Reklama

.

.

pondělí 9. října 2017

Moje řeč

8. 10. 2017       Tribun
Kde se bere nostalgie po minulém režimu? Či lépe řečeno: odkud pramení skepse k tomu současnému? Stručně řečeno: ze zkušenosti a ze srovnání. Velmi dobře to zformuloval Štěpán Kotrba:

 
Podstatné je to slovo společně. Ti lidé budovali infrastrukturu komunit, které tvořily společnost. (…) Tato obrovská síla a pracovní nadšení trvající čtyřicet let daly lidem přesvědčení, že je to jejich země, jejich vlast. Že to, co dělají, dělají pro sebe. Pro děti. Pro vnuky. Aby se měli líp než děda. Dnes už ta vlast není naše. Patří vlastníkům půdy, nemovitostí, vlastníkům fabrik a statků. (…) A proto je Česko pro mě adresa trvalého bydliště, daňový domicil, ale už ne vlast, za kterou bych byl ochoten bojovat, krvácet či umírat. Protože stát se nestará o seniory, nemohoucí a slabé tak, jak by měl a jak od něj ti senioři očekávali celý život. (…) Toto odcizení státu od občanů je příčinou nostalgického vzpomínání i idealizování předchozího režimu.
Občané si staví  ve své obci v rámci Akce Z objekt "občanské vybavenosti" - samoobsluhu.

  • Nyní počítejte se mnou: Nyní je 28 let od roku 1989. Čili bychom měli mít odpracováno tolik co předchozí, komunisty řízený režim udělal od roku 1948 do roku 1976. (…) Kolik jsme toho stihli vybudovat za posledních 28 let „svobody“ bez komunistů? Kolik kilometrů silnic, železnic, kolik nádraží a letišť? Kolik kilometrů metra, tunelů a kolik elektráren? Kolik přehrad? Kolik nových škol a školek? Kolik nemocnic?
Akce Z - občané si staví ve své obci letní kino.
  • K čemu je vám svoboda slova, když nadávky na vládu a poslance nikdo neposlouchá? K čemu jsou vám vaše lidská práva, chcípáte-li pod mostem s neléčeným bércovým vředem?

27 komentářů :

  1. Sice to je stopro pravda, sám to pamatuji, ale už slyším ty reakce trollů, nadávky na rudohnědé hajzly atd. atd. Jenomže nadávat si mohou jak chtějí, pravda stejně jako olej vyplave na povrch. Jen více takových článků hlavně teď před volbama, doufám že to tady nechceme mít jako v Las Vegas a to že lidi připravují na válku je více než zjevné.

    OdpovědětVymazat
  2. Pod tento článek bych se klidně podepsal. Pouze bych dodal že stavby v akci "Z" (na kterých pracovlali dobrovolně a zdarma občané) byly pod hadráku zkonfiskovány a prodány v lepším případě v horším chátrají.

    OdpovědětVymazat
  3. S článkem naprosto souhlasím pravdu nelze zamlčet.

    OdpovědětVymazat
  4. Škoda,že mladí nechtějí naslouchat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dnes jsem viděl, myslím na Nově, jak se redaktorka ptala středoškoláků, co jim dnes nejvíce vadí. Jedna dívčina řekla, že ji vadí to, když lidé musí sbírat víčka na léčení postižených dětí. Jen dodám, ať si myslí o našem předrevolučním zdravotnictví, kdo chce co chce, to nikdy nepřihlíželo jak někde bez pomoci umírá dítě. Navíc naše pediatrie byla na tehdejší podmínky na velmi dobré úrovni.Rodinám s postiženými dětmi pomáhaly navíc zaměstnavatelé rodičů z FKSP( fond kulturních a sociálních potřeb. Já jen dodám když vidím v televizi Kuře, kde se za velké pompéznosti vybírá na chudé české děti, kde se celebrity předvádějí ve své štědrosti, když vidím v televizi reklamu na přispění hladovým školákům na svačina a obědy, je mi z toho nanic.Paní Němcová z ODS tvrdí, že se dnes máme jako nikdy před tím. Až toto o čem tu píši zmizí, tak ji budu možná částečně věřit...

      Vymazat
  5. Paní Němcová z ODS dohlédne tak na špičku svého nosu. To už je snad solipsismus u této quasidámy.
    Morave

    OdpovědětVymazat
  6. Paní Němcová z ODS se určitě líp má, a víc ji nezajímá, jakož většinu té proradné bandy ze zavedených stran. Jsou to odporné nenažrané škodící hyeny, jen kradou a kradou a škodí a paktují se navzájem. P. Němcová je navíc neskutečně pitomá a zlá. je nutno se zbavit všech těchto lidí, co tu rozkrádali zem 28 let. jediné, co pomůže - možná - zbavit se VŠECH tzv tradičních stran, které toho způsobily, ať si to zkusí zase někdo jiný, a doufat ....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paní Němcová je kráva. Trochu mi připomíná komunistku Kabrhelovou a podobné. Ty třeba také už neuměly dobře přečíst článek prognostika Miloše Zemana v Technickém magazínu, jak se vyspělý svět od nás vzdaluje....

      Vymazat
    2. 15:02, neurážejte krávy. Opravte to, co Zeman do Technického magazínu nalhal.

      Vymazat
  7. CO OBNÁŠELA TZV. "TOTALITA"
    VÝHODY
    • Všichni měli práci.
    • Zákony byly jednoduché, jasné a přísné, platily pro všechny.
    • Kdo pracoval, dostával pravidelně 2x do měsíce mzdu nebo plat.
    • Pojištění bylo skutečně pojištěním, smlouvy jednoduché, srozumitelné i laikovi.
    • Levné a všem dostupné úvěry.
    • Získání bytu s nízkým nájemným (v mnoha případech i získání podnikového bytu).
    • Všechny srážky šly automaticky ze mzdy nebo platu a byly vypočteny vždy tak, aby člověku zbylo na důstojné vyžití.
    • Skutečně bezplatná lékařská péče, značně preferovaná prevence a očkování.
    • Výdej léků a léčiv jen za symbolickou částku 1 Kč.
    • Podpora mladých rodin, matek na mateřské, jakož i péče o zdravotně postižené, seniory a těžce nemocné. Nebyla taková zvěrstva jako dnes, kdy hodně lidí a dokonce i dětí umírá jen proto, že rodiče neměli na jejich léčbu, případně nepatřili k těm šťastným, kterým se včas podařilo peníze sehnat za pomocí ponižujících zdlouhavých sbírek mezi lidmi.
    • Bezplatné preventivní prohlídky a očkování dět, mnohdy prováděné lékaři přímo ve školních zařízeních.
    • Rozsáhlá sociální síť se skutečnou pomocí, kde neexistovalo, že by někdo zůstal na ulici, bez domova, bez pomoci.
    • Byla přísně trestána šmelina a lichva, kupčení a spekulace. Tyto činy se vyskytovaly velmi vzácně, především ve velkých městech.
    • Bezplatné školství od jeslí, přes mateřské školky až po VŠ. Obrovská podpora učňovského školství, kdy již v průběhu učiliště učni získávali praxi a zkušenosti přímo v podnicích, do kterých pak po skončení učiliště a získání výučního listu nastupovali.
    • Lepší kulturní využití volného času, jak dětí, tak i dospělých.
    • Téměř neexistovaly drogy a narkomani a zcela žádné herny.
    • Učitelé ve školách, ale i mimo školy, měli přirozenou autoritu, respekt a úctu, měli větší možnosti v postihování přestupků žáků a rodiče s nimi skutečně spolupracovali.
    • Policisté (tehdy příslušníci veřejné bezpečnosti) byli respektováni, měli větší autoritu a velmi vysokou objasněnost trestných činů.
    • Soudy všech stupňů byly daleko pružnější a řešily každý případ kompletně, tj. pachatel byl odsouzen zcela automaticky k náhradě škody a ta mu byla ihned a samozřejmě srážena z platu kdekoliv, kam nastoupil do zaměstnání, dokud vše nezaplatil.
    • Velmi nízká kriminalita způsobená tím, že pachatel věděl dopředu, že bude dopaden a škodu bude muset splácet. Tehdejší věznice (nápravné ústavy) nebyly jako dnes, kdy mnoho rodin nebydlí v takovém luxusu jako současní vězni v nich dnes.
    • Nízká kriminalita byla způsobená také tím, že v záznamech pachatelů jejich trestné činy byly uvedeny stále, a ačkoliv nebyly počítače a internet, přece jen o každém zločinci a jeho skutcích věděli všichni zainteresování a tudíž nebylo úniku do anonymity.
    • Existovaly funkční odbory, podnikové rekreace, dětské rekreační prázdninové tábory, zájezdy...
    • Mládež byla maximálně zapojována do mimoškolních aktivit.
    • Velmi nízké zatížení lidí státní byrokracií, většinu pracovních věcí řešila mzdová účtárna.
    • Relativně větší soukromí a svoboda (možná někdo namítne, že to není pravda, ale třeba si uvědomit, že díky dnešnímu zneužívání techniky např. mobilní telefony, kamerové systémy, internet, kreditní karty, účty v bankách, velké množství duplicitně vedených registrů, se kterými pracuje velké množství lidí, a děravým zákonům na ochranu osobních údajů, je sledovaní soukromí tehdy proti současnému sledování zanedbatelné).
    NEVÝHODY
    • Nebyly denně banány, mandarinky, pomeranče...
    • Dováželo se jen to, na co byly finance, tj. za peníze, které se utržily za vyvezené zboží.
    • Omezené cestování do zahraničí mimo tzv. NSZ, které bylo regulováno převážně z důvodu nedostatku zahraničních měn, kdy bylo preferováno dovážení zboží, které jsme neuměli vyrobit.
    • Strach z STB, z této složky bezpečnosti měli strach hlavně ti, kteří chtěli a nebo již škodili zájmům všech. Kdo pracoval a nekradl, ten většinou s nimi neměl problém.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážený Bezpartijní občane,
      uvádíte na samém konci StB jako organizaci, jíž se lidé báli. Byl jsem s ní v kontaktu vícekrát (vyšetřování sabotáží, kde jsem spadl shodou okolností i mezi užší okruh podezřelých), ale nešlo o skupinu horkokrevných šílenců, kteří mmuseli za každou cenu vykazovat i vylhané výsledky. Jen jednou mi přes prostředníka nastrčili provokaci. Vědělo se, že umím zacházet s technickými filmy a podomácku třeba i tisknout, ale nabídka byla srozumitelná - šlo o padělky cenin- takže jsem odmítl a byl pokoj.Naproti tomu jsem po převratu objevil udání na mezi imbecility od souseda, které došlo na tzv. občanský výbor. Stejně tak mne upozornil spolužák na moji podřízenou , která na podnikovém výboru KSČ dodává drby o antisocialistické povaze mých názorů. To už bylo horší, protože pak se mohlo stát, že na vlastní byt jsem čekal od roku 1978 do konce roku 1988.Není proto pravda, že ten, kdo chtěl, bydlel.Tito dementi ovšem fungují dodnes.

      Vymazat
    2. 10. října 2017 0:48
      S Vašimi zkušenostmi s minulým režime a s chováním našich spoluobčanů plně souhlasím. Mám podobné zkušenosti se závistí některých spoluobčanů a spolupracovníků . A to v době před hadrakem tak i v dnešní době. A stále jsou to ti stejní lidé.
      Václav Vodrážka

      Vymazat
    3. Václav Vodrážka 10:01

      Tím mimo jiné dokládáte, jak klamné je spojovat morálku a povahu režimu (ať už z perspektivy "budování socialismu" nebo z pohledu antikomunismu).

      Morální principy nepochybně platí pro všechny, včetně politiků; na druhé straně samotné moralizování v politice nemá valnou hodnotu, protože odvrací náš pohled od politické a právní povahy věcí.

      Např. už samotná slova "právo a spravedlnost" v názvu dnes v Polsku vládnoucí partaje dobře ilustrují tuto dnes epidemicky se šířící tendenci povyšovat se nad politiku, právo, ústavu - a tedy nad společnost jako takovou! - a stavět se tak do role majitele "pravdy a dobra".

      Tito lidé si kromě toho nárokují, že zastupují "morálně čistý lid-národ" proti "zkorumpovaným elitám"; které elity jsou a které nejsou zkorumpované, o tom pochopitelně rozhodují zase oni.
      (To, že mezi vlastenectvím a národovectvím je příkrý rozpor, mimochodem dobře věděli už čeští buditelé v 19. století.)

      Vymazat
  8. Nebyl jsem komunistou, nepřičichl ani jsem si nezadal s touto partaji ani omylem, ale bez lítosti musím konstatovat, že jsme se obešli bez miliardářů, ale i bez nezaměstnaných, bezdomovců, žebráků, exekutorů, že lidé a zejména děti si byly rovny, že bylo zdravotnictví a školství pro všechny a bez doplatků, soudy byly soudnější a policie pro občany bezpečnější, fungovala bez "výpalného" a všimného. Kde udělala diktatura kapitálu chybu či proč není schopna mimo slovních exhubicí aspo¨ˇn na opko pro demokracii také něco udělat. Srovnání socialismu s kapitalismem až tak kapitalismu moc nesvědčí - samozřejmě ti, co mají moc a hlas nás o přednostech kapitálu přesvědčují, ale jednou se podaří i občanům hlas pozvednout a svých práv dosáhnou! Ovšem jen tehdy, když občané nebudou na zeměkouli dříve vyhlazeni "demokraty" z USA. Už si nebrousí sice kosu, ale zavěšují své atomové/vodíkové/neutronové bomobony na své rakety.

    OdpovědětVymazat
  9. Zažil jsem socialismus, nebylo nic ideálního, avšak ve srovnání s touhle "tzv. demokracií v kapitalismu" tak musím po pravdě přiznat, že kvalita života byla nesporně lepší před rokem 1989. Dnes je to samá sebevražda, lidi permanentně ve stresu, lichva, exekuce, atd. Je to opak obsahu článku.

    OdpovědětVymazat
  10. Dokud bude stát ovládán tímto antičeským, koloniálním, zločinným a zavrženíhodným režimem, nelze očekávat, že by se s ním lidé mohli ztotožnit, nebo pro něj cokoli obětovat. A dokud tato země nebude opět naší zemí, dobře se nám nepovede.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JK 20:31

      Takže Vy tady mluvíte za "pravé Čechy"? A copak, že nemáte ani tu slušnost vystupovat otevřeně, schováváte se za zkratkou? To dneska taky patří k češství?

      Vymazat
    2. Mně je jedno, jestli dotyčný píše pod zkratkou nebo pod jménem (to taky nemusí být pravé, že?), podstatné je, že má pravdu!!!
      A nechápu, proč útočíte, jindy míváte příspěvky rozumnější.

      Vymazat
    3. Jan Kopecký 21:08

      Nemluvím za žádné "pravé Čechy, to je Váš konstrukt, ne můj. Vyjadřuji svůj názor na situaci, tak jak mi dovolí můj rozum a mé poznatky z "bojiště". Doufám, že se to smí.
      Tuto zemi nepovažuji za svobodnou ani demokratickou, a tak si s dovolením a zvláště na internetu, ponechám takovou míru soukromí, jakou uznám sám za vhodnou. Se slušností, natož s češstvím, to nemá co dělat. Věřím, že Vás tím příliš neraním a že nakonec dokážete i tuto životní situaci překonat.
      Možná by také bylo přínosnější zajímat se spíše o obsah sdělení, než o osobní údaje autora. Ostatně to samo o sobě působí poněkud zvláštně.

      Vymazat
    4. JK 21:53

      Promiňte, ale když tu mluvíte o "antičeském" režimu, tak snad víte ZA KOHO mluvíte?
      Navíc se teď ještě implicitně deklarujete jako bojovník (na "bojišti") za svobodu a demokracii - a to všechno anonymně;
      mně to prostě smrdí, když někdo bojovně pokřikuje zpoza rohu. A leze mi krkem, když se to pomalu stává normou.

      Ale hlavně to je jenom odpodivé plané národovectví - takové to nadurděné impotentní vlastenčení "hubou"!

      A to zatraceně má co dělat jak se slušností, tak s češstvím. Pokud to nedokážete nebo nechcete pochopit - je to Váš problém. Všichni společně hlučně a anonymně za svobodu a demokracii? Člověk neví, má-li se smát nebo plakat -

      Vymazat
    5. Jan Kopecký 22:45

      Jelikož jsem Čech tak samozřejmě velice dobře vím, za koho mluvím. Nemyslím si, že je nutné stavět se do role nějakého bojovníka za svobodu a demokracii, to je opět jen a jen Váš konstrukt. Jen mi tím snad trochu lichotíte. Já se prostě jen v tomto prostoru vyskytuji a vidím. Vy ne?

      Dál nemám co dál rozepisovat a vaše představy Vám nehodlám vyvracet. Nemám na to čas ani chuť a když to tak sleduji, asi by to bylo i ztrátou času. A tak nějak ani netuším, o co Vám jde. Trochu mi teď připadá, jako kdybych se bavil s ženou.

      Vymazat
    6. JK 7:24

      Podle všeho jsme si vůbec nic nevyjasnili - ani pokud jde o češství (já mluvím za sebe - Vy možná za "Čechy"?), ani co se týče anonymity. Nemohu Vás samozřejmě nutit, abyste o tom, co píšu přemýšlel.

      Nicméně Vám chci poděkovat, že jste narozdíl od mnoha jiných zachoval klid a slušnost - když už se "vyskytujete v prostoru".

      Taky "vidím" - jen prostě nevidíme věci stejně; jak prosté...

      Veřejný prostor, soukromí, anonymita - o to dnes běží. Jak říká Charles Taylor: "Kapitalismus sám nemůže být nikdy základem etiky."

      Vymazat
    7. Pane Jane Kopecký. Dle mého názoru zcela zbytečně útočíte na JK. To si myslýte že jen Vaše názory jsou ty pravé. Vyjadřujte se stručně a jasně k obsahu a své povyšování si nechte pro ty kdo Vám to žerou.
      Václav

      Vymazat
    8. Jan Kopecký 9:24

      Obávám se, že ani není co si vyjasňovat. Já jsem vyjádřil své hodnocení stavu, Vy jste reagoval stížností na mou "anonymitu". Dal jsem jasně najevo, že k tomu mám své důvody a nehodlám na tom nic měnit. Tečka. Co byste chtěl dál vyjasňovat?

      Za klid a slušnost mi vůbec děkovat nemusíte. Je to má přirozenost, které jste si i z toho mála, co zde občas utrousím, mohl všimnout a zaregistrovat, že jde u mě o setrvalý stav. Mnozí jiní se uchylují k vulgaritám a verbální agresi, ale to pro mě není argument. Naopak, je to zoufalá reakce lidí zahnaných do kouta.

      Vaše vidění vám neberu, ale za svým si stojím a jsem ochoten o něm debatovat. Pokud přednesete rozumnější námitky, než je starost o mou identitu.

      Ještě jedna věc, abychom si rozuměli, já tlachání na internetu, ať už anonymní nebo neanonymní, rozhodně nepovažuji za žádnou revoltu nebo dokonce reálný boj proti čemukoli. Je to prostě jen tříbení názorů, způsob nabývání informací a určité získávání povědomí o veřejném mínění. Nic víc. To se může dít na pavlači, u stolu v hospodě, nebo na internetovém diskusním fóru. Ale pořád je to jen tlachání, které nikdy žádnou změnu nepřinese a nic podobného od toho ani nečekám. Pro ovlivnění vývoje se musí zvednout zadek ze židle a jít se skutečně angažovat v reálných aktivitách. Samozřejmě už ne anonymně, ale také ne s každým.

      Vymazat
  11. Democracie -tak zvana -je jen pouhy bordel a kradeni lzidu ve velkem .Sexuelni afery teto etniky jsou na dennim poradku neeegr strili jako na strelnici zid v Las Vegas, proste bordel ktery tato planeta nepamatuje .Slouhovsti parasti jako Dedek z Vidne Zeman Klaus Nemcova ti vsichni patri do kontejneru a zavarit viko a byl by na chvili pokoj .Kdyz maji sanci tak jen kradou a kradou a kradou . Oni uz zerou taco se zlatem 24 k za !!! 70 tisic dollaru!! Nemohu se jiz divat na ty porady adebilove na to cumej jako na zabavu .Na chudy musi bejt holt prisnost

    OdpovědětVymazat
  12. Na co cekate, Cesi
    Vidle, defenestrovat, veset zradce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 9:07

      Nepovykuj tady, pitomče!

      Vymazat