(z estetických důvodů) a změna vytápění z kotle na pevná paliva(byl původní) na tepelné čerpadlo. Jo, a abych nezapoměl, někdy kolem roku 2000 se ještě vyměnil bojler(neprorezl, začalo téct těsnění kolem příruby s topným tělesem). Od té doby už se mění pravidelně po cca 6 letech(jednou hned po skončení záruky).

      Pokud jste stavěl počátkem 80 let, to už byste mohl mít dost rozumu a zkušeností na to abyste věděl, že i dům vyžaduje průběžné investice pro zachování své užitné hodnoty v čase. Samozřejmě pokud se to šidí, tak o to více.
      Nevím v jaké společnosti amatérů jste se pohyboval vy(to co popisujete mi spíše připadá jako způsoby rekonstrukcí a úprav typické pro jednu menšinu), ale přestože tenkrát nebyla taková byrokratická šikana stavebníků, u novostaveb normálně fungoval stavební dozor, probíhala kolaudace a v případě staveb za paníze od státu musely sedět doklady na materiál aj.

      Vymazat
    10. Prosím vás, byl byste té dobroty a přestal mlít hovna na co jsem sáh či nesáh, co jsem všechno zkazil, nebo že jsem amatér či cikán?

      Strávili jsme na stavbě celá rodina 3 roky všechny víkendy a dovolené za vydatné pomoci otce který byl stavbyvedoucí. Veškerý materiál a vybavení jsme si ale poctivě koupili, zřejmě na rozdíl od vás. Kradení materiálu ze státního, fuškaření řemeslníků v pracovní době apod. byl v té době, jak jistě z vlastní zkušenosti víte, standard.

      Samozřejmě se jedná o dvougenerační, dvoupatrový, plně podsklepený dům. Jak jsem psal, klasická komunistická kostka z 80. let.

      S blábolama o průběžných investicích jste amatér leda tak vy. Ono to všechno dosáhne buď fyzického, morálního nebo estetického konce životnosti plus mínus ve stejné době a ta je cca jedna generace, tj těch 30 let. Pak je potřeba popřemýšlet o dalších potřebách rodiny a koncepci bydlení, pořádně vše promyslet a naplánovat s výhledem do budoucna a vzít to celé z gruntu.

      Nebo váš barák se začal rozpadat už po 5 letech, že vyžadoval průběžné investice? Z toho jak to popisujete bych se nedivil. Lepíte to jak Pejsek s Kočičkou.
      Tepelné čerpadlo si dnes dá taky jen vůl. Opravdu moderní stavba či rekonstrukce dnes vyžaduje jednoznačně vzduchotechniku s rekuperací.

      Vymazat
    11. Anonymní 14:03
      K vašim rozumům nemám co dodat. To je kapitola sama pro sebe. Laskavý čtenář si obrázek udělá sám.

      Vymazat
    12. Jasně že nemáte co dodat, amatére s tepelným čerpadlem bez podlahovky, který mění okna zvlášť a zatepluje zvlášť apod.

      Vymazat
    13. To 5:55. Cenu uvádíte správně tehdy barák vyšel na takové peníze, ale dotace závisely od toho kde člověk stavěl. Komunisti chtěli dosídlit příhraničí a tak dávali dotace jak píše 5:26. Můj otec, který stavěl v té samé době dostal dotaci 60 tis. Kčs od zaměstnavatele (JZD)a dalších 15 tis. Kčs od okresu. Takže dotace od blbejch komunistů činila podle místa 50 až 70% stavebních nákladů. Pokud jste 5:55 stavěl někde u Prahy tak je možné, že jste nic nedostal. Ale takový byl princip tehdejšího systému. To jest nasměrovat prostředky tam kde je to třeba. To kde jste stavěl jste si vybral sám. Blbí komunisti krom toho, že usilovali o rovnoměrný rozvoj celé republiky, ještě navíc hanebně usilovali o to, aby se národ sám uživil.

      Vymazat
    14. Dotaz pro 5:55. A jakýpak jste měl u té půjčky co jste si musel vzít úrok?. Bylo to 5% nebo hanebných 2% nebo 1,5%?

      Vymazat
    15. JK 13,29
      Mám stejný názor. Ohledně dotací asi tolik. Jak jsem již uvedl, v pohraničí se dávalo 105 tisíc z nějakého fondu na osidlování pohraničí. V roce 89 byla ještě navýšena, protože na sklonku své vlády začali dávat bolševici mladým do pětatřiceti let 150 tisíc i ve vnitrozemí. Kolega v té době stavěl. Postavil dům, jako hrad 12x14m, celý podsklepený a druhý byt v podkroví. Makal jako "Bulhar". Suterén vyzdil z betonek, které si sám udělal. Patro z plynosilikátových tvárnic. Odhadem si ho postavil sám minimálně ze 60%. Dostal 195 tisíc a protože stihnul zkolaudovat do dvou let, dostal ještě 20 tisíc prémii. Tak že od státu dostal celkem 215 tisíc. Navíc většina zaměstnavatelů v té době poskytovala svým zaměstnancům nízkoúročené půjčky z Fondu kulturně společenských potřeb. Postavit v té době nebyl tak velký problém a pokud se lidi nebáli práce a byli alespoň trochu manuálně zruční, dokázali to bez dluhu.

      Vymazat
    16. Anonymní 14:03
      Vidím, že jste skutečně znalec všestranný, poučte mě tedy prosím po vašich veleúspěších s nutností kompletní rekonstrukce domu po 30 letech, co je za problém vyměnit okna a po dvou letech zateplit plášť. Přesvědčte mě prosím o zákonitosti, kdy se vše musí udělat najednou, děj se co děj a ber kde ber(nejlépe asi půjčkou(ještě lépe na parkovišti?))
      A jaký nepřekonatelný problém, podle vás, činí napojení tepelného čerpadla na stávající radiátory, na nichž se nešetřilo a dle výpočtu dodavatele i z následného praktického užívání plně dostačují? Pište a při popírání reality vašimi teoriemi hlavně nešetřete prosím detaily. Co se týče vašeho oslňujícího mudrování, jsem jedno velké ucho(oko).

      vladimír hricák 16:35
      Jsem rovněž z pohraničí, ale ty detaily dotací už si tolik nepamatuji. Každopádně plně souhlasím s tím že kdo chtěl, ten tenkrát na vlastní bydlení mohl dosáhnout. A to bez zadlužení na x desítek let. Jen se neštítit vzít do ruky lopatu a zednickou lžíci. Na druhou stranu chápu ty, kteří bydleli v obecních nebo podnikových bytech za směšný nájem, že se jim do budování vlastního zpravidla vůbec nechtělo. Mysleli si, že to tak bude navěky a pobaví mě, když někdo z nich začne dnes skuhrat jak se těžko shánělo za socialismu bydlení. Holt při takových cenách nájmů ani tehdejší enormní výstavba nemohla pokrýt poptávku. Vůbec si neuvědomují jak můžou být soudruhům vděční za to, že je nenapadlo řešit situaci tržní cestou - zdražením nájmů. A rázem by bylo bytů dost.

      Vymazat
    17. Já mám barák stavěný na začátku války a vše, až na splachovadla na WC je původní, okna, okenice (obojí jsem jen dotěsnil), asi polovina vodovodních kohoutků nemá vyměněné ani těsnění, rozvod elektřiny jsem doplnil jen odděleným rozvodem pro zásuvky - v původních trubkách, u studny mám druhé čerpadlo - současné již 28 r. Budu ale muset udělat novou izolaci, do sklepa vzlíná vlhko. Není to také způsobem užívání a údržbou, že věci déle vydrží?

      Vymazat
    18. Za socialismu stavěla každá prodavačka. Nebylo to jednoduché, šlo to. Okna, koupelny, zařizovací potřeby po 25 letech morálně nebo fyzicky vždy zastarají. Stavěl jsem. Mám kotel na tuhá paliva dělaný svépomocí, starý 38 let, pořád v provozu. Jen se vymetá, nikdy se neopravoval. Když tam dám 3 kýble mokrého hnoje shoří.Výměník 2x větší než současné kotle. Mám soláro se zelené úsporám. Panely rakouské GINGER. Spojují se s ostatními jednou trubkou vlevo a jednou vpravo, pevně osazeny-žádný kompenzátor. Dilataci zajištujě kuželová spojovací guma. 1x ročně praskne, chladicí medium po střeše vyteče do nádoby na zalévání zahrady. Oprava 2 tis., médium 1-2 tis.

      Vymazat
  3. Stačí si přečíst nějaké rozhovory s hlavním konstruktérem a otcem Favorita, Petrem Hrdličkou.
    Dozví se, že Favorit byl zkonstruován impotentnímu, zaostalému, neefektivnímu a neschopnému režimu NAVZDORY jen díky skvělým lidem jako je právě Hrdlička.
    Relativní úspěch Favorita byl v těch podmínkách opravdu tak trochu zázrak a jen díky němu měl vůbec někdo zájem po krachu socialismu do Škodovky investovat. Bez Volkswagenu by dnes žádná Škoda dávno neexistovala.

    http://autobible.euro.cz/favorit-vypadal-poradny-prusvih-vzpomina-konstrukter-petr-hrdlicka/

    Postbolševičtí blbové jako je Tribun jak vidno ani po skoro 30 letech stále nic nepochopili a stále žijí v tom svém virtuálním bludu o skvělém a vyspělém socialistickém hospodářství který jim kdosi ukradl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 5:14 já nevím, co odvyprávěl pan Hrdlička a čím se stal ještě zajímavějším. Jisté je, že za tehdy daného režimu bylo možné, aby vzniknul a byl vyráběn onen Favorit. Ovšem, možná že už ani ne „navzdory“ režimu takových výrobků bylo víc, takových, že „navzdory“ výzkumníků, vývojářů, konstruktérů, zkušebníků, technologů, organizátorů výroby, řemeslníků i zaučených dělnic a dělníků muselo být také víc, takže pouze pan Hrdlička samozřejmě nestačil. Ostatně, on někdo v nomenklatuře, zcela jistě nejeden vysoce postavený komunista, si musel vzít na triko pořízení karosářské práce tuším u Bertoneho i řešení uložení motoru u Porscheho. To pan Hrdlička buď jaksi nestihnul, ale možná, při dobrých stycích s vysokou komunistickou nomenklaturou „navzdory režimu“, vyškemral. Je také možné, že jeho výroky překrucujete. Možná se o Favorita zasloužil tehdejší generální ředitel Škody MB Zapadlo, kterého nakonec pro nezákonné manipulace komunisté zavřeli. Tak si, 5:14, zamachruj, těším se.

      Vymazat
    2. Co Vy tady na NR pohledáváte? Léčíte si nějaké mindráky nebo co? Pokud jste tak spokojený tak Vám stačí oficielní média a ne veby nespokojených.

      Vymazat
    3. Socialismus nezkrachoval. Zabili ho Havel s Klausem a jeho kamarily. A my na to jen naivně koukali. Velkého kritika toho zločinu - prof. Svitáka - uštvali k smrti.

      Vymazat
    4. 10:10
      Zkrachoval. Všude. Od SSSR až po NDR. Nikdo nikde vás nechtěl, lidi vaší totality měli všude plné zuby.

      Vymazat
    5. Panečku, to je ale "krach", kdy stát má 8 miliard dluhu(jedno z nejnižších, ne-li nejnižší zadlužení v Evropě), prakticky plně umořitelné pohledávkami v zahraničí a kdy se jen z neefektivního rozprodávání a rozkrádání majetku dá přežívat dalších skoro 20 let.
      Kéž by nás ještě někdy takový "krach" potkal. To však může být už jen zbožné přání, za situace kdy zadlužení státu dosahuje 2 bilionů(1 bilion=1000 miliard), totéž samostatné zadlužení občanů, kdy nám ve vlastní zemi už téměř nic hodnotného nepatří, kdy jsme přišli o zlatý poklad, kdy jako správná kolonie nemáme už ani jedinou banku ve vlastních rukách a kdy naše hospodářské páky fungují na diktát zahraničí.
      Závidím vám vaši nevědomost i politickou uvědomělost, v níž si vystačíte s díváním do minulosti, na jejímž rámu jsou vyřezány žalmy "Za fšecko špatný můžou komunysti a gdyby se náhodou vyskytlo něco dobrýho(Škoda, Poldi, ČKD, Škoda Plzeň, nákladní automobily, lokomotivy, kontaktní čočky, tryskové tkalcovské stavy, obráběcí stroje, tlakové lití hliníku, pasivní radiolokátory, zbraně, zvládnutí jaderné technologie, družice, po SSSR a USA třetí země na světě, která poslala kosmonauta ve vesmíru, bytová výstavba,...) tak to jedině komunystům navzdory!"
      Musíte mít roztomile jednoduchý život.

      Socialismu měli lidé tak moc plné zuby, že i náš veliký a čestný Havel musel lidem zalhat a dušovat se, že rozhodně se neplánuje likvidace socialismu, ale naopak jeho skutečná realizace.

      Vymazat
    6. Hloupý bambulo JK, o krachu nerozhoduje výše dluhů. Když zbankrotovalo Rusko v roce 1998, tak mělo dluh jen tuším 60% HDP.
      Zhroutil se celý socblok, všechny dosavadní východní trhy a naši hlavní odběratelé. Stali se buď insolventními nebo prostě a logicky začaly dávat přednost vyspělým západním výrobkům. A za své výrobky nebo suroviny začali požadovat devizy, které my jsme neměli.

      Zastydlí bolševici jako vy ale ani po 30 letech stále nejsou schopni pobrat která tehdy bila.

      Místo toho blábolíte dávno provařené nesmysly o zlatém pokladu
      https://www.novinky.cz/ekonomika/449329-zlaty-poklad-je-mytus-rika-radni-cnb.html

      Vymazat
    7. 5:14 Favorit byl fakt komunistům navzdory? Jo a právě proto zadali šibeniční termín na vývoj nového auta, a proto bylo možné postavit nový výrobní závod komunistům navzdory? To je stejné jako když na konci druhé světové války byl každej partizán a když každej zloděj po sametu o sobě prohlašoval, že tím , že kradl vlastně bojoval proti komunistům.

      Vymazat
    8. Anonymní 14:43
      Ano, bohužel je to ve vykolejené době právě tak, že o krachu nerozhoduje výše dluhů a jejich splatitelnost, ale ZÁJMY. Když se pak takhle sejdou dva se stejnými zájmy, nebo kdy jeden z nich není z jakýchkoli důvodů protiv zájmu, jde to pak fofrem.
      Ale v normálním světě by to z logiky věci asi fungovalo jinak. A ono to zase fungovat bude, až dojdou síly udržovat nenormalitu v chodu. I vy nakonec jednou určitě také pochopíte, že dluhy rdousí, že se musí platit, že je nelze nafukovat do nekonečna a že natažené ruce věřitelů jsou pak důvodem k vyhlášení krachu.

      Těžko si od velemozka vašeho formátu umím představit upřímnější poklonu, než když mě označíte hloupým bambulou. Velice povznášející pocit, že my dva jsme opravdu každý někde úplně jinde. Děkuji.

      Vymazat
    9. Anonymní 14:43
      Musíš být schopen přečíst a pochopit nejen titulky, bambulo. Ten poskok cizích zájmů z ČNB se jen snaží snížit zájem lidí o české zlato tvrzením, že ze sbírky občanů pocházelo "jen" 300kg zlata, že se tudíž prý nejednalo o nějaký zlatý poklad. Na bezmozky jako ty to třeba funguje, ale lidé schopní myslet vědí, že jsme měli celkem přes 100 tun zlata, které byly vyšmeleny s Německem za jakési dluhopisy, navíc v době kdy zlato bylo na dlouhodobě nejnižší hodnotě. Dále také lidé s mozkem ví, že to zlato nemělo jen hodnotu komodity, ale zejména historickou, kdy se jednalo o historické zlaté mince a předměty. A lidé s mozkem se také umí ptát, proč by pro nás mělo být výhodné nemít zlato, když všechny úspěšné a silné státy jej mají a dále shromažďují. Ale nad něčím takovým se blbové jako ty vůbec nezamyslí. Vůbec jim nedojde, že jsme se stali dobytým, vyrabovaným a porobeným územím, vysávanou kolonií se vším všudy, kde zbyli už jen domorodci, dobří jen jako lidské zdroje k vytěžení.
      http://www.denik.cz/zlinsky-kraj/kam-zmizel-zlaty-poklad-republiky-vypravel-stanislav-motl-v-hradistske-knihovne-20160803.html

      Vymazat
    10. 8:33
      Abych tě ty blbe uvedl trochu do obrazu, tak i kdyby to byla pravda, tak celých 100 tun úžasného zlatého pokladu by v dnešních cenách vystačilo na pouhých 25 dnů provozu státu.

      Vymazat
    11. Ty jsi zase nic z toho nepochopil, viď, pablbe. O žádné dny provozu státu vůbec nejde, troubo. Dej si to znovu a zkus u toho zapojit to co máš mezi ušima.

      Vymazat
  4. No, vážení přátelé, když vidím ty kapličky, které dříve přečkaly stovku let s fasádou natřenou vápnem a dnes se na nich loupá "stříkaná, zaručeně kvalitní" omítka a hoří zaručeně bezpečné venkovní zateplení věžáků, jsem si jist, že tento kreténský systém není ten pravý. Stavebnictví sice staví opravdu rychle, ovšem poskakujeme na poddimenzovaných mostech neustále se trápíme na uzavírkách silnic a dálnic způsobených nekvalitou podloží i povrchu a nikdo nic v podstatě neřeší. Normy se rozplyzly na eurocody, tedy na obecné návody, kterým dnes nerozumí ani na fakultě. Tam mimochodem pracovníci se zabývají svými osobními záležitostmi, jejich vlastním byznisem.
    Co se týče aut, stačí se podívat jaká auta v té době vyráběli Japonci a Korea. Nic moc. Pokrok se nedá zastvit a změna byla nutná z technologických důvodů. Ovšem náš socialistický systém nebyl tak špatný. Stačilo jen zavést možnost podnikání a mohli jsme být světová jednička.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jednička je hodně vysoko, ale jinak souhlasím s tím, že potenciál růstu tahle republika měla.
      Kdyby jsme si nezvolili zloděje a nýmandy do vedení.

      Vymazat
    2. 1) Jedničkou jsme mohli být kdyby po válce moc nepřevzali komunisti
      2) I kapličky se opravují a renovují, pokud jsi si nevšiml. A zkus si v něčem takovým bydlet.
      3) Japonci měli už tehdy špičkové automobilky.

      Vymazat
    3. Pro 6:11,
      jedničkou jsem byli tenkrát což dokazuje, že jsme sami postavili dvě atomové elektrárny, což nedovedli ani kapitalisti na západě. Dnes si to budeme muset nechat postavit od zaostalých Američanů, kteří ani nevědí kde Česka republika je a pletou si Česko a Čečensko což ale někteří z nás u Američanů berou jako přednost. Čím blbější, tím lepší...

      Vymazat
    4. 6,11
      Kdyby jsou chyby. Kdyby západ nenechal vyrůst Hitlera, třeba jenom důsledným vynucením dohod ve Versailes, nebyla by druhá světová válka. Když už ho vyrůst nechali, ale otevřel by druhou frontu o rok dřív, mohli Američané dojít ne k Labi, ale třeba k Buku. Tím by se radikálně změnily poválečné sféry vlivu vítězných mocností a u nás by se nedostali k moci komunisté.
      Berte život, jaký je. I my jsme mohli po roce 89 transformovat státní sektor jinak. A bolševík udělal spoustu věcí špatně. Ale spoustu věcí dělal lépe, než je dělají dnes. Měli jsme možnost volby a zvolili jsme si špatně.
      Pokud si toto nepřiznáme, nikdy se nepohneme kupředu. Už žádnou ideologickou zaslepenost.

      Vymazat
    5. Ad Ruda - Bezvadný komentář, naprostý souhlas, až na "Stačilo jen zavést možnost podnikání a mohli jsme být světová jednička.". To je právě ono! Byli jsme důsledně diskriminovaní západním finančním světem, proto to nešlo! S přístupem k devizám skončilo naše „vládnutí“.

      Vymazat
    6. 6:40
      "I my jsme mohli po roce 89 transformovat státní sektor jinak."
      A to je právě to vaše "kdyby jsou chyby". faktem je, že jsme transformaci zvládli v porovnání s ostatními zeměmi ostbloku docela slušně.

      Vymazat
    7. Je podnikání a "podnikání". A pak je otázka - má jeden člověk či jedna korporace ovládat majetek, který potřebuje celá společnost - např. sítě? Má bohatý člověk mít větší slovo v rozhodování, než ostatní občané? Mají média, patřící a sloužící dnes pouze bohatým, vládnout nad myšlením lidí? Kde jsou hranice podnikání jedince? Kdy začíná podnikání deformovat společnost do odlidštěné podoby? Jak má vypadat hierarchie moci? Je pyramida moci přirozená nebo na lidské komunitě vynucená? Leo

      Vymazat
    8. Po emigraci v r. 87 jsme se dsotali v r. 89 do USA a nakupovali tamejsi zarizeni pro domacnost. Ne dlouho, pri kazde ceste do CR jsme si privezli to vyrobene socialistickym stylem, to vydrzelo.

      Vymazat
    9. 10,17
      A vy považujete českou transformaci státního majetku za povedenou? Zkuste odhadnout kolik procent firem jí přežilo. A nyní nemám ani tolik na mysli ekonomické bankroty, zaviněné špatným vedením, ale především cílené vykradení firem. Po česku - tunelování.

      Vymazat
  5. Favorit, tramvaje, motorky, lokomotivy, pletací stroje, investiční celky vyvážené do celého světa(cukrovary, pivovary, rafinerie)...Co dnes??? O jaké tehdejší zaostalosti v této oblasti(!) mluvíme? Nezaostali jsme spíše po sameťáku? Je pravda v něčem jsme již světovější a pokrokovější. Máme banánů až se pomalu stáváme banánovou republikou, žereme a pijeme u McDonalda a KFC z papíru... Na svou omluvu, nic není tak, jak se na první pohled jeví. M.R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne "do celého světa", ale jen do nenáročných spřátelených socialistických a rozvojových zemí. A to za suché z nosu.

      Vymazat
    2. Naprostý souhlas a ještě bych dodal, že děti sportovaly od rána do večera. Sídliště hučela hrajícími se dětmi. Denně jsem poslouchal od rodičů větu: "Ty nevíš kdy máš přijít domů"? Jinak jsem měnil během roku kopačky za brusle a lyže. A dnes. Kde ty děti jsou. Sídliště prázdné. Nikde nikdo. Jenom bych ještě dodal, že počítačem pole nezvorá nikdo i když se nám kapitalismus snaží namluvit, že počítačem je možné nejenom zorat pole.

      Vymazat
    3. 6:29 "ne do celého světa" ale ano! Do celého, jen s tím, že na "západ" západ stanovil dovozní limity a nekřesťanská dovozní cla. Ale i tak, stát se nezadlužoval, sociální jistoty a bezpečnost byly nadstandardní a životní úroveň rostla. Co ale hlavně, mezilidské vztahy, měřeno dneškem, byly až pohádkové. Podotýkám, že se materiálně mám natolik dobře, jak bych se za komunistů zcela jistě neměl. Jejich režimu dal bych ale přednost.

      Vymazat
    4. 6.29 Motorky celá Asie od Indie po Čínu, investiční celky Afghanistan, Iran, Irak,Izrael to tenkrát až tak chudé země nebyly a platili keš. Lokomotivy Jižní Amerika, tramvaje Švýcarsko,některá města NSR, Trolejbusy Turecko... Nic není takové, jako se na první pohled jeví...

      Vymazat
    5. 8:54
      Dobré příklady. India a Čína byly v té době naprostí rozvojoví chudáci.
      Kdyby byla jen z desetiny pravda co tu pořád dokola vypisujete, tak bychom se tady v té době všichni zcela zákonitě museli topit v penězích, valutách, devizách.
      No nebylo tomu tak, naopak, stát trpěl chronickým nedostatkem deviz. Takže tady něco nehraje.

      Vymazat
    6. Ceske, socialisticke motorky vyhravaly sestidenni, auta - skodovky - relley. Kolik jich vyhrava ted? Meli jsme i Nobelove ceny, kdyz jeste NC nebyly zalezitost uplaku (Obama)

      Vymazat
    7. 10.14 Za devizi se něco pro lidi kupovat muselo ze Západu. Třeba aby jste měl léky zdarma, které Slovakofarma a spol.nedokázala vyrobit. Např. synovi mého souseda stát platil náročnou operaci ve Švýcarsku. A to byla dělnická rodina. Jen tak mimo tento syn je dnes zarytým nepřítelem minulého režimu.Věřte obchodování tenkrát se Západem nebyla žádná sranda. Dnes to bohužel sranda je. A jen tak, dlužila a dluží nám snad něco Indie a Čína za odebrané zboží? Rusko zaplatilo dluh vúči nám před pár lety.Nic není takové jak se na první pohled jeví, ty peníze o kterých mluvíte byly tam, kde jste měl řadu věcí od státu zdarma, nebo s výhodami. A už HoWgh.

      Vymazat
    8. 8.54 Jak byla dle vás na tom před v revolucí republika tak špatně svou zadlužeností jako nyní? Dnes nevyvážíme nic a vy jste spokojený.

      Vymazat
  6. Kapitalismus znamená totální zadluženost, což jsme už dosáhli a vězíme v dluzích jako v bahně a těžko z toho se dostaneme. To zaprvé! Za druhé, kapitalismus znamená války a zabíjení. Zatím se to děje všude kolem nás, ale připravuje se jedna velká válka proti Rusku. Stropnický jasně řekl, že mírová fronta je v Afganistánu a na východě, kde už působí naše mírumilovné jednotky s mírumilovnými humanitárními zbraněmi. Za socialismu bylo vše akorát a hlavně odpadu bylo hodně málo. Zato dnes když přijdu ze supermarketu, hned vyhodím padesát procent toho co jsem koupil, což jsou obaly. Kapitalismus to dopracoval tak daleko, že už i v pitné vodě máme plasty. S heslem, že trh vytvoří všechno a není zapotřebí nic plánovat máme už máslo za 70 korun. Včera byla reportáž v České televizi o řidičích autobusů. Dnešní výdělek řidiče autobusu je 20 tisíc za dvanáct hodinovou směnu. Výdělek autobusáka za socialismu byl v přepočtu na dnešní peníze 44 tisíc. Je pravdou, že jsme neměli žádné miliardáře, žádné Kožené, Bakaly, Kalousky, Nečasy a podobně. A Favorit. Vynikající auto. Ještě lepší byl Forman a prostornější. Dnes odvádíme západu ročně přes 800 miliard zisků a divedent, jsme zadlužení pěti biliónama korun a co je nejhorší, hrozí nám muslimská invaze, která už se děje na západ od naších hranic a je jenom otázka času, kdy se dostaví k nám. ŽÁDNÁ HEZKÁ PERSPEKTÍVA.

    OdpovědětVymazat
  7. Jen blbeček tyká a nepodepíše se. Nebydlím v kapličce, kde vy bydlíte nevím. Komunisti převzali systém z první republiky, vypilovaný němci. Znárodnění byl systémový omyl, nikoliv politický, vypořádali se tak s třídním nepřítelem. Blbec zůstane blbcem i když má opačné zaménko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě jste zapomněl dodat, že kapitalismus po roce 1989 vše zprivatizoval a voda patří dnes Francouzké Veolii a stoupla na ceně stonásobně. Jinak máme jedrahší dálnice, telefonování, potraviny a to i víc než na západě. To se máme, co. Zlatí komunisti!!!

      Vymazat
    2. Ruda 6:28 jste bohužel člověk poněkud omezený, když nevíte, že Němci vypilovali leda nacismus, že První republika měla za vzor Francii, částečně USA, že znárodnění bylo, pokud jde o banky a velké podniky podmínkou vývoje, kde nemohli bohatnout bohatí za cenu, že budou chudnout chudí, podmínkou plné zaměstnanosti a značné sociální rovnosti i sociálních jistot. Já chápu, že někteří, co se cítí „za vodou“, to neocení. Já ano, i když jsem taky „za vodou“, jenže nejsem slepý, ani natolik bezohledný sobec. Rudo, je mi Vás líto!

      Vymazat
  8. Byl to strach z toho jak to vypadalo ve státech bez banánů a za stálých sankčních opatření největších demokratů kde byla ještě v 68 roce rasová segregace. Čas a vývoj nejde zastavit ani v Čadu. Byly jsme pro kapitalistický systém smrtelné nebezpečí. Bylo potřeba špatné měnit a dobré vylepšovat. Teď máme jen dluhy. Pokud se něco nezmění tak vyhraje ten kdo uteče včas a na správné místo jako Honolulu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O tom jaký z naší úžasné ekonomiky měli zápaďáci strach nejlépe svědčí když se po otevření hranic v obchodech ve Vídni a v Německu objevili cedule s nápisem "Češi, nekraďte!".
      Honolulu utekl do USA, hlupáku.

      Vymazat
    2. 8:48 - kdo ví, co to vlastně bylo za tzv. Čechy.

      Vymazat
    3. 8.48 Honolulu utekl do Jihoafrické republiky a bylo mu mezi Boory dobře... než ho Zuluizace JAR donutila utéci do USA - kam ho tedy vyhnaly dílem černí ZULUové zločinců manželů Mandelových a ti z ředitelů zeměkoule, kteří tohle naaranžovali.

      A krást za kopečky táhli převážně milovníci vězeňských pláží... od těžce opálených, až po podnikatele a podnikatelky z šlechty olašské...

      Vymazat
    4. 9:31

      Ale prosimtě, nesváděj to na cikány... Češi vždy kradli a kradou jako straky. Kó tehdy když vyděly ty krásné výlohy a měli jsme všichni v řiti vši.

      Proč nejezdili všichni ti bohatí Češi skupovat nemovitosti a továrny na západ? Proč to bylo naopak?

      Vymazat
    5. 9:48 - jsi opravdu velký hlupák a nenávistník. Většina přistižených "českých zlodějů" v rakousku byli romští pubošové. Nahlédni do policejních statistik z té doby nebo se optej ve Vídni - dají ti uspokojivou odpověď.

      Vymazat
    6. 10:03
      Žádné takové statistiky neexistují, lháři. A kdo lže, ten i krade.

      Vymazat
    7. Jestlize Cikani kradli ve Vidni, ne Cesi, znamena to, ze meli - bez socialnich podpor - na tro, aby si zajeli z cele CSSR do Vidne krast. jsem zvedav, kolik by to dokazalo bez socialnich podpor ted, z Cech a Slovenska!

      Vymazat
  9. Po hadráku se navrátilo mnoho "odborníků" kteří dříve utekli na kýžený západ a jak je to v té písničce - nalezli tady nový Klondajk. Jak čas postupuje tak opět majíce toulavé boty utíkají a radí z dálky.
    Ano dříve jsme chtěli aby komunisté šli do p..le, ale jenom jsme otevřeli dveře na západ a z našeho domu se odneslo co mohlo a co se nemohlo odnést nebo se prostě nehodilo tak to se zničilo. Poslední rána přijde pokud se sem dostanou "chudáci běženci".

    OdpovědětVymazat
  10. Lidi, proč se nervovat, berte to s nadhledem. Na Youtube jsem znechuceně zhlédl ukázku z jakéhosi pořadu s názvem "Výměna manželek". Ani nevím, kde to vysílají, já už ty sračkomety plné reklam a stupidních seriálů nesleduji. Berte to z té lepší stránky, pokud vyhraje KDU s ČSSD a TOP, zase se silně omezí možnost rozmnožování podobných živočichů. Bude jich škoda?! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naivo, těm individuím zvednou dávky... a pracujícím mladým Češkám a Čechům zase zvednou daně na parazity a nově na připrchlíky, nájmy a náklady, aby si vlastní děti nemohli dovolit.

      Vymazat
  11. Na komentářích je krásně vidět, jak košatý je strom názorů na dobu minulou i dnešní. Všem komentářům tak trochu chybí zdůraznění okolnosti, že se porovnávají období vzdálené od sebe skoro 50 let. A v době převratu by nikdo nepovažoval za rozumné porovnávat toto období s třicátými léty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale můžeme velmi dobře porovnávat 80. léta v ČSSR a Rakousku, v NDR a NSR, v Jižní Korei a KLDR...
      myslím že to je jednoznačné.

      Tehdy lidem bylo znemožněno hlasovat o svém směřování a své budoucnosti tak aspoň hlasovali nohama. Dnes lidé hlasovat můžou a podle výsledků voleb by starý socialistický težim chtělo maximálně 20% obyvatel. Přál bych jim to vrátit se tam, ale ne tady v naší zemi.

      Vymazat
    2. 9:42 - tvoje pomatenost je zarážející? kam na to chodíš? Ústav či léčebna? Dej vědět!

      Vymazat
    3. 9:55
      Víc než tenhle prd v arzenálu nemáš, chudinko?

      Vymazat
    4. Neprovokuj 9:42. Na naše nechtěné směřování nyní se mne a myslím až na tebe všech ostatních nikdo neptal. Že jsi si milý 9:42 pořádně ušpinil ruce zlodějnou?

      Vymazat
  12. Přesně tak zlatý socialismus měly jsme kvalitní výrobky.

    OdpovědětVymazat
  13. Tribun cituje Aktuálně, kde je tvrzeno, že Volkswagen "koupil". Pravdou je, že Volkswagen byl obdarován gaunery, kteří se vyškrábali k moci jako oblíbený Dlouhý, ale i Grégr. Před časem Čulík z BL (zřejmě ještě před podpisem spolupráce s krvavou Madlou) zveřejnil pokusy se dostat ke Dlouhému a zjistit, jak se se škodovkou zachází. Píše, že škodovka byla odhadnuta na 50 miliard a Němci ji dostali za 5 miliard. O daru svědčí chlubení Zemanova atomového dědka o náladě po podpisu smlouvy a oslavě tohoto daru Němcům v hotelu Jalta na Václaváku. Němci byli prý bez sebe štěstím, že dostali skoro zadarmo dobrou fabriku a k tomu československý trh s osobními auty. My všichni za to platíme. Němci nás zdaleka neplatí jako svoje soukmenovce v Německu. Nám přitom nezbývá mnoho na zdravotnictví, školství, sociální péči, a jiné potřebné věci. Za všechno mohou kreténi národohospodáři, mimo jiné všem tady NR milovaný Miloš. Do Ostravy (Vítkovice) pozval ten lidumil Číňany, aby si na nás také přivydělali. V průmyslovém parku je čínská firma, kde inženýrka s perfektní znalostí angličtiny vydělávala ani ne 12 tisíc měsíčně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škodovky se vyvážely do UK, kde byly levným autem a lidi to auto kupovali. Kolovalo tam spousty vtipů na škodovky. Například, že k autům dávají rukavice na roztlačování v zimě proti mrznutí rukou. Já měl škodovku 120 celkem 18 let a startovala mi i v zimě.

      Na našem obdivovaném západě nás jejich propaganda soustavně zesměšňovala. Až se vás to někdy osobně dotkne, uvidíte, že i tam žijí kur.y, jako v Česku. Jen bych se veřejně zeptal, co významného naši vlastní pomlouvači vytvořili, abychom se Západu vyrovnal. Netvrdím, že na Západě jsou všichni zmetky. Existují i takoví, kteří nás respektují a chovají se podle pravidla, já pán, ty pán.

      Vymazat
  14. V dobe, kdy sel favorit na trh, se dvojkovej golf vyrabel uz cca pet let. Auto, jehoz kvalitam se favorit ani nepriblizil. Asi tak

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarin je tady zavedený znalec technických kvalit a užitných hodnot celé světové průmyslová produkce, možná i v potravinářství, jestli ne i v prvovýrobě a organických i anorganických surovinách. Prozatím se ovšem opřel pouze o onoho dvojkového Golfa, kterého zřejmě na vlastním zkušebním zařízení testoval, také se svého času "zasvěceně" odvolával na japonskou spotřebku nevědouc, co jsou technické charakteristiky, kterých jste se u českých výrobků ze zákona v návodu dočetl, zatím co dnes se dozvíte leda, že je to skvělé a kolik "to bere". No a samozřejmě, kolikpak od té doby, kterou srovnává, uplynulo let? Jarinovi pro radost - mým zaměstnáním i koníčkem bylo zkušebnictví, pracovištěm zkušebny. Jarina bych hádal na, asi tak, 15 až 17 let mentální zralosti.

      Vymazat
  15. A tak si tady čtu od těch prázdných hlav a duší, jak život měří plnou výlohou, kde nerozpoznají ani kvalitu, ani skutečnou hodnotu, ani férovou cenu vyzdobeného zboží, když nese renomovanou značku, ať už je vyrobeno bůhvíkde, bůhvíkým, třeba i za zlodějskou cenu práce, promyšleno tak, že bude k zahození s nejbližší inovací, nebo doplněno kurvítkem, aby bylo k zahození dřív, než ho smete módní vlna, aby HDP i půjčky rostly do závratna. K čemu jistota práce, k čemu mezilidské vztahy, k čemu sociální rovnost a spravedlnost. Právo bezohlednějšího, to je ono, milé ovce ...

    OdpovědětVymazat
  16. Favorit jsem koupil v březnu 1989 a pořád s ním jezdím ! Vážení kritici minulého režimu , ukažte mi jediný národ na zeměkouli naší velikosti, který před rokem 1989 dokázal vyvíjet a vyrábět trysková letadla , dopravní letouny , atomové reaktory , lokomotivy , trolejbusy , autobusy ,traktory ,radary , motocykly , osobní automobily ,špičkové zbraně , tkalcovské stavy , , zemědělské stroje , turbiny , námořní lodě , tanky , špičkové sklářské a porcelánové a hlavně dokázal vyvážet komletní investiční celky jako elektrárny , cementárny , rafinerie nafty , mlékárny , cukrovary !!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 13:57
      Šmarjapano, to je furt dokola tyhle fantasmagorické rudé bláboly.
      Pokud by to co píšete byla jen z desetiny pravda, kde teda byla ta záplava peněz, dolarů, marek, jenů, franků, liber, lir... kterou jsme za ty hromady skvělých výrobků museli být nutně zaplaveni. Přitom měl náš stát v řiti vši, na devizových účtech stále nulu.

      Jo, favorita jsem v 89 také koupil, tuším za necelých 90.000. Kempoval jsem kvůli tomu zázraku techniky s celou rodinou a se stovkami dalších nešťastníků 3 dny a 3 noci v řadě před mototechnou Samohýl ve Zlíně abych se mohl zapsat na čelní místa v pořadníku.
      Podobně v trochu menším měřítku to bylo při "kupování" Simsona v roce 88.
      Ještě že už jsou ty časy pryč.

      Vymazat
    2. A ještě bych dodal, že není většinou žádný problém nějak vyrobit uvedené výrobky. Problém je vyvinout je a vyrobit je tak a v takové kvalitě aby byly konkurenceschopné se zahraničními a daly se dobře prodat za slušné peníze.

      Vymazat
    3. Pro 14.14 : Tak s těmi výrobky vám to potvrdí i každý historik a nemusel jste na Favorit stát , mohl jste si koupit okamžitě jinou škodovku , Ladu , Wartburka , pořadníky na auto neexistovaly už od roku 1974 !! I to kempování před Mototechnou byla blbost , protože za 2 dny tam bylo naprosté volno a auto jsem dostal jen o 2 měsíce později , než ti frontový bojovníci a pak už to bylo k dostání okamžitě !!Hlavně že lidi blbli !

      Vymazat
    4. Pro 14.27 ! Tak ono "nějak" vyrobit třeba elektrárnu nebo jaderný reaktor , autobus , lokomotivu to snad blbnete , ty věci musí vyrábět elektřinu , vozit bezpačně lidi , atd !! Přestaňtte blbnout a raději napište ,co vyvíjíme a vyrábíme dnes !!

      Vymazat
    5. Anonymní 14:31
      Vysvětlujte to věčným nedospělcům, kteří musí mít vždy to nejmódnější jako první. Soused chtěl koupit v roce 2008 VW Tiguan. Zašel k prodejci ale kdepak, neodjel s novým autem. Zapsal se do pořadníku, složil zálohu a počkal si 3/4 roku, než na něj došla řada(a to nakonec musel slevit z výbavy). Holt tito lidé to budou mít vždy těžké a stále budou odsouzeni kňourat jako malé děti, že ještě nemají toho nového ajfóuna.

      Vymazat
    6. 14.14 Jeden argument, který vás určitě nepřesvědčí. Záplava dolarů nebyla! Ale byla tenkrát republika zadlužena bilionem korun? Byla věřitelem. Po třiceti letech jsme tam, kde jsme. A tady nejde o tvoje desetiny a biliontiny.No a žijeme si jako prasata v žitě i když vybíráme na svačiny chudým českým dětem a sbíráme víčka na nemocné malé ubožáčky. Sbíráš taky víčka? Já jo!

      Vymazat
  17. 4.59,hodit do lisu kus plechu,je velikej problem.
    Musis vedet,jak nato!Delals to nekdy,aby ti to netrhalo a byl z toho uspesny vylisek?Tak si skus a pak o tom neco povidej!jozka ze slovenska

    OdpovědětVymazat
  18. 17:07 Jozko zo Slovenska - to potom asi není dost moderní lis, dost dobrá forma, nebo ne dost tažný plech. Jsou ovšem opravdu daleko náročnější výrobky a fajnovější technologie než automobilová plechařina, na které žádnou slávu ani slušné platy nenaděláme.

    OdpovědětVymazat
  19. JK22. září 2017 13:29 psal:
    "někdy kolem roku 2000 se ještě vyměnil bojler (neprorezl, začalo téct těsnění kolem příruby s topným tělesem). Od té doby už se mění pravidelně po cca 6 letech(jednou hned po skončení záruky)."
    ALE to se dá řešit pouhou výměnou těsnění...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, ale byl už přes 20 let starý a ani u něj nelze očekávat, že by vydržel věčně. Dříve nebo později by jistě také prorezl. A když jsem se dočetl, že ty nové bojlery se dnes vnitřně smaltují, bylo jasno a uvěřil jsem, že to přece musí něco vydržet. Teď už vím, že smalt nesmalt, nedosahují ani třetinové životnosti. Starý bojler určitě smaltovaný nebyl, nebyla v něm ani žádná neutralizující anoda, ale zato nádoba byla z pořádné oceli, ne z plíšku od konzervy. Holt pokrok nezastavíš...

      Vymazat
    2. No to jsou takový pohádky jako že dřív Škodovky vůbec nerezly a strašně dlouho vydržely, protože byly z pořádné, tlusté, poctivé oceli. Zato dnes jsou navzdory moderní ochraně Škodovky hned zrezlé.
      No všichni víme dobře jak do bylo a je.

      Nesmíš kupovat nejlevnější čínské šmejdy které mají parametry jen na papíře.

      Vymazat
    3. Anonymní 23:30
      Pohádky mají zpravidla tu vlastnost, že si na popisované jevy nelze sáhnout, nelze je zažít v realitě. Jak mi tedy vysvětlíte, že ten bojler z roku 1978 visel na zdi a fungoval až do přelomu tisíciletí? A přitom to nebyl zdaleka ojedinělý jev. Došlo snad během předmětného období k poruše časového kontinua? Nabo ke změně gregoriánského kalendáře? Můžete to případně doložit?
      Můžete mi doporučit po jakých výrobcích mám tedy pátrat, když Dražice jsou dle vás "nejlevnější čínské šmejdy"? Pravda, jeden vyložený šmejd jsem tam měl také, ale z Itálie. Vydržel dva roky.
      Nevím kde jste slyšel pohádku o nereznoucích škodovkách, já ji čtu právě teď od vás zcela poprvé. Už jsem se setkal s mnoha hloupostmi, ale tato by zřejmě měla jednu z nejmenších šancí na zahnízdění. Škodovky a všeobecně všechna auta od našeho pásma na sever, před plošným začátkem aplikace protikorozních ochran kolem počátku 90 let, končila svou životnost většinou na proreznutí.
      Přiznejte se, že vy jste dobu před rokem 1989 nezažil ani jako batole. Pak vám skutečně mnoho věcí může připadat jako pohádka a můžete mít problém odlišovat i v dnešním světě co je reálné a co smyšlenka, čemuž bohužel nahrává i snižování kvality vzdělávání a schopností samostatného myšlení.

      Vymazat
    4. Anonymní 9:23
      Mohl byste tedy prosím mé "neustálé nesmysly mimo" vyvrátit a doložit využitím své omračující inteligence, že je střílím od pasu, vy náš malý "padesátníku"?(vzhledem k obsahu i formě projevu už pochybuji, že byste mohl pamatovat aspoň tuto měnovou jednotku) Předem velice děkuji.
      A stále čekám na vaši převratnou hypotézu, proč tedy bojleru z Dražic, instalovanému v roce 1978, neprorezl plášť po šesti letech jako těm současným, přestože nebyl vnitřně smaltován ani neměl jinou protikorozní ochranu. Já hlupák bych tipoval na sílu pláště a kvalitu oceli, ale rád si od mudrlanta vašeho formátu nechám vysvětlit pravý důvod.

      P.S. Pokud máte doma bojler, poptejte se tatínka nebo maminky, jak dlouho vám vydrží a můžete pak hloubat, kde udělali vykořisťovatelé chybu, když ani s jejich údajným vnitřním smaltováním nevydrží ani tolik co ty, jež vyráběli když si ještě říkali soudruhu.

      Vymazat
    5. Soudruhu staříku,
      jasně jsem vám napsal, že jsem padesátník. Tzn už pamětník, který naprosto přesně ví o čem píše. Tak to buď akceptujte nebo jděte do prdele. Jinak ta debata nemá žádnou cenu.

      Váš údajný bojler mě už vůbec nezajímá. V mém před 8 lety zrekonstruovaném domě funguje všechno bez chyby.

      Je všeobecně známo, že naše socialistické výrobky na náročných západních trzích neuspěly zčásti kvůli technické zastaralosti a zčásti kvůli nekvalitě a poruchovosti. Toto může popírat jedině opravdu fanatický komunista.

      Takže o čem se tu vlastně bavíme? Aha, o Škodovkách. Tak za komoušů to byly poruchové, nespolehlivé šmejdy které nešly ani v zimě nastartovat. No ale byly tak jednoduchoučké, že si je každý strejda opravil doma na koleně. A tak to bylo za socíku se vším.

      Dnešní Škody jsou vyspělá, konkurenceschopná, ve vyspělém světě žádaná, spolehlivá, kvalitní auta. Navíc stojí vzhledem k platům zlomek a vyrábíme jich mnohonásobně více.

      Taková jsou fakta, dědo. "Vykořisťovatelé" chybu nikde neudělali. Ale vy si sněte klidně dál ten váš sentimentální rudý sen o úžasných spolehlivých socialistických výrobcích.

      Vymazat
    6. PS1

      Jistě si vzpomínáte na ten vtip který k nám přišel za komunistů z Anglie.
      "Víte proč mají škodovky vyhřívání zadního skla? Aby vám v zimě při jejich tlačení nezmrzly ruce."

      PS2
      50h mince byla v oběhu ještě před 9 lety. To abych jen uzavřel tu horu vašich mimózních blábolů, staříku.

      Vymazat
    7. 11:18 - tenhle vtip o Škodovce ale patřil k typům 105 a 120! Na Favouše už to nepasovalo. To jen abych uzavřel horu tvé předpojatosti a nevychovanosti, mladíku.

      Vymazat
    8. Anonymní 11:11
      To je ale škoda, že jste nezvedl hozenou rukavici a nerozehrál své hypotézy příčin. Nepochybuji ani v nejmenším, že vaše technické znalosti nebudou ani trošku pokulhávat za znalostmi obecnými.
      Ale jistě, milé dítě, váš projev nenechá nikoho na pochybách, s jak vyzrálým mozkem má tu čest. Jak jsem jen mohl zapochybovat o tom, že vy víte naprosto přesně o čem píšete. To je přece z vašich výkřiků zcela patrné, vy náš malý "gůůglisto".

      Ve vašich mentálních sférách je možná všeobecně známo ledasco, ale to víte, tak vysoko já nedosáhnu. Proto nechápu jak je možné, že na "náročných západních trzích" socialistické výrobky, dle vás, neuspěly pro svou "technickou zastaralost a nekvalitu", když celý Západ převálcovala svou objektivně zpravidla velmi nekvalitní produkcí Čína? Byly opravdu Československé výrobky tak nekvalitní, že dalece zaostávaly i za tou Čínou, nebo byl zádrhel přecijen někde trošičku jinde? Jak je možné, když byly naše výrobky, dle vašeho uvážlivého soudu tak zoufale nekvalitní, že třeba s obráběcími stroji již dávno přesluhujícími svou plánovanou životnost, jsem se setkal v jedné významné Pražské firmě na hydrauliku, vyrábějící zejména pro zahraničí, ještě před pár lety? Proč už je dávno nevyměnili za Čínské? Proč po kolejích dodnes jezdí "socialistické" vlaky a tramvaje? Proč se v elektrárnách dodnes netočí čínské turbiny? Proč?

      A jsme zpátky u škodovek. Rozepište se prosím o té strašlivé poruchovosti škodovek detailněji a rozviňte své teorie o údajné nestartovatelnosti v zimě (v zimě(a tehdá občas skutečně byly zimy) býval jiný problém, ale to si nechám na příště). Honem honem, gůůůgl vás zachrání.

      Pokud vykořisťovatelé chybu nikde neudělali, chcete tím říct, že bylo záměrem snížit životnost výrobku? Ale, to se mi snad ani nechce věřit.

      Víte, já jsem prostý člověk, takže co a zda se říkalo v Anglii(kam jsme přeci beztak nic nevyváželi protože to nikdo nechtěl), to se ke mně nedoneslo. Takže nemohu potvrdit ani vyvrátit pravdivost ani původ vašeho vtipu.

      Tím, že jste si vygůůůglil informaci o tom, že 50h mince byla stažena z oběhu před 9 lety chcete deklarovat, že vám je více než 9 let?

      Vymazat
    9. Začnu od konce.
      Ne hlupáku. Tím jsem vám chtěl ukázat jak jste hloupý, protože si zřejmě myslíte že si dopisujete s dítětem ve věku 0 až 9 let. Nebo jste si tedy myslel, že byl padesátník zrušen někdy hned po revoluci což by zase zcela podrývalo spolehlivost a důvěryhodnost vaší paměti o kterou se opíráte :-D Ale to je jedno.

      Čína žádný západ nepřeválcovala. Opět dokazujete jaký jste totální mimoň. Čína začala tím, že v 70. letech provedla volnotržní prozápadní hospodářské reformy. Potom Čína začala k sobě pouštět americké a západoevropské know-how a investice, pobočky západních továren. Až do 90. let však Čína dodávala na západ jen levné hadry a všemožné plastové výlisky. Až potom se tam začala kompletovat nějaká elektronika.
      Celou dobu tam ale vyrábí západní firmy ve svých pobočkách podle svého know how ve svých továrnách (spoluvlastněných podle tamních zákonů vládou, ale to je zase jiný příběh) a v kvalitě kterou požadují a zaplatí si.
      Žádné "čínské výrobky" v pravém slova smyslu nikdy neexistovaly!!! Existují jen výrobky západních firem vyrobené v Číně. Tudíž vaše srovnávání s produkcí ČSSR je opět zcela mimo.
      Až opravdu v poslední době se na našich trzích objevují opravdu od základu čínské produkty jako smartphony Huawei, Xiaomi apod.

      Jo staříku, já si pamatuji jak se v našich továrnách ještě těsně po revoluci maklo na předválečných!!! soustruzích. Tak moc jsme byli vyspělí.

      Socialistické tramvaje, trolejbusy a autobusy už dloooouho nikde nejezdí, tak jako nikde nejezdí "stodvacítky" nebo i ty Favority. Možná tak ve vašich sentimentálních snech nebo někde ve skanzenu.

      Pokud tu chcete blábolit, že Škodovky byly kvalitní, spolehlivé auta srovnatelné s Golfy, Kadetty, Corollami, Sierami, neřkuli s Mercedesy, Bavoráky a Audinami, v zimě se v pohodě startovaly apod. tak to už jste opravdu fanatik a nemáme o čem.
      Tady si počtěte:
      https://echo24.cz/a/i7KJ4/prisne-tajne-tri-ctvrtiny-skodovek-na-export-byly-reklamovany

      Už chybí jen další z komunistických evergreenů, že Tatramatka vydržela 30 let.

      Jak jsem už psal, sněte si dál ty vaše hloupé sny klidně až do smrti. Po skoro 30 letech ve vašem pokročilém věku byste ale už mohl dostat rozum.
      Máte se oproti komunismu všichni jak prasata v žitě. Máte počítače, LCD televizory, smatphony, internety, plyn zavedený do každé prdele, obecní vodovody a kanalizace i v těch největších dírách, před každým barákem auto, moderní kuchyně s indukcemi, každý rok v Chorvatsku,......., ale furt budete vymýšlet ty vaše opravdu stupidní, drzé a otravné bláboly jak za socíku bylo skvěle a dnes stojí vše za hovno.
      Styďte se.

      Vymazat
    10. Promňite, že se míchám do vašeho hodnotného dialogu. Zvláště mne fascinuje kinderstube onoho jedince, který o sobě tvrdí, že je starší 9 let. Má asi pravdu, jeho výrazivo ukazuje spíš na pubertu.

      Na 13:06 mám dotaz: Co to je „prozápadní“ reforma. Jak mohla Čína spáchat prozápadní reformu, když je stále na Východě. „Volnětržní“, to chápu, ale prozápadní? Prosím objasněte, jste-li mocen.
      Další věta mne pobavila: „Čína k sobě začala pouštět americké a západoevropské hounou“ (či jak se to čte). Vždyť i to socialistické Československo k sobě chtělo pouštět totéž, ale byla americká a a západoevropská blokáda, embargo, zákaz vývozu. Tak se to tahalo přes různé Kypry a Libanovny, Irska a Kanady, Mexika, Turecka a Argentiny.

      V dalším bodu má puboš částečně pravdu. Použiji paralely: žádné české výrobky dnes nejsou. Korejská auta Hyundai mají v sobě víc české a slovenské práce a materiálu, než dnešní „česká“ škodovka.

      Moc se mi také líbí poznámka: „ve svých továrnách (spoluvlastněných podle tamních zákonů vládou, ale to je zase jiný příběh) – není tady jedna ze základních blbostí, které se dopustili naše havlovsko-klausovské ekonomické sereblity, že všechno státní zcela zprivatizovali a věnovali konkurenčním firmám, které tu fabriku přičlenili ka své korporaci, tu ji jako konkurenční prostě zavřeli?

      Co se týká zimního startování Favoušů, tak to ten puboš pravdu samozřejmě nemá. To někde četl, že Škodovka a blablabla, ale jednalo se o typ 105 a 120, u nich to občas mohlo platit. Ale musíme to tomu děcku prominout. Stejně jako ty kecy o soustruzích. Možná někde ano, to děcko ve fabrice jistě nebylo natož aby tam hákovalo, ale továrny v 80tých letech byly již vybavovány numericky řízenými stroji vlastní produkce (mimochodem, dnes docela slušný český vývozní artikl, který by dnes bez tehdejšího výzkumu a výroby nebyl).

      Puboš 13:06 to bere moc ideologicky a proto je směšný. Stvrzuje to svými hlupáckými sprosťárnami a útoky na starší generaci. Sociopat jak když vyšije.

      To, že se výrobky tady dělali spíš na výdrž, než s „vmontovanou smrtí“ jako dnes, je jasné. Tatramatka se tomu blížila.
      A nebožák 13:06 končí jako vždy, jak jsme u Pepy Statistika Vyskoče Googla Mekyntoše zvyklí. Žijeme v odbě , kdy veřejný mediální prostor je opravdu velmi bohatý. Ale na blby.

      Vztahy mezi lidmi byli za minulého režimu lepší. Bezesporu. A obdivovatelé Západu, kteří se mezi lidmi občas vyskytli, patřili stejně jako dnes, mezi duševně zaostalejší retardy.

      Vymazat
    11. Anonymní 13:06
      Neustále mě svými nedospělými výkřiky přesvědčujete, že se skutečně bavím s nedospělcem, navíc nezatěžkaným přílišnou inteligencí, když mimo jiné předpokládá že bych si mohl myslet, že je mu 0-9 let. To by opravdu snad ani blbec nenapsal. Že byste si šel koupit rohlík už jako vlhký sen svých nešťastných rodičů? Svatá prostoto...
      Čína západ nepřeválcovala? Tak se podívejte na své hračky a další spotřební zboží kolem sebe, bezpochyby na velké části z nich bude napsáno Made in China, nebo Made in P.R.C. Schválně, zapojte svůj nevídaný důvtip a zkuste si tipnout, co to znamená. Zeptejte se tatínka, jestli existuje nějaké čínské zboží a pokud ano, jestli by dal přednost třeba Narexu nebo Kinzo, Ferm, Extol a já nevím jak se všechny ty krámy jmenují. A to se kvalita Čínské produkce znatelně zlepšila od dob řekněme před 20 lety.

      Co máte proti předválečným soustruhům, pokud jsou zachovalé a funkční? Má to snad být snaha zpochybnit odůvodněnost užívání obráběcích strojů socialistické provenience? Pokud ano, nechápu jak. Nebo je to jen další zoufalý výkřik stylu "..a vy zase bijete černochy!"?

      Ať vás tatínek někdy zaveze k nejbližšímu přejezdu elektrifikované tratě, když budete mít trošku štěstí či trpělivosti, určitě se dočkáte dokonce i vlaku taženého lokomotivou řady E469 ze 60 let, poháněnou proudem i z jaderných elektráren postavených socialistickou společností. Pak si můžete udělat výlet do Prahy, tam dodnes jezdí tramvaje Tatra T3, rovněž ze 60 let, byť třeba v nedávné době modernizované. Na venkově jsou dodnes k vidění autobusy Karosa původního konceptu z dob socialismu. Budete se divit, milé dítě, ale i tu stodvacítku a ještě častěji Favorit občas vídám(Golf I už dlouho ne). Po téměř 30 letech budování kapitalistického blahobytu. To jsou ale věci, že?

      Mě nezajímá co kde napíše jaký "internetový brouk Pytlík" vašeho zrna, ale konkrétní poznatky poruchovosti z praktického užívání, jež vám evidentně zcela chybí. Takže stále čekám marně.

      Tatramatka(s bočním plněním) sloužila spolehlivě nějakých 15 let, poté vyměněna protože "překvapivě" za ta léta došlo ke zkvalitnění a už se nemohla rovnat kvalitou praní a zvláště ždímání novým pračkám. Ovšem docela bych věřil, že pokud pominu morální zastaralost a zvážím že by k výměně nedošlo, možná by ta mrcha skutečně prala až do dnes a třeba se i dědila z babky na vnučku.

      Vymazat
    12. ...pokračování
      Závidím vám vaše přesvědčení, že se mají lidské zdroje ve vydrancované kolonii "Česko" jako prasata v žitě. Ale možná to u vás i chápu. Lidé skutečně mají ještě většinou co jíst(panečku, to je ale pokrok), většinou mají i kde hlavu složit(sláva kapitalismu!), a mají plné krámy veteše k naplňování konzumního života. Ale já jako rozený skeptik za tím hledám i další věci, jako jsou způsoby financování, trendy vývoje chudoby, trendy zadlužování země, trendy vývoje závislosti na rozhodnutí jiných států(a věřte že na této úrovni nejsou přátelství, pouze zájmy), pnutí ve světové politice, pnutí ve společnosti, ukotvení deprivantů na téměř všech rozhodovacích pozicích a jejich stále menší ochotu svou úchylnost skrývat.
      Zkrátka a dobře, soudím že to jde z "tlustých do tenkých" a to není vůbec dobře. Dost vypovídá a nevěští nic dobrého i to, že se setkávám u nejstarších generací s postojem "já těm mladým vůbec nezávidím a jen si přeju stihnout dožít ještě než to tady narazí na své meze".

      Velice brzy jsem pochopil, že při dětinsky jednoduchém fanouškovsky černobílém vidění světa je těžké vám cokoli vysvětlovat. Vy prostě fandíte a na tom vše končí. Já však nikdy nikde netvrdil a netvrdím, že za socíku bylo vše skvělé a růžové, jen mi nedá abych přikyvoval na primitivní halekání jak "všecko bylo špatně, teť se konečně máme jako v Ráji a gdyš nedopustíme přemlouváním báby s dědkem aby nevolili komunysty, tak to bude navěky a čekají na nás už jen ty nejlepčí zítřky!". Já říkám že se to valí do průšvihu a neskromně prohlašuji, že se mýlívám stále méně. Moc s tím asi nenadělám, ale kývat na nesmysly nebudu dokud budu živ. A s tím zase pro změnu nic nenaděláte vy.

      Vymazat
    13. Jak jsem už psal, pokud mě chcete i přes mnou jasné uvedení mého věku na pravou míru dále neustále povýšeně oslovovat jako dítě, puboš a pod., tak jděte i s tím vaším druhým soudruhem oba do prdele. Ani ty vaše rudé bláboly nebudu dál číst.

      A i kdybych náhodou tedy nějaký mlaďoch byl, tak vy mně připadáte jako dva náckové kteří trvají na tom, že nacismus byl skvělý a nikdo jiný než oni, pamětníci, nemá právo tu dobu hodnotit. A předválečnou dobu už nemá právo hodnotit vůbec nikdo, protože všichni z té doby již vymřeli. Haha.

      Vy jste si po válce na 40 let ukradli moc, vzali jste lidem právo volby, právo rozhodovat o svém životě, o směřování země. Zavřeli jste lidi do koncentráku a obehnali ho ostnatým drátem. A výsledek? Pohnojili jste co jste mohli, způsobili jste že jsme v roce 1989 zaostávali nejmíň 15 let za západem. Lidi vás kopli do zadku. Od té doby máte volební preference dlouhodobě jen okolo 12%. To je vaše vysvědčení, takové mizivé procento lidí si přeje návrat těch vašich starých zlatých časů. Zbylé strany a jejich voliči jsou prodemokratičtí.
      A vy můžete už jen brečet do polštáře a snít o skvělých socialistických výrobcích, Favoritech, Tatramatkách a bojlerech. Nic jiného vám nezbývá, vaše staré časy už se nikdy nevrátí. Nikdo, až na pár zoufalců je nechce.
      Čest.

      Vymazat
    14. Anonymní 19:02
      Pro mě za mě, klidně si tady vyťukejte do klávesnice, že je vám třeba 192 let, na můj úsudek to nemá vliv. Projevujete se vědomostmi i formou vyjadřování jako nedospělec, ať už si musíte každé ráno vymačkávat uhry, nebo je vám těch 50. Ani věk bohužel není zárukou rozumu. Asi bych si dokázal i vybavit člověka z těch které jsem kdy potkal, jenž se jako každý narodil hloupý, ale narozdíl od vrstevníků nadále žil jako hlupák a jako hlupák i zemřel. Je to zvláštní jev, ale stát se to může. Vás osobně neznám, nemohu říct jestli je to váš případ a vlastně je mi to i jedno.

      Bezpochyby žádný skutečně inteligentní člověk by o nacismu netvrdil, že byl skvělý. Ale nebránilo by mu to uznat že technika nacistů byla na špičkové úrovni té doby, že se jim podařilo dát lidem práci, nebo zavést funkční sociální systém. K tomu je ovšem třeba nepodléhat fanouškovství, fungujícímu na primitivním bipolárním principu miluji/nenávidím.

      K dalším nudně stereotypním výkřikům indoktrinované omladiny se nehodlám znovu rozepisovat. Nemáte to lehké, argumenty a důkazy nejsou na vaší straně. Nikdy jsem však nebyl v komunistické ani žádné jiné partaji a nikdy v žádné nebudu. Třeba i to mi dává svobodu ve vytváření si názoru nezávisle na propagandě toho kterého režimu.

      Vymazat
  20. Tak tady jsem si tedy početl. To fakt nemám nic lepšího na práci? Ještě, že jsem si tu dobu prožil. A už od války. I dům jsem stavěl svépomocí. I s kuchyní
    za 200.000,- 70tis.nenávratná, 25tis.novomanželská zbytek půjčka-něco kolem 2%úrok, pozemek za 4 Kčs/m2.Ještě jednou- za čtyři koruny za metr čtvereční. Do dneška to všechno funguje, jen pravda, tenkrát stála kWh noční sazby 8 haléřů, tak to chtělo líp izolovat. Ale vzpomínáte na ty podbízející akce, jak půlka domkařů přecházela na přímotopy, aby po pár letech to zase vyměnili za levný topný olej nebo plyn? Ale že bude voda za 80/m3 to by nehádal nikdo. A jak jsme se tenkrát smáli, že hlavně aby byl mír? Teď se budeme modlit. Ještě větu pro ty hře bejky tady. Proč jste tenkrát z toho zavšivenýho socíku nezdrhli? To šlo přeci udělat řadou způsobů. Jste nýmandi, to jste věděli už tenkrát a bylo vám jasný, že tam na vás není nikdo zvědavý. A tady bylo parádně, v hospodě si ponadávat, semtam něco ukrást, udělat nějakou fušku. Všechno jsem to prožil, ale za ty klíče v listopadu na Letný bych si dal přes držku. Q.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč jsme nezdrhli? Znamenalo by to zanechat zde veškerý majetek tady aby si ho komouši rozkradli a už nikdy se nemoci vrátit. Ale znamenalo to hlavně zanechat tady většinu rodiny na které by se komouši potom mstili a dali by jim to pořádně sežrat tak jak to oni uměli. Prostě tvoji milovaní komouši to měli dobře ošéfované.
      A ty jsi stejný hajzl jako oni. Hlavně že jsi měl levný pívo.

      Vymazat
    2. Mnoho z těch co zdrhli, měli za sebou nějaké problémy se zákonem, ale těm, kteří byli čistí a prostě chtěli odejít "za lepším", to mělo být umožněno bez nějakého krkolomného cestování v nákladovém prostoru zahraničních kamionů nebo ježdění do Jugoslávie. Měly jim být vyčísleny náklady na studium a případné další získané benefity od státu, po jejichž uhrazení by mohli volně odejít s možností navštěvovat své blízké, ale bez nároku na návrat.
      Vůbec nejlepší by bylo, kdyby se mohlo normálně cestovat po světě a poznávat jak se žije nejen v momentkách výkladních skříní Západu, ale třeba také v Portugalské vesnici, Irské montovně, Mexickém prostředí gangsterů, slumu v USA, nebo v nekonečné bídě na Haiti apod. To však bohužel kvůli probíhající Východu vnucené studené válce nebylo až na krátká období možné a tak se u nás v bublině mohly snít sny o západním Eldorádu a ti nejjednodušší je mohli brát jako hotovou věc.

      Vymazat
    3. 11:23

      Náklady na studium dětí platí v daních rodiče. Co by jsi tedy chtěl komu vyčíslovat, troubo??!! A proč bez nároku na návrat?

      Komunisti dobře věděli proč drží lidi v koncentráku. Nebyli až takoví hlupáci aby nevěděli, že by se jim polovina obyvatel rozprchla na západ. A byla by to ta schopnější a chytřejší polovina. Zůstali by tu jen budižkničemové jako jsi ty pro které byl ten koncentrák výhodný, protože se jen v pohodě vezli.

      Vymazat
    4. Anonymní 11:56
      Ze socialistické progresivní daně občanů 5-20% by určitě nešlo ufinancovat veškerý chod státu, rozsáhlou armádu, sociální a důchodový systém, vývojovou základnu, rozvoj hospodářství, zdravotnictví, kulturu a ještě komplet školství. Navíc bez dluhů. Jsi z hodně laciného kraje...
      Po schopných a chytrých vykradačích samoobsluh, podřezávačích svázaných příslušníků VB, lupičícha po hospodách se povalujících zblitých "disidentech" by se všem určitě moc stýskalo.

      Vymazat
    5. Fidel si také pochvaloval, jak z Kuby na Floridu legálně vycestovali převážně lidé, kteří byli na štíru se zákony. On řekl doslova "zločinci". Jinak 12:13 ve svém výblebtu vyjmenoval velké přednosti reálného socialismu. Asi nechtě, ale ten "koncentrák" dokázal hodně. Jistě víc, než nám tu 28 let předvádí dnešní politické sereblity.

      Vymazat
    6. 12:13 při své "dobré informovanosti" by měl také vědět, že za minulého režimu bylo možné legálně se vystěhovat. Zaplatilo se školné - za VŠ kolem 35.000,- Kč a bylo. Myslím, že to šlo dokonce i bez sňatku. Ale utíkat se z "koncentráku" chtělo jen někomu. To víte, my nebyli rozdělení jako Německo, kde přesazení v Východu na Západ bylo vlastně bezbolestné, naopak jste dostal marky jako startovné.

      Vymazat
    7. 17:12
      Zeptej se třeba Lendla jak bylo snadné legálně se vystěhovat, rudý blbečku.
      Ty vaše drzé zvratky se opravdu nedají číst. Lžete, vymýšlíte si, ničeho se neštítíte, za žádný blábol vám není trapně. Prostě komunisti, no. Odpad a lůza společnosti.

      Vymazat
  21. S porovnáním vlády komunistů a demogratů se roztrhl pytel. Pro ideologický dozor těchto stránek to musí být na mrtvici. Vymývání mozků je málo účinné.

    Před chvíli bylo ve zprávách připomenuto výročí spuštění prvního jaderného reaktoru v roce 1957 v Řeži u Prahy. Byli jsme tehdy 7. zemí na světě , která měla k dispozici toto zařízení. Kdyby se nedostali tehdy v roce 1948, k moci komunisti, neměli bychom tady nic, jen úpadek a únik mozků ve velkém.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jistě, soudruhu. Na západě neměli bez komunistů nic.

      Vymazat
    2. Jistě 20:21, před námi byli kromě Rusů, Američané, Britové, Francouzi, možná Kanada a Švédsko. Co jste dokázali vy, falešní demograti, kteří jste národu dali lidské právo lhát, krást a podvádět? Akademii věd jste očesali na třetinu nebo i méně, rezortní, oborové a podnikové výzkumné ústavy zmizely. Nemáte se čím chlubit. Zdupali jste všechno, na co jste sáhli.

      Vymazat
    3. Od trouby 20:21 bych očekával, že uvede seznam zemí o velikosti srovnatelné s námi, která měla podniky nebo firmy jako my Teslu, která dávala k dispozici katalog polovodičových součástek spolu s integrovanými a hybridními obvody.

      Nemohu vás odsud vyhazovat, ale pokud se vám to nepodaří, budete tady za vola, i když anonymního. Uvědomte si, že svými názory současný režim jen zesměšňujete.

      Vymazat