Reklama

.

.

neděle 8. října 2017

Bezmocný výkřik do tmy

Zbyněk Fiala
8.10.2017 VašeVěc

Škodovka se ocitla v hledáčku propouštěných odborářů Volkswagenu, ale problém není v tom, že práci si chrání Němci. Žádná regulace či mocenská přetahovaná neubrání český automobilový průmysl před nastupující převratnou změnou, kvůli které dnešní auta přestanou být zajímavá. Vláda může dát změně spořádaný průběh, ale napřed musí vědět, kam všichni zahnou.

Česká vláda rychle zareagovala na znepokojivé zprávy, že Volkswagen chce vyvádět některé výroby do německých závodů, kterým chybí poptávka. Prostřednictvím svého mluvčího dala najevo, že její jasnou prioritou je „zachovat a dále rozvíjet a modernizovat výrobní kapacity a produkci Škoda Auto v ČR“. Jinými slovy, nehodlá se zabývat faktem, že selhala strategie levné práce pro zahraniční investice do monokultury umírajícího oboru. Možná, že to tak nemyslí. Dokonce se nabízí se jedovatá úvaha, že nemyslí vůbec. Ale blíže pravdě je fakt, že řeší izolovaně dílčí problémy a nepropojuje je do ucelené představy.

Klíčový strojírenský obor mizí v mlhách, protože elektrická auta, která zatím neumíme, nebudou potřebovat továrny na složité strojírenské prvky, od motoru po převodovku, na které jsme tak pyšní. Budou to více počítače na baterky, ale ty taky neumíme (zvládli jsme jen nabídnout české lithium australským těžařům). Nové elektromobily vyžadují systémy pro automatické řízení, který také můžeme jen kupovat, a jak se ukazuje, za stále větší peníze.

Výrobní haly budou potřeba pořád, ale bude tam vůbec nějaká práce pro lidi? Co tedy budeme dělat? A kdy to přijde? Volkswagen je stále více v pasti důsledků Dieselgate a potřebuje co nejvíc zkrátit přechod do zcela bezemisní produkce. Volání české vlády po zachování a rozvíjení dnešní automobilové výroby představuje jen bezmocný výkřik do tmy.

Avšak netlačí na nás jen elektromobilita, je tu i digitalizace. O té se u nás mluví už dlouho, ale většinou ji chápeme jen jako Průmysl 4.0, automatizaci výroby a případně nějakou tu chytrou produkci. Nemenší změny však přinese ve využití aut. Bude jich potřeba podstatně méně. Na cestě je sdílení elektromobilů, které se samy přistaví na požádání a po dokončení cesty samy odjedou za dalším klientem nebo k nabíječce. Mobily, které máme všichni v kapse, usnadní i větší koordinaci místních dopravních služeb, začne to budováním obecních nabíjecích stanic.

To není vzdálená budoucnost. Soukromá individuální doprava, založená na vlastnictví aut, už ustupuje. Sociologické průzkumy potvrzují změnu chování mezi mladou generací. Nehrne se do nákupu vozů. Nechce vydávat peníze - často je ani nemá - za auto, které většinu času stojí, a to podstatnou část jízdy spotřebovalo hledáním místečka na zaparkování. Mladé zajímá doprava jako pohotová a levná služba, s jakou třeba přichází platforma Uber.

Ve stejný den, kdy vláda řešila problém ohrožené automobilky Škoda, měla Uber na stole také. Ale nebylo to v nějaké souvislosti. Neprobírala širší důsledky nenápadného faktu, že auto pořízené pro soukromou potřebu může svézt i cizí lidi, kteří o to požádají prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. Nezabývala se tím, že pilíř české ekonomiky v podobě automobilového průmyslu je ohrožen už teď, a děje se to nikoliv z důvodu nějaké bezbřehé německé chamtivosti, ale protože tlak na výrobu aut zákonitě klesá, když stejné auto využívá více lidí za sebou.

Na vládu to přišlo jako problém rozčílených taxikářů, kterým Uber ubere chleba. Z nastupujícího jevu, kterému se říká sdílená ekonomika nebo kooperativní ekonomika či produkující spotřebitelé (prosumers), proto zbylo jen to, že Uber je levnější, nic ho nereguluje, nic nedodržuje, odírá řidiče a státu nic neplatí. Vidí jen problém nekalé konkurence, ochrany cestujících a individuálních řidičů a bezpečnosti dopravy.

Mám v ruce první pracovní verzi studie Sdílená ekonomika a digitální platformy, která byla zpracována na Úřadu vlády (možná se to před zmíněným vládním jednáním trochu posunulo). Studie zkouší zachytit ekonomický mechanismus této služby, která se tváří jako dobrovolná spolujízda s objednávkou po internetu. Poukazuje na to, že Uber nabízí zákazníkům především komfort rychlého příjezdu soukromého řidiče za relativně nízkou cenu. Pro zákazníky to není cesta do neznáma (aplikace poskytne jméno řidiče i jeho hodnocení předchozími zákazníky), a pro řidiče postupně taky ne (ti si zase na této platformě sdělují, jak oni hodnotí svezené zákazníky). Zákazník se z aplikace dozví také požadovanou částku za „spolujízdu“. Digitální platforma Uber, která to všechno zprostředkovává, si za to účtuje zhruba 25 procentní provizi.

Řidiči pro Uber konkurují taxikářům nižší cenou, ale to má své meze, z nižší ceny jim pochopitelně méně zbyde. Musí zaplatit nejen zmíněnou provizi platformě, ale hradí ze svého také provoz automobilu, pojištění, parkování, nemluvě o kupní ceně. Řidiči tak zbyde jen 25-30 procent z vybraného jízdného. V extrémních případech jen 15 procent. Někdy řidič dokonce riskuje ztrátu, kterou zakrývá dojížděním auta bez jakékoliv amortizace. „Je tak otázkou, zdali přebytek spotřebitelů v podobě kvalitních a relativně levných služeb zprostředkovaných společností, není ve skutečnosti ztrátou řidičů provozujících přepravu osob pro /platformu/ Uber,“ přemítá studie.

Vláda se polekala taxikářské protestní akce na ruzyňském letišti v Praze a hledá východisko hlavně ve sblížení regulace obou oborů - taxikářům uleví a uberitům naloží. Ulevit může tím, že aplikace v mobilu je stejně dobrá jako taxametr. Ten lze zrušit, pokud se zajistí, že aplikace zároveň ohlásí tržby finančním úřadům. Avšak pozor. Objevil se nápad, že každé nájemní auto pak bude povoleno přivolat jen pomocí aplikace, naopak zakázáno bude přivolat taxi jen mávnutím na ulici. Zmizelo by i světelné označení drožky. Řešení tak trochu připomíná pohřeb.

I kdyby se regulace sdílených automobilů podařila, ale neřeší to problém budoucnosti české ekonomiky postavené na monokultuře automobilového průmyslu v zahraničních rukou a za levné mzdy, a to vše v čase v době elektromobility, digitalizace, sdílení a decentralizace. Už jen z hustoty takovýchto znepokojivých výrazů je zřejmé, jak je problém složitý.

Monokultura – zoufalá chyba, rychle je třeba využít dalších nastupujících oborů. Patří k nim třeba alternativní energetické zdroje, zejména větrná energetika, ale zrovna ta je u nás zakázána. Digitalizace usnadňuje decentralizaci, přenášení aktivit do regionů a využití místních zdrojů. Tomu se také bráníme, zejména legislativním znevýhodněním družstev, na kterých takové trendy stojí v zahraničí, a přezíravým přístupem k majetku a příjmům obcí.

Místo toho spoléháme na zahraniční investory. To je ale stále ošidnější i z dalších důvodů. Jen, co jsme si všimli, jak nás odírají (jsou u nás nejziskovější v Evropě, ale odchází to v dividendách, naše daně i mzdy jsou jedny z nejnižších), najednou zjišťujeme, že mohou mít i vlastenecké motivy a dávat přednost zaměstnanosti doma. Měla by tu tedy být dostatečná protiváha skutečně českých podniků, ale jejich vznik – samozřejmě napřed v malém – je skoro nemožný, protože v našem finančním systému chybí možnost soustřeďovat lokální úspory pro lokální využití.

Největším českým morem je pak levná práce, která oddálila potřebu uvažovat o technologiích budoucnosti, dražších než ukrajinští dělníci dodaní agenturou. Dorazila to ČNB levnou českou měnou. Proto jsem takovým zastáncem eura, abychom se naší centrální bance vydřípli z rukou.

Ohrožená tedy není jen Škoda Auto, která tyto dny stále ještě dodává ona skvělá čísla do hospodářských statistik ČR. Ohroženi jsme všichni. Výkřiky do tmy nám nepomohou. Volby by měly dát slovo někomu, kdo si uvědomuje, o co tu jde.
- - -



22 komentářů :

  1. Elektromobilita je podobný kšeft a tunel jako biopaliva nebo fotovoltaika, které přestávají být tak výnosné. Auta stejné kategorie v provedení elektro jsou aktuálně minimálně 3x dražší než se spalovacími motory. Tak příslušná loby bude prosazovat nehorázné dotace. Ideální (pro výrobce) na elektrovozidlech je, že životnost baterek je velmi omezená a musely by se vyměňovat cca po 5ti letech, přičemž jejich cena je minimálně třetina ceny vehiklu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, elektromobily jsou slepou cestou, jediná zatím možná alternativa je vodíkový pohon. Ale jeho vývoj a zavádění brzdí "velbloudáři". Kdyby se rychle zavedl tak by se museli vrátit zpět do pouště.

      Vymazat
    2. 14:00 Jsem téhož názoru, navíc, o co by se u těch "velbloudářů" pak rvali. Snad o písek na soukromé pláže? Q.

      Vymazat
    3. Vsechny staty kde prevladaji bili musi byt vsemi prostredky zniceny. Islamske, ekonomicke, pderasticke teroyr to zaridi..
      Tak nebrecte a nedivte se porad..

      Vymazat
    4. A vsechny vlady to musi pomoci policie, uradu zakonu a soudu a nasilim prosadit...

      Vymazat
  2. Nechtěl bych tady žít v blízké budoucnosti.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano pak může vláda machrovat s nízkou nezaměstnaností díky třetinovým Českým platům. Zastánce eura nejsem jsem pro vystoupení z eu.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak dobře nám ještě nikdy nebylo....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paní Němcová! Nechte to trollování!

      Vymazat
    2. Mě bylo lépe, když mi bylo pět let.

      Vymazat
  5. Pan Fiala mi přijde jako ekonomický odborník a s mnoha jeho tvrzeními souhlasím. Ale jako neekonom v jeho článku vidím věci, které můj selský rozum nebere a které mi dokonce přijdou v rozporu s některými jinými jeho tvrzeními v článku:
    „Digitalizace usnadňuje decentralizaci, přenášení aktivit do regionů a využití místních zdrojů.“
    Toto tvrzení mi přijde jako zavádějící.
    V prvém případě např. u toho Uberu (v konkrétním případě pražské taxislužby, ho vítám jako nástroj na rozbití jejího zmonopolizování). Vidím to jako krok k prekarizaci práce v tomto oboru. Jako další nevýhodu, vidím obrovskou částku (25%), kterou si bere majitel té sítě, u kterého předpokládám, že sídlí mimo naši republiku, takže to ještě představuje odtok peněz od našich provozovatelů, ven z republiky. Proto se domnívám, že tato služba by neměla být povolena. Podobné služby by zde mohly pracovat pouze pod podmínkou, že budou mít sídlo v naší republice, tedy budou zde zdaněné. Navíc by jich mělo dostat licenci více, aby byla mezi nimi konkurence.
    Jako další případ nabízím protitvrzení, že v liberální ekonomice, digitalizace urychluje koncentraci kapitálu a jeho vyvádění z ekonomicky podmaněných států. Cestu z toho ven, vidím pouze v odstranění liberálního modelu a v zavádění státních zásahů do ekonomiky, např. viz návrh u Uberu.

    „Dorazila to ČNB levnou českou měnou. Proto jsem takovým zastáncem eura, abychom se naší centrální bance vydřípli z rukou.“
    To mi připomíná jeden z našich důvodů (alespoň u mě to tak bylo) souhlasu se vstupem do EU, tj. že se zbavíme našich politiků rozkradačů a že spravedlivá a demokratická EU, zde zavede právo a pořádek. Stalo se?
    Takže už jsem hodně opatrný, před jakýmikoliv dalšími přísliby výhod, tentokrát společné měny Eura. V tomto konkrétním autorově tvrzení, jakoby nebral na vědomí, že majitelé ČNB jsou přinejmenším blízcí příbuzní s majiteli ECB a ČNB má ve stanovách s ECB spolupracovat. Takže cokoliv tato nečeská ČNB koná, koná na popud ECB.
    Řešení bych neviděl v přímém a nezakrytém podřízení ECB, ale v české národní bance. Jistě to vidí podobně i občané v mnoha jiných státech. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud chcete euro, jistě počítáte s reálným znehodnocením úspor nevýhodným kurzem. Následně dojde ke korekci cen a to rozhodně ne s klesající tendencí. Odhad .. mohlo by jít o 30% a více.
      Kdo tiskne peníze, ten vládne .... i když je naše banka podřízena Německu a usilovně snižuje cenu práce pro nadnárodní koncerny, pak je možnost ještě situaci zvrátit. po přechodu na Euro už to bude skoro nemožné.
      Nenapadlo Vás, proč se naši politici chovají tak, jak se chovají? Není cílem tak znechutit národ, který nakonec rád svolí k podrobení se mocnému Německu??
      ABC

      Vymazat
    2. Anonymní8. října 2017 21:51
      Děkuji za reakci, ale domníval jsem se, že v mém příspěvku je patrné, že Euro nechci a že hlavní problém současnosti vidím v nečeské ČNB. Takže se shoduji s Vaším tvrzením.
      Když už jsme u toho, líbil se mi názor p. Macha, že není problém přijetí Eura, ale zrušení koruny. Obě měny totiž mohou platit současně. Vnitrostátně koruna a mezistátní styk v Eurech.
      Váš „konspirační“ poslední odstavec, může mít něco do sebe. Kdo sleduje Pjakina, tak ví, že v politice nejsou vyloučené žádné varianty. P.K.

      Vymazat
    3. V tom případě nejsme v rozporu a já se omlouvám, že jsem ne zcela správně pochopil. Konspirace je moderní slovo, používané ve většině případů jako jednoduché znevážení názoru. Myslím, že posouzení dění v našem státě po roce 1989, s odmítnutím negativního vlivu západu, je příšerný hlavolam. Jak mohli obyvatelé na základě hesel dovolit totální rozpad státu? Myslím, že tato doba se bude používat v učebnicích manipulace jako "učebnicový" případ. Bohužel ....
      ABC

      Vymazat
    4. Anonymní8. října 2017 22:36
      „Myslím, že tato doba se bude používat v učebnicích manipulace jako "učebnicový" případ.“
      No, proces stále pokračuje. A necháme-li tomu volný průběh, tak nastanou časy, kdy se bude na tuto dobu vzpomínat, jako na idylickou. P.K.

      Vymazat
  6. Čim větší moloch, tím větší bordel. Je to známe z historie. Všechno se mění co bylq už není. I komousi jsou jini.

    OdpovědětVymazat
  7. Nesadnem do stroja, ktory nebudem moct riadit. Zacnem chodit peso..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osedlejte koně. Ten se řídit dá, ale není to tak jednoduché. :-) Pokud se budou autonomní vozy občas chovat jako koně, bude to veliká legrace ... ovšem, jak pro koho. :-)
      Dokážete si představit splašený elektromobil?
      ABC

      Vymazat
  8. Nechápu, proč se pořád hovoří o české Škodovce, když nám nepatří.
    Hovořme pouze o českých otrocích v dnes německé Škodovce.
    To samé platí o dalších tzv. "českých" firmách. Hovořme, že ČNB zvýhodňuje zahraniční (nečeský) kapitál na úkor českých otroků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budoucí osud německé Škodovky mě vůbec nebere! A pokud to Němci zavřou, pak dobře nám tak. Normální osud otroků! Makej a drž hubu a když tě nebude třeba, tak chcípni! To je osud nevlastníka v nevlastní zemi.

      Vymazat
    2. ztratili jsme Avii, Karosu, Letov, Sigmu, Armabeton, Prefu, Keramické závody, Kaolinové doly a další. Nějaká německá Škodovka nám už nemůže ublížit. Třeba začneme s Velerexem a českým.

      Vymazat
  9. Amerika Americanum
    Pro cesko to neplati a ani se to nesmi rict

    OdpovědětVymazat