Reklama

.

.

neděle 3. září 2017

Tři slova


Jiří Jírovec
3. 8. 2017
Ta slova jsou kolaborace, přežití a totalita. Byla použita v rozhovoru Jana Čulíka s historičkou Muriel Blaive (BL, Rozhovor 125, uvedený pod zavádějícím titulkem "I stalinský režim se snažil lidem zavděčit, aby se nebouřili". Paní Blaive studuje naši historii. Umí dobře česky a tak by člověk očekával, že bude snažit získávat informace nejen v zahraničních knihovnách, ale především od těch, kteří ta léta žili a pamatují. Kolaborace s komunistickým režimem je klišé, které používá omezená (v obou významech tohoto slova) skupina bývalých disidentů, aby zvýraznila svoje zásluhy.


Ten režim přece nevznikl proto, aby si pár lidí mohlo žít v nezřízeném blahobytu a u flašky vodky odškrtávat, koho druhý den oběsí nebo zavřou do vězení a kolik kostí a seriálů hodí lidem tam dole, aby se nebouřili.

Byl pokusem o vytvoření sociálního státu, který by dal lidem existenční jistoty, zdravotní péči a vzdělání.

Pro naprostou většinu lidí to nebyl apriorně nepřátelský režim, s nímž se nespolupracuje, tedy nekolaboruje. Jeho součástí byli naši rodiče a všichni lidé, kteří v něm prožili kus života.

Byl snad můj tatínek (vždy nestraník, stejně jako celá naše rodina) kolaborant, protože objevil příčinu kojenecké úmrtnosti za "komunistů" a dostal za ni s plzeňským lékařem Vaňkem státní cenu? Dostal i Řád práce za zásluhy o československou parasitologii. Bylo to vskutku uznání za práci člověka, který měl světovou pověst na obou stranách železné opony.

Byla disidentkou moje maminka, která pravidelně chodila do kostela ve Lhotce na mše a zpívat ve sboru? Byla kolaborantkou, protože byla v Červeném kříži v Hodkovičkách? Byl můj tatínek kolaborant, protože tam občas měl nějakou přednášku a promítal diapozitivy ze svých cest?

Byl to systém, ve kterém se žilo, nikoli přežívalo. Život v tehdejším Československu byl ovlivněn objektivními mezinárodními faktory i prostou blbostí, o které často mluvil Jan Werich, jako nevyplenitelné součásti každé společnosti.

Byl to ale systém, který byl schopen sebereflexe. Proto najdeme v historii let 1948-89 řadu odlišných období, která badatelé z ÚSTR opomíjejí. Kolaborace, přežívání a totalita jsou jediné termíny, které znají.

Ona historička chtěla být ředitelkou ÚSTR, ale pro své názory neprošla. Snad ji chtěl někdo i žalovat, protože vidí historii nesprávně.

Ve zmíněném rozhovoru řekla, že v roce 1948 nebyla v Československu sovětská okupace. Čulík na to reagoval: "ale měli jsme sovětské poradce". Škoda, že historička nenamítla, že je-li sama přítomnost poradců okupací, pak bylo Rusko za Jelcina okupováno Američany.

Každá moc má svoje oběti. Období 1948-56 postihlo asi 5% populace. Některé oficiální statistiky jsem zmínil v článku. ZDE

Je třeba vidět, že Československo bylo v té době vystaveno nehoráznému ekonomickému i politickému tlaku ze Západu. Přes hranice k nám byli posíláni agenti chodci (podle součané definice teroristi a špióni). Z republiky se chtěli dostat lidé, kteří doufali v brzké vypuknutí 3. světové války a chtěli v ní bojovat proti vlastní zemi.

Moc, která se ustavila po roce 1989, se k následkům dobrala postupně. Podle statistik teď žije 10% lidí pod hranicí příjmové chudoby, stát má obrovský zahraniční dluh a zadlužené jsou i domácnosti. Máme vyloučené oblasti, obchodování s chudobou a sociální systém, který není příliš funkční.

Sám hledám pomoc pro člověka, který by bez mých peněz skončil na ulici. Nejsem troškař a tak jsem pronikl i k pražské primátorce a jedné starostce. Nejde to, povídají, máme svoje požadavky, třeba x let trvalého pobytu v Praze.

Podle medií ovšem Magistrát poskytuje obecní byty soudcům, státním zástupcům, policistům a dalším profesím za 60-70 korun/m2. Nepochybně do Prahy přicházejí odjinud a možná jsou bědnější než ti, kteří nemají jejich příjmy a mají platit 500 korun/m2 v běžném nájemním bytě.

Lidé s nimiž jsem jednal, byli něžnější než místostarostka v Boru u Tachova. Ta prohlásila, že pro bezdomovce nedělají nic ani jinde, tak proč by měli něco dělat oni v Boru. "Ať si (bezdomovci) žijí, jak chtějí". No, oni by si to jistě rádi udělali.

Jedna ze zdvořilých nulových odpovědí končila: "Velmi se vážím Vaší snahy pomáhat a přála bych si, aby takových lidí jako Vy bylo více."

Odpověděl jsem: "Poslední věta Vaší odpovědi mě potěšila. Jenže měla končit jinak: "[...] přála bych si, aby takových lidí jako Vy nebylo zapotřebí."

Kdyby měla ona historička zájem, řekl bych jí, že se přežívá tam, kde není střecha nad hlavou a co do huby, ne tam kde se moci nelíbí některá slova, která z ní lezou.

Ve společnosti, která se snaží kontrolovat občany přes ideologii se dá většina věci okecat. Proto se Semafor, Cimrman a další dočkaly významných výročí. Horší je kontrola korunou nebo dolarem. Proto nemáme Divadlo za branou a Fidlovačka bude v hajzlu s celou slávou, když nedostane dotaci.

Řekl bych jí, ať nemarní čas mezi przniteli české historie.

34 komentářů :

  1. Ne, snad, že by autor nemluvil pravdu, ale bylo nutné, kvůli tvorbě sociálního státu, což je jistě záslužná věc, pronásledovat sedláky, živnostníky, západní letce, zakazovat skauty, Sokol, legionáře atd, atd, nebo to byla nutnost?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To, co vyjmenováváte, jsou 50-tá léta.
      Nyní sociální stát zcela končí, česká kolonie na něho prostě nebude mít.
      Ledaže by čeští státníci opustili liberální mantru, a zpětně odkoupili přírodní zdroje a osamostatnili ČNB. A na to nemají politici odvahu a ani chuť

      Vymazat
    2. tak mne napadá, papežštější než papež jak za socialismu, tak i nyní

      Vymazat
    3. 18:50...samozřejmě, že to nebyla nutnost ale
      často jen zlovůle lidí, kteří tím prokazovali pseudo-uvědomělou činnost...
      ale přesto se domnívám, že důležitější bylo,
      že většině lidí se zlepšili životní podmíny

      Vymazat
    4. Naprostý souhlas s příspěvkem v 20,06.
      I krásnou a dobrou myšlenku dokáže zničit a někdy i zcela překroutit LIDSKÝ FAKTOR.
      Za komunistů se k moci dostali lidé, kteří to mysleli dobře a upřímně, ale také lidé, kteří byli hnusní kariéristi nebo neschopní, ale o to snaživější.
      Copak si proboha někdo myslí, že teď je to snad lepší??? Po 48 se jistě neudělalo všechno dobře, ale byla aspoň snaha. Teď mám stále větší pocit, že těm nahoře je osud lidí - občanů, osud země a osud budoucích generací totálně LHOSTEJNÝ!!!
      A dělají větší svinstva než po 48, myslím, že se chystají co nevidět i na politické procesy.

      Vymazat
    5. V roce 1989 se uskutečnil převrat a my všichni, kteří jsme budovali socialismus, jsme byli přinuceni ze dne na den budovat kapitalismus. Nikdo se většiny národa neptal na souhlas. Kdybychom se vzepřeli, byli bychom potrestáni, třeba by nás naši spojenci i vybombardovali.

      Převrat v roce 1948 byla podobná změna jako v roce 1989. Nespokojenci se neměli vzpírat a měli začít budovat socialismus. Pochybuji, že SNB zavírala lidi jen tak z plezíru bezdůvodně a pro výstrahu. Pokud si někdo stěžuje, že musel z funkce nebo z armády a bezpečnosti, je to pokrytectví. Masové čistky se dělaly i po roce 1989. To nebyla špinavost?

      Vymazat
    6. Samozřejmě, že počátek budování socialismu mohl proběhnout slušněji, bez takového násilí.
      Nemuseli padat tresty smrti, stačila by doživotí - u nich se dají chyby odstranit. Nemuseli všichni skauti, letci, španěláci atd. být šmahem ostouzeni a pronásledováni. Místo posuzování konkrétní činnosti a zkoumání individuální viny došlo na kolektivní vinu z titulu rodinné, sociální či profesní příslušnosti.
      Toto vše si mohli gottwaldovci odpustit, tím spíše, že měli zkušenost ze SSSR, kde J. V. Stalin zlikvidoval všechny členy vedení strany z dob V. I. Lenina krom sebe, řadu dalších sovětských a zahraničních komunistů prověřených nejen v krizových, ale skutečně v kritických situacích, kdy nešlo jen o politiku, ale i o samotné životy. Stalin, Gottwald a spol. navždy pošpinili levici, levicové ideály, když použitím nepřiměřených prostředků znesvětili účel. Zbytečná míra násilí a útisku z dob stalinismu se pak vrátila do politického rozhodování v r. 1968 a 1989 a později a dodnes je pádnou zbraní v propagandistickém a ideovém střetu.
      Obludnost přemíry zbytečného násilí a šíření strachu dokládají krvavé procesy se Slánským, Clementisem, Husákem a dalšími členy KSČ - to už nešlo o potrestání šmelinářů, špionů, sabotérů, kulaků, skautů, sokolů, letců a koho si ještě vymyslíme, ale o demonstraci síly a bezohlednosti, která se nezastaví ani před vlastními, natož před skutečnými či vymyšlenými odpůrci. A současně šlo pro část věrchušky o "spojení příjemného s užitečným" - rekorytarizaci stranických a státních postů, kterých není nikdy dost.
      Stalo se tak, že v lido-demo státech po tisíciletí žádanou a vysnívanou (politickou, sociální a kulturní) emancipaci nejširších pracujících vrstev provázela krátkozraká hloupá, arogantní a egoistická politika části původně levicových vůdců. Do zásadního směřování, ducha společnosti realizujícího spravedlivější rozdělení výsledků práce, zajišťující sociální jistoty, rozvoj regionů, vzestup vzdělanosti mas atd., bylo vstříknuto cyankali sobectví, zaslepenosti, svévole, pavědy a násilí několika tisíc pohlavárů, jejich přidržtašků a silových pomocníků z fanatiků, hlupáků, kariéristů.
      Život je pestrý, barvitý, kdežto ÚSTR je černobílé retro českého maloměšťáka, pokračovatele gottwaldů, slánských, reicinů, biľaků, indrů, šalgovičů a také moravců (emanuelů), sabinů, čapků ze Sán, svatých václavů.... Naštěstí ale máme v národě i jiné čapky (karly a josefy) či moravce (františky) a místo volů máme husy (jany) a žižky a komenské a smetany a němcové a masaryky, šmeraly a švermy, werichy a trnky, seiferty a šrámky, hrabaly a pavly, smetanové a poledňákové a .... A taky sebe, tak se snažme s tím něco rozumného a morálního dělat.
      KR

      Vymazat
  2. Vždyť má autor článku pravdu. A píše o tom, co se vám nezdá. Jen jste ten článek asi povrchně odbyl. Přečtěte si příspěvek pana Jírovce ještě jednou a potom pište své komentáře.

    OdpovědětVymazat
  3. Už po několikráte obligátní otázka:
    Proč tento hňup Jírovec z toho socialistického ráje tedy emigroval? A když už tedy emigroval, proč neemigroval do SSSR nebo jiného socialistického ráje, ale do kapitalistické Kanady?
    Vždyť to v těchto souvislostech nedává žádnou logiku. Dělá si z nás tento volek srandu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. trošku mimo téma

      Vymazat
    2. Víte, tomu se říká životní zkušenosti. Proč myslíte, že spousta lidí, kteří cinkali klíči v listopadu 1989, dnes říká, že si měli radši useknout ruku? Jenže to vy asi nepochopíte.

      Vymazat
    3. 20:02
      To si děláte legraci? Tak proč v té Kanadě teda zůstal a nevrátil se, když už udělal tu hroznou chybu útěkem ze socialistického rajského Československa? Nebo proč se nepřesunul někam jinam? Na Kubu, do Venezuely, do KLDR, do Ruska....?
      Ten člověk káže vodu a pije víno! Kritizuje západ jehož svobod a bohatství si u žívá plnými doušky. Takovým křivákům se nedá věřit ani pozdrav!

      Vymazat
    4. 1914
      Už po několikáté obligátní odpověď.Jiří Jírovec vlastními slovy popisuje svůj životopis na www.blisty.cz
      v rubrice autoři.
      A nyní k celkovému dojmu z Vašeho příspěvku:
      Dělá si z nás tento volek srandu?

      Vymazat
  4. panu Jírovcovi:

    Karel KOSÍK:

    "Proč se slušnost a poctivost vypařují? Protože slušnost a poctivost - ona čest aristokratů - znamenají, že jsou určité meze, které nesmím překročit. Jestliže je nerespektuji, sám se ze slušnosti vyřazuji. My žijeme v době, která žádné meze a hranice neuznává - je ovládaná představou pokroku jako bezmezného zdokonalování, bezmezného růstu, bezmezného zvyšování životní úrovně. Agitace politických stran je založena na slibech obyvatelstvu, že jeho životní úroveň se za deset let zvýší řekněme o pět procent, že si budou moci koupit ne jeden, ale tři automobily těch nejlepších značek. Moderní život, tedy to, co se nazývá globalizace, je strháváním jakýchkoliv hranic. Tím dochází k strašlivé záměně: co vytváří slušnost, co vytváří morálku - že určité meze nesmíš překročit, nechceš-li propadnout zlu -, se považuje za omezenost, za provincialismus, za hloupost, za nemodernost. Jedině bezmezné prosazování sama sebe - uvnitř bezmezného systému - platí za modernost. Tím vzniká zdánlivý paradox: nemorálnost moderní doby je zaštítěna tím, že musíme všechny meze, všechny zdi, všechny hranice odbourat, zrušit, abychom uvolnili cestu bezmeznému pokroku."
    ...
    "Nikdo ze zdejších politiků, politologů a ideologů neřekl, co mám jako občan dělat, abych ovlivnil veřejné záležitosti, abych si nepřipadal jako páté kolo u vozu. Vzkazují mi jen, že mám-li námitky, nechť je projevím za čtyři roky ve volbách. To je absurdní. Oni se mi do obličeje nestydí říci, že musím čekat, a setrvat několik let v bezmocnosti. Tato skutečnost se zde ukázala v letošním roce dvakrát. Přestože většina společnosti odmítla válku v Jugoslávii, vládnoucí skupina ji akceptovala. Přestože většina společnosti s opovržením shlíží na mocenské tanečky vládnoucí vrstvičky na téma superkoalice, vrstvička v tanci pokračuje. Mínění, že v oněch minulých dvaceti letech sovětské okupace tady byla mlčící většina a uvědomělá opoziční menšina, se dnes proměňuje, a ukazuje se, že většina národa je politicky vyzrálejší a moudřejší než politická elita, že odmítá válku proti Jugoslávii a že odmítá tento způsob demokracie jako tajtrlictví. A já jsem povinen, protože jsem získal určité vzdělání a mám čas, abych četl knihy, pojmenovat, co každý občan této země ví. Musím říct: Ano, co tady existuje, je demokracie, ale demokracie polovičatá, demokracie, která občana z rozhodování vylučuje. Musím přemýšlet, zda je možná demokracie integrální, úplná, kde občan bude mít možnost do politiky tím či oním způsobem mluvit. Druhá věc je ještě závažnější: globalizace. Probíhá jako fatalita a pohlcuje vše, je to proces, který už nezávisí na vůli lidí, lidé jsou do něj zaplétáni. Proti této fatalitě je třeba se postavit a říci NE na všech úrovních. Jak politické, tak každodenní. A tady jsme u té slušnosti. Stávám se spoluviníkem fatality, která vede ke katastrofě, jestliže chci být zbohatlíkem, kariéristou, slavným, jestliže se pokouším nějakým způsobem dostat do vedoucích špiček, které s tím procesem jedou. Jestliže nechci být vinen, musím říci NE. Vy se ptáte, jak vypadá slušnost v každodenním životě. Vypadá tak, že já, třebaže ONI kradou, jsou zbohatlí, chovají se arogantně, JÁ určité meze překročit nesmím, pokud nechci pohrdat sám sebou. To znamená: jednám tak a pokouším se chovat ke svému okolí tak, aby bylo zřejmé, že považuji slušnost za neodmyslitelný živel své existence. Kdybych slušnosti pozbyl, musel by mne polít stud. Vy i já kolem sebe vidíme stovky lidí, kteří slušní jsou. A otázka zní: Co mají dělat? Založit si vlastní stranu, stranu slušných, a zesměšnit se? Nebo musejí projít dlouhou, trnitou, bolestivou zkušeností, která je počátkem poznání v čem je hlavní nebezpečí a jak z něho ven?"

    (Čest demokratů je v  poctivosti, 1999)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Kopecký!,
      K. Kosík to velice pěkně vyjádřil! A vám dík za tu pasáž, kterou jsem neznal (ale toho je, samosebou, daleko víc ..).

      Vymazat
    2. Co dělal Kosík v listopadu roku 1989? Musel tu sebranku znát lépe než my, kteří jsme poslouchali sračky ze Svobodné Evropy.

      Vymazat
  5. Pane Jírovče, děkuji za Váš článek. Narozena v r. 1950, dětství jsem prožila šťastné v minimálním materiálním zázemí, v rodině milujících a pracovitých rodičů, vděčných že je mír. Toto nastavení jsem si přinesla do svého života, jako základ lidského štěstí. Přeji dalším generacím, aby se obraceli hlavně k sobě samým a v sebepoznání člověčí podstaty, aby ustáli úporné vymývací vodopády, zbavující je lidské důstojnosti a neztratili směr na své cestě z minulosti přes současnost do budoucnosti.

    OdpovědětVymazat
  6. Až bude dnešní pravičácká mládež jednou stará, byl bych v záhrobí zvědav co budou říkat svým dětem, které ale povětšinou nebudou mít.
    Otázkou je také, zda se vůbec toho stáří dožijí, protože těch sedmdesát let studené války a balancovaní nad propastí nemůže trvat do nekonečna.
    Z vyprávění rodičů jsem poznal první republiku, se svými problémy jako dneska, jen se zatím do lidí nestřílí.
    Válku jsem už ale prožil, včetně strachu při bombardování.
    Doba po válce byla zlá, náš osvoboditel byl na tom hůř jak my sami, nemohl nám nabídnout jako amerika němcům nic, než na příklad obilí, v katastrofálním roce 1947.
    I za to jsme byli vděčni, protože to bylo na úkor jich samotných.
    Socialistický ráj tady nastat nemohl (jak o tom slinta nějaký hlupák v 18:50 či 19:14), maximálně tak kapitalistické blaho pro někoho, kdyby jsme přijali "maršalův plán". To pochopitelně nešlo, protože by to znamenalo že to co sovět dobyl na nacistických okupantech by odevzdal USA. Vidím jak se usa vzdá své dobyté zapadní evropy ve prospěch SSSR. Už předáním části rakouska do rukou západu byl krok který by usa neudělala. Rovněž předání velké části Berlína do rukou "spojenců" byl krok který pak stal sssr draho. Západní Berlín se stal výkladní skříni západu, na pohled východnímu německu i ostatních státu východní Evropy. Výstavní skříň na kterou ale jen tak koukala většina lidí a to nejen v německu.
    Nehodlám psát román, protože to si mohu přečíst sám pro sebe. Ti co by číst měli na to rozumově nemají a budou stejně pořád slintat své znalosti třeba z i-dnes hovno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale no tak.....Tak jsem se v 18.50, pouze ptal, jestli nežlo to budování sociálního státu dělat trošku šetrněji.Což je svým způsobem legitimní otázka a myslím, že by to nějak šlo.

      Vymazat
    2. 21:02, to jako doporučujete, že fabriky se měly nechat továrníkům, pole a louky statkářům a lidé, kteří se upsali západní rozvědce se měli zaintegrovat do nové rozvědky, aby bránili cílovému rozvracení státu.

      Třeba to myslíte upřímně, popište nám tu šetrnost a nešetřete detaily.

      Vymazat
    3. 21:02 Ano, mohlo. Ale až tak nějak v r. 68, kdy naštvanost prostých lidí by už vychladla, zvyklost na krvavé řešení německem a našimi kolaboranty pominula. Ano, byla to tvrdá doba, po spuštění železné opony prakticky hned po válce, přispělo k takovým řešením.
      Byla to mnohdy slepá pomsta, i na některých kteří se ničím neprovinili, jenže každá revoluce taková byla. Ti skauti (taky jsem byl, jako dorostenec zatím vlče), letci, sokolové (taky jsem byl), byli pro režim symbolem buržouství a v případě letců, zrady. To že bojovali za ty, kteří nás prodali Hitlerovi. Dál je to na román ...

      Vymazat
    4. Tak když porovnáme náš socialismus se socialismem v Polsku, Maďarsku ale i v NDR...Tak se nedá upřít, že ten náš socialismus byl až moc zbytečně ortodoxní...Tak třeba drobní podnikatelé a živnostníci tam byli tolerováni, nějaké ty spolky typu Skaut, Sokol taktéž,byli tolerováni i nestráníci na různých řidicích pozicích a podobně......No a co se týče těch letců, to už je trošičku přemrštěné, tak důležité je, že bojovali proti Hitlerovi, ale hned je věznit v jáchymovských dolech, to je jakoby Remek dostal po roce 1989 15let vězení, protože byl komunista.Tak třeba stačilo říct, půjdete z armády a tím by to haslo a dál víc by nemuselo být.A třeba by našli uplatnění jinde. Jen tak uvedu příklad botanik a prvorepublikový politik Bohumil Němec se stal v roce 1953 akademikem ČSAV, určitě i pro týhle letce by se našlo odpovídající uplatnění, stejně jako třeba pro Miladu Horákovou nebo Františka Přeučila nebo Fráňu Zemínovou......

      Vymazat
  7. No, dětství jsem prožil v padesátých létech jako syn pronásledovaných rodičů, ale proti tomu, co se děje dneska... Blil bych z toho od rána do večera. Jo a ještě jedna věc: Lidé, kterým bylo skutečně ublíženo odpustí daleko snáz, než ti, kteří si příkoří namlouvají. Nejzavilejší antikomunisti jsou ti, kteří tehdy buď vůbec nežili, nebo největší zločin komunizmu, kterým trpěli byl, že dvakrát do roka lepili na okna blbá hesla.
    J. Hruška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co se jako děje, ty hňupe? Tvoji nebozí pronásledovaní rodiče by ti za ty nesoudné žvásty nařezali na prdel!

      Vymazat
    2. Na prdel měli dát Tobě ti tvoji, Ty hňupe!
      V.J.Horák

      Vymazat
  8. Kolaborovat se musí ve skutečnosti se současným režimem.
    Vemte si úředníky. Nepotkáte úředníka, který by nesdílel režimní ideologii. Prostě musí, nebo by přišel o teplé místo. Buďto to je režimní hajzl, nebo vymění svědomí za pohodlný život.

    OdpovědětVymazat
  9. Jiří Jírovec souhlasím s článkem též jsem v té době žil a kdyby to šlo hned bych se tam vrátil.

    OdpovědětVymazat
  10. Posuzovat život minulého režimu optikou jeho úhlavních nepřátel ... kolik Čechů se nechá obalamutit a nasadí si zcela nekritické brýle, kterými vidí odsouzeníhodné činy režimu a zcela přehlíží "dobové standarty západní civilizace".
    Jak bylo zmíněno výše, žilo se za režimu ... a jak??
    Chtělo by se mi vykřičet do světa "probuďte se".
    Chcete se dnes účastnit projektu Evropského centralismu, když se leckde sotva domluví dva sousedi? Lidé jsou odlišní, odlišnosti jsou lokální, národní, kontinentální a jakýkoliv moderní systém řízení společnosti by měl tuto historicky ověřenou a fyziologicky danou skutečnost akceptovat. Jak může fungovat stát, ve kterém se při volbách rozhoduje o zásadní otázce poměrem 53 ku 47%? Takový výsledek je jen potvrzením rozpolcenosti a nedorozumění ve společnosti. Prohraný se cítí ukřivděný a jeho další krok může být "demokratické" neuznání výsledku, protesty a dehonestace "protivníků". To je ta "pravá západní demokracie".
    Prosazujme elementární slušnost a pochopení optikou přírodních zákonů a zachování života. Přírodní zákony jsou dané a člověk se jim může vzpírat, znevažovat je, porušovat, ale pouze do chvíle, kdy se mu obloukem vrátí nepříjemný důsledek jeho konání.
    Je-li v současnosti rozpolcený stát, může být jednotná, svobodná sjednocená Evropa? Odpovím si sám .. nemůže. Půjde to jen tehdy, pokud bude vládnout diktatura, tvrdá diktatura.
    Sundejme klapky z očí. Rozhlédněme se kolem a začněme myslet v souvislostech. Nenechme se ovládat slovem jako dogmatem. Vzpomeňte na ty, co ze vzepřeli dobovým pravidlům, a vykřikli pravdu do světa i za cenu tvrdého odsouzení zaslepenců. Bylo jich v minulosti málo?
    I dnes je většina zaslepená. Nevidí podstatu. Nechce se rozptylovat, nemá čas. Čas ... jeden ze spravedlivých. Promrhaný čas nelze vrátit, ani za majetek celého světa. Jednou uplynul a dohonit se nedá.
    Morálka je pro spoustu lidí poklesek. Naštěstí ne pro všechny, já doufám, že stále jen pro menšinu. Morálka a základní pravidla, byť nemusí být napsaná, to je základem společnosti. Nenechme si tyto základy vzít.
    ABC

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ABC Pěkně jste to popsal já to vím ale hlavně aby to došlo co nejvíce spoluobčanům. V německu občané protestovaly proti migraci a makrela řekla ať jsi řvou to je ta demokracie. Já mám pravdu a tím to zvadlo.

      Vymazat
    2. Na ty, kteří k volbám nechodí, jste zapomněl. Ta nepatrná volební většina je vlastně jasná menšina z celku. To má být demokracie?

      Vymazat
    3. Na nevoliče jsem nezapomněl, jen nezmínil. Spočítejme si, s jakou podporou jsou dnes parlamentními stranami prosazovány zcela zásadní zákony, směry atd.
      Pokud by se mělo alespoň trochu zohlednit rozhodování voličů, musely by stávající vlády být jen administrativní a v zásadních otázkách rozhodovat referendem. Nastavit trestní odpovědnost poslanců, za jejichž pochybení a lumpárny platíme všichni. Kam se ubírá systém, kde zákony tvoří osoby bez odpovědnosti, sledující jen vlastní prospěch a většina to bere jako nutnost a cestu k prosperitě.
      Zmíním jen jednu naprostou blbost, která se zde razí celá léta. "Stát nemůže nic vlastnit, je špatný hospodář". Pokud je stát tak špatný hospodář, proč platíme daně? Ti lidé nejsou schopni řídit ani malý státní podnik? Sakra ... to je taková hovadina. Neučí se to snad i na školách?
      ABC

      Vymazat
  11. 1:22
    Skapni ty ALKOHOLIXY Z HORNÍ DOLNÍ HOVNOLULOVO ŠULÍNA!!!!!;

    OdpovědětVymazat
  12. zatimco kulturni frota v čele s večškrnou bojovala v každe vteřině proti totalitě např v každem filmu či teve inscenaci hrali džižidenti někteři už od narozeni z donuceni zatimco komunisticki vovčan stal u soudtruhu nebo pracoval v jezede tak kolaboroval s bolševikem a tak je za to odsouzen dostavat almužnu a misto jidla separovany odpad z endeer a naopak kulturni fronta k trvale prosperitě ze statni kasički protože lžidisidenti a jejich lidska prava

    OdpovědětVymazat
  13. Ano, socík byl pokus o sociální stát, který se podařilo kapitálu rozvrátit v vrátit do luna jemu vlastní diktatury. Stát sice pomalu, ale jistě vzkvétal, nevymíral, rodilo se více děti,než umřelo starých lidí. Nebyly bezdomovci, nebyli žebráci, nebyli nezaměstnaní, nebyli exekutoři, obří státní i občanské zadlužení, nebyly rozkradeny biliony korun kapitálem - tedy tyto všechny vymoženosti dneška socík nějak postrádal -
    hanba mu! A že by včetně dětí a starců - 10 milionů lidí - kolaborovalo se socialismem? Ó ano, žilo se většině skromně, ale dobře, ani nevím, že by byl nějaký komunista oligarchou, ale také nevím, že by byl nějaký nekomunista žebrákem. Pod mosty nikdo nespával, ani v zemljankách. A že byli tehdy mnozí politici vyčuránci či tupci? - Nebylo jich ale určitě více než dnes. Ona totiž tato sorta politiků se vstupem do diktatury kapitálu nevymřela, ale naopak se má velice čile k světu ve vládách, parlamentech, zastupitelstvech.... Prostě se jen přebarvila.
    Dnes hýbe lidstvem otázka, zda připustí, aby kapitál zavlekl Svět do všesmrtící války. Militaristé se svými žoldnéři se již třesou nedočkavostí a kapitál nenasytností, kolik na každém zabitém civilistovi vydělá dolarů. Kdo kolaboruje dnes s těmito masovými vrahy a neskutečnými zloději? Třeba u nás pražská a nejen ta, kavárna? Kapitalismus byl a vždy bude režimem zločinným, na to není potřeba přijímat zákony, jako to bylo nutno pro kapitál ve věci "socialismu". Jen počkej kapitále! Revoluce tě jednou dožene. Pokud ovšem kapitál dříve nevyhubí lidstvo! Rád bych se dožil, kdo se bude smát a komu nezbudou oči ani pro pláč.
    (Pro případné respondenty: nikdy jsem nebyl členem KSČ a budete mi nadávat zbytečně a zbytečně budete odhalovat svoji zbědovanou duši, předem Vás lituji!)

    OdpovědětVymazat