Reklama

.

.

sobota 18. listopadu 2017

Kosmická maškaráda USA. Bez ruských RD-180 americký kosmický program nepřežije

Napsal/přeložil: Alexej Anpilogov
18.11. 2017   Eurasia24
Podle amerického deníku The New York Times budou k prvnímu prosinci ukončeny dodávky ruských raketových motorů RD-180 do USA, což může americké přítomnosti v kosmu přinést značné problémy.Rusko-americká spolupráce v oblasti kosmického výzkumu zůstává „ostrůvkem stability“ v rozbouřeném moři stále se zhoršujících vzájemných vztahů. Propojený svět 21. století svým způsobem omezuje prostor pro jednání politiků – a tak bez ohledu na tři roky starý zákon přijatý Kongresem USA a zakazující další nákup ruských motorů RD-180 nemá americký kosmický program dosud za tento ruský raketový motor adekvátní náhradu.

Experti navíc předpokládají, že se tato situace protáhne přinejmenším na dalších pět let. Právě tolik času budou podle nich američtí vývojáři a konstruktéři potřebovat na to, aby vyvinuli a otestovali nový motor, který by ruský RD-180 nahradil.

Každé politické prohlášení USA i RF týkající se jejich vesmírné spolupráce se nějakým způsobem motoru RD-180 dotýká. Podstata této skutečnosti je zcela triviální: rakety USA postavené v rámci amerického programu EELV zahájeného již v polovině 90. let se ukázaly jako zcela nevyhovující.

Těžká raketa Delta-IV s motory poháněnými vodíkem byla příliš drahá a pro raketu Atlas-V se střední nosností neměly USA vlastní motory.

Rakety Atlas, široce využívané ke startům do vesmíru v 60. až 80. letech, totiž všechny vycházely ze stejně pojmenované vojenské balistické rakety a jejích modifikací. V 50. a 60. letech bylo v USA těchto raket (a motorů k nim) vyrobeno víc než 300. A jak se dalo čekat, počátkem 90. let byli všichni výzkumníci a konstruktéři zapojení do vývoje Atlasů buď v důchodu, nebo již zemřeli.

V polovině 90. let ovšem Pentagon neměl s Rusy žádný problém: vláda Borise Jelcina nejenže zásobovala USA obohaceným uranem určeným k vojenskému využití, ale dokonce Američanům „nastavila rámě“ v oblasti vojenského využití kosmu, když jim za výhodnou cenu nabídla jeden z nejlepších motorů na světě poháněných kerosinem – již vzpomínaný RD-180.

RD-180 byl opravdu nejlepší. Byl zkonstruován jako pokračovatel motoru RD-170 používaného na prvním stupni nejtěžší sovětské superrakety Eněrgija a svými parametry porážel všechny americké motory na hlavu. Byl to právě RD-180, který v letech 2000 až 2010 umožnil bezproblémové pokračování amerického vojenského i vědeckého kosmického programu. Bez jeho dodávek by situace Pentagonu a NASA byla prostě beznadějná, a to zvláště po ukončení programu Space Shuttle v roce 2011.

Se závislostí na Rusku nemohou dnes USA v kosmické oblasti dělat vůbec nic. Lety na mezinárodní kosmickou stanici ISS ruskými Sojuzy mohou Američané jen těžko odmítnout z prestižních důvodů a odmítnutí dalších dodávek motorů RD-180 se již přímo dotýká národní bezpečnosti USA.

Navíc není možná „jednoduchá náhrada“ RD-180, a to bez ohledu na skutečnost, že v 90. letech získaly USA licenci na výrobu motoru včetně úplné technické dokumentace. Ani během 20 let se totiž americkým odborníkům nepodařilo výrobu RD-180 osvojit.

31 komentářů :

  1. Opilec Jelcin byl analogem Vaška Flašky. Za chlast, metály a "pohlazení" prodal národ i jeho zem, průmysl a DUŠEVNÍ VLASTNICTVÍ. Rusové mu ale nešli tolik na ruku, takže jim (na rozdíl od nás) něco přeci jenom zůstalo. Díky Bohu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 15:36 Přesně tak Jelcin a Gorbačov to byly zmetci.

      Vymazat
    2. Ano, ale jak je možné, že takoví mentálně postižený jedinci s prochlastaným mozkem mohou "vorat" s celými národy a prodat je. Je potřeba si uvědomit, že nic se neděje náhodou a někdo skrytě tahal za nitky to je zřejmé a tyto šašci jsou pouhé nastrčené figurky na ohlupování davy řídící ho se tradicemi a autoritami (jež ovšem autoritami nejsou, jsou tupými samozvanci, které podpořilo zákulisní vedení, které jedná proti zájmům národů a lidstva ve snaze uchovat si svoje parazitické postavení).

      Vymazat
  2. I na tomto "příkladu" lze doložit, jaké jsou a budou,i pro nás, důsledky ztráty soběstačnosti v určitém oboru.

    Lze předpokládat, že důsledky pocítíme, dříve či později, i ze ztráty soběstačnosti v zemědělské výrobě, obchodě, dopravě, těžkém a lehkém průmyslu, z likvidace odborného a učňovského školství, odlivu mozků, atd., atd.

    "Materiální" část "problému" lze postupně pravděpodobně nahradit, "duchovní" velmi obtížně. Převážná část odborníků, výzkumníků, učitelů, odborných mistrů, apod., zapojených do vývoje, realizace a předávání zkušeností z výše uvedených oborů je buď důchodu, nebo již zemřela.
    L.S.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 15:43
      A nové na filozofických a právnických VŠ nezískájme a ani na střeních inkluzivních školách se určitě nezískají.

      Vymazat
    2. 15:43 V některých částech ČR již chybí lékaři, učitelé, řemeslníci, zdravotní sestry, obchody, doprava, služby, atd.

      Jak dlouho se na to budeme jen nečinně "dívat" ? To budeme živit ze svých daní ty "podržtašky" na věčné časy ?!

      Vymazat
    3. Není problém,odborníky dovezeme.Inženýry specialisty z Afganistanu,instalatéry z Afriky.

      Vymazat
    4. 19:33 Dovezeme, "houno", vážený ...

      Vymazat
    5. Po rozpadu SSSR se z nás stala neokolonie USA a mnoho jsme přišli, ale ještě ne o všechno.


      Poznámka k neokolonii:
      9.dílů toho vytvoříme jde do EU, která je pod kontrolou USA a 1.díl z EU jde zpátky do republiky a 95% z toho vráceného dílu si rozeberou nejbohatší a k lidem a k rozvoji společnosti se skoro nic nedostane.


      Máme teď trochu šanci, protože USA hegemon padl a probíhají změny, kterých můžeme využít k oslabení korporátního otroctví, než vznikne nový zákulisním vedení plánovaný hegemon a to je Čína.


      Poznámka k padnutí hegemona:
      Padl, protože byl více pyšný než chytrý a přestal poslouchat svého páníčka, který chytrý je a všechny úspěchy ne zrovna dvakrát inteligentních Američanů zařídil on. Hloupě si zlikvidovali střední třídu tím, že přenesli průmysl do třetích zemích, kvůli levné pracovní síle. Jejich školství je ubohé (testy jsou k ničemu, zaškrtávat chlívečky umí každá opice, lepší inteligence vyžaduje kvalitní formulaci myšlenek), protože kradli mozky odjinud. Spoléhali a mysleli si, že když vládnou světu nemusí nic umět a stačí všem poroučet a všechno co potřebují si ukradnou, ovšem jejich zakrnělé myšlení nedohlédne k tomu, že když všechno rozkradou, tak nakonec nezbude nic pro nikoho.

      Vymazat
    6. Pro 19:59 Vždyť je to ironie. To nechápete? To jste takový suchar? No máte na to samozřejmě právo, ale ve vlastním zájmu byste se měl vyvarovat silných slov jako reakci na to, co jste nerozklíčoval.

      Vymazat
  3. ono táto doba už v celom bývalom ČSFR nastala - niet špecialistov elektrikárov, paragraf. 22 - 23 -

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím sice co je §22,23 - nejspíše nějaký čobolský ekvivalent "padesátky", ale mně ten nedostatek rozhodně nevadí ;-)

      Vymazat
  4. Nerozumiem tomu, lietali na mesiac, mali raketoplán a zrazu nemajú nič?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na měsíc je dostal Dr. Werner von Braun a jeho více než 700 techniků, kteří pracovali na raketovém programu ( rakety V1, V2) a tito lidé po roce 1945 pracovali po USA. Nyní jsou již mrtví .
      USA má nejvíce právníků , politologů atd., ale raketových odborníků jen velmi málo.
      RF jich má stále dost a k proto má předstih i u vojenských raket.

      Vymazat
    2. RE (17:53):
      Inu zaspali na vavřínech. To se občas stává ...
      Starší rakety nemají požadované parametry (nosnost a spolehlivost), program raketoplánu si v USA "odtroubili" sami. Asi věděli, proč.
      Ale nezoufejte!, ona už je finanční injekce podpořená US Kongresem opět probudí. Jen o tuto tam jde a šlo!
      To protože dnešní US (neo)liberálové to (naoko) berou jako otázku národní cti a důstojnosti, ve skutečnosti jako příležitost přihrát ty miliardy US žabích kůží svým průmyslovým sponzorům. A tak i ten US motor bude za čas na světě.
      Takový už je chod US světa.

      Vymazat
    3. Nějaký starý motor z Pershingu či zatoulaného Tomahawku by měl po jisté drobné úpravě, zcela USSSA postačovat.

      Vymazat
  5. Nikoliv Dr. Werner von Braun, ale Stanley Kubrick

    OdpovědětVymazat
  6. Článek neuvádí nic o soukromých podnicích, jež v USA dnes už úspěšně postavili rakety a zásobují výzkumnou stanici na oběžné dráze. Ovšem kdy budou schopné vynášet kosmonauty, o tom není známo. Zřejmě ještě několik let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono jak se s vnucovaným obdivem uvádí, že to jsou soukromé firmy, tak pokud se nepletu, bez státního programu kosmonautiky NASA by se dnes stěží soukromé firmy tímto mohly zabývat.

      Vymazat
  7. Diky vam Wernere Doktore fon Braune
    Tak jsme se v U.S.A. dockali - ceely svet pripil nam
    na nas uspech - na let Na Mesic a daaal .....
    __________________________________________
    Doznela znelka Hlasu z Ameriky - halsu bozi - nick HOLONULU za mikrakom jako vzdy po o. / viz casova pasma /

    Ve SVETE nic noveho !
    Zde na Floride take vse pri starem , Katulici zdravi Brouka Pytlika - Halelujah ! ! !
    nick HOLONULU - moderatizator


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po oprave garaze on se zase ukaze .
      Venca petatricet

      Vymazat
    2. Uz je tady uz je tu uz je doma z vyletu
      Aleluja

      Vymazat
    3. Blbost, pytlika nezdravi nikdo

      Vymazat
  8. Nedávno jsem viděl dokument o vzniku motorů RD 180. Byl velmi zajímavý a to hned z několika směrů. Rusům se podařilo vyřešit uzavřený cyklus pohonu čerpadel podávající palivo a okysličovadlo. Přitom Američané toto řešení zamítli, jako technicky neproveditelné. Dalším bodem byla metalurgie, která umožnila vytvoření vysokopevnostních slitin. Ve spalovacích komorách z těchto slitin jsou provozní tlaky čtyřikrát vyšší, než s jakými pracovali Američané. Všechno dohromady vedlo k výrobě motorů, které poměrem hmotnosti a výkonu dalece převyšují to, s čím v současnosti můžou pracovat Američané. Navíc jsou tyto motory, vzhledem ke složitosti konstrukce, až neuvěřitelně spolehlivé.
    Myslím, že Američanům bude trvat ještě hodně dlouho, než se jim podaří vyvinout a vyrobit něco podobného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za podstatný příspěvek. Laik obvykle nechápe, proč třeba Amerika nesestaví dobrý motor, když politiku si sestavují, jaká se jim líbí :-) (-:

      Vymazat
    2. 11:03 ale no tak,chcete li být v obraze,porovnejte a nejen vy práce agentur www.roskosmos.ru a www.nasa.gov.by jste věděl co vše se které agentuře podařilo.

      Vymazat
    3. 13,23
      Nejde o porovnávání výsledků Roskosmosu a NASA. Američané lijí do NASA nesrovnatelně větší peníze, než se Rusům může jenom snít. Možná je o to obdivuhodnější, že s tak malými penězi dokázali Rusové takové objevy.
      Řada diskutérů prezentuje Rusko říší z doby kamenné, neschopnou nějakého zásadního technického pokroku. A tady máme důkaz, že i tato země dokáže generovat technické génie, kteří navíc z nesrovnatelně méně peněz dokáží vytvořit velké věci.
      Obdivuhodné na tom je, že Američané tento princip sami zavrhnuli, jako technicky neproveditelný. Za pozornost také stojí to, že bez spolupráce s ruskými konstruktéry nebude nikdo schopný srovnatelnou alternativu vyrobit. Bez odhalení tajemství použitých materiálů je odhalení konstrukce k ničemu.

      Vymazat
  9. Amíci přece mohou lézt do vesmíru po žebříku. Co by z čirého vlastenectví neudělali. Anebo je tam může vynášet Superman...

    OdpovědětVymazat
  10. Duševní vlastnictví z ČR zmizelo do pryč.Dnes v německých montovnach krní český OPERÁTOR, děs.

    OdpovědětVymazat
  11. Stále nezaniklo, že lidstvu dluží Amerika - NASA vysvětlení, jak to bylo s přistáním Apolla 11 na Měsíci. Jak se potutelně ptal prezident Putin před 2 lety. Jistě o tom ví něco konkrétního, co domácí odborníci vypočítali...

    OdpovědětVymazat
  12. No ale je to od Ruska docela frajeřina, když vědí, že tyto motory budou použity zejména pro kosmický vojenský program USA, který je zaměřen jasně proti Rusku.

    OdpovědětVymazat