Ludvík Smýkal
18. 10. 2017
„Po té neuvěřitelné snůšce lží a demagogie, musím říct, že větší prasárnu, ….. , jsem tady ještě nezažil.“ (Místopředseda vlády ČR a ministr životního prostředí Richard Brabec)
Když 16.10.2017 ve 13,02 hodin zahájil předseda PSP ČR Jan Hamáček, v náhradních prostorách Poslanecké sněmovny a ve značně improvizovaném prostředí, jednání o žádosti 62 poslanců ke svolání schůze Poslanecké sněmovny ve věci těžby lithia australskými těžaři na území České republiky, iniciované KSČM, zřejmě vůbec netušil, čeho bude svědkem … Podobně to zřejmě netušila Česká televize nebo webový portál iDnes.cz, když zařadily přímý přenos z jednání PS do svého vysílání. Zřejmě všichni žili v představě, že sněmovna opět rázně „smete ze stolu“ návrh KSČM, podle nich „nedemokratické strany“.
Tím
větší muselo být jejich překvapení a zklamání, když program mimořádné schůze
PSP ČR „Posouzení podpisu Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky pod
memorandem s australskými těžaři k těžbě lithia na svrchovaném území
České republiky“ byl
schválen, projednán a na její závěr přijata usnesení navržená KSČM a SPD. Stojí
za zmínku, že Česká televize ukončila svůj přenos raději ještě před jejich
schvalováním a premiér Sobotka ani nevyčkal ukončení schůze. Překvapení a
zklamání z průběhu a výsledků jednání zřejmě převládlo i ve většině médií,
pokud o něm vůbec alespoň velmi stručně informovala. Zřejmě pochopila, že řada
členů vlády a poslanců, si na tomto jednání vůbec neuvědomovala, co o
sobě a svých stranách navzájem vypovídají.
Na uvedeném jednání PS toho bylo řečeno mnoho, pokusím se k informaci a
zamyšlení uvést, co považuji za nejdůležitější. Ostatní se na mne snad nebudou
zlobit, zájemci o celé jednání si vše mohou přečíst na https://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/061schuz/s061055.htm
. Na úvod uvádím schválené návrhy usnesení, které považuji za nejdůležitější,
dále „ nejzajímavější příspěvky“ některých členů vlády a poslanců. V žádném
případě jsem nemohl vybrat vše a tak jsem se snažil zachytit přístup
jednotlivých vystupujících k danému téma. Při jejich čtení je třeba vzít
v úvahu, že někdy jsou „vytržená z kontextu.“
Návrhy KSČM
"Poslanecká sněmovna po
informaci vlády ČR o tzv. Memorandu mezi MPO ČR a firmou EMH a. s. žádá
vládu, aby memorandum vzhledem k zřejmé neurčitosti jeho předmětu
prohlásila za nulitní."
Pro 82,
proti 1. Návrh byl přijat.
"Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky prohlašuje, že memorandum podepsané ministrem Havlíčkem se
společností European Metals Holdings není pro Českou republiku závazné a
odvolání se na dohodu o podpoře a vzájemné ochraně investic mezi Českou
republikou a Austrálií podepsané v Canbeře 29. 7. 1991, a další mezinárodně
uznávané smlouvy o ochraně investic, které je v memorandu uvedeno, se
právní závazností memoranda pro Českou republiku v případných arbitrážních
sporech netýká." Z přítomných 110 pro 78, proti
nikdo. Návrh byl přijat.
Návrh SPD
"Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky žádá vládu České republiky, aby těžbu lithia v České
republice prováděl státní podnik a zisk z této těžby zůstal příjmem státního
rozpočtu republiky. V případě dalšího využití lithia je nutné podpořit
projekty zajišťující jeho zpracování na území České republiky podnikatelskými
subjekty se sídlem na území České republiky." Z přítomných 110 pro 68, proti
nikdo. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Pavel
Kováčik: „Memorandum
o porozumění v oblasti těžby a zpracování lithia v České
republice, které stát s onou firmou European Metals Holdings podepsal,
podepsal ji pan ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček, může být jen takovou
malou viditelnou částí obřího podvodu. Něco jako vrcholek ledovce, jehož
devět desetin bývá obvykle pod vodou. Pro
české veřejné rozpočty však může mít stejně ničivý dopad jako ledovec pro
Titanic. Memorandum bylo podepsáno v rozporu se zákonem číslo
219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování
v právních vztazích. Vláda jej však minulý týden odmítla zrušit.
Pokud tak neučiní v rámci svých kontrolních pravomocí vůči vládě ani
Poslanecká sněmovna, která se kvůli tomu právě teď sešla, tak se
australsko-americké firmě otevře možnost vytěžit, v uvozovkách,
z českého státu obrovské peníze. Klidně i v objemu několika státních
rozpočtů, myšleno České republiky.“
„Nejpodstatnější je však forma, jakou se měl
stát na kapitálovém vstupu podílet. Podle informací obsažených v materiálu
Ministerstva průmyslu a obchodu, s nímž se tento úřad snažil získat
podporu k odborů a zaměstnavatelů v tripartitě, mělo jít
o majetkový vklad ve formě převodu pozemků nad ložiskem lithia
v oblasti Cínovce. Jakýkoliv ministr včetně ministra průmyslu a obchodu
však podle § 22 zákona o majetku státu může sám podepsat převod
pozemku pouze do výměry 200 metrů čtverečních. To určitě není.
K převodu většího pozemku nebo pozemků o větší výměře potřebuje
předchozí souhlas ministra financí.
Ministr
průmyslu a obchodu ČR Jiří Havlíček „…chtěl bych se na tomto místě vyjádřit k této
kauze, k této naprosto vykonstruované a umělé kauze, která
v uplynulých dnech zaplavila veřejný prostor a média a která mne osobně
velmi poškozuje. Chtěl bych na tomto
místě jednoznačně vám i občanům České republiky znovu sdělit, že se jedná
o sprostý útok na mne, na mnou řízený resort a sociální demokracii ze
strany pana Babiše, jeho hnutí a komunistů. Chtěl bych na tomto místě znovu a
jednoznačně odmítnout, ale i vyvrátit dezinformace a lži, které se již několik
dní objevují na veřejnosti a v médiích v souvislosti s tématem
případné budoucí těžby lithia na území České republiky. Jediným a skutečným
cílem této uměle vytvořené kauzy je skandalizovat mne, sociální demokracii a
odvrátit tak pozornost od skutečných problémů pana Babiše, ať už jde
o jeho kauzu Čapí hnízdo, ve které je pan Babiš trestně stíhán pro
podezření ze spáchání dotačního podvodu, nebo rozhodování Ústavního soudu na
Slovensku, který minulý týden rozhodoval o tom, jestli byl pan Babiš spolupracovníkem
StB, nebo nebyl.“
„Podívejme
se třeba na názorový veletoč ohledně dopisu pana Brabce z 26. září
letošního roku. Je to dopis, který jsem
od pana kolegy obdržel jako reakci na svůj dopis, ve kterém jsem jej informoval
o záměru uzavřít ono memorandum, seznámil jsem jej s jeho konečným
textem a vyzval jsem jej, zda se svým podpisem k němu nechce připojit.
Dnes se pan kolega Brabec dodatečně vymlouvá. Tvrdí, že dopis nepsal a že jeho
úředník udělal chybu.“
„Pan
předseda hnutí ANO Babiš zaznamenal v médiích, nebo se to dozvěděl ještě
předtím přímo od ministra Brabce, že jsem dne 2. října uzavřel ono memorandum
k lithiu se společností European Metals Holdings. Řekl si: No to by přece mohl být skvělý příběh, jak
překrýt kauzu Čapí hnízdo nebo rozhodování Ústavního soudu na Slovensku,
protože samotné podstatě problému téměř nikdo nerozumí, ale jednoduchému
mediálnímu sloganu "loupež za bílého dne" bude rozumět každý. Když do
toho ještě zamotáme australskou firmu, nikdo nebude pochybovat o tom, že
to je zlodějna, že tady někdo chce rozkrást nerostné bohatství státu. Takhle
krásně se ten příběh dá občanům České republiky vyprávět“.
„Dalším nápadem pana Babiše a komunistů bylo
za každou cenu propojit kauzu lithium s kauzou OKD. To se bude přece dobře
prodávat! Nikdo tomu nerozumí, ale potřebujeme do toho Bakalu nějak zamotat.
Proto si kolegové vymysleli celý ten propletenec a jejich vazby, kterými chtějí
obalamutit občany naší země a stůj co stůj do toho nepřítele státu Bakalu nějak
vtáhnout. To tomu příběhu samozřejmě dodá pořádné grády. Ale to jsou, dámy a
pánové, přeci estébácké metody, které, zdá se, agentu Burešovi nejsou vůbec
cizí. Chce se mi z vás, pánové, opravdu zvracet“.
„Stát od počátku 90 let
zcela rezignoval na systematický průzkum nerostných surovin na našem území. To
je holý fakt a potvrdí vám ho každý. Stejně tak se v uplynulých letech
zbavil veškerých svých těžařských aktivit, bývalé těžební firmy buď zanikly,
nebo se transformovaly, nebo se zprivatizovaly. Státu v zásadě zbyla jen
těžba uranu na Dolní Rožínce, podotýkám, z pochopitelných důvodů, která
byla nedávno ukončena. Státní podnik Diamo se tedy věnoval a do budoucna bude
věnovat především zahlazování následků po bývalé hornické činnosti. Tedy stát
se v minulosti vykašlal na průzkum svého nerostného bohatství, o jeho
potenciálu z hlediska strategických a z dnešního pohledu
perspektivních surovin neměl a dodnes nemá dostatek podrobných informací.
Zároveň stát nikdy po celou tu dobu nikde nedefinoval svůj zájem toto změnit, nebo
se dokonce znovu pokusit vykonávat nějakou těžební činnost“.
„Druhým a naprosto zásadním momentem
celé této kauzy je vydání průzkumných licencí společnosti Geomet s.r.o., na
všechna čtyři průzkumná území na Cínovci.“ „ Průzkumné licence byly ze strany Ministerstva
životního prostředí vydávány nebo prodlužovány v letech 2010 až 2017.
První licence na ložisko Cínovec 1 byla vydána Ministerstvem životního
prostředí 20. 7. 2010, prodloužena byla 10. 7. 2014. Druhá
licence na ložisko Cínovec 2 byla vydána 24. listopadu 2011,
prodloužena 31. 8. 2015. Třetí na ložisko Cínovec 3 pak
23. září 2016. A čtvrtá na ložisko Cínovec 4 pak 18. dubna
letošního roku.“
„Společnost
Geomet je kromě toho na dvou částech ložiska již také právoplatným držitelem
druhého stupně licence, kterou je předchozí souhlas se stanovením dobývacího
prostoru. Dnes tedy díky postupu
Ministerstva životního prostředí a ministra Brabce neexistuje žádná zákonná
možnost, jak tento pro stát nepříznivý stav skutečně změnit. Podotýkám - aniž
by to vyvolalo riziko soudních řízení, sporů nebo arbitráží, které by reálně
vedly k zastavení či zakonzervování celého projektu a riziku, že místo
tohoto projektu bude realizován nějaký konkurenční projekt, např. v Srbsku“.
„Trvám na tom, že memorandum není smlouva
ani dohoda. Z uzavřeného memoranda nevyplývají žádná práva, žádné závazky
ani povinnosti. Memorandum obsahuje pouze proklamace a úmysly svých účastníků“.
Ministr vnitra ČR
Milan Chovanec „Já jsem přesvědčen o tom, že to je
snaha vypustit mlhu, která má překrýt a zakrýt některé problémy, které tady
byly definovány. A samozřejmě to má za cíl odradit některé voliče, kteří by
chtěli volit sociální demokracii. Já jsem si teď s jedním člověkem psal.
Jmenuje se pan Dalibor. Na konci řekl, že právě díky této kauze nám hlas nedá.“
„Kolegů z KSČM bych se rád zeptal, jestli ta příprava s hnutím ANO na
dnešní schůzi a na ty otázky není náhodou společná. Já tu vidím strašnou
spoustu společných znaků a skoro mi přijde, že to je z dílny jednoho
advokáta z Agrofertu. To má úplně stejné znaky. Když se na to podíváte a
zamyslíte se, tak je to vcelku zjevné.“
Místopředseda PSP
Vojtěch Filip: „Víte, připadá mi s podivem, vy, kteří jste,
promiňte mi, eurohujerští takovým způsobem, že byste se nejraději převedli
některé evropské normy i s chlupama, tak najednou nedbáte na to, že
o veřejné zakázky se má ucházet firma jenom se zveřejnitelnou strukturou,
tzn. s veřejnými vlastníky. A vy uzavřete memorandum, promiňte mi,
v rozporu se zákonem o nakládání s majetkem České republiky, tak
jak vám ukládá český právní řád, ale dokonce s dceřinou firmou, která se
tváří jako australská, která je registrována na Panenských ostrovech a která si
na to objedná speciální firmu, která zakrývá skutečné vlastníky. Vy si
myslíte, že to je balamucení? My naopak chceme, abyste to rozkryli. Jestliže je
řečeno, že sedm procent vlastníků je českých, té firmy, která to skutečně
vlastní, tak proč to nemůžeme zveřejnit? Proč si na to objednali zakrytí té
vlastnické struktury? K čemu to mělo sloužit ?“
„…., když jsem si přečetl některé
chaty mezi těmi investory, tak to také může být tím, že těch pět lidiček, kteří
jsou zaměstnáni v té dceřiné společnosti, kteří mají v Austrálii
jeden domeček, a bydlí v obýváku ta firma - chatuje o tom, že to
možná koupí nějaký velký investor, nějaká velká banka a možná nějaká
automobilová společnost. Protože o to jde. Oni mají ve stovkách tisíc
australských dolarů majetek, to není žádná společnost, která by měla obrovský
majetek. A vy tady říkáte, že to je strategický partner. Prosím vás, jakého
strategického partnera sem chcete přivést - s pěti lidmi v jednom
obýváku?“
„A vy nám
tady chcete vytírat zrak a poslat to do politické podoby. Já to do politické
podoby poslat nechci. Já chci, abyste
říkali pravdu a abyste řekli, jestli to tedy chcete svěřit zahraniční firmě,
s tím, že okradete občany České republiky o výnosy, anebo jestli jste
schopni alespoň trochu uvažovat, jako uvažoval jeden z dříve nejchudších
států Evropy, Norsko, když našli ložiska ropy a plynu a určili, že těžba bude
dána vždycky těm firmám, které budou společné se státními podniky, které
k tomu zřídili. Dneska využíváme Norské fondy, které jsou po celém světě,
a Norsko si může bez své účasti v Evropské unii - promiňte mi - dělat, co
chce, protože na to prostě má. Ale bylo to o tom, že ty zásoby nejsou
jenom podle ústavy v majetku státu a všech občanů, ale že je také
fakticky, právně, v tom majetku ponechali.“
„ Jak jsme se od té takzvané průzkumné
licence dostali k tomu, že musí dostat těžební licenci. Nemusí. Nic
takového v horním zákoně není. A prosím vás, neříkejte takové věty,
kterými tady opravdu znevažujete sami sebe a děláte z veřejnosti hlupáky.
Proč si myslíte, že vám to profesoři na univerzitách vezmou jako hotovou věc?
Že jste to říkali vy, protože máte zrovna nějakou funkci? „
„Tento
stát při svém vzniku v roce 1993 ještě nebyl zadlužen. Jeho dluhy byly
minimální. Majetek státu byl přes 2,5 bilionu korun ve výrobních prostředcích.
Dnes je prodáno za 2 biliony korun tehdejších cen a náš dluh je více než 1,6
bilionu. Takže vám za těch 3,5 bilionu dluhů, které jste nadělali, opravdu
nemohu poděkovat.“
Předseda vlády ČR
Bohuslav Sobotka Vážené poslankyně, vážení poslanci,
v tuto chvíli jsou čtyři dny před volbami. V době, kdy byla
rozpoutána a fabrikována tato umělá kauza lithium, tak bylo několik týdnů před
volbami a politik Andrej Babiš měl v té době problém. Bylo oficiálně
zahájeno jeho trestní stíhání v případě podvodu s evropskou dotací
v kauze Čapí hnízdo. Trestně stíhán byl nejenom předseda hnutí ANO Andrej
Babiš, ale také jeho první místopředseda Faltýnek. Takže předseda hnutí ANO má
velký problém: je oznámeno zahájení jeho trestního stíhání a je potřeba odvést
pozornost veřejnosti. Určitě z pohledu hnutí ANO není radno, aby se až do
voleb mluvilo o tom, že v čele hnutí je politik, který je trestně
stíhaný, a že dokonce statutárním místopředsedou tohoto hnutí je taky politik,
který je trestně stíhaný. V minulosti to totiž bývalo tak, že když
v čele nějaké strany nebo hnutí stál někdo, kdo měl problém se zákonem a
býval trestně stíhaný, tak v minulosti to bývalo v této zemi tak, že
takovýto politik odstoupil a ten problém si řešil mimo špičkovou politiku.
Andrej Babiš
se rozhodl změnit pravidla a přepsat pravidla, a proto nepotřebuje, aby se
o tom mluvilo, že se přepisují pravidla a že se mění pravidla. Jak už jsem
řekl, je potřeba odvést pozornost veřejnosti. (Výkřiky v sále: Lithium!)
Lidé a novináři by se totiž mohli ptát, jak je možné, že oba trestně stíhaní
politici zůstávají v čele hnutí ANO a nadále kandidují do voleb. A tak se,
vážené poslankyně a vážení poslanci, použije scénář Vrtěti psem. Vymyslí se
kauza lithium, která zaplní média tak, aby se nemluvilo o Čapím hnízdu a
trestním stíhání poslance Andreje Babiše.
Umělá a
zcela vylhaná kauza lithium se po několika dnech hodí poslanci Babišovi ještě
z jiného důvodu. Slovenský Ústavní soud totiž zrušil rozsudky nižších
soudů, podle kterých byl poslanec Babiš veden v evidenci agentů
komunistické státní bezpečnosti neoprávněně. Znovu tedy na základě rozhodnutí
slovenského Ústavního soudu platí, že pan Andrej Babiš je evidován jako agent
státní bezpečnosti Bureš. Slovenský Ústavní soud dokonce uvedl, že rozhodnutí
soudu nižšího stupně bylo založeno na výpovědích nedůvěryhodných svědků, kteří
se aktivně podíleli na prosazování komunistického režimu. Jak uvedl slovenský
Ústavní soud, jejich angažovanost na objektivitě (?) protiprávním a
nemorálním režimu vyvolává pochybnosti o jejich důvěryhodnosti. Tolik,
vážené poslankyně a vážení poslanci, citace Ústavního soudu Slovenské
republiky. Poslanec Andrej Babiš má tak druhý problém. Možná ještě vážnější než
ten první, kterým je trestní stíhání. Je evidovaným agentem komunistické státní
bezpečnosti a estébáci, kteří v jeho prospěch vypovídali u soudu, aby
mu pomohli, budou zřejmě pro příští jednání u soudů na Slovensku
nepoužitelní.
Shrnuto a podtrženo, vážené
poslankyně a vážení poslanci, jde o scénář Vrtěti psem. Jako kdybyste ten
film vzali a opsali ho do české reality. Žádná velká fantazie, žádná velká
kreativita, prostě použijete osvědčený scénář. Cílem je prostě odvést pozornost
úplně jinam. Proto byl vykonstruován lživý útok na ministra průmyslu a obchodu
Havlíčka v souvislosti s těžbou lithia. Jako záminka bylo použito
právně nezávazné memorandum, které ministr Havlíček podepsal. Právně nezávazné
memorandum. „
Poslanec Michal
Kučera: „I přesto,
že jsem přesvědčen, že tato předvolební hysterie, kterou vyvolal zejména dnes
trestně stíhaný Andrej Babiš a také pravděpodobný agent StB, je snahou odvést
pozornost od zcela zásadního tématu těchto voleb, kterým je zachování
demokracie a prozápadního směřování České republiky, toto je prosím tématem
voleb. Nic na tom však nemění situace, že vláda
v otázce těžby lithia zcela selhala v ochraně ekonomických zájmů
státu. Vzájemné obviňování mezi ministerstvy průmyslu a obchodu a životního
prostředí, kdo za to může, je učebnicovým příkladem neschopnosti této vlády
spravovat tuto zem. Tato neschopnost se bohužel netýká pouze těžby lithia.“
Místopředseda PSP
Jan Bartošek: „Rád bych zde pogratuloval hnutí ANO a jeho
předsedovi Andreji Babišovi k tomu, že se po několikaletém působení
v české politice těmito svými intrikami, pletichařením a konáním ministra
Brabce zařadili mezi ty takzvané standardní politické strany, na které opakovaně
útočili. Protože nepředvedlo hnutí ANO nic jiného než to, za co kritizovalo své
okolí. V podstatě morálku nám zde jde kázat člověk, který byl vydán
k trestnímu stíhání jako předseda politického hnutí, stejně tak jako
předseda jeho klubu. To znamená, tito lidé nám sem přicházejí a říkají, jak má
svět vypadat. Nejdřív by si měli zamést především před vlastním prahem.“
„Zajímavé
také je, že ve svém otevřeném dopisu ministru Havlíčkovi pan poslanec Andrej
Babiš vytýká členovi vlády, že podepsal memorandum - a tady cituji - bez
projednání v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky a bez otevřené
veřejné diskuze. Bez ohledu na to, jaký sporný charakter má zmíněné
memorandum, dovolte, abych zde vyjádřil svůj údiv nad tím, jak najednou šéf
hnutí ANO se odvolává k autoritě Poslanecké sněmovny, do které opakovaně
kopal s tím, že je to žvanírna, že je to ztráta času, tak najednou se mu
hodí to, že se k tomu Poslanecká sněmovna nevyjádřila. Takže máme být
rukojmí v rukou předsedy hnutí ANO, že někdy se mu Sněmovna hodí, a její
stanovisko, a někdy jí může pohrdat! V tom byste si v rámci hnutí ANO
měli udělat jasno.“
„Jednou z nich je i Dohoda
o podpoře a vzájemné ochraně investic mezi Českou republikou a Austrálií,
podepsaná v Cambeře 30. září 1993, a existuje značné riziko, že
European Metals Holdings, která má mimochodem sídlo na Britských Panenských
ostrovech, využije tento dokument k nátlaku na budoucí vládu, aby
rozhodla, že lithiovou rudu nebude těžit státní podnik Diamo a zpracovávat
nějaká česká firma, ale že těžba má být svěřena právě této zahraniční firmě.
Firma tak může vyhrožovat mezinárodní arbitráží s tím, že se bude domáhat
náhrady škody za zmařenou investici. Lze čekat, že přitom bude argumentovat, že
Havlíčkovo memorandum si investor může vykládat ve smyslu článku 3 jako
povzbuzení investice. „
„Také je potřeba říct, že tato firma
zapsaná v daňovém ráji, u které nevíme, kdo vyjma jejich manažerů
s drobnými podíly jsou i skuteční majitelé, to vnímám jako riziko pro
český stát. Hrozí riziko odlivu zisků z přírodního bohatství všech občanů,
které mohly sloužit například na důchody nebo výstavbu dálnic“.
„A na závěr ještě jednu důležitou
informaci. Tato mimořádná schůze se sešla z iniciativy hnutí ANO, KSČM a
SPD, tedy jedno hnutí, které vede osoba podezřelá z několika nejenom
morálních selhání, a v druhé řadě pak strany, které mají rétoricky a
ideologicky podezřele blízko k extrémům - levým či pravým. A pozoruhodné
na tom je to, jak si tyto dvě strany rozumějí. Jistě není bez zajímavosti, že
tato aktuální kauza již na jaře a v létě tohoto roku mimořádně rezonovala
v médiích, která jsou považována za dezinformační. I to je myslím důležitý
argument, který zde musí zaznít. Paradoxem je navíc to, že na ochranu národního
bohatství dnes upozorňuje KSČM, tedy strana, jejíž ideologická předchůdkyně
umožnila ukrást naše zásoby uranu zájemci z tehdejšího Ruska. Nechť je
toto účelové spojení ANO, KSČM a SPD varováním pro všechny slušné občany této
země.“
Poslanec Andrej
Babiš: „ - teďka ani nevím, jestli někdo počítal,
jestli se tady vyslovilo víckrát jméno Babiš, nebo lithium.𨢁
„Tahle
firma, která sídlí - teď jsme se čerstvě dozvěděli - na Britských Panenských
ostrovech, nemá s Českou republikou vůbec nic společného. Je to schránková
firma, která nikdy netěžila lithium. Takže já jsem se jenom ptal pana Havlíčka
na jednoduché otázky, proč podepsal memorandum s touhle firmou. Ta firma
nikdy netěžila, je to schránková firma, stále se tam mění majitelé, akcionáři,
a vykázala ztrátu 8,5 milionu dolarů od založení. Jo? Takže je to samozřejmě
firma, která je transparentní.“
„A to není jenom jediný tunel, který nám
ČSSD připravila. Oni připravili ještě další tunel a to je rozdělení ČEZ, kde se
připravuje ta lukrativní část, ten obchod a distribuce, že si koupí jejich
kámoši, to je stejná parta tady, která funguje, a samozřejmě nám, nám všem
občanům a firmám, zůstane ta výroba. A oni potom budou diktovat, kolik bude
stát elektřina. A potom to bude stejné jako ty soláry. Těch tisíc miliard,
o které jsme přišli díky solárům.“
„Takže
pokud někdo mluví o tom, že nebyla nějaká surovinová strategie, tady byla,
všechno jsme prodali. Napřímo. ČSSD, pan premiér prodával OKD, pan premiér
prodával Mosteckou uhelnou. Takže to je výsledek té privatizace.“
„Já
znovu opakuji, že ta firma, australská nebo britskopanensko-virginská, nemá
s Českou republikou nic společného. Oni přece nemají žádnou licenci. Já
o tom nevím. Nebo nechť pan Havlíček řekne, že mají ještě nějaký jiný
papír. Vždyť přece ten Geomet patří firmě ve Velké Británii a ta
kvaziaustralská firma má jenom kancelář v Austrálii a sedí úplně jinde.“
Takže ono to
připomíná vlastně - a ještě co je samozřejmě důležité, že tam sedí nějaký pan
Havlík. Pan Havlík, který chodil na stejnou školu jako pan Bakala. Pan
Havlík - (Oživení a smích v sále.) No, to si dohledejte, chodil na
stejnou školu jako pan Bakala. A dvacet let s ním spolupracuje. A já
v tom dopise se také na to ptám pana Havlíčka. Ano? Takže je to náhoda? Je
to náhoda? No, já myslím, že to není náhoda, že někdo, kdo spolupracoval
s panem Bakalou, tam sedí. Pan Pavlík (řekl Pavlík). On říká: práva na
lithium nám nikdo nevezme, říká zástupce (nesrozumitelné) Dnes nám už
vyhrožuje, na webu má, že už to je jeho.
„Takže to, co jsem nepsal do toho dopisu - a
já bych se tady chtěl veřejně zeptat pana ministra Havlíčka prostřednictvím
pana předsedajícího: Zásadní otázkou, na niž by poslanci měli žádat od vlády
odpověď, je, jestli existuje ještě nějaký doposud veřejně nepublikovaný
dokument spojený, sjednaný s tou firmou EMH, v němž stát hovoří právě
o vkladu pozemků nad ložiskem. Právě tato informace je totiž obsažena
v pracovním dokumentu Strategie státu při těžbě a využití zdroje lithia
z dílny MPO, který byl projednáván na půdě vládní Rady pro hospodářskou a
sociální dohodu.“
„ …já znovu opakuji, to memorandum
nemělo být podepsané a podle mého názoru to memorandum není platné. Není
platné, protože mezi australskou schránkou není žádný vztah. Není žádný vztah.
Geomet je ten, který měl licenci na průzkum, a podle toho zákona, který jsme
tady zdědili, i přednostní právo na těžbu. Ale takové přednostní právo měly i
firmy, které tady zkoumaly zlato. A také zkoušely těžit. Ale neuspěly. Ale
nikdo s nimi žádné memorandum nepodepsal. A otázka je, kolik ten Geomet má
těch pozemků kolem Cínovce. To jsou všechno věci, které bychom měli vědět,
protože toto je poslední nerostná surovina, která zůstala v rukách státu,
a bylo by dobré, aby nám ji skutečně nevzali.“
„Vážení, my jsme prohráli Diag Human
v Lucembursku za 14 mld. Já jsem ještě jako ministr financí stahoval
naše aktiva na základě jednoho bezvýznamného dopisu, kde někdo napsal, že chce
podnikat s krevní plazmou. A tady máme jednoznačně základ na to, aby někdo
zaútočil na náš rozpočet. A já to považuji za skandální a považuji to skutečně
ze velký problém, a já můžu říct za naše hnutí, že my určitě jsme přesvědčeni,
že to memorandum je neplatné, protože není žádný důvod a nebyl žádný vztah mezi
ČR a touto australskou firmou.“
„Ale pokud to říká pan premiér a mě
tady kritizuje a moralizuje, člověk, který už v roce 1996 podváděl a měl
černé duše a měl být vyloučen z ČSSD, člověk, který udělal 400 mld.
dluhu, člověk, který privatizoval Mosteckou uhelnou za hubičku, Škodu Plzeň za
300 mil., tu Škodu Transportation dneska, která má údajně hodnotu pro Číňana
90 mld., ano, a člověk, který jeho kámoš Březina radil paní Valachové, jak
rozdělovat ty peníze do sportu v tom bytě, sociální demokracie, která
zapomněla zdanit církevní restituce, člověk, kterému radila jedna paní
z J.P. Morgan a stálo nás to 14 mld. na špatných úvěrech, ano?,
člověk, který prodal OKD pod cenu a zdevastoval celý region, který obral lidi
o 43 tisíc bytů, který posílal pana Přikryla do spisu na soud podle těch
mailů, člověk, který byl předseda strany, která neuznává pohledávku vůči panu
Altnerovi, člověk, který podepsal první herní automat s Hušákem roku 2003,
člověk, který nadělal miliardy škody tady.“
„A to, že naše tradiční strany nám
prodaly téměř všechno, až na jednu výjimku. A to byl pan ministr Grégr. Ten
nebyl pokladní v ČSSD jak pan Havlíček. A pan ministr Grégr prodal
Transgas RWE za 134 mld. korun. 15. května 2002 přistály tyto peníze na
účtu Fondu národního majetku. To byl premiér pan Zeman a pan Grégr byl ministr
průmyslu. A pan Grégr to prodal proto, vážení důchodci, a teď poslouchejte
dobře, protože to byl pokus, a jednoznačně bylo řečeno, že těch 134 mld.
bude použito na založení státního důchodového účtu. No ale co se nestalo?
15. 7. nastoupil pan premiér Špidla, to je dva měsíce, s panem ministrem
financí Sobotkou, a nejenom že nezaložili ten státní účet, ale ty peníze
utratili.“
„...po tom, co jsem tady dneska slyšel, po té neuvěřitelné snůšce lží a
demagogie, musím říct, že větší prasárnu, a odpusťte mi to slovo, protože ho
normálně nepoužívám, jsem tady ještě nezažil.“
„Především úředníci Ministerstva
životního prostředí při udělování průzkumných licencí postupují podle platných
zákonů této země, které platí, a už to tady padlo, 25 let.“
„Pokud žadatel, dámy a pánové,
kolegyně, kolegové, splní podmínky uložené zákonem, musí být žadateli tato
žádost udělena nebo prodloužena. Naprosto zásadní, a to tady nezaznělo - a já
se nedivím, že nezaznělo, protože to kolegům ze sociální demokracie určitě do
krámu nejde -, je to, že taková žádost nemusí být povolena, pokud je tam
nesouhlas s tzv. státní surovinovou politikou. A tady se dostáváme ke
klíčové roli MPO při udělování průzkumných licencí. Vyplývá totiž naprosto
logicky z rozdělení kompetencí resortů. Ministerstvo životního prostředí,
jak už vyplývá z názvu resortu, posuzuje toto povolení, tedy průzkumnou
licenci, především z pohledu možných vlivů průzkumných prací na životní
prostředí, a MPO pak schvaluje licenci z pohledu strategie a zájmu státu
v oblasti nerostných surovin, tedy samozřejmě i z pohledu, zda
udělení licence soukromé firmě na tu či onu surovinu je v zájmu státu.“
„MPO mělo tedy mnoho let ve své gesci a má
v surovinové politice zásadní nástroj, jak regulovat žádosti
o průzkum na jakoukoli komoditu. Ale využilo ho až v letošním roce. A
já neříkám, že je to vina ministra Havlíčka, protože on skutečně tu surovinovou
politiku v nějaké podobě zdědil. Ale je to určitě vina v tomto
případě jeho předchůdce a i jeho předchůdců, kteří s tou surovinovou
politikou od roku 1999 nic neudělali a nyní svádí vinu na úředníky Ministerstva
životního prostředí, že postupovali podle zákona. Nepřipadá vám to neuvěřitelné
a skandální? Prostě opravdu skandalizovat úředníky za to, že dodržují zákon
platný tady 25 let a vždycky se zeptají toho dotčeného druhého resortu, zda to
mohou udělat, zda je to v souladu s politikou, on jim to schválí, a
dneska někdo říká, že prostě je to vlastně špatně. Že 25 let dodržují zákon a
je to špatně?“
„Tvrdím jednoznačně, vážené
kolegyně, vážení kolegové, že k tomu unáhlenému podpisu memoranda nebyl a
není žádný věcný ani časový důvod. Ten těžař nebo ta firma Geomet má sice
průzkumnou licenci, stejně jako desítky dalších firem, ale minimálně čtyři
další roky bude řešit další složitá povolování, která navíc budou teprve
rozhodovat o tom, zda bude vůbec moct začít těžit, nebo ne. Navíc, a to
všichni víte, doteď není vůbec vyjasněna průmyslová technologie získávání
lithia z lithné slídy. Takže do těžby z toho ložiska Cínovec zbývá
minimálně čtyři roky. A v této souvislosti je potřeba se ptát, proč, proč
proboha, čtyři nebo dva týdny před volbami dojde k takto zásadnímu podpisu?
Protože to, že ta firma má průzkumné licence, to se ví sedm let, vážení. A
myslím, že v této Sněmovně a nebo v Senátu byl speciální seminář
k lithiu, na kterém toto bylo informováno a nevyvolalo to žádný rozruch. A
ten rozruch, a naprosto oprávněně, vyvolal až fakt, že dva týdny před volbami
ministr české vlády sám o své vůli podepíše takhle základní dokument,
o kterém dnes tvrdí, že vlastně vůbec závazný není a že je úplně
v pohodě, ale míra hysterie kolegů ze sociální demokracie potvrzuje, že to
asi tak úplně v pohodě nebude.“
Poslanec Jaroslav
Faltýnek: „ Já celou dobu poslouchám bedlivě debatu a
vůbec jsem nepochopil - jak pan ministr Havlíček, tak pan premiér říkají
vlastně celou dobu, že to memorandum je vlastně nezávazné, o ničem, tak
proč se tedy podepisovalo. Na tu otázku tady zatím nikdo neodpověděl. To, že
agentura Bison & Rose napsala dva hezké projevy jak panu ministrovi, tak
panu premiérovi, to je sice fajn, ale na tu základní otázku, pane ministře
prostřednictvím pana předsedajícího, tady pořád nebylo odpovězeno. A já doufám,
ať už tady dneska budeme jakkoli dlouho, že aspoň na tu jednu základní otázku,
proč to memorandum, které je podle vás k ničemu, proč bylo vlastně
podepsáno.?
„Zajímavé je, že vlastně ministerstvo
zveřejnilo toto memorandum až na výzvu prezidenta republiky. To tady dneska
nezaznělo. Je potřeba si to připomenout. A my si myslíme, že stát by se měl
chovat s péčí řádného hospodáře a těžbu by měl organizovat stát a měl by
ji mít ve své gesci, třeba prostřednictvím státního podniku Diamo, který by
mohl případně vytvořit nějaké technologické konsorcium se zahraniční firmou,
ale za výhodných podmínek pro český stát. Ale samotná těžba a zpracování lithia
by měla zůstat v rukou státu.“
„Takže co z toho plyne? Plyne
z toho to, že český stát bude v ideálním případě mít nějaká
nekvalifikovaná pracovní místa a obrovskou ekologickou zátěž po zhruba dvaceti
letech těžby. Reálně totiž hrozí, že veškeré zisky z lithia a
z výroby lithiových baterií budou mít soukromé firmy napojené na
zahraniční vlastníky.“
Poslanec Zbyněk
Stanjura: „ …jsme na takovém netradičním předvolebním
mítinku. Všechny strany najednou. Nevím, jak ten úřad pro dohled nad
financováním, jak nám to rozúčtuje. Možná by to mohli dát těm, kteří to
svolali. Ale když už jsme na tom předvolebním mítinku, tak by bylo škoda, aby
opoziční politici nepřipomněli, že tady vláda ČSSD, ANO, KDU ruku v ruce
vládne čtyři roky a teď se čtyři dny před volbami tváří, že jsou největší
soupeři. Současně se připravují, že by případně po těch volbách, které budou
tento týden, zase vládly spolu.“
Poslanec Marek
Černoch: „Nechci tady vykřikovat žádné populistické
fráze, spíše se zeptám pana ministra Havlíčka, jaká je vůbec právní forma
tohoto memoranda. Protože tady od začátku této diskuse zaznívá, že právní forma
není žádná, na druhé straně že memorandum se vlastně nedá zrušit. Takže otázka
je, jaká je právní forma, jestli by mohlo dojít ke zrušení tohoto memoranda,
protože si myslím, že tím by se třeba věc vyřešila. Ale to je otázka.“
Poslanec Miroslav
Kalousek: „My si dovolujeme říct, že vláda selhala
v obraně ekonomických zájmů České republiky v rámci surovinové
politiky. To, že selhala, jsme si nevymysleli, to říkáte sami, protože jedno
ministerstvo obviňuje druhé, které selhalo víc a které za to může. Jeden
předseda vládní strany obviňuje druhého předsedu vládní strany a zpátky, kdo za
to může, že vláda selhala, ale pro nás jako pro Poslaneckou sněmovnu a pro nás
jako opoziční stranu selhala vláda jako celek. Abych nezapomněl na třetí
stranu, KDU-ČSL, která žádné takové ministerstvo nespravuje, tak bych jim rád
připomněl, že v té vládě seděla taky a že surovinová politika je politikou
vlády, a že když se dneska tváří, že tam ty čtyři roky nebyli, tak je to
úsměvné, alibistické, možná i lidovecké, ale v každém případě je to
nezbavuje stejné odpovědnosti, kterou nesou vládní strany ČSSD a ANO 2011.“
„A úplně
stejně bych jenom doplnil, když vyčítal panu ministru Babišovi to, co všichni
víme. Pes by od pana předsedy Babiše kůrku nevzal, já tedy taky ne. Ale já
s ním neseděl čtyři roky ve vládě. A já dokonce neříkám, že jsem připraven
s jeho hnutím vládnout dál, ba dokonce zcela jasně to vylučuji na rozdíl
od KDU-ČSL. Takže zase, pane místopředsedo Bartošku prostřednictvím pana
předsedajícího, z koho si tady děláte legraci? Je to odpovědnost všech tří
vládních stran.
A úplně
stejně dovolte, abych stručně okomentoval vystoupení pana předsedy Babiše, když
už jsem mu dal tedy za pravdu, že opravdu pan ministr Havlíček to neměl
podepisovat, neměl, tak pak následovala naprosto neuvěřitelná tiráda, oslavný
paján na pana předsedu vlády Sobotku. Ten člověk, který, dvojtečka - to se
opakovalo asi šestnáctkrát, promiňte, že to nejsem schopen ocitovat. Ale když
to shrnu, tak nám pan předseda Babiš
v podstatě vylíčil pana premiéra jako pologramotného škůdce České
republiky, ale vyčítal mu věci, které všechny věděl, když s ním šel do
vlády. Já jsem si dával pozor, tam nebylo nic nového. To všechno pan předseda
Babiš věděl, když řekl "ano, pan předseda Sobotka je můj premiér",
dokonce několikrát říkal "já jsem mohl rozhodnout, jestli to bude Sobotka
nebo... já jsem byl loajální". Tak proboha, s takovýmhle člověkem,
tak jak nám tady pana premiéra Sobotku vylíčil, jak mohl jít do té vlády? A
z koho si dělá srandu pět dní před volbami, když tady teď tohle předvádí?“
", a na
konci pan premiér pravděpodobně měl odejít kanálem a oběsit se, tak to tady
říkal člověk, který je demokratickou institucí, Policií České republiky,
obviněn z kriminálního činu podvodu a hrozí mu deset let vězení. To tady
říkal člověk, který je demokratickou institucí, Ústavem pro paměti národa, oprávněně
evidován jako udavač komunistické tajné bezpečnosti.“
Ministr
spravedlnosti ČR Robert Pelikán „Co toto memorandum vlastně je? Tady zaznívalo: Je to
závazné, není to závazné. Ono je vlastně oboje pravda. Memorandum of
understanding je něco, co v našem právním řádu, v naší právní teorii
vlastně neexistuje. Ten pojem je z angloamerického práva. My posuzujeme
každou listinu, kterou podepíšou dvě strany, podle jejího skutečného obsahu,
takže se nemůžeme bavit obecně o tom, jestli je memorandum of
understanding závazné, nebo není, můžeme se bavit o tom, zda nějaké
závazky vyplývají z tohoto konkrétního dokumentu. A když se na něj
podíváme, zjistíme, že ve prospěch České republiky, pokud jde o tu
protistranu, pokud jde o tu podivnou soukromou společnost, tak tam žádné
konkrétní závazky skutečně nejsou. To znamená, pan ministr nám jako České
republice podpisem tohoto dokumentu nepřinesl vůbec nic.
Ovšem na
druhou stranu je to trochu jinak, protože je
tam poměrně nápadně, nijak zvlášť skryt, odkaz na mezinárodní dohodu
o ochraně investic, tu BIT s Austrálií, a pak je tam napsáno, že máme
tedy všichni společnou vůli těžit, a dokonce že také máme všichni společnou
vůli, aby se získala všechna potřebná povolení. Takže dámy a pánové, já jsem
mezinárodní arbitráže dělával, když jsem ještě byl svobodný občan a ne ministr.
Dělal jsem tři nebo čtyři jenom tedy z těch asi dvaceti, které u nás
byly, a můžu vám říct, že takovéhle memorandum jako pro advokáta soukromého
subjektu by bylo krásným snem. Tohle memorandum je velice dobře využitelné
v mezinárodní arbitráži pro případ, že bychom se do budoucna rozhodli
provést nějakou změnu, to znamená změnu té mnohokrát tady diskutované
surovinové politiky nebo podmínek, za kterých tady lze, nebo nelze těžit. A to
je ten důvod, proč se ozývám a proč jsem se ozýval už na té vládě a proč jsem
na té vládě navrhoval, abychom jako vláda vyslovili nesouhlas s tímto
memorandem, protože tím bychom to legitimní očekávání té soukromé společnosti
negovali samozřejmě, že ano. Bohužel sociální demokraté zablokovali přijetí
takového usnesení, které by celou situaci ještě zachránilo. Já se domnívám, že
pokud by to udělala aspoň tato Sněmovna, mohlo by to z pohledu mezinárodních
arbitráží pořád ještě hodně zachránit“.
Poslanec Pavel Kováčik: „Znovu
říkám, KSČM v této kauze není spřažena s nikým, ani se sociální
demokracií a prvním ministrem Sobotkou, Havlíčkem, ani s hnutím ANO a
Andrejem Babišem, ani s panem Kalouskem až na výjimky si nerozumíme
programově, ani s kýmkoliv jiným. My jsme spřaženi snad pouze a výhradně
s občany České republiky, alespoň s těmi občany, kteří nám teď
v těchto chvílích také vyslovují v našem snažení podporu. Tato
schůze by se konala tak jako tak. Jsem rád spolu s poslaneckým klubem
KSČM, že můžeme být přece jenom tím hráčem, který tak trošku rozbíjí ten mýtus,
že tady jsou dvě strany, které se mají o co prát. Jsme tady jako
Komunistická strana Čech a Moravy a její poslanecký klub, který inicioval tuto
schůzi, děkuje všem, kdo se k té iniciativě vzhledem k závažnosti toho
problému, ne vzhledem k tomu, že je před volbami, ne vzhledem k tomu,
že to navrhují právě komunisté, připojili.
Všechna
ta usnesení, příspěvky členů vlády a poslanců, rozpory v jednotlivých
vystoupeních a mezi nimi, apod. jsem chtěl původně okomentovat, ale věřím, že
pozorný čtenář si udělal a udělá názor sám. V případě potřeby může využít
výše uvedený odkaz na webové stránky PSP ČR.
Závěrem
musím napsat konstatování : „Osobně mne překvapilo, že závěr této mimořádné
schůze poslanecké sněmovny zcela „ovládly“ KSČM a SPD“.
Věřím, že šlo o „blýskání se, na
lepší časy ..“.
Jedině úplný blázen by si mohl myslet, že podobný návrh, jaký podaly KSČM a SPD, by ty zlodějské strany, které parlament ovládají, odsouhlasily kdykoliv někdy jindy, než jedině teď před volbami. A určitě je to strašlivě bolelo, jenomže neudělat to, to si právě jedině tentokrát opravdu dovolit nemohly!
OdpovědětSmazatA co z toho vyplývá? Myslí si snad nějaký absolutní idiot, že právě teď se tyto zlodějské strany zázračně napravily? Opravdu(!!!) si to někdo myslí?
A jestliže ne, proč je proboha znovu budou volit, tyhle profláklé loupežníky? Jak to, že pořád tady je tolik lidí, kteří dál chtějí volit ANO, ČSSD, KDU-ČSL, ODS, TOP09?
17:57 Samozřejmě, že se nenapravily, ale byly k těm schválení těch usnesení KSČM a SPD okolnostmi "přinuceny". A tom to je ...
SmazatV tomto případě KSČM občanům prokázala, že když "chce", tak je konstruktivní a schopná ...
L.S.
Souhlasím s místopředsedou poslanecké sněmovny Brabcem, že větší prasárnu od ČSSD s fanfárami Kdu a Top jsem ještě u nás nezažil. Po volbách je nutné se enormě snažit, aby se něco podobného již neopakovalo. Karel z Plzně
OdpovědětSmazatJak tak pozoruji ty nálady před volbami, tak ČSSD by si měla zvolit ze svých řad už jen tři funkcionáře odborníky:
Smazat1.někoho s vyhl.50
2.vrátného
3.pekaře
ad 1. Jako poslední odchozí zhasne v Lidovém domě
ad 2. Předá klíče od LD Altnerovým dědicům.
ad 3. Bude péci a nosit buchty za katr lithiovým a privatizačním OKD odborníkům.
Prokázali jste státnickou prozíravost, poděkoval Josef Skála poslancům, kteří podpořili KSČM ve věci lithia
OdpovědětSmazathttp://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Prokazali-jste-statnickou-proziravost-podekoval-Josef-Skala-poslancum-kteri-podporili-KSCM-ve-veci-lithia-508593
Nevěřím, že té prasárně je konec.Lidé do ní namočení mají strach, že by mohli jít do lochu a proto udělají ještě větší prasárny jen aby vše zakryli.
OdpovědětSmazatA proto volte KSČM !
OdpovědětSmazatNedávno jsem se v diskuzi ozval, že jsme šťastná země, že vše co za něco stálo tak je rozkradeno,prodáno a projedeno a že nás určitě nikdo nebude "osvobozovat a nebo u nás šířit demokracii" a bingo! Ono se našlo lithium.
OdpovědětSmazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětSmazatDíky, velmi výstižné ... Nesouhlasím ale s tím, že "éra Baťů, Šichtů a Masaryka s jejich sociální vizí a smyslem pro poctivou práci je nenávratně pryč."
SmazatNaděje umírá poslední ...
L.S.
Po opravě tabletových překlepů přidávám znova. 😆
OdpovědětSmazatJak to na mne plebejce působí? Socani a KDU tuší, že jdou od válu. Pokud by jim prefernce nahrávaly tak to podepíšou klidně až po volbách, jenže tenhle dlouho a potichu připravovaný tunel bylo nutné kvůli volbám stihnout ještě před vypršením mandátu. A tak hráli opět, jako již několikrát vabank s přesvědčením, že to nějak projde. Přeci humbuk okolo Čapího hnízda je dostatečným krytím. Možná také, že skutečným důvodem odvolání nepohodlného Mládka byla jeho nutná náhrada někým kdo mluví a kamarádí s těmi správnými chlapci a bude to ten správný ranař s bílým límečkem jako např soudce Berka. Tedy klany, nebo mafiemi (jak je komu libo) jež ze zákulisí tyjí a tyly z našeho národního dědictví, naší práce a klidně nás pro svůj osobní prospěch obětují i občanské válce a válečnému požáru. Tedy byl Mládek nahrazen někým slušným a čestným, kdo bude tvrdě hájit klanově korporátní zájmy? A tak histerický Bohuš a jeho bratrstvo opět v časové tísni přestřelilo, jako i v případě demise kdy taktizovali až zřejmě ani nestíhali v tom propletenci pletich a intrik uhlídat ani svoje vlastní kroky. A tak stál najednou Bohouš na hradě jako idiot. Pardon, školáček co byl přistižen na hajzlíku s cigárem v ruce. Po celou dobu působil dojmem jako když vůbec nechápe co dělá, co říká a co vlastně spustil. Podívejte se znova na záznam a sledujte ho. "Dodnes mne mrzí, že ho Zeman tou holí neřachnul po palici. Třeba by došlo k jeho osvícení" Od doby kdy se Bohouš objevil ve vrcholné politice má charisma loutky, kterou je třeba někam postavit a dát mu noty. Ovšem on byl svými šefy vybrán právě pro schopnost intrikaření, čemuž sám eufemisticky říká kompromis. O jejich, tedy skutečném vedení ČSSD nic nevíme, ale náhlé veletoče směrem k EU a občasné zakokrhání Špidly jasně naznačují o jaké vlivy zřejmě jde. Z té jejich přestřelky to vypadá, že máme v republice několik mocenských center jež nemají s demokracií prostřednictvím voleb nic společného. To totiž vysvětluje proč 4,5% TOP a jejich fűhrer na nás každý den může řvát z nějakého média v hlavním čase. Jenže prvoplánový US projekt TOP09 nepřinesl díky věčně kverulujícím Čechům ten správný efekt a tak i přes ovládání ČT prostřednictvím ze zámoří řízeného Dvořáka a jeho kohorty, i přes mimořádném úsilí nás indoktrinovat jde celý projekt pod hranici vnímavosti voličů. Chlapci ze všech mocenských, parazitujících skupin začínají být ze ztráty preferencí a tím rozbití letitých penězovodů a vizí permanentního bohatnutí dost nervózní. Bodejť ne. Jde přeci jen o peníze. A nikdo z nich by numěl žít za 15-20 čistého jako plebs pod jejich chodidly. Ovšem jejich závislost na mamonu a chorobná touha po moci by se jistě dala shrnout nějakou diagnózou. Všichni, kdo se 27 let střídají u moci cítí, že je to v řiti. Ale jejich bohorovné elity a s nimi spřízněné lobby jsou tak odtrženy od Vás obyčejných Čechů, že prozření není možné! Oni jsou z těch peněz opravdu úplně pomatení a udělají pro ně cokoliv. Přeci na to mají v neoliberálním prostředí svaté právo. Jediné co by ne ně platilo je ztráta nakradeného majetku a zákaz pobytu na území ČR. A jak je vidět tak proklamovaná éra Baťů, Šichtů a Masaryka s jejich sociální vizí a smyslem pro poctivou práci je nenávratně pryč a páteř byla nahrazena penězy. Tedy nezbývá než poděkovat KSČM, SPD a ANO za to, že si vydupali veřejnou ukázku skutečných škůdců našeho národa. Pojmenovat se už dokázali sami.
Díky, velmi výstižné ... Nesouhlasím ale s tím, že "éra Baťů, Šichtů a Masaryka s jejich sociální vizí a smyslem pro poctivou práci je nenávratně pryč."
SmazatNaděje umírá poslední ...
L.S.
L.S Tak se mě zdá že to je právě pryč zůstala oligarchie a nadnárodní kapitál.
Smazat21:43 Oligarchie a nadnárodní kapitál zřejmě ještě nepochopily, že jejich "taktika" je úspěšná v "klidných časech". V neklidných, které nastávají, tomu bylo a zřejmě bude jinak ....
SmazatRe (20:28):
Smazatjen, že instrumentál (7. p.) od peníze = penězi ...