Reklama

.

.

středa 18. října 2017

„Politický střed“ je kapitulace demokracie před mamonem

Petr Schnur
18.10.20174 Literárky


Volba menšího zla a mýtus tzv. ztraceného hlasu znamená abdikaci na vyjádření politické vůle. Prožíváme babylonské zmatení pojmů, ale i politických vizitek.






Zatímco v SRN se kolotoč federálních voleb dotočil (v neděli následují zemské v Dolním Sasku), v Česku se ještě naplno točí. Tak jako v Německu a předtím ve Francii stojí i český volič před zásadní otázkou: jen tak dál, byť pod jinou barvou popř. koalicí barev, nebo skutečnou, reálnou katarzi a politicko-ekonomickou změnu.

Ti, kdo panující systém stále ještě považují za zlatý vrchol dějin, si budou opět vybírat mezi „středovými, proevropskými stranami“ s neochvějnou transatlantickou věrností. Kdo ovšem přinejmenším během posledních dvaceti let pochopil, že „politický střed“ dnes není nic jiného než totální podřízení politiky a tedy státu globálním finančním trhům, které usurpovaly nejen reálnou ekonomiku, ale i demokracii a právo, že „proevropský“ je zavádějící synonym pro vsunutí hlavy do chomoutu bruselské totality a že transatlantické spojenectví znamená být pěšákem na šachovnici amerického impéria, ten by se měl zamyslet nad tím, jaké myšlenkové pochody ovlivňují vznik volebních priorit.


Jinak vyjádřeno: ačkoliv si stále více lidí v Evropě uvědomuje, že „politický střed“ je kapitulace demokracie před mamonem, že EU není pro, nýbrž antievropská a že Uncle Sam je ochoten v zájmu záchrany vlastní hegemonie kdykoliv a kdekoliv pouštět světu žilou, přesto se establishment drží u moci. Jak je možné, že např. ve Francii, kde naprostá většina národa nechce další neoliberální „reformy“, bruselský diktát s eurem, konfrontaci s Ruskem a další vojenské intervence, vynesly volby na prezidentské křeslo Macrona, investičního bankéře, který prosazuje právě toto a ve spojení s Berlínem hodlá proměnit Evropu v novodobou digitalizovanou Franskou říši?

Jak to, že většina Němců Merkelovou a její vládu nechtěla a nechce, nicméně přesto ji s největší pravděpodobností bude mít další čtyři roky, jen v jinobarevném hábitu? Ačkoliv jsou ve hře různé „materiální“ nebo chceme-li „fyzické“ faktory (mediální brainwashing, finančně potentní sponzoři, propojení establishmentu se státními strukturami a pod.), včetně rozdílné mentality i politické tradice, tři z nich mají ve světě reálně existující demokracie v různém rozsahu a rozdílné intenzitě obecnou platnost.


Dokud budou fungovat, dokud se jich občané nezbaví, nezbaví se ani těch, které vlastně nechtějí. Vedle otázek procedurálních – ty nyní ponecháme stranou – funguje ve volebním procesu i rovina psychologická. Na ni vedle ideologických stereotypů fungují dva další myšlenkové mechanizmy, které panující systém stabilizují resp. drží nad vodou: volba menšího zla a mýtus tzv. ztraceného hlasu. Obojí v praxi znamená abdikaci na občanské vyjádření autentické politické vůle v rámci zastupitelské demokracie.


Ideologické stereotypy lze v německém prostředí nejlépe demonstrovat na příkladu Zelených. To, že vykazují plus-minus přibližně stejné procento hlasů, ačkoliv mezi původními a nynějšími Zelenými je asi takový rozdíl jako mezi létem a zimou, vděčíme jednak posunu ve vnímání reality díky každodenní mozkové masáži politicky korektním duchem doby (zápas o právo na práci a slušný plat nahradil boj za právo na manželství lesbiček a homosexuálů), jednak tím, že určitá vrstva obyvatel nevolí reálnou, ale mýtickou stranu bez hlubší kritické reflexe.


Přejděme k fenoménu „ztraceného hlasu“, dokreslenému osobním příkladem z roku 2005. Po odstoupení červeno-zelené vlády Schröder-Fischer byly vypsány předčasné volby, špičková kandidátka Unie byla Angela Merkelová. Můj tehdejší kolega, který se obával jejího nástupu k moci, volil SPD, a to přes to, že v minulém vládním období uvedla se Zelenými do života Agendu 2010, největší přerozdělení majetku zdola nahoru od vzniku SRN. V diskuzi mi sdělil, že mu sice sedí víc program Strany Levice (Die Linke), ale s nimi že nikdo ze „středu“ nepůjde do koalice, takže by to byl ztracený hlas ve prospěch „matky Angely“ a CDU. Čtenář si jistě pamatuje, jak vše dopadlo: velkou koalicí na čele právě s touto kancléřkou.


A nakonec zde máme tzv. volbu menšího zla, která jde většinou ruku v ruce s teorií „ztraceného hlasu“. Jelikož se volič dobrovolně vzdá svého nejsvatějšího práva, totiž volit autenticky (tedy odevzdat hlas tomu politickému zástupci resp. směru, který by co nejvíce reprezentoval jeho vlastní postoj), nezbývá mu nic jiného než volit někoho, koho vlastně nechce.


Shrneme-li tuto psychologickou strukturu volební metody, potom zde máme faktickou abdikaci na plnohodnotné uplatnění volebního práva. Jedná se o druh dobrovolného, systémově konformního omezení sama sebe, aniž by panující systém byl nucen sám vstoupit do hry a proti nekonformní politické síle použít omezující nebo dokonce represívní prostředky. V praxi to znamená, že stranické subjekty, které by mohly reálně přivolat právě tu změnu, kterou si dotyčný občan přeje, jsou tím samým voličem drženy mimo přímý, konstitutivní vliv na podobu státu.


V dnešní době zažíváme nejen opětovné babylonské zmatení pojmů, ale i politických vizitek.

Výrazy jako 'humanitární intervence' s česko-havlovskou variantou 'humanitárního bombardování' nebo 'mezinárodní angažmá' se staly orwellovskými nálepkami NATO a EU pro jejich loupežné války. Sociální návrat do 19. století běží pod heslem 'ekonomické reformy' a eso evropského neoliberalizmu Macron proklamoval světu novou 'francouzskou revoluci'. Neoliberální globalisté se zahalili do rétorického hábitu levice, která jim to žere i s chlupama, neboť se sama vzdala politických obsahů. A tato pseudo - či lépe řečeno nepolitika - je nazývána „politickým středem“.


Koho tedy volit?

V dnešní situaci fakticky existuje pouze jedno kvalitativní měřítko volebních programů: buď pod heslem 'jen tak dál' v nepodstatných barevných variantách v rámci neoliberálního politicko-ekonomického systému nebo práce na zachování politického, kulturního a ekonomického fundamentu národní existence. Hlasovat pro „středový“ mainstream, bez ohledu na to, zda se sám označuje za levicový nebo pravicový, znamená hlasovat pro pozvolný odstup Česka z evropských dějin – zcela orwellovsky pod praporem EUropy. V praxi jde o hlas pro vojenské intervence za cizí zájmy, pro postup ekonomického výprodeje země, pro další tunelování demokratického a právního státu.


Kdo se tedy chce doopravdy rozejít s politickým statutem quo, s nepolitickou středokracií, která nehájí zájmy země a jejich občanů, ale finančních trhů a globálně operujících nadnárodních koncernů, pro kterou se imperiální války staly ultimativním prostředkem zahraniční politiky, ten je vyzván odevzdat hlas pro rozchod s NATO a EU, pro obnovení kontroly státu nad financemi a peněžními toky, nad vším, co souvisí s vodním a nerostným bohatstvím, se strategickým průmyslem. Toho lze docílit pouze tehdy, pokud jeho politika nebude omezena nebo dokonce diktovaná nadnárodními institucemi bez transparence, kontroly a demokratické legitimace.


V této souvislosti se některé politické subjekty ohledně členství v EU a NATO dožadují referenda. K tomu krátká poznámka. Předvolební volání po plebiscitech má svůj význam, je však potřeba si uvědomit jedno: ve hře je faktor času a i autentická volba samotná je druh referenda.

odevzdat hlas pro rozchod s NATO a EU, pro obnovení kontroly státu nad financemi a peněžními toky, nad vším, co souvisí s vodním a nerostným bohatstvím, se strategickým průmyslem. Toho lze docílit pouze tehdy, pokud jeho politika nebude omezena nebo dokonce diktovaná nadnárodními institucemi bez transparence, kontroly a demokratické legitimace.
Volební výsledek a další cesta České republiky bude tedy záviset od toho, zda se budeme držet zažitých volebních stereotypů, které na dosavadním vývoji nic nezmění, nebo jestli zvolíme skutečnou změnu.


Přitom bychom neměli zapomínat na jedno: i první prezident samostatné Československé republiky T. G. Masaryk byl dlouhou dobu politickým „outsiderem“.

- - -

21 komentářů :

  1. Autor se hluboce mýlí, protože "ztracené hlasy" nejsou v ČR mýtem, ale realitou, vzhledem k tomu jak se po volbách rozdělují hlasy stran, které měly pod 5%.
    Takže se pak může stát, že můj hlas, kterým jsem reálně podpořil stranu s nějakým programem nakonec dostane, po přepočtu, strana s programem zcela opačným...

    Viz např. : https://cs.wikipedia.org/wiki/D%27Hondtova_metoda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemýlí se autor, ale vy!!!!
      Pro faktický zisk mandátu je totiž klíčové, kolikátá se strana umístí v rámci daného kraje dle počtu hlasů. A někdy třeba 50 či 100 hlasů rozhoduje o pořadí v přidělování mandátu.

      Vymazat
    2. Jestli bude zvolena ČSSD, TOP ANO nebo KSČM nebo SPD, tak je to úplně jedno a jsme stejně v pr--li, protože ani jedna z těchto stran nechce systémovou změnu - tedy ihned vystoupit z EU a z NATO! A pokud tohle neuděláme, tak jsme do půl roku v hajzlu!

      Vymazat
    3. Na referendum není čas! Musíme z EU vystoupit okamžitě! OKAMŽITĚ! Je to možné! ČSNS / ANS to požaduje JAKO JEDINÁ. Hrajeme o čas. V sázce je naše exitence!

      Vzniká jednotné evropské ministerstvo financí, takže naše země nebude mít ekonomickou samostatnost! Vzniká jednotná evropská obrana, takže se nebudeme moci bránit migrtantům! Vzniká evropská prokuratura a budou se prudce rozšiřovat její kompetence a přemění se v mocný represivní aparát. Europrokuratura začne utahovat šrouby neposlušným zemím tam, kde to jejich národní legislativa neumožňuje!

      NATO vojska jsou velmi rychle umisťována do Pobaltí. Od Černého moře k Baltu je budován sanitární kordon kolem Ruska. Bezpečnostní koncepce ČR nekončí na hranicích naší země, ale až v Pobaltí, kde je NATO. Naše bezpečností koncepce kopíruje bezpečnostní koncepci USA!!!! Naše vojsko je částečně pod velením Bundeswehru, ne pod velením naší země!. V tzv. obranné koncepci naší země je počítáno s tím, že ČR, její vojáci a její lidé budou obětovaným bojištěm.

      Situace je opravdu velmi vážná. A SPD má v programu pouze ev. referendum o SETRVÁNÍ v NATO. Navíc T.Okamura veřejně a opakovaně řekl, že nechce vystoupit z NATO, protože prý není populista a nevidí pro NATO alternativu!

      Vymazat
    4. Anonymní18. října 2017 12:56
      „Na referendum není čas!“
      S tímto přístupem, bychom brzy přišli i o volby.
      Demokratická volba je SPD – Tomio Okamura. P.K.

      Vymazat
    5. Anonymní18. října 2017 12:52
      „Pro faktický zisk mandátu je totiž klíčové, kolikátá se strana umístí v rámci daného kraje dle počtu hlasů. A někdy třeba 50 či 100 hlasů rozhoduje o pořadí v přidělování mandátu.“
      Ta Vaše tapeta je lživá, ale ANS/ČSNS ji přesto ráda používá. A to i tehdy, když ji někdo usvědčí z „chybného“ výkladu, odkazem, ve kterém se mj. praví toto:
      „Rozdělování mandátů dané volební oblasti se účastní pouze ty strany, jež celostátně získaly alespoň tolik hlasů, kolik určuje kvórum (v ČR 5 %)“
      P.K.

      Vymazat
    6. Pane PK , lžete vy, protože: "Rozdělování mandátů dané volební oblasti (kraje) se účastní pouze ty strany, jež celostátně získaly alespoň tolik hlasů, kolik určuje kvórum (v ČR 5 %)."

      Vymazat
    7. Anonymní18. října 2017 14:52
      Vám tam teda dobře hrabe. Vždyť tvrdíte to samé co já, na rozdíl od 12:52. P.K.

      Vymazat
  2. VÝSLEDKY VOLEB UKÁŽÍ PRŮMĚRNÉ IQ VOLIČŮ. Pokud se hlasy rozprsknou do nekonečného počtu partají, občané volby prohráli, vyhrál velkokapitál a jeho politické loutky v po téměř 30 roků vládnoucích partajích. Vyhrají ti, kdož totálně rozkradli stát a okradli naprostou většinu občanů, vyhrají defraudanti jaké naše země v celé své historii neměla, vyhrají ti, kdož pro své obohacení zadlužili biliony republiku a občany, vyhrají ti, kdož "svojí neprozřetelností" honí stát k miliardovým arbitrážím, ti, kdož vykradli účet důchodového pojištění, zorganizovali krachy bank.
    PROTO VOLME ANO, BABIŠOVA POLITIKA JE PRŮHLEDNÁ, VZDOR TOMU, ŽE JE OLIGARCHA. ON SE NESKRÝVÁ ZA POLITICKOU SCÉNOU A NEHRAJE S POLITICKÝMI MAŃÁSKY NEČISTÉ HRY, ON VYŠEL SE SVOJI KŮŽÍ NA POLITICKOU VEŘEJNOST.
    KOMU NENÍ ANO PO CHUTI, VOLÍ KSČM, TAKOVÉHO HLÍDACÍHO PSA NASADIT DO VLÁDNUTÍ ANO JEN PROSPĚJE PLNĚNÍ VOLEBNÍHO PROGRAMU.
    NEPLŇTE PŘÁNÍ VELKOKAPITÁLU A NENECHTE SE ROZDĚLOVAT A OPANOVÁVAT!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 12:18 On ten bureš odmítá referendum a až dá eu jednotné dávky pro migranty. Tak jsou tady a jeho euhujeři a vítači je rádi sem navozí.

      Vymazat
    2. Anonyme 12:18, tobě opravdu hrabe!!! ANO chce setrvat v EU i v NATO!!! Tak o jakých změnách tady je řeč?! Jdi se léčit!

      Vymazat
  3. S článkem souhlasím a také tak odvolím.

    OdpovědětVymazat
  4. Také s článkem souhlasím a budu volit ČSNS.
    Jejich lidé jsou zde.
    http://www.csns.cz/volby#wrapper

    OdpovědětVymazat
  5. Anonymní18. října 2017 12:58
    „Také s článkem souhlasím a budu volit ČSNS.“
    Přečtěte si článek ještě jednou a pochopíte, že máte volit SPD. P.K.

    OdpovědětVymazat
  6. Pane PK, jste vedle jak tak jedle! Ostatně jako vždy!
    Tak tedy cituji z článku:
    "V této souvislosti se některé politické subjekty ohledně členství v EU a NATO dožadují referenda. K tomu krátká poznámka. Předvolební volání po plebiscitech má svůj význam, je však potřeba si uvědomit jedno: ve hře je faktor času a i autentická volba samotná je druh referenda."

    Anebo zde:
    "Shrneme-li tuto psychologickou strukturu volební metody, potom zde máme faktickou abdikaci na plnohodnotné uplatnění volebního práva. Jedná se o druh dobrovolného, systémově konformního omezení sama sebe, aniž by panující systém byl nucen sám vstoupit do hry a proti nekonformní politické síle použít omezující nebo dokonce represívní prostředky. V praxi to znamená, že stranické subjekty, které by mohly reálně přivolat právě tu změnu, kterou si dotyčný občan přeje, jsou tím samým voličem drženy mimo přímý, konstitutivní vliv na podobu státu."

    A to už vůvec nemluvím o tom, koho v rozhovoru NR doporučuje pan Schnur volit! Cituji:
    "Jak jsem již naznačil, všechno se vším souvisí a právě toto má podle mého názoru podrobně a precizně propracované Česká strana národně sociální (ČSNS). Jednotlivé body jejího programu zde samozřejmě nemohu rozvádět, ty si může každý vyhledat a posoudit sám. Myslím, že pro ty, kteří skutečně cítí potřebu skutečné společenské katarze a politické změny, by to nebyl ztracený čas."

    http://www.novarepublika.cz/2017/10/byt-panem-ve-vlastnim-dome.html?showComment=1508323805204#c2504898187634830851

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní18. října 2017 14:14
      Snad se shodneme, že pan Schnur není bůh. Je to vzdělaný, v Německu působící novinář, nebo pedagog. Vzdělanost je kvalita, kterou oplýval třeba i takový Klaus, nebo Pithard. Nemá to co dělat s politickými postoji. A nechápu, proč by pro mě měly být bernou mincí, politické postoje pana Schnura. To mi tu za chvíli pustíte Lucii Bílou, že podporuje Klause, nebo Jardu Jágra, že stojí za Babišem.
      Tolik tedy k Vašemu třetímu citátu.

      Druhý citát, podle mého názoru, tvrdí něco jiného, než je skutečnost. Za těmi vzletnými slovy vnímám myšlenku, že volič se obává volit strany, u kterých hrozí, že nepřekročí 5% hranici. Tak to je, ale Schnurova krasočeštinová analýza této skutečnosti, už je mimo. Zde si ji vychutnejme:
      „Jedná se o druh dobrovolného, systémově konformního omezení sama sebe, aniž by panující systém byl nucen sám vstoupit do hry a proti nekonformní politické síle použít omezující nebo dokonce represívní prostředky.“
      Domnívám se, že panující systém zde vstupuje do hry. Nastavuje ten pětiprocentní limit, což je nedemokratická deformace volebního systému.

      A jsme u prvního citátu. Začíná, že referendum „má SVŮJ význam“. Podle mého názoru, by měl zákon o všeobecném referendu a odvolatelnosti politiků, VELKÝ význam.
      Dále říká, že ve hře je faktor času. Ale ve hře je toho mnohem více, než jenom faktor času. Například nutnost zachovat demokracii a v politice používat a upevňovat demokratické prvky. Slepě poléhat na zastupitele, že vše vyřeší pro blaho všech, už SPD nehodlá, proto je reformní stranou. Tím se liší od ANS/ČSNS. P.K.

      Vymazat
  7. Jo a tady pro PK něco o jeho miláčkovi Okamurovi. Takto ho dnes zavrhl jeho dosavadní největší podporovatel VK na Aeronetu:

    Stranu nedělají volební programy, ale lidé! Pokud strana začne vyhazovat vlastence ze svých řad, z vlasteneckého programu zůstane jen cár papíru

    Tomuto já říkám politická licoměrnost. Pokud strana o sobě tvrdí, že prosazuje národní zájmy, musí být ochotna prosazovat i národní politiky. Papír a volební program totiž neznamená nic. Naprosto nic. Politiku garantují lidé, ne kusy papíru. Pokud ve straně budou lidé, kteří jsou pro-národní, bude i politika pro-národně orientována. Ale pokud se strana v tichosti ještě před volbami svých pro-národních politiků zbaví, tak ve straně zůstane nakonec jenom ten papír s národními tezemi. A papír snese všechno. Papír negarantuje politiku. Papír negarantuje budoucnost. Budoucnost garantují pouze lidé, kteří nesou politickou ideu a myšlenku, ne papír. A představa, že obsazení a politické členství v opoziční straně budou kádrovat různí Jandové a Mácové z různých neziskovek, je více než děsivá. A toho já osobně se účastnit nebudu. Lid je strana! A strana je lid! Ve zmenšeném měřítku toto platí pro každou stranu, pokud má splnit, co slibuje. Pokud strana začne vyhazovat své členy na základě kádrovacích žalob od neziskovek, je s politickou alternativou konec.

    https://aeronet.cz/news/evropske-hodnoty-zasahuji-jejich-analytik-zaridil-aby-spd-vyhodila-ze-svych-rad-vlastence-jana-kopala-kdo-rozhoduje-o-tom-co-je-to-extremismus-proc-spd-vyhodila-sveho-clena-na-podnet-pornoher/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní18. října 2017 14:16
      Aeronet je nevěrohodný. Celý ten mnohomluvný článek stojí na premise: „.. Kopal doposud podobná obvinění odmítal. Vzhledem k tomu, že se tyto informace potvrdily, byl pan Kopal z hnutí SPD vyloučen, ..“
      Račte si všimnout, že přestože se dříve ve článku mluví o výrocích (samozřejmě, že bez jejich přesného znění) o 9/11, tak v textu o vyloučení, není upřesněno o jaká obvinění se jedná.
      Pro mě je tento článek nedůvěryhodný, snažící se parazitovat na rostoucí popularitě SPD, anebo blíže pravdě mi přijde snaha, SPD poškodit. Počkám si na vyjádření SPD. P.K.

      Vymazat
  8. Neztrácejte hlas a volte KSČM. Nic tím nezkazíte.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. TO TEDA ZKAZÍTE, PROTOŽE KSČM CHCE SETRVAT V EU!!!!!!!!!!!!!!!

      Vymazat
  9. 19:38 Zato ty to, nevím s kým, určitě zařídiš. Hloupé děcko.
    Britanie už má nakročeno, ale nakonec taky zůstane.
    Kapitál nás nepustí. Ani tebe !!!

    OdpovědětVymazat