Reklama

.

.

neděle 29. října 2017

Prohlubující se nespolehlivost České televize v mediálním zpravodajství (případ 6 – „Nedošetřený zásah do projevu prezidenta“)

29.10.2017 Agentura EXANPRO
Specifická analýza – seriál ČT (13032)

Úvod do seriálu o nespolehlivosti České televize je uveden v prvním dílu seriálu (viz produkt 13024), kde je rovněž rozebrán první případ, jenž se vztahuje k dezinterpretaci. Přehled všech dosud publikovaných případů je uveden na konci dokumentu. Šestý rozebíraný případ se týká cíleného zásahu do projevu ústavního činitele a úmyslně vyhýbavého závěru Rady České televize.http://www.exanpro.cz/zavadejici-vystupy-v-mediich/366-prohlubujici-se-nespolehlivost-ceske-televize-v-medialnim-zpravodajstvi-pripad-6-nedosetreny-zasah-do-projevu-prezidenta



PŘÍPAD 6 (záměrná manipulace se zamlčením faktů a úmyslné nedošetření prokázaného provinění)
Případ, kdy Česká televize (ČT) upravila výrok prezidenta ČR je známý, avšak problém je v tom, že nebyl došetřen podle charakteru skutkové podstaty, čímž se rozšířilo provinění i na osoby odpovědné za zjednání nápravy. V rozebírané kauze se nejednalo o obyčejnou chybu editora, byť ji Rada ČT označila za chybu závažnou, ale o cílený úmysl, který přesahoval osobu editora. Záměrně nevyřešené provinění ukazuje vliv určitých osob na Českou televizi a zároveň poskytuje volný prostor pro podobná pochybení i v budoucnosti.
Prezident Zeman se 13. listopadu 2014 zúčastnil konference o svobodném podnikání, kde pronesl:
„Jdeme (Česká republika) po stoupající cestě, na které jsou některé zbytečné kameny. Tu Viktor Kožený, tu Zdeněk Bakala, tu mnozí další…“
Česká televize ale týž den v pořadu „Události“  uvedla následující:
„Jdeme po stoupající cestě, na které jsou některé zbytečné kameny. Tu Viktor Kožený, tu mnozí další…“
Z výroku prezidenta zmizela část „… tu Zdeněk Bakala…“, což Rada ČT posoudila jako závažnou chybu službu konajícího editora a odmítla tvrzení, že v ČT zasáhla cenzura. Toť bylo vše ze strany Rady ČT, která se ještě navíc vyjádřila až téměř po dvou měsících od pochybení ČT (závěr Rady ČT byl zveřejněn 7. ledna 2015). Úprava prohlášení jakéhokoli řečníka, natož ústavního činitele je vážným mediálním incidentem a obzvlášť varovným signálem, pokud se to týká veřejnoprávní televize. Je proto nutné provést důsledné šetření a postihnout všechny odpovědné osoby.
Jméno Zdeňka Bakaly bylo vystřiženo uprostřed věty, což prokazuje jasný záměr a nikoli jen obyčejnou chybu, třebaže ji Rada ČT označila za závažnou. Vystřihnout část uprostřed věty znamená uskutečnit dva zásahy do nahraného záznamu, v tomto případě ještě navíc dva přesné zásahy tak, aby úprava nebyla pro diváky (posluchače) rozpoznatelná. Rada ČT měla tedy vyvodit závěr, že se jednalo o cílený úmysl a položit stěžejní otázku, kdo tento úmysl inicioval.Jinými slovy zkoumat, zda úpravu výroku provedl svévolně sám editor, anebo zda ji provedl na něčí pokyn. Stejnou otázkou se mělo zabývat také vedení ČT, ale to se pouze prostřednictvím ředitele Petra Dvořáka vyjádřilo, že editor byl přesunut na jinou práci a že mu byl snížen plat. Je podezřelé, když se vedení ČT nesnaží zjistit skutečnou příčinu provinění svých pracovníků.
Pokud by to byla svévole samotného editora, což je méně pravděpodobné, musel by být propuštěn z České televize. Není totiž možné, aby ve veřejnoprávní televizi pracoval zaujatý zaměstnanec, jenž není schopen zprostředkovat veřejnosti autentické výroky ústavních činitelů. V této kauze je však pravděpodobnější, že editor obdržel pokyn od někoho z nadřízených. Editor měl pramalý důvod takto samostatně riskovat a jeho počínání by bylo velmi zkratkovité. 
Nedošetřený incident je známkou vnějšího ovlivňování České televize, z čehož vzniká tendenční zpravodajství ve prospěch určitých osob a skupin ve společnosti. Postup při řešení incidentu rovněž prokazuje zanedbání odpovědnosti a povinností ze strany vedení ČT a Rady ČT, což mělo vyústit v reakci příslušných státních institucí, tedy Poslanecké sněmovny, která členy Rady ČT volí a odvolává, a vládního kabinetu, neboť se jednalo o úpravu výroku prezidenta České republiky. Členové vládní koalice (ČSSD, ANO a KDU-ČSL) to však nepovažovali za nic závažného, čímž to nebylo zajímavé ani pro Poslaneckou sněmovnu, kam to mohli přenést představitelé právě ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Tento přístup napomáhá k upevňování prostředí, kde bují zneužívání politické a mediální moci.
Kodex ČT byl porušen v následujících bodech:
„5.5 Česká televize nakládá s informacemi, které pro diváky opatřuje, jako s hodnotou, již si není oprávněna na úkor diváků přivlastňovat, obchodovat s ní nebo ji učinit předmětem jakékoliv spekulace. Česká televize musí vždy přednostně postupovat tak, aby konkrétní informaci připravila s odbornou péčí do vysílání a touto cestou ji pohotově předala divákům.“
„5.6 Ve zpravodajství a aktuální publicistice Česká televize dbá na přesnost a nestrannost spočívající především ve zjišťování a ověřování skutečnosti.
 „5.8 Zpráva musí být založena na zjištěných a ověřených údajích. Česká televize je při získávání a zpracovávání informací plně podřízena imperativu zjistit a divákům zprostředkovat pravdivý obraz skutečnosti…“
„5.14 Redaktoři České televize si musí při vystupování ve zpravodajských a aktuálně publicistických pořadech počínat tak, aby divák nemohl rozpoznat, jaký mají na věc, o níž informují, názor“.
„5.16 Při přípravě obsahu zpravodajství a aktuální publicistiky České televize se uplatňuje redakční autonomie, která spočívá zejména v povinnosti vedoucích pracovníků vyloučit vnější vlivy, jimiž by mohlo být ovlivněno zařazení, pořadí nebo obsah informací ve vysílání. Mimo organizační strukturu redakce může do obsahu konkrétní zprávy nebo rozhodnutí o jejím zařazení či pořadí zasáhnout jen generální ředitel nebo jím pověřený vedoucí pracovník České televize, a to pouze v případě, kdy je z okolností zřejmé, že uveřejněním zprávy došlo nebo naléhavě hrozí, že dojde k porušení zákona. Pokyn, kterým tak bude učiněno, musí být dán šéfredaktorovi příslušné redakce písemně. Pravomoc generálního ředitele a dalších vedoucích pracovníků řídit redakce v personálních a provozních záležitostech není tímto článkem dotčena.“
„5.17 Editoriální rozhodování v redakcích se řídí především kritérii vyplývajícími z Kodexu. Za obsah zpravodajských a aktuálněpublicistických pořadů odpovídá šéfredaktor příslušné redakce.“
Předchozí díly seriálu o nespolehlivosti České televize:

Zpravodajský produkt 13032
Specifická analýza – seriál ČT
© 2017 Agentura EXANPRO

20 komentářů :

  1. Připadá mi, že ČT si kopil Bakala a za peníze poplatníků si určuje co bude jak bude a kdo bude tvořit její program.Kdy dojde radikální nápravě?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikdy
      Cesi jsou onuce
      Cesi nejsou statecni jako Katalanci

      Vymazat
    2. 22:52 Ale že ty onuce poslaly elegantně Sorošovy služebníky do pr.ele! To byla nádhera, jak Kalousek řval a nazýval vítěze demokratických voleb STBáky, takhle se onuce nechovají! Onuce je Kalousek se Špidlou a Zadolárkem. Hecuješ lidi na Majdan? Táhni do hajzlu šmejde jeden prolhanej!

      Vymazat
  2. Co cekate v prolhanem ceskozlodejsku
    Divim se ze ct nezfalsovala cely projev, ze treba nerekla ze Zeman se priznal ze zere hovna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ti co v Česku lžou a kradou, nejsou Češi, všechna ta pakáž je cizokrajného původu.

      Vymazat
    2. 22,51
      Ty pogramotný lejno z trumpetovo hajzlu,tobě někdo brzo ukáže,zač je v Pardubicích perník,zmetku ussáckej podělanej!!!!!!!!!

      Vymazat
  3. Samozrejme obcan si koupi drahou televizi a zacne platit poplatky a denne zira na to : Aby dostal plnou davku, propagandy a presvedceni ,ze drive vlady podavaly a resignace , demise a lid si zvolil vladu novou a od zbourani Berlinske zdi a jasotu plati ,
    ZE EURO VLADA UZ SI DAVNO naplanovala a ted provadi
    ZVOLENI LID JINYHO !!!
    A ten starej musi resignovat a odklidit se na smetiste dejin. Ale nerikejte to inteligentum demokraci ti vam neuveri...A MAJ POTIZE TO POCHOPIT VUBEC. Maji na to papir !!

    OdpovědětVymazat
  4. PRESIDENT zEMAN BY SE NEMEL MOTAT DO EKONOMIKY STATU . a VUBEC NE. Zavedeni Eura je dalsi nestesti pro republiku , podobne jako v Recku a pokracovani okupace germanu jinymi metodami a PROSTREDKY.
    jedna z nich je import potravin z celyho sveta a tak zabranit sobestacnosti v tehle oblasti a dalsi utok na samostatnost statu.
    Zniceni vyrobnich kapacit je pak dalsi a tak se poridi az 100% zavislost na germanech a stinovych sorosistu..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nejsou germáni, ti se jenom jako germáni tváří. Prohlédni si německého prezidenta, to je Hermanův nevlastní brácha.

      Vymazat
  5. Česká televize je veš vedle vši a hnida vedle hnidy!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A proč tomu tak je? Protože jsou lidé líni jít k volbám.

      Vymazat
  6. K té poslední poznámce se musím ohradit. čtyřicet procent lidí nešlo k volbám a ti co šli volili, aby splnili volební povinost. Většinou vybírali špatně, protože neměli moc navýběr. Otázkou zůstává, jakou povinost mají atibabišovci. Určitě si nevemou žádnou odpovědnost, což je v rozporu s názorem nemalé části jejich voličstva. Tedy proč byly vlastně ty volby.

    OdpovědětVymazat
  7. Již dlouhou dobu to vypadá, že ČT řídí jakýsi "Šuman", je po volbách a tak by se měl projevit pan Spurný, který před volbami tvrdil, že už mu je známo, o které "šikulky" jde

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi se pletete. Ředitelem propagandistické redakce ČT, která je pro zmatení neinformovaných nazývána "Redakce Zpravodajství" je manipulátor Šámal.

      Vymazat
  8. To se jen pseudoelitáři z ČT uklonil až k zemi před těmi, kteří je řídí. Nějaký prezident je pro ně nula.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tedy dnes, po třech letech změny globální politiky se již klepou strachy o své pozice, protože vědí, že je páníček již neochrání.

      Vymazat
  9. ČT už věří jenom 18 procent lidí. Mainstreamovým médiím už stejně nikdo nevěří. U nás ani v zahraničí. Poslouchají to už jenom důchodci. Takže by nás to nemuselo až tak zajímat.

    http://www.epshark.cz/clanek/93/smrt-mainstreamovych-medii

    OdpovědětVymazat
  10. ČT za asistence své tzv. Rady se stala výlučnou troubou toho, co Zeman nazval pražskou kavárnou, tedy velkokapitálu,jejich sluhů a jejich politických loutek v tzv. klasických partajích, pro které jsou charakterističtí partajní veksláci . Tato propagandistická ČT snad překonává vše, co znají pamětníci z dob činnosti pana Göbbelse a pana nejen Emanuela Moravce. Nemyslím si, že důchodci jsou propagandou ochočeni, myslím, že to bude naopak, že oni po zkušenostech z minulosti si nenechají jen tak snadno kdeco nakukat.

    OdpovědětVymazat
  11. ČT i ČRo jsou jako splašková voda, zavane a odteče. Poplatné a jednostranné zprávy na občany působí jako kapky deště. Sklouznou a již se o nich neví.

    OdpovědětVymazat
  12. I v ČT zřejmě, i když neradi, pochopili, že začal "foukat jiný vítr".
    Jedním z prvních náznaků byl 28.10. přenos z Pražského hradu ... K "neuvěření" !

    OdpovědětVymazat